Zo is het. Wen er maar alvast aan dat ons vertrouwde leventje verdwijnt. Waarschijnlijk sneller dan je denkt omdat we geen keuze hebben. De wereld is guur en boos.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wie weet. Het zal idd niet allemaal leuk en gezellig zijn, maar het kan niet altijd feest zijn.
Kan je me uitleggen hoe jij die dingen leest in zijn post?quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:06 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dus minder privacy en opheffen van de privacywaakhond, meer staatscontrole, strenge(re) straffen, de doodstraf invoeren voor landverraad en heulen met de vijand, verspreiden van nepnieuws tegengaan en ongenadig bestraffen. Zoiets dus.
Door logische conclusies te trekken uit zijn geopolitieke en internationale machtspolitieke beschouwingen. En jij? Ben je wakker voor de nakende toekomst of slaap je liever lekker door in je democratische bedje?quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Kan je me uitleggen hoe jij die dingen leest in zijn post?
Ik heb liever minder rijkdom en meer privacy.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:27 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Door logische conclusies te trekken uit zijn geopolitieke en internationale machtspolitieke beschouwingen. En jij? Ben je wakker voor de nakende toekomst of slaap je liever lekker door in je democratische bedje?
Ik heb liever heel veel zelfbeschikking dan een vazal te zijn van een buitenlandse machthebber.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik heb liever minder rijkdom en meer privacy.
Stuur Joris een mailje, wellicht is er nog een plekje vrij in de auto. Veel plezier en succes, en bedankt voor je dienst he.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:27 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Door logische conclusies te trekken uit zijn geopolitieke en internationale machtspolitieke beschouwingen. En jij? Ben je wakker voor de nakende toekomst of slaap je liever lekker door in je democratische bedje?
Ik ben hartstikke voor democratie ... in een vredelievende wereld.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:46 schreef probeer het volgende:
Goede argumenten tegen democratie wel, jullie posts.
Ik opteer dan toch voor meer privacy en meer rijkdom, alsjeblieftdankjewel.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als vuige communist ben ik immers al sinds jaar en dag voor een een-partij-autocratie met een sterk militair apparaat.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:50 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik ben hartstikke voor democratie ... in een vredelievende wereld.
Jij bent toch woke? Wordt dan eens wakker.
Dat zou fijn zijn, maar als dat er een trade off zou zijn tussen privacy en rijkdom, wat niet onwaarschijnlijk is in een datahongerige wereld, dan opteer ik ervoor mijn privacy te behouden.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik opteer dan toch voor meer privacy en meer rijkdom, alsjeblieftdankjewel.
Ik opteer voor altijd vrede op aarde, elk mens een gelukkig leven en iedereen gezond en een eeuwig leven. Maar nog meer wens ik iedereen veel realisme en rationeel denken toe. Welterusten.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik opteer dan toch voor meer privacy en meer rijkdom, alsjeblieftdankjewel.
In oorlogstijd is alles logisch:quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:43 schreef probeer het volgende:
En doodstraf, blijkbaar. Want andere democratie. Dat is immers logisch.
Je lijkt mij wel, dit heb ik ook. Maar met de VVD en CDA heb ik het helemaal gehad. Dus je wordt vanzelf richting JA21 gedreven.quote:Op woensdag 30 september 2026 19:41 schreef fetX het volgende:
[..]
Dat is ook absoluut niet mijn partij. Dat economische verhaal van die partij is gewoon een beetje dom.
Ik zou alleen niet weten wat nu bij de volgende verkiezingen. JA21 is mij te rechts, D66 teveel woke, CDA vind ik niks met die religie erin verweven en de VVD is al langer hard bezig zichzelf op te heffen.
ik hoef niet meer en minder, ik ben tevreequote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
quote:AI-overzicht
Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot de meest tevreden mensen ter wereld.
Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
Ik ook, maar Pixelman schijnt te denken dat je in een soort matig geschreven Black Mirror aflevering moet willen leven voor optimale welvaart.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik hoef niet meer en minder, ik ben tevree
[..]
Nee hoor. Optimale welvaart was gegarandeerd in een democratie dat niet werd bedreigd door kille machtspolitiek van wereldmachten. Nu dat wel het geval is, zullen we eerst voor onze zelfbeschikking moeten knokken. Dat is onmogelijk in een democratie.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik ook, maar Pixelman schijnt te denken dat je in een soort Black Mirror dystopie moet willen leven voor optimale welvaart.
Ik ben ook zeer tevreden met mijn pensioen en tonnetjes op de bank. Maar aangezien het overgrote deel van de Nederlanders niet verder kijkt dan zijn neus lang is en wegkijkt, vraag ik mij af voor hoe lang nog.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik hoef niet meer en minder, ik ben tevree
[..]
Je bedoelt dat je gaat stemmen op de zoveelste Messias die zich heeft aangediend. De zoveelste Messias met loze beloften die het persistente, onnadenkende volk van alles heeft wijsgemaakt?quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:51 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Je lijkt mij wel, dit heb ik ook. Maar met de VVD en CDA heb ik het helemaal gehad. Dus je wordt vanzelf richting JA21 gedreven.
ik hoef ook geen tonnetjes op de bank ,quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:01 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik ben ook zeer tevreden met mijn pensioen en tonnetjes op de bank. Maar aangezien het overgrote deel van de Nederlanders niet verder kijkt dan zijn neus lang is en wegkijkt, vraag ik mij af voor hoe lang nog.
Ik wel, daarom heb ik ze ook.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik hoef ook geen tonnetjes op de bank ,
ik wil niks, ik slaap goedquote:Op donderdag 1 oktober 2026 22:05 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik wel, daarom heb ik ze ook.
Alles begint met willen. Zonder wil gebeurt er niets.
Begrijp me niet verkeerd: ik pleit niet voor minder politieke partijen, maar voor minder institutionele versnippering van macht en verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoe zie je dat concreet? Ik bedoel .. minder veto's, sure, helder. Minder versplintering? 8 EP fracties is te veel? Minder bestuur, maar met meer mandaat en meer verantwoordelijkheid? Wat bedoel je daarmee?
Wat is 'een andere democratie'? Hoe ziet die vrijheid er uit, dito voor de afrekening?
Het zou geweldig zijn als al die meningen van die onbeduidende partijtjes nooit meer te horen zijn. Gek word je ervan.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 23:13 schreef MoreDakka het volgende:
Een hoge kiesdrempel is geen panacea maar helpt wel. Eerste Kamer afschaffen of omvormen tot een districtenstelsel. Dat zijn al goede stappen.
Mooie parallel. Het Romeinse rijk zou nog 1.000 jaar bestaan, althans dat was de bedoeling. Toch verdween het door externe machten 1550 jaar geleden. Europa zal ook verdwijnen als het niet van koers verandert.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 23:10 schreef Perrin het volgende:
Een interessante historische parallel is Rome. Ook de Romeinen liepen tegen de vraag aan hoe je een grote en complexe politieke gemeenschap bestuurbaar houdt, zonder de legitimiteit en controle uit het oog te verliezen.
Hun antwoord lag ook in duidelijke mandaten en stevige tegenmacht. Bestuur moet genoeg ruimte krijgen om te handelen, maar nooit zoveel dat het zich aan controle kan onttrekken.
De kiesdrempel hoe die nu is is het eerlijkste. Als jij 1/150e deel van alle stemmen krijgt krijg je 1 zetel.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 23:13 schreef MoreDakka het volgende:
Een hoge kiesdrempel is geen panacea maar helpt wel. Eerste Kamer afschaffen of omvormen tot een districtenstelsel. Dat zijn al goede stappen.
Mjah, al die Westerse democratieën die ten onder gingen tijdens de koude oorlog.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:59 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee hoor. Optimale welvaart was gegarandeerd in een democratie dat niet werd bedreigd door kille machtspolitiek van wereldmachten. Nu dat wel het geval is, zullen we eerst voor onze zelfbeschikking moeten knokken. Dat is onmogelijk in een democratie.
eerste kamer afschaffen, dan kom je aan de macht van de provincies , daar zijn al tientallen mensen op stuk gelopen , de provincies hebben wettelijk de ruimtelijke ordening gekregen van de VVD met Rutte 2 en daarmee de macht in Nederlandquote:Op donderdag 1 oktober 2026 23:13 schreef MoreDakka het volgende:
Blijf rustig verder slapen, je hebt het verdiend.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 00:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Mjah, al die Westerse democratieën die ten onder gingen tijdens de koude oorlog.
Besef je dan wel waar die club voor staat?quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:51 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Je lijkt mij wel, dit heb ik ook. Maar met de VVD en CDA heb ik het helemaal gehad. Dus je wordt vanzelf richting JA21 gedreven.
We zien al decennia dat elektrificatie de toekomst is en dan hebben we een overspannen en onvoorbereid net als het onze.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:30 schreef nostra het volgende:
De woningbouwplannen gaan crescendo.
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
Dat is begrijpelijk. Al zet ik er wel heel wat op in dat Ruben Dilan gaat vervangeb (dat zou al een hele verbetering zijn) en dan Karremans als fv (bestuurlijk nu onhandig, maar ok).quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:51 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Verwacht je echt al iets op het eerstvolgende congres?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is begrijpelijk. Al zet ik er wel heel wat op in dat Ruben Dilan gaat vervangeb (dat zou al een hele verbetering zijn) en dan Karremans als fv (bestuurlijk nu onhandig, maar ok).
We gaam het volgende maand zien op het congres.
Neuh, op het congres verwacht ik een hoop gemopper, wat bitterballen en bier en verder doorgaan. Maar dit kabinet blijft niet vier jaar zitten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Verwacht je echt al iets op het eerstvolgende congres?
Sowieso zou dat dan raar gerommel en geschuif in het kabinet opleveren waar voor Karremans nu juist de grootste ellende in aantocht is. Die moet de lokale VVD-bestuurders die boos zijn vanwege de herprioritering nu met bosjes van zich afslaan.
Netcongestie is één van de vele pijnlijke zaken op de lange rekening van jarenlange gebrekkige strategische sturing.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zien al decennia dat elektrificatie de toekomst is en dan hebben we een overspannen en onvoorbereid net als het onze.
Puur kortzichtig, onprofessioneel wanbestuur.
Kun jij mij uitleggen wat geschikt is aan Brekelmans?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is begrijpelijk. Al zet ik er wel heel wat op in dat Ruben Dilan gaat vervangeb (dat zou al een hele verbetering zijn) en dan Karremans als fv (bestuurlijk nu onhandig, maar ok).
We gaam het volgende maand zien op het congres.
Maar Robbie heeft net nog een mooi instagram postje gemaakt, dat telt toch wel mee?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:25 schreef Perrin het volgende:
Ondertussen glijdt ons land verder en verder af met op zijn best middelmatig bestuur en eerlijk gezegd op veel vlakken ontbrekend bestuur.
Je zult er maar genoegen mee nemen.
Het gaat maar om onze toekomst en die van onze kinderen.![]()
We hebben geen LARPend bestuur nodig maar echt bestuur.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:28 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Maar Robbie heeft net nog een mooi instagram postje gemaakt, dat telt toch wel mee?
Pragmatischer, rustigere uitstraling, meer bereid tot consensus, rijdt niet het Pro-zijn-communisten-treintje, kan verbinden tussen de "Van der Burg vleugel" en die van Yesilgoz.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kun jij mij uitleggen wat geschikt is aan Brekelmans?
Laten we eerlijk zijn: dit experiment was vanaf dag één een gok. Een minderheidskabinet vormen en er dan op rekenen dat de oppositie je vage, niet-onderbouwde plannen wel slikt, zonder dat je zelf ook maar één verkiezingsbelofte hoeft in te leveren. Dat is geen strategie, dat is hopen. Van een raadslid zou je het naïef noemen. Van een premier is het onwaardig.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
We hebben geen LARPend bestuur nodig maar echt bestuur.
Bestuur met een langetermijn-visie, daadkracht, dat zorgt voor de voorwaarden voor een optimaal functionerende samenleving met werkende infrastructuur, voorbereid op de toekomst.
De laatste jaren kan iedereen die het wíl zien, zien dat het zo niet werkt.
En veel mensen zoals @:KareldeStoute die zullen het nooit zien.
Een minderheidskabinet vraagt inderdaad om scherpe politieke strategie en overtuigende plannen, en daar mag je Jetten natuurlijk op aanspreken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:39 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn: dit experiment was vanaf dag één een gok. Een minderheidskabinet vormen en er dan op rekenen dat de oppositie je vage, niet-onderbouwde plannen wel slikt, zonder dat je zelf ook maar één verkiezingsbelofte hoeft in te leveren. Dat is geen strategie, dat is hopen. Van een raadslid zou je het naïef noemen. Van een premier is het onwaardig.
En hopen gaat slecht als je zelf nergens te bekennen bent. Rob Jetten laat zijn ministers de kastanjes uit het vuur halen en duikt pas op waar het veilig is: op het eigen partijcongres, voor de eigen zaal. Om daar vervolgens te melden dat we mensen "vol op hun bek" gaan slaan. De premier van Nederland. Een paar dagen later had hij zich "netter moeten uitdrukken". Ja. Dat is ongeveer de functieomschrijving.
Wat hij dan wel doet de hele dag? Zijn socials vullen. Of nou ja, hij: honderden van die berichten blijken door AI geschreven. De man die het land vertrouwen moest teruggeven, besteedt zijn eigen stem uit aan een taalmodel. Geen wonder dat hij overkomt als een karikatuur van zichzelf. Hij is er letterlijk een gegenereerde versie van.
Een kabinet zonder meerderheid, een premier zonder zichtbaarheid en een tijdlijn zonder auteur. Robbie is uitstekend bezig
Het is geen Dilan, dat is al heel wat.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kun jij mij uitleggen wat geschikt is aan Brekelmans?
Mensen zien ook nog geen leider in Brekelmans omdat hij nog niet de kans heeft om in die rol te groeien, maar de persoonlijkheid en intelligentie heeft hij er echt wel voor, ik vind het een beetje de VVD-variant van Jetten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Pragmatischer, rustigere uitstraling, meer bereid tot consensus, rijdt niet het Pro-zijn-communisten-treintje, kan verbinden tussen de "Van der Burg vleugel" en die van Yesilgoz.
Karremans zit er voor zijn eigen show, die kan ook zomaar weer uitvliegen naar het ondernemerschap. Heb je niets aan als je tien jaar vooruit wil kijken.
Het perspectief is er voor hem inderdaad wel.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mensen zien ook nog geen leider in Brekelmans omdat hij nog niet de kans heeft om in die rol te groeien, maar de persoonlijkheid en intelligentie heeft hij er echt wel voor, ik vind het een beetje de VVD-variant van Jetten.
AI gebruiken om je gedachten beter te formuleren is inmiddels gewoon een hulpmiddel, net als een spellingchecker, woordenboek of tekstverwerker dat al jaren is.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:26 schreef kalinhos het volgende:
Ik snap overigens niet dat mods dit allemaal laten staan.
Je wil toch dat de discussie gaat tussen mensen en de meningen en bijdrages van mensen, toch niet ChatGPT vs Gemini vs Claude.
Je kunt prima een democratie hebben met de doodstraf voor zware criminelen.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:43 schreef probeer het volgende:
En doodstraf, blijkbaar. Want andere democratie. Dat is immers logisch.
Nee, tyf gewoon op met deze inhoudloze door een chatgpt gegenereerde woordenbrijquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
AI gebruiken om je gedachten beter te formuleren is inmiddels gewoon een hulpmiddel, net als een spellingchecker, woordenboek of tekstverwerker dat al jaren is.
Niemand vindt een sollicitatiebrief minder authentiek omdat die niet meer met de hand is geschreven maar eerst met een typemachine toen met een tekstverwerker en daarna met spellingchecker tot stand kwam. De technologie verandert vooral de manier waarop we onze gedachten verwoorden, niet de gedachte zelf.
Dus laten we vooral over de inhoud praten. AI gaat niet meer weg; het wordt simpelweg een nieuw onderdeel van hoe mensen schrijven en communiceren. We kunnen er beter mee leren omgaan dan blijven mopperen over het feit dát het er is.
Welkom in de toekomst.
Jongen, LLM en agentic AI is de toekomst. De rol van de mens, en zeker het democratische humanoïde ras, is straks volkomen uitgespeeld op aarde.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:26 schreef kalinhos het volgende:
Ik snap overigens niet dat mods dit allemaal laten staan.
Je wil toch dat de discussie gaat tussen mensen en de meningen en bijdrages van mensen, toch niet ChatGPT vs Gemini vs Claude.
Je mag AI-teksten lelijk, irritant of herkenbaar vinden. Dat is prima. Maar daarmee is de inhoud nog niet inhoudsloos.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:53 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Nee, tyf gewoon op met deze inhoudloze door een chatgpt gegenereerde woordenbrij
Het verschil tussen zelf met een pen schrijven of met een tekstverwerker is hoe het eruit ziet. De woorden blijven hetzelfde en blijven van de persoon die ze bedenkt.
Jij bent kennelijk te beperkt zelf die woorden in de juiste volgorde te zetten in de zin en vraagt een ai-bot om dit voor jou te doen.
Het leest bloedirritant. Enerzijds omdat iedereen ziet: dit is chatGPT. Anderzijds omdat het allemaal dezelfde stijl, zinsopbouw en woordenschat is. Op LinkedIN zie je dezelfde troep. We krijgen dus allemaal dezelfde stijl posts die op dezelfde stijl posts van een andere ai-bot reageren. Wat heeft dat voor zin?
Dus nogmaals snap ik niet dat mods hier niet op reageren en standaard zo’n ai-post gewoon verwijderen. Tyf gewoon op, kom maar terug als je denkt dat je zelf je gedachten redelijk leesbaar op papier kunt zetten zoals je van een volwassen persoon mag verwachten.
Ik snap en zie de voordelen ook wel van ai. Maar toch niet op een forum waar het juist gaat om de meningen en posts van mensen?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:54 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Jongen, LLM en agentic AI is de toekomst. De rol van de mens, en zeker het democratische humanoïde ras, is straks volkomen uitgespeeld op aarde.
Over 10 jaar schrijft AI de wetsomtwerpenquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:39 schreef William_Papadin het volgende:
Wat hij dan wel doet de hele dag? Zijn socials vullen. Of nou ja, hij: honderden van die berichten blijken door AI geschreven. De man die het land vertrouwen moest teruggeven, besteedt zijn eigen stem uit aan een taalmodel. Geen wonder dat hij overkomt als een karikatuur van zichzelf. Hij is er letterlijk een gegenereerde versie van.
Een kabinet zonder meerderheid, een premier zonder zichtbaarheid en een tijdlijn zonder auteur. Robbie is uitstekend bezig
Ik denk dat daar precies de verwarring zit. AI is een hulpmiddel waarmee iemand zijn eigen gedachten beter kan formuleren, aanscherpen of structureren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:57 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ik snap en zie de voordelen ook wel van ai. Maar toch niet op een forum waar het juist gaat om de meningen en posts van mensen?
Er zullen, of wellicht zijn die er al, ook vast robots komen die keurig 11 tegen 11 kunnen voetballen of welke sport dan ook. Gaan we dan onze kinderen niet meer een sport laten doen omdat de robots de toekomst zijn?
Jawel.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je mag AI-teksten lelijk, irritant of herkenbaar vinden. Dat is prima. Maar daarmee is de inhoud nog niet inhoudsloos.
Het is niet jouw argument. Het is ChatGPT. Ik ben het met genoeg users eens of oneens (HowardRoark, epicbeardman, Nostra) maar het zijn door hunzelf geschreven posts.quote:Wat ik vooral opmerkelijk vind, is dat je mijn argumenten nauwelijks bespreekt en in plaats daarvan degene die ze schrijft persoonlijk aanvalt. 'Te beperkt zijn' is geen weerlegging van wat ik zeg. Het is je zoveelste ad hominem.
Als je vindt dat mijn argumenten niet kloppen, wijs dan aan waar. Als je de stijl storend vindt, prima. Maar het gebruikte hulpmiddel maakt een argument niet waar of onwaar.
Nee hoor, niet op een forum. Daar gaat het om iemands mening.quote:Uiteindelijk lijkt me de relevante vraag heel eenvoudig: wat wordt er gezegd, en klopt het? Dáár zou de discussie over moeten gaan.
Het mooie aan ChatGPT is dat je die helemaal kapot kan schelden en het niks uitmaakt. De volgende keer zoekt hij gewoon weer je antwoord op je vraag op.quote:Niet over wat jijzelf irritant vindt, of andere users met modder besmeuren in plaats van inhoudelijk iets bijdragen.
Er is geen verwarring hoor.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat daar precies de verwarring zit. AI is een hulpmiddel waarmee iemand zijn eigen gedachten beter kan formuleren, aanscherpen of structureren.
Je haalt twee dingen door elkaar: de mening en het hulpmiddel waarmee je die formuleert.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:00 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Jawel.
[..]
Het is niet jouw argument. Het is ChatGPT. Ik ben het met genoeg users eens of oneens (HowardRoark, epicbeardman, Nostra) maar het zijn door hunzelf geschreven posts.
[..]
Nee hoor, niet op een forum. Daar gaat het om iemands mening.
[..]
Het mooie aan ChatGPT is dat je die helemaal kapot kan schelden en het niks uitmaakt. De volgende keer zoekt hij gewoon weer je antwoord op je vraag op.
Zeker wel.quote:
Het gaat over hoe AI wordt gebruikt. Behoorlijk relevant en inhoudelijk.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Doen we hier een wedstrijdje wie kan het beste prompts schrijven?
Met inhoudelijke discussie heeft dit niks te maken.
alsof het gemiddelde onderbuikgereutel wat er hier gepost wordt er veel aan bijdraagtquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Doen we hier een wedstrijdje wie kan het beste prompts schrijven?
Met inhoudelijke discussie heeft dit niks te maken.
Precies. De kwaliteit van dit forum zou enorm toenemen als mensen meer tijd staken in het formuleren van een inhoudelijke mening, met of zonder tooling.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alsof het gemiddelde onderbuikgereutel wat er hier gepost wordt er veel aan bijdraagt
Aldus de man die continu blijft bazelen over voedselbossen...quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alsof het gemiddelde onderbuikgereutel wat er hier gepost wordt er veel aan bijdraagt
er wordt ook veel van X gehaald dat door bots geschreven is en als mening hier neergezet
Stukje ad hominem. Je kunt beter (denk ik).quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Aldus de man die continu blijft bazelen over voedselbossen...
De ironie
Je hebt reactie in POL / [POL-Feedback] POL FB - Negatieve feedback loop..quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:53 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Nee, tyf gewoon op met deze inhoudloze door een chatgpt gegenereerde woordenbrij
Het verschil tussen zelf met een pen schrijven of met een tekstverwerker is hoe het eruit ziet. De woorden blijven hetzelfde en blijven van de persoon die ze bedenkt.
Jij bent kennelijk te beperkt zelf die woorden in de juiste volgorde te zetten in de zin en vraagt een ai-bot om dit voor jou te doen.
Het leest bloedirritant. Enerzijds omdat iedereen ziet: dit is chatGPT. Anderzijds omdat het allemaal dezelfde stijl, zinsopbouw en woordenschat is. Op LinkedIN zie je dezelfde troep. We krijgen dus allemaal dezelfde stijl posts die op dezelfde stijl posts van een andere ai-bot reageren. Wat heeft dat voor zin?
Dus nogmaals snap ik niet dat mods hier niet op reageren en standaard zo’n ai-post gewoon verwijderen. Tyf gewoon op, kom maar terug als je denkt dat je zelf je gedachten redelijk leesbaar op papier kunt zetten zoals je van een volwassen persoon mag verwachten.
Merci. Zie vooral de enalaatste alinea van Capricia. “De post volledig laten schrijven door AI is ongewenst”quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:05 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Je hebt reactie in POL / [POL-Feedback] POL FB - Negatieve feedback loop..
Zie de reactie boven je.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:10 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Merci. Zie vooral de enalaatste alinea van Capricia. “De post volledig laten schrijven door AI is ongewenst”
Ik snap best als mensen denken ik kan even geen beter gezegde bedenken dan “de appel valt niet ver van de boom”, kom ChatGPt kan ik deze 8 woorden wellicht anders formuleren?
Maar hele posts die van begin tot eind uit ChatGPT komen voegen niks toe.
Uitstekend verhaal. Jinek lijkt teleurgesteld dat De Mos constructief bezig is. Die had liever wat meer GTST gehad blijkbaar, waar het politieke discours tegenwoordig vooral om draait.quote:
Ik vind het ook niet leuk maar sommige ontwikkelingen kan je niet tegenhouden, hoe hard je ook je best doet.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:57 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ik snap en zie de voordelen ook wel van ai. Maar toch niet op een forum waar het juist gaat om de meningen en posts van mensen?
Er zullen, of wellicht zijn die er al, ook vast robots komen die keurig 11 tegen 11 kunnen voetballen of welke sport dan ook. Gaan we dan onze kinderen niet meer een sport laten doen omdat de robots de toekomst zijn?
Het is inderdaad een man die zoekt naar werkbare oplossingen in plaats van dat hij zich ingraaft in een schuttersputje, dat lijkt mij heel nuttig.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Pragmatischer, rustigere uitstraling, meer bereid tot consensus, rijdt niet het Pro-zijn-communisten-treintje, kan verbinden tussen de "Van der Burg vleugel" en die van Yesilgoz.
Karremans zit er voor zijn eigen show, die kan ook zomaar weer uitvliegen naar het ondernemerschap. Heb je niets aan als je tien jaar vooruit wil kijken.
Het is de doodsteek voor een website als deze. Alsof iemand geïnteresseerd is om te lezen wat de AIs tegen elkaar zeggen. Als je wil weten wat ChatGPT zegt kun je dat zelf ook wel opvragen, daarvoor kom je niet naar een discussieforum.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:24 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet leuk maar sommige ontwikkelingen kan je niet tegenhouden, hoe hard je ook je best doet.
@LaurensDassenquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 11:08 schreef Cyan9 het volgende:
En terug naar de Nederlandse politiek. Als je over AI wil discussiëren open je er maar ergens een topic over.
Ja, die Binnenhoflezing was niet zijn meesterwerk, beetje afgeraffeld, alhoewel ik het inhoudelijk wel kon waarderen. Viel me wel op dat hij redelijk fel de andere kant dan het kabinet koos - en nu kan je dualisme propageren, maar normaal liep hij aan het leibandje van Dilan. Die je overigens überhaupt niet meer ziet of hoort.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 13:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is inderdaad een man die zoekt naar werkbare oplossingen in plaats van dat hij zich ingraaft in een schuttersputje, dat lijkt mij heel nuttig.
Als we dan zijn binnenhof lezing pakken heb ik wel eens moeite met zijn, in mijn ogen, inconsequentie tussen de overheid moet de achterstand omtrent infrastructuur, netcongestie, bouw, ai, aantal ziekten, de belastingdienst oplossing en tegelijk moet er bezuinigd worden op deze overheid. Een term als slagkrachtigere overheid klinkt heel leuk, maar het vraagt aan de voorkant een investering om aan de achterkant rendement te hebben. Het schrappen van regels is leuk, maar doe dan ook wat met de toetsing van nieuw gemaakte oplossingen op uitvoerbaarheid en doelmatigheid.
Onzin. Alsof je klakkeloos de mening van AI overneemt. Het is een hulpmiddel. Beoordeel een post op de inhoud. Als het onzin is: weerleg het.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 13:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is de doodsteek voor een website als deze. Alsof iemand geïnteresseerd is om te lezen wat de AIs tegen elkaar zeggen. Als je wil weten wat ChatGPT zegt kun je dat zelf ook wel opvragen, daarvoor kom je niet naar een discussieforum.
Wat ik meer een doodsteek van dit forum vind is een eenduidig wat populistisch geluid. Dus geen inhoudelijke discussie maar enkel en alleen de tegenpartij afkraken omdat het de tegenpartij is.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 13:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is de doodsteek voor een website als deze. Alsof iemand geïnteresseerd is om te lezen wat de AIs tegen elkaar zeggen. Als je wil weten wat ChatGPT zegt kun je dat zelf ook wel opvragen, daarvoor kom je niet naar een discussieforum.
Of een totaal gebrek aan normale, rustige, inhoudelijke discussie. Het is een zeldzaamheid als ik hier mensen echt opbouwend van mening zie verschillen over een onderwerp dat meer is dan de waan van de dag.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 14:06 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat ik meer een doodsteek van dit forum vind is een eenduidig wat populistisch geluid. Dus geen inhoudelijke discussie maar enkel en alleen de tegenpartij afkraken omdat het de tegenpartij is.
Klopt. Zo is mijn vermoeden dat elke progressief getinte post een LLM-AI gegenereerd stuk tekst is. Maar ik accepteer dat, ik zeur en klaag daar niet over. Het is gewoon meegaan met de laatste ontwikkelingen. Ik zie het ook als een teken des tijds dat de rol van de mens is uitgespeeld. Democratie zal verdwijnen en wij eenvoudige stervelingen zullen door de techno-autocraten onder de duim worden gehouden door machines.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 13:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Onzin. Alsof je klakkeloos de mening van AI overneemt. Het is een hulpmiddel. Beoordeel een post op de inhoud. Als het onzin is: weerleg het.
Gemiddeld gesproken zou dit forum er enorm op vooruitgaan als users wat meer tijd in hun posts steken, tooling of niet.
Een groot deel van de puur ‘menselijke’ posts (ik neem aan dat je ook spellingscontrole afwijst) voegt weinig toe. Zoals dit soort geklaag.
Hehheh, wie weet. Maar inderdaad: het heeft weinig zin om als een oude man te mopperen over allerlei ontwikkelingen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 15:23 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Klopt. Zo is mijn vermoeden dat elke progressief getinte post een LLM-AI gegenereerd stuk tekst is. Maar ik accepteer dat, ik zeur en klaag daar niet over. Het is gewoon meegaan met de laatste ontwikkelingen. Ik zie het ook als een teken des tijds dat de rol van de mens is uitgespeeld. Democratie zal verdwijnen en wij zullen door de techno-autocraten onder de duim worden gehouden door machines.
Klopt, buigen of barsten; kiezen of verliezen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 15:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hehheh, wie weet. Maar inderdaad: het heeft weinig zin om als een oude man te mopperen over allerlei ontwikkelingen.
Ik geef de democratie nog even niet op, maar zoals we nu aanrommelen heeft ze inderdaad geen lang leven beschoren. Het is een puinzooi in heel het Westen en de huidige ouderwetse systemen kunnen het niet bijbenen.
Het wordt buigen of barsten.
Maar hoe vind jij eigenlijk dat het momenteel gaat met de Westerse democratieën? Ik vraag het oprecht. En hoop voor de verandering op een inhoudelijk antwoord.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:04 schreef Cyan9 het volgende:
Ik kan me ergens wel voorstellen dat met de hoeveelheid herhaling in jullie posts de laatste tijd dat mensen ook niet zo veel zin hebben om de discussie aan te gaan.
Persoonlijk kan ik in ieder geval weinig met dit doemposten.
Ik ben een optimistisch persoon: ondanks dat Trump er een zooitje van maakt in de VS en dat het ook in meerdere Europese landen politiek gezien niet heel soepel loopt, heb ik er vertrouwen in dat we dit kunnen doorstaan. Er klinken genoeg geluiden in de nationale en internationale politiek waar ik me in kan vinden, maar ook uit de maatschappij zelf. Ik maak me natuurlijk ook wel zorgen over bepaalde dingen, maar het heeft naar mijn inzien geen zin om daar in te gaan zwelgen. Ik neem daarnaast soms bewust afstand van de politiek: ik vind het interessant, maar tot op zekere hoogte.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar hoe vind jij eigenlijk dat het momenteel gaat met de Westerse democratieën? Ik vraag het oprecht. En hoop voor de verandering op een inhoudelijk antwoord.
We hebben de VS met Trump, het VK dat politiek en economisch al jaren worstelt, Frankrijk dat steeds moeilijker bestuurbaar lijkt, Duitsland dat zichtbaar vastloopt en Nederland waar de politiek al jaren grote problemen voor zich uit schuift.
Je kunt al die gevallen afzonderlijk verklaren. Maar als je hetzelfde patroon in steeds meer landen ziet, lijkt het me onverstandig om dat af te doen als een verzameling losstaande incidenten of 'doemposten'.
Er zijn meer dan genoeg redenen om ons serieus af te vragen waarom onze instituties steeds minder goed lijken te leveren wat we van ze nodig hebben. En vooral: om na te denken over hoe we dat kunnen verbeteren.
Juist dát gesprek lijkt me een stuk interessanter dan elkaar verwijten dat we te somber zijn.
En aangezien we hier in het Nederlandse Politieke topic zitten: hoe kunnen we het in ons eigen land beter doen?
Als je er liever niet over nadenkt, is dat natuurlijk prima. Maar verwijt anderen dan niet dat ze dat wél doen.
Dat links wel erg doorslaat met de woke gedoe, zielige vluchtelingen, koppen soep , palestijnen knuffelen en stikstof daar heeft men wel gelijk in , realistisch politiek schijnt uit den boze te zijnquote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar hoe vind jij eigenlijk dat het momenteel gaat met de Westerse democratieën? Ik vraag het oprecht. En hoop voor de verandering op een inhoudelijk antwoord.
We hebben de VS met Trump, het VK dat politiek en economisch al jaren worstelt, Frankrijk dat steeds moeilijker bestuurbaar lijkt, Duitsland dat zichtbaar vastloopt en Nederland waar de politiek al jaren grote problemen voor zich uit schuift.
Je kunt al die gevallen afzonderlijk verklaren. Maar als je hetzelfde patroon in steeds meer landen ziet, lijkt het me onverstandig om dat af te doen als een verzameling losstaande incidenten of 'doemposten'.
Er zijn meer dan genoeg redenen om ons serieus af te vragen waarom onze instituties steeds minder goed lijken te leveren wat we van ze nodig hebben. En vooral: om na te denken over hoe we dat kunnen verbeteren.
Juist dát gesprek lijkt me een stuk interessanter dan elkaar verwijten dat we te somber zijn.
En aangezien we hier in het Nederlandse Politieke topic zitten: hoe kunnen we het in ons eigen land beter doen?
Als je er liever niet over nadenkt, is dat natuurlijk prima. Maar verwijt anderen dan niet dat ze dat wél doen.
Democratie wordt dan welk AI-voorstel op demeeste stemmen kan rekenen met de uitdaging hoe dat onder het mom van verleiden tot lijden, te bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 10:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Over 10 jaar schrijft AI de wetsomtwerpen
moties zijn dan ook meer een soort kennisgeving van mogelijkheden
Wat dus niet hetzelfde is als immigranten (of Linksch) de schuld geven van alles wat misgaat.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 16:37 schreef Perrin het volgende:
En ontkenning en wegkijken zijn heel menselijke reacties wanneer de wereld snel verandert en vertrouwde zekerheden minder vanzelfsprekend worden.
Maar doen alsof er niets aan de hand is, is uiteindelijk zelden een goed recept voor verbetering. Je moet eerst durven kijken naar wat er misgaat, voordat je het kunt veranderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |