abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 april 2005 @ 09:49:19 #151
35189 Troel
scherp en bot
pi_26066069
succes sjak!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 8 april 2005 @ 20:14:45 #152
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26080901
Hoe was het gegaan, Sjak?
.
  zondag 10 april 2005 @ 12:59:18 #153
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26119968
Dank, het gesprek ging erg goed. Ik heb nu niet het idee dat ik dingen anders had willen zeggen. Ik ben eerlijk geweest, heb duidelijk aangegeven aan welke punten ik nog wil werken en wat ze van mij kunnen verwachten en wat ik van hun verwacht.
Leuk dus.
Nu moet ik even afwachten, ik loop namelijk iets op de procedure vooruit, ze hebben me gevraagd voor er een advertentie was geplaatst. Nu moeten ze dus even afwachten of er nog veel mensen gaan reageren. Ik denk het eerlijk gezegd niet, het is iets te specifiek wat ik doe.
Lekker douchen!
pi_26164954
Gisteren was het weer zover. De eerste dag na een vakantie. Is goed meegevallen maar wel bijna volledig in babbelen vergaan.
Vandaag dus toch maar terug op normaal tempo lesgeven
  vrijdag 15 april 2005 @ 18:34:17 #155
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26253903
Ze hebben me aangenomen
Lekker douchen!
  vrijdag 15 april 2005 @ 18:52:59 #156
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_26254331
Hartstikke gefeliciteerd, sjak! .
  vrijdag 15 april 2005 @ 19:50:05 #157
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26255613
Proficiat!
.
pi_26255983
Gaaf, van harte!
pi_26531993
Wat is het stil op dit forum!!!

Volgende week lekker vakantie
Daarna nog maar 5 lesweken en 1 repetitieweek.
Het jaar gaat echt heel snel voorbij zeg.
pi_26532161
Zeg dat wel! En ik vind het best leuk hoor, zomervakantie, begrijp me niet verkeerd, ik vind het best leuk om hele dagen te zwemmen en op terrasjes te hangen. Maar ik wil nog vanalles met allerlei klassen doen en moet nog maar zien hoe ik dat voor elkaar krijg in die paar weken
pi_26532320
Mijn stage is voorbij! En ik mis de leerlingen om me heen.. Zit nu de hele dag tussen volwassenen en mijn (sorry, maar weinig boeiende) klasgenoten. Ik heb gewoon mensen in mijn klas die blij zijn dat de stage voorbij is. Tssk!
Mon 'en!
pi_26532578
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
pi_26533655
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen blij zijn dat hun stage voorbij is. Het kan verschillende redenen hebben. 1 daarvan is dat je als stagiair toch veel minder mogelijkheden hebt dan iemand die in dienst is. Je staat onder supervisie, hebt wel verantwoordelijkheid maar geen macht en je wordt vooral gebruikt als loopjongen. Verder wordt er continu tegen je aangeschopt, heeft iedereen wel commentaar en levert een stage geen salaris op. Kortom: genoeg redenen om blij te zijn dat de stage voorbij is.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_26537301
En daarbij nog het feit dat je vanuit je opleiding-die-geen-feeling-heeft-met-de-praktijk aan allerlei eisen moet voldoen die in een normale les-/schoolsituatie erg onhandig of zelfs onhaalbaar zijn, de tijd die je graag zou willen steken in een fatsoenlijke voorbereiding van je lessen moet steken in het maken van samenvattingen van artikelen van onderwijskundigen die mijlenver van de praktijk af staan, samenvattingen waar jij een half A4-tje voor nodig hebt maar die toch per se 2 A4-tjes moeten zijn zodat je in godsnaam dan maar jezelf vier keer gaat herhalen in steeds andere bewoordingen....ik zou nog een hele tijd door kunnen gaan: "gewoon" lesgeven bevalt me stukken beter dan lesgeven-met-de-opleiding-ernaast.
pi_26537373
Ik ben ook wel blij dat mijn verslag in het postvak van mijn begeleiders gedropt is hoor. Maar het contact met die leerlingen mis ik echt heel erg. Er zijn ook een hoop klasgenoten die nooit het VMBO in willen omdat 'die kinderen niks snappen en zo druk zijn', terwijl ik er achter ben dat ik juist heerlijke dagen beleef met BBL-leerlingen..
Mon 'en!
pi_26537449
Dat kan toch? Ik heb ook wel collega's die uitstekend zijn in de bovenbouw van het VWO, maar die je niet voor een brugklas (van welk schooltype dan ook) moet zetten. Hebben ze gewoon niks mee. Zo moet ik er niet aan denken om les te geven aan kinderen jonger dan een jaar of tien, bijvoorbeeld. En ook wat de middelbare school betreft heb je zoveel 'lagen': ik heb een brugklasmentoraat geweigerd omdat ik voor mijn gevoel veel meer "kan" met een bovenbouwklas. Vind het leuk om wat lessen te hebben in de brugklas, maar qua mentortaken zie ik mezelf veel eerder met derde-, vierde- of vijfdeklassers in de weer gaan.
pi_26537501
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
Weet je hoe vermoeiend het is als je het nog niet gewend bent? Weet je hoe frustrerend het kan zijn om onder iemands hoede te werken als diegene totaal niet geschikt is als docent of als stagebegeleider? Er zijn heel veel redenen waarom je blijk kunt zijn dat je stage voorbij is. Ik was ook blij, ik was gewoon bekaf. Het moet gewoon wennen. En je geeft niet alleen les, je moet ook nog bergen verslagen voor school schrijven, verslagen waarvan het nut je soms volledig ontgaat. Die opdrachten gaan vaak ten koste van het lesgeven en van de lol in je stage.
  woensdag 27 april 2005 @ 08:47:22 #168
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_26537552
Tussenbeoordeling gehad van mij stage bij havo en vwo, geen negatieve dinge gehoord. 2 Juni is de eindpresentatie maar ik verwacht mijn stage met vlag en wimpel te halen. Ik ben gewoon ene goede docent
pi_26542997
Ik heb vandaag fantastisch nieuws gekregen
Mijn directie heeft mij gevraagd of ik het zou zien zitten om in september terug te keren
Daarbij vroeg ze ook nog of ik interesse zou hebben om mee te werken aan een drie jaar durend project.

En of ik daar zin in heb!
Ik sta er nog altijd wat versteld van eigenlijk
  woensdag 27 april 2005 @ 18:51:28 #170
35189 Troel
scherp en bot
pi_26550083
quote:
Op woensdag 27 april 2005 13:15 schreef leonieke het volgende:
Ik heb vandaag fantastisch nieuws gekregen
Mijn directie heeft mij gevraagd of ik het zou zien zitten om in september terug te keren
Daarbij vroeg ze ook nog of ik interesse zou hebben om mee te werken aan een drie jaar durend project.

En of ik daar zin in heb!
Ik sta er nog altijd wat versteld van eigenlijk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26551887
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
pi_26552075
quote:
Op woensdag 27 april 2005 08:47 schreef Silmarwen het volgende:
Tussenbeoordeling gehad van mij stage bij havo en vwo, geen negatieve dinge gehoord. 2 Juni is de eindpresentatie maar ik verwacht mijn stage met vlag en wimpel te halen. Ik ben gewoon ene goede docent
In je 1e jaar?
pi_26554057
quote:
Op woensdag 27 april 2005 20:04 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
Ik zei ook niet dat ik niet blij ben met mijn twee vrije dagen (ipv stage), maar ik vond het vandaag wel weer heerlijk om even op mijn stageschool te zijn (moest mijn verslag inleveren en dat was een goed excuus om even bij een paar lessen aanwezig te zijn) en 'mijn' leerlingen weer even te zien. Een (vaak nogal praatgraag) meisje moest haar spreekbeurt doen en vroeg of ik er alsjeblieft bij wilde blijven zitten. Heb haar moed ingepraat en het hielp..
Mon 'en!
pi_26554695
laat maar

[ Bericht 93% gewijzigd door imago op 28-04-2005 13:05:15 ]
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26558769
quote:
Op woensdag 27 april 2005 20:04 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
Oke oke, misschien ben ik een uitzondering. Ik vond mijn stages vorig jaar en het jaar ervoor superleuk.
Nu ik voor het eerst een jaar zelf aan de slag ben, merk ik toch dat het niet allemaal zo gemakkelijk gaat als in mijn stagetijd.
  donderdag 28 april 2005 @ 07:19:20 #176
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_26561704
quote:
Op woensdag 27 april 2005 20:11 schreef Roellio het volgende:

[..]

In je 1e jaar?
Ja men
pi_26563683
quote:
Op donderdag 28 april 2005 00:31 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Oke oke, misschien ben ik een uitzondering. Ik vond mijn stages vorig jaar en het jaar ervoor superleuk.
Nu ik voor het eerst een jaar zelf aan de slag ben, merk ik toch dat het niet allemaal zo gemakkelijk gaat als in mijn stagetijd.
Ik heb alleen de eerstejaars stage gehad dus qua lesgeven stelde die niet zoveel voor (4 lessen op 4 dagdelen ongeveer). Het enige wat ik er niet leuk aan vond was dat er allerlei formulieren en verslagen afgemaakt moesten worden, bewijzen verzamelen, laten tekenen en dateren enz enz. Vooral toen ik mijn praktijkproef eenmaal gehaald had vond ik het lesgeven ook erg leuk omdat toen een groot deel van de stress weg was.
  zaterdag 30 april 2005 @ 15:50:44 #178
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26620009
Ik kom ook maar weer even kijken hier... Ben de afgelopen dagen met een groep 2-VMBO-ers naar Londen geweest. Errrrrg gezellig Geen enkele wanklank en je merkt dat de band met leerlingen weer een stuk beter geworden is.

Over de stages: ik had het meestal wel naar mijn zin op stage. Ik heb gelukkig dan ook geen vervelende begeleiders gehad, alleen die administratieve rompslomp m.b.t. de opleiding irriteerde me.
.
pi_26870072
[edit]Ha, laat eigenlijk ook maar, wil niet dat een leerling zich in een bezorgde anekdote herkent. Bij vrolijke anekdotes vind ik het niet zo'n punt.

Om deze posting toch nog enige inhoud te geven: wat een rommelperiode is het zeg. Sportmiddagen, excursies, eindexamens...het verschijnsel "normaal lesrooster" zal mij de komende tijd onbekend zijn. Niet dat ik daarmee zit, overigens
pi_26873489
Eind-examen-stunt zit er ook weer aan te komen hè. Wij hebben een brief gekregen over wanneer het is (normaal houden ze dat geheim) en dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat ze ons voor gek zetten. Maar ergerns ben ik gewoon bang dat dat is om ons te misleiden, en dat we opeens op een andere dag zwaar gepakt zullen worden
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:01:16 #181
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26874190
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:41 schreef thaleia het volgende:
[edit]Ha, laat eigenlijk ook maar, wil niet dat een leerling zich in een bezorgde anekdote herkent. Bij vrolijke anekdotes vind ik het niet zo'n punt.

Om deze posting toch nog enige inhoud te geven: wat een rommelperiode is het zeg. Sportmiddagen, excursies, eindexamens...het verschijnsel "normaal lesrooster" zal mij de komende tijd onbekend zijn. Niet dat ik daarmee zit, overigens
Wij mogen geen excursies meer doen hier op school in de maand mei dus het lesrooster blijft heel erg normaal. Dus geen rommelperiode, behalve dan in mijn hoofd waarin ik al alle examens aan het bedenken ben
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:04:34 #182
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26874239
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 07:44 schreef imago het volgende:
Eind-examen-stunt zit er ook weer aan te komen hè. Wij hebben een brief gekregen over wanneer het is (normaal houden ze dat geheim) en dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat ze ons voor gek zetten. Maar ergerns ben ik gewoon bang dat dat is om ons te misleiden, en dat we opeens op een andere dag zwaar gepakt zullen worden
En wat is de eind-examen-stunt precies?
pi_26874578
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 09:04 schreef leonieke het volgende:

En wat is de eind-examen-stunt precies?
De leerlingen die dit jaar eindexamen doen "vieren" dat hun laatste lessen geweest zijn en dat ze de school gaan verlaten door op een bepaalde dag de school te bezetten. Lessen worden dan onderbroken en iedereen moet naar buiten waar ze zelf allerlei activiteiten hebben georganiseerd, waarbij de leraren vaak ook goed te kijk worden gezet
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26874734
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:31:54 #185
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26874818
Ah de 100 dagen zoals wij dit hier zeggen.

Maar dat ziet er toch leuk uit? en zeker als het een verrassing is voor iedereen.
En dat leerlingen de leerkrachten te kijk zetten, is ook maar logisch. Het is hun enige kans
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:26:26 #186
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26887941
Ik zou het ook niet erg vinden.. Ik ben niet vies van een beetje zelfspot.
Ligt ook er aan hoe de band met je leerlingen is. Volgens mij zouden ze mij wel enigszins met rust laten, of iets leuks laten doen. Terwijl de leraren die wat minder goed in de smaak liggen, natuurlijk de rottaakjes mogen doen.
.
pi_26888268
Oh ja je merkt ook wel wie er echt zwaar te kijk worden gezet en wie niet Tot nu toe ben ik er goed van af gekomen, maar ik snap ook wel de leraren die het gewoon vervelend vinden. Vooral het feit dat je per se "moet" meedoen aan alle flauwe activiteiten, en als je dat niet doet dan ben je natuurlijk weer een spelbreker. Bij ons sloten ze de poort bijvoorbeeld vorig jaar af zodat de leraren echt gedwongen worden om mee te doen en niet konden "ontsnappen". Dat wordt niet op prijs gesteld. Ze zijn ook wel eens te ver gegaan door iemand in een liedje voor homo uit te maken enzo. Ze bedoelen het niet eens altijd kwaad, maar de grenzen vallen op zo'n dag weg natuurlijk, en soms gaan ze onbedoeld te ver, dat is vervelend.

Ik denk ook wel dat het uitmaakt of je al 30 jaar in het vak zit en ondertussen alle thema's en activiteiten en flauwe grappen al te vaak hebt gezien, of dat het allemaal nieuw voor je is.

Ik vind het zelf vooral irritant dat het me nooit goed uitkomt Net op een middag dat een proefwerk of een belangrijke les gepland staat ofzo, soms is dat gewoon net vervelend.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 18:02:00 #188
35189 Troel
scherp en bot
pi_26888785
Bij ons was de stunt op een vaste dag. In eerste instantie mocht men vanaf het eerste uur op school verstieren, officieel pas vanaf het derde uur geloof ik. Bij ons werd dat allemaal wat strikter gehanteerd en mochten we ook pas om 10 uur ontbijten.

Maar in beide gevallen zorgen de docenten er wel voor geen belangrijke dingen gepland te hebben op die dag.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:02:50 #189
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26890403
Bij ons (West-Vlaanderen) is dat meestal met de hele stad op één dag. Om 4.30u ontbijt met alle laatstejaars op de grote markt en een optreden. Rond 8.15u vertrekt iedereen naar school om daar met veel kabaal toe te komen en heel de school aan het zingen te krijgen (lukt vrij makkelijk ).

Dan moesten we ons het eerste uur helemaal wassen (of toch ons haar en gezicht en armen en alles wat nog zichtbaar en gekleurd was) Dan hadden we twee uur les ( ) Wij hadden een volledig uur proeven van chemie en een video bij godsdienst. Daarna verkleedpartij en pizza eten en dan over de middag dansen voor de hele school. Daarna vrije activiteit op school en dan receptie en 's avonds een grote fuif met alle zesdejaars van de stad.

Waar ik werk (Brussel) is het wel per school dat ze de leerkrachten dingen laten doen om zich wat belachelijk te maken maar ze beperken zich tot hun leerkrachten. Voor mij was er dus niet zoveel aan
pi_26891447
[offtopic]
Pfff, Thaleia, heb jij nog tips hoe ik óóit die pensum-tentamens moet gaan halen? Vertalen kan ik wel, maar die enorme lappen tekst willen maar niet in m'n hoofd blijven zitten. Hoe onthoud ik in 's hemelsnaam het verschil tussen schitterende, glimmende, glanzende, en fonkelende zwaarden?!
[/offtopic]

En voor de mensen die niet snappen waar dit over gaat: Voor elke universitaire lerarenopleiding is de enige toelatings-eis dat je je doctoraal/master in dat vak hebt gehaald. Alleen bij Klassieke Talen, speciaal om mij te pesten ( ), worden er extra eisen aan je vakkenpakket gesteld: je moet een bepaalde - enorme - hoeveelheid teksen in het Grieks en Latijn gelezen hebben. Op zich een logische eis, dat lezen vind ik ook geen probleem, maar om nou al die teksten ook letterlijk uit je hoofd te moeten gaan leren vind ik zo zinloos! Over dit onderdeel struikelen enorm veel studenten, en ik zou ook veel liever léúke vakken gaan volgen dan voor 20 (oude) studiepunten maandenlang teksten te lezen om vervolgens het tentamen toch niet te halen Het is dat ik zo graag die bevoegdheid wil, maar anders...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26895483
70 oude studiepunten aan vakken moeten doen omdat je een doctoraal hebt dat verwant is aan het schoolvak terwijl die vakken eigenlijk niks te maken hebben met wat je gaat doen op school is pas waanzin...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_26898702
Oei....ik weet het niet echt meer, het is voor mij allemaal alweer zo lang geleden

Ik had de mazzel dat ik een goed geheugen heb voor het letterlijk onthouden van dingen: als ik aan bepaalde aanknopingspunten in een zin zie wat er ook alweer ongeveer stond, schiet de letterlijke vertaling me wel weer te binnen. Overigens waren ze bij ons ook wel zo schappelijk om niet moeilijk te doen over fonkelend/glimmend/glanzend/glinsterend, ze wilden toch vooral zien dat je de structuur vd zin zag. Moest over het algemeen de teksten wel 2x doornemen, anders bleef het niet hangen. Maar ik had ook wel studiegenoten bij wie het na 5x doornemen nog niet bleef hangen en dat was dus mooi kut. Ik weet het echt niet, maar wil je wel veel sterkte wensen

(Sowieso was er bij ons nog niet die eis dat je extra teksten gelezen moest hebben, maar tegenwoordig wel: je hebt nu een 'basic' variant van de studie en wie de leraarsopleiding wil doen moet daar extra dingen bijlezen. Vroeger had je gewoon 1 variant en alleen als je echt hele duidelijk omschreven plannen had om je in een bepaalde andere richting te verdiepen kon je voor een 'uitgeklede' variant kiezen en dan mocht je idd niet de leraarsopleiding gaan doen. Het was vroeger denk ik nog veel meer standaard dan nu dat het gros van de studenten toch wel de onderwijskant op gaat.)
pi_26908359
Gisteren mailde mijn opleidingscoordinator dat ze me vandaag ergens over wou spreken, ik was al helemaal zenuwachtig...

Maar nu blijkt dat ik en een handvol anderen van de gehele lerarenopleiding Engels in augustus voor 10 weken naar China mogen om daar Engels te geven! Ik ga natuurlijk ja zeggen, dat lijkt me een geweldige ervaring!
pi_26910790
Wow!!!! Dat is echt geweldig!
Sowieso zoeken ze heel veel docenten Engels in China he, zie bijv. http://www.teach-in-china.cn
Volgens mij nemen ze iedereen aan die maar enigszins Engels spreekt, dus als je echt een officiele bevoegdheid hebt kun je daar volgens mij een eind komen.
pi_26925112
China... wat klinkt dat gaaf zeg!!

Ik zit zelf op een breekpunt heb ik het idee. Ik kan over minder dan een half jaar klaar zijn met studeren, maar dan heb ik niet de goede vakken gevolgd om leraar te worden. Als ik wel leraar wil worden ben ik echt véél langer bezig, en ik ben bang dat ik dat niet ga redden. Ik heb het studeren wel gezien zo onderhand.

Maarja, ik wil wel lesgeven Ergens heb ik het idee om nu snel af te studeren, en gewoon te zien hoe lang scholen het pikken dat je onbevoegd bent. Om dan te zien of ik over een aantal jaar niet me kan aanmelden als soort van zij-instromer, want daarvoor lijken de eisen zooooveel soepeler! En ik speel ook een beetje met het idee om ooit nog in de avonduren HBO Nederlands te gaan doen, dan kan ik alsnog tweedegraads worden...

Maargoed, ik vind het een enorm moeilijke keuze. Het is zo bepalend voor de rest van m'n carrière, en dat vind ik eng! M'n hart ligt echt bij lesgeven (nu in ieder geval), maar ik denk dat ik persoonlijk gelukkiger word als ik niet nog anderhalf jaar hoef te zwoegen op vakken die ik verschrikkelijk vind. Pfff, ik weet het nog niet
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:47:04 #196
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26925327
Hee Imago, wat is nou anderhalfjaar op een mensenleven. Ik zou nu die anderhalfjaar doorstaan, die kun je later niet meer overdoen. Daarna kun je nog lang genoeg lesgeven / werken.
Lekker douchen!
pi_26925521
Da's lastig zeg! De markt voor classici is nu heel gunstig, je wordt overal aangenomen ook als je geen bevoegdheid hebt. Ze zijn allang blij als je bent afgestudeerd en ze dus geen tweede- of derdejaars hoeven aan te nemen
Maar een papiertje geeft je wel VEEL meer een poot om op te staan.

Het zit wel in de lijn der verwachtingen dat men op een gegeven moment genoodzaakt zal zijn afgestudeerde classici die toevallig niet de uitgebreide variant hebben gedaan toch een bevoegdheid te geven, maar je weet natuurlijk nooit hoe dingen zich ontwikkelen (nog niet zolang geleden werd er serieus over gepraat of het vak Grieks helemaal afgeschaft moet worden, mocht dat gebeuren -wat ik niet verwacht, ik verwacht dat scholen zich juist zouden willen gaan onderscheiden door het juist wel aan te bieden- dan zijn er veel minder uren voor classici)

Hier in Nijmegen kunnen mensen in de avonduren hun bevoegdheid halen. Ze moeten daarvoor drie jaar lang elke maandagavond college volgen en verder nog een hoop zelfstudie doen. Als ik zo hoor wat het programma is denk ik dat je het daarmee zeker niet makkelijker hebt dan nu met die 1,5 jaar. Maar goed, ik weet dus niet of die dingen niet versoepeld gaan worden op den duur.
pi_27039722
De laatste loodjes. . Vorige week heb ik nog een avond in de kroeg gezeten met twee 'soulmates' die ook de lerarenopleiding volgen en met wie ik op een excursie ben geweest naar Bonn ergens eind maart. Aan het einde van de avond, na de nodige wijn en bier, hadden we twee briljante plannen. Het eerste plan is dat we ons volgens jaar gaan verdiepen in het hoe en wat van het oprichten van een eigen particuliere school, het tweede plan is dat we een bundel gaan uitgeven met daarin ervaringen, essays en columns van jonge docenten die net beginnen in het voortgezet onderwijs. .

Ondertussen moet ik alles natuurlijk op het laatste moment doen. Ik heb in de meivakantie veel aan het portfolio geschreven en twee stukken ingeleverd bij mijn begeleider. In tegenstelling tot twee vorige stukken die ik voor mijn gevoel in een half uurtje had geschreven en waar ik vooral aan het blaten was over mijn 'ontwikkeling' had ik in deze twee stukken wat meer aandacht gegeven aan vakliteratuur en was ik inhoudelijk in de materie gedoken. En wat krijg je dan als commentaar: ik mis de rode lijn in je ontwikkeling. Gatsie. Nog even doorbikkelen tot 6 juni, daarna flink vakantie vieren.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  zondag 15 mei 2005 @ 23:17:30 #199
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27040011
quote:
Op zondag 15 mei 2005 23:07 schreef RaisinGirl het volgende:
Het plan is dat we een bundel gaan uitgeven met daarin ervaringen, essays en columns van jonge docenten die net beginnen in het voortgezet onderwijs. .
Dit is wel een leuk idee.


Met dat andere plan zou ik maar es een paar jaartjes wachten totdat je wat ervaring achter de kiezen hebt
.
pi_27040218
Dat plan was niet van mij, maar van die andere overambitieuze wereldverbeteraar, . Ik vond het komisch, maar ook prikkelend om over na te denken.

Die bundel is wel te realiseren, denk ik, daar wil ik me volgend jaar serieus mee bezig gaan houden.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27047280
Even 'for the record', ik heb mijn stage afgelopen week afgerond (eindgesprek) en een 8 gekregen. En we hebben besproken dat ik 'waarschijnlijk wel een echte VMBO-docent' ben.
Volgend jaar stage wordt hopelijk een scholengemeenschap met VMBO, Havo én VWO, zodat ik soms toch even les kan geven aan een VMBO-klas

En ik had een stageplek voor volgend jaar gevonden (school voor praktijkonderwijs, erg interessant om de begeleidings-tak van het docentschap uit te bouwen), de school vond het al prima als ik zou komen. Maar mijn eigen school (lerarenopleiding in T'burg) niet, 'want we mogen geen eigen stageplaatsen aanwijzen'.
Mon 'en!
pi_27049406
Geen eigen stageplek aanwijzen?
Bij mij is dat min of meer verplicht!
pi_27049915
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27050294
quote:
Op maandag 16 mei 2005 12:19 schreef imago het volgende:
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Ik mag in mijn 3e en 4e jaar wel zelf een stage 'uitzoeken', maar moet dan nog kiezen uit scholen die een liefdevolle relatie met Fontys hebben

Het zou wel iets met die begeleiding te maken kunnen hebben, ja. Maar 't blijft stom dat ik op school (door mijn 'mentor') word behandeld alsof ik een misdaad bega, als ik zelf een potentiële stageschool benader.
Ik vroeg mijn stagebegeleidster hoe 't zit en zij zei dat (mits ik met goede argumenten kom) het stagebureau in moet/kan stemmen met mijn voorstel. Dus wie weet, misschien kan ik in het 3e jaar wel stage lopen op die praktijkschool. Ik wil volgend jaar wel VWO en Havo van dichtbij zien.
Mon 'en!
  maandag 16 mei 2005 @ 13:52:20 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27052070
Ach ja, Fontys he
.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 08:14:30 #206
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27208460
Ik ben op het moment erg druk met het afronden van de opleiding. Volgende week moeten we alle producten hebben ingeleverd. De spanning begint te stijgen hier, want er moet nog wel het een en ander gebeuren voor ik zover ben...
Lekker douchen!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 11:22:10 #207
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27210406
* LuQas meldt zich

Ik ben student Grieks/Latijn maar geef momenteel al 9 uur les in de onderbouw van het vwo. Dit vanwege het feit dat er nu eenmaal niet al te veel beschikbare docenten klassieke talen zijn.

Ik studeer aan de UvA, maar ben van plan na mijn master de lerarenopleiding aan de VU te doen, heeft iemand meer informatie/ervaringen over het verschil tussen de ILO en de docentenopleiding van de VU? Ik hoor over het ILO namelijk alleen maar slechte verhalen.

Het les geven zelf vind ik fantastisch, hoewel het allemaal wel veel vermoeiender is dan ik aanvankelijk had gedacht.

Wat vinden jullie zelf het moeilijkste van het voor de klas staan? Ik vooral het orde houden, eens in de zoveel tijd heb ik gewoon een les waarin alles niet loopt als ik wil wat niet bepaald bevorderlijk is voor de sfeer.

Buiten die enkele les is het verder allemaal reuzeleuk.
Afrika Paprika
pi_27219334
Zijn er hier ook mensen die studeren aan de HVU of EFA?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:08:36 #209
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27219535
Ik doe de docentenopleiding aan de VU. (Die van de faculteit bewegingswetenschappen). Aangezien ik een HBO-er ben in de gezondheidszorg doe ik de tweejarige variant, anders duurt de opleiding 1 jaar.
Ik vind het een erg leuke opleiding wel druk, maar ik heb enorm veel geleerd de afgelopen twee jaar.
Er is hier volgens mij nog wel iemand die daar de opleiding doet, ben alleen de naam even kwijt.
Lekker douchen!
pi_27219798
Hé LuQas, het wordt bijna een klassieke talen clubje hier zo

Volgens mij hoor je over elke lerarenopleiding slechte verhalen, ik ken niemand die over zijn opleiding onverdeeld positief is.

Ik heb trouwens besloten nu eerst te gaan afstuderen en daarna ooit nog wel pensum te doen om daarna toegelaten te worden tot de lerarenopleiding. Toen ik alles op een rijtej zette kwam ik erachter dat ik qua punten nu kan afstuderen, de pensum-punten zouden "extra" zijn, dus qua tijd maakt het niet uit. Maar ik ben de afgelopen anderhalf jaar alleen bezig geweest met vakken omdat ze verplicht waren en niet omdat ik ze leuk vond, en ik ben wel weer toe aan een beetje plezier in m'n studie. Dus ik ga lekker m'n scriptie schrijven nu (dat vind ik dus leuk!) en daarna zien we wel wat ik verder ga doen.

Wij zijn op school nu bezig met de formatie voor volgend jaar. Ik ga waarschijnlijk 15 uur doen, al had ik er liever 18. Maargoed, ik heb nou eenmaal oo ktijd nodig om af te studeren
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27253751
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..

Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!

En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Mon 'en!
  zondag 22 mei 2005 @ 21:53:50 #212
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27257013
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef bloempjuh het volgende:
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..

Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!
Kan ik me voorstellen, maar als je straks 'echt' bezig bent, heb je ook een administratieve rompslomp. Punten bijhouden, tig vergaderingen, tig brieven in je postvak varierend van zorgteam tot werkgroep overleg over vernieuwde basisvorming, noem het maar op. Docenten zeggen ook vaak: het lesgeven op zich is niet vermoeiend, maar de hele zooi er om heen, dát is vermoeiend. En ik moet ze gelijk geven. Wat dat betreft zouden klassenassistenten geen verkeerde zaak zijn
quote:
En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Inderdaad. Ik draai nu een jaar of 4 mee, en elk jaar komen nieuwe, startende docenten binnen, en ze lopen vaak tegen dezelfde problemen aan. Volgens mij heb ik die ergens in dit topic al eens genoemd, mja... je hebt te populaire mensen, die effe de popie-jopie uit willen hangen. Bij dat soort mensen loopt de klas binnen een mum van tijd over ze heen. Dan heb je nog de docenten die gehoord hebben "begin strak, en laat de teugels daarna vieren", maar die beginnen dan TE strak, waardoor ze in de klas een gigantische tegenreactie krijgen. Nieuwe collega van mij deed dit. Dat heeft hij geweten.

Wanneer je een beetje een natuurlijk overwicht hebt, valt dat orde houden echt wel mee hoor.
.
pi_27259984
Baba, je moet ook weer niet de popie uit gaan hangen.. Maar dealtjes sluiten met leerlingen ("als jullie de een half uur rustig zijn gaan we het laatste kwartier iets leuks doen) en die ook nakomen werkt veel beter dan 'als jullie niet normaal doen krijgen jullie straf'

En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Mon 'en!
  maandag 23 mei 2005 @ 16:13:19 #214
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27278602
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.



  maandag 23 mei 2005 @ 16:52:39 #215
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27279908
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:12 schreef bloempjuh het volgende:
En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Herstel: papieren van directie.
.
pi_27280431
Ha, ik krijg toch de 18 uur die ik wilde! En lekker veel parallelklassen, dus weinig voorbereidingstijd.

Voel me dan toch wel gewaardeerd eigelijk, dat ze zoveel klassen aan zo'n broekie als mij overlaten. Ik werk nu 3 en een half jaar op deze school, maar ik blijf me toch altijd een jonkie voelen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 23 mei 2005 @ 17:25:15 #217
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27280898
quote:
Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef Silmarwen het volgende:
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.



Oh wat erg! Hoe heb je je eruit gered?
Ik heb vandaag mijn laatste les gehad die beoordeeld werd, die was wel OK. Wat de juf betreft ben ik klaar met de opleiding, dat is altijd fijn om te horen. Nu de laatste verslagen nog afronden!
Lekker douchen!
pi_27281061
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:23:15 #219
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27282740
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.

Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
pi_27283053
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:23 schreef leonieke het volgende:
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.

Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
  maandag 23 mei 2005 @ 18:39:15 #221
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27283170
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
En je bedoelt daarmee...
pi_27283230
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:39 schreef leonieke het volgende:
En je bedoelt daarmee...
Dat dat me een stuk prettiger werken lijkt. Ik heb helemaal niets met al die onderwijsvernieuwingen hier in Nederland.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:42:49 #223
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27283281
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
pi_27283335
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:42 schreef leonieke het volgende:
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
  maandag 23 mei 2005 @ 19:31:59 #225
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27284778
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')