abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28332486
Okee, bedankt!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_28359635
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 23:54 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]

Okee!

Ik heb een machine van Kruidvat, merk Aigger, 17,95 euro, prima machientje):

[afbeelding]

Hier is een tip waar misschien meer mensen wat aan hebben:

In plaats van suiker gebruik ik meestal vruchtenlimonadesiroop, in dezelfde smaak als van de vruchten die je in het ijs verwerkt. Dat brengt de smaak nog meer tot uiting, het ijs wordt dan veel aromatischer dan alleen met de vruchten.

Je kunt ook experimenteren met combinaties, bv. citroensiroop bij ijs met verse aardbeien ofzo, dat levert ook vaak verrassend lekkere resultaten op.

Alleen moet je niet van die gewone (goedkope) limonadesiroop hebben, die geeft er meestal een vieze, chemische bijsmaak aan. Ik vind die van Super de Boer erg lekker (die van hun eigen 'Super'-merk dus), die bevat echte vruchten en is niet overdreven duur.
Ben sinds gisteren in het bezit van hetzelfde machientje. Je recept geprobeerd en het was erg lekker. Bedankt nog hiervoor.
Heb echter eén probleempje. Ik krijg met geen mogelijkheid het plastik onderdeel van de rotor af i.v.m. het schoonmaken. Ik heb de beschrijving opgevolgd zoals in het boekje staat, maar helaas....ik ben wel niet blond maar heb wel blonde plukken, misschien dat het dat is.
Kun je me hierbij helpen?
Groetjes
Kiki
pi_28360879
Hoi Kiki, leuk dat je er nu ook een hebt!
Ze zijn inderdaad weer te koop bij het Kruidvat, voor dezelfde prijs als vorig jaar (17,95 euro).
Ik heb de mijne er even bij gepakt, dan komen we er hopelijk samen wel uit.

Ik heb hier nu dus het motorgedeelde in de hand, ondersteboven, en met het snoer naar links. Het brede, roterende blad staat nu omhoog gericht.
Dat blad moet je er eerst af trekken, recht omhoog, zodat je alleen het witte pinnetje (asje) nog ziet. Dat asje heeft twee vaste, platte schijfjes, waartussenin het doorzichtige plastic van het deksel moet zitten.

Dat gat in het deksel, in het midden, heeft een smalle kant (waar het pinnetje zit) en een grotere (ronde), bredere kant, links dus, vlak boven het zilverkleurige typeplaatje, aan de kant van het snoer.
Als je nu het motorgedeelte vasthoudt bij die dikke zwarte ''bulten', kan je het doorzichtige deksel het beste rechts aan de rand beetpakken (bij de vul-opening dus) en stevig naar rechts trekken, met je duim eronder tegen het witte deel aan, zodat het deksel loskomt van het witte asje.
Je kunt het dan (omhoog) eraf halen en schoonmaken.

Bij het terugzetten van het deksel moet je eerst het asje weer in het gat van het motorgedeelte doen, en dan het deksel eroverheen doen aan de kant van de grote ronde opening in het deksel, terwijl je het asje ietsje omhoog trekt en het deksel naar links schuift, zodat het doorzichtige plastic van het deksel weer precies tussen de twee witte schijfjes van het asje terecht komt. (Pfoe, best wel ingewikkeld eigenlijk.)
Als het goed is hoor je het deksel nu weer vastklikken. Nu kan je het rotorblad weer op het asje zetten en is-ie klaar voor het volgende gebruik.

Succes ermee!
pi_28364500
Oh ja, trouwens... dit topic gaat eigenlijk meer over ijsrecepten, voor alles wat met
ijsmachines te maken heeft kan je het beste terecht in dit topic.
  donderdag 30 juni 2005 @ 19:03:17 #155
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_28364696
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 18:56 schreef Scootmobiel het volgende:
Oh ja, trouwens... dit topic gaat eigenlijk meer over ijsrecepten, voor alles wat met
Je bent alerter dan ik...

Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_28365015
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 19:03 schreef dutch-mamma het volgende:
Je bent alerter dan ik...

Ach ja, soms heb je weleens zo'n helder moment, hè...

Ik was net even die twee topics aan het doorlezen in My AT, dus ik dacht kom, ik speel meteen even voor richtingaanwijzer...
pi_28367109
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 18:56 schreef Scootmobiel het volgende:
OEPS, ff over het hoofd gezien. Kwam ook via zoekmachine bij dit topic uit zodoende, en ben toch een beetje blond.
Anyway het is gelukt. Nu ff de koeler afwassen en hup de vriezer weer in voor het volgende recept, staat ie alvast klaar en hoef ik geen 18 uur te wachten
Bedankt
Kiki
pi_28367269
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 20:20 schreef Kiki01 het volgende:
OEPS, ff over het hoofd gezien. Kwam ook via zoekmachine bij dit topic uit zodoende, en ben toch een beetje blond.
Anyway het is gelukt. Nu ff de koeler afwassen en hup de vriezer weer in voor het volgende recept, staat ie alvast klaar en hoef ik geen 18 uur te wachten
Bedankt
Kiki
Kan gebeuren, hè.
Graag gedaan, en tof dat het nu gelukt is.
  donderdag 30 juni 2005 @ 20:30:51 #159
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_28367420
Hier even een ANTI-tip:
Vandaag heb ik ijs gemaakt van 500 ml gepureerde rote grutze met 125 gram fijne suiker en dat was NIET lekker. Veel te zoet en het werd niet goed hard. Niet aan beginnen dus.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 30 juni 2005 @ 21:23:39 #160
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28369080
Sja tinkepink
Rote grutze is al zo zoet, dat kan je zonder suiker in de ijsmachine doen.
Overginds denk ik niet dat veel mensen problemen ermee zullen hebben. Rote Grutze is vreselijk lekker (met room) maar niet in NL te krijgen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 08:25:39 #161
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_28378221
Piet, kan jii me ook uitleggen waarom het ijs niet hard werd? Het droge stof gehalte was toch hoog genoeg?

Ik heb er later uit arren moede maar yoghurt doorheen gegooid en het toen nog maar door de ijsmachine heengegooid en toen was het beter te eten.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 08:50:46 #162
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28378531
Wat is rote grutze dan?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 1 juli 2005 @ 09:33:56 #163
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_28379360
Rote grutze is een half gepureerd mengsel van verschillende rode vruchten (of groene, maar dan heet het Grune grutze) met suiker (geloof ik). Tijdens het siezoen kun je het in literbakken kopen bij bijvoorbeeld de Aldi of de Liddle, buiten het seizoen in pot of diepgevroren.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 10:16:20 #164
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28380328
Klinkt wel lekker
Jammer dat ze dat hier niet hebben...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 1 juli 2005 @ 10:45:41 #165
45206 Pietverdriet
pi_28381081
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 08:25 schreef Tinkepink het volgende:
Piet, kan jii me ook uitleggen waarom het ijs niet hard werd? Het droge stof gehalte was toch hoog genoeg?

Ik heb er later uit arren moede maar yoghurt doorheen gegooid en het toen nog maar door de ijsmachine heengegooid en toen was het beter te eten.
Teveel suiker vermoed ik, idd, suiker verlaagt het vriespunt.
  Moderator woensdag 13 juli 2005 @ 16:59:52 #166
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_28774075
Ik heb net een ijsmachine en mijn 1e recept was al een succes

After eight ijs

125 ml volle melk
125 ml slagroom (ongeslagen natuurlijk)
45 gram suiker
3 eierdooiers
1 vers, zacht vanillestokje
5 after eight mints

Melk + slagroom + het hele vanillestokje aan de kook brengen.
Hierna direct af laten koelen
Als het helemaal is afgekoeld: eierdooiers + suiker tot een witte dikke massa kloppen.
Zaadjes uit het vanillestokje schrapen.
Melk + slagroom + vanillezaadjes opnieuw aan de kook brengen. Als het kookt eier/suikermengsel toevoegen en van het vuur halen.
Dit alles goed doorkloppen, af laten koelen en dan 35 minuten draaien.

Als er 20 minuten verstreken zijn doe je er de 5 (of meer naar smaak ) after eight mints in (even in stukjes snijden/breken).

Als de draaitijd voorbij is 30-45 minuten in de vriezer en eet smakelijk!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_29832418
Als het ijs gaat kristalliseren hoe kan ik dat het beste verhelpen?

Groetjes Little_angel_nr1
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
  zondag 21 augustus 2005 @ 22:10:25 #168
45206 Pietverdriet
pi_29853370
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 09:38 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
Als het ijs gaat kristalliseren hoe kan ik dat het beste verhelpen?

Groetjes Little_angel_nr1
Veel kristallen in je ijs betekend te weinig vaste stof.
Ergo meer suiker, vet enzo in je ijs stoppen. Probeer het anders met een suiker die minder zoet is (druivensuiker)
pi_29862017
Dank je wel Piet.
Ik heb nog het thee ijs gevonden.
Daar was als ik het goed herinner iemand naar op zoek.

Thee ijs:

Ingrediënten:

--------------------------------------------------------------------------------
5 koffielepels thee -1/2 liter melk - 150 gram suiker - 1 eetlepels rum - 1/2 dl slagroom - 3 eidooiers
--------------------------------------------------------------------------------
bereiding:
Klop de eidooiers met de suiker totdat het mengsel licht van kleur is en schuimig. Breng de melk aan de kook. Haal ze van het vuur af en doe de thee erin. Laat deze 10 minuten intrekken. Passeer de melk en schenk ze langzaam onder kloppen bij het eimengsel. Schenk hier ook de slagroom bij en de rum. Verwarm de crème op zacht vuur onder roeren totdat hij dikker wordt. Haal dan de pan onmiddellijk van het vuur. Laat hem afkoelen en vries het mengsel in de sorbetière in.
pi_30099333
Ik maakte vroeger ijs met Saromapoeder om een smaakje te geven, helaas ben ik de verhoudingen vergeten en nu smaakt mijn ijs niet zoals ik het me herinner ! Kan iemand me aan de juiste verhoudingen helpen?
Thanks
Pluk de dag, tik een eitje
pi_30664490
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 19:54 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Ik heb hem nog wel voor je. Mail me maar even op spindizzy_73(AT)yahoo.com

Bij de Witte Boekenhal verkopen ze ook een groot boek met alleen maar ijsrecepten. Hij kost ongeveer 15 Euro. Voor als je echt veel recepten wilt

[afbeelding]
Dit boek hebben ze in tilburg in een boekenverkoop winkeltje, net zoiets als de slegte voor maar 8 Euro. Zit vlakbij van Leest. Heel leuk en goed boek.
  zaterdag 17 september 2005 @ 16:17:10 #172
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_30666991
Ik ga morgenavond kokosijs maken
Het recept komt uit een oosters kookboek

Ingrediënten:
- 600 ml kokosmelk
- 1 1/2 vanillestokje
- 150 g suiker
- sap en schil van 1 1/2 limoen

Bereiding:
Halveer de vanillestokjes en krab het merg er met de achterkant van het mes uit.
Verhit de kokosmelk met de suiker in een pan en laat 1 minuut borrelend koken.
Zet het vuur uit.
Voeg limoenschil en -sap en het vanillemerg toe.
Laat de massa in een koud waterbad afkoelen.
Giet in een diepvriesbestendig bakje en laat 3-4 uur in de diepvries staan.
Neem tussnedoor regelmatig eruit en roer de massa met een lepel om, opdat hij gelijkmatig bevriest.
Schep tot slot met een ijslepel 2 bolletje per kommetje eruit en dien op.

Ik doe er nog plakjes banaan bij, een dot slagroom en een beetje chocoladesaus
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  zaterdag 17 september 2005 @ 16:24:24 #173
45206 Pietverdriet
pi_30667182
Waar haal je cocosmelk vandaan?
  Moderator zaterdag 17 september 2005 @ 16:28:39 #174
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_30667280
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
supermarkt?
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 18 september 2005 @ 15:04:35 #175
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_30696451
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
kun je gewoon bij de supermarkt kopen. Staat meestal bij de indische spullen.
Bij de AH hebben ze blikjes van een goedkoop merk en pakjes van conimex.

Het staat nu in de diepvries.
Ben benieuwd hoe het wordt!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')