Wromquote:Op zondag 19 december 2004 23:55 schreef wonderer het volgende:
Southern Comfort is een (whiskey)likeur. Nogal logisch dat die zoeter is, ja. Vind hem zelf niet echt lekker, te zoet... probeer eens iets anders puur, ik begon met Jim Beam/Cola...
Oh, dat mag ook. Ik bedoelde meer, probeer eens een whisky puur (een goeie). Er ging vrijdag een wereld voor me openquote:
damnquote:Op maandag 20 december 2004 00:43 schreef bas-beest het volgende:
* bas-beest drinkt alleen whisk(e)y in de pure variant...
En dan bijv. Laphroaig 10 Year Oldof Highland Park 12 Year old
't hangt dan van mijn bui af of ik helemaal puur drink of met een heel klein beetje water...
Ardbeg 10yrquote:Op maandag 20 december 2004 00:48 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
Probeer dan es Glen Deveron, heerlijke zachte whisky (schots dus). Niet te scherp of rokerig. Prijs zit rond de 30 e.
Voor de 'kenners' heb ik ook nog een goede tip: Laphroaig. Echt heeerlijk. Is een Islay whisky, zoals men dat zo mooi kan zeggen met een 'medicinaal' vleugje, beetje rokerig. Wel beetje prijzig (¤49) maar dat is het echt dubbel en dwars waard.
Zijn er hier nog meer (beginnende) liefhebbers? Iemand nog goede tips?
Springbank is niet zo goed gevallen?quote:Op maandag 20 december 2004 00:52 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ardbeg 10yr
Balvenie 12yr Doublewood
Springbank 10yr
Nee. Rook nergens naar, smaakte nergens naar en was alleen maar scherp in de mond. De Springbank 12 aan OTOH was prachtig. Maar die is nog volgens het oude recept/procedé gemaakt, wist Doffy te vertellen.quote:Op maandag 20 december 2004 00:57 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
[..]
Springbank is niet zo goed gevallen?
Ik heb onlangs voor m'n verjaardag een prachtig boek over whisky's gekregen, heel erg leuk, staan ook allemaal feitjes en dingen in over de destileerderijen. Altijd leuk om iets bij een goede fles te kunnen zeggen he.
Op dit moment ben ik aan het genieten van de laatste druppels Laphroaig 10 years, alleen al ruiken is heerlijk
Heb m'n boek niet bij de hand maar zal es wat opzoeken over Ardbeg en Balvenie. Es kijken of t ook wat voor mij is
Laphroaig is indd best goed, maar dan wat mij betreft voornamelijk de 10yr vatsterkte (zo'n 58%) - die kost bij Ton e49,95 voor een liter, dus is nog goed te betalen ook. Of natuurlijk sommige independant-bottelingen, zoals de Cadenhead's Laphroaig 13yrquote:Op maandag 20 december 2004 00:49 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
damnanders ff op precies het zelfde moment laphroaig gepost. Niet zo veel mensen kennen hem, best toeval eigelijk
![]()
De Springbank 10 is indd niet wat Springbank ooit geweest is..quote:Op maandag 20 december 2004 02:45 schreef wonderer het volgende:
Nee. Rook nergens naar, smaakte nergens naar en was alleen maar scherp in de mond. De Springbank 12 aan OTOH was prachtig.
Chapeau, dat klinkt toch behoorlijk professioneel!quote:Balvenie is vrij zoet, het was de eerste die ik echt proefde met een boekje erbij, maar mijn ongeoefende bevinding:
Nose: zoetig, vleugje bloesem, toffee
Palate: houtig, zoet, flinter gras in de afdronk, zoethout
Finish: lichte tinteling op de tong, zoet
Kleur is niet zo belangrijk, sterker, het kan contra werken. Whiskies die heel mooi diep-goedbruin zijn, moet je wantrouwen, omdat vele distilleries caramel toevoegen (!) omdat mensen denken dat de kleur belangrijk is. Ardbeg & co doen dat niet, omdat ze liever de whisky bottelen zoals die uit de vaten komt. Wees ze dankbaar!quote:De Ardbeg was geweldig, rokerig, turf, echt iets om van te genieten bij de openhaard. Ik vond alleen de kleur niet zo mooi, gelig, terwijl ik vind dat Whisky amberkleurig hoort te zijn. Maar da's nitpicking
Nu heb je zeker ook zo'n stukje land daar?quote:Op maandag 20 december 2004 00:48 schreef j_a_s_p_e_r het volgende:
Voor de 'kenners' heb ik ook nog een goede tip: Laphroaig. Echt heeerlijk. Is een Islay whisky, zoals men dat zo mooi kan zeggen met een 'medicinaal' vleugje, beetje rokerig.
Dank!quote:Op maandag 20 december 2004 15:29 schreef wonderer het volgende:
OP aangepast,
Moet je daar ook maar een fles van halen he?quote:en Doffy, dan was het toch de Lagavulin 16yr die Mart had. Weten we dat ook.
Och, ik had alvast een OP'tje klaar staan, maar dat stelde niet veel voor hoorquote:@Twoflower, dan moeten we dit topic maar snel volposten zodat Doffy de volgende kan openen. Sorry, ik wist niet dat hij plannen had...
Dat is altijd een goed excuus! Succes!quote:* wonderer naar slijter gaat nu
Ja ja, nou heb ik het weer gedaan!quote:Op maandag 20 december 2004 15:33 schreef Doffy het volgende:
[..]
Och, ik had alvast een OP'tje klaar staan, maar dat stelde niet veel voor hoorTwof overdrijft
Hahaha, dat helpt zeker. Maar inderdaad, dood aan Gall & Gall!quote:Op maandag 20 december 2004 16:45 schreef wonderer het volgende:
Onafhankelijke slijters zijnVooral als er een oud-klasgenoot achter de toonbank staat
Goeie keus!quote:maar ik heb toch maar de Ardbeg 10 genomen(¤ 40 ipv de 46 van de mitra) Die krijg ik dus met kerst onder de boom.
Toch geen tumblers he?quote:En twee mooie gegraveerde glazen gratis
Nee joh. Tulpglazen. Speciale single malt dingen. Ja, ze zitten ingepakt dus ik kan geen foto maken. Volgende weekquote:Op maandag 20 december 2004 16:58 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hahaha, dat helpt zeker. Maar inderdaad, dood aan Gall & Gall!
[..]
Goeie keus!
[..]
Toch geen tumblers he?
whehehe... heb ik ook, een hele 'square foot'quote:Op maandag 20 december 2004 13:08 schreef Againzender het volgende:
[..]
Nu heb je zeker ook zo'n stukje land daar?
tvp
Ik kopieer maar even de volledige tekst van de site:quote:Op maandag 31 januari 2005 12:23 schreef Doffy het volgende:
*schopje* De whiskywereld draait door hoor!
Voor die mensen die er zin en geld voor hebben, organiseert Cadenhead's in maart een Springbank Millennium proeverij: het beste van de afgelopen 50 jaar Springbank. Kost EUR 185,-, maar dan heb je ook wel wat!
Met toelichting van de distillers van Springbank zelf, en nog wat "monsters" uit de distillery!
Was jij eigenlijk van plan te gaan Doffy?quote:04-03-2005 (een vrijdag)
Springbank Millenium Tasting
Dat wordt een unieke proeverij voor Springbank liefhebbers, maar ook voor diegenen die wel eens een aantal van de meest bijzondere en mooie whisky’s ooit gemaakt willen proeven.
Deze proeverij zal worden geleid door een vertegenwoordiger van de Springbank Distilleerderij. Deze zal ervoor zorgen dat er, naast het reguliere proefprogramma, ook enkele bijzondere “cask samples” te proeven zullen zijn. De volgende whisky’s zullen bij deze gelegenheid op tafel komen:
• Springbank Millenium 25 years
• Springbank Millenium 30 years
• Springbank Millenium 35 years
• Springbank Millenium 40 years
• Springbank Millenium 45 years
• Springbank Millenium 50 years
• Springbank 25 years “Frank McHardy” jubileum botteling.
Verder kleden wij deze avond aan met een heerlijk koud buffet om onder het genot van een hapje de whisky’s met medeproevers nog eens de revue te laten passeren.
Van de grote Springbank “millenium set” bestaat eenzelfde set in miniatuur. Ook deze hebben wij te pakken gekregen. Onder de (maximaal!!) 30 betalende deelnemers aan deze proeverij zal deze set verloot worden!! U maakt dus kans om na het proeven met een complete millenium set naar huis te gaan.
Enkele speciale voorwaarden die voor deze proeverij gelden:
• Er kunnen maximaal 30 personen meedoen. Aanmelding op volgorde van binnenkomst.
• Er moeten zich minimaal 26 personen voor deze proeverij aanmelden. Bij een lager aantal kan deze helaas niet doorgaan. Als blijkt dat dit streefgetal niet gehaald gaat worden, worden alle aanbetalingen direct terugbetaald.
• Na bevestiging van uw inschrijving dient de helft van totaalbedrag binnen 10 dagen te worden voldaan. Daarna is uw inschrijving definitief. De rest van het bedrag dient uiterlijk 2 weken voor de proeverij voldaan te worden.
Volgens mij het materiaal waar op gestookt wordt, waar van nature in Ierland ander materiaal beschikbaar is/was dan Schotland, maar dat weet ik niet zeker.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 02:32 schreef wonderer het volgende:
Stil...
Ik had vorige week Paddy Irish Whiskey en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Horizonverbredend, zeg maar.
Wat is nou precies "the deal" met ierse whiskey? De manier van stoken ofzo?
Ja, dat idee had ik dus ook, en daarom was ik aangenaam verrast dat Paddy een hintje turf hadquote:Op vrijdag 11 maart 2005 08:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Volgens mij het materiaal waar op gestookt wordt, waar van nature in Ierland ander materiaal beschikbaar is/was dan Schotland, maar dat weet ik niet zeker.
Verkapte tvp
Goed idee.quote:Op donderdag 14 april 2005 08:36 schreef Twoflower het volgende:
Het blijft hier wel stil zeg. Misschien tijd voor een nieuwe meet? Dan gaat het in ieder geval weer over whisky...
Welcome to the club!quote:Op donderdag 14 april 2005 09:07 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Wow, ik ga dit topic eens in de gaten houden zeg!
Ik dronk zo'n 2 maanden geleden mijn eerste whisky, en na een paar keer knipperen was het 'aardig'. Inmiddels geniet ik er oprecht van!
Allereerst vind ik het goed dat je niet te duur wil beginnen. Niet alleen is dat ok voor je portemonnee, maar ook verpest je niet onmiddelijk je whisky-smaak: je moet het opbouwen!quote:Heb alleen zelf geen whiskey of whisky... Wil wel binnenkort een fles kopen, maar dan niet duur (<20) en toch lekker. Ik twijfel nog. Misschien een Johnnie walker?? Ik hoorde slechte verhalen over de Red Label, maar de Black Label, is dat een aardige?
In de vorige topics staan een aantal hele goeie slijters genoemd, maar ik weet niet of er daar eentje uit jouw regio bij zit. Hmm anyway, een goeie slijter is goud waard. Gall & Gall is natuurlijk ook een oplossing, maar hun assortiment is beperkt (althans, voor de echte liefhebber) en vaak ontzettend duur.quote:Op donderdag 14 april 2005 18:56 schreef De_Warme_bakker het volgende:
ik ben erg benieuwd!
snel maar eens een goeie slijter zoeken hier...
23.quote:@iedereen: Hoeveel flessen hebben jullie staan thuis?
Vijf, waarvan één leegquote:Op donderdag 14 april 2005 18:56 schreef De_Warme_bakker het volgende:
ik ben erg benieuwd!
snel maar eens een goeie slijter zoeken hier...
@iedereen: Hoeveel flessen hebben jullie staan thuis?
Slechts 2 (beide Single Malt). Ik ben helaas te weinig thuis om er veel van te genieten, dus meer flessen zou zonde zijn...quote:Op donderdag 14 april 2005 18:56 schreef De_Warme_bakker het volgende:
@iedereen: Hoeveel flessen hebben jullie staan thuis?
Hij's best lekker, absoluut. Heb één keer de 'eer' gehad een glaasje ervan te mogen proeven. Het is een typische blend, maar wel een hele subtiele. Misschien zelfs iets té subtiel, want echt heel 'spannend' is ie niet.quote:Op donderdag 14 april 2005 19:24 schreef LordLynx het volgende:
Ik zit al een tijdje met de gedachte te spelen een Blue Label (Johhny Walker) te kopen, is die een beetje aan te raden?
Ok, dit bewijst maar weer dat een meet zonder jou gewoon niet compleet is...quote:Op vrijdag 15 april 2005 09:52 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hij's best lekker, absoluut. Heb één keer de 'eer' gehad een glaasje ervan te mogen proeven. Het is een typische blend, maar wel een hele subtiele. Misschien zelfs iets té subtiel, want echt heel 'spannend' is ie niet.
Wat mij alleen mateloos irriteert is de hemeltergend hoge prijs. Bij Ton Overmars betaal je normaal bijna 160 euro voor een liter. En dat is al goedkoop!
Voor een hele, hele, HELE goeie vat-sterkte single-malt zou ik zoveel geld misschien nog willen neerleggen. Ooit! (Ik twijfel hevig aan deze bijvoorbeeld). Maar voor een niet eens zo briljante fles ga ik zoveel geld *nooit* betalen.
Als je een goeie blend wilt, dan kan je voor EUR 77,95 bij dezelfde slijter terecht voor een fles Cutty Sark 25yr. Als je 't mij vraagt een betere blend dan de Blue Label. Als je echt voor minder geld klaar wilt zijn, is er ook de onvolprezen Campbeltown Loch 21yr voor EUR 39,-. Uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.
Hoop dat je hier iets aan hebt![]()
Heb ik zeker iets aan, bedankt.quote:Op vrijdag 15 april 2005 09:52 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hij's best lekker, absoluut. Heb één keer de 'eer' gehad een glaasje ervan te mogen proeven. Het is een typische blend, maar wel een hele subtiele. Misschien zelfs iets té subtiel, want echt heel 'spannend' is ie niet.
Wat mij alleen mateloos irriteert is de hemeltergend hoge prijs. Bij Ton Overmars betaal je normaal bijna 160 euro voor een liter. En dat is al goedkoop!
Voor een hele, hele, HELE goeie vat-sterkte single-malt zou ik zoveel geld misschien nog willen neerleggen. Ooit! (Ik twijfel hevig aan deze bijvoorbeeld). Maar voor een niet eens zo briljante fles ga ik zoveel geld *nooit* betalen.
Als je een goeie blend wilt, dan kan je voor EUR 77,95 bij dezelfde slijter terecht voor een fles Cutty Sark 25yr. Als je 't mij vraagt een betere blend dan de Blue Label. Als je echt voor minder geld klaar wilt zijn, is er ook de onvolprezen Campbeltown Loch 21yr voor EUR 39,-. Uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.
Hoop dat je hier iets aan hebt![]()
Geen idee. Je zou kunnen concluderen dat als je meer koopt, je gewoon meer alcohol krijgt. Je ziet het vaker: verschillende bottelingen hebben verschillende sterktes. Kan soms ook per land verschillen; koop een Laphroaig in <weetikveel> en hij is 40%, koop 'm ergens anders en hij is 43%. Wat de reden is? Geen idee. Het scheelt hooguit een plons water...quote:Op vrijdag 15 april 2005 20:06 schreef LordLynx het volgende:
Misschien een stomme vraagje (ben niet echt een kenner ofzo, heb 2 flessen thuis staan), maar waarom staan op die site bij alle Johhny Walkers dat de literflessen sterker (43%) zijn dan de kleinere flessen?
quote:Op zondag 17 april 2005 12:21 schreef GotC het volgende:
Heb inmiddels een voorkeur voor Glenfiddich malt gekregen, ondanks de vele flessen whisky die beneden in de kast staan. En dan wel zonder water, ijs, cola oid drinken! Puur!
Geniet, maar drink met mate(n)quote:Maar goed..verder nog tips voor een beginnende Schotse whisky drinker?
Dat klinkt als een goed idee!quote:Hah! Deze zomer voor de 18e keer naar Schotland, whisky inslaan?![]()
Met cola heb ik zelfs nog nooit geprobeerd, mag niet eens hier thuis.quote:Op zondag 17 april 2005 19:11 schreef Doffy het volgende:
[..]Goed zo! Niks geen cola, of wat dan ook. Ik ben sinds kort lid van 'the Ardbeg Committee', en in het bijbehorende regelboekje staat dat ieder lid dat single malts (met name Ardbeg natuurlijk
) aanlengt met iets anders dan water, onmiddelijk wordt geroyeerd
[..]
Ik drink het wel met anderen, en het is 100% een sociaal drankje. Vooral lekker in de juist ambience, liefste incl. open haard, koud buiten..dat soort. Just to warm you up!quote:Geniet, maar drink met mate(n)![]()
Serieus, geen idee. Verspreid met woord, en deel whisky met anderen. Voor mij is whisky nog steeds bij uitstek iets om lekker gezellig wollig over te doen, en een beetje mee te spelen. Het is een sociaal drankje; alleen drinken vind ik gewoon niets aan. En zonde van de lekkere (dure) whisky bovendien - dat is het alleen waard als je ervan kunt genieten!
[..]
Mwah, familie bezoeken he.. We blijven ergens onderaan een heuvel bij Inverness (40 km ervandaan) in een huisje, 2 weekjes maar..quote:Dat klinkt als een goed idee!Waar ga je heen? Islay Festival toevallig...?
![]()
Was mij ook al eens opgevallen. Eén van de barmensen doet geloof ik ook aan whiskyproefavonden.quote:Op zaterdag 23 april 2005 00:13 schreef wonderer het volgende:
Vandaag naar het Arendsnest geweest (Herengracht 90 Amsterdam), dat een hele redelijke sortering malts heeft voor een biercafé.
Whiskyproefavonden..leuk en lekker! Jammer dat t in Amsterdam is, is toch wel weer effe reizen voor mij.quote:Op zaterdag 23 april 2005 00:17 schreef Againzender het volgende:
[..]
Was mij ook al eens opgevallen. Eén van de barmensen doet geloof ik ook aan whiskyproefavonden.
Maar ik ben er eigenlijk alleen voor het bier geweest....
We wachten met spanning op de recentiesquote:Op zaterdag 23 april 2005 12:24 schreef GotC het volgende:
[..]
Ik ga vandaag wat verschillende whisky's proberen die we beneden in de kast hebben liggen..ben benieuwd.
Ik heb daar eens een oude Gordon & McPhail's botteling van Glen Burgie gehad. Zwaar gesherry'd, met een finish die sterk deed denken aan Tia Maria. Maar dan wel lekkerquote:Op zaterdag 23 april 2005 00:13 schreef wonderer het volgende:
Vandaag naar het Arendsnest geweest (Herengracht 90 Amsterdam), dat een hele redelijke sortering malts heeft voor een biercafé. Ik heb daar een bowmore 12 geproefd, een Macallan 12 en een Tobermory 7.
Ik zou de volgorde doorgaans ook omgedraaid hebbenquote:Het verschil tussen Bowmore en Macallan was huizenhoog, of zich wel interessant, maar ik ben een turf liefhebber, dus na die Bowmore was de Macallan wel lekker maar niet mijn stijl.
Ben persoonlijk geen fan van Tobermory (aka Ledaig), hoewel ik een enkele keer wel eens een independant botteling heb gehad die best goed te pruimen was. Weet je toevallig welk 'merk' die Tobermory was?quote:De Tobermory rook heerlijk naar mokka en kandij, maar de smaak was jong en scherp, heel anders. Niet vies, maar niet mijn smaak.
quote:Maar ja, je probeert eens wat en zonder Doffy om je te adviseren is het toch behelpen
Kom, kom, ik gun ook jou best een slokjequote:Op maandag 25 april 2005 09:18 schreef Doffy het volgende:
Ik heb dit weekend (voor een vriend) een fles Springbank CV aangeschaft! Dat is nog eens een (allang niet meer in de handel zijnde) whisky!
Ah, de gelukkige vriend?quote:Op dinsdag 26 april 2005 21:55 schreef jhksema het volgende:
[..]
Kom, kom, ik gun ook jou best een slokje![]()
quote:Op dinsdag 26 april 2005 21:55 schreef jhksema het volgende:
Kom, kom, ik gun ook jou best een slokje![]()
Dat moet nog blijken, hč. Als het goed is gaat de fles a.s. zaterdag open. Maar ik weet natuurlijk ook wel wie ik mijn whisky uit laten zoekenquote:
Niet alleen hier hoor.... Vergeet niet dat ik 'm ook persoonlijk ken. Niet zo goed als jij natuurlijk....quote:Op woensdag 27 april 2005 22:34 schreef jhksema het volgende:
[..]
Dat moet nog blijken, hč. Als het goed is gaat de fles a.s. zaterdag open. Maar ik weet natuurlijk ook wel wie ik mijn whisky uit laten zoekenGeloof toch dat Doffy hier ook wel iets van een reputatie heeft opgebouwd!
Hmm... als ie niet bevalt, dan vrees ik met de pek en de veren afgevoerd te worden...quote:Op woensdag 27 april 2005 22:34 schreef jhksema het volgende:
Dat moet nog blijken, hč. Als het goed is gaat de fles a.s. zaterdag open.
Hij was fijnquote:Op zondag 1 mei 2005 15:12 schreef wonderer het volgende:
't Is zaterdag geweest, hoe was ie, jhksema (en Doffy)?
Waarom zou je uberhaupt je tanden willen poetsen na al dat lekkers? Dat kan de volgende ochtend toch ook nog?quote:Op maandag 2 mei 2005 09:36 schreef Doffy het volgende:
[..]
En de Ardbeg 10yr sherry proef je zelfs nog na het tandenpoetsen!
quote:Op maandag 2 mei 2005 09:36 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hij was fijn![]()
Verder hebben we flessen Highland Park 15yr (58%, Cadenhead's), Ardbeg Very Young (58.6%, OB), Vintage Islay (58.4%, Signatory), Laphroaig 10yr (55.3%, OB) en Burn of Speyside links laten staan.
Ow ja, ik dacht al dat ik er eentje vergeten was... Goed, dan bij deze:quote:Op maandag 2 mei 2005 12:55 schreef jhksema het volgende:
Vergeet de Talisker niet. Die hebben we nl. ook NIET gedronken
Waarom zou je het niet doen, als je het spul daarna toch nog proeft?quote:Op maandag 2 mei 2005 12:43 schreef Twoflower het volgende:
Waarom zou je uberhaupt je tanden willen poetsen na al dat lekkers? Dat kan de volgende ochtend toch ook nog?
Dat wist je toch van tevoren niet?quote:Op maandag 2 mei 2005 12:59 schreef Doffy het volgende:
[..]
Waarom zou je het niet doen, als je het spul daarna toch nog proeft?
Het gerucht gingquote:Op maandag 2 mei 2005 13:14 schreef Twoflower het volgende:
Dat wist je toch van tevoren niet?
En ofquote:Op maandag 2 mei 2005 14:16 schreef Twoflower het volgende:
Ah, jij zocht bevestiging? Wat een onderzoekende geest heb je dan...
Yeah baby yeah!quote:Op maandag 2 mei 2005 19:30 schreef jhksema het volgende:
[[url=http://www.bijltjespad.demon.nl/fok/whiskies_small.JPG]afbeelding][/url]
Heel even een fotootje om de sfeer te schetsen
[..]
Volgens een grove schattig zo'n 1000 euroquote:Op dinsdag 3 mei 2005 00:09 schreef wonderer het volgende:
Hoeveel is dat nou bij elkaar aan geld?
quote:Op dinsdag 3 mei 2005 09:20 schreef Doffy het volgende:
[..]
Volgens een grove schattig zo'n 1000 euro
Mijn ouders kwalificeren het meer als decadentquote:Op dinsdag 3 mei 2005 16:13 schreef wonderer het volgende:
Wat een hobby... passie. Life style.
Ja. Wel tof
Ach, zo'n decadente kerel wil ik wel tot mijn vriendenkring rekenen hoor. We weten toch wel beter...quote:Op dinsdag 3 mei 2005 16:52 schreef Doffy het volgende:
[..]
Mijn ouders kwalificeren het meer als decadent
*kijkt naar bibliotheek*quote:Op dinsdag 3 mei 2005 19:29 schreef Doffy het volgende:
Goed, jhksema heeft zojuist even de zaken écht becijfert, en komt op 1174,- euro.
Dat zijn zeker hele goeie (vatted) whiskies!quote:Op dinsdag 3 mei 2005 19:58 schreef Estate het volgende:
ik ben een paar weken geleden naar een whisky proefavond geweest, nooit geweten dat er ook lekkkere whisky's waren
Heb kennis gemaakt met de serie van Compass Box, Crafted Whiskies. De Hedonism en The peat Monster waren wel erg lekker. Ook een Coal Ila 18 jaar gekocht, kunnen we weer een tijdje vooruit.
Ik ben bang dat schiphol niet de variate heeft van Ton ofzo. Dus het wordt afwachten. Ik hoop een Islay, Bowmore was lekker, of misschien moet ik Balvenie nemen, kan mijn vriendje ook proeven wat lekker is.quote:
Heb laatst ook een flesje Tellamore Dew gekregen van mn pa, die haalt het vaak wat goedkoper uit het buitenland. Dus dan heb je al wat vergelijkingsmateriaal, maar ik vond die Famous Grouse toch wel lekkerder.quote:Op woensdag 18 mei 2005 01:11 schreef wonderer het volgende:
Bowmore is hier 17 dollarHeb ik op schiphol 23 euro voor betaald, dammit. De rest is hier ook hartstikke goedkoop, mazzel
Famous grouse vind ik een van de lekkere blends om te drinken. Verder drink ik zoveel mogelijk single malts.
Wees welkom Haus! Lees de 4 topics en je bent geen n00b meerquote:Op dinsdag 17 mei 2005 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Hoi, weer ff een kickje van een whiskeyn00b.
"De kenners" zijn er net zo over verdeeld als "de niet-kenners"quote:Ik zit nu aan mn eerste flesje, een fles Famous Grouse van 20 euro. Ik was erg benieuwd naar wat de kenners ervan vinden, vind em zelf namelijk erg lekker. Is dat mijn slechte smaak?
Zeker. Zo is er bij de betere slijter een hele serie "Vintage ..." te koop, met in de plaats van '...' Highland, Island, Islay, Campeltown, Lowland, Mull en Orkney. Dat zijn in feite hele jonge, naamloze single-malts (dus geen blends). Ze komen van respectievelijk: Glen Rothes, Talisker, Lagavulin, Glen Scotia, Bladnoch, Tobermory/Ledaig en Scapa. Ze kosten iets tussen de 20 en 30 euro voor 0.7 liter. Goed spul, vaak.quote:En kunnen jullie nog wat andere goedkopere flessen ( onder de 30 euro) aanraden voor deze beginner?
Doffy voor je laten bestellen op de meet.quote:Op woensdag 18 mei 2005 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Weten jullie ook een leuke site voor n00bs die wat basiskennis weggeven over whiskey?
Zijn er ook whisky tijdschriften? Eventueel alleen verkrijgbaar in Schotland? (Misschien kan ik zelfs whisky meenemen uit Schotland? Not sure. )quote:Op woensdag 18 mei 2005 21:00 schreef Doffy het volgende:
Er zijn veel sites van de distilleries zelf, zoals Springbank, Glenfiddich, etc. Ook is er het onvolprezen Whisky Magazine, waar je van alles kunt vinden over soorten, achtergronden, etc. En er zijn sites van echte whisky-freaks, zoals Malt Madness - je kan er dagenlang in spitten, maar er ook in verdwalen.
Hahaha, nou, ik heb nog wel een bestellijstje hoor!quote:Op woensdag 18 mei 2005 21:33 schreef GotC het volgende:
Zijn er ook whisky tijdschriften? Eventueel alleen verkrijgbaar in Schotland? (Misschien kan ik zelfs whisky meenemen uit Schotland? Not sure. )
Er is nog geen whisky-meet geplanned, maar het wordt wel weer tijd voor eentje. Hou dit topic in de gaten!quote:Enne, komt er een meet aan dan?Ik ben altijd in voor whisky. Ook al ben ik ook nog een beginner.
Ik ben van 8 juli tot 22 juli in een huisje 40 km onder Invernessquote:Op woensdag 18 mei 2005 21:42 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hahaha, nou, ik heb nog wel een bestellijstje hoor!Je bent toevallig niet de eerste weken van juni op Islay?
![]()
En ja, Whisky Mag is een schots magazine, maar ook verkrijgbaar bij de betere boekhandel (lees: Athenaeum en Scheltema enzo).
[..]
Ik hou het heel goed in de gatenquote:Er is nog geen whisky-meet geplanned, maar het wordt wel weer tijd voor eentje. Hou dit topic in de gaten!
Alicey had het over de WFL meet ([WFL-Meet] Omniversum Den Haag - Deel 2). Daar wordt ook nog wel eens wat gedronken
Iedereen is welkom hoor. De meet heeft een WFL'ig karakter door het bezoek aan het omniversum, maar voor de rest is het gewoon een stel mensen die nader kennis maakt.quote:Op woensdag 18 mei 2005 21:52 schreef GotC het volgende:
En ik zat ook al in dat topic te kijken paar dagen geleden! Lijkt me leuk om erheen te gaan, maar ik kom nooit in dat subforum. Vandaar dat het me vrijwel nutteloos om erheen te gaan
Hmm.. Ik vind het Omniversum wel heel tof. En ik kom dagelijks in Den Haag. Effe kijken of het met m'n werk kan. Komen er nog meer whisky liefhebbers? Maken we er een verkapt 'Whisky meets WFL' vanquote:Op woensdag 18 mei 2005 21:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Iedereen is welkom hoor. De meet heeft een WFL'ig karakter door het bezoek aan het omniversum, maar voor de rest is het gewoon een stel mensen die nader kennis maakt.
Mwah..ik ben alleen bekend in the Fiddler, een ierse pubquote:Op woensdag 18 mei 2005 22:06 schreef Doffy het volgende:
Hahaha... weet jij een goeie whiskykroeg in Den Haag? Hebben we meteen een invulling voor de after-meet![]()
Ierse pubs, met oa een gevaarlijke ierse vrouw achter de bar (ze vond het bierviltjes gooien geen succes.quote:Op woensdag 18 mei 2005 22:24 schreef Doffy het volgende:
Klinkt niet bestEr is ook vast wel een whisky-cafe, ga wel effe zoeken
Ik ben vanaf begin juni vrij van school, dus bring it onquote:Op donderdag 19 mei 2005 09:30 schreef Doffy het volgende:
Een evt. nieuwe whisky-meet zal uiteraard plaats vinden in café De Still in Amsterdam. Al was het maar omdat ik daar extra airmiles krijg![]()
En het zou ergens rond eind juni kunnen...?
Prima. 25 juni?quote:Op donderdag 19 mei 2005 09:30 schreef Doffy het volgende:
En het zou ergens rond eind juni kunnen...?
Wie komen er en hoe verlopen dergelijke meets?quote:Op donderdag 19 mei 2005 14:56 schreef Doffy het volgende:
Eens even polsen... wat mij betreft kan de 25e juni. Wie zou er nog meer voelen voor de Derde Grote Fok! Whisk(e)y-meet?
Ok.. Ik kijk wel wat de plannen worden dan, en misschien zie je mij ook, mede afhankelijk van hoe ik financieel zit en wie er komen. Als ik kom, doe ik wel mee met eten.quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:02 schreef Doffy het volgende:
Wie er komen is nog niet duidelijk. Vorige keer was er 6 man (m/v), van whisky-n00b tot eh.. ex-n00bs
Hoe het verloopt: vorige keer ging ik met Twoflower wat eten (omdat de anderen niet mee wilden), we vonden elkaar om een uur of eh.. 20u in café De Still in A'dam, en daar hebben deze whiskies gedronken. En om een uurtje of 01u a 02u waren we klaar.
We drinken allemaal halve glaasjes, zodat je aan het eind van de avond niet omvalt én het niet zo hard gaat met de rekening. We zorgen wel voor een opbouw in de drankjes, zodat je niet na 1 glaasje al niets meer proeft.
Goede signature trouwens! 'Heerlijk duurt het langst', toch? Of heb je hem uit 'Ja zuster, nee zuster'?quote:
Tsja, er zijn rare types bij. Ik deed datzelfde laatst met een glas Laphroaig, en dat rook meteen naar shampoo. Echt heel ergquote:Op donderdag 9 juni 2005 21:12 schreef wonderer het volgende:
Zag in de VS een programma over Distilleries, waaronder ook Schotse Whisky (heel verhaal over Bourbon natuurlijk). Op zich wel interessant, het verschil tussen malt en blended enzo... zo'n kenner op tv zegt "als je er een beetje water bijgooit, worden malts nog beter". Hup, hele plens, net zoveel water als whisky in zijn glas
Ik zat te computeren en werd pas wakker toen iemand Laphroaig zeiquote:Op donderdag 9 juni 2005 21:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Tsja, er zijn rare types bij. Ik deed datzelfde laatst met een glas Laphroaig, en dat rook meteen naar shampoo. Echt heel erg
Het bourbon-proces is overigens wel interessant. Het lijkt veel op whisky, natuurlijk, maar ze doen het toch net effe anders. Vooral het idee dat sommigen hun spirit een paar weken door een laag houtskool laten sijpelen
Zet mij daar ook maar bij, eigenlijk. Lijkt me best leuk, en heb de 25e nog niets. Hangt van een hoop af of ik kom, maar goed, een avondje goede whiskey drinken is nooit mis.quote:Op donderdag 9 juni 2005 21:25 schreef Alicey het volgende:
25 juni wordt een erg misschienertje voor mij..
Tja, dan moet ik ook afzeggen. Als mijn logeeradres niet meer beschikbaar is... (Enschede is nog steeds te slecht te bereiken vanuit de Randstad.)quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:59 schreef Doffy het volgende:
Ik moet helaas afzeggen. Excuses voor dit late moment, maar er zijn helaas belangrijker zaken te doen voor mij.
Zonder Doffy en Twof heeft het voor mij ook geen zin meer...quote:Op woensdag 22 juni 2005 14:30 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Tja, dan moet ik ook afzeggen. Als mijn logeeradres niet meer beschikbaar is... (Enschede is nog steeds te slecht te bereiken vanuit de Randstad.)
Je bent nog niet reddeloos verloren, DM. Er is nog hoop voor je!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 21:10 schreef DennisMoore het volgende:
*tvp*
Oja, en ik zit hier nu met Dimple voor/onder m'n neus.
De fles is bijna leeg.quote:Op woensdag 29 juni 2005 11:18 schreef Doffy het volgende:
Je bent nog niet reddeloos verloren, DM. Er is nog hoop voor je!
Nooit een verkeerd idee. De nieuwe Talisker 18yr is overigens ook bepaald geen straf om te drinken, trouwens!quote:Op woensdag 29 juni 2005 18:02 schreef DennisMoore het volgende:
De fles is bijna leeg.
Binnenkort eens Talisker kopen. Die smaakte me bij een vriend wel goed.
De supermarkt. Vorige keer hadden ze 'm wel staan.quote:Op maandag 4 juli 2005 18:22 schreef Doffy het volgende:
Geen Talisker? Ik zou het maar héél gauw uitmaken met die slijter![]()
't Is ook een blend. Tijdje terug es gehad in een cafe, maar het is niet echt een belevenis nee.quote:Op maandag 4 juli 2005 18:30 schreef DennisMoore het volgende:
En nee, die Chivas Regal is 't toch niet, denk ik.
Ik ruik weinig, en als ik een slokje op 't midden van m'n tong houd, proef ik niets.
dat is ook niet helemaal te vergelijken met Talisker natuurlijkquote:Op maandag 4 juli 2005 18:30 schreef DennisMoore het volgende:
En nee, die Chivas Regal is 't toch niet, denk ik.
Ik ruik weinig, en als ik een slokje op 't midden van m'n tong houd, proef ik niets.
Blends zijn niet per definitie slecht natuurlijk.quote:Op maandag 4 juli 2005 20:53 schreef wonderer het volgende:
't Is ook een blend. Tijdje terug es gehad in een cafe, maar het is niet echt een belevenis nee.
Ik had wat beters verwacht dus.quote:http://www.scotch-maltwhisky.com/index.php?pageID=17
Een malt is beter dan een blend
Dit is wat kort door de bocht. Toegegeven: een malt whisky heeft een uniek karakter, maar er zijn ook mindere malts. Daarnaast zijn er een aantal blended whisky's die zeer de moeite waard zijn, vooral de wat exclusievere blend's als Dimple en Chivas Regal. Het is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Wanneer je geen liefhebber bent van de aromatische malt's dan ben je misschien meer in je nopjes met een zachter blend.
Echte goeie blends zijn mi. zeldzaam, al bestaan ze zeker wel. De kans dat een willekeurige malt beter is dan een willekeurige blend, is echter vrij groot. Helaas vallen mi. de standaard Chivas Regal en Dimple daar niet onder, hoewel hun oudere broertjes nog wel eens interessant willen zijn. Overigens, de blend met de beste prijs-prestatieverhouding is wat mij betreft Campbeltown Loch 25yr, die helaas niet meer op de markt is. Maar zijn 21-jarige broertje mag er ook zijn, zeker voor de 39,- die die kost.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 17:31 schreef DennisMoore het volgende:
Blends zijn niet per definitie slecht natuurlijk.
[..]
Ik had wat beters verwacht dus..
quote:Op dinsdag 5 juli 2005 17:37 schreef Doffy het volgende:
[..]
Echte goeie blends zijn mi. zeldzaam, al bestaan ze zeker wel. De kans dat een willekeurige malt beter is dan een willekeurige blend, is echter vrij groot. Helaas vallen mi. de standaard Chivas Regal en Dimple daar niet onder, hoewel hun oudere broertjes nog wel eens interessant willen zijn. Overigens, de blend met de beste prijs-prestatieverhouding is wat mij betreft Campbeltown Loch 25yr, die helaas niet meer op de markt is. Maar zijn 21-jarige broertje mag er ook zijn, zeker voor de 39,- die die kost.
Zat ik er toch maar 5 cent naastquote:Op donderdag 7 juli 2005 21:02 schreef jhksema het volgende:
¤ 38.95 bij Ton Overmars, itt de ¤36,95 van de site. Heb er vanmiddag nog eentje gehaald...
In principe kan zonlicht een slechte invloed hebben op dranken. Daarom zit b.v. bier over het algemeen in een bruine of groene fles.quote:Op maandag 1 augustus 2005 12:59 schreef parterrepact het volgende:
even een vraagje voor de whisky-kenners..
is het slecht voor een whisky om 'niet in de koker' te staan? Oftewel, zit die koker om de fles heen omdat (dag)licht slecht is voor de whisky of omdat het gewoon leuk staat??
Ik vraag het me af omdat het knap vermeiend is mijn Oban 14yrs distillers ediion (1989) uit de koker te halen![]()
sorry cultheld, maar SHE komt toch beter dit topic inquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:09 schreef cultheld het volgende:Whisky topic
Chivas Regal en Balantines
![]()
Ik ben dan ook nog maar een rookiequote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:13 schreef Againzender het volgende:
[..]
sorry cultheld, maar SHE komt toch beter dit topic in
probeer eens een single malt, en vergelijk dat dan eens met een blend, er zal een wereld voor je open gaan
Ik pimp niet met whisky hoor, daar dat onmogelijk is in een omgeving waar iedereen alleen maar bier drinktquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:23 schreef SHE het volgende:
Pimpen met whisky is zooo typisch mannen
Als je whisky echt lekker vind, zoek dan eens op internet naar de diverse blends..., maar om het je makkelijk te maken. ...scoor bij de slijter ff een flesje bushmills...begin met de groene en work your way up![]()
Geen ijs erin
Gewoon zoals ie bedoeld is.
Persoonlijk gaat er voor mij niets boven een goeie whisky en een perfecte steak of een zuiglammetje . Het lijkt elkaar te beinvloeden, qua smaak. Goddelijk gewoon!
Persoonlijk vind ik ballantines en chivas niet zo heel lekker![]()
Bushmills... Wat kost zoiets en waar is het te koop (En zeg nou niet: "bij de slijter" , want onze slijter heeft dat merk zeker nietquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:32 schreef SHE het volgende:
Ai...persoonlijk vind ik dat de meest beroerde whisky's
jack is al helemaal overrated![]()
4 real, haal eens een flesje bushmills..ik weet zeker dat je lyrisch zult zijn en het verschil ook proeft.
Overigens doelde ik niet op jou vwb het pimpen, maar op je voorganger![]()
Vuile opportunist.quote:
Zo goedkoop ja? Duizendmaal dank. Ik ga nog een leuke winter tegemoet met al die nieuwe whisky-namen en mijn absinth-aspiraties (maar dat is offtopic, sorry)quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:58 schreef SHE het volgende:
Elke gall & gall heeft het schat..Busmills malt heb je al voor een 20 eurootjes , black voor 25 en de single malt voor 50![]()
Heb je dat gehad , dan ga je voor een highland park of talisker en dan door voor de middleton
en dan...mijn liefste........is er geen weg meer terug![]()
Als je Highland Park lekker vind dan moet je zeker een Tobermory proberen een volgens mij single malt van 10 jaar die ook erg zacht is, zeer lekker.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:58 schreef SHE het volgende:
Heb je dat gehad , dan ga je voor een highland park of talisker en dan door voor de middleton
Weet je, voor een goede wij tel je ook gauw 50 euro neer...champagne hetzelfde..zelfs nog meer, maar geen enkele druivensap kan vergeleken worden met de godendrank whisky .quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 02:05 schreef cultheld het volgende:
[..]
Zo goedkoop ja? Duizendmaal dank. Ik ga nog een leuke winter tegemoet met al die nieuwe whisky-namen en mijn absinth-aspiraties (maar dat is offtopic, sorry)![]()
Dat is dat gouden geweld uit Mull toch? Nooit gedronken!quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 02:07 schreef Tweek het volgende:
[..]
Als je Highland Park lekker vind dan moet je zeker een Tobermory proberen een volgens mij single malt van 10 jaar die ook erg zacht is, zeer lekker.
Dat zal ik doenquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 02:14 schreef SHE het volgende:
[..]
Weet je, voor een goede wij tel je ook gauw 50 euro neer...champagne hetzelfde..zelfs nog meer, maar geen enkele druivensap kan vergeleken worden met de godendrank whisky .
Echt, ik weet zeker dat je ervan uit je dak gaat.
Laat weten hoe je het vond!!
Lees nu pas dat je livet noemt........Woeiiiii!quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 02:00 schreef Tweek het volgende:
Mijn favoriete zijn wel macallan 12 jaar, lagavulin 16 jaar.
Maar ook de macallan reconstrutie serie is erg aan te raden, enigsinds prijzig. De 18 jarige doet het ook erg goed.|
Voor de rest nog glenlivet 18 jaar ook prima te doen.
Qua blends gooi ik het toch op famous grouse en jack voor door de cola.
Absoluut niet J&B en Johnny Walker.
ik neem aan dat je doelt op JW Red Label, die is idd. niet bijster goed, Black Label is al wat beter... Blue Label vind ik persoonlijk erg lekker (maar die is absoluut zijn prijs niet waard, maar dat maakt weer niet uit als je een fles krijgt)quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:32 schreef SHE het volgende:
Ai...persoonlijk vind ik dat de meest beroerde whisky's
jack is al helemaal overrated![]()
4 real, haal eens een flesje bushmills..ik weet zeker dat je lyrisch zult zijn en het verschil ook proeft.
Overigens doelde ik niet op jou vwb het pimpen, maar op je voorganger![]()
Dat getroll van mij moet je niet serieus nemen hoorquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 02:33 schreef SHE het volgende:
Onder die grote bek zit ook vast een held, cult![]()
Ik vind het leuk dat je zo geinteresseerd bent. Ikzelf ben echt een whisky adapt..heritage van mijn pappie. En in mijn omgeving interesseert het slechts weinig mensen wat ze naar binnen gooien...dat is best een gemis.
Thank god for Fok!
Jij snapt het !!quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 02:38 schreef cultheld het volgende:
[..]
Whisky is niet alleen een tongstreling, maar brengt eigenlijk al je waarnemende zintuigen in hogere sferen, mits je de juiste dosering tot je neemt.
beter toch?quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 14:03 schreef parterrepact het volgende:
zojuist gescoord bij de supermarktslijter (ja sorry.., de echte is op vakantie) : een flesje Jameson met gratis 12yrs miniatuur erbij.
Even nakijken op gall.nl blijkt dat ik er met mijn ¤16,19 ook nog 2,50 minder voor gelapt heb dan bij de gallengall+ miniatuur op de mats!
Vaker naar die supermarktslijter dacht ik zo!
De gall en gall is trouwens niet die echte slijter.., da's een bijzonder vriendelijke onafhankelijke slijter. Een flesje whisky kopen kost je daar minstens een half uur met hem over van alles en nog wat praten
je zou een "Glenmorangie 10 Year Old" kunnen proberen.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 00:36 schreef FokLex het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat een aanrader is in de prijsklasse van 20 tot 40 euro euro. Ik wil eerst een zachte frisse proberen, dus als iemand tips heeft dan hoor ik het graag![]()
Leuk om te lezen ditquote:Op woensdag 10 augustus 2005 00:42 schreef bas-beest het volgende:
[..]
je zou een "Glenmorangie 10 Year Old" kunnen proberen.
Info van de site:
It has been called ‘the perfect ten’ and most Glenmorangie drinkers will readily drink to that! After 10 years in ex-Bourbon casks, the Glenmorangie spirit has had enough time to mature and mellow into a beautifully balanced yet marvellously complex malt whisky. Enjoyed by newcomers and connoisseurs alike, it’s Scotland’s favourite malt whisky, hand-crafted with pride by the Sixteen Men of Tain.
En eentje die ik vond na kort Googlen
Heerlijke frisse whisky; moest het eerst afleggen tegen veel van zijn special edition broertjes maar daar kom ik sinds de nieuwe bottelingen van de woodfinishes langzaam op terug. Een perfecte starterswhisky voor blended drinkers die eens een single malt willen proberen. Heerlijke frisse geur met citrus en clean bourbonhoutkarakter. Mooie maltsmaak, fruitig (citrus, banaan), licht kruidig en zilt. Prettige droge en zoete afdronk. Genieten voor minder dan 30 euro.
tnxquote:Op woensdag 10 augustus 2005 00:42 schreef bas-beest het volgende:
[..]
je zou een "Glenmorangie 10 Year Old" kunnen proberen.
Info van de site:
It has been called ‘the perfect ten’ and most Glenmorangie drinkers will readily drink to that! After 10 years in ex-Bourbon casks, the Glenmorangie spirit has had enough time to mature and mellow into a beautifully balanced yet marvellously complex malt whisky. Enjoyed by newcomers and connoisseurs alike, it’s Scotland’s favourite malt whisky, hand-crafted with pride by the Sixteen Men of Tain.
En eentje die ik vond na kort Googlen
Heerlijke frisse whisky; moest het eerst afleggen tegen veel van zijn special edition broertjes maar daar kom ik sinds de nieuwe bottelingen van de woodfinishes langzaam op terug. Een perfecte starterswhisky voor blended drinkers die eens een single malt willen proberen. Heerlijke frisse geur met citrus en clean bourbonhoutkarakter. Mooie maltsmaak, fruitig (citrus, banaan), licht kruidig en zilt. Prettige droge en zoete afdronk. Genieten voor minder dan 30 euro.
dezelfde, alleen dan in een Nederlandstalige omschrijvingquote:Op woensdag 10 augustus 2005 01:00 schreef FokLex het volgende:
[..]
Welke bedoelde je met die laatste omschrijving (die je op google had gevonden)?
okquote:Op woensdag 10 augustus 2005 01:21 schreef bas-beest het volgende:
[..]
dezelfde, alleen dan in een Nederlandstalige omschrijving
En als je eens voor niet alteveel geld dé Schotse whisky's wilt proberen, moet je eens kijken of je ergens de box van 'Classic Malts of Scotland' kunt vinden
eigenlijk geen idee of dat van die prijs klopt (< ¤30), maar ook die jij net neerzet, valt nog steeds in de door jou geplaatste margequote:Op woensdag 10 augustus 2005 01:37 schreef FokLex het volgende:
[..]
ok, ik ga hem morgen kopen, maar waar is die voor onder de 30 euro te krijgen? want op albert.nl kost deze 36 euro......
ik weet alleen niet meer wat ik ervoor betaald heb.quote:Als ik bij de slijter kom zal ik meteen even informeren naar zo'n box![]()
Dat is ook weer waar, iig bedankt voor de info. Morgen maar even langs de slijterquote:Op woensdag 10 augustus 2005 01:47 schreef bas-beest het volgende:
[..]
eigenlijk geen idee of dat van die prijs klopt (< ¤30), maar ook die jij net neerzet, valt nog steeds in de door jou geplaatste marge
In de drie voorgaande topics is ook al een schat aan informatie te vindenquote:Op woensdag 10 augustus 2005 00:50 schreef cultheld het volgende:
Leuk om te lezen ditDit topic gaat naar mijn bookmarks
tnxquote:Op woensdag 10 augustus 2005 18:21 schreef Doffy het volgende:
Dat staat ook eerder behandeld. Maar een geopende fles gaat wel een tijdje mee, maar wordt wel minder na verloop van tijd. Dat heeft mn. te maken met de inwerking van zuurstof op de drank. Sommige whiskies worden er (tijdelijk) beter van (!), maar de meesten worden minder. Vuistregel is: geopende fles binnen een half jaar leegdrinken. Al moet ik zeggen dat ik die vuistregel regelmatig met voeten treedt
Misschien kun je wel een vacu-vin in een whiskeyfles proppenquote:Op woensdag 10 augustus 2005 18:21 schreef Doffy het volgende:
Dat staat ook eerder behandeld. Maar een geopende fles gaat wel een tijdje mee, maar wordt wel minder na verloop van tijd. Dat heeft mn. te maken met de inwerking van zuurstof op de drank. Sommige whiskies worden er (tijdelijk) beter van (!), maar de meesten worden minder. Vuistregel is: geopende fles binnen een half jaar leegdrinken. Al moet ik zeggen dat ik die vuistregel regelmatig met voeten treedt
Het zal een combinatie zijn denk ikquote:Op woensdag 10 augustus 2005 21:58 schreef Lexie het volgende:
[..]
Dat langzame laden van de pagina's ligt trouwens niet aan je laptop FokLex. Fok is een beetje stuk atm, ik weet niet of het nog steeds de gevolgen zijn van de ddos-aanval van gisteren maar aan je laptop ligt het ws niet (alleen).
Eehm... wat ben ik dan?quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 21:45 schreef Doffy het volgende:
Als je de fase van beginner voorbij bent, dan ga je je wagen aan de finishes... waaronder indd de Glenmorangie Portwood. Als je daarna echter promoveert tot échte whisky-liefhebber, laat je ook die in de schappen staan
Zo dat was even wennen zegquote:Op vrijdag 12 augustus 2005 21:10 schreef FokLex het volgende:
Vandaag eindelijk tijd gehad om een fles Glenmorangie 10yr te kunnen kopen en straks lekker proeven. Overigens hadden ze ook nog een Port Wood finish staan als ik het goed heb, maar ik heb het maar even bij de normale gehouden (was beter voor een beginner volgens de verkopen).
De duurste fles die ik heb staan kostte EUR 94,-. Het betreft een Cadenhead's Lochside 23yr, 55.1%. En ja, die was z'n geld waard ja. Dubbel en dwars. Ik proef er zelden van, maar als ik het doe, dan heb je ook aan 2cl genoeg voor een halve avond.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 22:25 schreef parterrepact het volgende:
vraagje he, wat is de duurste fles whisky die jullie ooit gekocht hebben, wat koste die en was die het geld ook daadwerkelijk waard???
Fijne winkel he? Ik ken de Londonse editie niet, maar als ie net zo leuk is als A'dam, dan zou ik er uren blijven hangenquote:Op vrijdag 12 augustus 2005 23:04 schreef wonderer het volgende:
Liep in London zomaar tegen Cadenhead's aan
Wel met lege handen naar buiten gegaan, maar tjonge, leuk hoor!
quote:Op zondag 14 augustus 2005 22:14 schreef parterrepact het volgende:
vanmiddag een fles Eddu gekregen, net maar meteen even geproeft, maar kan er niet echt wild van worden.
Binnenkort eens goed voor gaan zitten om goed te proeven.
Iemand ervaring met deze whisky?
3 jaar? Ik geloof minimaal 12 jaar.quote:Op zondag 14 augustus 2005 23:12 schreef Doffy het volgende:
Tsja, heel apart. Iets mag volgens de Europese normen whisky heten als het gemaakt uit is 100% granen en tenminste 3 jaar op gebruikte eikenhouten vaten is gerijpt. Daar kan je natuurlijk een boel kanten mee op; inclusief spul stoken uit boekweit.
Nee. Na 3 jaar mag het whisky heten. Niet dat het dan te zuipen is, maar daar heeft het niets mee te makenquote:Op zondag 14 augustus 2005 23:19 schreef MarkzMan_X het volgende:
3 jaar? Ik geloof minimaal 12 jaar.
Ha, duidelijk. Lijkt me idd helemaal niets.quote:Op zondag 14 augustus 2005 23:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee. Na 3 jaar mag het whisky heten. Niet dat het dan te zuipen is, maar daar heeft het niets mee te maken
Mooiquote:Op maandag 15 augustus 2005 00:27 schreef wonderer het volgende:
http://www.xs4all.nl/~shyvven/londen/DSC01892.jpg
http://www.xs4all.nl/~shyvven/londen/DSC01893.jpg
Een redelijk blend voor z'n geld.quote:Op maandag 15 augustus 2005 12:08 schreef De_Warme_bakker het volgende:
En wat is de humble opinion van de FOK!kers over Chivas Regal?
Da's mooiquote:Vond em erg lekker, de nasmaak deed me echt goed!
Zeker prima. Ik ben hier nu op Aruba, waar je een flink glaasje ingeschonken krijgt voor zes florin (2,50 euro).quote:Op maandag 15 augustus 2005 12:08 schreef De_Warme_bakker het volgende:
En wat is de humble opinion van de FOK!kers over Chivas Regal?
Vond em erg lekker, de nasmaak deed me echt goed!
Ik heb één keer een glaasje mogen proeven, maar dat is me niet bijgebleven als memorabel. Moet er wel bijzeggen dat ik ook niet echt op zat te letten, toenquote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:31 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Wat is het hier stil zeg!
vriend kocht een Green Label. Heb hem nog niet geproefd, maar hij vond hem erg lekker. Wat vinden jullie ervan?
Jim Murray's Whisky Bible?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:57 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik heb één keer een glaasje mogen proeven, maar dat is me niet bijgebleven als memorabel. Moet er wel bijzeggen dat ik ook niet echt op zat te letten, toen
Anyway, ik kan je wel vertellen wat whisky-goeroe Jim Murray ervan vindt, in zijn Whisky Bible 2005.
Nose - this is one of the best vatted noses on the market; superb complexity, relatively peatless but still boasting big weight amid some fresher Speyside notes
Taste - bingo! serious flavour explosion which leans towards malty sweetness with a gradual fade-in of drier oak.
Finish - now some oils arrive plus a little mind suggesting good age
Balance - this is easily one of the best vatted malts on the market. Pretty sweet too!
Score: 92/100.
16,95 dusquote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:54 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Jim Murray's Whisky Bible?
vet! Hoe duur is zoiets?
Kindermoord!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:08 schreef wonderer het volgende:
Talisker 10, mijn nieuwe liefde
Wat was die lekker
Die hadden ze niet, dus we moeten maar snel weer een meet regelen in de Stillquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:15 schreef Doffy het volgende:
[..]
Kindermoord!![]()
Wacht maar tot je z'n grote broer, de Talisker 18, gehad hebt.
Goed ideequote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:23 schreef wonderer het volgende:
Die hadden ze niet, dus we moeten maar snel weer een meet regelen in de Still![]()
Mee eens. Geen glorierijke flesjesquote:Had ook nog Glen Kinchie 10 en Oban 14 maar dat vond ik weinig soeps
Zekerquote:Op zaterdag 27 augustus 2005 10:22 schreef Chimay het volgende:
na een stukje van dit topic gelezen te hebben, neem ik aan dat Johnnie Walker Black Label een goede blend is voor mee te beginnen?
Doffy is de naamquote:Op zaterdag 27 augustus 2005 12:58 schreef De_Warme_bakker het volgende:
yep
btw Duffy: de green label was lekker
Dat kan ik alleen maar beamen...Tot nu toe is dat echt een van mijn favorieten. Ik ben ook benieuwd naar de oudere varianten maar dat moet bruin dan wel eerst even kunnen trekken he.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:08 schreef wonderer het volgende:
Talisker 10, mijn nieuwe liefde
Wat was die lekker
Zouden ze ook mods per topic kunnen maken? Volgens mij zou jij een goede zijn voor dit topic...quote:Op zondag 28 augustus 2005 10:05 schreef Doffy het volgende:
Welkom!Lees dit en voorgaande topics over meer tips enzo. Er is al genoeg over geschreven
En ja, er is een Bob bij de whiskymeets. Beter bekend onder de namen 'NS' of 'Connexxion'
Wat mij betreft is de hele lol van whisky het ontdekken van de verschillen en overeenkomsten. Je kan de vier bovenstaande wat mij betreft allemaal aanschaffen: ze zijn allemaal anders, allemaal in ongeveer dezelfde prijs-prestatie categorie, en allemaal even spannend. Welke beter is, is puur persoonlijk, maar daar zul je pas achter komen op het moment dat je ze kan vergelijken.quote:Op zondag 28 augustus 2005 20:41 schreef Chimay het volgende:
Ik heb nu besloten eens een single malt aan te schaffen, nu zie ik dat ze hier in de winkel enkele single malts hebben, welke zouden julie aanraden om mee te beginnen?
- glenmorangie 10 jaar
- glen deveron 10 jaar
- glenfiddich 12 jaar
- the glenlivet 12 jaar
Damn, waarom weet ik daar nog niet van?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 09:22 schreef Doffy het volgende:
Zit nu al weken met m'n vrienden na te denken wanneer en hóe we naar Schotland zullen gaan
We zijn er met het vliegtuig naar toe geweest en hebben in Glasgow een auto gehuurd.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 09:22 schreef Doffy het volgende:
Stroekie, ik ben jaloers!![]()
Zit nu al weken met m'n vrienden na te denken wanneer en hóe we naar Schotland zullen gaan, en dan met name natuurlijk Campbeltown en Islay. Ben jij daar met de auto geweest, met vliegtuig...?
En wat voor spul kreeg je te proeven bij Laphroaig? Nieuwe spirit, uit de still? Of iets anders?
Mooi verhaal, dank je!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |