Het staat hier tussen de vooverpakte, "vreemde" kazen. Eidooier, eiwit en heelei.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 16:36 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb nu al een paar keer gelezen dat er bij albert heijn cups met gepasteuriseerd ei te koop zijn.
weet iemand hoe dat eruit ziet en waar het in te vinden is? (bij de eieren of in een koelvak ofzo?)
ik heb me suf gezocht hier maar heb het niet kunnen vinden.
(nou is de AH van k a/d z zo klein dat je met 10 klanten binnen om de beurt moet ademhalen, dus kan het ook aan het beperkte assortiment liggen dat ze daar voeren)
tuurlijk,quote:Op dinsdag 21 september 2004 19:26 schreef lady-wrb het volgende:
tijd voor een nieuwe vraag.
zou het mogelijk zijn om ijs te bereiden met stoofperen?
Experimenteer er eens mee, ik zou het zo niet weten.quote:Op zondag 26 september 2004 14:10 schreef lady-wrb het volgende:
maar hoe zit het dan met de hoeveelheid suiker die erin moet?
Mijn welgemeende excuses.quote:
Misschien tijd om dit naar boven te schoppen?quote:Op dinsdag 12 april 2005 17:03 schreef p_iglet het volgende:
Zucht ik wil ook zo'n machine. Ik heb een koemelkallergie dus mag geen gewoon ijs hebben en dat is toch naast yoghurt wel een van de dingen die ik het meeste mis.
Wat zijn goede betaalbare ijsmachines?
I kheb er een hele tijd geleden een in bruikleen gehad, en heb toen oa frambozenijs gemaakt. Dat is ook echt een aanrader.
De mijne komt bij de Albert Heijn vandaan Op de sticker stond dat hij afgeprijsd was van ¤109. Ik heb er ¤50 voor betaald. Geen idee of die dingen echt zo duur zijnquote:Op dinsdag 12 april 2005 17:03 schreef p_iglet het volgende:
Wat zijn goede betaalbare ijsmachines?
Weet niet wat dat topic te maken heeft met mijn vraag naar betaalbare goede ijsmachinesquote:Op dinsdag 12 april 2005 17:17 schreef shredder het volgende:
Misschien tijd om dit naar boven te schoppen?
Welke suikerstroop gebruik je dan?quote:Op dinsdag 12 april 2005 16:58 schreef jpzegthallo het volgende:
Citroenijs is lekker, met stukjes citroenschil
(dat is dus met suikerstroop, en zonder slagroom dacht ik)
Ik kom dezelfde online allene maar tegen voor minstens 100 euro dus je hebt zeker een goede koop gedaan!!quote:Op dinsdag 12 april 2005 17:37 schreef Spindizzy het volgende:
[..]
De mijne komt bij de Albert Heijn vandaan Op de sticker stond dat hij afgeprijsd was van ¤109. Ik heb er ¤50 voor betaald. Geen idee of die dingen echt zo duur zijn
Okee!quote:Op dinsdag 12 april 2005 23:29 schreef Oblivion het volgende:
Bedankt Scootmobiel!
Kunnen mensen daar terecht voor advies.
Houden we het hier op de recepten.![]()
Zwaar overschatquote:Op woensdag 13 april 2005 10:39 schreef Jett het volgende:
geen lekker chocolade ijs? jij hebt zeker nog nooit Ben&jerry's gegeten
Zou dit ook met witte chocola kunnen ? of Witte chocola met door het ijs stukjes melk chocola ??quote:Op woensdag 13 april 2005 20:05 schreef Spindizzy het volgende:
Zoals beloofd is hier het recept voor:
Pure Chocoladeijs
Klop 4 eidooiers met 75 g witte basterdsuiker en 1 theelepel maizena tot het dik en romig is.
Breng 3 dl volle melk aan de kook en voeg het scheutje voor scheutje al roerend toe aan het eidooiermengsel. (heeel rustig aan doen want je wilt geen roereimengselGiet dit mengsel terug aan de pan en breng zachtjes al roerend aan de kook en laat zachtjes doorkoken tot het de dikte van vla heeft (blijven roeren!)
Haal pan van het vuur en voeg 200 g extra pure chocolade in stukken toe en roer tot al de chocola is gesmolten. Laat dit mengsel helemaal afkoelen.
Klop 3 dl slagroom en roer door de chocoladecustard. Giet dit in de ijsmachine en laat draaien tot het klaar is
Ik heb vandaag een aangepaste versie gemaakt (had even geen computer bij de hand en wist de juiste hoeveelheden niet meer) en dat was erg lekker!quote:Op vrijdag 3 juni 2005 22:18 schreef Spindizzy het volgende:
Tinkepink: 500 g aardbeien pureren en daar 50 g poedersuiker en eventueel wat citroensap door roeren. In koelkast goed koud laten worden. In ijsmachine kiepen en 10 minuten laten draaien. Dan 300 ml licht geklopte slagroom toevoegen en laten draaien tot het goed is.
Kunt ook gemengde rode vruchten gebruiken.
Mijn ijs is vaak iets aan de harde kant, heb het meestal graag wat luchtiger, dus misschien moet ik dan juist wat meer opgeslagen spul gebruiken...quote:Op zaterdag 25 juni 2005 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Lucht in je ijs krijgen, zoals met opgeslagen room of opgeslagen eiwit is voor ijs dat je draait en eet eigenlijk niet nodig. Als je je ijs invriest om het te bewaren, dan moet er lucht in, om het soepeler te houden.
Handig om te weten!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Het hele geheim van zacht ijs maken in je ijsmachien is dat je ongeveer 25-30% droge stof in je mengsel moet hebben, om mooie kleine kristallen te krijgen.
Slagroom brengt veel vet en eiwit (droge stof) in je mengsel, maar ook lucht, en ook dat maakt je ijs "zacht".
IJs direct eten wil ook helpen, thuisgemaakt ijsmachineijs is niet geschikt te bewaren. Het wordt te hard in de vriezer en vanwege de hygiene is het ook af te raden, ijs is heeeel besmettelijk.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 11:35 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Mijn ijs is vaak iets aan de harde kant, heb het meestal graag wat luchtiger, dus misschien moet ik dan juist wat meer opgeslagen spul gebruiken...
Dit vond ik trouwens óók een goeie tip (ff schaamteloos gejat uit het slagroomvervang-topic...):
[..]
Handig om te weten!![]()
Ik kan zelf geen slagroom gebruiken omdat ik daar allergisch voor ben, maar opgeklopt eiwit lijkt me dan de beste vervanger, zo te zien.![]()
Of Klopklop, dat gebruik ik ook regelmatig.
Ben sinds gisteren in het bezit van hetzelfde machientje. Je recept geprobeerd en het was erg lekker. Bedankt nog hiervoor.quote:Op dinsdag 12 april 2005 23:54 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Okee!![]()
Ik heb een machine van Kruidvat, merk Aigger, 17,95 euro, prima machientje):
[afbeelding]
Hier is een tip waar misschien meer mensen wat aan hebben:
In plaats van suiker gebruik ik meestal vruchtenlimonadesiroop, in dezelfde smaak als van de vruchten die je in het ijs verwerkt. Dat brengt de smaak nog meer tot uiting, het ijs wordt dan veel aromatischer dan alleen met de vruchten.![]()
Je kunt ook experimenteren met combinaties, bv. citroensiroop bij ijs met verse aardbeien ofzo, dat levert ook vaak verrassend lekkere resultaten op.
Alleen moet je niet van die gewone (goedkope) limonadesiroop hebben, die geeft er meestal een vieze, chemische bijsmaak aan. Ik vind die van Super de Boer erg lekker (die van hun eigen 'Super'-merk dus), die bevat echte vruchten en is niet overdreven duur.![]()
Je bent alerter dan ik...quote:Op donderdag 30 juni 2005 18:56 schreef Scootmobiel het volgende:
Oh ja, trouwens... dit topic gaat eigenlijk meer over ijsrecepten, voor alles wat met
ijsmachines te maken heeft kan je het beste terecht in dit topic.![]()
Ach ja, soms heb je weleens zo'n helder moment, hè...quote:
OEPS, ff over het hoofd gezien. Kwam ook via zoekmachine bij dit topic uit zodoende, en ben toch een beetje blond.quote:Op donderdag 30 juni 2005 18:56 schreef Scootmobiel het volgende:
Oh ja, trouwens... dit topic gaat eigenlijk meer over ijsrecepten, voor alles wat met
ijsmachines te maken heeft kan je het beste terecht in dit topic.![]()
Kan gebeuren, hè.quote:Op donderdag 30 juni 2005 20:20 schreef Kiki01 het volgende:
OEPS, ff over het hoofd gezien. Kwam ook via zoekmachine bij dit topic uit zodoende, en ben toch een beetje blond.
Anyway het is gelukt. Nu ff de koeler afwassen en hup de vriezer weer in voor het volgende recept, staat ie alvast klaar en hoef ik geen 18 uur te wachten
Bedankt
Kiki
Teveel suiker vermoed ik, idd, suiker verlaagt het vriespunt.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 08:25 schreef Tinkepink het volgende:
Piet, kan jii me ook uitleggen waarom het ijs niet hard werd? Het droge stof gehalte was toch hoog genoeg?
Ik heb er later uit arren moede maar yoghurt doorheen gegooid en het toen nog maar door de ijsmachine heengegooid en toen was het beter te eten.
Veel kristallen in je ijs betekend te weinig vaste stof.quote:Op zondag 21 augustus 2005 09:38 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
Als het ijs gaat kristalliseren hoe kan ik dat het beste verhelpen?
Groetjes Little_angel_nr1
Dit boek hebben ze in tilburg in een boekenverkoop winkeltje, net zoiets als de slegte voor maar 8 Euro. Zit vlakbij van Leest. Heel leuk en goed boek.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 19:54 schreef Spindizzy het volgende:
[..]
Ik heb hem nog wel voor je. Mail me maar even op spindizzy_73(AT)yahoo.com
Bij de Witte Boekenhal verkopen ze ook een groot boek met alleen maar ijsrecepten. Hij kost ongeveer 15 Euro. Voor als je echt veel recepten wilt
[afbeelding]
supermarkt?quote:Op zaterdag 17 september 2005 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar haal je cocosmelk vandaan?
kun je gewoon bij de supermarkt kopen. Staat meestal bij de indische spullen.quote:Op zaterdag 17 september 2005 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar haal je cocosmelk vandaan?
Geen idee waar je grote hoeveelheiden druivensuiker kan kopen, maar wat bedoel je met grote hoeveelheden? Hoeveel ijs ga je maken?quote:Op maandag 5 december 2005 00:44 schreef zoalshetis het volgende:
piet ik vraag me af waar je druivesuiker in grotere hoeveelheden kan kopen, en ik neem aan dat je het had over witte basterdsuiker? ik begreep uit je stukjes in dit topic dat je beter die suikers kan gebruiken dan gewone kristalsuiker...
Neuh, als je het geforceerd koelt is prima, gaat erom dat het koud is. Dat kan je ook bereiken door de massa in een bak met water en ijsklontjes te zetten, dat gaat het snelst.quote:Op maandag 5 december 2005 01:19 schreef zoalshetis het volgende:
en dan nog iets. ik snap dat het het ijs ten goede komt als je bij verhitte substanties het 12 uur laat afkoelen in de koelkast. is het niet mogelijk dit te doen door het kort in de vriezer te zetten, uurtje of wat en dan nog een uurtje in de koelkast? 12 uur is zo lang...
Het ijs wat je nu maakt is een Parfait achtig ijs., persoonlijk maak ik dat liever niet omdat de eidooiers een smaak in het ijs brengen die mijn medegenieters toch wat minder vinden.quote:Op zondag 19 februari 2006 10:44 schreef kiaratje het volgende:
Hallo Pietverdriet,
ik lees in een berichtje van jou dat Italiaans ijs gemaakt wordt met eiwitten ipv room.
Als basisijs werk ik altijd als volgt :
eidooiers tot schuim kloppen met de suiker
melk verwarmen en op het eiermengsel gieten terwijl je roert
alles in een kom en op zacht vuur roeren tot het schuim bijna allemaal weg is ( recept van Piet Huyzentruyt ), dan onmiddelijk laten afkoelen en alles in de ijsmachine
Ik vind het altijd jammer dat ik die eiwitten niet kan gebruiken.
Heb je een recept van italiaans ijs , zodat ik ook die eiwitten eens kan gebruiken.
( ben vorig jaar in la bella italia geweest en vind hun ijs superlekker! )
groetjes
Geen probleem,quote:Op donderdag 23 februari 2006 13:56 schreef kiaratje het volgende:
Hallo Pietverdriet,
Een vraagje ivm diepvriesframbozen . Kun je ijs maken met diepvriesframbozen ?
Eerst de frambozen ontdooien en daarna ijs mee maken ? Of mag dit niet want je ontdooit eerst de frambozen en daarna worden ze terug bevroren bij het bereiden van het ijs ?
Kristalvorming duid op een te laag droge stof gehalte, dus probeer het of met oploskoffie, of doe er ipv kristalsuiker druivensuiker in (druivensuiker is per gewicht minder zoet) gebruik meer suiker of doe er melkpoeder, creamer, room, eidooiers of iets anders bij dat je droge stof verhouding opkrikt.quote:Een 2 de vraagje over mokka-ijs. Al mijn andere recepten uit het boekje van mijn ijsmachine lukken zeer goed , uitgenome mijn mokka-ijs. Toch nog altijd een klein beetje kristalisatie. Ik werk met een kopje straffe koffie , dus geen koffiepoeder. Zou dit de reden kunnen zijn? Ben benieuwd.
groetjes, Kiaratje
ben daar nog niet helemaal uit, het lost wel makkelijker op.quote:Op donderdag 23 februari 2006 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
basterdsuiker is toch ook al beter dan gewone kristalsuiker?
het mag wel, maar waarom zou je? Als het te zoet is liever zure kersen gebruiken, is lekkerder.quote:Op donderdag 23 februari 2006 14:38 schreef kiaratje het volgende:
Heel erg bedankt voor je reacties !
Zojuist lekker kriekenijs gemaakt. Heerlijk.
Zou je daarbij een citroen mogen doen? Of zou de smaak niet meer zo goed zijn?
Is een geweldige combi met walnotenijs.quote:Op donderdag 23 februari 2006 14:49 schreef kiaratje het volgende:
Mag je ahornsiroop gebruiken ipv gewone suiker. Die ahornsiroop is reeds vloeibaar en is ook iets minder zoet.
Je geeft het recept zelf alquote:Op zondag 26 februari 2006 19:14 schreef samchestido het volgende:
Heeft iemand misschien een lekker recept met cookie dough?ik dacht zelf aan vanilleijs met stukjes melkchocola, witte chocola en grote brokken cookie dough
![]()
Ik vind het positief dat ze ijsmachines verkopen, vind echter de mixen die ze verkopen erg fout. Ik ken de mixen, het is voor ijs wat voor soep de zakjes en de poeders zijn. Als je de moeite doet om een mooie (en laten we wel zijn, dure) ijsmachine te kopen, dan maak je toch ook je ijs niet uit een zakje maar uit room, ei, suiker, vanille, vruchten, chocolade, etc etcquote:Op dinsdag 28 februari 2006 08:31 schreef kiaratje het volgende:
Ik heb zojuist eens gekeken op de website van gelatti nl www.gelatti.nl
Sedert 1 febr kun je bestellen in hun webwinkel
Wie heeft ervaringen met hun produkten en wat vind je ervan ?
Preciesquote:Op dinsdag 28 februari 2006 11:00 schreef kiaratje het volgende:
Bedankt voor je reactie.
'k was niet van plan om die mixen te kopen , was alleen nieuwsgierig naar eventuele ervaringen ermee. In het weekend aardbeienijs gemaakt ( met aardbeien vanuit de diepvries ). 't was weer smullen, zo'n ijs kun je niet kopen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |