Haha, zonde van het typewerk. Volgende keer zal ik weer een plaatje als formule posten aangezien dat stukken beter leestquote:Op zondag 31 oktober 2004 10:43 schreef xootje het volgende:
Ik vermoed dat je gelijk hebt ja... Ik had net een hele beschouwing getypt over dat het om een andere reden 0 was, maar toen zag ik dat ik over 1 van je ln's heengelezen had...
Ik ben 4ejaars en ik moet nog al m'n wiskunde uit het eerste jaarquote:Op zondag 31 oktober 2004 10:47 schreef xootje het volgende:
Tja... Ik vond trouwens calculus een erg leuk vak toen ik dat in m'n eerste jaar had, dus ik doe het voor de lol ofzo
aha, die rekenregel wist ik niet meer. Dat verklaart een en ander! Bedankt.quote:Op zondag 31 oktober 2004 20:16 schreef zurich het volgende:
lieverd,
sin(2x)=2sin(x)cos(x)
maak hier gebruik van.
[edit]Je hebt 't al gevonden dus mijn antwoord is overbodig en daarom gewist[/edit]quote:Op maandag 1 november 2004 21:33 schreef Intergalactrick het volgende:
Misschien dom hoor, maar hoe moet je
X^0.55 = 20
oplossen?
Oeh, bedankt!quote:Op woensdag 3 november 2004 21:54 schreef mrbombastic het volgende:
Al weer een tijdje geleden dat ik dit gehad heb, maar volgens mij was het als volgt.
[afbeelding]
9000000/p² x p/q = -9000000/p x 1/qquote:Op woensdag 3 november 2004 22:10 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..]
Oeh, bedankt!.
Maar nog 1 vraagje. Er staat dan - 9000000/p² x p/q = -9000000/p x 1/q. Dat snap ik niet helemaal, waarom wordt die p² een p?
Ah okay.quote:Op woensdag 3 november 2004 22:15 schreef 205_Lacoste het volgende:
9000000/p² x p/q = -9000000/p x 1/q
Aan de linkerkant van de vergelijking zie je in de rechterterm een p boven de deelstreep staan, en in de linkerterm een p kwadraat. Deze deel je op elkaar weg. Kijk maar, er staat namelijk ineens 1/q rechts van de vergelijking
lengte = x+12; breedte = yquote:Op donderdag 4 november 2004 22:10 schreef j_bos het volgende:
[afbeelding]
Ik heb al een aantal mensen gevraagd hoe ie moest, maar ik zag er geen duidelijke oplossing bij, en iedereen had een verschillende... Ik hoop dat een van jullie me ermee kan helpen ik want ik heb maandag een tentamen wiskunde.
Algemeen: stel een functie op, differentieer deze en stel deze op 0. Dan weet je waar het maximum ligt. En dus ook welke x je moet nemen. Hier wordt dat dus een oppervlakfunctie.quote:Op donderdag 4 november 2004 22:10 schreef j_bos het volgende:
[afbeelding]
Ik heb al een aantal mensen gevraagd hoe ie moest, maar ik zag er geen duidelijke oplossing bij, en iedereen had een verschillende... Ik hoop dat een van jullie me ermee kan helpen ik want ik heb maandag een tentamen wiskunde.
De onderstreepte conclusie lijkt me niet geheel juist en moet vervangen worden door [x]=np+k waarbij k een geheel getal in de verzameling {0,...,n-1} is. Om aan te tonen dat [[x]/n]=p moet je bewijzen dat p<=[[x]/n]<p+1 (je weet immers al dat p geheel is omdat het van de vorm [blabla] is), ofwel dat p<=(np+k)/n<p+1. Dat laatste lijkt me niet zo moeilijk meer.quote:Op maandag 8 november 2004 14:20 schreef zurich het volgende:
hoihohoh... weer een vraagjehopelijk krijg ik een snelle reacite.
x is reeel en n is een positief geheel getal
toon aan [[x]/n] =[x/n] .
ik dacht
stel dat [x/n]=p
dan
p<=x/n<p+1 geeft np<=x<np+n ===> [x]=np
De implicatie "dus" moet de andere kant op:quote:Op dinsdag 9 november 2004 22:14 schreef zurich het volgende:
die laatste geeft np<=np+k<=np+n
0<=k, en k<n en beide zijn waar
een ander idee..
voordat ik de genoemde gelijkheid moest bewijzen, moest ik eerst aantonen dat [[nx]/n]=[x] , de opdrachten zijn onafhankelijk van elkaar. toch had ik gedacht dat ik deze gelijkheid kan toepassen..
we kunnen altijd y vinden zodat x=y/n met y reeel.
stel dat x=y/n dan geldt [[ny/n]/n]=[y/n] dus [[y]/n]=[y/n] dus de gelijkheid is waar voor elk reeel getal. .. klopt het hier een beetje?
Met een staartdeling. Je begint dus met 3x^2 en haalt dan 3x^2(x-1) van 3x^3 + x^2 + x - 3 af en zo ga je door totdat je niet meer verder kunt. Net als bij een staartdeling met getallen.quote:Op donderdag 11 november 2004 14:11 schreef M.M het volgende:
Niet zo'n moeilijke waarschijnlijk, maar ik snap um ff niet:
Hoe kun je bijv. een 3e graads polynoomfunctie uitdelen als een van de oplossingen x = 1 is, zoals bijv:
x-1 / 3x^3 + x^2 + x - 3 \ ????
Als je x=1 invult, krijg je 2 uit. Ik heb een voorbeeld gemaakt van zo'n staartdeling, ik heb van + x een - x gemaakt. Dan komt er wel 0 uit als je x=1 invult.quote:Op donderdag 11 november 2004 14:11 schreef M.M het volgende:
Niet zo'n moeilijke waarschijnlijk, maar ik snap um ff niet:
Hoe kun je bijv. een 3e graads polynoomfunctie uitdelen als een van de oplossingen x = 1 is, zoals bijv:
x-1 / 3x^3 + x^2 + x - 3 \ ????
Ik heb het inderdaad iets te snel gedaan.quote:
Volgens mij is het goed zo.quote:Op vrijdag 12 november 2004 21:22 schreef MizzEnroe het volgende:
Maar jouw kruis is ook fout.
Je hebt gelijk dat x=1 geen oplossing is van de vergelijking 3x^3 + x^2 + x - 3 =0, die M.M. heeft aangedragen.quote:Maar het is verder duidelijk, hoop ik. :-(
ik neem aan dat de kern ook even groot is als de bollen.quote:Op zondag 21 november 2004 16:56 schreef Haushofer het volgende:
Ben bezig met het zogenaamde Liquid Drop Model, met subatomaire fysica, en daar wordt het volgende gesteld:
Als je kern uit gelijke bollen bestaat, dan zal elke bol 12 contactpunten bevatten ( diep genoeg in de kern, op het oppervlak zal dit natuurlijk minder zijn) Hoe toon je zoiets aan?
zoiets bedoel je?quote:If you lay around one (red) sphere six equal spheres and lay in the dips three more spheres above and below, then the centres of the (grey) spheres are the corners of a cuboctahedron.
his leads to the closest packing of spheres in space. 12 spheres touch a central sphere.
In 2D six circles touch a central circle. 24 hyperspheres touch a central hyperspheres in the fourdimensional case.
Numbers like 6,12,24 are called "kissing numbers".
http://www.mathematische-basteleien.de/cuboctahedron.htm
Bij dit soort vragen is er altijd een standaard aanpak.quote:Op maandag 22 november 2004 20:27 schreef basalphenaar het volgende:
Ik snap iets niet van wiskunde. (Zit in 3VWO)
Stel je hebt de volgende tabel:
x -3 -2 -1 0 1 2
y -2 -5 -6 -5 -2 3
Wat is de formule hierbij? Ik weet dat ie kwadratische is, maar aangezien x = 0 niet de top is van de grafiek snap ik het ff niet meer......
x -3 -2 -1 0 1 2
y 4,5 2 0,5 0 0,5 2
Kijk deze snap ik dan weer wel, omdat de top gewoon bij x = 0 ligt, deze is dus y = 0,5x²
Kan iemand mij helpen? Bedankt!`
Edit: ik zie dat de tabel een beetje verneukt is, ik hoop dat jullie het kunnen lezen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
Ik denk dat er een fout in de vraag zit, ik zie immers geen x in de formule staan.quote:Op woensdag 24 november 2004 14:18 schreef pfaf het volgende:
Kan iemand mij helpen met ( uitwerking) het oplossen van [afbeelding]
deze limiet?
bvd.
Go Pfaf go! Heb vorig kwartaal nog bijles analyse gegeven. Mooi vakquote:Op woensdag 24 november 2004 14:36 schreef pfaf het volgende:
Ok, een kwart kan kloppen. Dan is de reeks [afbeelding] convergent. En dat was de uitkomst.
De excacte uitwerking zal ( hopelijk ) wel lukken.
merci
Waarom begon ik ook nog te lachen toe ik het las?quote:Op woensdag 24 november 2004 15:43 schreef IvdSangen het volgende:
Wiskunde-humor:
ex en de differentiaaloperator zitten op een bankje. Zegt de differentiaaloperator tegen ex: "Zal ik jouw eens lekker differentieren?" Zegt ex: "Ga je gang, er gebeurt toch niks."
"Dat had je gedacht; ik ben d/dy."
quote:Op woensdag 24 november 2004 15:43 schreef IvdSangen het volgende:
Wiskunde-humor:
ex en de differentiaaloperator zitten op een bankje. Zegt de differentiaaloperator tegen ex: "Zal ik jouw eens lekker differentieren?" Zegt ex: "Ga je gang, er gebeurt toch niks."
"Dat had je gedacht; ik ben d/dy."
Begrijp ik het goed dat de factor 0.01 en 0,5 respectievelijk niet van invloed is op stelling?quote:Op zaterdag 27 november 2004 18:15 schreef s0k het volgende:
Mijn docent kon de volgende formules niet uitleggen zonder het te plotten op een GR.
Maar ik wil ze dus op de 'ouderwetse' manier kunnen uitrekenen
0.01 X 1.3^x = 0.01x^3
en
0.5x^1.5 = 0.5 X 1.5^x
X staat voor maal, x staat voor onbekende
Alvast bedankt
De bedoeling is de x te vinden waarvoor het wel geldt.quote:Op maandag 29 november 2004 21:02 schreef IvdSangen het volgende:
Edit: Er klopt niks van. Vul maar eens 4 in voor x bij de onderste. Dan krijg je links 8 en rechts 81/16 en 8 <> 81/16.
Dat heet nou algebraquote:Op maandag 29 november 2004 21:02 schreef IvdSangen het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat de factor 0.01 en 0,5 respectievelijk niet van invloed is op stelling?
Edit: Er klopt niks van. Vul maar eens 4 in voor x bij de onderste. Dan krijg je links 8 en rechts 81/16 en 8 <> 81/16.
Het bewijs is de oplossingquote:Op dinsdag 30 november 2004 19:44 schreef IvdSangen het volgende:
Aha, er stond niet bij dat hij een oplossing zocht. Hij noemde enkel de formules en ik dacht dat hij er een bewijs voor zocht.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:26 schreef yuiert het volgende:
Hier mijn economisch/wiskundig vraag stuk. Snap er helemaal niets van.
In 2004 behaalde LAMEL N.V. een resultaat na belasting dat 60.125,- hoger was dan in 2003. De belasting over de winst is 35%.
quote:De constante kosten waren in 2004 met ¤ 9.250,- gestegen ten opzichte van 2003.
quote:De variabele kosten zijn in 2003 en 2004 50% van de omzet.
quote:In 2004 was de verkoopprijs met 5% gestegen ten opzichte van 2003. De afzet was 3% minder dan in 2003.
quote:
a. Bereken de omzet in 2003.
b. Bereken de variabele kosten in 2004.
![]()
quote:Op donderdag 2 december 2004 22:16 schreef thabit het volgende:
Die sommatie kun je wel uitrekenen. Differentieer de identiteit
1/(1-x)=1+x+x^2+...
maar eens i-1 keer.
hmm, volgens mij kan je stellen dat als |r| > 1 --> r^(n+1) > 1 --> stel n is even en r< 0 --> |a0r^(n+1)-an| = -a0r^(n+1)+anquote:Op dinsdag 7 december 2004 19:15 schreef zurich het volgende:
mm.. even een vraag stellen.. misschien heb ik de vraag al eerder gesteld.. k niet meer weten..
stel: a0 ,a1,...,an zodat
a0>=a1>=...>=an>0 en r een nulpunt van de polynoom
P(x)=a0xn+a1xn-1+...+an
A) bereken rP(r)-P(r)
en concludeer eruit dat:
|a0rn+1-an|=|(a1-a0)rr+...+(an-an-1)r|
B) stel dat |r|>1
toon aan dat |a0rn+1-an|> rn+1(a0-an)
en dat
|(a1-a0)rr+...+(an-an-1)r|<=(a0-an)rn
c) concludeer dat r<=1
ik zit een beetje vast bij B...
vooral de eerste ongelijkheid..
kan iemand hier een handje helpen..
volgens mijquote:Op maandag 6 december 2004 19:16 schreef yuiert het volgende:
Bedankt voor de volledige uitwerking van de vorige, maar het gaat me er vooral om dat jullie me opweg helpen....
De volgende die ik totaal niet begrijp...
Korenaar N.V. beschikt voor de begroting van 2004 over de volgende gegevens voor product K-2.
Begrote kosten
Fabricagekosten Verkoopkosten
Variabel ¤ 250.000,- ¤ 100.000,-
Constant ¤ 450.000,- ¤ 180.000,-
De normale productie en afzet is 45.000 stuks per jaar.
De verwachte productie en afzet is 50.000 stuks voor 2004.
a. Bereken de fabricagekostprijs en de commerciele kostprijs van product K-2.
Voor de verwachte afzet heeft een marketingbureau het volgende overzicht opgesteld.
Verkoopprijs per stuk Verwachte afzet
¤ 26,- 41.000 stuks
¤ 25,- 46.000 stuks
¤ 24,- 50.000 stuks
¤ 23,- 53.000 stuks
¤ 22,- 55.000 stuks
b. Bereken bij welke verwachte afzet de winst voor Korenaar N.V. maximaal is.
Voor het eerste kwartaal van 2004 gelden de volgende gegevens:
Werkelijke productie: 11.000 stuks
Werkelijke afzet : 10.000 stuks
Verkoopprijs: ¤ 24,- per stuk
c. Bereken het perioderesultaat over kwartaal 1 2004 volgens absorption costing.
d. Bereken het perioderesultaat over kwartaal 1 2004 volgens variable costing
![]()
![]()
Wellicht heb je het al gevonden, maar in het onderstaande document staat een mooie uitwerking voor een situatie in R3:quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:33 schreef Haushofer het volgende:
Een vraagje. Hoe bepaal je de minimum afstand tussen 2 lijnen M en L?
...
Ik neem aan dat je de afstand tussen twee lijnsegmenten bedoelt? Het verschil is dat lijnen onbegrensd zijn, ze hebben geen eindpunten en gaan dus tot in het oneindige door. Lijnsegmenten hebben 2 eindpunten.quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:33 schreef Haushofer het volgende:
Een vraagje. Hoe bepaal je de minimum afstand tussen 2 lijnen M en L? Ik dacht het volgende:
Parametriseren van M: x1+(x2-x1)t
L : y1+(y2-y1)s
R 2 = de afstanden tussen de componenten van L en M afzonderlijk gekwadrateerd.
En dan.....hoe moet je precies de "afgeleide" van R op 0 zetten? De gradienten componentsgewijs op 0 zetten? Heb wel een uitdrukking gevonden maar die is nogal lang en vervelend, dus als iemand een mooie ingeving heeft...
1 2 3 4 5 | 2 2 -ex sx + sx + ex px - sx px - ey sy + sy + ey py - sy py t := ---------------------------------------------------------- 2 2 2 2 ex - 2 ex sx + sx + ey - 2 ey sy + sy |
Mja, was meer nieuwsgierig hoe je die afgeleide definieerde.quote:En even een vraagje tussendoor: wil je een puur wiskundig resultaat of mag het ook een procedureel stappenplan (een algoritme zijn)?
Ok, hier ga je dus niks aan hebben maar just for the fun of it heb ik het ff laten uitwerken door de computer. Stel dat je volgende formules hebt voor de lijnen M en L:quote:Op donderdag 9 december 2004 10:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mja, was meer nieuwsgierig hoe je die afgeleide definieerde.
Het lijkt me dat 47 in de eerste rij getallen en derde rij kolommen 471 moet zijn.quote:Op donderdag 9 december 2004 21:21 schreef Mokos het volgende:
Ik kom er niet uit
................................mate van wandelen
tuinbezit........weinig......regelmatig.....veel......totaal
----------------------------------------------------------------
geen tuin........ 376.............183............47........1030
----------------------------------------------------------------
wel tuin...........136.............290............68.........494
----------------------------------------------------------------
totaal...............512.............473...........539.......1524
Som:
Bereken gamma , en spreek op basis van de uitkomst een oordeel uit over de hypothese van de onderzoekers.
Ah, je hebt gelijk 47 moet het getal 471 zijn, wat stom van mij zeg.quote:Op donderdag 9 december 2004 23:08 schreef Yosomite het volgende:
Het lijkt met dat 47 in de eerste rij getallen en derde rij kolommen 471 moet zijn.
Dan zijn de totalen meer in overeenstemming.
Ben je d'r verder nog uitgekomen?quote:Op donderdag 9 december 2004 23:31 schreef Mokos het volgende:
Op de vraag wat is het schaalniveau van de variabelen, heb ik trouwens het antwoord: 'ordinale variabele' gegeven. Zal dat goed zijn?
Verdorrie, ik kom er echt niet uit en moet morgen rond 10 uur weg en het dan inleveren.
had zelfs al een, vond het zelf wel een creatieve, poging in onzin gedaan om mensen hiernaar toe te lokken![]()
Ja, het is me uiteindelijk toch nog gelukt, opeens zag ik het lichtquote:Op vrijdag 10 december 2004 17:29 schreef Yosomite het volgende:
Ben je d'r verder nog uitgekomen?
De variabelen zijn nog niet geschaald, want je hebt alleen de nominale antwoorden, maar wel geordend. Dus ordinaal.
Ik ken niet het probleem waar je mee zit maar het lijkt me dat als je op zoek bent naar de inverse van die functie dat je op de verkeerde weg zit want die inverse is er niet (behoudens dat er nu een wskunde prof met iets heel vaags en abstracts komt aan zetten).quote:Op zondag 12 december 2004 21:23 schreef zurich het volgende:
hoi.
als f(n)=n! wat is dan de inverse functie hiervan?...
met andere woorden als n!=m, hoe moet je n uitdrukken in m?
Ik zou haast zeggen n= m/(n-1)!quote:Op zondag 12 december 2004 21:23 schreef zurich het volgende:
hoi.
als f(n)=n! wat is dan de inverse functie hiervan?...
met andere woorden als n!=m, hoe moet je n uitdrukken in m?
Het gaat natuurlijk om gehele getallen. Je hebt op zich gelijk alleen op deze manier krijg je breuken in het verhaal (en hoe definieer je de ! van een breuk ik weet het wel alleen betwijfel ik of het probleem het nodig heeft). Ik weet dus niet hoe zeer dat de bedoeling gaat zijn.quote:Op zondag 12 december 2004 21:28 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Ik zou haast zeggen n= m/(n-1)!
Aangezien n/(n-1)!=n oplevert... correct me if I'm wrong
Je schiet hier alleen niet veel me op, aangezien de n factor aan twee kanten voorkomt nu, anders zou ik het niet weten denk ik.
jammer dat n! niet te schrijven is als een soort polynoom ofzo, maar ja, bedankt..quote:Op maandag 13 december 2004 07:40 schreef 205_Lacoste het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd naar de 'ware' oplossing, ik vraag me namelijk af of die er wel is, anders dan ik gaf. Je zit hier met 2 onbekenden en een 'ingewikkelde' functie als faculteit genomen over één hiervan.
Afhankelijk van de operatie, het kan -25 of 1/25 zijn.quote:Op zondag 12 december 2004 21:27 schreef Landmass het volgende:
Wat zou namelijk de inverse van 25 zijn?. Precies die is er niet.
waar staat die t voor.. als ik vragen mag!:)quote:Op maandag 13 december 2004 10:03 schreef Landmass het volgende:
http://mathworld.wolfram.com/Factorial.html
[afbeelding]
Daar ga je over integreren.quote:Op maandag 13 december 2004 17:29 schreef zurich het volgende:
[..]
waar staat die t voor.. als ik vragen mag!:)
Wat wil je dan?quote:lijkt me een heel leuke mooi uitziende formule.. maar ik vrees dat ik alleen benadering krijg?
Een algoritme is makkelijk te vinden. Stel dat n! = m, danquote:Op maandag 13 december 2004 18:29 schreef zurich het volgende:
bijv. als n!=24 dan moet gelden dat n=4
.. en als n!=3628800 dan moet gelden dat n=10..
ect..
1 2 3 4 5 6 7 8 | In: de faculteit m Uit: De waarde van n n <- 1 while m != 1 do begin n <- n+1 m <- m / n end return n |
Laat me raden, je moet een informatica opdracht doen.quote:Op maandag 13 december 2004 18:29 schreef zurich het volgende:
bijv. als n!=24 dan moet gelden dat n=4
.. en als n!=3628800 dan moet gelden dat n=10..
ect..
1. Hoe doe je die code tag?quote:Op maandag 13 december 2004 18:37 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Een algoritme is makkelijk te vinden. Stel dat n! = m, dan
[ code verwijderd ]
[ code ] (maar dan zonder de spaties natuurlijk)quote:Op maandag 13 december 2004 18:40 schreef Landmass het volgende:
[..]
1. Hoe doe je die code tag?
2. Je krijgt breuken met jouw progje, volgens mij is dat niet de bedoeling. Er is ook kans dat je in een oneindige loop komt.
Voor de getallen tussen 4! = 24 en 5! = 120 zijn er dus geen inverse.quote:Op maandag 13 december 2004 19:56 schreef zurich het volgende:
het viel me op dat ik nog nooit een inverse functie van f(n)=n! heb gezien. Kan dat niet met priemgetallen? ..dat je bijv. n! factoriseert ect..
De normale faculteit is trouwens niet eens gedefinieerd voor breuken, alleen voor gehele positieve getallen. Als je het met de gamma functie wilt gaan doen, kan je hem bijvoorbeeld in een machtreeks schrijven, dit kan gewoon aangezien hij analytisch is, en van die machtreeks de inverse te bepalenquote:Op maandag 13 december 2004 18:40 schreef Landmass het volgende:
[..]
1. Hoe doe je die code tag?
2. Je krijgt breuken met jouw progje, volgens mij is dat niet de bedoeling. Er is ook kans dat je in een oneindige loop komt.
De Gamma functie is niet analytisch op de punten z=0,-1,-2,-3,... dus een algemene Taylorreeks bestaat niet (vanwege convergentiestraal).quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:27 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
De normale faculteit is trouwens niet eens gedefinieerd voor breuken, alleen voor gehele positieve getallen. Als je het met de gamma functie wilt gaan doen, kan je hem bijvoorbeeld in een machtreeks schrijven, dit kan gewoon aangezien hij analytisch is, en van die machtreeks de inverse te bepalen
algebraïsch oplossenquote:Op dinsdag 21 december 2004 20:08 schreef 205_Lacoste het volgende:
Moet je niet gewoon het algebraïsch oplossen, dus alle mogelijkheden voor Y geven, daar lijkt het namelijk wel gewoon op.
Dit begrijp ik dan wel weer wel.quote:Op dinsdag 21 december 2004 20:22 schreef Landmass het volgende:
-y >= 0
nu verm met -1 en dan draait het teken om dus
y =< 0
Volgens Van Dale.quote:al·ge·bra (de ~ (v.))
1 wiskunde die zich bezighoudt met de betrekkingen van door letters en tekens aangeduide grootheden => stelkunde
al·ge·bra·ïsch (bn.)
1 van, uit, zoals gebruikelijk in de algebra
Ze willen gewoon dat je het oplost. Doordat het hier variabelen betreft gaan ze het algebraisch noemen. Trek je er niks van aan. JE oplossing was goed.quote:algebraïsch oplossen
x - (x + y) =quote:Op dinsdag 21 december 2004 21:11 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Dit begrijp ik dan wel weer wel.
Maar hoe vallen de x-en in dit voorbeeld precies tegen elkaar weg?
Betekend in dit geval algebra dat je het moet vereenvoudigen?
Oke, bedankt!quote:Op dinsdag 21 december 2004 21:11 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ze willen gewoon dat je het oplost. Doordat het hier variabelen betreft gaan ze het algebraisch noemen. Trek je er niks van aan. JE oplossing was goed.
Ik versta toch iets anders onder een algebra hoorquote:Op dinsdag 21 december 2004 20:32 schreef Haushofer het volgende:
Een algebra is een ring met een eenheid
Zat jij in dat lokaal dat recht naast de wc's zit? Want dan heb ik je waarschijnlijk uit dat lokaal zien lopen na afloop van het tentamenquote:Op woensdag 22 december 2004 14:51 schreef thabit het volgende:
Hee, dat tentamen moest ik surveilleren..
Bedankt, zo moet ik er uit kunnen komenquote:Op donderdag 23 december 2004 20:58 schreef Landmass het volgende:
http://forum.scholieren.com/ (ga naar de afdeling exacte vakken)
http://www.wisfaq.nl/
Of vraag het anders hier.
We hebben hier een over ijverige maar uitermate behulpzame promovendi wiskunde in ons midden.
......................................................................
Voor het VWO heb je boekjes die beknopt het hele VWO programma wiskunde geven. Zoiets is er voor de HAVO misschien ook wel. Kan helpen.
Ja, daar zat ik.quote:Op donderdag 23 december 2004 17:36 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Zat jij in dat lokaal dat recht naast de wc's zit? Want dan heb ik je waarschijnlijk uit dat lokaal zien lopen na afloop van het tentamenIk zat zelf in lokaal er recht tegenover bij Renier Broker.
Ja wel redelijk veel differentiaalvergelijkingen, waarbij je ook bijna niet over hoeft na te denken om ze op te kunnen lossen, vooral die ene eerste orde d.v. (y' + ycos(t) = cos(t) ) en die vraag met de laplace transformatie. Die vraag met de fourierreeks berekenen was gewoon ronduit irritant, want je had er een dik half uur voor nodig om al die partiele integraties uit te voerenquote:Op vrijdag 24 december 2004 17:59 schreef thabit het volgende:
Ja, daar zat ik..
Wat vond je van het tentamen? Persoonljik vond ik er teveel differentiaalvergelijkingen tussenzitten. Maar goed, ik heb dan ook een natuurlijke voorkeur voor de wat meer theoretisch getinte vragen, waarbij studenten echt moeten laten zien dat ze de stof begrepen hebben, zoals het convergentiegedrag enzo.
Offtopic: Ik ben nu met algemene relativiteit bezig, en moet zeggen dat het allemaal goed te doen is. Wel veel differentiaalgeometrie, en die tensorcalculus is gewoon de indices in de gaten houden. Heb zelf het boek van Ray D'Inverno, en college aantekeningen van Sean Carroll gedown'd, die allebei goed bevallen. Vooral die laatste. Eerste paar weken alleen wiskunde gehad, maar na die paar weken valt dan eindelijk het woord "zwaartekracht". Vind het zelf ook altijd wel leuk om de wiskundige achtergrond te kennen, hoewel veel natuurkundigen de details maar wat graag aannemen.quote:
Hier kan je ook nog een dictaat van het vak Meetkunde downloaden dat in leiden voor 3e jaars wordt gegevenquote:Op zaterdag 25 december 2004 13:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Offtopic: Ik ben nu met algemene relativiteit bezig, en moet zeggen dat het allemaal goed te doen is. Wel veel differentiaalgeometrie, en die tensorcalculus is gewoon de indices in de gaten houden. Heb zelf het boek van Ray D'Inverno, en college aantekeningen van Sean Carroll gedown'd, die allebei goed bevallen. Vooral die laatste. Eerste paar weken alleen wiskunde gehad, maar na die paar weken valt dan eindelijk het woord "zwaartekracht". Vind het zelf ook altijd wel leuk om de wiskundige achtergrond te kennen, hoewel veel natuurkundigen de details maar wat graag aannemen.![]()
Dacht dat het je misschien wel interesseerde.
cos(2a) = 2cos^2(a) -1 dus x4 is jouw antwoord (rekenregels voor cosinus)quote:Op maandag 27 december 2004 16:58 schreef OldJeller het volgende:
Hoi!
Ik heb drie vragen over Goniometrische Functies.
1. Hoe differentier ik: y = tan (3x)
tan (3x) = sin (3x) / cos (3x) => 3 cos (3x) / -3 sin (3x)
En toen?
2. Je hebt een functie: y=2 cos (x) - cos (2x) waarvan je de buigpunten moet uitrekenen.
y' = -2 sin (x) + 2 sin (2x)
y" = -2 cos (x) + 4 cos (2x)
y'' = 0
En dan doen ze opeens 8 cos^2 (x) - 2 cos (x) - 4 = 0 en dat m.b.v. abc-formule oplossen.
Hoe kom je aan deze formule? Oplossen verder lukt wel, maar hoe kom je aan 8 cos^2 (x) en de rest? cos kwadraat?????
3. Bereken van y = (2 - cos (x)) . (1 + cos (x)) de extremen.
Eerst even buiten haakjes halen; y = -cos^2 (x) + cos (x) + 2
Dan de afgeleide functie bepalen; y' = hoe doe ik dat?
Hoe bepaal ik de afgeleide van -cos^2 (x) ?
Daar kwam ik niet uit, kan iemand me helpen?
Voor breuken bestaat de zogenoemde qoutiënt regel:quote:Op maandag 27 december 2004 16:58 schreef OldJeller het volgende:
Hoi!
Ik heb drie vragen over Goniometrische Functies.
1. Hoe differentier ik: y = tan (3x)
tan (3x) = sin (3x) / cos (3x) => 3 cos (3x) / -3 sin (3x)
En toen?
Ze gebruiken de dubbele hoek formules:quote:2. Je hebt een functie: y=2 cos (x) - cos (2x) waarvan je de buigpunten moet uitrekenen.
y' = -2 sin (x) + 2 sin (2x)
y" = -2 cos (x) + 4 cos (2x)
y'' = 0
En dan doen ze opeens 8 cos^2 (x) - 2 cos (x) - 4 = 0 en dat m.b.v. abc-formule oplossen.
Hoe kom je aan deze formule? Oplossen verder lukt wel, maar hoe kom je aan 8 cos^2 (x) en de rest? cos kwadraat?????
Hiervoor kan je het beste de kettingregel gebruiken, (of eventueel; de cos^2 omzetten dmv de dubbele hoekformules)quote:3. Bereken van y = (2 - cos (x)) . (1 + cos (x)) de extremen.
Eerst even buiten haakjes halen; y = -cos^2 (x) + cos (x) + 2
Dan de afgeleide functie bepalen; y' = hoe doe ik dat?
Hoe bepaal ik de afgeleide van -cos^2 (x) ?
Daar kwam ik niet uit, kan iemand me helpen?
sin 3x / cos 3xquote:Op maandag 27 december 2004 19:17 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Voor breuken bestaat de zogenoemde qoutiënt regel:
[t/n]' = ( n * t' - t * n' )/ (n^2)
Hier wordt dat dus t = sin(3x), n = cos(3x), t' = 3 cos (3x) en n' = -3 sin (3x)
De afgeleide wordt dan:
( 3 cos2 (3x) + 3 sin2 (3x)) / ( cos2 (3x)) [netjes uitwerken geeft]
= 3 + 3 * tan2 (3x)
Het is + , je bent namelijk de min van de afgeleide van de cosinus vergeten.quote:Op maandag 27 december 2004 21:07 schreef OldJeller het volgende:
[..]
sin 3x / cos 3x
quotiënt regel: ( 3 cos (3x) * cos (3x) - sin (3x) * 3 sin (3x) ) / cos^2 (3x) wordt =>
( 3 cos2(3x) - 3 sin2(3x) ) / cos2(3x)
En er moet volgens het antwoordenboekje uitkomen: 3 / cos2(3x) uitkomen.. dat komt er alleen bij mij uit.. als het ( 3 cos2(3x) + 3 sin2(3x) ) / cos2(3x) is
En niet MIN: ( 3 cos2(3x) - 3 sin2(3x) ) / cos2(3x)
Want als het plus is, komt er inderdaad drie uit.. want 3 cos2(3x) + 3 sin2(3x) = 3, min elkaar is het 2,9 of whatever.
Je hebt gelijk..quote:Op maandag 27 december 2004 21:53 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Het is + , je bent namelijk de min van de afgeleide van de cosinus vergeten.![]()
Nadeel van deze notatie is wel dat in de meeste wiskunde boeken op het vwo sin-1(x) staat voor arcsin(x). Dit zou dus mischien voor verwarring kunnen zorgenquote:Op dinsdag 28 december 2004 14:42 schreef Yosomite het volgende:
Oh jawel, de quotiëntenregel werkt hier ook.
Je moet niet vergeten hem los te laten op de constante "1" van de eerste term en de constante "2" van de tweede term. De afgeleides zijn nul. Dus die vallen weg.
Misschien wordt het makkelijker als je schrijft:
1/ sin(x) = sin-1(x)
Dan wordt het een macht, die je gewoon kunt differentiëren en vervolgens de kettingregel toepassen.
De afgeleide wordt dan: - sin-2(x)cos(x) = -cos(x) / sin2(x)
Je hebt gelijk! Hij kan inderdaad met de quotiëntregel..quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:42 schreef Yosomite het volgende:
Oh jawel, de quotiëntenregel werkt hier ook.
Je moet niet vergeten hem los te laten op de constante "1" van de eerste term en de constante "2" van de tweede term. De afgeleides zijn nul. Dus die vallen weg.
Misschien wordt het makkelijker als je schrijft:
1/ sin(x) = sin-1(x)
Dan wordt het een macht, die je gewoon kunt differentiëren en vervolgens de kettingregel toepassen.
De afgeleide wordt dan: - sin-2(x)cos(x) = -cos(x) / sin2(x)
Bedankt!quote:Op dinsdag 28 december 2004 20:40 schreef Landmass het volgende:
91 = 7 * 13 dus 97 is GEEN priemgetal.
Bij dit soort vergelijkingen keek ik of er symmetrie in het probleem zit. En dan probeerde ik via een transformatie naar de geijkte polynomen te komen.quote:Op woensdag 29 december 2004 09:55 schreef Pietjuh het volgende:
Nu weer even een vraagje voor mijzelf
Ik ben nu een soort van 2-dimensionale recursieve vergelijking tegengekomen, maar ik weet dus niet echt hoe ik dat soort dingen aan moet pakken om op te lossen. Voor normale recursieve vergelijkingen heb ik al een aantal technieken geleerd waaronder genererende functies enz.
Het betreft hier de volgende recursieve vergelijking:
ak,m = ak-1,m + ak-2,m-1.
Deze vergelijking heb ik verkregen uit een recursieve vergelijkingen voor polynomen:
Lk(x) = Lk-1(x) + xLk-2(x).
L0(x) = 1
L1(x) = 1 + x
ak,m is hier dus de coefficient van xm in Lk(x)
Zou iemand mij een hint kunnen geven van hoe ik dit probleem aan moet pakken?
De recursieformule komt niet van een DV vandaan in mijn probleem. Het is afgeleid uit de torenveeltermexpansie van het Lucas probleem, wat een combinatorisch probleem is.quote:Op woensdag 29 december 2004 11:51 schreef Yosomite het volgende:
Bij dit soort vergelijkingen keek ik of er symmetrie in het probleem zit. En dan probeerde ik via een transformatie naar de geijkte polynomen te komen.
vb De eigenfuncties van de harmonische oscillator:
Hn+1(x) - 2x Hn(x) + 2n Hn-1(x) = 0
zijn de Hermite polynomen. Maar de vergelijking van jou krijg ik net niet in deze vorm gegoten.
Ik viel al snel terug op "Abramowitz and Stegun" of "Hankel", waar dit soort recursieve vergelijkingen staan.
Jouw vergelijking heeft wat weg van de Legendre polynomen.
Heb je de oorspronkelijke DV nog, of moet je het hier mee doen?
Dit is toch voldoende.quote:Op woensdag 29 december 2004 12:38 schreef Pietjuh het volgende:
Woehoe ik heb al wat vooruitgang kunnen boeken!
Ik definieer nu f(y;x) = somk=0inf Lk yk.
Door nu de recurrente betrekking in te vullen heb ik hieruit verkregen dat
f(y;x) = (1+ xy) / (1 - y - xy^2)
Nu moet ik dus f(y;x) naar een machtreeks zien te ontwikkelen in y. Ik denk dat ik dat wel op moet kunnen lossen door eerst breuksplitsing toe te passen, en dan iets als de meetkundige reeks te gebruikenOf hebben jullie suggesties hoe het makkelijker zou kunnen?
Ok heb nu iig gevonden dat f(x,y) = somk=0inf (1 + xy)(y + xy^2)kquote:Op woensdag 29 december 2004 13:02 schreef Yosomite het volgende:
Dit is toch voldoende.
voor x =1 genereer je de functie (1+y)/ (1-y-y^2) en dat lijkt op de (2-y)/ (1-y-y^2) die ik in de link hieronder vond (maar niet helemaal).
Ik moest zelf eerst googlen, want afgezien van een relatie met de Fibonacci getallen ken ik de Lucas nummers niet.
In http://math.haifa.ac.il/toufik/toupap04/pap0408.pdf vond ik de genererende functies.
Misschien heb je er wat aan. Ik moet me eerst de stof eigen maken. Maar ik vind het interessant genoeg om erin te duiken.
Onvoorstelbaar dat mensen zoiets leuk kunnen vinden. Nouja, volgend semester mag ik assisteren bij analyse 4, over complexe functies, zo'n beetje de enige leuke soort analyse.quote:Op zaterdag 25 december 2004 10:27 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Ja wel redelijk veel differentiaalvergelijkingen, waarbij je ook bijna niet over hoeft na te denken om ze op te kunnen lossen, vooral die ene eerste orde d.v. (y' + ycos(t) = cos(t) ) en die vraag met de laplace transformatie. Die vraag met de fourierreeks berekenen was gewoon ronduit irritant, want je had er een dik half uur voor nodig om al die partiele integraties uit te voeren
Het nadruk waarop het vak gegeven werd, was ook voornamelijk differentiaalvergelijkingen. We hebben alleen in de eerste paar weken aandacht besteed aan convergentiecriteria zoals uniforme convergentie, absolute convergentie enz. Daarna hebben we de rest van de tijd ons alleen bezig gehouden met d.v's, wat opzich ook vrij handig is (bij natuurkunde heb je het ontzettend vaak nodig), maar wat meer over convergentiegedrag zou leuk geweest zijnHet zal waarschijnlijk ook wel komen omdat de docent (Verduyn-Lunel) zo'n enorme d.v. verslaafde is
Die docent heeft bij analyse 3 ook 1 keer in moeten vallen voor onze normale docent, en ik vond hem wel een stuk gestructureerder uitleggen, dus het gaat denk ik wel interessanter worden dan bij analyse 3! Ik heb namelijk ook de stof al een beetje bekeken in de studiegids, en het lijkt me best interessantquote:Op donderdag 30 december 2004 16:59 schreef thabit het volgende:
Onvoorstelbaar dat mensen zoiets leuk kunnen vinden. Nouja, volgend semester mag ik assisteren bij analyse 4, over complexe functies, zo'n beetje de enige leuke soort analyse.. De docent (Pik) zei tegen mij dat-ie de nadruk toch wat meer op begrip wilde gaan leggen en wat minder op het rekenen, dus we zullen zien.
.
Als tan x = a, dan is x de hoek, waarbij de tangens gelijk is aan a,.quote:Op zondag 2 januari 2005 09:43 schreef achtbaan het volgende:
mm ..even wachten . die arctan heb ik nog niet gehad, maar kan dat iet op een andere manier..ook al een stukje minder mooi...?
mm, k weet wel wat dat is, maar ik dacht.. laten we maar er zonder het probleem oplossen..quote:Op zondag 2 januari 2005 10:37 schreef MarkA het volgende:
[..]
Als tan x = a, dan is x de hoek, waarbij de tangens gelijk is aan a,.
Men schrijft dan x = arctan(a) of soms x = tan -1(a) (maar de laatste notatie vind ik nogal verwarrend)
Hopelijk kom je er zo uit.
Waarom zou dat niet gelden voor reele getallen?quote:Op maandag 3 januari 2005 21:38 schreef achtbaan het volgende:
trouwens, in alle schoolboeken die ik ben tegenkomen zie ik vaak dat de regels voor exponenten alleen voor rationele machten gelden en niet voor reele getallen?
bijv. ar.ar'=ar+r met a reeel en groter dan 0 en r,r' elementen van Q
waarom zijn er geen regels voor r en r' reele getallen? of zijn die er wel?
Die matrix van de rotatie is gewoon:quote:Op maandag 3 januari 2005 23:40 schreef F1-GRANdMAStER het volgende:
Hallo!
Van een lineaire afbeelding T: [R]³ ---> [R]³ wordt het beeld van een vector a als volgt verkregen: Eerst wordt a gedraaid over een hoek van 60° om de x-as (tegen de klok), vervolgens wordt de vector met een factor 4 vermenigvuldigd, en tenslotte wordt er gespiegeld in het vlak x=0 (het yz-vlak dus).
Vraag: Bepaal de matrix A van T.
Ik weet wel hoe ik dit moet aanpakken, maar ik weet niet hoe ik die 3 deelmatrices moet maken. Kan iemand mij stap voor stap (grafisch) uitleggen hoe ik die deelmatrices maak?
Bvd!
ik zeg niet dat dat niet geldt voor reele dingen. Maar ik dacht: omdat er duidelijk staat dat r en r' geen reele getallen zijn maar gewoon getallen uit Q, heeft R iets speciaals en daarom staat niet dat r en r' reele getallen zijn... en ik dacht misschien gelden de regels niet voor reele exponenten.. maar zo te zien had ik ongelijkquote:Op dinsdag 4 januari 2005 10:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet gelden voor reele getallen?
De 2 sinussen omgedraaid neem ik aan, want er wordt tegen de klok ingedraaidquote:Op dinsdag 4 januari 2005 10:42 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Die matrix van de rotatie is gewoon:
[afbeelding]
Je hebt gelijk, ik had even snel over het hoofd gezien hoe mathworld de rotatiehoek defineertquote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:23 schreef F1-GRANdMAStER het volgende:
[..]
De 2 sinussen omgedraaid neem ik aan, want er wordt tegen de klok ingedraaid![]()
1 | R^12-1 = 0.05899 |
1 2 3 4 5 6 7 | Soort Vervoer | Percentage -------------------------- te voet | 10.8 fiets | 28.9 bromfiets | 12.2 motor/scooter | 2.9 auto | 45.3 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | aantal | kans ------------ 0 | ? 1 | ? 2 | ? 3 | ? 4 | ? 5 | ? |
Maar snap je em ook?quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:33 schreef rotskibo het volgende:
Kijk, daar hebben we tenminste wat aan
Weet je zeker dat daar log(e^x) hoort te staan? (ik schrijf hier log omdat dat de echte notatie is voor de e-log en niet de 10-log. 10-loggen zijn door natuurkundigen bedacht omdat ze geen wiskunde begrijpen).quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:53 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Maar snap je em ook?
Dat is de grootste fout die leerlingen tegenwoordig maken. Niet snappen waarom! Ze voeren de formules in de GR en kijken wat er uitkomt, zonder te begrijpen hoe het echt in elkaar zit.
Nu even een makkelijke die ik vandaag bij een wiskunde SE fout had ()
Hoe haal je kwadraten uit logaritmische vergelijkingen? Deze kreeg ik vandaag:
(ln (x))^2 = ln e^(x) + 4
En ik kwam er gewoon niet uit, alle moeilijke opgaven wel, maar deze niet![]()
quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:05 schreef thabit het volgende:
[..]
....10-loggen zijn door natuurkundigen bedacht omdat ze geen wiskunde begrijpen).
Ohja dat klopt, het was:quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Weet je zeker dat daar log(e^x) hoort te staan? (ik schrijf hier log omdat dat de echte notatie is voor de e-log en niet de 10-log. 10-loggen zijn door natuurkundigen bedacht omdat ze geen wiskunde begrijpen).
stel y = ln(x) , met y > 0quote:Op vrijdag 14 januari 2005 19:11 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Ohja dat klopt, het was:
(ln (x))^2 = 3 ln (x) + 4
(die e had ik er perongeluk in gezet omdat ik er zeker een kwartier op gezeten heb
met ln e^x zou hij net wat te makkelijk zijn)
Ah, dat is het, bedankt, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 19:15 schreef Yosomite het volgende:
[..]
stel y = ln(x) , met y > 0
er ontstaat een vgl in y, die makkelijk op te lossen is.
Dan terugtransformeren naar x
Dat is het juiste woord!quote:Op vrijdag 14 januari 2005 19:25 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Substitueren noemen wij het trouwens
Dat mag je uitleggen. Ben heel benieuwd.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 19:38 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat zeker. Ik vind het alleen zo jammer dat die schoenmakers niet bij hun leest blijven.
Natuurkundemod to the rescuequote:Op vrijdag 14 januari 2005 21:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat mag je uitleggen. Ben heel benieuwd.
Ik ben er al uit....quote:Op zaterdag 15 januari 2005 15:58 schreef VoreG het volgende:
Ok even een hele stomme vraag maar
hoe teken je x >= y in een grafiek?.
a stel het je voor dat er 50 ballen zijn in een zak, 6 ballen leveren een prijs op en 44 niet, Maarten koopt 5 loten, heel belangrijk is hier, zonder terugleggen. Dus trekt zeg maar 5 ballen uit de zak.om precies 2 prijzen te winnen moeten dus 2 van die ballen de succesballen zijn en 3 van die ballen een niet-succesbal zijn. dit kan dus op ((6 boven 2)*(44 boven 3))/(50 boven 5) manieren = 0,094quote:Op zaterdag 15 januari 2005 13:29 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Ik snap deze som niet:
In jeugdsoos 'De Grot' vindt wekelijks een loterij plaats.
Elke week zijn er 50 loten en 6 prijzen.
a. Maarten heeft 5 loten gekocht. Bereken in drie decimalen nauwkeurig de kans dat hij precies twee prijzen wint.
b. Gert heeft zes loten gekocht. Bereken in drie decimalen nauwkeurig de kans dat hij minstens 1 prijs wint.
c. Anneloes speelt 20 weken achter elkaar mee. Zij koopt elke keer 4 loten. Bereken in drie decimalen nauwkeurig de kans dat zij precies zeven keer minstens 1 prijs wint.
d. Hoeveel weken achtereen moet je vier loten kopen opdat de kans op het minstens 5 keer winnen van minstens 1 prijs groter is dan 0.5?
Wij moeten dit dan doen met onze Grafische Rekenmachine, met het menu: Stat - dist - binm en dan bpd en bcd
Ik heb de antwoorden ook! Zal ik deze gelijk posten of nog even wachten?
Kijk, natuurkundigen hebben uiteraard wiskunde nodig. Ze gebruiken het dus, tot zover nog geen probleem. Het probleem komt pas zodra ze zelf allerlei wiskunde gaan bedenken. Dan komen ze met allerlei theorieen geformuleerd in notaties aanzetten die getuigen van een zienswijze en wiskundige naiviteit waarvan je denkt "tja, schoenmaker, als je tegenwoordig wiskunde wilt doen op een manier die 100 jaar geleden actueel was, blijf dan liever bij je leest."quote:Op vrijdag 14 januari 2005 21:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat mag je uitleggen. Ben heel benieuwd.
Heel goed geformuleerd. Ik voel me ook veel meer thuis in de natuurkunde dan in de wiskunde. Verbanden zien, redeneren, logisch nadenken kan ik allemaal wel, maar ik moet toch een soort houvast hebben, en puur wiskundig lukt het me niet echtquote:Op zaterdag 15 januari 2005 19:26 schreef thabit het volgende:
[..]
Kijk, natuurkundigen hebben uiteraard wiskunde nodig. Ze gebruiken het dus, tot zover nog geen probleem. Het probleem komt pas zodra ze zelf allerlei wiskunde gaan bedenken. Dan komen ze met allerlei theorieen geformuleerd in notaties aanzetten die getuigen van een zienswijze en wiskundige naiviteit waarvan je denkt "tja, schoenmaker, als je tegenwoordig wiskunde wilt doen op een manier die 100 jaar geleden actueel was, blijf dan liever bij je leest."
Maar je begrijpt het verschil tussen natuurkunde en wiskunde toch wel? Waarom zouden natuurkundigen de wiskunde zo gebruiken als jullie? Da's klare onzin.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 19:26 schreef thabit het volgende:
[..]
Kijk, natuurkundigen hebben uiteraard wiskunde nodig. Ze gebruiken het dus, tot zover nog geen probleem. Het probleem komt pas zodra ze zelf allerlei wiskunde gaan bedenken. Dan komen ze met allerlei theorieen geformuleerd in notaties aanzetten die getuigen van een zienswijze en wiskundige naiviteit waarvan je denkt "tja, schoenmaker, als je tegenwoordig wiskunde wilt doen op een manier die 100 jaar geleden actueel was, blijf dan liever bij je leest."
Ze mogen wiskunde gebruiken zoals ze dat willen.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 22:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar je begrijpt het verschil tussen natuurkunde en wiskunde toch wel? Waarom zouden natuurkundigen de wiskunde zo gebruiken als jullie? Da's klare onzin.
Dus natuurkundigen moet slaafs op wiskundigen wachten of ze de benodigde wiskunde krijgen?quote:Op zaterdag 15 januari 2005 22:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Ze mogen wiskunde gebruiken zoals ze dat willen.. Ze moeten alleen geen wiskunde gaan bedenken, inclusief het invoeren van notaties en terminologie op een manier die wiskundigen niet zo snel zouden doen.
.
Dan heb je dus:quote:Op zondag 16 januari 2005 14:23 schreef VoreG het volgende:
Nog een stomme vraag...
Stel je hebt x+y+z < 30
en x+y moet minstens de helft zijn van het totale bedrag
hoe schrijf je dat op als een vergelijking?
Als ik het antwoord volledig opschrijf wordt het dit:quote:Op zondag 16 januari 2005 14:58 schreef Haushofer het volgende:
x+y+z is kleiner dan 30.
Maar x+y is groter/gelijk aan 15.
Dat kan alleen maar als z kleiner is dan 14.
Anders:
x+y<30-z EN
x+y>=15
Dus z<30-(x+y), dus z<14.
Dus bijvoorbeeld x=8, y=8, z=13. Of zie ik nou wat over het hoofd?
Het gaat denk ik fout op het moment dat de functie g die je substitueert een constante term heeft die ongelijk is aan 0. Dan convergeert de som die je krijgt voor f(g(x)) niet in de machtreeksring C[[x]]. En zelfs al convergeert hij bij elke coefficient gewoon in C, dan nog kan het zijn dat je een reeks eruit krijgt die convergentiestraal gelijk aan 0 heeft bijvoorbeeld.quote:Op zondag 16 januari 2005 14:19 schreef Pietjuh het volgende:
Hier waarschijnlijk een vrij domme vraag over taylorreeksontwikklingen van functies.
Zoals iedereen wel weet worden de coefficienten van xn in deze ontwikkeling van f(x) gegeven door f(n)(c) / n!
Wat ik nu vaak ben tegengekomen en eigenlijk zelf ook altijd gedaan heb, maar waar ik nu eigenlijk niet goed begrijp waarom is het volgende. Stel je wilt de taylorreeksontwikkeling maken van f(g(x)).
Bijvoorbeeld als f(x) = e^x en g(x) = x^2. Dan wordt bijna overal deze ontwikkeling bepaald door simpelweg x^2 te substitueren in de ontwikkeling van f(x) = e^x.
Maar als ik nu volgens de bekende formule de coefficienten wil berekenen krijg ik hier niet dezelfde coefficienten uit, want er verschijnen nu allemaal extra termen door de kettingregel.
Nu vraag ik me dus af waarom deze 2 op het oog verschillende ontwikkelingen convergeren naar dezelfde functie f(g(x)) ?
quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:16 schreef KiwiTjuHh het volgende:
In een vaas zitten 14 knikkers, 4 rood en 10 blauw. Robert pak zonder terugleggen een voor een knikkers uit de vaast. Hij stopt hiermee zodra hij een blauwe knikker pakt. Stel de kansverdeling op van het aantal keer dat Robert een knikker pakt. Geef de kansen in 4 decimalen nauwkeurig.
Aantal keer 1-2-3-4-5
kans 0,7143-?-?-?-?
P(x=1) 1- 4boven1 * 10 boven 0 gedeeld door 14 boven 1
maar bij 2 keer kom ik er al niet meer uit!
Help!
ok, 4 rood en 10 blauw, stopconditie is bij een blauwe bal
dus wanneer stoppen we na 1 bal, als we gelijk 1 blauwe trekken
zonder terugleggen
blauw kan op 10 manieren en 1 bal trekken op 14 manieren --> 10/14
kans dat we 2 ballen trekken dat betekent 1ste bal rood 2de bal blauw
kan op 4*10 manieren, totaal 2 ballen trekken kan op 14*13 manieren
dus --> 4*10/14*13 = 20/91
kans dat we 3 ballen trekken --> 2 rood dan 1 blauw is (4*3*10)/(14*13*12) = 5/91
kans dat we 4 ballen trekken --> 3 rood dan 1 blauw is (4*3*2*10)/(14*13*12*11) = 10/1001
kans dat we 5 ballen trekken --> 4 rood dan 1 blauw is (4*3*2*1*10)/(14*13*12*11*10) = 2/2002 = 1/1001
maar wat eigenlijk belangrijker is bij kansrekening is dat je het model begrijpt, het anwtoord is niet eens zo heel belangrijk, maar wel dat je begrijpt wat er gebeurt als er wordt gepraat over ZONDER terugleggen en wat bijvoorbeeld het model is bij 4 knikkers, dat je dan dus eerst 3 rode hebt getrokken en daarna 1 blauwe trekt
suc6
afgerond klopt dat toch?? behalve bij P(x=5) is het een beetje vreemd --> dat moet 0.0010 zijn, maar waarom afgerond doen als het in breuken juist mooi precies kanquote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:45 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens superbient, dat is ook de manier waarop ik dat altijd doe.. maar het antwoord met het antwoordenboekje komt gewoon niet overeen
Zij zeggen:
P(x=1) = 0.7143
P(x=2) = 0.2198
P(x=3) = 0.0549
P(x=4) = 0.0100
P(x=5) = 0.0100
vermenigvuldigenquote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:00 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Wat bedoel jij met * dan?
Ik zie niet direct iets. Sorry.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 20:50 schreef achtbaan het volgende:
is het mogelijk om de kwatoren hieruit weg te halen?zo ja? hoe doe je dat ?
[afbeelding]
het komt goed..quote:
Als R de reeele getallen zijn dan is de bovenste goed en de onderste fout.quote:Op zondag 23 januari 2005 00:39 schreef achtbaan het volgende:
[..]
het komt goed..
nog een vraagje, nu over de volgorde:
er is een verschil tussen de twee regels hier:
eentje is waar en de andere is fout..
in dit soort lastige gevallen, wat is de beste manier om te determineren dat zoiets logisch (wiskundig) gezien niet klopt ?
KLEINER maar het is dan nog steeds fout jaquote:Op zondag 23 januari 2005 09:41 schreef achtbaan het volgende:
dus de onderste betekent dat er een getal y bestaat dat groter is dan alle getallen in R..
en dat is natuurlijk fout..
:S erg misleidend!
Ik zal eens in mijn logica boek kijken. Ik heb het nu niet bij de hand.quote:heb je meer van dit voorbeelden/
dit is volgens mij niet waar, geldt toch alleen maar voor n = 0 --> want dan is m ook 0, anders kan het al nietquote:Op zondag 23 januari 2005 11:12 schreef Landmass het volgende:
Hier heb je er een
(VoorAlle n uit N)(ErIsEen m uit N): n + m = 0
met N = {0, 1, 2, 3, 4, . . .}
Inderdaad, dat is ook de reden dat de natuurlijke getallen geen additieve groep vormen. Als je de natuurlijke getallen uitbreid tot de gehele getallen geldt bovenstaande bewering natuurlijk welquote:Op zondag 23 januari 2005 12:53 schreef superbient het volgende:
dit is volgens mij niet waar, geldt toch alleen maar voor n = 0 --> want dan is m ook 0, anders kan het al niet
Ik zou zeggen. Trek een lijn door de 2 punten waar de cirkels elkaar snijden en probeer nu van 1 zo'n gebiedje het opp te berekenen. Dan hoef je het alleen nog maar maal 2 te doen.quote:Op zondag 23 januari 2005 11:40 schreef Reikoo het volgende:
De wiskundeleerkracht waar ik mee zit legt alles onvoldoende uit waardoor ik met zelfstudie er toch probeer te geraken. We zitten nu aan toepassingen van de Bepaalde integraal en meer over oppervlakteberekening bij cirkels.
Het lukt mij niet deze oefening te beginnen, laat staan op te lossen.
Geg: Twee cirkelschijven hebben een gelijke straal r en de afstand tussen de middelpunten is r*(2)^1/2
Gevr: Bereken het maatgetal van de oppervlakte van het gemeenschappelijk vlakdeel
Misschien dat je dan beter even kan vertellen waarom je het wilt weten. Is het uit interesse of is het voor je opleiding en wat is die opleiding dan.quote:Op maandag 24 januari 2005 11:56 schreef andre17 het volgende:
mssn domme vraag maar kan iemand mij een uitleg geven over wat nu eigenlijk een limiet is?? alvast bedankt!
voor a zou ik nog even nakijken als ik jou was, want id opgave staat dat je 4 van ux afwijkt....quote:Op maandag 24 januari 2005 13:22 schreef Skv het volgende:
Bij een normaal verdeelde toevalsvariabele X = úx=50 en óx=5
ú=gemiddelde
ó=standaardafwijking.
A
Bereken in vier decimalen de kans dat een waarneming meer dan 4 van úx afwijkt.
B
We doen 30 waarnemingen en bereken de gemiddelde X.
Bereken in 4 decimalen nauwkeurig de kans dat X meer dan 3 van úx afwijkt.
=============
A kom ik op dit uit:
Z= (X - úx) / óx
z= X - 50 / 5
P(X wijkt meer dan drie af) = P(X<47) of P(X>53)
Dit is hetzelfde als
2*(P<47)
2*(47-50/5) = 2*(-0,6).
Terugzoeken geeft 0,5485.
Dit klopt ook..
opgave B is het probleem
Het gaat nu om gemiddelde waarden.. Wat is nou de regel hiervoor?
ja dat klopt, op de gr moet t zo, nu ik op de uni zit moet t echter weer met het tabellenboekje, de standaardafwijking wordt idd kleiner naarmate je meer trekkingen neemt in het gemiddelde, als je dat logisch vindt, dan gaat het goedquote:Op maandag 24 januari 2005 18:35 schreef Skv het volgende:
Ik heb het als volgt opgelost:
A klopt; had een typefoutje hierboven, het moet 3 afwijking zijn.
Oplossing A:
2*normalcdf(-10^99,47,50,5) = 0,548
Oplossing B: (ik wist dus niet dat je gemiddelde óx berekende door óx door wortel N te delen).
2*normalcdf(-10^99,47,50,5/(wortel 30)) = 0,0010
Klopt dit ook? antwoord is iig hetzelfde
Die eerste implicatie begrijp ik ook niet.quote:Op zondag 23 januari 2005 19:39 schreef achtbaan het volgende:
weer een vraagje over logica
nu over implicatie: 5+3>6 ==> pi is irrationeel
:S deze implicatie klopt maar.. wat is in godsnaam het verband tussen de linkere ongelijkheid en de uitspraak t aan de rechtere kant?
A ==> B
waarom moeten Negatief-A en B niet kloppen zodat de implicatie onjuist wordt?
stel A en B zijn onjuist, is het in dit geval onbeslisbaar of
A==B correct of incorrect is?
Deze redenering is correct als je haar van onder naar boven leest.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 19:49 schreef achtbaan het volgende:
laten we het doen zoals je typte:
x+y+z=0 ==> |x-y|+|y-z|+|z-x|>=1/2 (|x|+|y|+|z|)
x+y+z=0 ==> |x-y|+y+x+y+x+y+x>=1/2(x+y+x+y)
==>|x-y|+3x+3y>=x+y
==> |x-y|>=-2x-2y
en dit klopt want |x-y|>=0 en -2x-2y<=0
zo bedoel je?
Er is geen verlies van algemeenheid als het algemene geval uit het speciale geval volgt waar je veronderstelt in te zitten. In dit geval speelt de symmetreische wijze waarop de variabelen in de formules aanwezig zijn daar een belangrijke rol in. Ook het feit dat er niets aan de waarheid van de formules verandert als je x,y,z vervangt door -x,-y,-z is hier van belang om te kunnen specialiseren.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 19:51 schreef achtbaan het volgende:
wanneer is er geen 'verlies van algemeengheid'? hoe zie je dat aan de nieuwe gelijkheden/ongelijkheden die je krijgt als je een bepaalde handeling(en) uitvoert op bepaalde wiskundige dingen?
Dan reken je 2 om naar een breuk van pi en dan doe je dat maal 180?quote:Op woensdag 26 januari 2005 22:55 schreef BaggerUser het volgende:
hamn oude rekenmachine doet het automatisch dus dat probleem is opgelost nu zit ik met een ander probleem.
ik moet soommige dingen om rkenen in graden zoals:
1/3 pie rad
7/12 pie rad
2 rad
0,68 rad
die 1e 2 lukken me wel dat is gewoon 1/3 x 180
maar die wat geen pie rad is maar gewone rad kom ik niet uit?
Nee dat is de oppervlakte van een cirkelquote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:38 schreef Nyluzzz het volgende:
Hoe bereken je de inhoud van een druppel met een doorsnede van 4 mm?
Geldt dan de regel pi * straal^2
oh ja dat was de formule,]quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:50 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Nee dat is de oppervlakte van een cirkel
Het volume van een bol wordt gegeven door 4 / 3 Pi r^3
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |