abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 maart 2005 @ 19:31:49 #51
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25714226
Pffffffffffffffff.... vandaag responsiecollege biomechanica voor mijn 1e jaars....
Tering wat moeilijk zeg. 1 responsiecollege voor 3 klassen, dik 40 leerlingen aanwezig en dan vragen proberen te beantwoorden. Probleem is als je t centraal doet sta je iets te vertellen wat voor sommigen gesneden koek is (wat doen die dan op dat responsiecollege? sja ze komen en denken dat ze vermaakt gaan worden ofzo ) en anderen snappen het dan nog niet en die moet je het echt 1 op 1 gaan uitleggen. Maar als je 1 op 1 gaat uitleggen duurt t weer lang en kun je de rest van de groep niet bezig houden. (ja je zou opdrachtjes voor ze kunnen verzinnen maar hun vragen zijn zo divers dat je daarin niet kan voorzien)
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25719706
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 19:24 schreef Grumbellll het volgende:
Ik doe nu een ICT opleiding op MBO niveau. Nu in het derde jaar, volgend jaar laaste jaar. Als ik geen werk kan vinden in de ICT wil ik weer een opleiding volgen en ik dacht er dan aan om iets in het onderwijs te doen. Het lijkt mij wel leuk om leraar te zijn voor zeg maar klassen t/m4 ofzo van de middelbare school.
Maar welke opleiding moet ik dan kiezen? is dat dan de Pabo?
Pabo is voor basisschoolleraren, lerarenopleiding voor middelbare school (met als noot dat je met Pabo ook op VMBO les kunt geven, als de school je aanneemt).
Mon 'en!
  vrijdag 25 maart 2005 @ 10:00:40 #53
112241 Grumbellll
Hey Fokkers!
pi_25725605
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 23:03 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Pabo is voor basisschoolleraren, lerarenopleiding voor middelbare school (met als noot dat je met Pabo ook op VMBO les kunt geven, als de school je aanneemt).
Ok bedankt
pi_25752094
Vraagje aan de mensjes hier: wat zijn volgens jou de belangrijkste kenmerken van een goede mentor?
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:14:19 #55
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25754205
Ik ben zelf mentor, en deze punten vind ik persoonlijk wel belangrijk:

Dat je een persoonlijke band met je leerlingen kunt opbouwen.
Dat je op een correcte manier met vertrouwelijke informatie kunt omgaan.
Dat je een goede sfeer in je klas kunt scheppen en op een correcte manier problemen kunt oplossen.
Direct handelen en niks laten liggen.
Het vertrouwen van leerlingen weten te winnen zodat ze snel naar je toe durven stappen.
Aanwezig zijn bij klassenevenementen.
Zelf dingen organiseren met je klas.
.
pi_25754330
Dit was mijn lijstje:

Een goede mentor…

…is iemand die in de eerste plaats feeling heeft voor de leefwereld van zijn leerlingen. Hij weet wat hen bezighoudt, op verschillende niveaus. Daarmee bedoel ik dat hij moet weten welke muziek, welke tv-programma's en welke beroemdheden in zijn, maar ook dat hij moet weten wat leerlingen op een dieper niveau bezighoudt. Hoe denken ze na over zichzelf en de wereld? Hoe gaan ze met elkaar om? Wat zijn hun angsten en hun idealen?

…heeft een zesde zintuig. Hij voelt het aan als een leerling in de problemen zit. Hij weet wie er een extra schouderklopje kan gebruiken en wie juist even met rust gelaten wil worden.

…zorgt dat leerlingen hem volledig kunnen vertrouwen. Hij laat ze heel duidelijk merken dat hij er altijd voor hen is als ze ergens mee zitten en dat ze nooit bang hoeven te zijn dat hij over hen zal oordelen of hun problemen tegen hen zal gebruiken.

…onderneemt activiteiten met de klas die erop gericht zijn een goede band te kweken. Hij komt zelf met ideeën voor zulke activiteiten, maar hij staat ook open voor ideeën van leerlingen.

…heeft een engelengeduld. Als een leerling met hem wil praten, is hij er voor die leerling, voor de volle honderd procent. Hij geeft de leerling het gevoel dat hij alle tijd van de wereld heeft (ook als dat niet zo is).

…kan goed luisteren. Hij geeft de leerling de ruimte om zijn verhaal te doen en stelt de juiste vragen.

…heeft een groot empathisch vermogen. Hij neemt de gevoelens en gedachten van leerlingen serieus.

…heeft gevoel voor humor. Humor is dè sleutel tot een goede band met je leerlingen!

…tracht de leerling op te voeden tot zelfstandigheid. Hij lost problemen niet voor ze op; hij leert ze om zelf tot een bevredigende oplossing te komen.

…laat ook iets van zichzelf zien naar de leerlingen toe. Je kunt iemand immers pas vertrouwen als je het idee hebt dat je diegene ook echt kent.

…helpt leerlingen inzicht in zichzelf en hun eigen gedrag te krijgen. Hij houdt ze een spiegel voor en zet ze ertoe aan zich af te vragen wie ze graag zouden willen zijn.

…is niet bang om fouten toe te geven en om zich kwetsbaar op te stellen.

…heeft een goed contact met zijn collega's en zorgt dat problemen tussen zijn mentorklas en een vakdocent op een goede manier worden opgelost. Hierbij kiest hij geen partij, maar fungeert hij als onpartijdige mediator.

…ziet alle leerlingen, ook het stille meisje achterin de klas van wie iedereen de naam altijd vergeet omdat ze niet opvalt. Hij geeft alle leerlingen het gevoel dat ze waardevolle mensen zijn die ertoe doen.

…is op de hoogte van alles wat er in een school gebeurt en fungeert als vraagbaak voor de leerlingen uit zijn mentorklas.
…is er niet alleen voor de problemen, maar ook voor de leuke dingen. Vraagt leerlingen naar hun vrijetijdsbesteding, geeft in de mentorles tijd om belevenissen te delen.

…kan leerlingen helpen bij het maken van keuzes, zonder ze in een bepaalde richting te duwen. Hij helpt hen om uit te vinden wat ze zelf eigenlijk graag willen.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:26:13 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25755769
Klopt helemaal

Plus.. de mentor is de contactpersoon tussen ouders en school.
.
pi_25760776
Oh ja, dat hoort er ook nog bij natuurlijk.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:35:16 #59
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25760907
Ik vind een goede mentor zijn eerder een persoonskenmerk dan iets wat je kunt leren.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25762541
We hebben het over mentor in de betekenis van 'klassenleraar'. Ik denk zelf dat er maar weinig dingen zijn die je niet kunt leren. Je persoonlijkheid is ook niet iets statisch.
pi_25770420
Veel dingen vallen te leren, maar niet iedereen kan die dingen leren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25775435
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 23:38 schreef Neuralnet het volgende:
Veel dingen vallen te leren, maar niet iedereen kan die dingen leren.
Waar een wil is, is meestal ook wel een weg, denk ik. Al zijn er natuurlijk mensen die nóóit een goede docent zullen worden. Maar of dat een gevolg is van nature of nurture, daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit.
  zondag 27 maart 2005 @ 14:15:27 #63
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25779446
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 17:35 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik vind een goede mentor zijn eerder een persoonskenmerk dan iets wat je kunt leren.
Hier ben ik het ook mee eens. Het persoonlijke, dat moet een beetje in je zitten. Je moet open staan voor leerlingen en hun problemen. Je hebt ook mentoren die nooit tijd hebben en het mentorschap als een last ervaren. Waarom worden ze het dan? Omdat ze te weinig uren in hun taakbelasting haddden oid. Er zijn inderdaad ook dingen die je kunt leren. Ik ken mentoren die, als ze een mentor-uur met hun klas hebben, "eerst de leerlingen 20 minuten de waarheid zeggen, over alle dingen die ze fout doen, en daarna naar huis sturen". Dan zeg ik: doe jezelf in godsnaam een plezier en leg dat mentoraat neer.
.
  zondag 27 maart 2005 @ 14:19:58 #64
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25779541
Ik moet voor mn opleiding binnenkort een begeleidingsgesprek gaan voeren met een student en ik ben zo bang dat ik hem/haar dan aan het huilen maak
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25779937
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hier ben ik het ook mee eens. Het persoonlijke, dat moet een beetje in je zitten. Je moet open staan voor leerlingen en hun problemen. Je hebt ook mentoren die nooit tijd hebben en het mentorschap als een last ervaren. Waarom worden ze het dan? Omdat ze te weinig uren in hun taakbelasting haddden oid. Er zijn inderdaad ook dingen die je kunt leren. Ik ken mentoren die, als ze een mentor-uur met hun klas hebben, "eerst de leerlingen 20 minuten de waarheid zeggen, over alle dingen die ze fout doen, en daarna naar huis sturen". Dan zeg ik: doe jezelf in godsnaam een plezier en leg dat mentoraat neer.
Maar al die voorbeelden zijn eerder voorbeelden van niet-willen dan van niet-kunnen.
  zondag 27 maart 2005 @ 15:04:08 #66
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25780548
Dat weet ik. Maar ik wou het toch even vermelden. Maar als je een persoonlijkheid hebt van lik-me-vestje, dan kan het wel zo zijn dat je het wel KAN, maar als je het niet WIL, tja.. daar schiet je ook niet veel mee op dan.

Ik was trouwens even rond aan het snuffelen op een scholierenforum, en daar vond ik een aantal interessante uitspraken in het topic "mentoren". Misschien wel leuk om es effe te lezen.
quote:
Afgelopen jaren had ik er telkens een die 't zelf niet helemaal wist (wat betreft regels op school), en ja daar heb je niet veel aan
Als mentor moet je er toch zeker voor zorgen dat je de school door en door kent. Toch?
quote:
Mijn mentor heeft mij compleet voor lul gezet voor de hele klas! En maar ontkennen
Ook zoiets. Zoiets doe je toch niet
quote:
mijn mentor van vorig jaar was wel relaxed heel makkelijk in alles en wel aardig en zo, van dit jaar is ook wel oke hij is gewoon behulpzaam en aardig
Dit klinkt al een stuk beter.
quote:
1 keer echt een stomme man gehad, die elke week weer zeurde dat ik beter me best moest doen omdat ik anders niet over zou gaan enzo. hij dacht zelfs dat ik te dom was voor havo.
Tja...
quote:
Hij nam het voor de klas op, is te vertrouwen, had humor, en lef. Je kon gewoon altijd naar hem toekomen als er iets was.. En dan deed die ook er ook echt alles aan wat die kon..
quote:
De mentor van nu is echt drie keer niks, moet ik zeggen. Hij belooft allerlei dingen die hij vervolgens niet waar maakt, hij is er bijna nooit, hij steekt totaal geen energie in mensen buiten school
Kwestie van wel kúnnen, maar niet wíllen?
quote:
Hij is niet echt in staat om goed signalen uit de klas op te vangen, die moeten altijd vrij duidelijk worden aangereikt. Hij is wel vrijwel altijd beschikbaar als je hem nodig hebt, dat is een voordeel, maar van zijn kant komt nauwelijks initiatief om te informeren. In het begin van het jaar heb ik een keer een standaardgesprekje met hem gehad maar de rest van het jaar heb ik niets meer van hem gehoord, terwijl er in de klas wel dingen waren die hij had moeten weten
Dit wijst ook weer op een zekere mate van desinteresse, maar aan de andere kant.. je hoeft ook niet constant achter je leerlingen aan te lopen. Mijn mentor-leerlingen weten ook dat ze me altijd kunnen bereiken, maar ik ga ook niet elke les aan iedereen vragen hoe het met ze gaat. Je kunt dan ook weer naar het andere uiterste doorslaan:
quote:
Smmige waren overdreven aanwezig, die vroegen de hele tijd hoe het ging enzo, en sommige kon het ook helemaal niks schelen. Die ik nu heb vraagt heel vaak hoe het is enzo, en je moet na elke periode 'op gesprek' komen.
quote:
volgens mij functioneren sommige docenten totaal niet als vertrouwenspersoon. En zouden die dan ook nooit mentor mogen worden.
Duidelijke taal.
.
pi_25780662
Altijd leuk om te lezen. Leerlingen zijn de beste spiegel! Ik heb aan het eind van mijn stage gewoon aan mijn klassen gevraagd wat ze van me vonden, en dat werkt heel goed. Zo zeiden ze onder andere dat ik 'niet streng genoeg' ben en dat klopt ook wel.
  zondag 27 maart 2005 @ 17:02:04 #68
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25783327
Doe ik ook altijd. Ik laat de leerlingen rond kerstmis en aan het einde van het schooljaar een aantal vragen beantwoorden over mijn functioneren. Werkt idd heel verhelderend.
.
pi_25783491
En je weet dat het goed zit tussen jou en hen als ze ook negatieve feedback durven te geven.
pi_25783508
Welke vragen laat je ze precies beantwoorden trouwens? Heb je een vast lijstje?
pi_25784079
Er zijn ook standaard testen zoals een test om een roos van Lary te tekenen. Lerarenopleidingen zijn er dol op.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25784151
Praat me niet van de Roos van Leary. Dat boekjesgeneuzel...
pi_25784858
Er is een test van het IVLOS: De VIL (vragenlijst over leraarsgedrag).
Ik vind het een heel goed idee om je leerlingen te vragen wat ze van je vinden, maar ik heb mijn twijfels over deze test (veel te lang, te veel moeilijke woorden, enkele rare vragen)

Mocht je deze afnemen: Laat de resultaten absoluut niet zien aan je schoolleiding!!!
Bij mij op school is het min of meer verplicht tijdens het functioneringsgesprek, dat heb ik geweten ook! Alles werd negatief uitgelegd en naar de positieve dingen werd niet gekeken.
Dat doe ik dus nooit meer, de volgende keer blijft ie bij mij privé.
pi_25785437
Rare schoolleiding. Je zou toch verwachten dat men eerlijkheid en openheid van zaken waardeert.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 27 maart 2005 @ 18:45:50 #75
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25785975
Bij het beoordelingsgesprek moest ik ook zo'n hele lange vragenlijst laten invullen, met erg dubbelzinnige vragen. Maar nu doe ik twee keer per jaar een korte evaluatie, iets in de geest van: "wat vond je leuk aan het vak?", "wat vond je absoluut niet leuk?", "wat vond je goed aan de docent?", "wat vond je niet goed aan de docent?", een aantal waar/niet waar-stellingen ("ik kom met plezier naar de les"), en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Dat is puur voor mezelf, en de leerlingen weten dat ook. Ik zeg er ook altijd bij dat het alleen maar positief voor hen kan uitpakken als ze gewoon eerlijk zijn.

Met de Roos van Leary ben ik ook doodgegooid op de opleiding, maar da's allemaal wel leuk en aardig, maar het zegt me nog niet veel. De leerlingen zijn recht door zee, zowel positief als negatief, en dat zegt me meer dan zo'n roosje.
.
pi_25786071
quote:
Op zondag 27 maart 2005 18:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij het beoordelingsgesprek moest ik ook zo'n hele lange vragenlijst laten invullen, met erg dubbelzinnige vragen. Maar nu doe ik twee keer per jaar een korte evaluatie, iets in de geest van: "wat vond je leuk aan het vak?", "wat vond je absoluut niet leuk?", "wat vond je goed aan de docent?", "wat vond je niet goed aan de docent?", een aantal waar/niet waar-stellingen ("ik kom met plezier naar de les"), en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Dat is puur voor mezelf, en de leerlingen weten dat ook. Ik zeg er ook altijd bij dat het alleen maar positief voor hen kan uitpakken als ze gewoon eerlijk zijn.
Denk dat ik het ook ongeveer zo zou aanpakken.
quote:
Met de Roos van Leary ben ik ook doodgegooid op de opleiding, maar da's allemaal wel leuk en aardig, maar het zegt me nog niet veel. De leerlingen zijn recht door zee, zowel positief als negatief, en dat zegt me meer dan zo'n roosje.
Inderdaad. Ik krijg wat van dat geneuzel uit een boekje. Vooral omdat onze docent Onderwijskunde zelf helemaal geen feeling heeft voor het vak.
  zondag 27 maart 2005 @ 20:13:40 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25788096
quote:
Op zondag 27 maart 2005 18:02 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mocht je deze afnemen: Laat de resultaten absoluut niet zien aan je schoolleiding!!!
Alles werd negatief uitgelegd
Bijvoorbeeld?
.
pi_25789890
quote:
Inderdaad. Ik krijg wat van dat geneuzel uit een boekje. Vooral omdat onze docent Onderwijskunde zelf helemaal geen feeling heeft voor het vak.
Is die docent zelf geen leraar geweest?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25790096
quote:
Op zondag 27 maart 2005 21:13 schreef Neuralnet het volgende:
Is die docent zelf geen leraar geweest?
Ze heeft onlangs besloten toch ook maar eens wat praktijkervaring op te doen...
pi_25790291
Zeer kwalijk. Een onderwijskundige hoort op een lerarenopleiding ook praktijkervaring te hebben. zeker als het de bedoeling is dat ze ook eens bij jou op locatie komt kijken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25790827
quote:
Op zondag 27 maart 2005 21:26 schreef Neuralnet het volgende:
Zeer kwalijk. Een onderwijskundige hoort op een lerarenopleiding ook praktijkervaring te hebben. zeker als het de bedoeling is dat ze ook eens bij jou op locatie komt kijken.
Gelukkig is zij tot nog toe nooit mijn stagebegeleider geweest. Ik zou commentaar van haar absoluut niet serieus nemen. Ik kan veel beter lesgeven dan zij...
  zondag 27 maart 2005 @ 21:45:29 #82
81237 releaze
best of both worlds
pi_25790945
geen docent, wel eerste jaars pabostudent. Interessant topic, dus tvp!

[ Bericht 18% gewijzigd door releaze op 27-03-2005 21:46:10 (hrm...) ]
pi_25791624
quote:
Op zondag 27 maart 2005 20:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld?
Zo'n vraag als: "Hij/zij ziet wat er gebeurt in de klas".
Ik scoor iets minder dan de gemiddelde docent, maar dat verbaast mij niet.
Daar is mijn gesprekspartner wel 5 minuten over bezig geweest.
1) ik denk dat dit deels met ervaring te maken heeft. Ik ben nog heel erg met mezelf bezig tijdens de les (leg ik het wel duidelijk uit? snapt iedereen het wel? ga ik niet te snel/langzaam?)
2) Ik word vergeleken met de gemiddelde docent, maar de gemiddelde docent staat 10-15 (20?) jaar voor de klas en ik ben met mijn 1e jaar bezig.

En dat heb je ook de geweldige vraag: Hij/zij heeft gezag.
Vraag dit aan een brugger. Een brugger weet niet wat gezag is (ik kan eigenlijk ook niet uitleggen wat gezag precies is).

Maar bij de vraag "Je leert veel bij hem/haar" scoor ik duidelijk hoger dan de gemiddelde docent en daar hoor je dan niemand over.

Goed idee van je om een eigen enquete te maken! Ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
pi_25792092
Als je zelf pas eerstejaars bent is het vervelend om vergeleken te worden met mensen die al jaren in het onderwijs zitten. Dat probleem zal je altijd houden als er geen objectief vergelijkingsmateriaal is. Als alle docenten er al 15 jaar zitten, dan kan je niet vergeleken worden met iemand die ook eerste jaars is. Ze weten waarschijnlijk zelf niet eens meer hoe ze zelf waren.

Verder lijken mij die vragen inderdaad nogal suggestief en voor meerdere interpretaties vatbaar. Een vraag als "je leert veel bij hem/haar" wordt meestal hoger gescoord bij vakken waar mensen minder van weten of vakken die ze moeilijk vinden. Dat hoeft dan niet eens aan de leraar te liggen. Dat doe ik zelf ook. Zet me neer bij een vak als reflectie, feedback, evaluatie/proces en ik zal ongeacht de leraar waarschijnlijk laag scoren op die vraag. Omdat ik van mening ben dat zulke vakken sowieso niks leren.

Een vraag als "hij ziet wat er gebeurt in de klas" kan ook hoog gescoord worden omdat leerlingen merken dat je vaak in de klas kijkt, maar dat betekent niet dat er ook iets mee gedaan wordt. Wat over het algemeen wel belangrijk is. "Zien" kan je desnoods de hele les vanachter een bureau. Zien+actie is al heel iets anders.

Testvragen maken is een hele studie op zich. Bij vragen waarbij vele interpretaties mogelijk zijn is een feedbackgerichte houding van de ander waarna jij erop kan reageren naar mijn idee beter dan zomaar commentaar leveren in de veronderstelling dat de leerlingen dezelfde interpretatie van de test hebben nageleefd.

Ik vind het dan ook jammer van de negatieve ervaring tijdens het functioneringsgesprek.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 27 maart 2005 @ 22:33:53 #85
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25792520
quote:
Op zondag 27 maart 2005 22:06 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

Zo'n vraag als: "Hij/zij ziet wat er gebeurt in de klas".
Ik scoor iets minder dan de gemiddelde docent, maar dat verbaast mij niet.
Daar is mijn gesprekspartner wel 5 minuten over bezig geweest.
1) ik denk dat dit deels met ervaring te maken heeft. Ik ben nog heel erg met mezelf bezig tijdens de les (leg ik het wel duidelijk uit? snapt iedereen het wel? ga ik niet te snel/langzaam?)
2) Ik word vergeleken met de gemiddelde docent, maar de gemiddelde docent staat 10-15 (20?) jaar voor de klas en ik ben met mijn 1e jaar bezig.
En dat heb je ook de geweldige vraag: Hij/zij heeft gezag.
Vraag dit aan een brugger. Een brugger weet niet wat gezag is (ik kan eigenlijk ook niet uitleggen wat gezag precies is).
Maar bij de vraag "Je leert veel bij hem/haar" scoor ik duidelijk hoger dan de gemiddelde docent en daar hoor je dan niemand over.
Die vragen komen me heel erg bekend voor. Die heb ik ook moeten laten invullen voor mijn beoordelingsgesprek, met een schaal van 0 (nooit) tot 5 (altijd). En dan maar turven: iets van 50 vragen, bij 2 klassen van 30 leerlingen - dan ben je wel even bezig.
quote:
Goed idee van je om een eigen enquete te maken! Ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
Ik heb ongeveer 5 *open* vragen, en 6 "waar/niet waar"-vragen. Als je open vragen geeft, krijg je een veel spontaner beeld en vaak schrijven de leerlingen dan iets op waar je nog helemaal niet aan gedacht had
.
pi_25792747
Multiple gok en afnemen op een computer heeft ook wel iets. Ik ga echt niet turven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25792887
Die vragenlijsten heb ik ook wel eens zien rondslingeren in de lerarenkamer bij ons als er weer eens een ICLON-iemand (leraar in opleiding dus) zo'n enquête moest afnemen.

Stellingen als "hij is sarcastisch", "hij heeft humor", "hij heeft orde" vind ik inderdaad moeilijk te interpreteren. (Ook typisch dat de hele vragenlijst over "hij" gaat trouwens!) Sarcasme hoeft niet negatief te zijn in een klas, humor is niet altijd nodig om een goeie leraar te zijn, en orde is inderdaad een variabel begrip.

Over die humor: het maakt het natuurlijk wel leuker en gezelliger in een klas, en als je een band met ze op wilt bouwen is het denk ik onmisbaar. Maar ik zal nooit mijn leraar Duits vergeten die ons zonder een greintje humor en zonder zelfs maar onze namen te kennen in twee jaar alles heeft geleerd dat we moesten weten. Het was niet leuk of gezellig in de les, maar ik kan wel Duits nu! De jaren daarna heb ik les gehad van een gezellig mensje, maar werkelijk niks van haar geleerd dat hij niet al duidelijker en beter had uitgelegd. M'n eindexamen Duits heb ik geweldig gedaan door wat die leraar erin gestampt heeft. Hij zou geen goeie mentor zijn en het was geen prettig mens in de omgang, maar zonder hem zou ik niet zo goed in Duits zijn nu
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25809215
quote:
Op zondag 27 maart 2005 22:45 schreef imago het volgende:
(Ook typisch dat de hele vragenlijst over "hij" gaat trouwens!)
Bij ons was alleen maar de "zij" variant aanwezig. Goed voor een hoop lol onder de leerlingen.

Bedankt voor jullie reacties, ik ben blij dat ik niet helemaal alleen sta in mijn oordeel over deze test.
  maandag 28 maart 2005 @ 17:44:54 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25810279
Bij mij stond: "Waar 'hij' of 'zijn' staat, kan natuurlijk ook 'zij' of 'haar' gelezen worden" ..
.
pi_25814640
Anno 2005 zijn er 2 boekjes
1 voor de leraren en 1 voor de leraressen.
pi_25817435
Ik heb anno 2005 anders nog een HIJ-variant gehad. Dat is echter geen probleem, ik herschrijf wel en maak er een internetvariant van.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 30 maart 2005 @ 11:17:20 #92
593 sjak
Juffie Bloem
pi_25851323
Ik vind zelf instrumenten als de Roos van Leary toch wel handig. Ik gebruik deze als het eens niet goed gaat en ik wil gedrag omdraaien. Dan werkt die Roos prima. Ook andere instrumenten zoals korthagen kan ik zo nu en dan prima gebruiken. Ik kan op een gestructureerde manier mijn acties ordenen en er een waarde aangeven, leuk hoor.
Morgen ga ik trouwens Korthagen horen spreken, ben benieuwd wat voor iemand dat is. Nog meer mensen die naar het HGZO congres gaan morgen en overmorgen?
Lekker douchen!
  woensdag 30 maart 2005 @ 18:34:57 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25861385
Mijn derdejaars leerlingen zijn helemaal enthousiast aan de slag gegaan met een spreekvaardigheidsoefening. Ik wilde ze een nieuwsuitzending laten presenteren voor de klas, maar een aantal groepjes wilden het op video gaan opnemen. Dezelfde dag nog zijn leerlingen hele uitzendingen gaan filmen. Eén groepje had een weerbericht in hun uitzending opgenomen en hebben een hele speeltuin vol kinderen "oet môn" laten roepen. Op dat moment ben ik erg trots op ze.
.
pi_25863684
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:17 schreef sjak het volgende:
Ik vind zelf instrumenten als de Roos van Leary toch wel handig. Ik gebruik deze als het eens niet goed gaat en ik wil gedrag omdraaien. Dan werkt die Roos prima. Ook andere instrumenten zoals korthagen kan ik zo nu en dan prima gebruiken. Ik kan op een gestructureerde manier mijn acties ordenen en er een waarde aangeven, leuk hoor.
Morgen ga ik trouwens Korthagen horen spreken, ben benieuwd wat voor iemand dat is. Nog meer mensen die naar het HGZO congres gaan morgen en overmorgen?
Er is ook niks mis met die instrumenten, maar het zijn inderdaad instrumenten. Ik heb schoon genoeg van docenten die met boekenwijsheid komen aanzetten en net doen of elke individuele leerling past in hun prachtige theorietjes. Zo hebben wij een collegeserie over ontwikkelingspsychologie gehad waarin werd gegeneraliseerd dat het een lieve lust was: "Elk kind maakt die-en-die fase door, elk kind doet zus-en-zo". Terwijl ik van een deel van dat gejeuzel meteen kon vaststellen dat het voor mijn als kind/puber niet gold. En dat betekent dat het voor nog een heleboel andere mensen niet geldt. Theorieën en instrumenten zijn best, als ze maar niet gepresenteerd worden als een soort absolute waarheid.
pi_25863760
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 18:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Mijn derdejaars leerlingen zijn helemaal enthousiast aan de slag gegaan met een spreekvaardigheidsoefening. Ik wilde ze een nieuwsuitzending laten presenteren voor de klas, maar een aantal groepjes wilden het op video gaan opnemen. Dezelfde dag nog zijn leerlingen hele uitzendingen gaan filmen. Eén groepje had een weerbericht in hun uitzending opgenomen en hebben een hele speeltuin vol kinderen "oet môn" laten roepen. Op dat moment ben ik erg trots op ze.
Dat zijn inderdaad leuke dingen!
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:29:44 #96
63900 xelzix
Get on with it!
pi_25869609
Op het moment doe ik de orientatie cursus van het IVLOS (utrecht) en over een paar jaar ga ik zeker weten mijn eerste graads bevoegdheid Engels halen. Ik weet alleen niet of ik dat in Nijmegen wil gaan doen, of in utrecht wil blijven. Heeft iemand ervaring met de docentenopleiding in Nijmegen? goede punten, slechte punten? En utrecht? goed bevallen of juist niet?? Alvast bedankt!
I can resist everything but temptation.
  donderdag 31 maart 2005 @ 20:10:52 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25888977
Morgen is het 1 april. Pas op voor geintjes
(Het is natuurlijk niet verboden om zélf geintjes uit te halen )

Wat leerlingen meestal wel proberen is snoepkrijt. (Gelukkig werk ik nu alleen nog met whiteboards). Bij mij hebben ze dat ook een keer gedaan (en het was niet eens op 1 april).
Ik werkte op een school waar je altijd je eigen krijtjes mee moest nemen, dus bij een brugklas lag opeens het hele bordrekje vol met krijtjes. Dus ik dacht: wat een service. Tijdens de les, ik op het bord aan het schrijven, maar dat snoep schrijft natuurlijk van geen kant, dus ik gooide het krijtje weg. Tweede krijtje, schreef ook niet echt geweldig , maar opeens hoorde ik een bruggie grinniken, dus toen wist ik al hoe laat het was... Kon er wel smakelijk om lachen hoor...

Dus ik wat van die snoep-krijtjes meegenomen naar de volgende klas... Ik legde ze nonchalant in het rekje, en begon de les. Bij de uitleg nam ik wat van dat snoep-krijt, begon er mee te schrijven (schreef natuurlijk niet goed): "Hm, dat krijt van tegenwoordig is ook niet meer wat het geweest is", en ik duwde zo'n krijtje in mijn mond en at het op. Je had de gezichten van die klas moeten zien
.
pi_25889230
tvp tje
  donderdag 31 maart 2005 @ 20:24:47 #99
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25889371
Over 1 april:

Een collega van mij gooide wel eens oude soep door de WC heen (ze werkte in het restaurant van school). Een andere collega wist dit, dus die heeft een keer naar die ene collega opgebeld: "Hallo, met de heer XX van de gemeente. Wij hebben klachten binnengekregen uit XXX. Er komt een geur van tomatensoep uit het riool omhoog. Heeft u vanmorgen toevallig tomatensoep door uw WC gespoeld?" En die collega in de stress..."Oejaaaa... vanmorgen nog ja... oh ik wist echt niet dat het zo erg was..."... En mijn collega weer verder: "Dat geeft niet hoor, mevrouw... Als u nu gewoon elke WC in het gebouw 3 x doorspoelt, dan wordt die tomatensoep sneller naar de rioolzuiverigsinstallatie gespoeld en hebben de bewoners nergens last meer van"....

Mijn collega heeft dus inderdaad elke WC in school 3 x doorgespoeld
.
pi_25890600
Ik begeef mij morgen dus echt niet in een school.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')