Nadeel van deze notatie is wel dat in de meeste wiskunde boeken op het vwo sin-1(x) staat voor arcsin(x). Dit zou dus mischien voor verwarring kunnen zorgenquote:Op dinsdag 28 december 2004 14:42 schreef Yosomite het volgende:
Oh jawel, de quotiëntenregel werkt hier ook.
Je moet niet vergeten hem los te laten op de constante "1" van de eerste term en de constante "2" van de tweede term. De afgeleides zijn nul. Dus die vallen weg.
Misschien wordt het makkelijker als je schrijft:
1/ sin(x) = sin-1(x)
Dan wordt het een macht, die je gewoon kunt differentiëren en vervolgens de kettingregel toepassen.
De afgeleide wordt dan: - sin-2(x)cos(x) = -cos(x) / sin2(x)
Je hebt gelijk! Hij kan inderdaad met de quotiëntregel..quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:42 schreef Yosomite het volgende:
Oh jawel, de quotiëntenregel werkt hier ook.
Je moet niet vergeten hem los te laten op de constante "1" van de eerste term en de constante "2" van de tweede term. De afgeleides zijn nul. Dus die vallen weg.
Misschien wordt het makkelijker als je schrijft:
1/ sin(x) = sin-1(x)
Dan wordt het een macht, die je gewoon kunt differentiëren en vervolgens de kettingregel toepassen.
De afgeleide wordt dan: - sin-2(x)cos(x) = -cos(x) / sin2(x)
Bedankt!quote:Op dinsdag 28 december 2004 20:40 schreef Landmass het volgende:
91 = 7 * 13 dus 97 is GEEN priemgetal.
Bij dit soort vergelijkingen keek ik of er symmetrie in het probleem zit. En dan probeerde ik via een transformatie naar de geijkte polynomen te komen.quote:Op woensdag 29 december 2004 09:55 schreef Pietjuh het volgende:
Nu weer even een vraagje voor mijzelf
Ik ben nu een soort van 2-dimensionale recursieve vergelijking tegengekomen, maar ik weet dus niet echt hoe ik dat soort dingen aan moet pakken om op te lossen. Voor normale recursieve vergelijkingen heb ik al een aantal technieken geleerd waaronder genererende functies enz.
Het betreft hier de volgende recursieve vergelijking:
ak,m = ak-1,m + ak-2,m-1.
Deze vergelijking heb ik verkregen uit een recursieve vergelijkingen voor polynomen:
Lk(x) = Lk-1(x) + xLk-2(x).
L0(x) = 1
L1(x) = 1 + x
ak,m is hier dus de coefficient van xm in Lk(x)
Zou iemand mij een hint kunnen geven van hoe ik dit probleem aan moet pakken?
De recursieformule komt niet van een DV vandaan in mijn probleem. Het is afgeleid uit de torenveeltermexpansie van het Lucas probleem, wat een combinatorisch probleem is.quote:Op woensdag 29 december 2004 11:51 schreef Yosomite het volgende:
Bij dit soort vergelijkingen keek ik of er symmetrie in het probleem zit. En dan probeerde ik via een transformatie naar de geijkte polynomen te komen.
vb De eigenfuncties van de harmonische oscillator:
Hn+1(x) - 2x Hn(x) + 2n Hn-1(x) = 0
zijn de Hermite polynomen. Maar de vergelijking van jou krijg ik net niet in deze vorm gegoten.
Ik viel al snel terug op "Abramowitz and Stegun" of "Hankel", waar dit soort recursieve vergelijkingen staan.
Jouw vergelijking heeft wat weg van de Legendre polynomen.
Heb je de oorspronkelijke DV nog, of moet je het hier mee doen?
Dit is toch voldoende.quote:Op woensdag 29 december 2004 12:38 schreef Pietjuh het volgende:
Woehoe ik heb al wat vooruitgang kunnen boeken!
Ik definieer nu f(y;x) = somk=0inf Lk yk.
Door nu de recurrente betrekking in te vullen heb ik hieruit verkregen dat
f(y;x) = (1+ xy) / (1 - y - xy^2)
Nu moet ik dus f(y;x) naar een machtreeks zien te ontwikkelen in y. Ik denk dat ik dat wel op moet kunnen lossen door eerst breuksplitsing toe te passen, en dan iets als de meetkundige reeks te gebruikenOf hebben jullie suggesties hoe het makkelijker zou kunnen?
Ok heb nu iig gevonden dat f(x,y) = somk=0inf (1 + xy)(y + xy^2)kquote:Op woensdag 29 december 2004 13:02 schreef Yosomite het volgende:
Dit is toch voldoende.
voor x =1 genereer je de functie (1+y)/ (1-y-y^2) en dat lijkt op de (2-y)/ (1-y-y^2) die ik in de link hieronder vond (maar niet helemaal).
Ik moest zelf eerst googlen, want afgezien van een relatie met de Fibonacci getallen ken ik de Lucas nummers niet.
In http://math.haifa.ac.il/toufik/toupap04/pap0408.pdf vond ik de genererende functies.
Misschien heb je er wat aan. Ik moet me eerst de stof eigen maken. Maar ik vind het interessant genoeg om erin te duiken.
Onvoorstelbaar dat mensen zoiets leuk kunnen vinden. Nouja, volgend semester mag ik assisteren bij analyse 4, over complexe functies, zo'n beetje de enige leuke soort analyse.quote:Op zaterdag 25 december 2004 10:27 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Ja wel redelijk veel differentiaalvergelijkingen, waarbij je ook bijna niet over hoeft na te denken om ze op te kunnen lossen, vooral die ene eerste orde d.v. (y' + ycos(t) = cos(t) ) en die vraag met de laplace transformatie. Die vraag met de fourierreeks berekenen was gewoon ronduit irritant, want je had er een dik half uur voor nodig om al die partiele integraties uit te voeren
Het nadruk waarop het vak gegeven werd, was ook voornamelijk differentiaalvergelijkingen. We hebben alleen in de eerste paar weken aandacht besteed aan convergentiecriteria zoals uniforme convergentie, absolute convergentie enz. Daarna hebben we de rest van de tijd ons alleen bezig gehouden met d.v's, wat opzich ook vrij handig is (bij natuurkunde heb je het ontzettend vaak nodig), maar wat meer over convergentiegedrag zou leuk geweest zijnHet zal waarschijnlijk ook wel komen omdat de docent (Verduyn-Lunel) zo'n enorme d.v. verslaafde is
Die docent heeft bij analyse 3 ook 1 keer in moeten vallen voor onze normale docent, en ik vond hem wel een stuk gestructureerder uitleggen, dus het gaat denk ik wel interessanter worden dan bij analyse 3! Ik heb namelijk ook de stof al een beetje bekeken in de studiegids, en het lijkt me best interessantquote:Op donderdag 30 december 2004 16:59 schreef thabit het volgende:
Onvoorstelbaar dat mensen zoiets leuk kunnen vinden. Nouja, volgend semester mag ik assisteren bij analyse 4, over complexe functies, zo'n beetje de enige leuke soort analyse.. De docent (Pik) zei tegen mij dat-ie de nadruk toch wat meer op begrip wilde gaan leggen en wat minder op het rekenen, dus we zullen zien.
.
Als tan x = a, dan is x de hoek, waarbij de tangens gelijk is aan a,.quote:Op zondag 2 januari 2005 09:43 schreef achtbaan het volgende:
mm ..even wachten . die arctan heb ik nog niet gehad, maar kan dat iet op een andere manier..ook al een stukje minder mooi...?
mm, k weet wel wat dat is, maar ik dacht.. laten we maar er zonder het probleem oplossen..quote:Op zondag 2 januari 2005 10:37 schreef MarkA het volgende:
[..]
Als tan x = a, dan is x de hoek, waarbij de tangens gelijk is aan a,.
Men schrijft dan x = arctan(a) of soms x = tan -1(a) (maar de laatste notatie vind ik nogal verwarrend)
Hopelijk kom je er zo uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |