abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24256258
Oh jawel, de quotiëntenregel werkt hier ook.
Je moet niet vergeten hem los te laten op de constante "1" van de eerste term en de constante "2" van de tweede term. De afgeleides zijn nul. Dus die vallen weg.
Misschien wordt het makkelijker als je schrijft:
1/ sin(x) = sin-1(x)
Dan wordt het een macht, die je gewoon kunt differentiëren en vervolgens de kettingregel toepassen.
De afgeleide wordt dan: - sin-2(x)cos(x) = -cos(x) / sin2(x)
pi_24256769
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:42 schreef Yosomite het volgende:
Je moet niet vergeten hem los te laten op de constante "1" van de eerste term en de constante "2" van de tweede term. De afgeleides zijn nul. Dus die vallen weg.
1/ sin(x) = sin-1(x)
Dan wordt het een macht, die je gewoon kunt differentiëren en vervolgens de kettingregel toepassen.
Nadeel van deze notatie is wel dat in de meeste wiskunde boeken op het vwo sin-1(x) staat voor arcsin(x). Dit zou dus mischien voor verwarring kunnen zorgen
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_24257140
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 14:42 schreef Yosomite het volgende:
1/ sin(x) = sin-1(x)
Je hebt gelijk! Hij kan inderdaad met de quotiëntregel..
Door dat soort slordigheidsfouten raak ik altijd tijd kwijt.
Maar bedankt!
  dinsdag 28 december 2004 @ 20:29:06 #154
52513 whosvegas
The Trickster
pi_24261529
Ik ben programmeer opgaven aan het maken, op dit moment ben ik een opgaven aan het maken dat je een programma moet schrijven die een getal ontbind in priemfactoren. Ik heb een functie IsPriem() geschreven die moet vaststellen op een getal een priemgel is of niet.

Bij het testen van de functie komt het getal 91 naar voren als priem getal, maar dit getal komt niet in dit lijstje voor:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Priemgetal

Er wordt genoemd dat een priemgetal 6n+1 of 6n-1 is. In het geval van 91:
6 * 15 + 1 = 91

Is 91 nou wel of geen priemgetal?
Are you nuts??
  dinsdag 28 december 2004 @ 20:40:19 #155
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24261802
91 = 7 * 13 dus 97 is GEEN priemgetal.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  dinsdag 28 december 2004 @ 20:47:01 #156
52513 whosvegas
The Trickster
pi_24261953
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:40 schreef Landmass het volgende:
91 = 7 * 13 dus 97 is GEEN priemgetal.
Bedankt!
Are you nuts??
pi_24271661
Nu weer even een vraagje voor mijzelf
Ik ben nu een soort van 2-dimensionale recursieve vergelijking tegengekomen, maar ik weet dus niet echt hoe ik dat soort dingen aan moet pakken om op te lossen. Voor normale recursieve vergelijkingen heb ik al een aantal technieken geleerd waaronder genererende functies enz.

Het betreft hier de volgende recursieve vergelijking:

ak,m = ak-1,m + ak-2,m-1.

Deze vergelijking heb ik verkregen uit een recursieve vergelijkingen voor polynomen:

Lk(x) = Lk-1(x) + xLk-2(x).
L0(x) = 1
L1(x) = 1 + x
ak,m is hier dus de coefficient van xm in Lk(x)

Zou iemand mij een hint kunnen geven van hoe ik dit probleem aan moet pakken?
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  woensdag 29 december 2004 @ 10:15:18 #158
106056 Landmass
pi_24271902
dubbele genererende functies?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24273391
quote:
Op woensdag 29 december 2004 09:55 schreef Pietjuh het volgende:
Nu weer even een vraagje voor mijzelf
Ik ben nu een soort van 2-dimensionale recursieve vergelijking tegengekomen, maar ik weet dus niet echt hoe ik dat soort dingen aan moet pakken om op te lossen. Voor normale recursieve vergelijkingen heb ik al een aantal technieken geleerd waaronder genererende functies enz.

Het betreft hier de volgende recursieve vergelijking:

ak,m = ak-1,m + ak-2,m-1.

Deze vergelijking heb ik verkregen uit een recursieve vergelijkingen voor polynomen:

Lk(x) = Lk-1(x) + xLk-2(x).
L0(x) = 1
L1(x) = 1 + x
ak,m is hier dus de coefficient van xm in Lk(x)

Zou iemand mij een hint kunnen geven van hoe ik dit probleem aan moet pakken?
Bij dit soort vergelijkingen keek ik of er symmetrie in het probleem zit. En dan probeerde ik via een transformatie naar de geijkte polynomen te komen.

vb De eigenfuncties van de harmonische oscillator:
Hn+1(x) - 2x Hn(x) + 2n Hn-1(x) = 0
zijn de Hermite polynomen. Maar de vergelijking van jou krijg ik net niet in deze vorm gegoten.
Ik viel al snel terug op "Abramowitz and Stegun" of "Hankel", waar dit soort recursieve vergelijkingen staan.

Jouw vergelijking heeft wat weg van de Legendre polynomen.
Heb je de oorspronkelijke DV nog, of moet je het hier mee doen?
pi_24273632
quote:
Op woensdag 29 december 2004 11:51 schreef Yosomite het volgende:
Bij dit soort vergelijkingen keek ik of er symmetrie in het probleem zit. En dan probeerde ik via een transformatie naar de geijkte polynomen te komen.

vb De eigenfuncties van de harmonische oscillator:
Hn+1(x) - 2x Hn(x) + 2n Hn-1(x) = 0
zijn de Hermite polynomen. Maar de vergelijking van jou krijg ik net niet in deze vorm gegoten.
Ik viel al snel terug op "Abramowitz and Stegun" of "Hankel", waar dit soort recursieve vergelijkingen staan.

Jouw vergelijking heeft wat weg van de Legendre polynomen.
Heb je de oorspronkelijke DV nog, of moet je het hier mee doen?
De recursieformule komt niet van een DV vandaan in mijn probleem. Het is afgeleid uit de torenveeltermexpansie van het Lucas probleem, wat een combinatorisch probleem is.

Ik heb wel iets kunnen vinden over Lucas w-polynomen op mathworld. Dat zijn polynomen die voldoen aan wn(x) = p(x)wn-1 + q(x)wn-2
http://mathworld.wolfram.com/LucasPolynomialSequence.html
maar daar staat jammergenoeg niet beschreven hoe je die reeks ook daadwerkelijk oplost
Wandelen in Noorwegen
  woensdag 29 december 2004 @ 12:08:02 #161
106056 Landmass
pi_24273657
Bij welk vak ben je hem tegengekomen?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24274101
Woehoe ik heb al wat vooruitgang kunnen boeken!

Ik definieer nu f(y;x) = somk=0inf Lk yk.
Door nu de recurrente betrekking in te vullen heb ik hieruit verkregen dat

f(y;x) = (1+ xy) / (1 - y - xy^2)

Nu moet ik dus f(y;x) naar een machtreeks zien te ontwikkelen in y. Ik denk dat ik dat wel op moet kunnen lossen door eerst breuksplitsing toe te passen, en dan iets als de meetkundige reeks te gebruiken Of hebben jullie suggesties hoe het makkelijker zou kunnen?
Wandelen in Noorwegen
pi_24274561
quote:
Op woensdag 29 december 2004 12:38 schreef Pietjuh het volgende:
Woehoe ik heb al wat vooruitgang kunnen boeken!

Ik definieer nu f(y;x) = somk=0inf Lk yk.
Door nu de recurrente betrekking in te vullen heb ik hieruit verkregen dat

f(y;x) = (1+ xy) / (1 - y - xy^2)

Nu moet ik dus f(y;x) naar een machtreeks zien te ontwikkelen in y. Ik denk dat ik dat wel op moet kunnen lossen door eerst breuksplitsing toe te passen, en dan iets als de meetkundige reeks te gebruiken Of hebben jullie suggesties hoe het makkelijker zou kunnen?
Dit is toch voldoende.
voor x =1 genereer je de functie (1+y)/ (1-y-y^2) en dat lijkt op de (2-y)/ (1-y-y^2) die ik in de link hieronder vond (maar niet helemaal).

Ik moest zelf eerst googlen, want afgezien van een relatie met de Fibonacci getallen ken ik de Lucas nummers niet.
In http://math.haifa.ac.il/toufik/toupap04/pap0408.pdf vond ik de genererende functies.
Misschien heb je er wat aan. Ik moet me eerst de stof eigen maken. Maar ik vind het interessant genoeg om erin te duiken.

pi_24275016
quote:
Op woensdag 29 december 2004 13:02 schreef Yosomite het volgende:
Dit is toch voldoende.
voor x =1 genereer je de functie (1+y)/ (1-y-y^2) en dat lijkt op de (2-y)/ (1-y-y^2) die ik in de link hieronder vond (maar niet helemaal).

Ik moest zelf eerst googlen, want afgezien van een relatie met de Fibonacci getallen ken ik de Lucas nummers niet.
In http://math.haifa.ac.il/toufik/toupap04/pap0408.pdf vond ik de genererende functies.
Misschien heb je er wat aan. Ik moet me eerst de stof eigen maken. Maar ik vind het interessant genoeg om erin te duiken.
Ok heb nu iig gevonden dat f(x,y) = somk=0inf (1 + xy)(y + xy^2)k
Als ik nu (y + xy^2)k ontwikkel met het binomium van newton, en alles probeer te herschikken naar y's, dan lukt het allemaal wel denk ik

Ik moet namelijk wel echt een uitdrukking zien te vinden voor die coefficienten van xm van Lk(x) dus met x=1 invullen is het niet voldoende.
Wandelen in Noorwegen
pi_24300825
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 10:27 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Ja wel redelijk veel differentiaalvergelijkingen, waarbij je ook bijna niet over hoeft na te denken om ze op te kunnen lossen, vooral die ene eerste orde d.v. (y' + ycos(t) = cos(t) ) en die vraag met de laplace transformatie. Die vraag met de fourierreeks berekenen was gewoon ronduit irritant, want je had er een dik half uur voor nodig om al die partiele integraties uit te voeren

Het nadruk waarop het vak gegeven werd, was ook voornamelijk differentiaalvergelijkingen. We hebben alleen in de eerste paar weken aandacht besteed aan convergentiecriteria zoals uniforme convergentie, absolute convergentie enz. Daarna hebben we de rest van de tijd ons alleen bezig gehouden met d.v's, wat opzich ook vrij handig is (bij natuurkunde heb je het ontzettend vaak nodig), maar wat meer over convergentiegedrag zou leuk geweest zijn Het zal waarschijnlijk ook wel komen omdat de docent (Verduyn-Lunel) zo'n enorme d.v. verslaafde is
Onvoorstelbaar dat mensen zoiets leuk kunnen vinden. Nouja, volgend semester mag ik assisteren bij analyse 4, over complexe functies, zo'n beetje de enige leuke soort analyse. . De docent (Pik) zei tegen mij dat-ie de nadruk toch wat meer op begrip wilde gaan leggen en wat minder op het rekenen, dus we zullen zien. .
pi_24308251
quote:
Op donderdag 30 december 2004 16:59 schreef thabit het volgende:
Onvoorstelbaar dat mensen zoiets leuk kunnen vinden. Nouja, volgend semester mag ik assisteren bij analyse 4, over complexe functies, zo'n beetje de enige leuke soort analyse. . De docent (Pik) zei tegen mij dat-ie de nadruk toch wat meer op begrip wilde gaan leggen en wat minder op het rekenen, dus we zullen zien. .
Die docent heeft bij analyse 3 ook 1 keer in moeten vallen voor onze normale docent, en ik vond hem wel een stuk gestructureerder uitleggen, dus het gaat denk ik wel interessanter worden dan bij analyse 3! Ik heb namelijk ook de stof al een beetje bekeken in de studiegids, en het lijkt me best interessant
Wandelen in Noorwegen
  zaterdag 1 januari 2005 @ 22:50:33 #167
111206 achtbaan
There ain't no mountain h
pi_24345733
ff een vraagje: als tanx=2b/(a-c)
toon aan dat y en z onafhankelijk zijn van de waarde van x.
y=a.cos²x+2b.sinx.cosx+c.sin²x
z=a.sin²x - 2b.sinx.cosx+c.cos²x

als tip wordt gegeven: bereken y+z en y-z.

y+z=a(cos²x+sin²x)+c(cos²x+sin²x)=a+c
y-z=a(cos²x-sin²x)+4bsinx.cosx+c(sin²x-cos²x)

als ik y-z verder vereenvoudig (o.a door gebruik te maken van sinx/cosx=2b/(a-c), dan krijg ik uiteindelijk weer een uitdrukking met sin²x of cos²x.. maar dat moet niet, ik denk dat alleen de getallen a,b en c moeten staan. .. kan iemand hier me helpen ...!?

another one:
als 0<a<pi/2 bepaal dan de waarde van a als tana= (√3+ 1)/(√3- 1)
ik heb geprobeerd tan(2a) te gebruiken maar.. nog geen nuttige resultaten...
alvast bedankt
There ain't no mountain high enough
Ain't no valley low enough
Ain't no river wide enough
To keep me from getting to you
pi_24349747
Eerste opgave:
Als je in de vergelijking voor y en z cos2x buiten haakjes haalt en gebruik maakt van de gegeven waarde voor tan x vind je:
y = cos2x*K1
z = cos2x*K2, met K1 en K2 onafhankelijk van x

y+z= cos2x*(K1+K2) = a+c
De waarde van cos2x is dus een constante en daarmee zijn dus ook y en z onafhankelijk van x

Tweede opgave, het handigste is natuurlijk een rekenmachine, maar zo kan 't ook:
tan(-x-y) = -{ (tan x + tan y) / (1 - tan x tan y)}

Met tan x = 1 en tan y = √3, krijgen we a = -arctan 1 - arctan √3 = -105° + kπ,
met a tussen 0 en π volgt a = 75°

[ Bericht 1% gewijzigd door MarkA op 02-01-2005 03:24:00 ]
  zondag 2 januari 2005 @ 09:43:50 #169
111206 achtbaan
pi_24351247
mm ..even wachten . die arctan heb ik nog niet gehad, maar kan dat iet op een andere manier..ook al een stukje minder mooi...?
pi_24351474
quote:
Op zondag 2 januari 2005 09:43 schreef achtbaan het volgende:
mm ..even wachten . die arctan heb ik nog niet gehad, maar kan dat iet op een andere manier..ook al een stukje minder mooi...?
Als tan x = a, dan is x de hoek, waarbij de tangens gelijk is aan a,.
Men schrijft dan x = arctan(a) of soms x = tan -1(a) (maar de laatste notatie vind ik nogal verwarrend)
Hopelijk kom je er zo uit.
  maandag 3 januari 2005 @ 00:11:26 #171
111206 achtbaan
pi_24363217
quote:
Op zondag 2 januari 2005 10:37 schreef MarkA het volgende:

[..]

Als tan x = a, dan is x de hoek, waarbij de tangens gelijk is aan a,.
Men schrijft dan x = arctan(a) of soms x = tan -1(a) (maar de laatste notatie vind ik nogal verwarrend)
Hopelijk kom je er zo uit.
mm, k weet wel wat dat is, maar ik dacht.. laten we maar er zonder het probleem oplossen..
maar ja.. 'de' andere oplossing is voor mij niet zichtbaar maar ja.. ik denk niet dat dat echt de moeite waarde is om te onderzoeken
pi_24374664
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd:
De formule:
tan(x+y) = (tan x + tan y) / (1 - tan x tan y) is een standaardformule en die heb ik dus niet zelf afgeleid. Je kunt ze in de meeste wiskunde boeken vinden en zo niet, gebruik Google dan maar eens.

Verder heb ik gebruik gemaakt van de eigenschap dat tan(x) = -tan(-x).
De bovenstaande standaardformule wordt dan tan(-x-y) = -{ (tan x + tan y) / (1 - tan x tan y)}
Als je nu stelt dat tan x = 1 en tan y = √3 in het rechterdeel van deze vergelijking krijg je precies het rechterdeel van de vergelijking die gegeven is.
De gevraagde a is dan -x-y = -arctan 1 - arctan √3

Het lijkt dus moeilijker dan het is.
  maandag 3 januari 2005 @ 18:30:52 #173
111206 achtbaan
pi_24376222
mm.. zo zo..
dus jij stel dat a=x+y en daarna vind je dat -x-y=-arctan1-arctan √3 dus a=arctan1 +arctan√3
mm oke.. het is inderdaad moeilijk,
ik had niet in gedachten dat ik moest stellen dat a=x+y... had ik niet verwacht ...
  maandag 3 januari 2005 @ 21:38:47 #174
111206 achtbaan
pi_24379201
trouwens, in alle schoolboeken die ik ben tegenkomen zie ik vaak dat de regels voor exponenten alleen voor rationele machten gelden en niet voor reele getallen?
bijv. ar.ar'=ar+r met a reeel en groter dan 0 en r,r' elementen van Q

waarom zijn er geen regels voor r en r' reele getallen? of zijn die er wel?
pi_24381565
Hallo!

Van een lineaire afbeelding T: [R]³ ---> [R]³ wordt het beeld van een vector a als volgt verkregen: Eerst wordt a gedraaid over een hoek van 60° om de x-as (tegen de klok), vervolgens wordt de vector met een factor 4 vermenigvuldigd, en tenslotte wordt er gespiegeld in het vlak x=0 (het yz-vlak dus).

Vraag: Bepaal de matrix A van T.

Ik weet wel hoe ik dit moet aanpakken, maar ik weet niet hoe ik die 3 deelmatrices moet maken. Kan iemand mij stap voor stap (grafisch) uitleggen hoe ik die deelmatrices maak?

Bvd!
Cowabunga!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')