quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:26 schreef yuiert het volgende:
Hier mijn economisch/wiskundig vraag stuk. Snap er helemaal niets van.
In 2004 behaalde LAMEL N.V. een resultaat na belasting dat 60.125,- hoger was dan in 2003. De belasting over de winst is 35%.
quote:De constante kosten waren in 2004 met ¤ 9.250,- gestegen ten opzichte van 2003.
quote:De variabele kosten zijn in 2003 en 2004 50% van de omzet.
quote:In 2004 was de verkoopprijs met 5% gestegen ten opzichte van 2003. De afzet was 3% minder dan in 2003.
quote:
a. Bereken de omzet in 2003.
b. Bereken de variabele kosten in 2004.
![]()
quote:Op donderdag 2 december 2004 22:16 schreef thabit het volgende:
Die sommatie kun je wel uitrekenen. Differentieer de identiteit
1/(1-x)=1+x+x^2+...
maar eens i-1 keer.
hmm, volgens mij kan je stellen dat als |r| > 1 --> r^(n+1) > 1 --> stel n is even en r< 0 --> |a0r^(n+1)-an| = -a0r^(n+1)+anquote:Op dinsdag 7 december 2004 19:15 schreef zurich het volgende:
mm.. even een vraag stellen.. misschien heb ik de vraag al eerder gesteld.. k niet meer weten..
stel: a0 ,a1,...,an zodat
a0>=a1>=...>=an>0 en r een nulpunt van de polynoom
P(x)=a0xn+a1xn-1+...+an
A) bereken rP(r)-P(r)
en concludeer eruit dat:
|a0rn+1-an|=|(a1-a0)rr+...+(an-an-1)r|
B) stel dat |r|>1
toon aan dat |a0rn+1-an|> rn+1(a0-an)
en dat
|(a1-a0)rr+...+(an-an-1)r|<=(a0-an)rn
c) concludeer dat r<=1
ik zit een beetje vast bij B...
vooral de eerste ongelijkheid..
kan iemand hier een handje helpen..
volgens mijquote:Op maandag 6 december 2004 19:16 schreef yuiert het volgende:
Bedankt voor de volledige uitwerking van de vorige, maar het gaat me er vooral om dat jullie me opweg helpen....
De volgende die ik totaal niet begrijp...
Korenaar N.V. beschikt voor de begroting van 2004 over de volgende gegevens voor product K-2.
Begrote kosten
Fabricagekosten Verkoopkosten
Variabel ¤ 250.000,- ¤ 100.000,-
Constant ¤ 450.000,- ¤ 180.000,-
De normale productie en afzet is 45.000 stuks per jaar.
De verwachte productie en afzet is 50.000 stuks voor 2004.
a. Bereken de fabricagekostprijs en de commerciele kostprijs van product K-2.
Voor de verwachte afzet heeft een marketingbureau het volgende overzicht opgesteld.
Verkoopprijs per stuk Verwachte afzet
¤ 26,- 41.000 stuks
¤ 25,- 46.000 stuks
¤ 24,- 50.000 stuks
¤ 23,- 53.000 stuks
¤ 22,- 55.000 stuks
b. Bereken bij welke verwachte afzet de winst voor Korenaar N.V. maximaal is.
Voor het eerste kwartaal van 2004 gelden de volgende gegevens:
Werkelijke productie: 11.000 stuks
Werkelijke afzet : 10.000 stuks
Verkoopprijs: ¤ 24,- per stuk
c. Bereken het perioderesultaat over kwartaal 1 2004 volgens absorption costing.
d. Bereken het perioderesultaat over kwartaal 1 2004 volgens variable costing
![]()
![]()
Wellicht heb je het al gevonden, maar in het onderstaande document staat een mooie uitwerking voor een situatie in R3:quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:33 schreef Haushofer het volgende:
Een vraagje. Hoe bepaal je de minimum afstand tussen 2 lijnen M en L?
...
Ik neem aan dat je de afstand tussen twee lijnsegmenten bedoelt? Het verschil is dat lijnen onbegrensd zijn, ze hebben geen eindpunten en gaan dus tot in het oneindige door. Lijnsegmenten hebben 2 eindpunten.quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:33 schreef Haushofer het volgende:
Een vraagje. Hoe bepaal je de minimum afstand tussen 2 lijnen M en L? Ik dacht het volgende:
Parametriseren van M: x1+(x2-x1)t
L : y1+(y2-y1)s
R 2 = de afstanden tussen de componenten van L en M afzonderlijk gekwadrateerd.
En dan.....hoe moet je precies de "afgeleide" van R op 0 zetten? De gradienten componentsgewijs op 0 zetten? Heb wel een uitdrukking gevonden maar die is nogal lang en vervelend, dus als iemand een mooie ingeving heeft...
| 1 2 3 4 5 | 2 2 -ex sx + sx + ex px - sx px - ey sy + sy + ey py - sy py t := ---------------------------------------------------------- 2 2 2 2 ex - 2 ex sx + sx + ey - 2 ey sy + sy |
Mja, was meer nieuwsgierig hoe je die afgeleide definieerde.quote:En even een vraagje tussendoor: wil je een puur wiskundig resultaat of mag het ook een procedureel stappenplan (een algoritme zijn)?
Ok, hier ga je dus niks aan hebben maar just for the fun of it heb ik het ff laten uitwerken door de computer. Stel dat je volgende formules hebt voor de lijnen M en L:quote:Op donderdag 9 december 2004 10:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mja, was meer nieuwsgierig hoe je die afgeleide definieerde.
Het lijkt me dat 47 in de eerste rij getallen en derde rij kolommen 471 moet zijn.quote:Op donderdag 9 december 2004 21:21 schreef Mokos het volgende:
Ik kom er niet uit
................................mate van wandelen
tuinbezit........weinig......regelmatig.....veel......totaal
----------------------------------------------------------------
geen tuin........ 376.............183............47........1030
wel tuin...........136.............290............68.........494
totaal...............512.............473...........539.......1524
Som:
Bereken gamma , en spreek op basis van de uitkomst een oordeel uit over de hypothese van de onderzoekers.
Ah, je hebt gelijk 47 moet het getal 471 zijn, wat stom van mij zeg.quote:Op donderdag 9 december 2004 23:08 schreef Yosomite het volgende:
Het lijkt met dat 47 in de eerste rij getallen en derde rij kolommen 471 moet zijn.
Dan zijn de totalen meer in overeenstemming.
Ben je d'r verder nog uitgekomen?quote:Op donderdag 9 december 2004 23:31 schreef Mokos het volgende:
Op de vraag wat is het schaalniveau van de variabelen, heb ik trouwens het antwoord: 'ordinale variabele' gegeven. Zal dat goed zijn?
Verdorrie, ik kom er echt niet uit en moet morgen rond 10 uur weg en het dan inleveren.
had zelfs al een, vond het zelf wel een creatieve, poging in onzin gedaan om mensen hiernaar toe te lokken![]()
Ja, het is me uiteindelijk toch nog gelukt, opeens zag ik het lichtquote:Op vrijdag 10 december 2004 17:29 schreef Yosomite het volgende:
Ben je d'r verder nog uitgekomen?
De variabelen zijn nog niet geschaald, want je hebt alleen de nominale antwoorden, maar wel geordend. Dus ordinaal.
Ik ken niet het probleem waar je mee zit maar het lijkt me dat als je op zoek bent naar de inverse van die functie dat je op de verkeerde weg zit want die inverse is er niet (behoudens dat er nu een wskunde prof met iets heel vaags en abstracts komt aan zetten).quote:Op zondag 12 december 2004 21:23 schreef zurich het volgende:
hoi.
als f(n)=n! wat is dan de inverse functie hiervan?...
met andere woorden als n!=m, hoe moet je n uitdrukken in m?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |