abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27047280
Even 'for the record', ik heb mijn stage afgelopen week afgerond (eindgesprek) en een 8 gekregen. En we hebben besproken dat ik 'waarschijnlijk wel een echte VMBO-docent' ben.
Volgend jaar stage wordt hopelijk een scholengemeenschap met VMBO, Havo én VWO, zodat ik soms toch even les kan geven aan een VMBO-klas

En ik had een stageplek voor volgend jaar gevonden (school voor praktijkonderwijs, erg interessant om de begeleidings-tak van het docentschap uit te bouwen), de school vond het al prima als ik zou komen. Maar mijn eigen school (lerarenopleiding in T'burg) niet, 'want we mogen geen eigen stageplaatsen aanwijzen'.
Mon 'en!
pi_27049406
Geen eigen stageplek aanwijzen?
Bij mij is dat min of meer verplicht!
pi_27049915
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27050294
quote:
Op maandag 16 mei 2005 12:19 schreef imago het volgende:
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Ik mag in mijn 3e en 4e jaar wel zelf een stage 'uitzoeken', maar moet dan nog kiezen uit scholen die een liefdevolle relatie met Fontys hebben

Het zou wel iets met die begeleiding te maken kunnen hebben, ja. Maar 't blijft stom dat ik op school (door mijn 'mentor') word behandeld alsof ik een misdaad bega, als ik zelf een potentiële stageschool benader.
Ik vroeg mijn stagebegeleidster hoe 't zit en zij zei dat (mits ik met goede argumenten kom) het stagebureau in moet/kan stemmen met mijn voorstel. Dus wie weet, misschien kan ik in het 3e jaar wel stage lopen op die praktijkschool. Ik wil volgend jaar wel VWO en Havo van dichtbij zien.
Mon 'en!
  maandag 16 mei 2005 @ 13:52:20 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27052070
Ach ja, Fontys he
.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 08:14:30 #206
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27208460
Ik ben op het moment erg druk met het afronden van de opleiding. Volgende week moeten we alle producten hebben ingeleverd. De spanning begint te stijgen hier, want er moet nog wel het een en ander gebeuren voor ik zover ben...
Lekker douchen!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 11:22:10 #207
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27210406
* LuQas meldt zich

Ik ben student Grieks/Latijn maar geef momenteel al 9 uur les in de onderbouw van het vwo. Dit vanwege het feit dat er nu eenmaal niet al te veel beschikbare docenten klassieke talen zijn.

Ik studeer aan de UvA, maar ben van plan na mijn master de lerarenopleiding aan de VU te doen, heeft iemand meer informatie/ervaringen over het verschil tussen de ILO en de docentenopleiding van de VU? Ik hoor over het ILO namelijk alleen maar slechte verhalen.

Het les geven zelf vind ik fantastisch, hoewel het allemaal wel veel vermoeiender is dan ik aanvankelijk had gedacht.

Wat vinden jullie zelf het moeilijkste van het voor de klas staan? Ik vooral het orde houden, eens in de zoveel tijd heb ik gewoon een les waarin alles niet loopt als ik wil wat niet bepaald bevorderlijk is voor de sfeer.

Buiten die enkele les is het verder allemaal reuzeleuk.
Afrika Paprika
pi_27219334
Zijn er hier ook mensen die studeren aan de HVU of EFA?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:08:36 #209
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27219535
Ik doe de docentenopleiding aan de VU. (Die van de faculteit bewegingswetenschappen). Aangezien ik een HBO-er ben in de gezondheidszorg doe ik de tweejarige variant, anders duurt de opleiding 1 jaar.
Ik vind het een erg leuke opleiding wel druk, maar ik heb enorm veel geleerd de afgelopen twee jaar.
Er is hier volgens mij nog wel iemand die daar de opleiding doet, ben alleen de naam even kwijt.
Lekker douchen!
pi_27219798
Hé LuQas, het wordt bijna een klassieke talen clubje hier zo

Volgens mij hoor je over elke lerarenopleiding slechte verhalen, ik ken niemand die over zijn opleiding onverdeeld positief is.

Ik heb trouwens besloten nu eerst te gaan afstuderen en daarna ooit nog wel pensum te doen om daarna toegelaten te worden tot de lerarenopleiding. Toen ik alles op een rijtej zette kwam ik erachter dat ik qua punten nu kan afstuderen, de pensum-punten zouden "extra" zijn, dus qua tijd maakt het niet uit. Maar ik ben de afgelopen anderhalf jaar alleen bezig geweest met vakken omdat ze verplicht waren en niet omdat ik ze leuk vond, en ik ben wel weer toe aan een beetje plezier in m'n studie. Dus ik ga lekker m'n scriptie schrijven nu (dat vind ik dus leuk!) en daarna zien we wel wat ik verder ga doen.

Wij zijn op school nu bezig met de formatie voor volgend jaar. Ik ga waarschijnlijk 15 uur doen, al had ik er liever 18. Maargoed, ik heb nou eenmaal oo ktijd nodig om af te studeren
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27253751
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..

Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!

En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Mon 'en!
  zondag 22 mei 2005 @ 21:53:50 #212
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27257013
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef bloempjuh het volgende:
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..

Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!
Kan ik me voorstellen, maar als je straks 'echt' bezig bent, heb je ook een administratieve rompslomp. Punten bijhouden, tig vergaderingen, tig brieven in je postvak varierend van zorgteam tot werkgroep overleg over vernieuwde basisvorming, noem het maar op. Docenten zeggen ook vaak: het lesgeven op zich is niet vermoeiend, maar de hele zooi er om heen, dát is vermoeiend. En ik moet ze gelijk geven. Wat dat betreft zouden klassenassistenten geen verkeerde zaak zijn
quote:
En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Inderdaad. Ik draai nu een jaar of 4 mee, en elk jaar komen nieuwe, startende docenten binnen, en ze lopen vaak tegen dezelfde problemen aan. Volgens mij heb ik die ergens in dit topic al eens genoemd, mja... je hebt te populaire mensen, die effe de popie-jopie uit willen hangen. Bij dat soort mensen loopt de klas binnen een mum van tijd over ze heen. Dan heb je nog de docenten die gehoord hebben "begin strak, en laat de teugels daarna vieren", maar die beginnen dan TE strak, waardoor ze in de klas een gigantische tegenreactie krijgen. Nieuwe collega van mij deed dit. Dat heeft hij geweten.

Wanneer je een beetje een natuurlijk overwicht hebt, valt dat orde houden echt wel mee hoor.
.
pi_27259984
Baba, je moet ook weer niet de popie uit gaan hangen.. Maar dealtjes sluiten met leerlingen ("als jullie de een half uur rustig zijn gaan we het laatste kwartier iets leuks doen) en die ook nakomen werkt veel beter dan 'als jullie niet normaal doen krijgen jullie straf'

En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Mon 'en!
  maandag 23 mei 2005 @ 16:13:19 #214
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27278602
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.



  maandag 23 mei 2005 @ 16:52:39 #215
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27279908
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:12 schreef bloempjuh het volgende:
En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Herstel: papieren van directie.
.
pi_27280431
Ha, ik krijg toch de 18 uur die ik wilde! En lekker veel parallelklassen, dus weinig voorbereidingstijd.

Voel me dan toch wel gewaardeerd eigelijk, dat ze zoveel klassen aan zo'n broekie als mij overlaten. Ik werk nu 3 en een half jaar op deze school, maar ik blijf me toch altijd een jonkie voelen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 23 mei 2005 @ 17:25:15 #217
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27280898
quote:
Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef Silmarwen het volgende:
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.



Oh wat erg! Hoe heb je je eruit gered?
Ik heb vandaag mijn laatste les gehad die beoordeeld werd, die was wel OK. Wat de juf betreft ben ik klaar met de opleiding, dat is altijd fijn om te horen. Nu de laatste verslagen nog afronden!
Lekker douchen!
pi_27281061
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:23:15 #219
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27282740
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.

Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
pi_27283053
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:23 schreef leonieke het volgende:
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.

Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
  maandag 23 mei 2005 @ 18:39:15 #221
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27283170
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
En je bedoelt daarmee...
pi_27283230
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:39 schreef leonieke het volgende:
En je bedoelt daarmee...
Dat dat me een stuk prettiger werken lijkt. Ik heb helemaal niets met al die onderwijsvernieuwingen hier in Nederland.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:42:49 #223
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27283281
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
pi_27283335
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:42 schreef leonieke het volgende:
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
  maandag 23 mei 2005 @ 19:31:59 #225
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27284778
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:32:25 #226
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27284795
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .
pi_27285192
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:31 schreef leonieke het volgende:
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
Die zijn er nu ook wel natuurlijk. Maar men wil graag dat leerlingen zelf bepalen hoe en wanneer ze iets leren. Ze moeten als het ware hun eigen programma invullen. Daarnaast wordt er zeer sterk de nadruk gelegd op competenties en wordt de theoriekennis soms bijna helemaal vergeten. Vaardigheden zijn prachtig, maar niet ten koste van kennis. In mijn ogen moet het eerste doel van het onderwijs kennisoverdracht zijn en dat is nu dus niet het geval. Ook moeten leerlingen veel in groepjes werken, continu reflecteren op wat ze doen etc. Ik vind het gewoon niks en volgens mij werkt het ook voor geen meter.
pi_27285282
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:32 schreef BlaatschaaP het volgende:
. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .
Ik bén er ook goed in, dat weet ik van mezelf. Maar ik weet ook van mezelf dat ik qua werkdruk niet heel veel kan hebben en dat ik mezelf op dat vlak moet beschermen.

Mijn besluit staat niet voor 100% vast, maar er zijn andere beroepen die me eigenlijk veel leuker lijken. Maar ik voel me er bijna schuldig onder, aangezien er zoveel behoefte is aan goede docenten.

We zullen zien.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:47:24 #229
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27285392
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
Goed punt Lupa.
Ik heb vandaag weer bij PGO getutord en...... het werkt gewoon niet.
Als je studenten volledig hun eigen onderwijs laat inrichten dan komt er bij 80% van de studenten van enige inhoudelijke diepgang niks terecht.
Sad but true.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27285560
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:47 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Goed punt Lupa.
Ik heb vandaag weer bij PGO getutord en...... het werkt gewoon niet.
Als je studenten volledig hun eigen onderwijs laat inrichten dan komt er bij 80% van de studenten van enige inhoudelijke diepgang niks terecht.
Sad but true.
Ik weet zelf dat ik als student en ook vroeger als leerling gewoon ouderwets les wil(de). Ik wil iemand die voor de klas op bevlogen wijze vertelt over zijn vak. Ik wil geen groepswerk waarbij ik afhankelijk ben van de inzet van anderen, ik wil niet zelf bepalen wat ik wil leren, ik wil geen rollenspelen. Ik wil gewoon leren. Tegenwoordig lijkt het alsof het een soort misdaad is om leerlingen gewoon dingen in hun kop te laten stampen, maar ikzelf ben toch maar wat blij dat ik vroeger veel stampwerk heb gedaan.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:56:05 #231
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27285732
Vroegâh was allus betâh
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 23 mei 2005 @ 20:09:20 #232
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286187
Ik vind het persoonlijk nogal hautain overkomen dat je jezelf een goede docente vindt Lupa. Sorry
Maar ik geef nu een jaar les en ik durf me nog geen goede leerkracht noemen, ik heb nog zoveel te leren en zoveel ervaring op te doen vooraleer ik me goed durf te noemen. En het is niet dat ik slecht ben aangezien ik gevraagd werd om te blijven en de directie echt tevreden is over mij. Maar om mezelf nu te bestempelen als echt goed... Vind ik persoonlijk echt nog té vroeg hoor...

En niet afkomen met het feit dat de Belgen gewoon te bescheiden zijn.
pi_27286196
Ik moet ook maar weinig hebben van het 'nieuwe leren'. Je hoeft niet bij elk vak te leren hoe je een werkstuk in moet delen, of hoe je een website moet bouwen, en je hoeft ook niet de hele dag door te leren hoe je moet samenwerken en hoe je in je logboek precies datgene schrijft dat de leraar wil horen... Ik heb van mijn vijfde klas een tijdje terug de vraag gekregen of we alsjeblieft weer wat meer teksten samen konden lezen, gewoon klassikaal. En ik geef ze groot gelijk.

Gelukkig denken mijn sectiegenoten er precies zo over, dus wij weten tot nu toe aardig te manouvreren tussen wat schoolleiding & inspectie willen en wat ons het beste lijkt.

Toch overweeg ik ook om het onderwijs uit te gaan, niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat ik denk dat ik andere dingen ook best leuk vind en dat ik het mezelf in andere sectoren een stuk makkelijker maak, qua verhouding werkuren-salaris.

Toevallig had ik het er laatst met onze roostermaker over, die denkt dat het huidige systeem over een paar jaar in gaat storten omdat het gewoon niet meer te doen is. Het onderwijs wordt steeds meer bevolkt door vrouwelijke parttimers met kinderen en dat is logisch, want voor hen is het een prima baan: flexibele inroostering, vrij in de schoolvakanties, een partner die voor het echte inkomen zorgt, en als je maar drie dagen werkt is het onderwijs niet zo zwaar. Die willen allemaal de eerste uren vrij (want kinderen naar school brengen) en de woensdagmiddag, etc.
Voor anderen is het een veel minder prima baan, ik bijvoorbeeld heb nu eenmaal geen partner die voor het echte inkomen zorgt, en kom dus gewoon slecht rond. En heb het flink druk terwijl ik momenteel nog niet eens fulltime werk. Dat begint me te ergeren, want ik werk wel al vijf jaar met hart en ziel heel hard. (Of eigenlijk het laatste jaar steeds minder met hart en ziel, omdat ik meer en meer met mijn gedachten bij een andere carriere zit.)
Kortom: onevenredig veel parttimers die allemaal op dezelfde tijden vrij willen en hij weet echt niet meer hoe hij het inroosteren voor elkaar moet krijgen. Onze schoolleiding heeft nu ook echt het beleid dat ze steeds zoveel mogelijk mannelijke fulltimers aannemen. Maar dan nog is het maar de vraag hoelang het blijft werken op deze manier.

Ik vind het werk wel leuk en ik denk dat ik het ga missen dat ik niet meer met leerlingen kan ouwehoeren en met ze op excursie kan en ze naar het eindexamen toe kan begeleiden en heel erg meeleven en hopen dat het goed met ze gaat enz. enz., maar goed, ik kan altijd later weer terug het onderwijs in gaan als de werkomstandigheden c.q. salarissen zijn verbeterd of als ik aan kinderen wil beginnen terwijl mijn partner voor het geld zorgt. Dat hou ik mezelf maar voor: ik kan nu gewoon eens gaan rondkijken wat er nog meer allemaal te doen is qua werk, en als ik spijt krijg kan ik zo weer terug het onderwijs in. Dat is een voordeel van de schaarste in mijn vak
pi_27286304
Volgend jaar werk ik trouwens nog wel in het onderwijs hoor, en het jaar daarna misschien ook nog wel. Wil graag mijn huidige klas 5 meenemen naar het eindexamen, en sowieso vind ik het echt nog wel leuk. Maar ik word wel zo'n schandalige parttimer die maar drie dagen gaat werken, en in de rest van de tijd aan de slag gaat met andere dingen (nee, geen kinderen)
  maandag 23 mei 2005 @ 20:16:17 #235
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286424
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef thaleia het volgende:
Ik moet ook maar weinig hebben van het 'nieuwe leren'. Je hoeft niet bij elk vak te leren hoe je een werkstuk in moet delen, of hoe je een website moet bouwen, en je hoeft ook niet de hele dag door te leren hoe je moet samenwerken en hoe je in je logboek precies datgene schrijft dat de leraar wil horen... Ik heb van mijn vijfde klas een tijdje terug de vraag gekregen of we alsjeblieft weer wat meer teksten samen konden lezen, gewoon klassikaal. En ik geef ze groot gelijk.

Gelukkig denken mijn sectiegenoten er precies zo over, dus wij weten tot nu toe aardig te manouvreren tussen wat schoolleiding & inspectie willen en wat ons het beste lijkt.
In de afdeling waar ik lesgeef (beroepsonderwijs) is het ook de bedoeling om onze leerlingen voornamelijk vaardigheden aan te leren. Staat ook zo in het leerplan, zeker en vast voor het vak PAV, maar ik draai er ook soms wel rekenen of teksten lezen tussen. Meestal ook op vraag van de leerlingen. Gewoon zorgen voor voldoende afwisseling.

Maar het is ook wel belangrijk dat de leerlingen die vaardigheden leren, al is het nu maar bijvoorbeeld zelfstandig informatie opzoeken via verschillende kanalen. Lijkt me in deze maatschappij niet meer weg te denken.
quote:
loon-verhaal
Zonder al te nieuwsgierig over te komen (en je hoeft het niet te vertellen uiteraard) maar hoeveel verdient iemand die lesgeeft in het middelbaar onderwijs bij jullie netto? (gelieve ook het jaar waar je lesgeeft bij te zetten om een goede vergelijking te kunnen maken )
quote:
Ik vind het werk wel leuk en ik denk dat ik het ga missen dat ik niet meer met leerlingen kan ouwehoeren en met ze op excursie kan en ze naar het eindexamen toe kan begeleiden en heel erg meeleven en hopen dat het goed met ze gaat enz. enz., maar goed, ik kan altijd later weer terug het onderwijs in gaan als de werkomstandigheden c.q. salarissen zijn verbeterd of als ik aan kinderen wil beginnen terwijl mijn partner voor het geld zorgt. Dat hou ik mezelf maar voor: ik kan nu gewoon eens gaan rondkijken wat er nog meer allemaal te doen is qua werk, en als ik spijt krijg kan ik zo weer terug het onderwijs in. Dat is een voordeel van de schaarste in mijn vak
Moet je zeker en vast doen. Ik ben ook blij dat ik de prive ben ingetrokken zodat ik echt weet wat de beide jobs zijn. Moet ik nu niet zitten denken, hoe zou het zijn in de privé als ik dit of als ik dat ...
pi_27286458
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef leonieke het volgende:
Ik vind het persoonlijk nogal hautain overkomen dat je jezelf een goede docente vindt Lupa. Sorry
Maar ik geef nu een jaar les en ik durf me nog geen goede leerkracht noemen, ik heb nog zoveel te leren en zoveel ervaring op te doen vooraleer ik me goed durf te noemen. En het is niet dat ik slecht ben aangezien ik gevraagd werd om te blijven en de directie echt tevreden is over mij. Maar om mezelf nu te bestempelen als echt goed... Vind ik persoonlijk echt nog té vroeg hoor...

En niet afkomen met het feit dat de Belgen gewoon te bescheiden zijn.
Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan ervaren. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.

Ik denk dat mijn conclusie gerechtvaardigd is als ik kijk naar mijn cijfers (gemiddeld rond de negen) en mijn altijd zeer positieve beoordelingen in stages. Ik heb driemaal stage gelopen en driemaal waren zowel de begeleidende docent als de instituutsbegeleider zeer lovend. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt, maar wel dat ik het in me heb. Daarnaast scheelt het misschien dat ik ouder ben dan de gemiddelde docent (27) en er al wat levenservaring op heb zitten...

Zie niet in waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik ergens goed in ben.
pi_27286509
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Vroegâh was allus betâh
Het is niet zozeer dat, op de 'oude methode' valt ook genoeg aan te merken. Het is meer het feit dat men in Nederland altijd in extremen lijkt te moeten denken. Eerst was alles gericht op kennis, nu 'mag' kennis ineens niet meer en mogen we alleen nog maar 'competenties' aanleren. En voordat men weet of iets werkt, wordt het alweer radicaal omgegooid. Je wordt er gewoon een beetje kriegel van.
  maandag 23 mei 2005 @ 20:20:44 #238
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286582
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan [i\]ervaren[/i]. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.

Ik denk dat mijn conclusie gerechtvaardigd is als ik kijk naar mijn cijfers (gemiddeld rond de negen) en mijn altijd zeer positieve beoordelingen in stages. Ik heb driemaal stage gelopen en driemaal waren zowel de begeleidende docent als de instituutsbegeleider zeer lovend. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt, maar wel dat ik het in me heb. Daarnaast scheelt het misschien dat ik ouder ben dan de gemiddelde docent (27) en er al wat levenservaring op heb zitten...

Zie niet in waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik ergens goed in ben.
Ik vond je echt overkomen als iemand die (bijna) niets meer bij te leren heeft.
Ik had ook altijd lovende commentaren hoor tijdens mijn stage, maar eens je er helemaal alleen voor staat, blijkt het toch nog net iets anders te zijn, zeker als dan die 'andere' papierwinkel erbij komt en je titularis wordt en vakverantwoordelijke en ...

Ik vraag me persoonlijk gewoon af of je echt zo goed bent als je nu al vreest de druk niet aan te kunnen...
  maandag 23 mei 2005 @ 20:22:16 #239
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27286642
In het bedrijfsleven is competentiegericht opleiden alweer op z'n retour trouwens.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27286708
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:20 schreef leonieke het volgende:
Ik vraag me persoonlijk gewoon af of je echt zo goed bent als je nu al vreest de druk niet aan te kunnen...
Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.
pi_27286796
Het is overigens niet zozeer zo dat ik 'vrees' dat ik de druk niet aankan, het is zo dat ik mijn vrije tijd veel belangrijker vind dan mijn werk. En dus wil ik in mijn vrije tijd niet met mijn werk bezig zijn. Als het mogelijk was om alleen maar voor de klas te staan en al het overige aan anderen over te laten dan wist ik het wel!
  maandag 23 mei 2005 @ 20:29:32 #242
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286920
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...

Dat je je goed voelt voor een klas, dat wens ik alle leerkrachten zeker en vast toe, maar zeggen dat je een echt goede leerkracht bent als je minder dan de helft van je job aankan, lijkt me gewoon niet correct. Ik twijfel helemaal niet aan jouw capaciteiten om les te geven hoor, ik kan er zelfs niet over oordelen want ik heb je nog nooit les zien geven en zal het ook nooit zien. En als begeleiders en andere docenten zeggen dat je er goed in bent, dan kan je idd goed lesgeven, maar dat maakt jou daarvoor niet een echt goede docent.

Dat is zeggen: ik ben een goede secretaresse want ik kan goed brieven uittypen, maar vraag me aub niet om de telefoon op te nemen of afspraken vast te leggen want dat bezorgt mij te veel werkdruk.
  maandag 23 mei 2005 @ 20:31:14 #243
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286970
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als het mogelijk was om alleen maar voor de klas te staan en al het overige aan anderen over te laten dan wist ik het wel!
Maar dat vindt praktisch elke leerkracht/docent het leukste aan de job hoor

Als je er idd het extra werk in de vrije tijd niet wil bijnemen, zou je er idd best niet aan beginnen..
pi_27287046
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:29 schreef leonieke het volgende:
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...
Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten). En die laatste reden is vele malen belangrijker dan die eerste.
quote:
Dat je je goed voelt voor een klas, dat wens ik alle leerkrachten zeker en vast toe, maar zeggen dat je een echt goede leerkracht bent als je minder dan de helft van je job aankan, lijkt me gewoon niet correct. Ik twijfel helemaal niet aan jouw capaciteiten om les te geven hoor, ik kan er zelfs niet over oordelen want ik heb je nog nooit les zien geven en zal het ook nooit zien. En als begeleiders en andere docenten zeggen dat je er goed in bent, dan kan je idd goed lesgeven, maar dat maakt jou daarvoor niet een echt goede docent.

Dat is zeggen: ik ben een goede secretaresse want ik kan goed brieven uittypen, maar vraag me aub niet om de telefoon op te nemen of afspraken vast te leggen want dat bezorgt mij te veel werkdruk.
Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.
  maandag 23 mei 2005 @ 20:36:33 #245
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27287154
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten).
[..]

Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.
pas op voor jouw tenen, wil je?
Ik hoef daar niet blij om te zijn hoor, maar misschien wel de leerlingen die anders les zouden krijgen van jou, want niets is minder aangenaam dan een leekracht voor jouw neus te staan hebben die al die voorbereidingen en het extra werk maar bijkomstig vindt want zoiets straal je toch uit

Maar ik hou er nu maar mee op want ik moet nog mijn lessen van morgen gaan voorbereiden
pi_27287249
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:36 schreef leonieke het volgende:
pas op voor jouw tenen, wil je?
Niks mis met mijn tenen, hoor. Ik vind alleen dat je nogal snel oordeelt.
quote:
Ik hoef daar niet blij om te zijn hoor, maar misschien wel de leerlingen die anders les zouden krijgen van jou, want niets is minder aangenaam dan een leekracht voor jouw neus te staan hebben die al die voorbereidingen en het extra werk maar bijkomstig vindt want zoiets straal je toch uit
En daar heb je me dus verkeerd begrepen. ALS ik iets voor leerlingen nakijk, wil ik dat tot in detail doen, want dat verdienen ze. Ik wil ALLES lezen en overal opbouwend commentaar bij plaatsen. En DAT is niet mogelijk in het huidige systeem. Je kunt niet elke week dertig werkstukken van tien pagina's tot in detail nakijken. Je kunt alleen maar afvinken en er een cijfer op plakken. En daar pas ik voor. Ik vind namelijk dat ik het aan leerlingen verplicht ben om dingen ECHT te lezen.
  maandag 23 mei 2005 @ 21:02:56 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27288104
Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
.
pi_27288121
Ik denk dat je in het onderwijs veel in eigen hand hebt wat betreft de organisatie van je werk en in hoeverre je in je vrije tijd nog met school bezig bent. Juist het feit dat je daarin voor een groot deel zelf verantwoordelijk bent en je eigen tijd kan indelen spreekt mij aan in het onderwijs. Dit in tegenstelling tot mijn vorige banen waarin ik 'verplicht' was de hele dag, van 8.00 tot 18.00 in het kantoor te zijn. Dat vind ik dan weer niks.

Verder zit ik op een school waar eigenlijk nog erg ouderwets wordt lesgegeven (dit tot ongenoegen van de inspectie trouwens), dus veel klassikaal. Ik denk dat je zelf moet streven naar een goede mix tussen vaardigheden en kennis. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet van deze tijd als een leraar een heel lesuur aan het woord is en leerlingen niet meer doen dan aantekeningen maken en luisteren. Ik voel me dan net een entertainer, die al het werk staat te doen. Maar ik denk, vooral als jonge docenten hierom weggaan, waarom probeer je niet zélf de zaken aan te pakken, waarom niet zelf een voorttrekker te worden, wat doe je met je kritiek? Leraren moeten meer het heft in eigen handen nemen ipv zich gek te laten maken door wat vanuit een ministerie of een directie wordt bedacht. Zóveel leraren lopen met deze kritiek rond; waarom hoor je ze niet? Of hoor ík ze niet (en als ik ze hoor, dan alleen in de wandelgangen en de lerarenkamers waren de klagers zich verzamelen)? Zeker als je een academisch titel voor je naam hebt staan, is het toch niet vreemd dat je verder kijkt dan je eigen klaslokaal of die stapel werkstukken die je moet nakijken?

Tot nu toe zie ik in het onderwijs veel cynische klagende docenten die doen alsof het ze allemaal maar 'overkomt'.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27288167
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Ik heb in totaal gewoon een aantal maanden volledig zelfstandig lesgegeven hoor, maar goed. Het doet er verder weinig toe uiteindelijk, ik zie het gewoon niet zitten om hiervan mijn baan te maken, mede vanwege het feit dat ik om financiële redenen (ik ben alleen) wel bijna fulltime zou móeten werken en dat is me gewoon veel te veel.
pi_27288284
RaisinGirl, je hebt in veel opzichten heel erg gelijk. Maar als ik kijk naar de praktijk, lijkt het erop dat de 'voorvechters' veelal bezig zijn met vechten tegen de bierkaai. Ik denk zelf dat je idealisme (en ik ben wel een echte idealist) heel gauw verdwijnt wanneer je steeds tegen muren aanloopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')