Pabo is voor basisschoolleraren, lerarenopleiding voor middelbare school (met als noot dat je met Pabo ook op VMBO les kunt geven, als de school je aanneemt).quote:Op donderdag 24 maart 2005 19:24 schreef Grumbellll het volgende:
Ik doe nu een ICT opleiding op MBO niveau. Nu in het derde jaar, volgend jaar laaste jaar. Als ik geen werk kan vinden in de ICT wil ik weer een opleiding volgen en ik dacht er dan aan om iets in het onderwijs te doen. Het lijkt mij wel leuk om leraar te zijn voor zeg maar klassen t/m4 ofzo van de middelbare school.
Maar welke opleiding moet ik dan kiezen? is dat dan de Pabo?

Ok bedanktquote:Op donderdag 24 maart 2005 23:03 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Pabo is voor basisschoolleraren, lerarenopleiding voor middelbare school (met als noot dat je met Pabo ook op VMBO les kunt geven, als de school je aanneemt).

Waar een wil is, is meestal ook wel een weg, denk ik. Al zijn er natuurlijk mensen die nóóit een goede docent zullen worden. Maar of dat een gevolg is van nature of nurture, daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 23:38 schreef Neuralnet het volgende:
Veel dingen vallen te leren, maar niet iedereen kan die dingen leren.

Hier ben ik het ook mee eens. Het persoonlijke, dat moet een beetje in je zitten. Je moet open staan voor leerlingen en hun problemen. Je hebt ook mentoren die nooit tijd hebben en het mentorschap als een last ervaren. Waarom worden ze het dan? Omdat ze te weinig uren in hun taakbelasting haddden oid. Er zijn inderdaad ook dingen die je kunt leren. Ik ken mentoren die, als ze een mentor-uur met hun klas hebben, "eerst de leerlingen 20 minuten de waarheid zeggen, over alle dingen die ze fout doen, en daarna naar huis sturen". Dan zeg ik: doe jezelf in godsnaam een plezier en leg dat mentoraat neer.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:35 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik vind een goede mentor zijn eerder een persoonskenmerk dan iets wat je kunt leren.

Maar al die voorbeelden zijn eerder voorbeelden van niet-willen dan van niet-kunnen.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hier ben ik het ook mee eens. Het persoonlijke, dat moet een beetje in je zitten. Je moet open staan voor leerlingen en hun problemen. Je hebt ook mentoren die nooit tijd hebben en het mentorschap als een last ervaren. Waarom worden ze het dan? Omdat ze te weinig uren in hun taakbelasting haddden oid. Er zijn inderdaad ook dingen die je kunt leren. Ik ken mentoren die, als ze een mentor-uur met hun klas hebben, "eerst de leerlingen 20 minuten de waarheid zeggen, over alle dingen die ze fout doen, en daarna naar huis sturen". Dan zeg ik: doe jezelf in godsnaam een plezier en leg dat mentoraat neer.

Als mentor moet je er toch zeker voor zorgen dat je de school door en door kent. Toch?quote:Afgelopen jaren had ik er telkens een die 't zelf niet helemaal wist (wat betreft regels op school), en ja daar heb je niet veel aan
Ook zoiets. Zoiets doe je toch nietquote:Mijn mentor heeft mij compleet voor lul gezet voor de hele klas! En maar ontkennen
Dit klinkt al een stuk beter.quote:mijn mentor van vorig jaar was wel relaxedheel makkelijk in alles en wel aardig en zo, van dit jaar is ook wel oke
hij is gewoon behulpzaam en aardig
Tja...quote:1 keer echt een stomme man gehad, die elke week weer zeurde dat ik beter me best moest doen omdat ik anders niet over zou gaan enzo. hij dacht zelfs dat ik te dom was voor havo.
quote:Hij nam het voor de klas op, is te vertrouwen, had humor, en lef. Je kon gewoon altijd naar hem toekomen als er iets was.. En dan deed die ook er ook echt alles aan wat die kon..
Kwestie van wel kúnnen, maar niet wíllen?quote:De mentor van nu is echt drie keer niks, moet ik zeggen. Hij belooft allerlei dingen die hij vervolgens niet waar maakt, hij is er bijna nooit, hij steekt totaal geen energie in mensen buiten school
Dit wijst ook weer op een zekere mate van desinteresse, maar aan de andere kant.. je hoeft ook niet constant achter je leerlingen aan te lopen. Mijn mentor-leerlingen weten ook dat ze me altijd kunnen bereiken, maar ik ga ook niet elke les aan iedereen vragen hoe het met ze gaat. Je kunt dan ook weer naar het andere uiterste doorslaan:quote:Hij is niet echt in staat om goed signalen uit de klas op te vangen, die moeten altijd vrij duidelijk worden aangereikt. Hij is wel vrijwel altijd beschikbaar als je hem nodig hebt, dat is een voordeel, maar van zijn kant komt nauwelijks initiatief om te informeren. In het begin van het jaar heb ik een keer een standaardgesprekje met hem gehad maar de rest van het jaar heb ik niets meer van hem gehoord, terwijl er in de klas wel dingen waren die hij had moeten weten
quote:Smmige waren overdreven aanwezig, die vroegen de hele tijd hoe het ging enzo, en sommige kon het ook helemaal niks schelen. Die ik nu heb vraagt heel vaak hoe het is enzo, en je moet na elke periode 'op gesprek' komen.
Duidelijke taal.quote:volgens mij functioneren sommige docenten totaal niet als vertrouwenspersoon. En zouden die dan ook nooit mentor mogen worden.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |