Weet je hoe vermoeiend het is als je het nog niet gewend bent? Weet je hoe frustrerend het kan zijn om onder iemands hoede te werken als diegene totaal niet geschikt is als docent of als stagebegeleider? Er zijn heel veel redenen waarom je blijk kunt zijn dat je stage voorbij is. Ik was ook blij, ik was gewoon bekaf. Het moet gewoon wennen. En je geeft niet alleen les, je moet ook nog bergen verslagen voor school schrijven, verslagen waarvan het nut je soms volledig ontgaat. Die opdrachten gaan vaak ten koste van het lesgeven en van de lol in je stage.quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
quote:Op woensdag 27 april 2005 13:15 schreef leonieke het volgende:
Ik heb vandaag fantastisch nieuws gekregen
Mijn directie heeft mij gevraagd of ik het zou zien zitten om in september terug te keren
Daarbij vroeg ze ook nog of ik interesse zou hebben om mee te werken aan een drie jaar durend project.
En of ik daar zin in heb!
Ik sta er nog altijd wat versteld van eigenlijk
Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.quote:Op dinsdag 26 april 2005 23:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
In je 1e jaar?quote:Op woensdag 27 april 2005 08:47 schreef Silmarwen het volgende:
Tussenbeoordeling gehad van mij stage bij havo en vwo, geen negatieve dinge gehoord. 2 Juni is de eindpresentatie maar ik verwacht mijn stage met vlag en wimpel te halen. Ik ben gewoon ene goede docent
Ik zei ook niet dat ik niet blij ben met mijn twee vrije dagen (ipv stage), maar ik vond het vandaag wel weer heerlijk om even op mijn stageschool te zijn (moest mijn verslag inleveren en dat was een goed excuus om even bij een paar lessen aanwezig te zijn) en 'mijn' leerlingen weer even te zien. Een (vaak nogal praatgraag) meisje moest haar spreekbeurt doen en vroeg of ik er alsjeblieft bij wilde blijven zitten. Heb haar moed ingepraat en het hielp..quote:Op woensdag 27 april 2005 20:04 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
Oke oke, misschien ben ik een uitzondering. Ik vond mijn stages vorig jaar en het jaar ervoor superleuk.quote:Op woensdag 27 april 2005 20:04 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
Ik heb alleen de eerstejaars stage gehad dus qua lesgeven stelde die niet zoveel voor (4 lessen op 4 dagdelen ongeveer). Het enige wat ik er niet leuk aan vond was dat er allerlei formulieren en verslagen afgemaakt moesten worden, bewijzen verzamelen, laten tekenen en dateren enz enz. Vooral toen ik mijn praktijkproef eenmaal gehaald had vond ik het lesgeven ook erg leuk omdat toen een groot deel van de stress weg was.quote:Op donderdag 28 april 2005 00:31 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Oke oke, misschien ben ik een uitzondering. Ik vond mijn stages vorig jaar en het jaar ervoor superleuk.
Nu ik voor het eerst een jaar zelf aan de slag ben, merk ik toch dat het niet allemaal zo gemakkelijk gaat als in mijn stagetijd.
Wij mogen geen excursies meer doen hier op school in de maand mei dus het lesrooster blijft heel erg normaal. Dus geen rommelperiode, behalve dan in mijn hoofd waarin ik al alle examens aan het bedenken benquote:Op maandag 9 mei 2005 23:41 schreef thaleia het volgende:
[edit]Ha, laat eigenlijk ook maar, wil niet dat een leerling zich in een bezorgde anekdote herkent. Bij vrolijke anekdotes vind ik het niet zo'n punt.
Om deze posting toch nog enige inhoud te geven: wat een rommelperiode is het zeg. Sportmiddagen, excursies, eindexamens...het verschijnsel "normaal lesrooster" zal mij de komende tijd onbekend zijn. Niet dat ik daarmee zit, overigens
En wat is de eind-examen-stunt precies?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 07:44 schreef imago het volgende:
Eind-examen-stunt zit er ook weer aan te komen hè. Wij hebben een brief gekregen over wanneer het is (normaal houden ze dat geheim) en dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat ze ons voor gek zetten. Maar ergerns ben ik gewoon bang dat dat is om ons te misleiden, en dat we opeens op een andere dag zwaar gepakt zullen worden
De leerlingen die dit jaar eindexamen doen "vieren" dat hun laatste lessen geweest zijn en dat ze de school gaan verlaten door op een bepaalde dag de school te bezetten. Lessen worden dan onderbroken en iedereen moet naar buiten waar ze zelf allerlei activiteiten hebben georganiseerd, waarbij de leraren vaak ook goed te kijk worden gezetquote:
Dit is wel een leuk idee.quote:Op zondag 15 mei 2005 23:07 schreef RaisinGirl het volgende:
Het plan is dat we een bundel gaan uitgeven met daarin ervaringen, essays en columns van jonge docenten die net beginnen in het voortgezet onderwijs..
Ik mag in mijn 3e en 4e jaar wel zelf een stage 'uitzoeken', maar moet dan nog kiezen uit scholen die een liefdevolle relatie met Fontys hebbenquote:Op maandag 16 mei 2005 12:19 schreef imago het volgende:
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Kan ik me voorstellen, maar als je straks 'echt' bezig bent, heb je ook een administratieve rompslomp. Punten bijhouden, tig vergaderingen, tig brieven in je postvak varierend van zorgteam tot werkgroep overleg over vernieuwde basisvorming, noem het maar op. Docenten zeggen ook vaak: het lesgeven op zich is niet vermoeiend, maar de hele zooi er om heen, dát is vermoeiend. En ik moet ze gelijk geven. Wat dat betreft zouden klassenassistenten geen verkeerde zaak zijnquote:Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef bloempjuh het volgende:
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..
Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!
Inderdaad. Ik draai nu een jaar of 4 mee, en elk jaar komen nieuwe, startende docenten binnen, en ze lopen vaak tegen dezelfde problemen aan. Volgens mij heb ik die ergens in dit topic al eens genoemd, mja... je hebt te populaire mensen, die effe de popie-jopie uit willen hangen. Bij dat soort mensen loopt de klas binnen een mum van tijd over ze heen. Dan heb je nog de docenten die gehoord hebben "begin strak, en laat de teugels daarna vieren", maar die beginnen dan TE strak, waardoor ze in de klas een gigantische tegenreactie krijgen. Nieuwe collega van mij deed dit. Dat heeft hij geweten.quote:En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Herstel: papieren van directie.quote:Op zondag 22 mei 2005 23:12 schreef bloempjuh het volgende:
En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Oh wat erg!quote:Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef Silmarwen het volgende:
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.![]()
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...quote:Op maandag 23 mei 2005 18:23 schreef leonieke het volgende:
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.
Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
En je bedoelt daarmee...quote:Op maandag 23 mei 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
Dat dat me een stuk prettiger werken lijkt. Ik heb helemaal niets met al die onderwijsvernieuwingen hier in Nederland.quote:
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).quote:Op maandag 23 mei 2005 18:42 schreef leonieke het volgende:
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |