Begrijp me niet verkeerd: ik pleit niet voor minder politieke partijen, maar voor minder institutionele versnippering van macht en verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 19:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoe zie je dat concreet? Ik bedoel .. minder veto's, sure, helder. Minder versplintering? 8 EP fracties is te veel? Minder bestuur, maar met meer mandaat en meer verantwoordelijkheid? Wat bedoel je daarmee?
Wat is 'een andere democratie'? Hoe ziet die vrijheid er uit, dito voor de afrekening?
Het zou geweldig zijn als al die meningen van die onbeduidende partijtjes nooit meer te horen zijn. Gek word je ervan.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 23:13 schreef MoreDakka het volgende:
Een hoge kiesdrempel is geen panacea maar helpt wel. Eerste Kamer afschaffen of omvormen tot een districtenstelsel. Dat zijn al goede stappen.
Mooie parallel. Het Romeinse rijk zou nog 1.000 jaar bestaan, althans dat was de bedoeling. Toch verdween het door externe machten 1550 jaar geleden. Europa zal ook verdwijnen als het niet van koers verandert.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 23:10 schreef Perrin het volgende:
Een interessante historische parallel is Rome. Ook de Romeinen liepen tegen de vraag aan hoe je een grote en complexe politieke gemeenschap bestuurbaar houdt, zonder de legitimiteit en controle uit het oog te verliezen.
Hun antwoord lag ook in duidelijke mandaten en stevige tegenmacht. Bestuur moet genoeg ruimte krijgen om te handelen, maar nooit zoveel dat het zich aan controle kan onttrekken.
De kiesdrempel hoe die nu is is het eerlijkste. Als jij 1/150e deel van alle stemmen krijgt krijg je 1 zetel.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 23:13 schreef MoreDakka het volgende:
Een hoge kiesdrempel is geen panacea maar helpt wel. Eerste Kamer afschaffen of omvormen tot een districtenstelsel. Dat zijn al goede stappen.
Mjah, al die Westerse democratieën die ten onder gingen tijdens de koude oorlog.quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:59 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee hoor. Optimale welvaart was gegarandeerd in een democratie dat niet werd bedreigd door kille machtspolitiek van wereldmachten. Nu dat wel het geval is, zullen we eerst voor onze zelfbeschikking moeten knokken. Dat is onmogelijk in een democratie.
eerste kamer afschaffen, dan kom je aan de macht van de provincies , daar zijn al tientallen mensen op stuk gelopen , de provincies hebben wettelijk de ruimtelijke ordening gekregen van de VVD met Rutte 2 en daarmee de macht in Nederlandquote:Op donderdag 1 oktober 2026 23:13 schreef MoreDakka het volgende:
Blijf rustig verder slapen, je hebt het verdiend.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 00:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Mjah, al die Westerse democratieën die ten onder gingen tijdens de koude oorlog.
Besef je dan wel waar die club voor staat?quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:51 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Je lijkt mij wel, dit heb ik ook. Maar met de VVD en CDA heb ik het helemaal gehad. Dus je wordt vanzelf richting JA21 gedreven.
We zien al decennia dat elektrificatie de toekomst is en dan hebben we een overspannen en onvoorbereid net als het onze.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:30 schreef nostra het volgende:
De woningbouwplannen gaan crescendo.
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
Dat is begrijpelijk. Al zet ik er wel heel wat op in dat Ruben Dilan gaat vervangeb (dat zou al een hele verbetering zijn) en dan Karremans als fv (bestuurlijk nu onhandig, maar ok).quote:Op donderdag 1 oktober 2026 21:51 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Je lijkt mij wel, dit heb ik ook. Maar met de VVD en CDA heb ik het helemaal gehad. Dus je wordt vanzelf richting JA21 gedreven.
Verwacht je echt al iets op het eerstvolgende congres?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is begrijpelijk. Al zet ik er wel heel wat op in dat Ruben Dilan gaat vervangeb (dat zou al een hele verbetering zijn) en dan Karremans als fv (bestuurlijk nu onhandig, maar ok).
We gaam het volgende maand zien op het congres.
Neuh, op het congres verwacht ik een hoop gemopper, wat bitterballen en bier en verder doorgaan. Maar dit kabinet blijft niet vier jaar zitten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Verwacht je echt al iets op het eerstvolgende congres?
Sowieso zou dat dan raar gerommel en geschuif in het kabinet opleveren waar voor Karremans nu juist de grootste ellende in aantocht is. Die moet de lokale VVD-bestuurders die boos zijn vanwege de herprioritering nu met bosjes van zich afslaan.
Netcongestie is één van de vele pijnlijke zaken op de lange rekening van jarenlange gebrekkige strategische sturing.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zien al decennia dat elektrificatie de toekomst is en dan hebben we een overspannen en onvoorbereid net als het onze.
Puur kortzichtig, onprofessioneel wanbestuur.
Kun jij mij uitleggen wat geschikt is aan Brekelmans?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 07:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is begrijpelijk. Al zet ik er wel heel wat op in dat Ruben Dilan gaat vervangeb (dat zou al een hele verbetering zijn) en dan Karremans als fv (bestuurlijk nu onhandig, maar ok).
We gaam het volgende maand zien op het congres.
Maar Robbie heeft net nog een mooi instagram postje gemaakt, dat telt toch wel mee?quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:25 schreef Perrin het volgende:
Ondertussen glijdt ons land verder en verder af met op zijn best middelmatig bestuur en eerlijk gezegd op veel vlakken ontbrekend bestuur.
Je zult er maar genoegen mee nemen.
Het gaat maar om onze toekomst en die van onze kinderen.![]()
We hebben geen LARPend bestuur nodig maar echt bestuur.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:28 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Maar Robbie heeft net nog een mooi instagram postje gemaakt, dat telt toch wel mee?
Pragmatischer, rustigere uitstraling, meer bereid tot consensus, rijdt niet het Pro-zijn-communisten-treintje, kan verbinden tussen de "Van der Burg vleugel" en die van Yesilgoz.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kun jij mij uitleggen wat geschikt is aan Brekelmans?
Laten we eerlijk zijn: dit experiment was vanaf dag één een gok. Een minderheidskabinet vormen en er dan op rekenen dat de oppositie je vage, niet-onderbouwde plannen wel slikt, zonder dat je zelf ook maar één verkiezingsbelofte hoeft in te leveren. Dat is geen strategie, dat is hopen. Van een raadslid zou je het naïef noemen. Van een premier is het onwaardig.quote:Op vrijdag 2 oktober 2026 09:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
We hebben geen LARPend bestuur nodig maar echt bestuur.
Bestuur met een langetermijn-visie, daadkracht, dat zorgt voor de voorwaarden voor een optimaal functionerende samenleving met werkende infrastructuur, voorbereid op de toekomst.
De laatste jaren kan iedereen die het wíl zien, zien dat het zo niet werkt.
En veel mensen zoals @:KareldeStoute die zullen het nooit zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |