quote:KNVB oriënteert zich op organisatie WK 2018
1/3/2005 18:35
Over dertien jaar het wereldkampioenschap in Nederland en België? Voor de KNVB geen onzalige gedachte. De eerste gesprekken over een WK in de Lage Landen zijn al achter de rug.
Na de oriënterende gesprekken met vertegenwoordigers van Belgische bond en de FIFA wil Harry Been de gezamenlijke kandidatuur voorleggen aan de bondsvergadering. 'We kunnen pas echt aan de slag als de bond er helemaal achter gaat staan', vertelde de algemeen directeur van de KNVB aan het ANP.
'Maar het kon geen kwaad om nu al over het onderwerp met vertegenwoordigers van de FIFA te praten. Zo hebben we samen met België ook het Europees kampioenschap van 2000 binnengehaald', aldus Been.
Het is voorlopig nog een ver-van-mijn-bed-show. De FIFA heeft nog geen werelddeel aangewezen en zal pas over zes jaar het WK 2018 toewijzen aan een land dan wel landen. 'Maar we kunnen niet vroeg genoeg met de voorbereidingen beginnen', zegt Been.
quote:Op woensdag 2 maart 2005 01:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Been heeft weer teveel uit het verkeerde potje gesnoept
je meot durven! Duitsland is natuurlijk geen concurentie en Italie gaat voor het EK.quote:Op woensdag 2 maart 2005 02:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De lage landen denken de concurrentie met Spanje, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Italie en tegen die tijd ook Rusland of Polen wel aan te kunnen![]()
![]()
![]()
Amsterdam Arena, hè...quote:Op woensdag 2 maart 2005 02:01 schreef stevenstifler het volgende:
Ja veel eerder kan niet, die staan bijna allemaal al ingepland. Maar het lijkt me wel leuk als het hier komt. Euro 2000 beviel me ook wel.. alleen de halve finale was wat minder..
Het EK2000 en Nexxt2005 kreeg hij anders wel voor elkaar... Beetje jammer alleen dat ie er zelf financieel (veel) beter van wordt met zijn consultancy bedrijfje/quote:Op woensdag 2 maart 2005 01:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Been heeft weer teveel uit het verkeerde potje gesnoept
Dat interesseert me eigenlijk geen moer. Van mij mag er best wel wat aan verdiend worden, als iemand dat voor elkaar krijgt.quote:Op woensdag 2 maart 2005 02:19 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Het EK2000 en Nexxt2005 kreeg hij anders wel voor elkaar... Beetje jammer alleen dat ie er zelf financieel (veel) beter van wordt met zijn consultancy bedrijfje/
quote:Op woensdag 2 maart 2005 02:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
EK is ook niet echt te vergelijken met een WK en de Engelse laten natuurlijk nooit het WK in 2018 schieten, daar zijn zelfs Italie, Frankrijk of Spanje kansloos tegen.
Nu je het zegt... dan ben ik 34. Raar idee.quote:Op woensdag 2 maart 2005 02:27 schreef komrad het volgende:
Ik hoop dat het iets wordt, ik ben dan wel bijna 40 maar ik ga kijken, ik plan alvast mijn agenda vrij
De vraag stellen is hem beantwoorden.quote:waarom zouden de Engelsen het WK van 2018 niet laten schieten?
Wat je vergeet te vermelden is dat de kans erg groot is dat Londen de Olympische Spelen van 2012 binnenhaalt, en dat dat wel eens een belangrijke factor kan zijn om het wk niet aan Engeland toe te wijzen.quote:Op woensdag 2 maart 2005 02:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
De vraag stellen is hem beantwoorden.
De Engelsen hadden in 1996 nog het EK gehad en Duitsland wilde het ook heel graag. Dat ze de 2006 verloren hebben heeft de Engelsen al een enorme imago-deuk gegeven als 'uitvinders van het voetbal' en dus zullen ze zeker 2018 niet laten schieten zeker omdat ze het anders pas in 2038 mogen organiseren.
De Engelse gaan die oorlog echt niet verliezen en zeker niet tegen de lage Landen.
tegen die tijd beschikken we waarschijnlijk wel over 5 30.000+ stadions, Arena, Kuip, Philipsstadion, Gelredome en dikke kans dat het Utrecht stadion en het Abe Lenstra stadion dan ook groter kunnen wordenquote:Op woensdag 2 maart 2005 10:01 schreef Falco het volgende:
Goed plan! Ze maken ook nog een serieuze kans denk ik, want het EK van 2000 verliep an sich prima. Maar moeten alle stadions dan weer niet een stukje groter enzo? In Duitsland hebben alle WK-stadions nu een capaciteit van 40.000 toeschouwers of meer. Dus dan moet er weer flink verbouwd of bijgebouwd worden in Nederland, terwijl er de afgelopen jaren al een hele ronde is geweest om alle stadions te upgraden naar zo'n capaciteit van 20.000 toeschouwers. Dat is wel een minpuntje denk ik.
Daar dacht ik ook aan net, maar die kans is zeker niet ERG groot want er doen nogal wat serieuze steden aan mee.quote:Wat je vergeet te vermelden is dat de kans erg groot is dat Londen de Olympische Spelen van 2012 binnenhaalt, en dat dat wel eens een belangrijke factor kan zijn om het wk niet aan Engeland toe te wijzen.
Volgens mij minimaal 2 stadions met 60.000 plaatsen en 4 met 40.000.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 23:43 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Wat eist de Fifa op het gebied van stadions?
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de capaciteit van de stadions voor het WK deze zomer, dat halen NL & BE nooit met de huidige stadions.![]()
Nederland is dan kansloos. Of ze gaan de ArenA, Kuip en de Philips Stadion vergroten/uitbreiden.quote:Op zondag 12 februari 2006 00:03 schreef Joeriii het volgende:
Andere landen die ook interesse hebben getoond zijn Israel, Engeland, Spanje, Australië, Mexico en China.
bron
De Kuip, het Koning Boudewijnstadion en de ArenA hebben een capaciteit van net boven de 50.000, het Philipsstadion 36.000, het Jan Breydelstadion 30.000, het Gelredome van 32.500, Vanden Stockstadion 28.000.quote:Op zondag 12 februari 2006 00:05 schreef _moder8or_ het volgende:
[..]
Nederland is dan kansloos. Of ze gaan de ArenA, Kuip en de Philips Stadion vergroten/uitbreiden.
Ik neem aan dat je 75.000 bedoeld? En zoja, die krijgt Feyenoord echt niet volquote:Op zondag 12 februari 2006 00:45 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De Kuip, het Koning Boudewijnstadion en de ArenA hebben een capaciteit van net boven de 50.000, het Philipsstadion 36.000, het Jan Breydelstadion 30.000, het Gelredome van 32.500, Vanden Stockstadion 28.000.
Er zal heel wat moeten gebeuren, maar Feyenoord heeft sowieso plannen voor een nieuw stadion met capaciteit van 75.00, zou een mooie gelegenheid zijn om de financiering rond te krijgen.![]()
75.000 ja, en ik denk dat dat regelmatig lukt, de 51.000 van nu zijn regelmatig uitverkocht, ondanks de redelijk hoge prijzen.quote:Op zondag 12 februari 2006 00:47 schreef _moder8or_ het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je 75.000 bedoeld? En zoja, die krijgt Feyenoord echt niet vol
Heeft Feyenoord zoveel supporters danquote:Op zondag 12 februari 2006 00:49 schreef heiden6 het volgende:
[..]
75.000 ja, en ik denk dat dat regelmatig lukt, de 51.000 van nu zijn regelmatig uitverkocht, ondanks de redelijk hoge prijzen.
Dus het WK voor Nederland alleenquote:Op zondag 12 februari 2006 00:59 schreef Trancelocator het volgende:
Ik had begrepen dat het probleem meer in België ligt dan in Nederland. De Belgen zouden geen enkel stadion hebben die aan de eisen voor het WK voldoet.
12 jaar.. neem aan dat er dan heel wat nieuws MOET staan willen ze nog mee gaan met het internationale voetbal.quote:Op zondag 12 februari 2006 00:59 schreef Trancelocator het volgende:
Ik had begrepen dat het probleem meer in België ligt dan in Nederland. De Belgen zouden geen enkel stadion hebben die aan de eisen voor het WK voldoet.
Gezien de miserabele toestand waarin het Belgisch voetbal momenteel verkeerd is dat nog een hele klus. Maar ze hebben natuurlijk lang de tijd voor de voorbereidingsfase, het organiserend land voor het WK2014 moet tenslotte ook nog bekend worden gemaakt.quote:Op zondag 12 februari 2006 01:00 schreef Stefkuh het volgende:
[..]
12 jaar.. neem aan dat er dan heel wat nieuws MOET staan willen ze nog mee gaan met het internationale voetbal.
Daar houd ik je aan.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:52 schreef golfer het volgende:
Tegen die tijd open ik er wel een topic over.
Die sluit ik dan, want dat is dan dubbel, he!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:52 schreef golfer het volgende:
Tegen die tijd open ik er wel een topic over.
ik ben nu 34....quote:Op zaterdag 11 februari 2006 23:30 schreef _moder8or_ het volgende:
Oef, ik moet er niet aan denken. Dan ben ik 34
Ach, dat blijft natuurlijk relatief. Ik bedoel, van de wedstrijden in Japan en Zuid-Korea werd je ook niet vrolijk. Mooiste stadions in de wereld, maar zeg nou zelf. Zie je liever de wedstrijden daar, of in een kleiner sfeervol stadion in bijvoorbeeld Engeland (waar ik eigenlijk vind dat het een keer gehouden moet worden).quote:Op zondag 12 februari 2006 13:45 schreef PLAE@ het volgende:
Ik vind eigenlijk dat voor een WK elk stadion minstens 60.000 man in moet kunnen![]()
Het Koning Boudewijnstadion staat geloof ik tweede in die rangschikking en als je dat stadion momenteel bekijkt...quote:De Kuip heeft zelfs het record van meeste Europa Cup-finales.
Ik meen dat Nederland benaderd was door de Fifa nav het jeugdWK dat hier gehouden werd, onze KNVB was te schijterig om zelf naar de Fifa te stappen blijkbaar.quote:Op maandag 13 februari 2006 14:52 schreef DeTolk het volgende:
Tijd zat om grote stadions te bouwen, en oude te vergroten
Brengt ook werkgelegenheid met zich mee.quote:Op maandag 13 februari 2006 14:54 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik meen dat Nederland benaderd was door de Fifa nav het jeugdWK dat hier gehouden werd, onze KNVB was te schijterig om zelf naar de Fifa te stappen blijkbaar.
Een EK-tje is natuurlijk leuk, maar valt in het niet bij het houden van het WK dus ik vind dat Nederland daar voor moet gaan en moet de kosten a 2-3 miljard maar op de koop toenemen.
Tuurlijk, al is het meeste tijdelijk, bovendien architectonisch interessante gebouwen (stadions) een super infrastructuur (al hebben we die al) en de horeca zal er zeker mee in zijn nopjes zijn.quote:Op maandag 13 februari 2006 14:55 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Brengt ook werkgelegenheid met zich mee.
In België kunnen ze stadions tijdelijk uitbreiden, is voor het EK ook gebeurt. En misschien dat ze ooit een fatsoenlijk stadion willen in Antwerpen, Luik zal een keer toe zijn aan renovatie/nieuwbouw.quote:Op maandag 13 februari 2006 21:15 schreef Trancelocator het volgende:
Bedenk echter dat nieuw te bouwen stadions ook na het WK een functie moeten hebben. In Nederland zullen daar waarschijnlijk wel nieuwe bestemmingen voor te vinden zijn, maar of dat ook in België het geval zal zijn valt te betwijfelen.
Ach, we presteren momenteel wat minder in het voetbal, maar de interesse er voor is er zeker niet minder op geworden. Integendeel zelfs.quote:Qua sport gooien de Belgen er de laatste jaren een beetje met de pet naar heb ik het idee, dus ik heb er niet zo veel vertrouwen in. Het enige waar ze nu nog geïntesseerd in zijn is tennis. Er zal vooral aan die kant van de grens veel moeten gebeuren wil het WK binnengesleept worden.
Tennis en wielrennen zijn mooie sporten hoor, en dat meen ik oprecht, maar je lijkt je er al bij neer te hebben gelegd dat het Belgische voetbal er voorlopig nog niet bovenop zal komen.quote:Op maandag 13 februari 2006 23:12 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ach, we presteren momenteel wat minder in het voetbal, maar de interesse er voor is er zeker niet minder op geworden. Integendeel zelfs.
En naast het tennis zijn er heus wel andere sporten waar we ons in interesseren en het ook goed doen. Wielrennen bijvoorbeeld.
quote:WK 2018 in Lage Landen is niet langer een droom
wo 19/04/06 - Dinsdag hebben de Nederlandse en Belgische bond vergaderd. Eén punt stond er op de agenda: de gezamenlijke organisatie van het WK 2018 in de Lage Landen.
De KBVB en de KNVB gaan nu ook daadwerkelijk onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Voor het einde van dit jaar moet er duidelijkheid komen. Pas dan kan er beslist worden of de Lage Landen hun kandidatuur gaan indienen bij de FIFA.
Bondspreses Jan Peeters (foto): "Iedereen keek raar op toen we het idee lanceerden van Euro 2000."
"Maar het werd een groot succes. Ik ben ervan overtuigd dat we die organisatie weer kunnen neerzetten."
Rare titel, nu is het net alsof het al zeker isquote:WK 2018 in Lage Landen is niet langer een droom
of Brussel...quote:Op woensdag 19 april 2006 18:36 schreef Plato1980 het volgende:
Het zou fantastisch zijn, maar dan moet er wel wat gebeuren qua stadions. Een stadion met 50.000 plaatsen is immers te klein voor een WK-finale, dus ergens in het land zal dan een stadion met een capaciteit van 70.000 à 80.000 plaatsen gebouwd moeten worden. Dat zal dan wel in Rotterdam gebeuren, aangezien de Kuip tegen die tijd meer dan 80 jaar en afgeschreven zal zijn.
quote:"Het Boudewijnstadion wordt beter afgebroken"
vr 27/01/06 - "Ik zou het meteen platgooien". Dat zegt Brussels minister van Financiën Guy Vanhengel over het Koning Boudewijnstadion. Vanhengel pleit voor een nieuw stadion op de Heizelvlakte.
Het huidige Koning Boudewijnstadion voldoet momenteel niet aan de normen voor internationale topwedstrijden.
Guy Vanhengel (foto) ziet nieuwe renovatiewerken niet zitten. "Ik denk niet dat het stadion nog te renoveren valt. We hebben dat al enkele keren gedaan en dat leidt iedere keer tot onvolkomen oplossingen", zegt hij.
"Het is tijd voor een nieuw stadion, iets spectaculairs. Ik denk daarbij aan het Stade de France in Parijs. Dat moet in een stad als Brussel ook kunnen."
Een ambitieus project, dat dus ook veel geld zou kosten. Daarvoor rekent Vanhengel op de stad Brussel, het Brussels gewest en de federale overheid.
Guy Vanhengel hoopt ook op privé-investeerders. "Ik weet dat er interesse is in de privé-sector. Ik denk dat het financieel haalbaar is en dat we een prachtige return zullen krijg. Bij deze roep ik op om niet opnieuw voor een kortetermijnoplossing te kiezen."
bron: www.vrtnieuws.net (Sporza)
Kijk hier begint al het gedonderquote:Op woensdag 19 april 2006 19:07 schreef paultjuhhh het volgende:
De finale moet gewoon in Nederland zijn
Beetje positiever denken over je eigen thuisland Joostquote:Op woensdag 19 april 2006 19:09 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Hmz, het WK van 2018 ? Gingen we hier in Vlaanderen 2 jaar daarvoor ook al de OS niet organiseren ?
Zal België uberhaupt nog wel bestaan in 2018 ?
eerder nogal realistisch denken. Ik zie ons hier echt nooit een WK organiseren. Laat staan een stadion of 5 met 40.000 zitplaatsen bouwen. Wat moeten we daarmee en wie moet daarin spelen ...quote:Op woensdag 19 april 2006 19:10 schreef Falco het volgende:
[..]
Beetje positiever denken over je eigen thuisland Joost!
Gezien het aantal inwoners en het feit dat Brussel de hoofdstad van Europa is, zie ik maar één kandidaat.quote:De finale moet gewoon in Nederland zijn
Het EK kon je organiseren met snel gebouwde betonnen bunkers met hooguit 30.000 plaatsen zoals Jan Breydel of Mambourg , maar het WK niet ...quote:Op woensdag 19 april 2006 19:16 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Gezien het aantal inwoners en het feit dat Brussel de hoofdstad van Europa is, zie ik maar één kandidaat.
En dat België geen WK kan organiseren is nonsens. Hetzelfde hoorde je in de jaren '90 over het EK, en kijk, dat is ook perfect gelukt.
veel zal afhangen welke richting ons voetbal uitgaat natuurlijk. Maar zie jij in België 5 clubs die zo'n gigantisch stadion kunnen vullen, laat staan gebruiken ?quote:Op woensdag 19 april 2006 19:24 schreef Heero87 het volgende:
Uiteraard vraagt het WK meer. Maar denk je echt dat we het zonder een WK wél tot 2018 redden met diezelfde betonnen bunkers?
beter niet intergreren en Brussel is straks speelstad met 2 stadions voro het WKquote:Op woensdag 19 april 2006 20:12 schreef Frederic het volgende:
Het is nog niet officieel maar het staat zo goed als vast dat Brussel een gloednieuw multifunctioneel stadion krijgt dat kan tippen aan het Stade de France in Parijs. Brusselse politici zijn zelfs in Saint-Denis (Parijs) gaan kijken. Brussel, dat zich steeds meer profileert als hoofdstad van Europa, is het gewoon verplicht aan haar status. Ook op politiek vlak lijkt er een consensus te bestaan en privé-investeerders zijn niet moeilijk te vinden.
Het nieuwe stadion moet een stadion zijn met uitschuifbare tribunes die over de atletiekpiste (nodig voor de Golden Leage meeting Memorial Van Damme) kunnen geschoven worden bij voetbalwedstrijden of popconcerten.
Ook Anderlecht wil een nieuw stadion (of een volledige renovatie van het huidige stadion met een extra derde ring erbovenop); misschien kunnen deze twee projecten geïntegreerd worden.
Met of zonder WK, Brussel krijgt weldra een nieuw stadion.
Het Boudewijnstadion is idd een drama; slechts 10 jaar geleden "gerenoveerd" en nu al verouderd en onveilig. Geluk bij een ongeluk: deze situatie is een argument vóór de afbraak van het stadion en de bouw van een nieuw. Men wil niet weer dezelfde fout maken.quote:Op woensdag 19 april 2006 20:16 schreef rubbereend het volgende:
[..]
beter niet intergreren en Brussel is straks speelstad met 2 stadions voro het WK
maar toch eigenlijk raar dat het Koning Boudewijn stadion nu al verouderd is? Voor de bekerfinale mogen er op de hoofdtribune maar de helft van de maximale capaciteit gaan zitten.
Ehm, voor alle duidelijkheid. Men heeft dit zo "gebracht" , maar Van Hengel is daar gewoon met een cameraploeg mee de "standaard- geleide rondleiding" gaan volgen met een gids en 30 toeristen die ze daar om de 2h geven hoor ...quote:Op woensdag 19 april 2006 20:12 schreef Frederic het volgende:
. Brusselse politici zijn zelfs in Saint-Denis (Parijs) gaan kijken.
heb dat gezien, maar hij was wel verruktquote:Op woensdag 19 april 2006 20:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ehm, voor alle duidelijkheid. Men heeft dit zo "gebracht" , maar Van Hengel is daar gewoon met een cameraploeg mee de "standaard- geleide rondleiding" gaan volgen met een gids en 30 toeristen die ze daar om de 2h geven hoor ...![]()
netjes, da's een stadion op niveau van de Nederlandse!quote:Op woensdag 19 april 2006 20:29 schreef Frederic het volgende:
Er moesten er meer zijn zoals Van Hengel! Eindelijk eens een politicus die durft te innoveren. Wat stadions betreft is Belgie een derdewereldland, tijd dat daar wat aan gedaan wordt!
(men is trouwens goed bezig met het mooie nieuwe stadion van Gent)
Dat is natuurlijk te klein.quote:Op woensdag 19 april 2006 20:29 schreef Frederic het volgende:
Er moesten er meer zijn zoals Van Hengel! Eindelijk eens een politicus die durft te innoveren. Wat stadions betreft is Belgie een derdewereldland, tijd dat daar wat aan gedaan wordt!
(men is trouwens goed bezig met het mooie nieuwe stadion van Gent)
Ze zijn er alleen al bijna 10 jaar over aan het spreken in Gent, maar de eerste steen ervan moet nog altijd gelegd worden ...quote:Op woensdag 19 april 2006 20:38 schreef rubbereend het volgende:
[..]
netjes, da's een stadion op niveau van de Nederlandse!
quote:België en Nederland denken erover om samen WK voetbal 2018 te organiseren
Alain Courtois: 'Een groot project is belangrijk voor een land'
De Belgische en Nederlandse voetbalbonden willen het WK in 2018 naar de Lage Landen halen. De volgende maanden onderzoeken ze samen de mogelijkheden. MR-senator Alain Courtois, toernooidirecteur van Euro 2000, is optimistisch.
Mijnheer Courtois, hoe realistisch is dit idee?
"Ik pleit er al anderhalf jaar voor om de organisatie naar hier te halen. België reageerde eerst vrij lauw terwijl Nederland heel enthousiast was. Nu we een aantal elementen op papier hebben gezet, zijn beide bonden overeengekomen om tegen eind dit jaar te onderzoeken wat mogelijk is. Beide zullen hun contacten aanspreken zowel bij de overheid als bij privéondernemingen. Bondsvoorzitter Jan Peeters zal eerdaags een afspraak maken met premier Verhofstadt om hem ons project officieel te presenteren. Daarna spreken we ook de verschillende gewesten aan, alle partijvoorzitters. De beslissing valt in 2011. We moeten onze kandidatuur in december 2010 indienen. Morgen met andere woorden."
België zal wel een aantal nieuwe stadions moeten bouwen?
"Er zijn zeer zeker nieuwe stadions nodig. Ze zijn nog niet allemaal versleten, maar toch. Daarom ook ligt dit dossier op tafel. We moeten handelen. Maar er zijn nog tal van andere investeringen nodig: bijkomende hotelaccomodatie, openbaar vervoer, de luchthaven. Voor Euro 2000 hadden we 1,2 miljoen bezoekers, voor het WK in Duitsland houden ze rekening met 3 miljoen bezoekers."
Hoe groot is de kans dat de wereldvoetbalbond FIFA uw project genegen is?
"Na het WK in Japan en Zuid-Korea zei voorzitter Sepp Blatter dat dat het laatste gezamenlijke WK zou zijn maar intussen heeft hij zelf voorgesteld dat Brazilië en Argentinië het in 2014 samen doen. Er zijn aanwijzingen dat in 2018 Europa aan de beurt is. En dan zal het afhangen van de andere kandidaatlanden. Engeland is geïnteresseerd maar heeft al de Spelen in 2012. Duitsland heeft het WK nu, Frankrijk in 1998. Van de grote landen rest er enkel nog Spanje, maar dat wil eigenlijk de Spelen naar Madrid halen. Volgens Jeu Sprengers, voorzitter van de Nederlandse bond, is het nu of nooit. Het volgende Europese WK zal wellicht naar de vroegere oostbloklanden gaan."
Is er een maatschappelijk draagvlak voor uw project?
"Voor Euro 2000 was iedereen in het begin ook sceptisch maar uiteindelijk is het enthousiasme jaar na jaar gegroeid. Het is een ideale gelegenheid voor een land om op een positieve manier de wereldactualiteit te halen. Zo'n groot project is belangrijk voor een land. Je kunt de mensen laten dromen en bovendien leidt een WK tot een economische boost. Daarom is het ook belangrijk dat Antwerpen ditmaal de boot niet mist."
De Morgen, pagina 21, 429 woorden
© 2006 Uitgeverij De Morgen n.v.
plek zat, het verkeer tijdens EK was totaal geen probleem, zomers is het sowieso minder druk op de weg. Trainingsplekken zat, er zijn er zelfs genoeg in Duitsland net over de grens!quote:Op woensdag 7 juni 2006 16:24 schreef Sandstorm_81 het volgende:
Een WK is meer dan alleen stadions. De wegen in België zitten nu al propvol. Ook is er geen plaats om al die clubs een deftig oefencomplex aan te bieden. Een nieuw EK in België in Nederland zie ik wel zitten, maar een wk is toch iets te groot voor deze 2 landen.
Wat is een deftige kandidaat?quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:37 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Het kan aan mij liggen , maar zei Blatter een paar weken terug niet dat er enkel maar een WK in 2 landen kan komen als er geen enkele "deftige" kandidaat uit 1 land is voor dat jaar? (en hoe groot is die kans ...)
Dat mogen we inderdaad hopen, maar ik verwacht dat hij volgend jaar weer gewoon herkozen wordt dankzij de stemmen van landen als de Malediven, Mauritius en Tanzania.quote:Op woensdag 7 juni 2006 14:49 schreef Heero87 het volgende:
Ach, we kunnen altijd gewoon hopen dat die hypocriete lul tegen 2010 al lang afgezet is wegens corruptie.
een land dat het daadwerkelijk ook kan organiseren , allicht. (geen Cuba of Ghana ofzo dus)quote:
quote:"Wat Duitsers kunnen, kunnen wij ook"
In het jaar 2000 organiseerde ons land in samenwerking met Nederland het Europees kampioenschap voetbal. Ruim zes jaar later wil Alain Courtois er alles aan doen om in 2018 het Wereldkampioenschap naar België en Nederland te halen. Volgens hem is dat verre van onmogelijk.
In Het Nieuwsblad zegt hij het volgende over het eventueel organiseren van het WK in 2018: "In vergelijking met de Duitsers hebben we enkel de moderne stadions en hotels niet. Voor het overige zijn faciliteiten als luchthavens, TGV, parking, enz bij ons eveneens aanwezig."
Het blijft natuurlijk een enorm gemis dat zes jaar na Euro 2000 geen enkel stadion in België nog voldoet om een Europese finale te organiseren. Nieuwe stadions bouwen of bestaande stadions uitbreiden kost dan ook veel geld en dat weet Courtois ook. "Er moet wat dat betreft een samenwerking komen met overheid-sponsors. We hebben normaal vijf stadions nodig, maar als de Nederlanders er zes leveren kunnen wij het misschien met vier doen. Ons land heeft hoedanook nood aan nieuwe stadions. Kijk maar naar Düsseldorf. Men organisseerde daar geen enkele WK-wedstrijd, maar ze hebben daar wel een stadion waar we hier in België enkel van kunnen dromen."
Waar zouden volgens Courtois de nieuwe stadions moeten komen of welke stadions moeten uitgebreid worden? "In Antwerpen komt alles in orde en ook in Brussel heb ik al een locatie gevonden. In Luik en Brugge zou een uitbreiding van het stadion volstaan en dan zouden ook Gent en Henegouwen nog mogelijke oplossingen zijn."
Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend dat als België en Nederland hun kandidatuur indienen voor het WK dat ze ook automatisch het WK gaan mogen organiseren. Toch ziet Courtois maar 1 echte concurrent voor België en Nederland en dat is Spanje. Alle andere mogelijke concurrenten krijgen in de loop van de jaren immers wel een of ander belangrijk sportevenement toegewezen.
Courtois hoopt ook om grote namen achter het WK-project te krijgen. Hij denkt hierbij aan onze vrouwelijke tennissterren Clijsters en Henin-Hardenne, ex-doelman Jean-Marie Pfaff en wielrenner Eddy Merckx. Paul Van Himst zou alvast de Belgische Beckenbauer moeten worden. Die staat daar ook verre van weigerachtig tegenover, maar beseft ook dat er nog veel werk aan de winkel is.
Voetbalkrant.com
Er komt sowieso binnen een jaar of tien een nieuw stadion in Rotterdam, WK of niet.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:33 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Als ze maar met de poten van de Kuip af blijven qua verbouwingen of zelfs nieuwbouw, dan vind ik het best.
quote:Op donderdag 21 september 2006 11:36 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Er komt sowieso binnen een jaar of tien een nieuw stadion in Rotterdam, WK of niet.
quote:
En dat is een goede zaak, want De Kuip heeft z'n beste tijd gehad.quote:
Feijenoord ook.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:43 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
En dat is een goede zaak, want De Kuip heeft z'n beste tijd gehad.
Beste tijd gehad??? Het is verreweg het mooiste stadion van Nederland. Gewoon weer renoverenquote:Op donderdag 21 september 2006 11:43 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
En dat is een goede zaak, want De Kuip heeft z'n beste tijd gehad.
Van buiten vind ik De Kuip zeker niet het mooiste stadion van Nederland, Van binnen behoort de Kuip wel bij de mooiste stadions, maar schijnt niet meer te voldoen aan de behoeften van deze tijd. Een nieuwe renovatie zou bovendien vermoedelijk weer tot verlies van capaciteit leiden, terwijl het nieuwe stadion juist groter kan worden en bovendien aan alle behoeften van sponsoren en grote delen van het publiek kan voldoen.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Beste tijd gehad??? Het is verreweg het mooiste stadion van Nederland. Gewoon weer renoveren![]()
Noem eens een stadion waarvan de buitenkant mooier is?quote:Op donderdag 21 september 2006 11:53 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Van buiten vind ik De Kuip zeker niet het mooiste stadion van Nederland, Van binnen behoort de Kuip wel bij de mooiste stadions, maar schijnt niet meer te voldoen aan de behoeften van deze tijd. Een nieuwe renovatie zou bovendien vermoedelijk weer tot verlies van capaciteit leiden, terwijl het nieuwe stadion juist groter kan worden en bovendien aan alle behoeften van sponsoren en grote delen van het publiek kan voldoen.
En dat kan dus niet in De Kuip. Nostalgie is leuk, maar vooruitgang is belangrijker.quote:Op donderdag 21 september 2006 12:07 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Noem eens een stadion waarvan de buitenkant mooier is?
Capaciteit vergroting is voor mij niet nodig, maar dat zal er wel in zitten want om zoveel mogenlijk activiteiten in het stadion te krijgen zal het wel naar de 60.000 gaan.
Weer renoveren? Het is het mooiste stadion van Nederland maar je moet realistisch zijn en nieuwbouw is dan niet aan te ontkomen...quote:Op donderdag 21 september 2006 11:49 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Beste tijd gehad??? Het is verreweg het mooiste stadion van Nederland. Gewoon weer renoveren![]()
Stadio Delle Alpiquote:Op donderdag 21 september 2006 12:07 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Wembley tot ook daar onder het motto van de vernieuwing de sloophamer toesloeg ...quote:Op donderdag 21 september 2006 12:07 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Capaciteit vergroting is voor mij niet nodig, maar dat zal er wel in zitten want om zoveel mogenlijk activiteiten in het stadion te krijgen zal het wel naar de 60.000 gaan.
Park Stad Limburg, Philips Stadionquote:Op donderdag 21 september 2006 12:07 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Italië gaat zeker geen poging doen, Engeland vermoedelijk ook niet. Spanje misschien wel.quote:Op donderdag 21 september 2006 14:12 schreef mcyodogg het volgende:
Ik weet niet of ze interesse hebben, maar als Engeland een poging gaat wagen in 2018, zijn we vrij kansloos lijkt me. Daar staan alweer een paar nieuwe stadions in de planning of zijn al in aanbouw en wat ze nu hebben staan is ook niet misselijk. Dan ook nog maar hopen dat Spanje of Italie geen poging doet.
Italie inderdaad niet, maar Engeland is best nog eens mogelijk.quote:Op donderdag 21 september 2006 14:49 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Italië gaat zeker geen poging doen, Engeland vermoedelijk ook niet. Spanje misschien wel.
Als die een bod gaan doen, hoeven Nederland en Belgie het niet eens te gaan proberen, lijkt me.quote:World Cup bid latest
Tuesday, 15 November 2005.
The FA today confirmed that the decision on whether to make a formal bid to host the 2018 FIFA World Cup will be made in Autumn 2006.
Speaking to TheFA.com, Director of Communications Adrian Bevington said: "A bid to bring the World Cup Finals back to England in 2018 will be given serious consideration.
"But it will be at least next autumn before we would put any definite proposals in place."
After the Treasury confirmed early talks about a bid between the Government and The FA have begun, Bevington added: "It's fantastic news that the Government, through the Treasury, have announced their support for any future bid.
"But, in terms of the precise nature of any such bid, that won't be decided on for another year or so."
Ik betwijfel of ze het gaan doen daar ze in 2012 de OS al hebben.quote:Op donderdag 21 september 2006 15:17 schreef mcyodogg het volgende:
Als die een bod gaan doen, hoeven Nederland en Belgie het niet eens te gaan proberen, lijkt me.
Dat zie ik dus niet gebeuren. RAFC is te trots om te fuseren met GBA.quote:Op donderdag 21 september 2006 16:07 schreef Erasmusch het volgende:
Ah ok. Dan moeten alleen nog ff GBA en RAFC fuseren![]()
Duitsland heeft winst op het WK gemaakt en ook het EK2000 heeft winst opgeleverd.quote:Op vrijdag 22 september 2006 11:21 schreef pfaf het volgende:
Hmm, hoewel het zeer tof zou zijn heb ik toch m'n twijfels. Maken de organiserende landen eigenlijk winst op zo'n toernooi? Iemand gegevens van de vorige edities?
En belangrijkste natuurlijk: de stadions. óf ze zijn WK onwaardig, óf ze worden zo groot, dat geen club ze meer vol kan krijgen....
Precies.quote:Op donderdag 21 september 2006 16:18 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Dat zie ik dus niet gebeuren. RAFC is te trots om te fuseren met GBA.
PSV heeft het voordeel dat het Philipsstadion op zeer dure grond gevestigd is. Indien ze die grond verkopen en nieuwe stadion op een veel goedkopere locatie in een buitenwijk neerzetten dan is een groot deel van de financiering van het nieuwe stadion al rond.quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:19 schreef mcyodogg het volgende:
Maar wie gaat dan investeren in die stadions? PSV bv, is zelf nog lang niet klaar met het afbetalen van de laatste verbouwing.
En voor Nederland moeten mensen als Cruijff, Gullit en Bergkamp ingezet worden.quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:26 schreef Heero87 het volgende:
Paul Van Himst zou alvast de Belgische hoofdambassadeur moeten worden. Hij zou samen met een Nederlandse collega de wereld moeten afreizen om mensen te overtuigen.
Andere topsporters als Kim Clijsters, Justine Henin-Hardenne en Eddy Merckx (allen notoire voetbalsupporters) worden ook genoemd als hulpambassadeurs.
Dat financiele plaatje klinkt aantrekkelijk, maar ik verwacht niet dat de supporters er zo over denken.quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:40 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
PSV heeft het voordeel dat het Philipsstadion op zeer dure grond gevestigd is. Indien ze die grond verkopen en nieuwe stadion op een veel goedkopere locatie in een buitenwijk neerzetten dan is een groot deel van de financiering van het nieuwe stadion al rond.
quote:Op vrijdag 22 september 2006 12:40 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
PSV heeft het voordeel dat het Philipsstadion op zeer dure grond gevestigd is. Indien ze die grond verkopen en nieuwe stadion op een veel goedkopere locatie in een buitenwijk neerzetten dan is een groot deel van de financiering van het nieuwe stadion al rond.
Over het Boudewijn stadion waren afgelopen seizoen de grootste problemen. Deze was afgekeurd voor de Belgische bekerfinale, die er desondanks gewoon doodleuk gespeeld werd.quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:20 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Dat financiele plaatje klinkt aantrekkelijk, maar ik verwacht niet dat de supporters er zo over denken.
1 stadion van 70.000 (nieuwe stadion in Rotterdam?)
3 stadions van 50.000 (ArenA, de Kuip, Koning Boudewijn Stadion)
4 stadions van 40.000 (Philips Stadion, uitbreiding Abe Lenstra?, uitbreiding Brugge?, uitbreiding Luik?)
4 stadions van 30.000 (Gelredome, uitbreiding Utrecht/Groningen?, uitbreiding Charleroi?, uitbreiding Genk?)
Dan is het nog maar te hopen dat de Kuip en het Koning Boudewijn Stadion niet verouderd zijn tegen die tijd, anders moeten er meer stadions bij. En ik weet niet of de clubs, al dan niet tijdelijk, willen uitbreiden. Maar in principe lijkt me dit niet onhaalbaar.
De Kuip kan dan na het WK mooi als monument dienen, Feyenoord kan richting het nieuwe stadion.quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:42 schreef Erasmusch het volgende:
Wil je nou 2 stadions in Rotterdam
Lijkt me niet echt realistisch.quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:53 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
De Kuip kan dan na het WK mooi als monument dienen, Feyenoord kan richting het nieuwe stadion.
er zijn al plannen voor de nieuwbouw, dit onding gaat sowieso tegen de vlakte.quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:44 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Over het Boudewijn stadion waren afgelopen seizoen de grootste problemen. Deze was afgekeurd voor de Belgische bekerfinale, die er desondanks gewoon doodleuk gespeeld werd.
Maar als ze hem daarvoor afkeuren, lijkt me dat er serieus wat moet gebeuren voor 2018!
Het Koning Boudewijnstadion zal echt wel helemaal vervangen moeten worden hoor. Platgooien en iets nieuws bouwen, à la Stade de France.quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:44 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Over het Boudewijn stadion waren afgelopen seizoen de grootste problemen. Deze was afgekeurd voor de Belgische bekerfinale, die er desondanks gewoon doodleuk gespeeld werd.
Maar als ze hem daarvoor afkeuren, lijkt me dat er serieus wat moet gebeuren voor 2018!
Bwah "nieuw" , het Koning Boudewijnstadion is feitelijk ook maar een grote verbouwing van de oude Heizel hé. Alleen typisch Belgisch natuurlijk wel het goedkoopste betonnen blok dat ze er konden neerzetten.quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:55 schreef rubbereend het volgende:
[..]
er zijn al plannen voor de nieuwbouw, dit onding gaat sowieso tegen de vlakte.
Typisch Belgisch dat een zo nieuw stadion al verouderd is
knvb.nl in april, al iets bekend over dat onderzoek?quote:De Nederlandse en Belgische voetbalbond gaan onderzoeken of het zin heeft zich kandidaat te stellen voor de organisatie van de strijd om de wereldtitel voetbal in 2018. Vertegenwoordigers van KNVB en KBVB hebben dat deze week in Brussel afgesproken. Het onderzoek moet eind van dit jaar zijn afgerond. Beide voetbalbonden nemen het EK van 2000 als uitgangspunt.
Nederland en België traden toen gezamenlijk op als gastheer van de beste Europese voetbalploegen. De KNVB is sinds EURO 2000 bekend met het organiseren van grote voetbaltoernooien. Afgelopen zomer werd het FIFA WK voor spelers onder de 20 jaar in ons land gehouden. Volgend jaar treedt de KNVB op als gastheer van de beste Europese ploegen voor spelers onder de 21 jaar. De KNVB is ook nog kandidaat om in 2009 het EK voor vrouwen te organiseren.
In Brussel komt natuurlijk een nieuw stadion en in Eindhoven ook, daar kun je best stadions van meer dan 60.000 plekken neer zetten. Daarnaast kan er in Antwerpen een stadion van rond de 50.000 plekken gebouwd worden. In Enschede spreekt de voorzitter al voorzichtig van een nieuw stadion. Dat kun je groter maken door er het nationale Atletiekstadion van te maken. Kunnen de Fanny Blankers-Koen Games van Hengelo naar Enschede verplaatst worden en kunnen we ook nog eens proberen een EK atletiek te organiseren.quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:20 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Dat financiele plaatje klinkt aantrekkelijk, maar ik verwacht niet dat de supporters er zo over denken.
4 stadions van 40.000 (Philips Stadion, uitbreiding Abe Lenstra?, uitbreiding Brugge?, uitbreiding Luik?)
4 stadions van 30.000 (Gelredome, uitbreiding Utrecht/Groningen?, uitbreiding Charleroi?, uitbreiding Genk?)
Alkmaar ook geen optie?quote:Op vrijdag 22 september 2006 13:20 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Dan is het nog maar te hopen dat de Kuip en het Koning Boudewijn Stadion niet verouderd zijn tegen die tijd, anders moeten er meer stadions bij. En ik weet niet of de clubs, al dan niet tijdelijk, willen uitbreiden. Maar in principe lijkt me dit niet onhaalbaar.
Ik weet niet tot hoe groot dat stadion uitgebried kan worden. Je hebt in principe genoeg aan tien tot twaalf stadions. De volgende steden zullen normaalgesproken zeker present zijn:quote:
Volgens mij kan het Gelredome ook uitgebreid worden door de hoeken dicht te bouwen. Dan zal je denk ik aan de 35.000 toeschouwers komen.quote:Op vrijdag 22 september 2006 17:46 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik weet niet tot hoe groot dat stadion uitgebried kan worden. Je hebt in principe genoeg aan tien tot twaalf stadions. De volgende steden zullen normaalgesproken zeker present zijn:
1. Rotterdam
2. Brussel
3. Eindhoven
4. Amsterdam
5. Antwerpen
6. Luik
7. Den Haag
8. Brugge
En dan heb je nog de keuze uit Charleroi, Enschede, Arnhem, Genk, Groningen, Kerkrade, Heerenveen, Utrecht en Alkmaar.
In Utrecht kan dat ook. En ik weet dat het Rodastadion betrekkelijk eenvoudig tot 35.000 plaatsen uitgebreid kan worden, daar is bij de bouw (met fundamenten etc.) al rekening mee gehouden.quote:Op vrijdag 22 september 2006 17:48 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Volgens mij kan het Gelredome ook uitgebreid worden door de hoeken dicht te bouwen. Dan zal je denk ik aan de 35.000 toeschouwers komen.
Dat zou inderdaad kunnen, tijdens het WK in Frankrijk werd er in Parijs ook in twee stadions gespeeld.quote:Op vrijdag 22 september 2006 17:50 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
In Rotterdam zal tegen die tijd wel een nieuw stadion staan. Als ze slim zijn gebruiken ze dan gewoon de Kuip en het nieuwe stadion als WK stadion.
In Eschede komt er een nieuwe ring bovenop, dus echt geen nieuw stadion en gelukkig al helemaal niet met een atletiekbaan eromheen.quote:Op vrijdag 22 september 2006 17:41 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
In Brussel komt natuurlijk een nieuw stadion en in Eindhoven ook, daar kun je best stadions van meer dan 60.000 plekken neer zetten. Daarnaast kan er in Antwerpen een stadion van rond de 50.000 plekken gebouwd worden. In Enschede spreekt de voorzitter al voorzichtig van een nieuw stadion. Dat kun je groter maken door er het nationale Atletiekstadion van te maken. Kunnen de Fanny Blankers-Koen Games van Hengelo naar Enschede verplaatst worden en kunnen we ook nog eens proberen een EK atletiek te organiseren.
Voor een WK-wedstrijd?quote:Op vrijdag 22 september 2006 22:51 schreef Renesite het volgende:
Euroborg!!
Een goedbereikbare centrale ligging. Misschien Almere of Hilversum ofzo? Dat laatste kan ook handig zijn m.b.t. media.quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:15 schreef DarkShine het volgende:
En waar zou je dat stadion willen zetten dan?
En Omniworld mag er zeker ook in spelen? Die krijgen nog geen een vak vol van dat stadionquote:Op zaterdag 23 september 2006 00:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Een goedbereikbare centrale ligging. Misschien Almere of Hilversum ofzo? Dat laatste kan ook handig zijn m.b.t. media.
Nee. Spelen er clubs in Wembley en Stade de France?quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:21 schreef DarkShine het volgende:
[..]
En Omniworld mag er zeker ook in spelen? Die krijgen nog geen een vak vol van dat stadion
Maar om alleen voor dat kut Oranje en 2 andere wedstrijden (bekerfinale & johan fruit schaal) zo'n stadion neer te zetten...quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee. Spelen er clubs in Wembley en Stade de France?
Je moet het veel ruimer bekijken. Een complex als het Stade de France wordt eigenlijk meer voor andere evenementen gebruikt dan voor het voetbal zelf. Atletiekmeetings, tennis, rugby, concerten, theater/spektakelstukken: alles is mogelijk.quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:36 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Maar om alleen voor dat kut Oranje en 2 andere wedstrijden (bekerfinale & johan fruit schaal) zo'n stadion neer te zetten...
Red Star speelt in het Stade de France, 3e divisie ofzoquote:Op zaterdag 23 september 2006 00:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee. Spelen er clubs in Wembley en Stade de France?
Tja, je wilt het WK organiseren of niet.quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:36 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Maar om alleen voor dat kut Oranje en 2 andere wedstrijden (bekerfinale & johan fruit schaal) zo'n stadion neer te zetten...
Concerten? Dus je moet stadions als de Arena, de Kuip, Gelredome die daar oa. de begroting van rond krijgen minder inkomsten bezorgen? Voor concerten heb je ook nog terreinen als Megaland (Pinkpop, Love Fields) waar ook een 60.000 man binnenkunnen!quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:41 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Je moet het veel ruimer bekijken. Een complex als het Stade de France wordt eigenlijk meer voor andere evenementen gebruikt dan voor het voetbal zelf. Atletiekmeetings, tennis, rugby, concerten, theater/spektakelstukken: alles is mogelijk.
Waarom zou zoiets niet in België of Nederland kunnen?
Als je dat wilt ok.quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tja, je wilt het WK organiseren of niet.
Eventueel kan het ook nog gebruikt worden voor concerten en al die onzin. Nederland had ook nog plannen om in 2028 ofzo nog de Olympische Spelen te organiseren dus misschien is het een idee om een constructie te maken dat je in een paar maanden het stadion kan ombouwen van voetbalstadion (met 65.000 capaciteit) tot Olympisch Stadion met sintelbaan (50.000 capaciteit).
Dat is meer dan de huidige capaciteit van het Olympisch Stadionquote:Op zaterdag 23 september 2006 00:49 schreef mcyodogg het volgende:
Olympisch stadion met 50.000 man? Klinkt weinig.
Een nieuw (nationaal) stadion?quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:50 schreef koningdavid het volgende:
Maar hoe vaak werd/wordt Wembley jaarlijks gebruikt? Ook niet veel toch?
Maar goed, een dergelijk stadion kost ongeveer 200 miljoen euro.
Mwah, paar schoonmakers hier en daar is toch wel te doen.quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:52 schreef DarkShine het volgende:
En jij denkt dat onderhoud van een groot stadion niks kost?
Stade de France kostte rond 280 miljoen.quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:52 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Een nieuw (nationaal) stadion?
Vermeningvuldig dat maar met minimaal 3.
Dan zetten we het grootste WK-stadion (70.000 man) maar in Brussel. In België is daar wel vraag naar, gezien er momenteel geen enkel stadion is dat concerten, shows en andere sporten als atletiekmeetings kan organiseren (buiten het Koning Boudewijn Stadion natuurlijk, maar voor hoelang nog?).quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:47 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Concerten? Dus je moet stadions als de Arena, de Kuip, Gelredome die daar oa. de begroting van rond krijgen minder inkomsten bezorgen? Voor concerten heb je ook nog terreinen als Megaland (Pinkpop, Love Fields) waar ook een 60.000 man binnenkunnen!
Atletiek & rugby trekt niet echt veel publiek in Nederland, dus om het stadion daarvoor te openen is alleen maar geld bijleggen voor zo'n dag(en).
Gezien de recente bekerfinale niet lang meerquote:Op zaterdag 23 september 2006 01:00 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Dan zetten we het grootste WK-stadion (70.000 man) maar in Brussel. In België is daar wel vraag naar, gezien er momenteel geen enkel stadion is dat concerten, shows en andere sporten als atletiekmeetings kan organiseren (buiten het Koning Boudewijn Stadion natuurlijk, maar voor hoelang nog?).
Ik denk dat als blijkt dat de WK-finale dan wel eens naar de Belgen zou kunnen gaan i.p.v. Nederland dat het eventuele Nationale Stadion in Nederland opeens snel gebouwd is.quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:00 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Dan zetten we het grootste WK-stadion (70.000 man) maar in Brussel.
Alleen daarvoor? Nederland had de finale in 2000 de Belgen de finale bij het volgende samen georganiseerde toernooi.quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:04 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik denk dat als blijkt dat de WK-finale dan wel eens naar de Belgen zou kunnen gaan i.p.v. Nederland dat het eventuele Nationale Stadion in Nederland opeens snel gebouwd is.![]()
Allemachtig, dat is een hoop geld.quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:01 schreef mcyodogg het volgende:
New Wembley £757 million
Mja. Ik zou het eigenlijk niet meer dan logisch vinden dat de WK-finale in Brussel gespeeld wordt, omdat dat toch de hoofdstad van Europa is.quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:04 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik denk dat als blijkt dat de WK-finale dan wel eens naar de Belgen zou kunnen gaan i.p.v. Nederland dat het eventuele Nationale Stadion in Nederland opeens snel gebouwd is.![]()
Is dat zo afgesproken?quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:06 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Alleen daarvoor? Nederland had de finale in 2000 de Belgen de finale bij het volgende samen georganiseerde toernooi.
Niet afgesproken maar gewoon mijn eigen redenatie. Maar zou er niks optegen hebben.quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:07 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Is dat zo afgesproken?
De finale was toch naar Nederland gegaan, simpelweg omdat Nederland de betere/grotere stadions had.
Dan zou je ook nog een ligging kunnen pakken die zowel voor Belgen als Nederlanders goed bereikbaar is. Waar zowel de KBVB alsook de KNVB gebruik van maken (bekerfinale, supercup...). Dan word het ook al rendabeler voor beide landen en bonden!quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:07 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Mja. Ik zou het eigenlijk niet meer dan logisch vinden dat de WK-finale in Brussel gespeeld wordt, omdat dat toch de hoofdstad van Europa is.
Anderzijds kan je ook aanvoeren dat er in Nederland een veel grotere voetbalcultuur is en dat een stadion voor 70.000 man daar wellicht net iets meer rendabel kan zijn.
Daar zit wat in.quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:08 schreef DarkShine het volgende:
Zowiezo zou ik een finale liever in een grote stad gespeeld zien worden dan in de middle of nowhere. Gewoon al voor de sfeer de dag van de finale in de stad zelf!
Dat staat nu ook in de meeste bestemmingsplannen. Nieuwbouw moet makkelijk bereikbaar zijn met OV.quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:07 schreef DarkShine het volgende:
En als het al gebouwd zou worden, zorg dan eindelijk eens voor een stadion wat zowel per auto alsook met het openbaar vervoer goed bereikbaar is.
De meeste nieuwe stadions hier in Nederland kampen met een enorm capaciteitsprobleem op de weg na afloop van de wedstrijden. Niet gek als je niet voldoende mogelijkheden hebt om weg te komen.
Brussel is ook gewoon veel bereikbaarder vind ik. Op korte tijd sta je er vanuit alle buurlanden met de Thalys of TGV , en rond de Heizel ligt een metrostation of drie. (er vanuitgaande dat daar een nieuw groot stadion komt)quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:10 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Dan zou je ook nog een ligging kunnen pakken die zowel voor Belgen als Nederlanders goed bereikbaar is. Waar zowel de KBVB alsook de KNVB gebruik van maken (bekerfinale, supercup...). Dan word het ook al rendabeler voor beide landen en bonden!
Die wedstrijden misschien niet, maar het komt vaker voor dat een wedstrijd van Oranje uitverkocht is dan dat het niet zo is. Zelfs vriendschappelijke wedstrijden hebben gezorgd voor een uitverkochte Kuip of ArenA.quote:Op zaterdag 23 september 2006 01:34 schreef Erasmusch het volgende:
Zet m maar lekker in Amersfoort. 'Neutrale' stad en makkelijk bereikbaar voor al die provincialenMaar dat lijkt me overbodig, al die interlands tegen Armenie en Andorra trekken echt geen 60k + toeschouwers
Precies, voor een WK zul je een aantal nieuwe stadions neer moeten zetten. In principe heb je één stadion met een capaciteit van 70.000 nodig, 2 met 60.000, 3 van 50.000 en 4 tot 6 rond de 40.000. Aangezien we die niet hebben zullen er een aantal nieuwe stadions gebowd moeten worden, zoals dat ook gebeurd is voor de voorgaande WK's. Lijkt me goed haalbaar, maar het is typisch Nederlands om op dat vlak allerlei irrelevante bezwaren erbij te halen. Door dat soort gezeik en acties van types als Saar Boerlage zijn we de Olympische Spelen van 1992 al eens misgelopen, laat dat niet nog een keer om die reden gebeuren.quote:Op zaterdag 23 september 2006 00:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tja, je wilt het WK organiseren of niet.
En de Kuip heeft zijn langste tijd ook langzaam gehad...quote:Op zaterdag 23 september 2006 11:04 schreef kriele het volgende:
AZ gaat uitbreiden naar 35.000. Dus die is ook een optie voor een WK. Maar inderdaad, het probleem is het aantal 60.000+ stadions. Het draagvlak voor die stadions is niet echt aanwezig, of Feyenoord moet al overgaan op een nieuw stadion.
Precies en verder wordt er in Eindhoven ook voorzichtig over een nieuw stadion gesproken omdat het Philipsstadion eigenlijk aan de kleine kant is en bovendien op (dure) grond ligt die de gemeente liever voor andere doelen zou gebruiken.quote:Op zaterdag 23 september 2006 12:56 schreef DarkShine het volgende:
[..]
En de Kuip heeft zijn langste tijd ook langzaam gehad...
Aan de kleine kant? Denk niet dat PSV de potentie heeft om veel meer publiek te trekken dan dat nu het geval is op de grote wedstrijden na... Je kunt de Kuip wel weer renoveren, maar dan? Dan kun je weer een 10 jaar verder en kom je er echt niet onderuit dat het zijn langste tijd gehad heeft!quote:Op zaterdag 23 september 2006 16:19 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Precies en verder wordt er in Eindhoven ook voorzichtig over een nieuw stadion gesproken omdat het Philipsstadion eigenlijk aan de kleine kant is en bovendien op (dure) grond ligt die de gemeente liever voor andere doelen zou gebruiken.
Omdat het leuk is voor de clubs die daar moeten gaan spelen, het is toch tof om altijd voor een halfvol stadion te spelen?quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:15 schreef Zwansen het volgende:
Waarom moeten de stadions 60.000+ zijn? Om in de finale minstens 50.000 kaarten aan bobo's te geven?
Je geeft het antwoord zelf alquote:Op vrijdag 1 december 2006 21:15 schreef Zwansen het volgende:
Waarom moeten de stadions 60.000+ zijn? Om in de finale minstens 50.000 kaarten aan bobo's te geven?
quote:Benelux moet nadenken over WK 2018
Parlementsleden uit de drie grote families van de drie Beneluxlanden hebben zich zaterdag geschaard achter een voorstel van VLD-senator Luc Willems en sp.a-kamerlid Maya Detiège dat de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse regering oproept zich te buigen over de eventuele organisatie van het Wereldkampioenschap Voetbal in 2018.
Dat gebeurde zaterdag tijdens de vergadering van het Beneluxparlement in Den Haag.
Zes jaar na het succesvol Europees Kampioenschap tonen de betrokken voetbalbonden de ambitie om ook het Wereldkampioenschap te organiseren. De kansen van de Benelux zijn bij een eventuele kandidatuur bovendien niet gering, menen Willems en Detiège.
"De organisatie van het WK voetbal door de Benelux biedt de landen de mogelijkheid om de belangrijkste en grootste sport weer in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen. Bovendien kan dit project economisch een nieuwe impuls betekenen voor onze landenregio", aldus Detiège.
Op tijd voorbereiden
De definitieve toekenning door de FIFA gebeurt in 2011, maar de organisatie van een dermate groot project vraagt een uitstekende voorbereiding en de nodige investeringen inzake het mobiliteitsaanbod en de sportinfrastructuur.
Om de voorbereidingen op tijd te starten, vergadert de Belgische voetbalbond volgende vrijdag met de bevoegde commissie van het Beneluxparlement.
Eén competitie?
Samen met de ambitie om het wereldkampioenschap voetbal in 2018 naar de Lage Landen te halen, ontstaat opnieuw de vraag of niet moet gestreefd worden naar één voetbalcompetitie. "De voordelen van zo een schaalvergroting zijn duidelijk.
Televisierechten veroorzaken nu grote verschillen in de financiële slagkracht van clubs uit verschillende competities. We moeten daarom ernstig nadenken over een Benelux-competitie.
Deze formule heeft een potentieel doelpubliek van meer dan 26 miljoen inwoners, hetgeen de inkomsten uit sponsoring gevoelig zal opdrijven, waardoor onze topclubs concurrentieel kunnen blijven met andere topclubs in Europa", besluit Luc Willems. (belga/hln)
In de Arena zou je ook nog over tijdelijke tribunes kunnen denken. Een constructie met de gracht dus of in de hoeken.quote:Op vrijdag 1 december 2006 21:52 schreef rubbereend het volgende:
mwah de kuip kan best een slag groter
Ik blijf voor een BeNe(Lux) Liga! Misschien ook omdat Roda centraal ligt. Maar als je van Groningen naar Oostende moet word je ook niet vrolijkquote:
quote:Duidelijk plan voor WK 2018
Overleg met politiek in België én Nederland
Stadions in Brussel, Antwerpen, Brugge, Luik en Bergen
BRUSSEL Het plan van Alain Courtois om het WK voetbal 2018 naar de Benelux te halen, wordt heel concreet. De betrokken voetbalbonden zijn akkoord en er zijn zelfs al ideeën voor stadions. «Voor de wedstrijden in België denken we aan Brugge, Antwerpen, Brussel, Luik en Henegouwen», aldus bondsvoorzitter François De Keersmaecker.
Aangezien niet één Belgisch voetbalstadion beantwoordt aan WK-normen zouden in Brugge, Antwerpen, Brussel en Henegouwen (Havré bij Bergen) nieuwe stadions worden gebouwd voor 50.000 toeschouwers. De capaciteit van Sclessin zou worden verdubbeld. In Luik bestaat al geruime tijd een project voor verruiming van het stadion.
In Brussel wordt gedacht aan een nieuw stadion langs het kanaal in de richting van Vilvoorde, waar nu de 'vroegmarkt' is. De locatie biedt ruimte voor parkings en zou tegen die tijd gemakkelijk bereikbaar zijn via een vooralsnog afgesloten afrit/oprit van de Ring, het spoorwegnet èn het kanaal. Per boot naar de match: tijdens Euro 2000 kon je in Luik ook al via de Maas naar Sclessin varen. Streefdatum voor het nieuwe stadion in Brussel: 2011.
Het Koning Boudewijnstadion zou vanaf dat ogenblik gebruikt worden voor hoofdzakelijk de Memorial Van Damme en concerten en met het oog daarop voorzien worden van een uitschuifbaar dak.
Politiek overleg
De Belgische en de Nederlandse voetbalbonden, die samen al instonden voor de organisatie van Euro 2000, steunen het plan. En deze keer is ook het Groothertogdom Luxemburg betrokken partij voor wat congressen en nevenevenementen betreft. De UEFA-vergadering van vorige vrijdag waarop Michel Platini als nieuwe voorzitter werd verkozen werd aangegrepen om grensoverschrijdend overleg te plegen in aanwezigheid van de Nederlandse bondsvoorzitter Jeu Sprangers en zijn Belgische collega François De Keersmaecker.
De komende weken wordt in België en Nederland overleg gepleegd met de overheid. Reageert de politiek positief dan is de trein definitief vertrokken en kunnen België, Nederland en het Groothertogdom Luxemburg ten overstaan van FIFA werk maken van hun officiële kandidatuur voor de organisatie van het WK voetbal 2018. Sportief zou de organisatie van zo'n WK alvast betekenen dat de Rode Duivels gekwalificeerd zijn. (AR)
© 2007 Aurex NV
Volgens mij krijgt Henegouwen nooit een stadion voor 50.000 toeschouwers, dat zal wel een kleintje worden. Voor het nieuwe 'nationaal stadion' in Brussel mag men toch wel minstens 60.000 plaatsen voorzien.quote:Op woensdag 31 januari 2007 08:59 schreef SaintOfKillers het volgende:
Wat kunnen ze in Henegouwen nu doen met een stadion voor 50.000 mensen? Ze kunnen beter een beetje praktisch en/of realistisch denken i.p.v. politiek. OK, waarschijnlijk gaan ze 't enkel goedgekeurd krijgen bij de Walen door ook in Bergen een volstrekt overbodig stadion te bouwen en geld weg te gooien, maar goed, dat ze dan Charleroi kiezen. Kut Di Rupo.
quote:
LEZENquote:Op woensdag 31 januari 2007 18:35 schreef Haaglander het volgende:
Wat moeten we in godsnaam met Luxemburg? Dat bevordert imho niet echt de kansen voor toewijzing van het tournooi.
Wordt in 2018 Duitsland-Engeland in het fantastische stadion van Jeunesse d'Esch gespeeld of zo?![]()
quote:En deze keer is ook het Groothertogdom Luxemburg betrokken partij voor wat congressen en nevenevenementen betreft.
Ach , er staat daar in Henegouwen ook al een scheepslift die miljarden Euro's gekost heeft maar die niet werkt en niet gebruikt wordt ...quote:Op woensdag 31 januari 2007 08:59 schreef SaintOfKillers het volgende:
Wat kunnen ze in Henegouwen nu doen met een stadion voor 50.000 mensen? Ze kunnen beter een beetje praktisch en/of realistisch denken i.p.v. politiek. OK, waarschijnlijk gaan ze 't enkel goedgekeurd krijgen bij de Walen door ook in Bergen een volstrekt overbodig stadion te bouwen en geld weg te gooien, maar goed, dat ze dan Charleroi kiezen. Kut Di Rupo.
Luxemburg was in 2000 in feite ook al betrokken, louter organisatorisch.quote:Op woensdag 31 januari 2007 18:35 schreef Haaglander het volgende:
Wat moeten we in godsnaam met Luxemburg? Dat bevordert imho niet echt de kansen voor toewijzing van het tournooi.
Wordt in 2018 Duitsland-Engeland in het fantastische stadion van Jeunesse d'Esch gespeeld of zo?![]()
Tegen die tijd zijn zowel de Bosuil als het Olympisch Stadion al volledig aan betonrot uit elkaar gevallen dus ze zullen niet veel keus hebben daar ...quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:49 schreef Erasmusch het volgende:
En dan gaan GBA en Antwerp dus dat nieuwe stadion delen?
Alsjeblief zeg, voeg Noord-Amerika toch gewoon bij Zuid-Amerika. Voor die drie landen...quote:
Sporza: FIFA-baas Sepp Blatter goeit roet in de Belgische WK-plannen.
wo 28/02/07 - De FIFA-baas vindt dat het in 2018 de beurt is aan Noord-Amerika om het WK voetbal te organiseren. Dat is een streep door de rekening van de mogelijke kandidatuur van België en Nederland.
Op dit moment wordt het WK voetbal toegewezen volgens een rotatieprincipe. Zo is in 2010 Zuid-Afrika gastland en is vier jaar later een Zuid-Amerikaans land aan de beurt.
"Het Uitvoerend Comité van de FIFA moet beslissen of het rotatieprincipe voor alle continenten geldt", legt de Zwitser uit.
"Als we in 2018 naar Noord-Amerika trekken dan komen er drie landen in aanmerking: de Verenigde Staten, Mexico en Canada." De Verenigde Staten waren in 1994 al gastheer voor het WK.
"Maar het kan dat er binnen het comité een meerderheid is om het WK in 2018 naar Europa te halen", voegt Blatter er aan toe.
Er wordt vanuit Europese hoek sterk gelobbyd om het WK in 2018 weer naar Europa te laten komen. Naast België en Nederland aast ook Engeland op de toekenning. "Ik begrijp de Engelse gretigheid, maar het is helemaal nog niet zeker dat het WK naar Europa komt", zegt Blatter.
en dan houden ze het in 2019quote:Op woensdag 28 februari 2007 18:13 schreef mcyodogg het volgende:
Misschien Suriname?
nee nog noord amerikaquote:Op woensdag 28 februari 2007 18:10 schreef dndiek het volgende:
Het WK op Cuba
of is dat al Zuid-Amerika?
Ben benieuwd.quote:Op zondag 18 maart 2007 12:18 schreef Heero87 het volgende:
Volgens Alain Courtois (net in De Zevende Dag) staat nu ook de KNVB achter het project en praat de Nederlandse bond nu met de Nederlandse regering over de plannen.
Nu:quote:Sporza: FIFA-baas Sepp Blatter goeit roet in de Belgische WK-plannen.
wo 28/02/07 - De FIFA-baas vindt dat het in 2018 de beurt is aan Noord-Amerika om het WK voetbal te organiseren. Dat is een streep door de rekening van de mogelijke kandidatuur van België en Nederland.
Op dit moment wordt het WK voetbal toegewezen volgens een rotatieprincipe. Zo is in 2010 Zuid-Afrika gastland en is vier jaar later een Zuid-Amerikaans land aan de beurt.
"Het Uitvoerend Comité van de FIFA moet beslissen of het rotatieprincipe voor alle continenten geldt", legt de Zwitser uit.
"Als we in 2018 naar Noord-Amerika trekken dan komen er drie landen in aanmerking: de Verenigde Staten, Mexico en Canada." De Verenigde Staten waren in 1994 al gastheer voor het WK.
"Maar het kan dat er binnen het comité een meerderheid is om het WK in 2018 naar Europa te halen", voegt Blatter er aan toe.
Er wordt vanuit Europese hoek sterk gelobbyd om het WK in 2018 weer naar Europa te laten komen. Naast België en Nederland aast ook Engeland op de toekenning. "Ik begrijp de Engelse gretigheid, maar het is helemaal nog niet zeker dat het WK naar Europa komt", zegt Blatter.
Alsjeblief zeg, die vent verandert ook met de wind.quote:Blatter wil WK in Azië
Als het van FIFA-baas Sepp Blatter afhangt, dan zal het WK 2018 niet in België en Nederland gespeeld worden. Blatter wil niet dat het voetbalfeest in Europa of in de Verenigde Staten wordt gespeeld, maar wel dat Azië het net als in 2002 mag organiseren.
Later dit jaar zal de FIFA aangeven of het 'rotatiesysteem' verder zal worden toegepast. Vorig jaar was Europa aan de beurt met het WK in Duitsland en over vier jaar is het normaal gezien het Afrikaanse continent dat de organisatie krijgt. Zuid-Afrika was al uitverkoren, maar omdat de werken aan de stadions zoveel vertraging hebben opgelopen, bestaat de kans dat een ander land alsnog met de organisatie mag gaan lopen. Vier jaar later, in 2014, is het normaliter Brazilië dat het WK zal organiseren. Blatter is van mening dat de VS ook deel uit van het Amerikaanse continent waardoor de kansen van Azië op die manier danig vergroten.
In het programma Inside Sport op de BBC verduidelijkte Blatter zijn standpunt: "Ik zie geen veranderingen in het systeem komen. Er zijn gewoon minimaal vier continenten. Noord-Amerika en Zuid-Amerika als één continent en vervolgens Europa, Afrika en Azië. Dat betekent dus dat de editie van 2018 naar Azië gaat."
Voor het WK 2018 hebben nochtans de Verenigde Staten, Engeland en België/Nederland al aangegeven dat ze graag de organisatie in handen zouden krijgen. UEFA-voorzitter Michel Platini, de gedoodverfde opvolger van Blatter aan het hoofd van de FIFA, zou ook liever hebben dat het WK over elf jaar in Europa wordt gespeeld.
Voetbalkrant.com
quote:KNVB praat met premier over WK 2018
De KNVB neemt op korte termijn een besluit over een definitieve kandidaatstelling voor het wereldkampioenschap voetbal in 2018. Algemeen directeur Harry Been gaat op 5 juli met voorzitter Jeu Sprengers op bezoek bij premier Jan Peter Balkenende. "In dat gesprek willen we ons plan voorleggen'', aldus Been. "De financiële steun van de overheid is belangrijk in deze.''
Als Balkenende positief reageert, is een definitieve kandidaatstelling van Nederland en België dichtbij. De Belgische voetbalbond stemde al eerder in met het plan en ook de KNVB kent geen twijfels meer. ,,Formeel moeten we nog een besluit nemen, maar alle tekenen wijzen in de goede richting'', zo liet Been weten.
Nederland organiseerde eerder met België het Europees kampioenschap in 2000. Been was toen samen met Alain Courtois toernooidirecteur. "De Belgen vragen steeds aan ons hoe de situatie ervoor staat. Zij zijn veel enthousiaster. De overheid heeft al 500.000 euro toegezegd. In Antwerpen is door Courtois zelfs al een speciaal kantoor geopend voor het WK. In Nederland is de houding anders. Bij ons vinden sommige politici zelfs dat landen blij moeten zijn dat ze naar Nederland mogen komen. Zo werkt het niet.''
Roulatiesysteem
De FIFA bepaalt in 2011 waar het WK van 2018 gehouden wordt. "We moeten dus redelijk snel zijn met de kandidaatstelling'', aldus Been. "De kans is aanwezig dat Europa in 2018 weer aan de beurt is, hoewel ook Azië met het ingevoerde roulatiesysteem een optie is.'' Het WK van 2010 is in Zuid-Afrika, Brazilië is vermoedelijk in 2014 gastheer.
"Engeland heeft zich als enige Europese land al officieel aangemeld voor het WK in 2018'', weet Been. "Nederland en België hebben in 2000 bewezen een toernooi ook prima met z'n tweeën te kunnen doen.''
EK -21
Onder leiding van Been organiseerde Nederland in 2005 ook het WK voor spelers tot 20 jaar. In juni volgt in de steden Heerenveen, Groningen, Arnhem en Nijmegen het EK onder 21. Ook daarbij is Been toernooidirecteur.
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:51 schreef Vakkie_W het volgende:
![]()
![]()
Optyfen met die plannen. Gaan ze zeker een nieuwe Kuip uit de grond stampen voor een WK
![]()
![]()
![]()
die gaat er toch wel komen!quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:51 schreef Vakkie_W het volgende:
![]()
![]()
Optyfen met die plannen. Gaan ze zeker een nieuwe Kuip uit de grond stampen voor een WK
![]()
![]()
![]()
Ze zullen wel moeten, tegen die tijd is de oude ongetwijfeld al ingestort ...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:51 schreef Vakkie_W het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:51 schreef Vakkie_W het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tegen die tijd is de oude Kuip sowieso rijp voor monumentenzorg en dus amper meer geschikt als voetbalstadion.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:51 schreef Vakkie_W het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En wie weet wordt dit wel één van de stadions waar in 2018 gebald zal worden, dat van Brugge:quote:Courtois vestigt zich met WK-organisatie in Antwerpen
Alain Courtois is nu ook officieel coördinator van de organisatie die de Belgisch-Nederlandse kandidatuur voor het WK 2018 zal voorbereiden. Dat maakte Courtois zelf bekend. De organisatie zal zich binnenkort in Antwerpen vestigen.
Courtois neemt dus net als bij Euro 2000 de voorbereiding van het eventuele toernooi op zich. Op 7 juni zal Courtois zich met enkele medewerkers aan de Grote Markt van Antwerpen vestigen om daar de plannen voor het WK 2018 uit te tekenen. Meteen een duidelijk statement, want Antwerpen wil na de flop van 2000 niet opnieuw het EK missen. Burgemeester Patrick Janssens hoopt immers dat zijn stad de spil kan worden van een gezamelijke Belgisch-Nederlandse kandidatuur.
Ondertussen is Courtois op zoek naar internationale vedetten die de Belgisch-Nederlandse kandidatuur kracht kunnen bijzetten. Hij denkt daarbij onder andere aan Jean-Marie Pfaff, die in de jaren '80 bekend stond als 's werelds beste voetballer.
Voetbalkrant.com
Lelijk dingquote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:09 schreef Heero87 het volgende:
[..]
En wie weet wordt dit wel één van de stadions waar in 2018 gebald zal worden, dat van Brugge:
[afbeelding]
En misschien ook nog wel met stadion in het kader van de Olympische spelen 2028.quote:
40.000.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 10:20 schreef Plato1980 het volgende:
Hoe groot wordt het nieuwe Brugse stadion?
Zeker met zo´n sintelbaanquote:Op zaterdag 26 mei 2007 10:24 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
En misschien ook nog wel met stadion in het kader van de Olympische spelen 2028.![]()
Dan moet er in Luik ook nog een stadion van die grootte gebouwd worden. En dan zouden in Genk, Antwerpen, Gent of Charleroi stadions van 35.000 gebouwd kunnen worden. In Brussel moet dan een nieuw stadion met een capaciteit van 60.000 toeschouwers gebouwd worden. België vijf stadions en Nederland zeven stadions lijkt me een redelijke verdeling.quote:
Ja, dat bedoel ik.quote:
In Nederland zou er dan een nieuw stadion in Rotterdam gebouwd moeten wroden mt een capaciteit van 70.000. De Amsterdam Arena wordt dan uitgebreid naar 65.000 plaatsen. In Eindhoven, Heerenveen en Enschede wordt er serieus over nagedacht om de stadions naar 40.000 uit te breiden. Al zou er in Eindhoven ook wel eens een nieuw stadion voor het WK gebouwd kunnen worden, aangezien het Philips Stadion op dure grond ligt en het lucratief kan zijn om in een buitenwijk een nieuw, groter stadion te bouwen. Als je daarnaast de stadions van Alkmaar, Groningen en Kerkrade uitbouwt dan ben je er al.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 10:33 schreef Heero87 het volgende:
[..]
40.000.
En in Brussel plant Anderlecht er eentje van 50.000, wie weet komt er daar zelfs een tweede (nationaal) stadion dat nog groter is (opnieuw op de Heizel?).
Luik wil er ook één van 40.000, idem Antwerpen.
En het is niet uitgesloten dat men bepaalde stadions speciaal uitbreidt voor het WK om daarna de extra capaciteit terug af te breken, zoals in Charleroi in 2000.
Ik denk 1 van 70.000, 1 van 60.000 en nog 2 van rond de 50.000 Iets kleiner dan 40.000 mag denk ik ook, het stadion van Leipzig had bijvoorbeeld ook een capaciteit van minder dan 40.000quote:Op zaterdag 26 mei 2007 10:54 schreef hello_moto1992 het volgende:
Wat zijn eigenlijk precies de regels voor de stadions? allemaal boven de 40.000 waarvan 2 boven de 50.000 of iets dergelijks toch?
Dat zou kunnen. In Utrecht kan dat trouwens in principe ook. Met Groningen, Kerkrade, Enschede, Heerenveen en Alkmaar erbij heb je dan genoeg stadions die relatief eenvoudig tot een capaciteit van 35.000 plaatsen uitgebouwd kunnen worden.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 10:58 schreef Vakkie_W het volgende:
Het Gelredome kan volgens mij ook nog uitgebouwt worden als ik me niet vergis. Volgens mij hebben ze bij de bouw rekening gehouden dat ze in de toekomst de hoeken ook dicht kunnen bouwen. Dat heb ik een keer gehoord. Ik kan dat dus niet met 100% zekerheid zeggen.
Wie zouden daar moeten spelen dan?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 10:33 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Luik wil er ook één van 40.000, idem Antwerpen.
Maar dan is nieuwbouw niet meer nodig.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:02 schreef Vakkie_W het volgende:
Als ze een nieuwe Kuip bouwen dan kunnen ze misschien met 2 stadions spelen in Rotterdam. De oude en de nieuwe Kuip. maar ik weet niet of de Kuip dan nog voeldoet aan de eisen. Of ze zouden hem wat moeten renoveren tegen die tijd.
Beerschot en/of FC Antwerp. Dat zijn clubs met in potentie een grote aanhang, ze hebben alleen al jeren niets meer gepresteerd.quote:
Inderdaad Germinal Beerschot en Antwerp. Maar die 40.000 zijn volgens mij geen permanente plaatsen, na het WK zal het afgebouwd worden tot een stadion met 30.000 plekjes ofzo denk ik.quote:
Ik kan dat tegen die tijd doen als onderdeel van m'n midelifecrisis.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:44 schreef BillyBeflap het volgende:
Het zou mooi zijn! Jammer dat ik tegen die tijd al 35 ben. Op deze leeftijd zou het heerlijk zijn om paar weken lang te gaan zuipen met gespuis uit alle hoeken van de wereld
Krijgen ze 30k wel vol dan? Geen idee hoeveel er nu zittenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:46 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Inderdaad Germinal Beerschot en Antwerp. Maar die 40.000 zijn volgens mij geen permanente plaatsen, na het WK zal het afgebouwd worden tot een stadion met 30.000 plekjes ofzo denk ik.
Alles kan natuurlijk, maar of het realistisch is... In Kerkrade zullen ze het stadion echt niet verder uit gaan bouwen hoor. Daar hebben ze nu al een veel te groot stadion. In die andere steden zou het eventueel wel kunnen, maar ook die gok is vrij extreem. Ik denk niet dat die clubs (uitzonderingen daargelaten) in de competitie voor halfvolle stadions willen spelen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:01 schreef Plato1980 het volgende:
Dat zou kunnen. In Utrecht kan dat trouwens in principe ook. Met Groningen, Kerkrade, Enschede, Heerenveen en Alkmaar erbij heb je dan genoeg stadions die relatief eenvoudig tot een capaciteit van 35.000 plaatsen uitgebouwd kunnen worden.
Dat weet je niet, voor een WK gebeurt dat wel vaker. In kerkrade valt het trouwens wel mee, met dat veel te grote. Het is te groot voor kleine wedstrijden, maar bij toppers zit het vaak zo goed als vol, maar dat is een andere discussie.quote:Op zondag 27 mei 2007 22:22 schreef Grunner het volgende:
[..]
Alles kan natuurlijk, maar of het realistisch is... In Kerkrade zullen ze het stadion echt niet verder uit gaan bouwen hoor. Daar hebben ze nu al een veel te groot stadion. In die andere steden zou het eventueel wel kunnen, maar ook die gok is vrij extreem. Ik denk niet dat die clubs (uitzonderingen daargelaten) in de competitie voor halfvolle stadions willen spelen.
In dat opzicht wel, maar het is ook een enorm stuk promotie. In Leipzig hebben ze bijvoorbeeld niet eens meer een betaald voetbalclub, maar ze wilden het WK maar wat graag hebben.quote:Op zondag 27 mei 2007 22:33 schreef Grunner het volgende:
Het is een andere discussie inderdaad, maar voor Roda JC en de gemeente Kerkrade wel degelijk van belang om daarom een nee te verkopen denk ik.
Het organisatiecomité.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 21:35 schreef MaxPower het volgende:
Wie spreekt die voorkeur dan uit? Heerenveen wil absoluut meedoen mocht het zover komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |