van allmusic.com:
quote:
Kraut Rock refers to the legions of German bands of the early '70s that expanded the sonic possibilities of art and progressive rock. Instead of following in the direction of their British and American counterparts, who were moving toward jazz and classical-based compositions and concept albums, the German bands became more mechanical and electronic. Working with early synthesizers and splicing together seemingly unconnected reels of tape, bands like Faust, Can, and Neu created a droning, pulsating sound that owed more to the avant garde than to rock & roll. Although the bands didn't make much of an impact while they were active in the '70s, their music anticipated much post-punk of the early '80s, particularly industrial rock. Kraut rock also came into vogue in the '90s, when groups like Stereolab and Tortoise began incorporating the hypnotic rhythms and electronic experiments of the German art-rock bands into their own, vaguely avant-garde indie rock.
Can - Monster Movie, Ege Bamyasi en Tago Mago
Amon Düül II - Yeti, Dance of the Lemmings (deze roeleert zwaar!)
Ash Ra Tempel - Seven Up (met LSD-guru Timothy Leary als zanger
), Schwingungen
Popol Vuh - In the gardens of Pharao
Neu! - Neu! 1 (eindelijk op cd!)
Kraftwerk - Ralf + Florian, Autobahn (is dit ook krautrock?)
... en het spacy synth-genoedel van Tangerine Dream en Klaus Schulze mag ik ook graag aanhoren.
Er is trouwens een erg goede verzamelaar uit: Krautrock (hoe origineel) met daarop een zooi muziek uit die tijd. Amon Duul, Can, Popol Voh, Harmonia, Guru Guru en meer van dat soort hitfabriekjes uit het land van onze oosterburen.
'Kraan' is ook wel een koele Krautrockband, trouwens.
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 22-09-2001 21:37]
Similar Styles: Prog Rock, Acid Rock, Rock
Van audiogalaxy.com
[Dit bericht is gewijzigd door P.C.Simonis op 22-09-2001 21:56]
quote:Ken je de voorloper ook er van
Op zaterdag 22 september 2001 21:15 schreef yvonne het volgende:
Yep, Neu! ken ik, grappig dat in andere artikelen Kraftwerk als grote initiator genoemd word.
Neu!
Micheal Rother
Hans Joachim Rodelius
Dieter Mobius
Manni Neumeier
La Dusseldorf
Harmonia
Can
Tangerine Dream
Klaus Schulze
Ashra Temple, naderhand Ashra (Manuel Gottsching)
Kraftwerk (Hutter, Schneider, en alle anderen die gewerkt hebben in de KlingKlang studio)
Harald Gottsching
en helemaal meesterlijk: Cluster.
En wat te denken van Connie Planck, de producer, of Brian Eno. Beiden hebben met de meeste van bovengenoemde mensen samengewerkt.
die goeie ouwe tijd
BTW Kent iemand het programma "Schwingingen" dat tot een jaar of 10 geleden op WDR1 op donderdagavond van 22:00 tot 24:00 uitgezonden werd. Presentator Winfried Trenkler was iemand die zichzelf graag hoorde praten, maar ook bijzonder zinvolle informatie leverde over deze mannen. Via hem heeft IllOgical ze allemaal leren kennen, waarvoor dank.
quote:ik ben bekend met de term, het staat op de lijst met "muziek die ik eens moet gaan beluisteren"
Op zaterdag 22 september 2001 21:06 schreef links234 het volgende:
Is iemand bekend met dit genre? Bandjes als Can, Amon Düül II, Tangerine Dream, Cluster, Neu! etc.van allmusic.com:
[..]
krautrock word overigens in mijn omgeving nog wel eens verward met megaherz, oomph! & natuurlijk rammstein... zeer irritant..
quote:Is ergens wel logisch, omdat "Kraut" zegmaar de Engelese variant van Mof is, en dus alles wat de Duitsers aan muziek maken zou wel zo genoemd kunnen worden...
Op dinsdag 25 september 2001 19:23 schreef AngryPope het volgende:
krautrock word overigens in mijn omgeving nog wel eens verward met megaherz, oomph! & natuurlijk rammstein... zeer irritant..
Kraftwerk vind ik erg fijn, mijn pa heeft Autobahn op plaat en ik heb de cd's Die Mensch Maschine en een life cd. Verder moet ik TEE en Ralf + Flaurian nog eens gaan kopen. Neu! en La Düsseldorf ken ik ook, alhoewel niet zo goed. Andere namen zeiden me niks, behalve Klaus Schultze/Tangerine Dream. Timewind is een meesterlijk plaat.
En wat Brian Eno betreft: Inderdaad ook Krautrock, maar nog zo veel meer. Die man is zo eindeloos veelzijdig.

Kijk, een omgekeerde Eifeltoren.
Beide zeer interessante cd's, vooral de eerste, omdat het Live-album wel leuk is, maar toch uit een veel latere periode stamt dan hun glorietijd, al zou je dat niet zeggen met de dolenthousiaste Japanner die de cd opent. "Jakakakakaka Amon Düül 2!!!!"
Ontzettend humoristisch en volkomen onverwacht is de uitvoering van La Paloma op het live-album. Ook gaat het hier en daar een beetje de metalkant op.

Een hele grote aanrader.
quote:Klopt, dat heb ik germerkt. Ik heb zelfs Psychedelic Underground liggen en het eerste nummer is gewoon 20 minuten ruis, herrie met n`èt iets meer structuur dan Metal Machine Music, al scheelt het verdacht weinig. Daarna volgt nog wel muziek die goed is te pruimen, maar zover kom ik eigenlijk nooit, omdat ik dat altijd vergeet.
Op vrijdag 18 juli 2003 12:40 schreef Zander het volgende:
Amon Duul I is trouwens wel erg slecht, gewoon opnames van een aantal stonede hippies die, zonder enige vorm van scholing, op een aantal instrumenten aan het harken zijn. Die albums kun je met een gerust hart bij de platenboer laten liggen.
Nee dan liever II, ik heb dan ook eindelijk Wolf City besteld (en Ufo van Guru Guru).. nu nog een maandje wachten ![]()
Can - Tago Mago, werd al genoemd in dit topic, die heb ik zelf ook pasgeleden gekocht en nog zeerzeker geen spijt van, want het is gewoon een zeer aparte en gave cd.
quote:Volledig mee eens.
Op woensdag 30 juli 2003 11:21 schreef Mahavishnu het volgende:
Iets meer dan een maand geleden Tago Mago van Can gekocht. Wat een geniale plaat! Ege Bamyasi
staat ondertussen in de bestelling bij de plaatselijke Plato.Een hele grote aanrader.
Verder vind ik NEU! werkelijk geniaal en luister ik ook graag naar bijvoorbeeld Schulze, TD en het oudere materiaal van Kraftwerk. Hun latere werk is inderdaad vrij oninteressant en weinig vernieuwend.
quote:Och, ik zie het eig gewoon als een soort duitse variant van prog-rock
Op maandag 6 oktober 2003 21:46 schreef selva het volgende:
Krautrock, hmm veel over gehoord. Aan te raden voor progrockliefhebbers (zoals ondergetekende)?
quote:Op zondag 16 september 2007 02:17 schreef nipeng het volgende:
*schop*
Een gozert van Neu!samen met Cluster = Harmonia
[afbeelding]
[afbeelding]
Gelijk maar besteld bij selexyzquote:Krautrocksampler: One Head's Guide to the Great Kosmische Musik - 1968 Onwards, written by Julian Cope, is a book describing the underground music scene in Germany from 1968 through the 1970s. The book was published in the UK by Head Heritage, with the first edition in 1995. The book was later translated into German and French, but is now out of print with original copies exchanging hands for surprisingly large amounts.
The book gives a subjective and very animated account of the phenomenon of krautrock from the perspective of the former Teardrop Explodes singer: "I wrote this short history because of the way I feel about the music, that its supreme Magic & Power has lain Unrecognised for too long" (p. 1, orthographic quirks in the original).
Comprises a narrative of rock and roll culture in general in post-WWII West Germany, along with chapters focusing on individual major artists (Faust, Tangerine Dream, Neu!, Amon Düül I and II, Timothy Leary and Ash Ra Tempel, and Rolf-Ulrich Kaiser and the Cosmic Couriers. Also an annotated appendix of "50 Kosmische Classics." Some chapters appeared previously in the UK music magazine The Wire or in the German music magazine Spex.
Klinkt erg goed iddquote:Op zondag 23 december 2007 17:37 schreef nipeng het volgende:
Mooi.
Harmonia Live 1974 moet je eens checken Hal. Mooie kraut plaat. Fijne combinatie van elektronisch en elektrisch.Beetje lekker repetitief op bepaalde momenten ook.
quote:So, this mysterious Can record has snuck it's way into some record shops in Britain. No catalogue number, no bar code, no credits and no record label mentioned. Hmmmmmm. Bootleg? Or obscure release? I've still not made my mind up about "Radio Waves" and this one is just even more confusing. On the back sleeve, the only other details apart from the track listing and the fact that it was recorded 1968/69 at Schloß Nörvenich is the phrase "Die Wirtschaft gedeiht Tag für Tag" which freetranslation.com reckons means "The economy thrives day after day".
Not exactly a wealth of information, so the only real truth comes in buying the record, taking it home and playing it. It took one spin to throw away my reservations. What you have here are some fascinating alternative versions of classic Malcolm Mooney-era Can and a couple of new songs. "Little Star Of Bethlehem", for instance, has some intriguing backing vocals with harmonies that wouldn't sound out of place on a Beach Boys record! "She Brings The Rain" is performed in a rawer, more stripped down version. "Outside My Door" and "Pnoom" sound completely different here.
Throughout the record, the sound quality is excellent and these are definitely not rough demos. Probably alternative takes or other parts of the jam sessions that were edited down for the finished studio versions. "Father Cannot Yell" definitely sounds like the later, with different lyrics and bass parts, it sounds like it could be part of the same take. The new tracks that end each side are both OK. Not as great as the other stuff, but still thorougly enjoyable. If you're a Can head and you've played your copies of "Monster Movie" and "Delay 1968" too many times for comfort, then this is an essential album.
quote:The short-lived Xhol Caravan was one of the earliest underground Krautrock groups, and their unique fusion of jazz and rock was a precursor to the direction that Embryo, Out of Focus, Missus Beastly, Thirst Moon, Ikarus, Kraan, Vita Nova, Manju and countless other German groups would take in the 1970s. Formed by saxophonists Tim Belbe and Hansi Fischer, the group started out in 1967 under the name "Soul Caravan". With a Motown-influenced bassist as well as two African-American vocalists, James Rhodes and Ronny Swinton, the group made competent but conventional R&B and soul music, even doing covers of Sam & Dave. Later that same year they released the record Get in High on CBS. By 1968, after several lineup changes, their sound began to develop into a more distinct blend of psychedelic and progressive rock and free jazz, with a wide range of influences, including the Soft Machine, Pink Floyd, Vanilla Fudge, Jimi Hendrix, Frank Zappa, Albert Ayler and Peter Brötzmann. Eventually the group coalesced with Belbe, Fischer, Rhodes, Klaus Briest on bass, Skip Vanwych on drums, and Ocki Brevert on organ. At a performance of Dave Brubeck's "Take Five" guitarist Werner Funk joined the group on-stage and stayed with them until the next year. Their live shows often consisted of long free-form jams, with a lot of experimentation and improvisation and a heavily drug-influenced vibe. In early 1969 they changed their name to Xhol Caravan to release a single "Planet Earth"/"So Down" on the Hansa label and then later that year, after both Funk and Rhodes had departed, they released the strange and excellent LP Electrip, one of the earliest Krautrock albums, also on Hansa. Xhol Caravan were a popular group at the time, constantly gigging and playing festivals, and even appeared live on WDR Radio that year as well as on television with Frank Zappa, Tangerine Dream, and Amon Düül II. Fischer left the group before the end of the year, and the band eventually shortened their name to Xhol to avoid confusion with the British group Caravan. More studio and live material was recorded that year, though the group was unable to release any of it until they signed on with the legendary Ohr Records. In 1971 Ohr released the LP Hau-Ruck, taken from a couple live jams in early July 1970. The following year the LP Motherfuckers GMBH & Co KG came out, with both live and studio tracks, also recorded in 1970 and also on the Ohr label. Xhol unfortunately disbanded at about this time. In 2001 United Dairies released Motherfuckers Live, a two-CD set of live Xhol material from 1968 (when they were still Soul Caravan with James Rhodes on vocals) and 1969 as an instrumental four-piece.
quote:Op woensdag 8 juli 2009 14:04 schreef trebremmit het volgende:
Even omhoog halen, laatst dit toffe album op lp gekocht.
Jane - Together (1972)
[ afbeelding ]
Nog mensen met obscure krautrock aanraders?
Met dank aan Syb-rund.quote:Krautrock: The Rebirth of Germany
Posted on Sunday, November 22nd, 2009
Are you as obsessed with Krautrock as we are? You have to check out BBC’s Krautrock: The Rebirth of Germany. A documentary which looks at how a radical generation of musicians created a new German musical identity out of the cultural ruins of war.
Between 1968 and 1977 bands like Neu!, Can, Faust and Kraftwerk would look beyond western rock and roll to create some of the most original and uncompromising music ever heard. They shared one common goal – a forward-looking desire to transcend Germany’s gruesome past – but that didn’t stop the music press in war-obsessed Britain from calling them Krautrock.
Get the documentary here (download).
Tags: BBC, Can, Krautrock, Neu!, The Rebirth of Germany
helemaal mee eens, 'loop' heeft hem ook nog ooit es gecovered bij de weg, wel aardige cover. die staat als bonus track op 'fade out'quote:Op dinsdag 12 januari 2010 12:59 schreef emokid het volgende:
Luister nu Soundtracks voor het eerst, ik begon bij Tago Mago tot Future days. Mother Sky is geniaal.
Neu!quote:Op maandag 15 november 2010 20:49 schreef Norrage het volgende:
Ik ken trouwens alleen Can en de menige krautrock invloeden in andere muzieksoorten, dus leuk topicWat is er meer nog een beetje de moeite waard wat niet té experimenteel wordt?
Beide Amon Düül's (I, maar vooral II) en Faust zijn essentieel. Mijn persoonlijke favoriet in het genre is Ash Ra Tempel, check vooral de s/t of Schwingungen. Erg spacey. Neu! vind ik ook te gek.quote:Op maandag 15 november 2010 21:14 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Neu!
Guru Guru (of Acid Mothers Guru)
German Oak
Voor de rest ben ik hier ook om me wat verder in de krautrock te verdiepen.
check, ik heb laatst een hele bult LP's gekocht waaronder een aantal van grobschnitt en eroc. grobschnitt was wel koel, eroc moet ik nog steeds luisteren. ik denk dat nu wel een goed moment is om dat te doenquote:Op maandag 15 november 2010 22:44 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Iemand die Grobschnitt kent?
Ik heb nog een paar pareltjes van hen op LP: Volle Molle (live), Solar Music Live (live dus), Ballermann, Rockpommels land (een soort rockopera).
Het is wel een halve feestband als je ze uitgedost op de platenhoezen ziet, maar het klinkt wel goed!
De drummer Eroc heeft nog een paar leuke LP's uitgebracht waar hij onder andere accordeon op speelt
Amon Düül - Yeti : hier is wel redelijk makkelijk in te komen, nog behoorlijk rock 'n rollquote:Op maandag 15 november 2010 20:49 schreef Norrage het volgende:
Ik ken trouwens alleen Can en de menige krautrock invloeden in andere muzieksoorten, dus leuk topicWat is er meer nog een beetje de moeite waard wat niet té experimenteel wordt?
Verstandig dat je dat hebt nagelaten, dat soort links plaatsen mag inderdaad niet.quote:Op dinsdag 16 november 2010 05:01 schreef PilgrimSands het volgende:
[..]
Beide Amon Düül's (I, maar vooral II) en Faust zijn essentieel. Mijn persoonlijke favoriet in het genre is Ash Ra Tempel, check vooral de s/t of Schwingungen. Erg spacey. Neu! vind ik ook te gek.
Acid Mothers Guru Guru (zo hebben ze studiowerk uitgebracht) is wel tof, ja. Live kan ik me niet zo goed herinneren.
Heb op het moment geen toegang tot mijn verzameling, maar wat een goede kennismaking is zijn de Kraut! Demons! Kraut! compilaties. Veel obscuur materiaal naast wat klassiekers. Nieuw op Fok!, dus weet niet of je links naar megaupload e.d. mag plaatsen. Doe het voor de zekerheid maar niet. Met een beetje google skills kun je Kraut! Demons! Kraut! (deel 1), Hungry Krauts, Daddy! (deel 2) en Obscured By Krauts (laatste, voor zover ik weet) wel vinden.
Tja, kraut staat voor mof. In die BBC docu die ik een tijd geleden gezien heb waren een aantal muzikanten ook niet zo blij met die benaming.quote:Op dinsdag 16 november 2010 18:16 schreef wallofdolls het volgende:
Ik las laatst dat krautrock een scheldnaam is
wel grappig dat Conrad Schnitzer in het zelfde jaar dat Faust het nummer 'krautrock' uitbracht, ook een nummer van 20 min uitbracht onder die naam, er is niet helemaal zeker wie nou eerder wasquote:Origin of the term
The term krautrock was originally a humorous one coined by the UK music press (such as New Musical Express and Melody Maker), where "krautrock" found an early and enthusiastic underground following. The term derives from the ethnic slur "kraut", and its use by the music press was inspired by a track from Amon Düül's Psychedelic Underground titled "Mama Düül und Ihre Sauerkrautband Spielt Auf" ('Mama Düül and her Sauerkrautband Start Up.'). As is often the case with musical genre labels, few of the bands wished to see themselves pigeon-holed, and tended to eschew the term. The term is also a problematic category due to the considerable differences between the artists so labelled.
Musicologist Julian Cope, in his book Krautrocksampler, says "Krautrock is a subjective British phenomenon," based on the way the music was received in the UK rather than on the actual West German music scene out of which it grew.[1] For instance, while one of the main groups originally tagged as krautrock, Faust, recorded a seminal 12 minute track they titled "Krautrock", they would later distance themselves from the term, saying:"When the English people started talking about Krautrock, we thought they were just taking the piss... and when you hear the so-called 'Krautrock renaissance,' it makes me think everything we did was for nothing."
cool!, en het lukt idd om er iets bij te zetten, ik wist dat dat kon met spotifyquote:Op woensdag 17 november 2010 00:51 schreef Norrage het volgende:
Ben nog niet zo'n held met Spotify ofzo maar ik heb even alle tips die ik in dit topic kon vinden maar even in een spotify lijstje gezet
Ik heb deze hier:
http://open.spotify.com/u(...)XOkNLBxbtY7TLIW6AmxZ
Jullie kunnen er (als het goed is...) ook nog krautrock bijzetten! Misschien bestaan er al goede krautrock lijsten, maar goed, ik dacht ik share even het lijstje dat ik voor mezelf gemaakt had
Aah relaxed! kennelijk had ik wat spellingsfoutjes gemaakt her en der en kon sommig spul niet vinden haha..Dat is wel kenmerkend van deze muziek geloof ik, rare bandnamenquote:Op woensdag 17 november 2010 11:06 schreef Gehenna het volgende:
[..]
cool!, en het lukt idd om er iets bij te zetten, ik wist dat dat kon met spotify
ik heb even wat essentiële albums toegevoegd
Die BBC documentaire is dat toch? Die is erg interessant inderdaad.quote:Op zondag 21 november 2010 11:37 schreef arucard het volgende:
Dit is ook wel interessant om te kijken:
Ja dat is hem. Had niet gezien dat die hier al was gepost.quote:Op zondag 21 november 2010 17:07 schreef bartrid het volgende:
[..]
Die BBC documentaire is dat toch? Die is erg interessant inderdaad.
Een proto house plaat.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:52 schreef On het volgende:
Al 420 dagen niet gepost? Tijd voor een kickje met een volledig album van Manuel Gottsching.
Top, eens checken!quote:Op maandag 16 januari 2012 20:52 schreef On het volgende:
Al 420 dagen niet gepost? Tijd voor een kickje met een volledig album van Manuel Gottsching.
quote:Op maandag 16 januari 2012 23:15 schreef On het volgende:
Het deed me op sommige momenten heel erg denken aan Clinic.
quote:Op maandag 16 januari 2012 20:52 schreef On het volgende:
ben nu het album aan het luisteren, klinkt te gek, mooie heldere productie ook (a la 'a place to bury strangers')quote:
nog niet geluisterd, ga ik binnenkort dus maar even checkenquote:Op dinsdag 17 januari 2012 12:36 schreef bartrid het volgende:
The Oscillation is gaaf. Die plaat van 2011 is 1 van mijn favoriete van vorig jaar.
Ja erg leuk album inderdaad!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 16:55 schreef On het volgende:
Van The Oscillation ken ik alleen het Out Of Phase album. Die is in ieder geval erg catchy.
Neu! dacht ik zelf ook aan ja. Toch ook wel heel fijnquote:Op dinsdag 17 januari 2012 17:24 schreef On het volgende:
Grappig, een krautrock uitstapje van Wilco.
Ik moest opzich wel aan Neu! denken, maar daar valt alle krautrock wel op te verhalen.
Geweldige plaatquote:Op maandag 16 januari 2012 20:52 schreef On het volgende:
Als je je een beetje verdiept in de krautrock zul je zien dat eht juist voorkomt uit een beweging tegen de gevestigde orde die na de oorlog net deed alsof de oorlog niet gebeurd was. (kijk vooral ook naar de jeugdbeweging van de jaren 60 70 in duitsland) Alhoewel krautrockers niet heel politiek actief zijn komt het daar wel uit voort, een eigen identiteit hebben die niets te maken heeft met amerika of england en óók niet met het duitsland van de oorlogquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:39 schreef KGV het volgende:
die gitaren hebben ze zeker van mijn fiets gemaakt
Nooit van gehoord.quote:Op zaterdag 22 september 2001 21:06 schreef links234 het volgende:
Is iemand bekend met dit genre? Bandjes als Can, Amon Düül II, Tangerine Dream, Cluster, Neu! etc.
Nou, als die Links234 d'r naar luistert hoeft het voor mij niet. Die lapzwans heeft geen smaak.quote:
Gebbetje om te lachuh, meneer Sonneberreg.quote:
Vraag het Arceequote:Op zaterdag 17 maart 2012 16:07 schreef Ulx het volgende:
[..]
Gebbetje om te lachuh, meneer Sonneberreg.
Ik luister nog af en toe krautrock. Zo'n beetje dezelfde bands die TS noemde. Vandaar.
Is dit trouwens het langst lopende nog actieve topic op Fok?
Grappig, hoewel een groot woord, is wel weer dat Amon Düül een sterk verband had met de beweging die rond de RAF plaats vond.quote:Op woensdag 18 januari 2012 09:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als je je een beetje verdiept in de krautrock zul je zien dat eht juist voorkomt uit een beweging tegen de gevestigde orde die na de oorlog net deed alsof de oorlog niet gebeurd was. (kijk vooral ook naar de jeugdbeweging van de jaren 60 70 in duitsland) Alhoewel krautrockers niet heel politiek actief zijn komt het daar wel uit voort, een eigen identiteit hebben die niets te maken heeft met amerika of england en óók niet met het duitsland van de oorlog
Vertel daar eens wat meer over. Ik kan namelijk geen duidelijke verbanden tussen die groepen vinden.quote:Op maandag 19 maart 2012 02:25 schreef OProg het volgende:
[..]
Grappig, hoewel een groot woord, is wel weer dat Amon Düül een sterk verband had met de beweging die rond de RAF plaats vond.
Deze moet je dan even kijkenquote:Op maandag 19 maart 2012 21:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vertel daar eens wat meer over. Ik kan namelijk geen duidelijke verbanden tussen die groepen vinden.
Luister er nu naar ja, klinkt wel lekkerquote:Op vrijdag 6 juli 2012 00:03 schreef On het volgende:
Die nieuwe van Beak> (van oa Portisheads Geoff Barrow) is lekker.
Ik denk er overigens over om binnenkort the Lost Tapes van Can aan te schaffen. Mag wat kosten (circa 35 euro) maar dan krijg je wel veel 'vers' materiaal.
Maar het is wel een heel erg mooie boxset met boekwerk, alleen daarom vond ik het de prijs al waard.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 00:47 schreef Gehenna het volgende:
oh die nieuwe beak> moet ik nog checken idd, die vorige was erg lekker
The lost tapes had ik laast geluisterd op Spotify, maar ik vond 3 CD's te veel. Al het leuke materiaal (aantal nieuwe dingen en wat toffe live uitvoeringen) zou op 1 schijfje passen. Wat overblijft is zijn wat oude (mindere) versies van bekende tracks, wat so-so tracks en wat musique-concrete achtige korte instrumentals...
The Peel sessions van een tijdje terug, vond ik uiteindelijk veel meer bieden
quote:Hookworms are a collective from Leeds, creating music which might be best described as a "Krautrock album for driving enthusiasts". Vocals full of angst, deep bass hooks and a constant looming crescendo of drums make for the best combination
Millions now living.. en TNT zijn echt briljant, de rest ken ik eigenlijk niet zo..quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:49 schreef Norrage het volgende:
Zit een beetje Tortoise te luisteren de laatste dagen, fijne band zeg
En Suuuns komt met een nieuwe
Precies de twee die ik ken en inderdaad briljant.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 10:58 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Millions now living.. en TNT zijn echt briljant, de rest ken ik eigenlijk niet zo..
The Heads is altijd dik in orde.quote:Op maandag 11 maart 2013 17:03 schreef trebremmit het volgende:
Krautrock uit 2013 door een band uit Engeland met de gitarist van The Heads.
Klinkt goed!
Vanavond thuis maar eens afluisteren. Bedankt!quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:46 schreef Gehenna het volgende:
Er staat een leuk luisterboek van Leo Blokhuis op de Luisterpaal, over de muziekgeschiedenis van Berlijn, waar de Krautrock natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van was:
http://3voor12.vpro.nl/lu(...)rifying-Berlijn.html
Die cd kreeg ik vorige week binnen. Lekker plaatje, niet bijster origineel maar gewoon fijn.quote:
precies mijn meningquote:Op dinsdag 23 april 2013 13:45 schreef bartrid het volgende:
[..]
Die cd kreeg ik vorige week binnen. Lekker plaatje, niet bijster origineel maar gewoon fijn.
oh apart, ze kwamen op Roadburn beide keren erg sympathiek over eigenlijk..quote:Op dinsdag 23 april 2013 13:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vond camera op roadburn wel een ontdekking... maar als ik zo de berichtgeving lees is het niet een heel stabiel bandje... ze hebben veel data gecancelled en het komt allemaal nogal "licht ontvlambaar" over.
Vond ik ookquote:Op dinsdag 23 april 2013 13:55 schreef Gehenna het volgende:
[..]
oh apart, ze kwamen op Roadburn beide keren erg sympathiek over eigenlijk..
quote:
Oh, tofheid!quote:
Nog kunnen luisteren? Hij is inmiddels weer offline door wat rechthebbende van de muziekflardenquote:Op dinsdag 23 april 2013 11:54 schreef OProg het volgende:
[..]
Vanavond thuis maar eens afluisteren. Bedankt!
Ohja daar kende ik hun vanquote:
Nee. Heb griep. Wilde het later deze week doen.quote:Op dinsdag 23 april 2013 22:45 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Nog kunnen luisteren? Hij is inmiddels weer offline door wat rechthebbende van de muziekflarden
Leuk bandje jaquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:47 schreef On het volgende:
Wel een leuk album van dit jaar. Heeft ook wat hiphop en funk invloeden.
oeh leuk, ik ga het album binnenkort checkenquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:47 schreef On het volgende:
Lekkere plaat ja en ook goed om te horen dat er ook bands zijn die meer met krautrock doen dan alleen het kopieren van die motorik drumbeat van Hallogallo...quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 11:47 schreef On het volgende:
Lekker zeg, zie nu pas dat die in het topic staatquote:
quote:In what will be a UK premiere, iconic German krautrock group faUSt will perform their classic album IV from start to finish with a string trio live at Union Chapel.
Renowned for their improvised approach to music making, faUSt’s influence is perhaps best encapsulated by their masterpiece IV, recorded in Oxfordshire in 1973.
Arguably their most important work, IV employed drone and noise techniques which were revolutionary at the time of recording, and went on to immeasurably influence the ambient and industrial music landscapes.
With it being the final album before their initial split in the mid 70s, IV represents a band at its creative peak, and one that perfectly embodies the rebellious spirit of the krautrock movement in West Germany.
Ken je het verhaal ook achter de Cosmic Jokers?quote:Op vrijdag 31 januari 2020 05:38 schreef -Hakuna- het volgende:
Heerlijk die degelijke Duitse krautrock. Vooral de labels Brain en Innovative Commication (van klaus Schulze) zijn de moeite van het beluisteren waard.
Maar deze ook. Manuel Gottsching, en Klaus Schulze die hier de aandacht trekken.![]()
The Cosmic Jokers - The Cosmic Jokers (1974)
quote:Op vrijdag 31 januari 2020 09:22 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ken je het verhaal ook achter de Cosmic Jokers?
Dat waren eigenlijk niet meer dan jam sessies (vol acid), die zonder de bandleden erover in te lichten stiekem opgenomen en uitgebracht werden door Rolf-Ulrich Kaiser. Manuel Gottsching hoorde zichzelf ineens spelen op een onbekende plaat in een muziekwinkel. Kaiser is uiteindelijk Duitsland uitgevlucht omdat hij bang was voor de uitkomst van de aangespannen rechtszaken (na plaat #5)
Wat een verhaalquote:Op vrijdag 31 januari 2020 09:22 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ken je het verhaal ook achter de Cosmic Jokers?
Dat waren eigenlijk niet meer dan jam sessies (vol acid), die zonder de bandleden erover in te lichten stiekem opgenomen en uitgebracht werden door Rolf-Ulrich Kaiser. Manuel Gottsching hoorde zichzelf ineens spelen op een onbekende plaat in een muziekwinkel. Kaiser is uiteindelijk Duitsland uitgevlucht omdat hij bang was voor de uitkomst van de aangespannen rechtszaken (na plaat #5)
Best leuk om een topic van een oude kloon van jezelf ineens terug te zien na 18-1/2 jaar.quote:
Ik hoop het voor julliequote:Op donderdag 30 januari 2020 22:50 schreef Gehenna het volgende:
Tof!
Nu hopen dat ze ook hierheen komen
toffe documentaire, dank je voor de tip.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 09:00 schreef bartrid het volgende:
Al 11 jaar oud maar nog steeds relevant.
Kun je meteen zijn ultieme meesterwerken beluisteren.quote:Op zaterdag 1 februari 2020 10:19 schreef bartrid het volgende:
[..]
Wat een verhaalKende ze niet maar staat nu aan, lekker
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |