abonnement Unibet Coolblue
pi_25546862
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 00:05 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Tuurlijk, andere sectoren kunnen ook zwaar zijn. Maar we hebben het hier over het onderwijs. Overigens waren de voorbeelden zo duidelijk dat er nergens te relativeren valt. Een leraar krijgt een mes onder zijn keel en een pistool tegen het hoofd gedrukt. Welke vorm van relativatie wil je toepassen? Dat het allemaal niet zo bedoeld was? Dat hij ervan kon leren? Ik bedoel maar...
Daar heb je wel gelijk in, maar dat soort dingen gebeuren mensen die in het OV, sociale instanties en verzorging werken ook. Eigenlijk in alle sectoren waar je dagelijks met een enorme verscheidenheid aan mensen te maken hebt. Ik wil ook niet zeggen dat het onderwijs niet zwaar is, dat heb ik de laatste weken ook wel ondervonden, maar ellende is overal.
quote:
Waarom stom? Het was wel meteen klaar en over. Verder geen gedonder meer. Je kan ook stoer gaan doen en het wapen niet teruggeven, maar wat doe je als die persoon of een vriend van hem met een ander wapen verhaal komt halen? Iemand die jou al een kogel door je kop wilt schieten omdat hij moet nablijven zal dat zeker ook durven als hij zijn bezit niet terugkrijgt. Het blijft een dilemma: wat is wijs om te doen? Principes volgen of toch maar de goede orde bewaren? Voor mijn veiligheid kies ik graag voor het laatste.
[..]
Misschien is het omdat ik zelf wat meer ervaring heb met de wetten wat betreft wapenbezit, maar ik had meteen de politie ingeschakeld, dan was die jongen er echt niet met een tripje HALT vanaf gekomen. Of ie nou wraaklustig wordt of niet, als we ons laten bangmaken door een snotneus met een illegaal vuurwapen en hem daarom maar zijn gang laten gaan is het einde echt zoek. Dat soort tolerantie maakt de problemen op termijn alleen maar erger.
quote:
Deze interpretatie is toch iets overdreven. Ik betwijfel je kan spreken over een "vriendschappelijke relatie" als je af en toe een leerling uitnodigt thuis. Het ligt eraan wat er dan gebeurt. En so what als een leerling een vriend wordt. Mensen zijn tegenwoordig veel te bang door alle associaties met kinderen + volwassene = pedofiel.

Ik had ook niet de indruk dat het echt om liefdesgedichten ging. Tenminste niet om liefdesgedichten die zelfgeschreven zijn met als doel iemand de liefde te verklaren. Die dingen pluk je zo van het net en elke puber heeft er een paar op zijn weblog staan. De grens is dubieus en het hangt echt van de situatie af of een grens overschreden wordt.
Precies vanwege die associaties moeten leraren echt ontzettend op hun tellen passen. Ik kan me best voorstellen dat er docenten zijn die een echte vriendschap met leerlingen willen opbouwen, maar tegenwoordig is het gewoon 'not done'. Je maakt jezelf kwetsbaar voor allerlei beschuldigingen van de leerling en anderen, en je geeft mensen met slechte intenties een opening om wel te ver te gaan met leerlingen. IK ben helemaal voor vriendschappelijke omgang, maar dan wel op school en je moet niet vergeten dat jij de leraar bent, en zij de leerling.


Maarja, ik ben pas een 1e jaars, dus misschien heb ik het allemaal nog niet begrepen.
pi_25548384
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 16:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik doe nu de multiculture school. Echt geweldig, die integrale projecten
Ik heb er ook al zo'n hekel aan. Vandaag vergadering, waren we met vijf van de negen groepsleden. Twee uur voor niks op school gehangen .
  donderdag 17 maart 2005 @ 19:29:57 #28
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_25549623
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 18:30 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Ik heb er ook al zo'n hekel aan. Vandaag vergadering, waren we met vijf van de negen groepsleden. Twee uur voor niks op school gehangen .
Eehhh, welke lerarenopleiding doe jij dan? Misschien zaten we zojuist wel bij elkaar in het lokaal
  donderdag 17 maart 2005 @ 21:05:14 #29
593 sjak
Juffie Bloem
pi_25552241
Ik heb weinig van me laten horen hier de laatste tijd. Ik ben nog tot half juni bezig met de 1e graads docentenopleiing. De laatste loodjes, druk dus...En....Ik ben nu druk bezig met het schrijven van een sollicitatiebrief. Als alles goed gaat ben ik binnenkort docent. Ik ben er nog wel erg onzeker over, het zal de eerste twee jaar erg druk worden om te zorgen dat ik de stof beheers. Daarnaast is het onderwijsinstituut waar ik ga solliciteren druk bezig met de over gang naar competentie gericht onderwijs. Dat zal dus voor veel thema wijzigingen gaan zorgen, dus ik hoop eerlijk gezegd dat de nadruk van de functie op ontwikkelen van onderwijs gaat liggen. Spannend, jullie horen het wel.
Lekker douchen!
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:25:59 #30
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25554356
TVP.

Vandaag weer biomechanica aan 1e jrs ALO'ers gegeven.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25556616
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 19:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Eehhh, welke lerarenopleiding doe jij dan? Misschien zaten we zojuist wel bij elkaar in het lokaal
Nederlands VT aan de HvU!
pi_25557626
quote:
Misschien is het omdat ik zelf wat meer ervaring heb met de wetten wat betreft wapenbezit, maar ik had meteen de politie ingeschakeld, dan was die jongen er echt niet met een tripje HALT vanaf gekomen. Of ie nou wraaklustig wordt of niet, als we ons laten bangmaken door een snotneus met een illegaal vuurwapen en hem daarom maar zijn gang laten gaan is het einde echt zoek. Dat soort tolerantie maakt de problemen op termijn alleen maar erger.
Wetten interesseren me niet. Mijn veiligheid echter wel. Gaan we het onderwerp "tolerantie" erbij halen, dan begeven we ons alweer op een onderwerp die meer een politiek karakter hebben. Er is nu eenmaal een klimaat gecreëerd waarin er mensen zijn die dit soort dingen doen. Dat is naar mijn idee enkel te veranderen door al het uitschot het land uit te schoppen, maar dat is politiek; geen onderwijs. Aangezien er geen drastische maatregelingen genomen gaan worden en ik ook niet overtuigd ben dat straf door politie in Nederland helpt, zou ik vooralsnog nooit risico's nemen. Het idee alleen al dat iemand door verlinken in de bak komt en zodra hij eruit komt me weer komt opzoeken is voor mij genoeg om al het idealisme te laten varen.

Iemand met een vuurwapen is voor mij geen snotneus meer, maar een potentieel moordenaar. Iemand die een wapen kan bemachtigen kan er ook nog 1 bemachtigen. Het wapen houden en overdragen aan de politie weerhoudt iemand daar niet van. Dan praat ik nog niet eens over een tegenbeschuldiging. Een leerling die beweert dat het wapen van de leraar was inplaats van andersom. Of een leerling die toegeeft het wapen te hebben, maar dat de leraar het vervolgens uit zijn tas heeft gehaald om hem mee te bedreigen. En ga dan niet naief denken dat het niet gebeurt. Het gebeurt wel degelijk. Voor de leraar heeft het aangeven vaak consequenties. 1) de angst voor wraak 2) een tegenbeschuldiging met als gevolg ontslag vanwege al het gezeur over slechte naam enz. Enfin, iedereen doet maar wat hij niet laten kan, maar ik kijk wel uit.
quote:
Precies vanwege die associaties moeten leraren echt ontzettend op hun tellen passen. Ik kan me best voorstellen dat er docenten zijn die een echte vriendschap met leerlingen willen opbouwen, maar tegenwoordig is het gewoon 'not done'.
Ik ben zo iemand die zich niks aantrekt van wat andere mensen vinden. De meeste mensen kunnen zich toch niet inleven, zijn bovendien dom en vaak zelfs ook nog hypocriet. Van iemand die een ander komt beschuldigen van het doen van rare dingen vermoed ik vaker dat die persoon zelf de meest walgelijke dingen uithaalt. Hoe komt hij anders aan het idee dat een ander dat wel eens zou kunnen doen? Ik kan niet wakker liggen van het oordeel van een ander.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25558606
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 01:25 schreef Neuralnet het volgende:

Wetten interesseren me niet. Mijn veiligheid echter wel. Gaan we het onderwerp "tolerantie" erbij halen, dan begeven we ons alweer op een onderwerp die meer een politiek karakter hebben. Er is nu eenmaal een klimaat gecreëerd waarin er mensen zijn die dit soort dingen doen. Dat is naar mijn idee enkel te veranderen door al het uitschot het land uit te schoppen, maar dat is politiek; geen onderwijs. Aangezien er geen drastische maatregelingen genomen gaan worden en ik ook niet overtuigd ben dat straf door politie in Nederland helpt, zou ik vooralsnog nooit risico's nemen. Het idee alleen al dat iemand door verlinken in de bak komt en zodra hij eruit komt me weer komt opzoeken is voor mij genoeg om al het idealisme te laten varen.
Natuurlijk is je eigen veiligheid belangrijk. Maar je laat zo'n rotjoch met wapen dus wel ongehinderd op je school rondlopen dan, en voorkomt niet dat hij een ander iets aan kan doen. Je hebt toch ook een verantwoordelijkheid tegenover je leerlingen om (voor zover dat in je macht ligt) te zorgen dat hun school een veilige plek is?

Ik zou het mezelf in ieder geval nooit vergeven als een leerling doodgestoken zou worden met het mes dat ik niet had durven afpakken omdat ik alleen maar aan mijn eigen belangen dacht. Ofzo.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25562032
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 01:25 schreef Neuralnet het volgende:

Ik ben zo iemand die zich niks aantrekt van wat andere mensen vinden. De meeste mensen kunnen zich toch niet inleven, zijn bovendien dom en vaak zelfs ook nog hypocriet. Van iemand die een ander komt beschuldigen van het doen van rare dingen vermoed ik vaker dat die persoon zelf de meest walgelijke dingen uithaalt. Hoe komt hij anders aan het idee dat een ander dat wel eens zou kunnen doen? Ik kan niet wakker liggen van het oordeel van een ander.
100% mee eens, maar het kan nare gevolgen hebben.
pi_25563536
quote:
Natuurlijk is je eigen veiligheid belangrijk. Maar je laat zo'n rotjoch met wapen dus wel ongehinderd op je school rondlopen dan, en voorkomt niet dat hij een ander iets aan kan doen. Je hebt toch ook een verantwoordelijkheid tegenover je leerlingen om (voor zover dat in je macht ligt) te zorgen dat hun school een veilige plek is?
Ik heb niet de illusie dat ik in de maatschappij zoals hij nu gecreëerd is kan voorkomen dat zo'n leerling een ander iets aandoet. Ik geef toe: die aanpak heeft nadelen. Elke aanpak heeft nadenken. Niet terug geven en aangifte doen houdt hem een paar maanden van de straat, maar dan ben je sowieso de totale controle kwijt. Die jongen koestert wrok in de gevangenis en komt vroeg of laat verhaal halen met een tweede pistool of mes. Geef je het wel terug, dan kan hij het wapen inderdaad gebruiken. In het eerste geval bouw je naar mijn idee hooguit een vertraging in ALS iemand echt wil en durft te schieten.
quote:
Ik zou het mezelf in ieder geval nooit vergeven als een leerling doodgestoken zou worden met het mes dat ik niet had durven afpakken omdat ik alleen maar aan mijn eigen belangen dacht. Ofzo.
Een dilemma. Want je vergeeft het jezelf ook niet als hij na een paar maanden terugkomt in de school en daar wild om zich heen schiet.

In zo'n dilemma moet je gaan kiezen en dan kies ik de oplossing waarvan ik denk dat er (ook op termijn) de minste slachtoffers mee vallen. Wordt zo'n oplossing ook nog eens gesteund door het beleid op school, dan vind ik dat ook wel zo prettig. Je bent in eerste instantie leraar, geen conflictbemiddelaar of beveiligingsagent. Natuurlijk begrijp ik dat je als leraar ook idealen hebt en vaak heel ver wil gaan om de veiligheid te waarborgen, maar ik durf eerlijk te zeggen dat ik dat in dat soort extreme situaties niet kan garanderen.

Het is voor mij totaal iets anders dan wanneer ik iemand betrap die bv een mes bij zich draagt in zijn tas. Die is hij gewoon kwijt. Er zit voor mij een levensgroot verschil tussen een extreme situatie die zelfs justitie en de politiek niet in de hand hebben en een situatie waarbij je met het wegnemen van het wapen ook de dreiging kan wegnemen.
quote:
100% mee eens, maar het kan nare gevolgen hebben.
Dat zeker. Toch zou ik me er niet door laten weerhouden. Kwade tongen die willen spreken vinden sowieso wel een reden. Neefjes en nichtjes van 14 en 15 komen ook regelmatig over de vloer. Ziek in zijn hoofd is degene die dan de politie belt omdat hij 14 jarigen bij mij binnen ziet komen. Wat je krijgt is een situatie waarin je niks meer kan en mag doen en waarin je per definitie verdacht wordt van iets waar je zelfs nog niet eens over zou willen nadenken.

Moet een leraar er dan aan gaan denken om wel of niet de deur van het lokaal te sluiten als hij een leerling laat nakomen? Moet hij ervoor zorgen dat leerlingen hem niet gaan bellen en brieven gaan sturen omdat hij dan verdacht kan worden van pedofilie? Mag een leraar helemaal geen verdere contact met een leerling hebben omdat anderen daar moeilijk over doen? Ik weiger dat te accepteren. Dan laat je je leven. Voor mij is dat onaanvaardbaarder dan het risico dat iemand eens moeilijk gaat lopen doen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25566066
Even iets heel anders. Over een maand ben ik klaar met mijn stage (op een VMBO-school waar ik het heel erg naar mijn zin heb, kan heel erg goed met mijn stagedocent overweg, met anderen ook trouwens) en ik ben nu al aan het nadenken over wat ik de school (en de docenten & 'mijn' klasjes) als afscheid kan geven. Ik ben niet heel rijk (student) en wil wel iets leuks achterlaten.

Iemand een idee?
Mon 'en!
  vrijdag 18 maart 2005 @ 14:28:07 #37
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_25566155
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 00:12 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Nederlands VT aan de HvU!
Ow, ik doe Engels DT aan de HvU. Zelfde gebouw dus
pi_25578079
Klassenfeest gehad van de tweede klas Leuk om ze eens in een buitenschoolse setting mee te maken. Allerlei creatieve, organisatorische en danstalenten kwamen naar voren
Wat me opviel: het was allemaal zo braaf! Komt misschien doordat het bij een leerling thuis was. En doordat het alleen met deze klas was. Op schoolfeesten hebben ze altijd erg veel aandacht besteed aan kapsel en kleding e.d. en dan wordt er ook altijd veel drank naar binnen gesmokkeld of van tevoren al verstopt op allerlei plekken in de school. Maar vanavond kwamen ze allemaal in hun gewone kloffie en zaten braaf aan het fris!
Bij het laatste nummer wilden een paar dames dat er geschuifeld zou worden en ook daarbij ging driekwart van de klas tegen de muur zitten omdat ze daar geen zin in hadden.
Het mooiste was dat de sfeer zo goed was: iedereen kon relaxed doen wat hij wilde, degenen die wilden dansen deden er niet moeilijk over dat er een paar jongetjes liever wilden gamen en andersom, en dat er een stel waren die liever dvd's keken werd ook allemaal geaccepteerd. Van vaste groepjes was geen sprake, het mengde heel goed allemaal.
Aan het eind met zijn allen opruimen en de organiserende leerlingen bedanken, prachtig
  zaterdag 19 maart 2005 @ 00:17:17 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25578275
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 00:10 schreef thaleia het volgende:
Klassenfeest gehad van de tweede klas
Cute!

Ik mail je snel!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 17:12:46 #40
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25590353
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 00:10 schreef thaleia het volgende:
Klassenfeest gehad van de tweede klas Wat me opviel: het was allemaal zo braaf! Het mooiste was dat de sfeer zo goed was: iedereen kon relaxed doen wat hij wilde. Van vaste groepjes was geen sprake, het mengde heel goed allemaal.
En dan komen diezelfde leerlingen op school, en opeens zijn het hele andere mensen. Ik vraag me dat ook wel es af hoe dat komt. In de klas de grootste etters, tijdens een feestje (of zelfs al buiten lesgebeuren) precies het tegenovergestelde.
.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 17:58:01 #41
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_25591305
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 17:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

En dan komen diezelfde leerlingen op school, en opeens zijn het hele andere mensen. Ik vraag me dat ook wel es af hoe dat komt. In de klas de grootste etters, tijdens een feestje (of zelfs al buiten lesgebeuren) precies het tegenovergestelde.
Ik merk het bij mezelf ook. In de lessen ben ik meestal wat drukker en 'aanweziger' dan buiten de les om. Vooral de laatste tijd heb ik vrij veel contact met leraren (denk aan organisatie van de Barcelonareis en deelname aan de Activiteitencommissie), en dan laat je vaak toch een andere kant van je zien. Maar dat geldt voor beide partijen. Leraren die in de les vervelende ventjes kunnen zijn, zijn buiten de lessen om vaak heel begripvol en aardig . Ik denk dat de grootte van de groep en de onderwerpen en problemen in zo'n les vaak een bepaalde kant van mensen oproepen. Buiten de les is er vaak sprake van een kleinere groep en vooral onderwerpen die de interesse opwekken van leraar én leerling. Dat brengt sowieso al het beste boven in een mens .
  zaterdag 19 maart 2005 @ 17:59:28 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25591345
Daar zit wat in
.
pi_25592195
Dat leerlingen anders zijn in de klas dan tijdens activiteiten heeft alles te maken met de groepsdynamiek, de machtspositie van de leraar en de motivatie om deel te nemen. In de klas moeten leerlingen verplicht bepaalde activiteiten uitvoeren die vrijal altijd (laten we eerlijk zijn) saai en vervelend zijn onder grote concentratie. De spanningsboog is veelal kort en (verstorend) gedrag zorgt algauw voor polarisatie binnen een groep. De docent oefent ook regelmatig zijn macht uit. Leerlingen moeten gehoorzamen en authoriteit wordt nu eenmaal altijd op de proef gesteld door sommigen.

Bij buitenschoolse activiteiten is het bijna andersom: niet verplicht, meestal wordt er specifiek voor gekozen, het is gezellig/ontspannend en de docent deelt meer mee in de groep als "gelijke" inplaats van als machtshebber. Dat maakt het allemaal net even persoonlijker en minder afstandelijk.

Voor de leraar zelf geldt het ook. Op het moment dat ik voor een groep sta, gebruik ik een bepaalde houding en bepaald gedrag die eigenlijk niet van mezelf is. Dat komt omdat ik in het dagelijks leven vrijwel nooit een "presentatie-mode" ken. Die gebruik ik enkel als professie in het beroep. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook vrij onpersoonlijk over vind komen en dat ik me kan voorstellen dat leerlingen omwille van die situatie en dat gedrag een hekel krijgen aan de leraar.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25609159
Neuralnet, wat is jouw relatie met het onderwijs?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25612233
Zie de topicnaam.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 20 maart 2005 @ 18:07:28 #46
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25615470
*edit*
.
  zondag 20 maart 2005 @ 18:08:35 #47
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25615492
*verkeerde knopje*
.
pi_25630775
Hoeveel jaar is het om leraarbevoegdheid te krijgen nadat je een HBO-opleiding (Bedrijfskundige Informatica)?

1 jaar toch?
pi_25713519
Vandaag kwam mijn stagebegeleidster (vanuit lerarenopleiding) op lesbezoek. Man, wat was ik nerveus van tevoren. Maar 't viel allemaal best mee, de leerlingen deden gewoon zoals ze normaal ook doen. Ik voelde me opgelaten, maar verder prima..

Conclusie: Ik moet echt naar de logopedist om iets aan de sterkte van mijn stem te doen, ik vergat een fatsoenlijk eind aan de les te breien, ik voel me zichtbaar thuis in de klas, ga goed met leerlingen om en.. (de leukste van alle op- en aanmerkingen) "Jij wordt docent!"
Mon 'en!
pi_25714049
Ik doe nu een ICT opleiding op MBO niveau. Nu in het derde jaar, volgend jaar laaste jaar. Als ik geen werk kan vinden in de ICT wil ik weer een opleiding volgen en ik dacht er dan aan om iets in het onderwijs te doen. Het lijkt mij wel leuk om leraar te zijn voor zeg maar klassen t/m4 ofzo van de middelbare school.
Maar welke opleiding moet ik dan kiezen? is dat dan de Pabo?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')