Dank je. Maar zoals ik al zei heb ik geen room of slagroom in huis.quote:Op maandag 27 juni 2005 02:16 schreef blackmage het volgende:
Whipped cream is simple to make. Instead of buying the substitutes try the real stuff. You won't believe the flavor difference.
Use Heavy Cream (not Half 'n Half). Place the cream, a stainless bowl, and the beaters in the refrigerator for several hours or overnight. The colder all items are the faster it whips.
Pour 1c. cream and 1 t. vanilla into the bowl and beat at medium speed til starts to froth, then increase to high and continue whipping til done. Enjoy.
By the way, you can whip evaporated milk, if you don't have the heavy cream. We are not talking about Eagle Brand, or Condensed Milk... EVAPORATED MILK.
Mix equal parts of evaporated milk and water to make 1 c. Add 1 t. vanilla and beat as for heavy cream.
http://www.barryfarm.com/How_tos/how_to_whipped_cream.htm
google is je vriend.
tja dan heb je pechquote:Op maandag 27 juni 2005 02:22 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dank je. Maar zoals ik al zei heb ik geen room of slagroom in huis.
De kans dat ik 'evaporated milk' in huis heb is nog kleiner
Maar thanks anyway![]()
Uh-huh. En dat had ik dus ook niet in huis. alhoewel ik me afvraag of dat wel over echte melk gaat...quote:Op maandag 27 juni 2005 06:58 schreef Euc- het volgende:
Er staat dat je volle melk moet gebruiken, en NIET halfvolle.
Onze nieuwe modquote:Op maandag 27 juni 2005 15:47 schreef Dagonet het volgende:
Topic opgeschoond, voorspelbare kinderachtige grapjes kan je achterwege laten voortaan.
Google en ik hebben een meningsverschil gehad dus die komt voorlopig niet meer over de vloer...quote:
ijsquote:Op maandag 27 juni 2005 16:31 schreef Lienekien het volgende:
Wat is het recept? Soms kun je het weglaten of vervangen door koffiemelk.
Werkt dat niet met vruchtjes enzo?quote:Op maandag 27 juni 2005 16:39 schreef Lienekien het volgende:
Probeer de volgende keer sorbetijs. Daar gaat geen (slag)room in.
Blijf even aan de lijn, mischien heb ik wat voor je...quote:Op maandag 27 juni 2005 16:47 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Werkt dat niet met vruchtjes enzo?
Ik had precies alles in huis voor vanille ijs. Behalve slagroom dan.
Volgens mij heb je voor sorbetijs weer iets anders nodig dat ik waarschijnlijk net niet in huis had
Lastig ben ik he?
Ja.quote:
Man loopt even naar een lidl (of met de fiets...quote:Op maandag 27 juni 2005 16:34 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
ijs
Punt is eigenlijk dat ik ook geen koffiemelk in huis had. Daar had ik al aan gedacht. De winkels zijn vandaag open dus opzich geen probleem. Maar ik weet zeker dat de situatie zich weer voor gaat doen. En een constante drang om mijn slagroomvoorraad aan te vullen heb ik ook niet![]()
Dat doe ik ook inderdaad. Heel soms een beetje maizena als het echt niet wil indikken na een tijdje...maar lieven inkokenquote:Op maandag 27 juni 2005 16:58 schreef bonke het volgende:
als ik geen room heb gebruik ik volle melk voor een wrm sausjegewoon laten koken en af en toe bijvullen, ,dan word et vanzelf dikker
Je bent een schat. Pcies wat ik nodig had gisterenquote:Op maandag 27 juni 2005 16:56 schreef dutch-mamma het volgende:
2 vanillestokjes
150 g suiker
6 dl melk
7 eierdooiers
Snij de vanillestokjes in de lengte open en schraap het merg eruit; vermeng dat met de suiker. Breng de melk met het uitgeschraapte stokje aan de kook, laat het 10 minuten, van het vuur af, trekken; verwijder het stokje dan.
Doe dooiers bij de suiker en klop het mengsel dik en romig. Roer een paar eetlepels van de warme melk door het ei/suiker-mengsel en klop dat mee. Giet het mengsel voorzichtig bij de rest van de warme melk. Zet de pan weer op een zeer klein vuur en laat het mengsel onder voortdurend roeren binden. Neem dan de pan weer van het vuur en roer er de slagroom door. Laat afkoelen.
Schep het mengsel in de ijsmachine en draai er ijs van. Laat verder in de vriezer afkoelen.
* 100 gr. suiker
* 4 eierdooiers
* 1 theel maïzena
* 1/2 ltr. melk
* 1 theel. vanille-essence
Breng de melk aan de kook. Doe intussen de eierdooiers, de suiker en de maïzena in een kom. Klop deze ingredienten totdat het mengsel een bijna wit lint vormt. Voeg de worme melk langzaam en onder voortdurend kloppen aan dit mengsel toe. Voeg de vanille-essence toe. Laat het mengsel onder voortdurend roeren op laag vuur zachtjes koken totdat het dik wordt. Laat de massa afkoelen en doe hem over in de ijsbereider.
1/2 liter melk - 250 gram suiker - 8 eidooiers - 1 vanillestokje
Breng de melk met het vanillestokje aan de kook, laat 10 minuten trekken en neem het stokje er weer uit. Klop suiker en eidooiers in een pan totdat het mengsel schuimig en heel licht van kleur wordt. Giet langzaam, onder kloppen, de melk bij dit mengsel en warm het daarna voorzichtig op tot ongeveer 85 graden C. Als het warmer wordt schiften de dooiers en is het mengsel reddeloos verloren. Laat het onder veel roeren afkoelen. Vries het in, in de sorbetière.
Vanillepeulgelato:
- 1 grote vanillepeul
- 6 dl melk
- 75 gr fijne tafelsuiker
- 6 grote eierdooiers, losgeklopt
- ½ tl vanille-extract of 1 tl vanille-essence (desgewenst)
1 Snijd met een scherp mes de vanillepeul in de lengte open en schraap er de zaadjes uit. Verhit de peul in de melk met de suiker en roer tot de suiker is opgelost.
2 Klop de eierdooiers tot ze iets dikker en licht van kleur zijn. Gier er al kloppend het hete melkmengsel over. Spoel de pan uit met koud water. Giet er het dooier-melkmengsel in en laat onder voortdurend roeren zachtjes verhitten tot de custard net dik genoeg is om de achterkant van een houten lepel te bedekken. Neem de pan van het vuur en roer er de bewaarde vanillezaadjes door. Laat de custard volledig afkoelen.
3 Neem de vanillepeul uit de custard (spoel af en bewaar voor een ander recept), en proef; hij moet een sterke vanillesmaak hebben. Roer er zo nodig tot ½ tl vanille-extract of 1 tl vanille-essence door. Giet in de emmer van de ijsmachine en draai volgens de aanwijzingen van de fabrikant.
't Zelfde als een vanillestokje.quote:Op maandag 27 juni 2005 17:13 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Je bent een schat. Pcies wat ik nodig had gisteren
link bookmarked
Trouwens...wat is een vanillepeul?
Zo'n lang dun zwart ding, moet je in de lengte opensnijden en dan de zaadjes eruit pulliken. Elke super verkoopt het. Vergeet de peul niet in een pot suiker te doen voor originele zuivere vanillesuiker!quote:Op maandag 27 juni 2005 17:13 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Je bent een schat. Pcies wat ik nodig had gisteren
link bookmarked
Trouwens...wat is een vanillepeul?
Aah ok..dacht dat het een ander onderdeel van de plant was ofso. Je weet het nooit met 'koken' he? Stokjes heb ikquote:
*zucht*quote:Op maandag 27 juni 2005 17:36 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Aah ok..dacht dat het een ander onderdeel van de plant was ofso. Je weet het nooit met 'koken' he? Stokjes heb ik
En slagroom ook ondertussen![]()
Bedenk me net dat er bij het eerste receptje niet staat hoeveel slagroom er in moet?quote:Op maandag 27 juni 2005 16:56 schreef dutch-mamma het volgende:
2 vanillestokjes
150 g suiker
6 dl melk
7 eierdooiers
50 ml slagroom
Snij de vanillestokjes in de lengte open en schraap het merg eruit; vermeng dat met de suiker. Breng de melk met het uitgeschraapte stokje aan de kook, laat het 10 minuten, van het vuur af, trekken; verwijder het stokje dan.
Doe dooiers bij de suiker en klop het mengsel dik en romig. Roer een paar eetlepels van de warme melk door het ei/suiker-mengsel en klop dat mee. Giet het mengsel voorzichtig bij de rest van de warme melk. Zet de pan weer op een zeer klein vuur en laat het mengsel onder voortdurend roeren binden. Neem dan de pan weer van het vuur en roer er de slagroom door. Laat afkoelen.
Schep het mengsel in de ijsmachine en draai er ijs van. Laat verder in de vriezer afkoelen.
* 100 gr. suiker
* 4 eierdooiers
* 1 theel maïzena
* 1/2 ltr. melk
* 1 theel. vanille-essence
Breng de melk aan de kook. Doe intussen de eierdooiers, de suiker en de maïzena in een kom. Klop deze ingredienten totdat het mengsel een bijna wit lint vormt. Voeg de worme melk langzaam en onder voortdurend kloppen aan dit mengsel toe. Voeg de vanille-essence toe. Laat het mengsel onder voortdurend roeren op laag vuur zachtjes koken totdat het dik wordt. Laat de massa afkoelen en doe hem over in de ijsbereider.
1/2 liter melk - 250 gram suiker - 8 eidooiers - 1 vanillestokje
Breng de melk met het vanillestokje aan de kook, laat 10 minuten trekken en neem het stokje er weer uit. Klop suiker en eidooiers in een pan totdat het mengsel schuimig en heel licht van kleur wordt. Giet langzaam, onder kloppen, de melk bij dit mengsel en warm het daarna voorzichtig op tot ongeveer 85 graden C. Als het warmer wordt schiften de dooiers en is het mengsel reddeloos verloren. Laat het onder veel roeren afkoelen. Vries het in, in de sorbetière.
Vanillepeulgelato:
- 1 grote vanillepeul
- 6 dl melk
- 75 gr fijne tafelsuiker
- 6 grote eierdooiers, losgeklopt
- ½ tl vanille-extract of 1 tl vanille-essence (desgewenst)
1 Snijd met een scherp mes de vanillepeul in de lengte open en schraap er de zaadjes uit. Verhit de peul in de melk met de suiker en roer tot de suiker is opgelost.
2 Klop de eierdooiers tot ze iets dikker en licht van kleur zijn. Gier er al kloppend het hete melkmengsel over. Spoel de pan uit met koud water. Giet er het dooier-melkmengsel in en laat onder voortdurend roeren zachtjes verhitten tot de custard net dik genoeg is om de achterkant van een houten lepel te bedekken. Neem de pan van het vuur en roer er de bewaarde vanillezaadjes door. Laat de custard volledig afkoelen.
3 Neem de vanillepeul uit de custard (spoel af en bewaar voor een ander recept), en proef; hij moet een sterke vanillesmaak hebben. Roer er zo nodig tot ½ tl vanille-extract of 1 tl vanille-essence door. Giet in de emmer van de ijsmachine en draai volgens de aanwijzingen van de fabrikant.
Oeps, dat heb je met blindelings copy-paste...quote:Op dinsdag 28 juni 2005 08:44 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Bedenk me net dat er bij het eerste receptje niet staat hoeveel slagroom er in moet?
neuh..ik giet er wel 100ml door ofso...want het staat wel in de tekst...quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:00 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Oeps, dat heb je met blindelings copy-paste...
Staat er niet bij dus. Schrappen maar!
Laat ff weten of het ook te eten is... dan edit ik het in het recept!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:03 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
neuh..ik giet er wel 100ml door ofso...want het staat wel in de tekst...
No problemo. De komende 2 tot 3 uur kan ik gaan invriezen en roeren. (geen ijsmachine)quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:05 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Laat ff weten of het ook te eten is... dan edit ik het in het recept!
quote:Op dinsdag 28 juni 2005 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Het hele geheim van zacht ijs maken in je ijsmachien is dat je ongeveer 25-30% droge stof in je mengsel moet hebben, om mooie kleine kristallen te krijgen.
Slagroom brengt veel vet en eiwit (droge stof) in je mengsel, maar ook lucht, en ook dat maakt je ijs "zacht"
Je kan improvisatiewijze ook experimenteren met koffiecreamer.
Kersen, ontpitten en blenderen, en per 100 gram 25 - 35 gram druivensuiker of basterdsuiker toevoegen en oplossen.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:19 schreef Nembrionic het volgende:
piet...toevallig een kersenijs(sorbet) receptje bij de hand?
Ik zou er 50ml van maken. Smaakt wel goed!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:36 schreef dutch-mamma het volgende:
Hoe is je slagroom-gok overigens afgelopen? Was 100 ml genoeg?
Witte basterdsuiker neem ik aan?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kersen, ontpitten en blenderen, en per 100 gram 25 - 35 gram druivensuiker of basterdsuiker toevoegen en oplossen.
Dit in de ijsmachine
Ik vind vruchtenijs het lekkerst als het puur vruchten is, en suiker moet erbij voor de smaak (die door het bevriezen terug loopt) en om de droge stof omhoog te krijgen.
Gebruik geen fructose, dat is veel zoeter, en dan is het te zoet als je er voldoende droge stof in hebt.
Ik gebruik nooit room of andere zaken in een sorbetijs, dat is niet nodig.
lekker simpel houden is hierbij vaak het lekkerst.
Ik eet het niet direct. Wel binnen de week zeg maar....quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Koken is niet nodig, als je het direct eet.
Bovendien moet je het dan eerst weer koud maken, en je verliest smaak.
Witte basterdsuiker idd.
Dank je! Ik pas het recept meteen aan!quote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:44 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik zou er 50ml van maken. Smaakt wel goed!
Sja, dan zou ik het ff kort afkoken, om enzymen, bacterien en schimmels te killenquote:Op dinsdag 28 juni 2005 22:54 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik eet het niet direct. Wel binnen de week zeg maar....
't gaat toch in de vriezer? Moet niet zo'n probleem zijn toch?quote:Op dinsdag 28 juni 2005 23:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sja, dan zou ik het ff kort afkoken, om enzymen, bacterien en schimmels te killen
Waarom eet je het niet direct maar pas in een week? Kan je het beter over een week maken..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |