tnxquote:Op woensdag 10 augustus 2005 18:21 schreef Doffy het volgende:
Dat staat ook eerder behandeld. Maar een geopende fles gaat wel een tijdje mee, maar wordt wel minder na verloop van tijd. Dat heeft mn. te maken met de inwerking van zuurstof op de drank. Sommige whiskies worden er (tijdelijk) beter van (!), maar de meesten worden minder. Vuistregel is: geopende fles binnen een half jaar leegdrinken. Al moet ik zeggen dat ik die vuistregel regelmatig met voeten treedt
Misschien kun je wel een vacu-vin in een whiskeyfles proppenquote:Op woensdag 10 augustus 2005 18:21 schreef Doffy het volgende:
Dat staat ook eerder behandeld. Maar een geopende fles gaat wel een tijdje mee, maar wordt wel minder na verloop van tijd. Dat heeft mn. te maken met de inwerking van zuurstof op de drank. Sommige whiskies worden er (tijdelijk) beter van (!), maar de meesten worden minder. Vuistregel is: geopende fles binnen een half jaar leegdrinken. Al moet ik zeggen dat ik die vuistregel regelmatig met voeten treedt
Het zal een combinatie zijn denk ikquote:Op woensdag 10 augustus 2005 21:58 schreef Lexie het volgende:
[..]
Dat langzame laden van de pagina's ligt trouwens niet aan je laptop FokLex. Fok is een beetje stuk atm, ik weet niet of het nog steeds de gevolgen zijn van de ddos-aanval van gisteren maar aan je laptop ligt het ws niet (alleen).
Eehm... wat ben ik dan?quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 21:45 schreef Doffy het volgende:
Als je de fase van beginner voorbij bent, dan ga je je wagen aan de finishes... waaronder indd de Glenmorangie Portwood. Als je daarna echter promoveert tot échte whisky-liefhebber, laat je ook die in de schappen staan
Zo dat was even wennen zegquote:Op vrijdag 12 augustus 2005 21:10 schreef FokLex het volgende:
Vandaag eindelijk tijd gehad om een fles Glenmorangie 10yr te kunnen kopen en straks lekker proeven. Overigens hadden ze ook nog een Port Wood finish staan als ik het goed heb, maar ik heb het maar even bij de normale gehouden (was beter voor een beginner volgens de verkopen).
De duurste fles die ik heb staan kostte EUR 94,-. Het betreft een Cadenhead's Lochside 23yr, 55.1%. En ja, die was z'n geld waard ja. Dubbel en dwars. Ik proef er zelden van, maar als ik het doe, dan heb je ook aan 2cl genoeg voor een halve avond.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 22:25 schreef parterrepact het volgende:
vraagje he, wat is de duurste fles whisky die jullie ooit gekocht hebben, wat koste die en was die het geld ook daadwerkelijk waard???
Fijne winkel he? Ik ken de Londonse editie niet, maar als ie net zo leuk is als A'dam, dan zou ik er uren blijven hangenquote:Op vrijdag 12 augustus 2005 23:04 schreef wonderer het volgende:
Liep in London zomaar tegen Cadenhead's aan
Wel met lege handen naar buiten gegaan, maar tjonge, leuk hoor!
quote:Op zondag 14 augustus 2005 22:14 schreef parterrepact het volgende:
vanmiddag een fles Eddu gekregen, net maar meteen even geproeft, maar kan er niet echt wild van worden.
Binnenkort eens goed voor gaan zitten om goed te proeven.
Iemand ervaring met deze whisky?
3 jaar? Ik geloof minimaal 12 jaar.quote:Op zondag 14 augustus 2005 23:12 schreef Doffy het volgende:
Tsja, heel apart. Iets mag volgens de Europese normen whisky heten als het gemaakt uit is 100% granen en tenminste 3 jaar op gebruikte eikenhouten vaten is gerijpt. Daar kan je natuurlijk een boel kanten mee op; inclusief spul stoken uit boekweit.
Nee. Na 3 jaar mag het whisky heten. Niet dat het dan te zuipen is, maar daar heeft het niets mee te makenquote:Op zondag 14 augustus 2005 23:19 schreef MarkzMan_X het volgende:
3 jaar? Ik geloof minimaal 12 jaar.
Ha, duidelijk. Lijkt me idd helemaal niets.quote:Op zondag 14 augustus 2005 23:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee. Na 3 jaar mag het whisky heten. Niet dat het dan te zuipen is, maar daar heeft het niets mee te maken
Mooiquote:Op maandag 15 augustus 2005 00:27 schreef wonderer het volgende:
http://www.xs4all.nl/~shyvven/londen/DSC01892.jpg
http://www.xs4all.nl/~shyvven/londen/DSC01893.jpg
Een redelijk blend voor z'n geld.quote:Op maandag 15 augustus 2005 12:08 schreef De_Warme_bakker het volgende:
En wat is de humble opinion van de FOK!kers over Chivas Regal?
Da's mooiquote:Vond em erg lekker, de nasmaak deed me echt goed!
Zeker prima. Ik ben hier nu op Aruba, waar je een flink glaasje ingeschonken krijgt voor zes florin (2,50 euro).quote:Op maandag 15 augustus 2005 12:08 schreef De_Warme_bakker het volgende:
En wat is de humble opinion van de FOK!kers over Chivas Regal?
Vond em erg lekker, de nasmaak deed me echt goed!
Ik heb één keer een glaasje mogen proeven, maar dat is me niet bijgebleven als memorabel. Moet er wel bijzeggen dat ik ook niet echt op zat te letten, toenquote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:31 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Wat is het hier stil zeg!
vriend kocht een Green Label. Heb hem nog niet geproefd, maar hij vond hem erg lekker. Wat vinden jullie ervan?
Jim Murray's Whisky Bible?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:57 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik heb één keer een glaasje mogen proeven, maar dat is me niet bijgebleven als memorabel. Moet er wel bijzeggen dat ik ook niet echt op zat te letten, toen
Anyway, ik kan je wel vertellen wat whisky-goeroe Jim Murray ervan vindt, in zijn Whisky Bible 2005.
Nose - this is one of the best vatted noses on the market; superb complexity, relatively peatless but still boasting big weight amid some fresher Speyside notes
Taste - bingo! serious flavour explosion which leans towards malty sweetness with a gradual fade-in of drier oak.
Finish - now some oils arrive plus a little mind suggesting good age
Balance - this is easily one of the best vatted malts on the market. Pretty sweet too!
Score: 92/100.
16,95 dusquote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:54 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Jim Murray's Whisky Bible?
vet! Hoe duur is zoiets?
Kindermoord!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:08 schreef wonderer het volgende:
Talisker 10, mijn nieuwe liefde
Wat was die lekker
Die hadden ze niet, dus we moeten maar snel weer een meet regelen in de Stillquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:15 schreef Doffy het volgende:
[..]
Kindermoord!![]()
Wacht maar tot je z'n grote broer, de Talisker 18, gehad hebt.
Goed ideequote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:23 schreef wonderer het volgende:
Die hadden ze niet, dus we moeten maar snel weer een meet regelen in de Still![]()
Mee eens. Geen glorierijke flesjesquote:Had ook nog Glen Kinchie 10 en Oban 14 maar dat vond ik weinig soeps
Zekerquote:Op zaterdag 27 augustus 2005 10:22 schreef Chimay het volgende:
na een stukje van dit topic gelezen te hebben, neem ik aan dat Johnnie Walker Black Label een goede blend is voor mee te beginnen?
Doffy is de naamquote:Op zaterdag 27 augustus 2005 12:58 schreef De_Warme_bakker het volgende:
yep
btw Duffy: de green label was lekker
Dat kan ik alleen maar beamen...Tot nu toe is dat echt een van mijn favorieten. Ik ben ook benieuwd naar de oudere varianten maar dat moet bruin dan wel eerst even kunnen trekken he.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 23:08 schreef wonderer het volgende:
Talisker 10, mijn nieuwe liefde
Wat was die lekker
Zouden ze ook mods per topic kunnen maken? Volgens mij zou jij een goede zijn voor dit topic...quote:Op zondag 28 augustus 2005 10:05 schreef Doffy het volgende:
Welkom!Lees dit en voorgaande topics over meer tips enzo. Er is al genoeg over geschreven
En ja, er is een Bob bij de whiskymeets. Beter bekend onder de namen 'NS' of 'Connexxion'
Wat mij betreft is de hele lol van whisky het ontdekken van de verschillen en overeenkomsten. Je kan de vier bovenstaande wat mij betreft allemaal aanschaffen: ze zijn allemaal anders, allemaal in ongeveer dezelfde prijs-prestatie categorie, en allemaal even spannend. Welke beter is, is puur persoonlijk, maar daar zul je pas achter komen op het moment dat je ze kan vergelijken.quote:Op zondag 28 augustus 2005 20:41 schreef Chimay het volgende:
Ik heb nu besloten eens een single malt aan te schaffen, nu zie ik dat ze hier in de winkel enkele single malts hebben, welke zouden julie aanraden om mee te beginnen?
- glenmorangie 10 jaar
- glen deveron 10 jaar
- glenfiddich 12 jaar
- the glenlivet 12 jaar
Damn, waarom weet ik daar nog niet van?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 09:22 schreef Doffy het volgende:
Zit nu al weken met m'n vrienden na te denken wanneer en hóe we naar Schotland zullen gaan
We zijn er met het vliegtuig naar toe geweest en hebben in Glasgow een auto gehuurd.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 09:22 schreef Doffy het volgende:
Stroekie, ik ben jaloers!![]()
Zit nu al weken met m'n vrienden na te denken wanneer en hóe we naar Schotland zullen gaan, en dan met name natuurlijk Campbeltown en Islay. Ben jij daar met de auto geweest, met vliegtuig...?
En wat voor spul kreeg je te proeven bij Laphroaig? Nieuwe spirit, uit de still? Of iets anders?
Mooi verhaal, dank je!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |