Ik mag in mijn 3e en 4e jaar wel zelf een stage 'uitzoeken', maar moet dan nog kiezen uit scholen die een liefdevolle relatie met Fontys hebbenquote:Op maandag 16 mei 2005 12:19 schreef imago het volgende:
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Kan ik me voorstellen, maar als je straks 'echt' bezig bent, heb je ook een administratieve rompslomp. Punten bijhouden, tig vergaderingen, tig brieven in je postvak varierend van zorgteam tot werkgroep overleg over vernieuwde basisvorming, noem het maar op. Docenten zeggen ook vaak: het lesgeven op zich is niet vermoeiend, maar de hele zooi er om heen, dát is vermoeiend. En ik moet ze gelijk geven. Wat dat betreft zouden klassenassistenten geen verkeerde zaak zijnquote:Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef bloempjuh het volgende:
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..
Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!
Inderdaad. Ik draai nu een jaar of 4 mee, en elk jaar komen nieuwe, startende docenten binnen, en ze lopen vaak tegen dezelfde problemen aan. Volgens mij heb ik die ergens in dit topic al eens genoemd, mja... je hebt te populaire mensen, die effe de popie-jopie uit willen hangen. Bij dat soort mensen loopt de klas binnen een mum van tijd over ze heen. Dan heb je nog de docenten die gehoord hebben "begin strak, en laat de teugels daarna vieren", maar die beginnen dan TE strak, waardoor ze in de klas een gigantische tegenreactie krijgen. Nieuwe collega van mij deed dit. Dat heeft hij geweten.quote:En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Herstel: papieren van directie.quote:Op zondag 22 mei 2005 23:12 schreef bloempjuh het volgende:
En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Oh wat erg!quote:Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef Silmarwen het volgende:
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.![]()
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...quote:Op maandag 23 mei 2005 18:23 schreef leonieke het volgende:
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.
Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
En je bedoelt daarmee...quote:Op maandag 23 mei 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
Dat dat me een stuk prettiger werken lijkt. Ik heb helemaal niets met al die onderwijsvernieuwingen hier in Nederland.quote:
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).quote:Op maandag 23 mei 2005 18:42 schreef leonieke het volgende:
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
quote:Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Die zijn er nu ook wel natuurlijk. Maar men wil graag dat leerlingen zelf bepalen hoe en wanneer ze iets leren. Ze moeten als het ware hun eigen programma invullen. Daarnaast wordt er zeer sterk de nadruk gelegd op competenties en wordt de theoriekennis soms bijna helemaal vergeten. Vaardigheden zijn prachtig, maar niet ten koste van kennis. In mijn ogen moet het eerste doel van het onderwijs kennisoverdracht zijn en dat is nu dus niet het geval. Ook moeten leerlingen veel in groepjes werken, continu reflecteren op wat ze doen etc. Ik vind het gewoon niks en volgens mij werkt het ook voor geen meter.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:31 schreef leonieke het volgende:
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
Ik bén er ook goed in, dat weet ik van mezelf. Maar ik weet ook van mezelf dat ik qua werkdruk niet heel veel kan hebben en dat ik mezelf op dat vlak moet beschermen.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:32 schreef BlaatschaaP het volgende:. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze
.
Goed punt Lupa.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
Ik weet zelf dat ik als student en ook vroeger als leerling gewoon ouderwets les wil(de). Ik wil iemand die voor de klas op bevlogen wijze vertelt over zijn vak. Ik wil geen groepswerk waarbij ik afhankelijk ben van de inzet van anderen, ik wil niet zelf bepalen wat ik wil leren, ik wil geen rollenspelen. Ik wil gewoon leren. Tegenwoordig lijkt het alsof het een soort misdaad is om leerlingen gewoon dingen in hun kop te laten stampen, maar ikzelf ben toch maar wat blij dat ik vroeger veel stampwerk heb gedaan.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:47 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Goed punt Lupa.
Ik heb vandaag weer bij PGO getutord en...... het werkt gewoon niet.
Als je studenten volledig hun eigen onderwijs laat inrichten dan komt er bij 80% van de studenten van enige inhoudelijke diepgang niks terecht.
Sad but true.
In de afdeling waar ik lesgeef (beroepsonderwijs) is het ook de bedoeling om onze leerlingen voornamelijk vaardigheden aan te leren. Staat ook zo in het leerplan, zeker en vast voor het vak PAV, maar ik draai er ook soms wel rekenen of teksten lezen tussen. Meestal ook op vraag van de leerlingen. Gewoon zorgen voor voldoende afwisseling.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef thaleia het volgende:
Ik moet ook maar weinig hebben van het 'nieuwe leren'. Je hoeft niet bij elk vak te leren hoe je een werkstuk in moet delen, of hoe je een website moet bouwen, en je hoeft ook niet de hele dag door te leren hoe je moet samenwerken en hoe je in je logboek precies datgene schrijft dat de leraar wil horen...Ik heb van mijn vijfde klas een tijdje terug de vraag gekregen of we alsjeblieft weer wat meer teksten samen konden lezen, gewoon klassikaal. En ik geef ze groot gelijk.
Gelukkig denken mijn sectiegenoten er precies zo over, dus wij weten tot nu toe aardig te manouvreren tussen wat schoolleiding & inspectie willen en wat ons het beste lijkt.
Zonder al te nieuwsgierig over te komen (en je hoeft het niet te vertellen uiteraard) maar hoeveel verdient iemand die lesgeeft in het middelbaar onderwijs bij jullie netto? (gelieve ook het jaar waar je lesgeeft bij te zetten om een goede vergelijking te kunnen makenquote:loon-verhaal
Moet je zeker en vast doen. Ik ben ook blij dat ik de prive ben ingetrokken zodat ik echt weet wat de beide jobs zijn. Moet ik nu niet zitten denken, hoe zou het zijn in de privé als ik dit of als ik dat ...quote:Ik vind het werk wel leuk en ik denk dat ik het ga missen dat ik niet meer met leerlingen kan ouwehoeren en met ze op excursie kan en ze naar het eindexamen toe kan begeleiden en heel erg meeleven en hopen dat het goed met ze gaat enz. enz., maar goed, ik kan altijd later weer terug het onderwijs in gaan als de werkomstandigheden c.q. salarissen zijn verbeterd of als ik aan kinderen wil beginnen terwijl mijn partner voor het geld zorgt. Dat hou ik mezelf maar voor: ik kan nu gewoon eens gaan rondkijken wat er nog meer allemaal te doen is qua werk, en als ik spijt krijg kan ik zo weer terug het onderwijs in. Dat is een voordeel van de schaarste in mijn vak
Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan ervaren. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef leonieke het volgende:
Ik vind het persoonlijk nogal hautain overkomen dat je jezelf een goede docente vindt Lupa. Sorry![]()
Maar ik geef nu een jaar les en ik durf me nog geen goede leerkracht noemen, ik heb nog zoveel te leren en zoveel ervaring op te doen vooraleer ik me goed durf te noemen. En het is niet dat ik slecht ben aangezien ik gevraagd werd om te blijven en de directie echt tevreden is over mij. Maar om mezelf nu te bestempelen als echt goed... Vind ik persoonlijk echt nog té vroeg hoor...
En niet afkomen met het feit dat de Belgen gewoon te bescheiden zijn.
Het is niet zozeer dat, op de 'oude methode' valt ook genoeg aan te merken. Het is meer het feit dat men in Nederland altijd in extremen lijkt te moeten denken. Eerst was alles gericht op kennis, nu 'mag' kennis ineens niet meer en mogen we alleen nog maar 'competenties' aanleren. En voordat men weet of iets werkt, wordt het alweer radicaal omgegooid. Je wordt er gewoon een beetje kriegel van.quote:
Ik vond je echt overkomen als iemand die (bijna) niets meer bij te leren heeft.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan [i\]ervaren[/i]. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.
Ik denk dat mijn conclusie gerechtvaardigd is als ik kijk naar mijn cijfers (gemiddeld rond de negen) en mijn altijd zeer positieve beoordelingen in stages. Ik heb driemaal stage gelopen en driemaal waren zowel de begeleidende docent als de instituutsbegeleider zeer lovend. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt, maar wel dat ik het in me heb. Daarnaast scheelt het misschien dat ik ouder ben dan de gemiddelde docent (27) en er al wat levenservaring op heb zitten...
Zie niet in waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik ergens goed in ben.
Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:20 schreef leonieke het volgende:
Ik vraag me persoonlijk gewoon af of je echt zo goed bent als je nu al vreest de druk niet aan te kunnen...
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...quote:Op maandag 23 mei 2005 20:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.
Maar dat vindt praktisch elke leerkracht/docent het leukste aan de job hoorquote:Op maandag 23 mei 2005 20:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als het mogelijk was om alleen maar voor de klas te staan en al het overige aan anderen over te laten dan wist ik het wel!
Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten). En die laatste reden is vele malen belangrijker dan die eerste.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:29 schreef leonieke het volgende:
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...
Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.quote:Dat je je goed voelt voor een klas, dat wens ik alle leerkrachten zeker en vast toe, maar zeggen dat je een echt goede leerkracht bent als je minder dan de helft van je job aankan, lijkt me gewoon niet correct. Ik twijfel helemaal niet aan jouw capaciteiten om les te geven hoor, ik kan er zelfs niet over oordelen want ik heb je nog nooit les zien geven en zal het ook nooit zien. En als begeleiders en andere docenten zeggen dat je er goed in bent, dan kan je idd goed lesgeven, maar dat maakt jou daarvoor niet een echt goede docent.
Dat is zeggen: ik ben een goede secretaresse want ik kan goed brieven uittypen, maar vraag me aub niet om de telefoon op te nemen of afspraken vast te leggen want dat bezorgt mij te veel werkdruk.
pas op voor jouw tenen, wil je?quote:Op maandag 23 mei 2005 20:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten).
[..]
Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.
Niks mis met mijn tenen, hoor. Ik vind alleen dat je nogal snel oordeelt.quote:
En daar heb je me dus verkeerd begrepen. ALS ik iets voor leerlingen nakijk, wil ik dat tot in detail doen, want dat verdienen ze. Ik wil ALLES lezen en overal opbouwend commentaar bij plaatsen. En DAT is niet mogelijk in het huidige systeem. Je kunt niet elke week dertig werkstukken van tien pagina's tot in detail nakijken. Je kunt alleen maar afvinken en er een cijfer op plakken. En daar pas ik voor. Ik vind namelijk dat ik het aan leerlingen verplicht ben om dingen ECHT te lezen.quote:Ik hoef daar niet blij om te zijn hoor, maar misschien wel de leerlingen die anders les zouden krijgen van jou, want niets is minder aangenaam dan een leekracht voor jouw neus te staan hebben die al die voorbereidingen en het extra werk maar bijkomstig vindt want zoiets straal je toch uit
Ik heb in totaal gewoon een aantal maanden volledig zelfstandig lesgegeven hoor, maar goed. Het doet er verder weinig toe uiteindelijk, ik zie het gewoon niet zitten om hiervan mijn baan te maken, mede vanwege het feit dat ik om financiële redenen (ik ben alleen) wel bijna fulltime zou móeten werken en dat is me gewoon veel te veel.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Ligt er aan hoe je je les vult, denk ik. Bij mij zitten de leerlingen tijdens de les in groepjes, en er zijn lessen dat ze in groepjes aan opdrachten bezig zijn, maar er zijn ook lessen dat ik aan het woord ben. Kwestie van afwisseling. En als ik een klassikale les doe, zorg ik er wel altijd voor dat het interessant en/of leuk is. Anders ga ik mezelf vervelen en da's niet de bedoeling.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:03 schreef RaisinGirl het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet van deze tijd als een leraar een heel lesuur aan het woord is en leerlingen niet meer doen dan aantekeningen maken en luisteren. Ik voel me dan net een entertainer, die al het werk staat te doen.
Precies!! Met een aantal jonge docenten zijn we nu begonnen met allerlei leuke,vakoverstijgende projecten te verzinnen en uit te voeren (in de vernieuwde basisvorming is dat scenario 2 of 3 geloof ik). En je merkt dat de ietwat oudere, belegen docenten, nu ook nieuwsgierig beginnen te geraken en hun vastgeroeste manier van lesgeven gaan verlaten.quote:Waarom probeer je niet zélf de zaken aan te pakken, waarom niet zelf een voorttrekker te worden, wat doe je met je kritiek? Leraren moeten meer het heft in eigen handen nemen
Ze zijn er wel, maar wat wil je? De ene verandering is nog niet half geïmplementeerd, of de volgende verandering komt er alweer aan en had *eigenlijk* al ingevoerd moeten zijn. Plus een hoop gedoe van bovenaf (lees: directie) zorgt er voor dat veel mensen een "laissez-faire"-houding krijgen. Jammer, ik weet het.quote:ipv zich gek te laten maken door wat vanuit een ministerie of een directie wordt bedacht. Zóveel leraren lopen met deze kritiek rond; waarom hoor je ze niet? Of hoor ík ze niet (en als ik ze hoor, dan alleen in de wandelgangen en de lerarenkamers waren de klagers zich verzamelen)?
Dat denk ik dus inderdaad.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Maar dat is dus eigenlijk heel jammer, want dat betekent dat het systeem helemaal niet werkt. Leerlingen schrijven inderdaad op wat leraren (of eigenlijk de inspectie dan) willen horen. Het leereffect is er gewoon niet, het is alleen maar een formaliteit. Terwijl het wél heel goed zou kunnen werken als het op een andere manier zou worden aangepakt.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Mooie parallelquote:Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Ja, dat geloof ik. Nuja, ik ben vastbesloten zo niet te worden, dat begrijp je wel.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Dat was mijn idee, maar dan heel kort samengevatquote:Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Ik doe maatschappijleer aan de EFAquote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:00 schreef Release het volgende:
Zijn er hier ook mensen die studeren aan de HVU of EFA?![]()
Ik heb er maar een geintje van gemaakt. Ik heb gezge dat als hun telefoon (iedereen de telefoon pakken natuurlijk en ik zeggen doe maar weer weg) af zou gaan, ik het wel even door de vingers zou zien. Waarop iedereen zei dat dat niet eerlijk was en toen zei ik, nou goed ik lever hem wel bij mijzelf in, dan mag ik hem aan het eind van de middag wel bij mij ophalen. Waarop sommige nogen zaten te mopperen en toen zei ik Tja dan moet je maar leraar worden he, we hebben ze nog nodigquote:Op maandag 23 mei 2005 17:25 schreef sjak het volgende:
[..]
Oh wat erg!Hoe heb je je eruit gered?
Ik heb vandaag mijn laatste les gehad die beoordeeld werd, die was wel OK. Wat de juf betreft ben ik klaar met de opleiding, dat is altijd fijn om te horen. Nu de laatste verslagen nog afronden!
Rond de 1300 euro geloof ik.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:49 schreef leonieke het volgende:
Maar nog even mijn vraag aangezien jullie hier zeggen dat het onderwijs zo slecht betaalt bij jullie... Hoeveel verdienen jullie dan eigenlijk netto voor een fulltime (ongeveer eh...)?
Tja, ik kan zeer royaal leven van zo'n bedrag. Maar in vergelijking met het bedrijfsleven is het vrij laag. Het gemiddelde salaris van de Nederlandse man bedraagt bijvoorbeeld meer dan 2000 euro.quote:
Da's wel een beetje scheef ja. Van mij zouden bijvoorbeeld mensen die in de Randstad op 'probleemscholen' werken gerust tweemaal zoveel mogen verdienen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:50 schreef leonieke het volgende:
Veel frustraties levert het wel op hoor bij ons want iemand uit de derde graad verdient netto nog eens 250 euro meer per maand en moet sowieso telkens 5 uur per week minder werken en zij hebben ook de kleinere (en meestal ook) makkelijkere klassen.
In Nederland verdien je bij speciaal onderwijs ook minder, dat vind ik nog schever. Dan heb je een enorm zware klas en je verdient amper was. (als docent zijnde is het zoiezo geen vetpot, je kunt beter in de private sector werken, maar goed ik wil gewoon echt docent zijn of het nu veel of weinig verdient.)quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Da's wel een beetje scheef ja. Van mij zouden bijvoorbeeld mensen die in de Randstad op 'probleemscholen' werken gerust tweemaal zoveel mogen verdienen.
Dat klopt wel volgens mij, ik kreeg toen ik ongeveer zoveel werkte zo'n 670 netto denk ik.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:55 schreef LuQas het volgende:
Ik verdien rond de 700 euro netto voor 0,31 fte. Is dat normaal? Ik weet iig dat ik er nu, nog student zijnde, royaal van kan leven.
Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:49 schreef bloempjuh het volgende:
Maar extra verdienen omdat je 'moeilijke klassen' hebt.. Hmm.. Wat nou als je daar gewoon geschikte mensen neerzet die het wel aankunnen?
Het kost meer energie, ja. Maar ik zou veel liever op die school in R'dam staan, omdat dat gewoon mijn type leerling is. En als ik ergens lol in heb vind ik het niet erg om er energie in te stoppen. Je moet misschien wat meer regelen voor een VMBO'er (in vergelijking met een VWO-leerling) maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Neem bijvoorbeeld een zwarte school in Rotterdam. Niemand zal betwisten dat het veel zwaarder is om dáár te werken dan op pakweg een gymnasium in Bloemendaal...
Maar het is erg moeilijk om leraren voor 'dat soort scholen' te vinden en dus zou ik het eigenlijk niet meer dan terecht vinden als ze er een hogere beloning tegenover stellen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:11 schreef bloempjuh het volgende:
Het kost meer energie, ja. Maar ik zou veel liever op die school in R'dam staan, omdat dat gewoon mijn type leerling is. En als ik ergens lol in heb vind ik het niet erg om er energie in te stoppen. Je moet misschien wat meer regelen voor een VMBO'er (in vergelijking met een VWO-leerling) maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug.
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar het is erg moeilijk om leraren voor 'dat soort scholen' te vinden en dus zou ik het eigenlijk niet meer dan terecht vinden als ze er een hogere beloning tegenover stellen.
Ik denk dat niemand die dát doet het lang volhoudt eigenlijk. Als we jouw redenering aanhouden, zouden we ook kunnen zeggen dat we maar een hongerloontje moeten bieden omdat we dan zéker weten dat mensen het uit roeping doen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:28 schreef bloempjuh het volgende:
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
Ik vind allereerst de term adhdtje of pdd-nosje enorm vervelend.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..![]()
-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?
Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".
Niet als ze net zoveel krijgen als een eerste graads docent. Het is denk ik niet uit te houden in zulke klassen als je niet geschikt bent, dus ook niet voor een iets hoger loon.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..![]()
-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?
Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".
Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uitquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:03 schreef Troel het volgende:
[..]
niet alle pdd-nosjes zijn probleemkinderen.
daarnaast mag je ook wel een beetje respect hebben voor die mensen en ze fatsoenlijk noemen. En ja, ik voel me aangesproken
Even geheel offtopic dan: Heb jij ook het gevoel dat het "erfelijk" is. Bij mij zeiden ze dat het niet zo was, maar ook mijn pa heeft het, en de zijne ook. Ook een aantal van mijn vaders broers. Helaas zit het ook aan mijn moeders kant.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:05 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Ik ben het zowaar met je eens.
(mijn broertje en mijn vader zijn ppd-nosjes)
Het is erfelijk. We hebben een dna onderzoek laten doen. De vrouwen dragen het gen dacht ik en de mannen krijgen in ons geval pdd-nos. Het is een bepaald syndroom met meer problemen, zoals rare handen en voeten (can't explain) en een angststoornis. Al met al functioneerd mijn vader wel okay hoorquote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Even geheel offtopic dan: Heb jij ook het gevoel dat het "erfelijk" is. Bij mij zeiden ze dat het niet zo was, maar ook mijn pa heeft het, en de zijne ook. Ook een aantal van mijn vaders broers. Helaas zit het ook aan mijn moeders kant.
Ik vind het niet gek dat ik het heb, maar het was "toen" nog niet erfelijk...
wat wil je weten.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....
![]()
[..]
Neuh, maar als jij zelf last heb van die stoornis is het niet leuk om te horen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:14 schreef thaleia het volgende:
Ik heb er ook totaal geen moeite mee als iemand spreekt over pddnossertjes, het hoort er gewoon bij dat mensen lollige termen verzinnen en dat zegt niets over met hoeveel respect ze met mensen omgaan of over hoe serieus ze hun vak nemen. Ga voor de grap eens meeluisteren in de gemiddelde operatiezaal
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |