abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27047280
Even 'for the record', ik heb mijn stage afgelopen week afgerond (eindgesprek) en een 8 gekregen. En we hebben besproken dat ik 'waarschijnlijk wel een echte VMBO-docent' ben.
Volgend jaar stage wordt hopelijk een scholengemeenschap met VMBO, Havo én VWO, zodat ik soms toch even les kan geven aan een VMBO-klas

En ik had een stageplek voor volgend jaar gevonden (school voor praktijkonderwijs, erg interessant om de begeleidings-tak van het docentschap uit te bouwen), de school vond het al prima als ik zou komen. Maar mijn eigen school (lerarenopleiding in T'burg) niet, 'want we mogen geen eigen stageplaatsen aanwijzen'.
Mon 'en!
pi_27049406
Geen eigen stageplek aanwijzen?
Bij mij is dat min of meer verplicht!
pi_27049915
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27050294
quote:
Op maandag 16 mei 2005 12:19 schreef imago het volgende:
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Ik mag in mijn 3e en 4e jaar wel zelf een stage 'uitzoeken', maar moet dan nog kiezen uit scholen die een liefdevolle relatie met Fontys hebben

Het zou wel iets met die begeleiding te maken kunnen hebben, ja. Maar 't blijft stom dat ik op school (door mijn 'mentor') word behandeld alsof ik een misdaad bega, als ik zelf een potentiële stageschool benader.
Ik vroeg mijn stagebegeleidster hoe 't zit en zij zei dat (mits ik met goede argumenten kom) het stagebureau in moet/kan stemmen met mijn voorstel. Dus wie weet, misschien kan ik in het 3e jaar wel stage lopen op die praktijkschool. Ik wil volgend jaar wel VWO en Havo van dichtbij zien.
Mon 'en!
  maandag 16 mei 2005 @ 13:52:20 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27052070
Ach ja, Fontys he
.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 08:14:30 #206
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27208460
Ik ben op het moment erg druk met het afronden van de opleiding. Volgende week moeten we alle producten hebben ingeleverd. De spanning begint te stijgen hier, want er moet nog wel het een en ander gebeuren voor ik zover ben...
Lekker douchen!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 11:22:10 #207
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27210406
* LuQas meldt zich

Ik ben student Grieks/Latijn maar geef momenteel al 9 uur les in de onderbouw van het vwo. Dit vanwege het feit dat er nu eenmaal niet al te veel beschikbare docenten klassieke talen zijn.

Ik studeer aan de UvA, maar ben van plan na mijn master de lerarenopleiding aan de VU te doen, heeft iemand meer informatie/ervaringen over het verschil tussen de ILO en de docentenopleiding van de VU? Ik hoor over het ILO namelijk alleen maar slechte verhalen.

Het les geven zelf vind ik fantastisch, hoewel het allemaal wel veel vermoeiender is dan ik aanvankelijk had gedacht.

Wat vinden jullie zelf het moeilijkste van het voor de klas staan? Ik vooral het orde houden, eens in de zoveel tijd heb ik gewoon een les waarin alles niet loopt als ik wil wat niet bepaald bevorderlijk is voor de sfeer.

Buiten die enkele les is het verder allemaal reuzeleuk.
Afrika Paprika
pi_27219334
Zijn er hier ook mensen die studeren aan de HVU of EFA?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:08:36 #209
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27219535
Ik doe de docentenopleiding aan de VU. (Die van de faculteit bewegingswetenschappen). Aangezien ik een HBO-er ben in de gezondheidszorg doe ik de tweejarige variant, anders duurt de opleiding 1 jaar.
Ik vind het een erg leuke opleiding wel druk, maar ik heb enorm veel geleerd de afgelopen twee jaar.
Er is hier volgens mij nog wel iemand die daar de opleiding doet, ben alleen de naam even kwijt.
Lekker douchen!
pi_27219798
Hé LuQas, het wordt bijna een klassieke talen clubje hier zo

Volgens mij hoor je over elke lerarenopleiding slechte verhalen, ik ken niemand die over zijn opleiding onverdeeld positief is.

Ik heb trouwens besloten nu eerst te gaan afstuderen en daarna ooit nog wel pensum te doen om daarna toegelaten te worden tot de lerarenopleiding. Toen ik alles op een rijtej zette kwam ik erachter dat ik qua punten nu kan afstuderen, de pensum-punten zouden "extra" zijn, dus qua tijd maakt het niet uit. Maar ik ben de afgelopen anderhalf jaar alleen bezig geweest met vakken omdat ze verplicht waren en niet omdat ik ze leuk vond, en ik ben wel weer toe aan een beetje plezier in m'n studie. Dus ik ga lekker m'n scriptie schrijven nu (dat vind ik dus leuk!) en daarna zien we wel wat ik verder ga doen.

Wij zijn op school nu bezig met de formatie voor volgend jaar. Ik ga waarschijnlijk 15 uur doen, al had ik er liever 18. Maargoed, ik heb nou eenmaal oo ktijd nodig om af te studeren
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27253751
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..

Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!

En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Mon 'en!
  zondag 22 mei 2005 @ 21:53:50 #212
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27257013
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef bloempjuh het volgende:
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..

Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!
Kan ik me voorstellen, maar als je straks 'echt' bezig bent, heb je ook een administratieve rompslomp. Punten bijhouden, tig vergaderingen, tig brieven in je postvak varierend van zorgteam tot werkgroep overleg over vernieuwde basisvorming, noem het maar op. Docenten zeggen ook vaak: het lesgeven op zich is niet vermoeiend, maar de hele zooi er om heen, dát is vermoeiend. En ik moet ze gelijk geven. Wat dat betreft zouden klassenassistenten geen verkeerde zaak zijn
quote:
En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Inderdaad. Ik draai nu een jaar of 4 mee, en elk jaar komen nieuwe, startende docenten binnen, en ze lopen vaak tegen dezelfde problemen aan. Volgens mij heb ik die ergens in dit topic al eens genoemd, mja... je hebt te populaire mensen, die effe de popie-jopie uit willen hangen. Bij dat soort mensen loopt de klas binnen een mum van tijd over ze heen. Dan heb je nog de docenten die gehoord hebben "begin strak, en laat de teugels daarna vieren", maar die beginnen dan TE strak, waardoor ze in de klas een gigantische tegenreactie krijgen. Nieuwe collega van mij deed dit. Dat heeft hij geweten.

Wanneer je een beetje een natuurlijk overwicht hebt, valt dat orde houden echt wel mee hoor.
.
pi_27259984
Baba, je moet ook weer niet de popie uit gaan hangen.. Maar dealtjes sluiten met leerlingen ("als jullie de een half uur rustig zijn gaan we het laatste kwartier iets leuks doen) en die ook nakomen werkt veel beter dan 'als jullie niet normaal doen krijgen jullie straf'

En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Mon 'en!
  maandag 23 mei 2005 @ 16:13:19 #214
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27278602
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.



  maandag 23 mei 2005 @ 16:52:39 #215
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27279908
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:12 schreef bloempjuh het volgende:
En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Herstel: papieren van directie.
.
pi_27280431
Ha, ik krijg toch de 18 uur die ik wilde! En lekker veel parallelklassen, dus weinig voorbereidingstijd.

Voel me dan toch wel gewaardeerd eigelijk, dat ze zoveel klassen aan zo'n broekie als mij overlaten. Ik werk nu 3 en een half jaar op deze school, maar ik blijf me toch altijd een jonkie voelen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 23 mei 2005 @ 17:25:15 #217
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27280898
quote:
Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef Silmarwen het volgende:
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.



Oh wat erg! Hoe heb je je eruit gered?
Ik heb vandaag mijn laatste les gehad die beoordeeld werd, die was wel OK. Wat de juf betreft ben ik klaar met de opleiding, dat is altijd fijn om te horen. Nu de laatste verslagen nog afronden!
Lekker douchen!
pi_27281061
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:23:15 #219
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27282740
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.

Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
pi_27283053
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:23 schreef leonieke het volgende:
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.

Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
  maandag 23 mei 2005 @ 18:39:15 #221
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27283170
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
En je bedoelt daarmee...
pi_27283230
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:39 schreef leonieke het volgende:
En je bedoelt daarmee...
Dat dat me een stuk prettiger werken lijkt. Ik heb helemaal niets met al die onderwijsvernieuwingen hier in Nederland.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:42:49 #223
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27283281
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
pi_27283335
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:42 schreef leonieke het volgende:
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
  maandag 23 mei 2005 @ 19:31:59 #225
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27284778
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:32:25 #226
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27284795
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .
pi_27285192
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:31 schreef leonieke het volgende:
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
Die zijn er nu ook wel natuurlijk. Maar men wil graag dat leerlingen zelf bepalen hoe en wanneer ze iets leren. Ze moeten als het ware hun eigen programma invullen. Daarnaast wordt er zeer sterk de nadruk gelegd op competenties en wordt de theoriekennis soms bijna helemaal vergeten. Vaardigheden zijn prachtig, maar niet ten koste van kennis. In mijn ogen moet het eerste doel van het onderwijs kennisoverdracht zijn en dat is nu dus niet het geval. Ook moeten leerlingen veel in groepjes werken, continu reflecteren op wat ze doen etc. Ik vind het gewoon niks en volgens mij werkt het ook voor geen meter.
pi_27285282
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:32 schreef BlaatschaaP het volgende:
. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .
Ik bén er ook goed in, dat weet ik van mezelf. Maar ik weet ook van mezelf dat ik qua werkdruk niet heel veel kan hebben en dat ik mezelf op dat vlak moet beschermen.

Mijn besluit staat niet voor 100% vast, maar er zijn andere beroepen die me eigenlijk veel leuker lijken. Maar ik voel me er bijna schuldig onder, aangezien er zoveel behoefte is aan goede docenten.

We zullen zien.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:47:24 #229
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27285392
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
Goed punt Lupa.
Ik heb vandaag weer bij PGO getutord en...... het werkt gewoon niet.
Als je studenten volledig hun eigen onderwijs laat inrichten dan komt er bij 80% van de studenten van enige inhoudelijke diepgang niks terecht.
Sad but true.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27285560
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:47 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Goed punt Lupa.
Ik heb vandaag weer bij PGO getutord en...... het werkt gewoon niet.
Als je studenten volledig hun eigen onderwijs laat inrichten dan komt er bij 80% van de studenten van enige inhoudelijke diepgang niks terecht.
Sad but true.
Ik weet zelf dat ik als student en ook vroeger als leerling gewoon ouderwets les wil(de). Ik wil iemand die voor de klas op bevlogen wijze vertelt over zijn vak. Ik wil geen groepswerk waarbij ik afhankelijk ben van de inzet van anderen, ik wil niet zelf bepalen wat ik wil leren, ik wil geen rollenspelen. Ik wil gewoon leren. Tegenwoordig lijkt het alsof het een soort misdaad is om leerlingen gewoon dingen in hun kop te laten stampen, maar ikzelf ben toch maar wat blij dat ik vroeger veel stampwerk heb gedaan.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:56:05 #231
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27285732
Vroegâh was allus betâh
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 23 mei 2005 @ 20:09:20 #232
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286187
Ik vind het persoonlijk nogal hautain overkomen dat je jezelf een goede docente vindt Lupa. Sorry
Maar ik geef nu een jaar les en ik durf me nog geen goede leerkracht noemen, ik heb nog zoveel te leren en zoveel ervaring op te doen vooraleer ik me goed durf te noemen. En het is niet dat ik slecht ben aangezien ik gevraagd werd om te blijven en de directie echt tevreden is over mij. Maar om mezelf nu te bestempelen als echt goed... Vind ik persoonlijk echt nog té vroeg hoor...

En niet afkomen met het feit dat de Belgen gewoon te bescheiden zijn.
pi_27286196
Ik moet ook maar weinig hebben van het 'nieuwe leren'. Je hoeft niet bij elk vak te leren hoe je een werkstuk in moet delen, of hoe je een website moet bouwen, en je hoeft ook niet de hele dag door te leren hoe je moet samenwerken en hoe je in je logboek precies datgene schrijft dat de leraar wil horen... Ik heb van mijn vijfde klas een tijdje terug de vraag gekregen of we alsjeblieft weer wat meer teksten samen konden lezen, gewoon klassikaal. En ik geef ze groot gelijk.

Gelukkig denken mijn sectiegenoten er precies zo over, dus wij weten tot nu toe aardig te manouvreren tussen wat schoolleiding & inspectie willen en wat ons het beste lijkt.

Toch overweeg ik ook om het onderwijs uit te gaan, niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat ik denk dat ik andere dingen ook best leuk vind en dat ik het mezelf in andere sectoren een stuk makkelijker maak, qua verhouding werkuren-salaris.

Toevallig had ik het er laatst met onze roostermaker over, die denkt dat het huidige systeem over een paar jaar in gaat storten omdat het gewoon niet meer te doen is. Het onderwijs wordt steeds meer bevolkt door vrouwelijke parttimers met kinderen en dat is logisch, want voor hen is het een prima baan: flexibele inroostering, vrij in de schoolvakanties, een partner die voor het echte inkomen zorgt, en als je maar drie dagen werkt is het onderwijs niet zo zwaar. Die willen allemaal de eerste uren vrij (want kinderen naar school brengen) en de woensdagmiddag, etc.
Voor anderen is het een veel minder prima baan, ik bijvoorbeeld heb nu eenmaal geen partner die voor het echte inkomen zorgt, en kom dus gewoon slecht rond. En heb het flink druk terwijl ik momenteel nog niet eens fulltime werk. Dat begint me te ergeren, want ik werk wel al vijf jaar met hart en ziel heel hard. (Of eigenlijk het laatste jaar steeds minder met hart en ziel, omdat ik meer en meer met mijn gedachten bij een andere carriere zit.)
Kortom: onevenredig veel parttimers die allemaal op dezelfde tijden vrij willen en hij weet echt niet meer hoe hij het inroosteren voor elkaar moet krijgen. Onze schoolleiding heeft nu ook echt het beleid dat ze steeds zoveel mogelijk mannelijke fulltimers aannemen. Maar dan nog is het maar de vraag hoelang het blijft werken op deze manier.

Ik vind het werk wel leuk en ik denk dat ik het ga missen dat ik niet meer met leerlingen kan ouwehoeren en met ze op excursie kan en ze naar het eindexamen toe kan begeleiden en heel erg meeleven en hopen dat het goed met ze gaat enz. enz., maar goed, ik kan altijd later weer terug het onderwijs in gaan als de werkomstandigheden c.q. salarissen zijn verbeterd of als ik aan kinderen wil beginnen terwijl mijn partner voor het geld zorgt. Dat hou ik mezelf maar voor: ik kan nu gewoon eens gaan rondkijken wat er nog meer allemaal te doen is qua werk, en als ik spijt krijg kan ik zo weer terug het onderwijs in. Dat is een voordeel van de schaarste in mijn vak
pi_27286304
Volgend jaar werk ik trouwens nog wel in het onderwijs hoor, en het jaar daarna misschien ook nog wel. Wil graag mijn huidige klas 5 meenemen naar het eindexamen, en sowieso vind ik het echt nog wel leuk. Maar ik word wel zo'n schandalige parttimer die maar drie dagen gaat werken, en in de rest van de tijd aan de slag gaat met andere dingen (nee, geen kinderen)
  maandag 23 mei 2005 @ 20:16:17 #235
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286424
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef thaleia het volgende:
Ik moet ook maar weinig hebben van het 'nieuwe leren'. Je hoeft niet bij elk vak te leren hoe je een werkstuk in moet delen, of hoe je een website moet bouwen, en je hoeft ook niet de hele dag door te leren hoe je moet samenwerken en hoe je in je logboek precies datgene schrijft dat de leraar wil horen... Ik heb van mijn vijfde klas een tijdje terug de vraag gekregen of we alsjeblieft weer wat meer teksten samen konden lezen, gewoon klassikaal. En ik geef ze groot gelijk.

Gelukkig denken mijn sectiegenoten er precies zo over, dus wij weten tot nu toe aardig te manouvreren tussen wat schoolleiding & inspectie willen en wat ons het beste lijkt.
In de afdeling waar ik lesgeef (beroepsonderwijs) is het ook de bedoeling om onze leerlingen voornamelijk vaardigheden aan te leren. Staat ook zo in het leerplan, zeker en vast voor het vak PAV, maar ik draai er ook soms wel rekenen of teksten lezen tussen. Meestal ook op vraag van de leerlingen. Gewoon zorgen voor voldoende afwisseling.

Maar het is ook wel belangrijk dat de leerlingen die vaardigheden leren, al is het nu maar bijvoorbeeld zelfstandig informatie opzoeken via verschillende kanalen. Lijkt me in deze maatschappij niet meer weg te denken.
quote:
loon-verhaal
Zonder al te nieuwsgierig over te komen (en je hoeft het niet te vertellen uiteraard) maar hoeveel verdient iemand die lesgeeft in het middelbaar onderwijs bij jullie netto? (gelieve ook het jaar waar je lesgeeft bij te zetten om een goede vergelijking te kunnen maken )
quote:
Ik vind het werk wel leuk en ik denk dat ik het ga missen dat ik niet meer met leerlingen kan ouwehoeren en met ze op excursie kan en ze naar het eindexamen toe kan begeleiden en heel erg meeleven en hopen dat het goed met ze gaat enz. enz., maar goed, ik kan altijd later weer terug het onderwijs in gaan als de werkomstandigheden c.q. salarissen zijn verbeterd of als ik aan kinderen wil beginnen terwijl mijn partner voor het geld zorgt. Dat hou ik mezelf maar voor: ik kan nu gewoon eens gaan rondkijken wat er nog meer allemaal te doen is qua werk, en als ik spijt krijg kan ik zo weer terug het onderwijs in. Dat is een voordeel van de schaarste in mijn vak
Moet je zeker en vast doen. Ik ben ook blij dat ik de prive ben ingetrokken zodat ik echt weet wat de beide jobs zijn. Moet ik nu niet zitten denken, hoe zou het zijn in de privé als ik dit of als ik dat ...
pi_27286458
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef leonieke het volgende:
Ik vind het persoonlijk nogal hautain overkomen dat je jezelf een goede docente vindt Lupa. Sorry
Maar ik geef nu een jaar les en ik durf me nog geen goede leerkracht noemen, ik heb nog zoveel te leren en zoveel ervaring op te doen vooraleer ik me goed durf te noemen. En het is niet dat ik slecht ben aangezien ik gevraagd werd om te blijven en de directie echt tevreden is over mij. Maar om mezelf nu te bestempelen als echt goed... Vind ik persoonlijk echt nog té vroeg hoor...

En niet afkomen met het feit dat de Belgen gewoon te bescheiden zijn.
Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan ervaren. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.

Ik denk dat mijn conclusie gerechtvaardigd is als ik kijk naar mijn cijfers (gemiddeld rond de negen) en mijn altijd zeer positieve beoordelingen in stages. Ik heb driemaal stage gelopen en driemaal waren zowel de begeleidende docent als de instituutsbegeleider zeer lovend. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt, maar wel dat ik het in me heb. Daarnaast scheelt het misschien dat ik ouder ben dan de gemiddelde docent (27) en er al wat levenservaring op heb zitten...

Zie niet in waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik ergens goed in ben.
pi_27286509
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Vroegâh was allus betâh
Het is niet zozeer dat, op de 'oude methode' valt ook genoeg aan te merken. Het is meer het feit dat men in Nederland altijd in extremen lijkt te moeten denken. Eerst was alles gericht op kennis, nu 'mag' kennis ineens niet meer en mogen we alleen nog maar 'competenties' aanleren. En voordat men weet of iets werkt, wordt het alweer radicaal omgegooid. Je wordt er gewoon een beetje kriegel van.
  maandag 23 mei 2005 @ 20:20:44 #238
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286582
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan [i\]ervaren[/i]. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.

Ik denk dat mijn conclusie gerechtvaardigd is als ik kijk naar mijn cijfers (gemiddeld rond de negen) en mijn altijd zeer positieve beoordelingen in stages. Ik heb driemaal stage gelopen en driemaal waren zowel de begeleidende docent als de instituutsbegeleider zeer lovend. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt, maar wel dat ik het in me heb. Daarnaast scheelt het misschien dat ik ouder ben dan de gemiddelde docent (27) en er al wat levenservaring op heb zitten...

Zie niet in waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik ergens goed in ben.
Ik vond je echt overkomen als iemand die (bijna) niets meer bij te leren heeft.
Ik had ook altijd lovende commentaren hoor tijdens mijn stage, maar eens je er helemaal alleen voor staat, blijkt het toch nog net iets anders te zijn, zeker als dan die 'andere' papierwinkel erbij komt en je titularis wordt en vakverantwoordelijke en ...

Ik vraag me persoonlijk gewoon af of je echt zo goed bent als je nu al vreest de druk niet aan te kunnen...
  maandag 23 mei 2005 @ 20:22:16 #239
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27286642
In het bedrijfsleven is competentiegericht opleiden alweer op z'n retour trouwens.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27286708
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:20 schreef leonieke het volgende:
Ik vraag me persoonlijk gewoon af of je echt zo goed bent als je nu al vreest de druk niet aan te kunnen...
Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.
pi_27286796
Het is overigens niet zozeer zo dat ik 'vrees' dat ik de druk niet aankan, het is zo dat ik mijn vrije tijd veel belangrijker vind dan mijn werk. En dus wil ik in mijn vrije tijd niet met mijn werk bezig zijn. Als het mogelijk was om alleen maar voor de klas te staan en al het overige aan anderen over te laten dan wist ik het wel!
  maandag 23 mei 2005 @ 20:29:32 #242
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286920
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...

Dat je je goed voelt voor een klas, dat wens ik alle leerkrachten zeker en vast toe, maar zeggen dat je een echt goede leerkracht bent als je minder dan de helft van je job aankan, lijkt me gewoon niet correct. Ik twijfel helemaal niet aan jouw capaciteiten om les te geven hoor, ik kan er zelfs niet over oordelen want ik heb je nog nooit les zien geven en zal het ook nooit zien. En als begeleiders en andere docenten zeggen dat je er goed in bent, dan kan je idd goed lesgeven, maar dat maakt jou daarvoor niet een echt goede docent.

Dat is zeggen: ik ben een goede secretaresse want ik kan goed brieven uittypen, maar vraag me aub niet om de telefoon op te nemen of afspraken vast te leggen want dat bezorgt mij te veel werkdruk.
  maandag 23 mei 2005 @ 20:31:14 #243
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286970
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als het mogelijk was om alleen maar voor de klas te staan en al het overige aan anderen over te laten dan wist ik het wel!
Maar dat vindt praktisch elke leerkracht/docent het leukste aan de job hoor

Als je er idd het extra werk in de vrije tijd niet wil bijnemen, zou je er idd best niet aan beginnen..
pi_27287046
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:29 schreef leonieke het volgende:
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...
Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten). En die laatste reden is vele malen belangrijker dan die eerste.
quote:
Dat je je goed voelt voor een klas, dat wens ik alle leerkrachten zeker en vast toe, maar zeggen dat je een echt goede leerkracht bent als je minder dan de helft van je job aankan, lijkt me gewoon niet correct. Ik twijfel helemaal niet aan jouw capaciteiten om les te geven hoor, ik kan er zelfs niet over oordelen want ik heb je nog nooit les zien geven en zal het ook nooit zien. En als begeleiders en andere docenten zeggen dat je er goed in bent, dan kan je idd goed lesgeven, maar dat maakt jou daarvoor niet een echt goede docent.

Dat is zeggen: ik ben een goede secretaresse want ik kan goed brieven uittypen, maar vraag me aub niet om de telefoon op te nemen of afspraken vast te leggen want dat bezorgt mij te veel werkdruk.
Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.
  maandag 23 mei 2005 @ 20:36:33 #245
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27287154
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten).
[..]

Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.
pas op voor jouw tenen, wil je?
Ik hoef daar niet blij om te zijn hoor, maar misschien wel de leerlingen die anders les zouden krijgen van jou, want niets is minder aangenaam dan een leekracht voor jouw neus te staan hebben die al die voorbereidingen en het extra werk maar bijkomstig vindt want zoiets straal je toch uit

Maar ik hou er nu maar mee op want ik moet nog mijn lessen van morgen gaan voorbereiden
pi_27287249
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:36 schreef leonieke het volgende:
pas op voor jouw tenen, wil je?
Niks mis met mijn tenen, hoor. Ik vind alleen dat je nogal snel oordeelt.
quote:
Ik hoef daar niet blij om te zijn hoor, maar misschien wel de leerlingen die anders les zouden krijgen van jou, want niets is minder aangenaam dan een leekracht voor jouw neus te staan hebben die al die voorbereidingen en het extra werk maar bijkomstig vindt want zoiets straal je toch uit
En daar heb je me dus verkeerd begrepen. ALS ik iets voor leerlingen nakijk, wil ik dat tot in detail doen, want dat verdienen ze. Ik wil ALLES lezen en overal opbouwend commentaar bij plaatsen. En DAT is niet mogelijk in het huidige systeem. Je kunt niet elke week dertig werkstukken van tien pagina's tot in detail nakijken. Je kunt alleen maar afvinken en er een cijfer op plakken. En daar pas ik voor. Ik vind namelijk dat ik het aan leerlingen verplicht ben om dingen ECHT te lezen.
  maandag 23 mei 2005 @ 21:02:56 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27288104
Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
.
pi_27288121
Ik denk dat je in het onderwijs veel in eigen hand hebt wat betreft de organisatie van je werk en in hoeverre je in je vrije tijd nog met school bezig bent. Juist het feit dat je daarin voor een groot deel zelf verantwoordelijk bent en je eigen tijd kan indelen spreekt mij aan in het onderwijs. Dit in tegenstelling tot mijn vorige banen waarin ik 'verplicht' was de hele dag, van 8.00 tot 18.00 in het kantoor te zijn. Dat vind ik dan weer niks.

Verder zit ik op een school waar eigenlijk nog erg ouderwets wordt lesgegeven (dit tot ongenoegen van de inspectie trouwens), dus veel klassikaal. Ik denk dat je zelf moet streven naar een goede mix tussen vaardigheden en kennis. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet van deze tijd als een leraar een heel lesuur aan het woord is en leerlingen niet meer doen dan aantekeningen maken en luisteren. Ik voel me dan net een entertainer, die al het werk staat te doen. Maar ik denk, vooral als jonge docenten hierom weggaan, waarom probeer je niet zélf de zaken aan te pakken, waarom niet zelf een voorttrekker te worden, wat doe je met je kritiek? Leraren moeten meer het heft in eigen handen nemen ipv zich gek te laten maken door wat vanuit een ministerie of een directie wordt bedacht. Zóveel leraren lopen met deze kritiek rond; waarom hoor je ze niet? Of hoor ík ze niet (en als ik ze hoor, dan alleen in de wandelgangen en de lerarenkamers waren de klagers zich verzamelen)? Zeker als je een academisch titel voor je naam hebt staan, is het toch niet vreemd dat je verder kijkt dan je eigen klaslokaal of die stapel werkstukken die je moet nakijken?

Tot nu toe zie ik in het onderwijs veel cynische klagende docenten die doen alsof het ze allemaal maar 'overkomt'.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27288167
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Ik heb in totaal gewoon een aantal maanden volledig zelfstandig lesgegeven hoor, maar goed. Het doet er verder weinig toe uiteindelijk, ik zie het gewoon niet zitten om hiervan mijn baan te maken, mede vanwege het feit dat ik om financiële redenen (ik ben alleen) wel bijna fulltime zou móeten werken en dat is me gewoon veel te veel.
pi_27288284
RaisinGirl, je hebt in veel opzichten heel erg gelijk. Maar als ik kijk naar de praktijk, lijkt het erop dat de 'voorvechters' veelal bezig zijn met vechten tegen de bierkaai. Ik denk zelf dat je idealisme (en ik ben wel een echte idealist) heel gauw verdwijnt wanneer je steeds tegen muren aanloopt.
pi_27288318
Ik vind het nieuwe systeem ook maar onzin. Of het werkt hangt af van het vak en het niveau van de leerling. Gelukkig werk ik op een school waar de instelling is "we doen net als vroeger en dan noemen we het gewoon Tweede Fase". Natuurlijk zijn er langzaam aanpassingen en moeten er bijvoorbeeld meer werkstukken nagekeken worden, maar ik voel geen druk om maar "moderner" les te gaan geven.

Nu ik eerst ga afstuderen en later nog wel eens zal zien of ik ook echt de lerarenopleiding ga doen, ben ik ook wel meer aan het nadenken over een toekomst buiten het onderwijs. Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik wil (en kan!) worden later als ik groot ben
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27288453
Er zijn inderdaad best wel scholen te vinden die het gewoon op hun eigen manier doen, vooral op de hogere niveaus.
  maandag 23 mei 2005 @ 21:14:59 #253
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27288534
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:03 schreef RaisinGirl het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet van deze tijd als een leraar een heel lesuur aan het woord is en leerlingen niet meer doen dan aantekeningen maken en luisteren. Ik voel me dan net een entertainer, die al het werk staat te doen.
Ligt er aan hoe je je les vult, denk ik. Bij mij zitten de leerlingen tijdens de les in groepjes, en er zijn lessen dat ze in groepjes aan opdrachten bezig zijn, maar er zijn ook lessen dat ik aan het woord ben. Kwestie van afwisseling. En als ik een klassikale les doe, zorg ik er wel altijd voor dat het interessant en/of leuk is. Anders ga ik mezelf vervelen en da's niet de bedoeling.
quote:
Waarom probeer je niet zélf de zaken aan te pakken, waarom niet zelf een voorttrekker te worden, wat doe je met je kritiek? Leraren moeten meer het heft in eigen handen nemen
Precies!! Met een aantal jonge docenten zijn we nu begonnen met allerlei leuke,vakoverstijgende projecten te verzinnen en uit te voeren (in de vernieuwde basisvorming is dat scenario 2 of 3 geloof ik). En je merkt dat de ietwat oudere, belegen docenten, nu ook nieuwsgierig beginnen te geraken en hun vastgeroeste manier van lesgeven gaan verlaten.
quote:
ipv zich gek te laten maken door wat vanuit een ministerie of een directie wordt bedacht. Zóveel leraren lopen met deze kritiek rond; waarom hoor je ze niet? Of hoor ík ze niet (en als ik ze hoor, dan alleen in de wandelgangen en de lerarenkamers waren de klagers zich verzamelen)?
Ze zijn er wel, maar wat wil je? De ene verandering is nog niet half geïmplementeerd, of de volgende verandering komt er alweer aan en had *eigenlijk* al ingevoerd moeten zijn. Plus een hoop gedoe van bovenaf (lees: directie) zorgt er voor dat veel mensen een "laissez-faire"-houding krijgen. Jammer, ik weet het.
.
pi_27288540
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.

Als ik naar mijn eigen sectiegenoten kijk, dat zijn zeker geen types die doen alsof het ze allemaal maar 'overkomt'. Ze klagen ook totaal niet. Maar door schade en schande wijs geworden weten ze wel dat je bij schoolleiding & inspectie maar bar weinig voor elkaar kunt krijgen. Dus doen ze glimlachend alsof ze braaf met de stoet meelopen, en gaan intussen zoveel mogelijk hun eigen gang. Hebben er ook echt wel lol in, en zien het omgaan met directie en inspectie als 'een spel' Als ik zo eens naar de 'oude garde' op mijn school kijk, bestaat de helft ervan uit types zoals boven beschreven, en de andere helft uit klagers. Voortrekkers vind je alleen onder de jonge docenten die er nog niet zolang werken. Die stromen snel door naar de schoolleiding, of het onderwijs uit.
pi_27288550
Overigens merk ik niet veel van enorme werkdruk enzo, maar ik word door de school dan ook een beetje uit de wind gehouden omdat ik er ook nog bij studeer. Dus ik heb wel m'n eigen nakijkwerk, rapportvergaderingen, sectievergaderingen, ouderavonden, etc., maar ik hoef niet in commissies en overlegorganen en de MR en weet ik wat al niet.

Maar of je je werk mee naar huis neemt hangt ook af van jezelf. Ik heb van een collega "geleerd" om thuis helemaal niets aan schoolwerk te doen (behalve bij hoge uitzondering natuurlijk). Dan liever op school zelf tot 17h zitten nakijken. Zo hou je het werk op je werk en wordt het niet iets dat ook je vrije tijd insluipt.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27288589
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Dat denk ik dus inderdaad. Al heeft steen en been klagen natuurlijk weinig zin. Je kunt dan beter iets anders gaan doen.
pi_27288619
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes. Wat vervolgens ontbreekt is een duidelijke visie, waardoor niemand meer weet waar we eigenlijk precies mee bezig zijn.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27288641
Dat doe ik tegenwoordig ook, imago. Ben op maandag altijd om 12:50 al klaar, maar zit er gewoon tot 5 uur. En zo ook op de andere dagen als ik om 14:10, 15:00, 15:50 klaar ben met de lessen. Hoef nu alleen bij uitzondering nog dingen thuis te doen. En op school vind ik het ook veel handiger, want thuis heb ik geen kopieerapparaat e.d. en veel boeken heb ik tegenwoordig ook standaard op school liggen.
pi_27288702
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Maar dat is dus eigenlijk heel jammer, want dat betekent dat het systeem helemaal niet werkt. Leerlingen schrijven inderdaad op wat leraren (of eigenlijk de inspectie dan) willen horen. Het leereffect is er gewoon niet, het is alleen maar een formaliteit. Terwijl het wél heel goed zou kunnen werken als het op een andere manier zou worden aangepakt.
pi_27288720
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Mooie parallel
En ook wel heel waar
pi_27288763
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Ja, dat geloof ik. Nuja, ik ben vastbesloten zo niet te worden, dat begrijp je wel. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27288894
Uiteraard Ik ben ook vastbesloten zo niet te worden, en omdat ik bij mezelf constateerde dat ik zo wel aan het worden ben vind ik dat ik maar eens verder moet kijken. Ik moet even met eigen ogen zien dat het gras elders eigenlijk helemaal niet groener is, en dan over een jaar of tien weer dankbaar terugkeren in het veilige onderwijsnest
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:46:05 #263
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27298224
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Dat was mijn idee, maar dan heel kort samengevat
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:49:29 #264
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27298267
Maar nog even mijn vraag aangezien jullie hier zeggen dat het onderwijs zo slecht betaalt bij jullie... Hoeveel verdienen jullie dan eigenlijk netto voor een fulltime (ongeveer eh...)?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:49:34 #265
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27298269
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:00 schreef Release het volgende:
Zijn er hier ook mensen die studeren aan de HVU of EFA?
Ik doe maatschappijleer aan de EFA
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:51:41 #266
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27298304
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:25 schreef sjak het volgende:

[..]

Oh wat erg! Hoe heb je je eruit gered?
Ik heb vandaag mijn laatste les gehad die beoordeeld werd, die was wel OK. Wat de juf betreft ben ik klaar met de opleiding, dat is altijd fijn om te horen. Nu de laatste verslagen nog afronden!
Ik heb er maar een geintje van gemaakt. Ik heb gezge dat als hun telefoon (iedereen de telefoon pakken natuurlijk en ik zeggen doe maar weer weg) af zou gaan, ik het wel even door de vingers zou zien. Waarop iedereen zei dat dat niet eerlijk was en toen zei ik, nou goed ik lever hem wel bij mijzelf in, dan mag ik hem aan het eind van de middag wel bij mij ophalen. Waarop sommige nogen zaten te mopperen en toen zei ik Tja dan moet je maar leraar worden he, we hebben ze nog nodig En toen ging iedereen weer braaf aan het werk
pi_27298918
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 08:49 schreef leonieke het volgende:
Maar nog even mijn vraag aangezien jullie hier zeggen dat het onderwijs zo slecht betaalt bij jullie... Hoeveel verdienen jullie dan eigenlijk netto voor een fulltime (ongeveer eh...)?
Rond de 1300 euro geloof ik.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:25:11 #268
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299030
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Rond de 1300 euro geloof ik.
Dat is toch het normale loon
pi_27299116
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:25 schreef leonieke het volgende:
Dat is toch het normale loon
Tja, ik kan zeer royaal leven van zo'n bedrag. Maar in vergelijking met het bedrijfsleven is het vrij laag. Het gemiddelde salaris van de Nederlandse man bedraagt bijvoorbeeld meer dan 2000 euro.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:29:35 #270
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299154
Mja, je moet er ook de verschillende weken verlof bijrekenen vind ik. Zoek maar eens een bedrijf waar je zoveel verlof hebt, volledig afgestemd op jouw (eventuele) kinderen.
ik verdien trouwens sinds ik lesgeef netto 250 euro meer per maand...
pi_27299290
Een artikeltje uit 2002, ik weet niet of er inmiddels wat veranderd is, maar ik geloof het niet:
Salaris leraar lager dan in buitenland

En hier staat iets over de brutomaandsalarissen, maar dat komt ook uit 2002.

-edit-
En dit gaat over 2003.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:41:27 #272
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299446
Hier in België is de bruto-maandwedde voor een beginnend regent (1 en 2 e graad secundair onderwijs) van 22 jaar 1945 euro.
verloop wedde

Edit: zo slecht hebbn jullie het dus nog niet
pi_27299571
En wat wordt bij jullie als een fulltime baan beschouwd? Hoeveel uur per week? Want dat verschilt misschien ook wel?

Mij hoor je trouwens niet klagen, ik ben student en doe dit als "bijbaan" dus voor mij is het een zeer welkome vorm van extra inkomen en ik verdien veel meer dan studiegenoten die in de horeca zitten natuurlijk. Maar ik zie ook wel dat in het bedrijfsleven veel meer te halen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door imago op 24-05-2005 10:02:35 ]
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:50:38 #274
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299736
Bij ons is fulltime idd een aantal uren minder per week. 24 maximum in de eerste graad onderwijs, 19 in derde graad (denk ik, ik kom er zelf niet in).

Veel frustraties levert het wel op hoor bij ons want iemand uit de derde graad verdient netto nog eens 250 euro meer per maand en moet sowieso telkens 5 uur per week minder werken en zij hebben ook de kleinere (en meestal ook) makkelijkere klassen.

Maar ik vind het echt een heel leuke job en zie er ook wel alle voordelen van in. Ik kan ook heel goed vergelijken aangezien ik 2 jaari n de privé heb gewerkt
pi_27299804
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:50 schreef leonieke het volgende:
Veel frustraties levert het wel op hoor bij ons want iemand uit de derde graad verdient netto nog eens 250 euro meer per maand en moet sowieso telkens 5 uur per week minder werken en zij hebben ook de kleinere (en meestal ook) makkelijkere klassen.
Da's wel een beetje scheef ja. Van mij zouden bijvoorbeeld mensen die in de Randstad op 'probleemscholen' werken gerust tweemaal zoveel mogen verdienen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 10:22:53 #276
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27300604
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Da's wel een beetje scheef ja. Van mij zouden bijvoorbeeld mensen die in de Randstad op 'probleemscholen' werken gerust tweemaal zoveel mogen verdienen.
In Nederland verdien je bij speciaal onderwijs ook minder, dat vind ik nog schever. Dan heb je een enorm zware klas en je verdient amper was. (als docent zijnde is het zoiezo geen vetpot, je kunt beter in de private sector werken, maar goed ik wil gewoon echt docent zijn of het nu veel of weinig verdient.)
pi_27302960
Oh, we hebben het helemaal niet slecht in vergelijking met de gemiddelde kassajuf, maar zeker wel in vergelijking met de gemiddelde persoon die even hoog is opgeleid. En da's vervelend als je je toch aardig in de schulden hebt gestoken voor je opleiding. Dat heeft die kassajuf waarschijnlijk niet
pi_27305091
Maar extra verdienen omdat je 'moeilijke klassen' hebt.. Hmm.. Wat nou als je daar gewoon geschikte mensen neerzet die het wel aankunnen?

Nee, ik ga heus niet het onderwijs in om rijk te worden, het is meer een soort roeping
Mon 'en!
  dinsdag 24 mei 2005 @ 13:55:10 #279
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27307352
Ik verdien rond de 700 euro netto voor 0,31 fte. Is dat normaal? Ik weet iig dat ik er nu, nog student zijnde, royaal van kan leven.
Afrika Paprika
pi_27308621
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 13:55 schreef LuQas het volgende:
Ik verdien rond de 700 euro netto voor 0,31 fte. Is dat normaal? Ik weet iig dat ik er nu, nog student zijnde, royaal van kan leven.
Dat klopt wel volgens mij, ik kreeg toen ik ongeveer zoveel werkte zo'n 670 netto denk ik.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27308672
Dat is wel redelijk zoals het hoort ja denk ik, ongeveer de helft van wat ik verdien terwijl je minder dan de helft van mijn FTE werkt: verhoudingsgewijs verdien je per uur meer naarmate je minder werkt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 16:59:28 #282
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27313702
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:49 schreef bloempjuh het volgende:
Maar extra verdienen omdat je 'moeilijke klassen' hebt.. Hmm.. Wat nou als je daar gewoon geschikte mensen neerzet die het wel aankunnen?
Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..

-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?

Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".
.
pi_27313950
Neem bijvoorbeeld een zwarte school in Rotterdam. Niemand zal betwisten dat het veel zwaarder is om dáár te werken dan op pakweg een gymnasium in Bloemendaal...
pi_27314114
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Neem bijvoorbeeld een zwarte school in Rotterdam. Niemand zal betwisten dat het veel zwaarder is om dáár te werken dan op pakweg een gymnasium in Bloemendaal...
Het kost meer energie, ja. Maar ik zou veel liever op die school in R'dam staan, omdat dat gewoon mijn type leerling is. En als ik ergens lol in heb vind ik het niet erg om er energie in te stoppen. Je moet misschien wat meer regelen voor een VMBO'er (in vergelijking met een VWO-leerling) maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug.
Mon 'en!
pi_27314187
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:11 schreef bloempjuh het volgende:
Het kost meer energie, ja. Maar ik zou veel liever op die school in R'dam staan, omdat dat gewoon mijn type leerling is. En als ik ergens lol in heb vind ik het niet erg om er energie in te stoppen. Je moet misschien wat meer regelen voor een VMBO'er (in vergelijking met een VWO-leerling) maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug.
Maar het is erg moeilijk om leraren voor 'dat soort scholen' te vinden en dus zou ik het eigenlijk niet meer dan terecht vinden als ze er een hogere beloning tegenover stellen.
pi_27314645
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar het is erg moeilijk om leraren voor 'dat soort scholen' te vinden en dus zou ik het eigenlijk niet meer dan terecht vinden als ze er een hogere beloning tegenover stellen.
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
Mon 'en!
pi_27314804
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:28 schreef bloempjuh het volgende:
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
Ik denk dat niemand die dát doet het lang volhoudt eigenlijk. Als we jouw redenering aanhouden, zouden we ook kunnen zeggen dat we maar een hongerloontje moeten bieden omdat we dan zéker weten dat mensen het uit roeping doen.

Als het vak docent net zoveel zou verdienen als in het bedrijfsleven, dan zouden er veel meer docenten zijn. Maar denk je dat dat zou betekenen dat al die 'extra' docenten minder goed of minder gedreven zouden zijn? Ik denk juist dat veel mensen wel graag in het onderwijs zouden wíllen werken maar het niet doen omdat ze vinden dat het gewoon te slecht betaalt...
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:58:00 #288
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27315472
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..

-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?

Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".
Ik vind allereerst de term adhdtje of pdd-nosje enorm vervelend.

Ik wil in het speciaal onderwijs gaan werken en dat vergt veel meer energie en begeleiding. Je hebt hier ook speciale curcussen voor en je moet andere competenties bezitten dan in het "gewone" onderwijs. Eigenlijk ben je dus gespecialiseerd.
Ik zeg niet dat ze meer moeten verdienen dan alle andere docenten, maar toch wel gelijk aan eerste graads docenten.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:59:24 #289
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27315517
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:28 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
Niet als ze net zoveel krijgen als een eerste graads docent. Het is denk ik niet uit te houden in zulke klassen als je niet geschikt bent, dus ook niet voor een iets hoger loon.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 18:03:37 #290
35189 Troel
scherp en bot
pi_27315612
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..

-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?

Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".


niet alle pdd-nosjes zijn probleemkinderen.

daarnaast mag je ook wel een beetje respect hebben voor die mensen en ze fatsoenlijk noemen. En ja, ik voel me aangesproken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 24 mei 2005 @ 18:05:35 #291
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27315676
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:03 schreef Troel het volgende:

[..]



niet alle pdd-nosjes zijn probleemkinderen.

daarnaast mag je ook wel een beetje respect hebben voor die mensen en ze fatsoenlijk noemen. En ja, ik voel me aangesproken
Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Ik ben het zowaar met je eens.

(mijn broertje en mijn vader zijn ppd-nosjes)
  dinsdag 24 mei 2005 @ 18:07:36 #292
35189 Troel
scherp en bot
pi_27315730
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:05 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Ik ben het zowaar met je eens.

(mijn broertje en mijn vader zijn ppd-nosjes)
Even geheel offtopic dan: Heb jij ook het gevoel dat het "erfelijk" is. Bij mij zeiden ze dat het niet zo was, maar ook mijn pa heeft het, en de zijne ook. Ook een aantal van mijn vaders broers. Helaas zit het ook aan mijn moeders kant.
Ik vind het niet gek dat ik het heb, maar het was "toen" nog niet erfelijk...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27316430
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 08:49 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik doe maatschappijleer aan de EFA
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:36:20 #294
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27318433
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Even geheel offtopic dan: Heb jij ook het gevoel dat het "erfelijk" is. Bij mij zeiden ze dat het niet zo was, maar ook mijn pa heeft het, en de zijne ook. Ook een aantal van mijn vaders broers. Helaas zit het ook aan mijn moeders kant.
Ik vind het niet gek dat ik het heb, maar het was "toen" nog niet erfelijk...
Het is erfelijk. We hebben een dna onderzoek laten doen. De vrouwen dragen het gen dacht ik en de mannen krijgen in ons geval pdd-nos. Het is een bepaald syndroom met meer problemen, zoals rare handen en voeten (can't explain) en een angststoornis. Al met al functioneerd mijn vader wel okay hoor Mijn broertje moet het nog leren.

Als ik zwanger wil worden kan ik eerst mijn dna laten testen op het gen, mocht ik deze hebben mag ik ervoor kiezen om ivf te doen en er dan voor te zorgen dat ik alleen een meisje krijg, maar ik weet nog niet hoe en wat, het is een erg moeilijke keuze.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:40:38 #295
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27318548
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.


Wat voor studie wil je gaan doen?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:33:11 #296
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27320149
Oei, ik heb een paar mensen op de teentjes getrapt. Was niet de bedoeling. Sorry.
Ik had het iets anders moeten formuleren. Wat ik bedoelde te zeggen was dat het voor sommige collega's moeilijk kan zijn om met dit soort leerlingen, dus leerlingen met ADHD of PDD-nos, of noem het maar op, om te gaan.
Ik heb zelf ook lange tijd met deze leerlingen gewerkt en het heeft idd een aparte aanpak nodig.
.
pi_27322630
Nou schreef ik wel zo leuk dat ik al mijn werk op school kan doen door steeds tot 17:00 daar te blijven werken, maar momenteel moet ik er in de avonduren toch wel aan geloven. Er moet nog veel gebeuren in de laatste schoolweken, mijn bovenbouwrepetities mogen niet in de repetitieweek aan het einde van het schooljaar omdat de leerlingen dan al teveel vakken hebben, en die moeten dus in de weken daarvoor (nu dus). Moet dus buiten de lessen om die (grote) repetities in elkaar draaien en nakijken etc, plus eindexamensurveillance etc. MAAR daar staat tegenover dat als de repetitieweek eenmaal begonnen is, ik het in tegenstelling tot de anderen superrelaxed heb. Met dat vooruitzicht kan ik nog wel effe aanpoten

Ik kan over het algemeen beter omgaan met adhd-ers dan met pdd-nossers, trouwens, maar dat geheel terzijde. Ik heb er ook totaal geen moeite mee als iemand spreekt over pddnossertjes, het hoort er gewoon bij dat mensen lollige termen verzinnen en dat zegt niets over met hoeveel respect ze met mensen omgaan of over hoe serieus ze hun vak nemen. Ga voor de grap eens meeluisteren in de gemiddelde operatiezaal

  dinsdag 24 mei 2005 @ 23:32:16 #298
35189 Troel
scherp en bot
pi_27324858
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 22:14 schreef thaleia het volgende:
Ik heb er ook totaal geen moeite mee als iemand spreekt over pddnossertjes, het hoort er gewoon bij dat mensen lollige termen verzinnen en dat zegt niets over met hoeveel respect ze met mensen omgaan of over hoe serieus ze hun vak nemen. Ga voor de grap eens meeluisteren in de gemiddelde operatiezaal

Neuh, maar als jij zelf last heb van die stoornis is het niet leuk om te horen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27328697
Ben ik het niet mee eens, maar laten we niet nog eens de kankerdiscussie die hier op het forum al tig keer heeft gewoed gaan herhalen
  woensdag 25 mei 2005 @ 08:23:10 #300
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27328760
Ik ga straks op het VU mijn laatste verslagen inleveren, mijn laatste presentatie doen en mijn laatste stellingen verdedigen. Dan hoef ik nog maar twee reflectieverslagen te doen en een eindgesprek en dan krijg ik mijn diploma!!!! Pff, hoe ik die twee jaar door ben gekomen met een fulltime baan ernaast begrijp ik nog steeds niet. Ik ben wel vreselijk toe aan "vrij".

Iedereen hier veel succes in de examenweken!

Thaleia, hoe was je vakantie? Bruin geworden?
Lekker douchen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')