Ik zou haast zeggen n= m/(n-1)!quote:Op zondag 12 december 2004 21:23 schreef zurich het volgende:
hoi.
als f(n)=n! wat is dan de inverse functie hiervan?...
met andere woorden als n!=m, hoe moet je n uitdrukken in m?
Het gaat natuurlijk om gehele getallen. Je hebt op zich gelijk alleen op deze manier krijg je breuken in het verhaal (en hoe definieer je de ! van een breuk ik weet het wel alleen betwijfel ik of het probleem het nodig heeft). Ik weet dus niet hoe zeer dat de bedoeling gaat zijn.quote:Op zondag 12 december 2004 21:28 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Ik zou haast zeggen n= m/(n-1)!
Aangezien n/(n-1)!=n oplevert... correct me if I'm wrong
Je schiet hier alleen niet veel me op, aangezien de n factor aan twee kanten voorkomt nu, anders zou ik het niet weten denk ik.
jammer dat n! niet te schrijven is als een soort polynoom ofzo, maar ja, bedankt..quote:Op maandag 13 december 2004 07:40 schreef 205_Lacoste het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd naar de 'ware' oplossing, ik vraag me namelijk af of die er wel is, anders dan ik gaf. Je zit hier met 2 onbekenden en een 'ingewikkelde' functie als faculteit genomen over één hiervan.
Afhankelijk van de operatie, het kan -25 of 1/25 zijn.quote:Op zondag 12 december 2004 21:27 schreef Landmass het volgende:
Wat zou namelijk de inverse van 25 zijn?. Precies die is er niet.
waar staat die t voor.. als ik vragen mag!:)quote:Op maandag 13 december 2004 10:03 schreef Landmass het volgende:
http://mathworld.wolfram.com/Factorial.html
[afbeelding]
Daar ga je over integreren.quote:Op maandag 13 december 2004 17:29 schreef zurich het volgende:
[..]
waar staat die t voor.. als ik vragen mag!:)
Wat wil je dan?quote:lijkt me een heel leuke mooi uitziende formule.. maar ik vrees dat ik alleen benadering krijg?
Een algoritme is makkelijk te vinden. Stel dat n! = m, danquote:Op maandag 13 december 2004 18:29 schreef zurich het volgende:
bijv. als n!=24 dan moet gelden dat n=4
.. en als n!=3628800 dan moet gelden dat n=10..
ect..
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | In: de faculteit m Uit: De waarde van n n <- 1 while m != 1 do begin n <- n+1 m <- m / n end return n |
Laat me raden, je moet een informatica opdracht doen.quote:Op maandag 13 december 2004 18:29 schreef zurich het volgende:
bijv. als n!=24 dan moet gelden dat n=4
.. en als n!=3628800 dan moet gelden dat n=10..
ect..
1. Hoe doe je die code tag?quote:Op maandag 13 december 2004 18:37 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Een algoritme is makkelijk te vinden. Stel dat n! = m, dan
[ code verwijderd ]
[ code ] (maar dan zonder de spaties natuurlijk)quote:Op maandag 13 december 2004 18:40 schreef Landmass het volgende:
[..]
1. Hoe doe je die code tag?
2. Je krijgt breuken met jouw progje, volgens mij is dat niet de bedoeling. Er is ook kans dat je in een oneindige loop komt.
Voor de getallen tussen 4! = 24 en 5! = 120 zijn er dus geen inverse.quote:Op maandag 13 december 2004 19:56 schreef zurich het volgende:
het viel me op dat ik nog nooit een inverse functie van f(n)=n! heb gezien. Kan dat niet met priemgetallen? ..dat je bijv. n! factoriseert ect..
De normale faculteit is trouwens niet eens gedefinieerd voor breuken, alleen voor gehele positieve getallen. Als je het met de gamma functie wilt gaan doen, kan je hem bijvoorbeeld in een machtreeks schrijven, dit kan gewoon aangezien hij analytisch is, en van die machtreeks de inverse te bepalenquote:Op maandag 13 december 2004 18:40 schreef Landmass het volgende:
[..]
1. Hoe doe je die code tag?
2. Je krijgt breuken met jouw progje, volgens mij is dat niet de bedoeling. Er is ook kans dat je in een oneindige loop komt.
De Gamma functie is niet analytisch op de punten z=0,-1,-2,-3,... dus een algemene Taylorreeks bestaat niet (vanwege convergentiestraal).quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:27 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
De normale faculteit is trouwens niet eens gedefinieerd voor breuken, alleen voor gehele positieve getallen. Als je het met de gamma functie wilt gaan doen, kan je hem bijvoorbeeld in een machtreeks schrijven, dit kan gewoon aangezien hij analytisch is, en van die machtreeks de inverse te bepalen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |