SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
Vooral ook omdat ik dacht maar weer eens mijn zomerjas aan te doen tegen wat regen. Dat werkt prima, maar binnenin is het door het zweet alsnog nat.quote:
Dat was dan wel heel erg lokaal ja, jammer dat er dan geen weerstation staat die beetje de windsnelheid kon inschatten. 1 lokaal station gaf 21km/h, maar die windmeter zal wel in de achtertuin staan 30cm boven de schuttingquote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:57 schreef Zipportal het volgende:
Meerdere bomen sneuvelen door valwind; weg bezaaid met takken
https://www.gld.nl/nieuws(...)g-bezaaid-met-takken
Ja.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:28 schreef alpeko het volgende:
Is dit een grap?
[ afbeelding ]
Vrijdag volgens Buienradar 30 graden met regen. Weeronline en KNMI hebben het over 20 graden omgeving Breda.
Is een grap jaquote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:28 schreef alpeko het volgende:
Is dit een grap?
[ afbeelding ]
Vrijdag volgens Buienradar 30 graden met regen. Weeronline en KNMI hebben het over 20 graden omgeving Breda.
quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:27 schreef kilon het volgende:
[..]
Vooral ook omdat ik dacht maar weer eens mijn zomerjas aan te doen tegen wat regen. Dat werkt prima, maar binnenin is het door het zweet alsnog nat.
Dat ligt aan je jasquote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:27 schreef kilon het volgende:
[..]
Vooral ook omdat ik dacht maar weer eens mijn zomerjas aan te doen tegen wat regen. Dat werkt prima, maar binnenin is het door het zweet alsnog nat.
Dat is een beste plens.quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:28 schreef alpeko het volgende:
Is dit een grap?
[ afbeelding ]
Wordt daar vast weer een gezellige boelquote:
RIP campings aan het meerquote:
Je weet dus wat je moet fixen in de winterquote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:48 schreef dick_laurent het volgende:
Hier gaat het vandaag ook mogelijk flink los met regen en onweer.
Dat is wel nadeel met een open zwembad zonder rolsysteem ofzo, ik weet nu al dat er met wind en onweer weer 40 kilo aan bladeren takken en zooi in gaan waaien en ik daarna drie dagen bezig ben om het water weer goed schoon en helder te krijgen... je moet er wat voor over hebben zullen we maar zeggen heheh
Ik heb een L vormig zwembadquote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:51 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Je weet dus wat je moet fixen in de winter
Het houdt niet op, niet vanzelf.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:51 schreef INViCTuS het volgende:
Nog een ronde warm zomer weer? Liefhebbers?
[ x ]
Eindelijk, ben wel weer klaar met de herfstquote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:59 schreef 12Beaufort het volgende:
Die 30 graden is vooralsnog een warme uitbijter. Maar het kan nog even wat warmer gaan worden idd.
[ afbeelding ]
Eens.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 10:35 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Eindelijk, ben wel weer klaar met de herfst
De herfst duurt waarschijnlijk nog tot en met april volgend jaarquote:Op donderdag 20 augustus 2026 10:35 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Eindelijk, ben wel weer klaar met de herfst
Pak 'm beet vanaf ongeveer ingaan wintertijd tot eindigen wintertijdquote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:03 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
De herfst duurt waarschijnlijk nog tot en met april volgend jaar
De ligging van een lagedrukgebied over een week is vrij onzeker. Het kan, maar de straalstroom kan over een week ook 500 km verder naar het oosten liggen...dan zit je aan de koude kant.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:51 schreef INViCTuS het volgende:
[ x ]
Pick me! Zwembad blijft nog fier staanquote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:51 schreef INViCTuS het volgende:
[ x ]
Ik vind nog steeds dat we de wintertijd een maand eerder moeten beëindigen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:17 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Pak 'm beet vanaf ongeveer ingaan wintertijd tot eindigen wintertijd
Afschaffen die wintertijd. Het is toch nooit winter in Nederland.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik vind nog steeds dat we de wintertijd een maand eerder moeten beëindigen.
Denk niet dat Kees vrienden wilt. Hij kan hier wel zo meeposten. Die eerste 15 seconden lijkt wel een parodie op dit topicquote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:15 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Deze guy zou echt je beste vriend for life zijn @:geschiedkundige
Ik had wel eens een fragmentje ofzo van hem gezien, maar kende hem verder niet. Flink autisme als ik het zo zie, kan de beste man natuurlijk niks aan doen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:27 schreef lbosse het volgende:
[..]
Denk niet dat Kees vrienden wilt. Hij kan hier wel zo meeposten. Die eerste 15 seconden lijkt wel een parodie op dit topic. Eigenlijk het hele fragment wel.
Bekijk deze YouTube-video
Autisme is tegenwoordig een scheldwoord. Gebruikt door kneusjes op het internet.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:41 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik had wel eens een fragmentje ofzo van hem gezien, maar kende hem verder niet. Flink autisme als ik het zo zie, kan de beste man natuurlijk niks aan doen.
Wel enorm grappig om te zien ja hoe hij met de temp bezig is. En hij begint m al flink te knijpen bij "13 graden" zie ik net.![]()
oke dat is wel echt next level koutisme ja
Jeetje.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:52 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Autisme is tegenwoordig een scheldwoord. Gebruikt door kneusjes op het internet.
Vaak hebben dat soort mensen geen idee wat autisme nou daadwerkelijk is. Domme autist bekt wel lekker denk ik.
Gaat het goed?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:52 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Autisme is tegenwoordig een scheldwoord. Gebruikt door kneusjes op het internet.
Vaak hebben dat soort mensen geen idee wat autisme nou daadwerkelijk is. Domme autist bekt wel lekker denk ik.
Maar Kees is ook een flinke autist. Dat ontkent ook Kees niet, lijkt me.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:52 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Die heeft het zwaar ja.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 14:36 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar Kees is ook een flinke autist. Dat ontkent ook Kees niet, lijkt me.
Grappig, net iets over valwind gelezen in de Quest. Die zijn wel heel zeldzaam.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:57 schreef Zipportal het volgende:
Meerdere bomen sneuvelen door valwind; weg bezaaid met takken
https://www.gld.nl/nieuws(...)g-bezaaid-met-takken
Grappig, net gisteren mijn hele collectie Quests uitgestald en geïnventariseerd. Die zijn niet zeldzaam, maar vond ik wel een leuke toevalligheid nu.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 14:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Grappig, net iets over valwind gelezen in de Quest. Die zijn wel heel zeldzaam.
Hier rond Nimwegen zelfs 23.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:08 schreef heywoodu het volgende:
Verder: best wel een fijne dag vandaag in het midden des lands, af en toe een druppeltje, verder gewoon aangenaam met een graad of 18-19
Heftigquote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:18 schreef uniekhoorn het volgende:
Hoe groot is de kans?
https://www.waldnet.nl/wn(...)kt_door_bliksem.html
Was duidelijk beter dan nu.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:54 schreef lbosse het volgende:
Wat een verschil met vorige week donderdag.
Gelukkig alleen gewond. Misschien weet @SpeedyGJ meer...het is zijn Heimat:)quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:27 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Heftig![]()
Die zal op slag dood zijn geweest.
Stevige buien idd. Ik had een Rain rate van 55 mm. Zoiets moet niet te lang duren.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:40 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Was duidelijk beter dan nu.
Regent hier al een tijd echt onmeunig tering hard. G'dumme
Gelukkig maar. Ik meende te lezen dat het slachtoffer was overleden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:16 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Gelukkig alleen gewond. Misschien weet @:speedygj meer...het is zijn Heimat:)
Je moet behoorlijk pech hebben om door bliksem geraakt te worden en nog meer pech wanneer je er ook nog eens door overlijdt. Die kans is kleiner dan 10%.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:27 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Heftig![]()
Die zal op slag dood zijn geweest.
Het is nu 37,8°C (of exact 100°Fquote:Op donderdag 20 augustus 2026 14:59 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Hoe is het weer in Bulgarije?
Buitje voor het stofquote:
als die lijn onder de 30 blijft wel ja, ziet er op dit moment niet naar uit. Wel een redelijke (maar geen grote) kans dat het weer zo blijft zoals vandaagquote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Het is nu 37,8°C (of exact 100°F) en daarmee de warmste dag van het jaar.
In tegenstelling tot het westen van het continent - gelukkig - dus geen hete zomer.
[ afbeelding ]
lekker mag ook wel, 1-1,5 week onweer, grijs weer is wel genoeg. Tussen de 25-30 is ook prima. Daar boven is weer een ander verhaal..quote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:51 schreef INViCTuS het volgende:
[ x ]
Dit zijn dan vaak wel mooie dagen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:16 schreef INViCTuS het volgende:
Dit is ook positief. Uiteraard geen zekerheid, maar goede signalen
Tweede helft september kans op nazomer
Later in september lijkt het wat droger te worden. Er kan nog steeds af en toe een buitje vallen, maar het actuele ECMW model voorspelt dat het gemiddeld droger wordt. De temperaturen liggen eerst nog rond het gemiddeld, en in de laatste week van september lijkt de temperatuur hoger dan gemiddeld uit te komen. Hogedruk komt dan ook weer meer in de buurt van ons land en daarmee blijft regen even weg. Hierdoor kan eind september toch misschien nog de nazomer komen met een aantal zomerse dagen, aan het einde van een uitzonderlijk warme en droge zomer.
Lekker man.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Het is nu 37,8°C (of exact 100°F) en daarmee de warmste dag van het jaar.
In tegenstelling tot het westen van het continent - gelukkig - dus geen hete zomer.
[ afbeelding ]
De laatste week van september is nog een eind weg.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:16 schreef INViCTuS het volgende:
Dit is ook positief. Uiteraard geen zekerheid, maar goede signalen
Tweede helft september kans op nazomer
Later in september lijkt het wat droger te worden. Er kan nog steeds af en toe een buitje vallen, maar het actuele ECMW model voorspelt dat het gemiddeld droger wordt. De temperaturen liggen eerst nog rond het gemiddeld, en in de laatste week van september lijkt de temperatuur hoger dan gemiddeld uit te komen. Hogedruk komt dan ook weer meer in de buurt van ons land en daarmee blijft regen even weg. Hierdoor kan eind september toch misschien nog de nazomer komen met een aantal zomerse dagen, aan het einde van een uitzonderlijk warme en droge zomer.
Dit heeft niks met El Nino te maken hoor.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:27 schreef Discombobulate het volgende:
Echt flink wat water toen ik naar huis reed. Daar begint die El Nino.
Je leest het ook niet heel vaak idd. Je moet het gevaar ook niet gaan op zoeken door b.v. in open weilanden te gaan fietsen of op het strand te gaan wandelen tijdens onweer. Dan vergroot je de kans weer.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:27 schreef Dven het volgende:
[..]
Je moet behoorlijk pech hebben om door bliksem geraakt te worden en nog meer pech wanneer je er ook nog eens door overlijdt. Die kans is kleiner dan 10%.
Vroeger hadden we nog zo'n NT1 kastje voor de ISDN internetaansluiting, die waren daar ook erg gevoelig voor als het even verderop insloeg.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:49 schreef 12Beaufort het volgende:
Het is hier ooit vlakbij ingeslagen in een school, maar twee huizen verder was de apparatuur kapot.
Je kan er flink wat overlast door hebben, als het inslaat.
Een heel blok van de wijk waar ik vroeger woonde had er last van.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:26 schreef Skwish het volgende:
[..]
Vroeger hadden we nog zo'n NT1 kastje voor de ISDN internetaansluiting, die waren daar ook erg gevoelig voor als het even verderop insloeg.
De kans is daar best klein, aan de rechter kant weiland, aan de linker kant veel hoge bomen en huizen. Dat juist op dat moment de bliksem de fietser pakt, die kans is echt <5%.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:18 schreef uniekhoorn het volgende:
Hoe groot is de kans?
https://www.waldnet.nl/wn(...)kt_door_bliksem.html
Enige wat ik weet is dat diegene inderdaad gewond is, verdere informatie weten we verder niet ook niet hoe oud etc.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:16 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Gelukkig alleen gewond. Misschien weet @:speedygj meer...het is zijn Heimat:)
Dat kwam omdat LC.nl dit ervan maakte maar bleek achteraf een foutje te zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:17 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Gelukkig maar. Ik meende te lezen dat het slachtoffer was overleden.
Dan had ik het dus wel goed gelezen. Raar foutje wel van de LC.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:38 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
De kans is daar best klein, aan de linker kant weiland, aan de rechter kant veel hoge bomen en huizen. Dat juist op dat moment de bliksem de fietser pakt, die kans is echt <5%.
[..]
Enige wat ik weet is dat diegene inderdaad gewond is, verdere informatie weten we verder niet ook niet hoe oud etc.
Ik heb uiteraard wel even rond gevraagd, maar het lijkt erop dat diegene hier niet uit Dokkum komt.
Slachtoffer ligt trouwens in het UMCG.
Wel gek omdat ik hier samen met mijn jongste dochter regelmatig langs loop.
[..]
Dat kwam omdat LC.nl dit ervan maakte maar bleek achteraf een foutje te zijn.
Klopt en ook een hele dure foutje, stel je voor dat LC dit al weet en de ouders/fam/ken etc nog niet, dan schrik je ook wel even de pleuris!quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:40 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Dan had ik het dus wel goed gelezen. Raar foutje wel van de LC.
Ik heb ook nog een funnel gezien, maar zat in de auto...dus geen foto's.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
Trouwens wel degelijke onweersbuien gehad vandaag, dat dan wel weer.
Vanmorgen kwam collega bij me dat hij een beginnende windhoos zag, dus onder werktijd toch maar even kijken en ja hoor, 10m later verdween deze weer. Even later weer even gekeken en?? Eerst niks maar 2min later zag je weer een poging doen, mogelijk een succes! Geen schademeldingen dus mogelijk alleen op weiland.
Hier wassie
[ afbeelding ]
En weer weg met toen nog wel mooie luchten:
[ afbeelding ]
En daarna weer een hoos, met de traumaheli die naar de plek ging, deze lande uiteindelijk achter de bomen.
[ afbeelding ]
Er is wederom om ons heen een hele trein aan stortbuien en onweer geweest maar ons heeft het allemaal net niet geraakt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:38 schreef INViCTuS het volgende:
Jij nog wat gehad @:dick_laurent?
[ x ]
Natter juist wel. Warmer weer niet, althans hier in Nederland.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:18 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Dit heeft niks met El Nino te maken hoor.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:35 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Natter juist wel. Warmer weer niet, althans hier in Nederland.
https://www.knmi.nl/over-(...)ke-el-nino-op-komst/quote:Op het weer in Nederland heeft El Niño weinig invloed.
Extreem kort door de bocht. Dat weten ze, maar de waarheid is niet uit te leggen aan de massa. Als je puur naar de cijfertjes kijkt, dan klopt dit.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:50 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
[..]
https://www.knmi.nl/over-(...)ke-el-nino-op-komst/
De massa weet vaak niet eens waar El Niño zich afspeelt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Extreem kort door de bocht. Dat weten ze, maar de waarheid is niet uit te leggen aan de massa. Als je puur naar de cijfertjes kijkt, dan klopt dit.
Ik dacht altijd dat het betreft warmte niks doet, maar qua natheid dat het wel wat invloed heeft.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:28 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
De massa weet vaak niet eens waar El Niño zich afspeelt.
Te ver weg in ieder geval om hier direct het weer te beïnvloeden. Uiteindelijk zal alles elkaar beïnvloeden (vlindereffect?), maar de buien van vandaag hebben meer te maken met een te warme Noordzee, dan een warme El Niño.
De hitte deze zomer is er absoluut aan te linken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 06:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat het betreft warmte niks doet, maar qua natheid dat het wel wat invloed heeft.
Nee hoorquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De hitte deze zomer is er absoluut aan te linken.
Nee, dat is onmogelijk, net als de effecten rond de Grote Oceaan. Maar dit is wel iets wat door een El Nino absoluut op gang geholpen kan worden.quote:
Misschien dat El Nino op langere termijn effect heeft op bepaalde veranderingen in het weer en dat dat op sommige plekken op aarde voor langdurige veranderingen gaat brengen geloof ik. Dat deze El Nino van nu voor wereldwijde temperatuurrecords zorgt, eens. Maar de krachtige El Nino van nu is niet verantwoordelijk voor het warmere zomerweer van 2026 in Nederland. Die link zie ik ook niet. Vooralsnog wordt ook grotendeels aangenomen dat El Nino niet of nauwelijks van invloed is op het weer in Nederlandquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, dat is onmogelijk, net als de effecten rond de Grote Oceaan. Maar dit is wel iets wat door een El Nino absoluut op gang geholpen kan worden.
El Nino kan ook helemaal in Nederland beïnvloeden hoe het weer zich ontwikkelt. Er zijn alleen zo veel variabelen dat je onderaan de streep gemiddeld genomen weinig verschil hebt met andere jaren qua temperatuur en neerslag, maar dat betekent niet dat het weer zelf ook gemiddeld is. De omega die we drie keer hebben gehad deze zomer is een voorbeeld van een systeem dat door El Nino makkelijker ontstaat. De straalstroom is gewoon sterker boven de westelijke Atlantische Oceaan en doen alsof dat voor ons niet uitmaakt is extreem kortzichtig.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien dat El Nino op langere termijn effect heeft op bepaalde veranderingen in het weer en dat dat op sommige plekken op aarde voor langdurige veranderingen gaat brengen geloof ik. Dat deze El Nino van nu voor wereldwijde temperatuurrecords zorgt, eens. Maar de krachtige El Nino van nu is niet verantwoordelijk voor het warmere zomerweer van 2026 in Nederland. Die link zie ik ook niet. Vooralsnog wordt ook grotendeels aangenomen dat El Nino niet of nauwelijks van invloed is op het weer in Nederland
In 2023/2024 was er ook een krachtige El Nino, maar zie ik de link in Nederland ook niet
Die link was die moesson van oktober t/m maart. Had daar wel degelijk mee te makenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien dat El Nino op langere termijn effect heeft op bepaalde veranderingen in het weer en dat dat op sommige plekken op aarde voor langdurige veranderingen gaat brengen geloof ik. Dat deze El Nino van nu voor wereldwijde temperatuurrecords zorgt, eens. Maar de krachtige El Nino van nu is niet verantwoordelijk voor het warmere zomerweer van 2026 in Nederland. Die link zie ik ook niet. Vooralsnog wordt ook grotendeels aangenomen dat El Nino niet of nauwelijks van invloed is op het weer in Nederland
In 2023/2024 was er ook een krachtige El Nino, maar zie ik de link in Nederland ook niet
welke moesson en waar?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:35 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Die link was die moesson van oktober t/m maart. Had daar wel degelijk mee te maken
Het verhoogt statistisch de kans op een verandering in de straalstroom maar het is geen directe veroorzaker. El Nino heeft ook invloed op orkaanseizoen maar is geen directe veroorzaker van orkanen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
El Nino kan ook helemaal in Nederland beïnvloeden hoe het weer zich ontwikkelt. Er zijn alleen zo veel variabelen dat je onderaan de streep gemiddeld genomen weinig verschil hebt met andere jaren qua temperatuur en neerslag, maar dat betekent niet dat het weer zelf ook gemiddeld is. De omega die we drie keer hebben gehad deze zomer is een voorbeeld van een systeem dat door El Nino makkelijker ontstaat. De straalstroom is gewoon sterker boven de westelijke Atlantische Oceaan en doen alsof dat voor ons niet uitmaakt is extreem kortzichtig.
Ik claim ook nergens dat het een directe veroorzaker is. Ik claim dat het bepaalde weertypes die we heel toevallig bovenmatig veel hebben gezien deze zomer vaker laat voorkomen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het verhoogt statistisch de kans op een verandering in de straalstroom maar het is geen directe veroorzaker. El Nino heeft ook invloed op orkaanseizoen maar is geen directe veroorzaker van orkanen.
In Nederland 10 oktober 2024 t/m maart/april 2025. Of was dat een jaar eerder?quote:
Helaas deze keer van korte duur!quote:
Krijgen ze eens dat water waar ze voor gebeden hebben, is het weer niet goedquote:
Van het ene uiterste in het anderequote:
Geen intense hitte ofzo. Paar dagen zomers. Het is ook nog steeds pas de 3e week augustus, hè. Gelukkig nog lang geen echte herfstquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:42 schreef heywoodu het volgende:
Man man man, die uitschieter komt er gewoon echt weer volgende week. Flikker op, het is mooi geweest met het warme weer
Van te weinig naar te veelquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:53 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Van het ene uiterste in het andere![]()
Bekijk deze YouTube-video
Het kan ook nooit een keer normaal
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:42 schreef heywoodu het volgende:
Man man man, die uitschieter komt er gewoon echt weer volgende week. Flikker op, het is mooi geweest met het warme weer
Zou ik een van je foto's mogen gebruiken voor het weerbericht op de Frontpage? Ze zijn echt mooi!quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
Trouwens wel degelijke onweersbuien gehad vandaag, dat dan wel weer.
Vanmorgen kwam collega bij me dat hij een beginnende windhoos zag, dus onder werktijd toch maar even kijken en ja hoor, 10m later verdween deze weer. Even later weer even gekeken en?? Eerst niks maar 2min later zag je weer een poging doen, mogelijk een succes! Geen schademeldingen dus mogelijk alleen op weiland.
Hier wassie
[ afbeelding ]
En weer weg met toen nog wel mooie luchten:
[ afbeelding ]
En daarna weer een hoos, met de traumaheli die naar de plek ging, deze lande uiteindelijk achter de bomen.
[ afbeelding ]
Paar dagen maarquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:42 schreef heywoodu het volgende:
Nou ja, het is de hele tijd koud en nat geweest. Gun je ons warmteliefhebbers aub ook een heeeeeeel klein beetje warmteplezier!!??quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:42 schreef heywoodu het volgende:
5 euroquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:25 schreef Jippie het volgende:
[..]
Zou ik een van je foto's mogen gebruiken voor het weerbericht op de Frontpage? Ze zijn echt mooi!
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:29 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Nou ja, het is de hele tijd koud en nat geweest. Gun je ons warmteliefhebbers aub ook een heeeeeeel klein beetje warmteplezier!!??
https://www.nieuweoogst.n(...)opbrengstverwachtingquote:De bietencampagne van Cosun Beet Company begint dit jaar een week later dan gepland. De start is uitgesteld van dinsdag 15 naar dinsdag 22 september vanwege de lagere verwachte suikeropbrengst
Ze zoeken nog chauffeurs voor de bietn campagne @tong80quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:39 schreef Zipportal het volgende:
[..]
https://www.nieuweoogst.n(...)opbrengstverwachting
Herfst genot. @:monkyyy
quote:
Dikke bak met biet'n, jonguhquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:40 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ze zoeken nog chauffeurs voor de bietn campagne @:tong80
Ja, maar dat hoort ook in de zomer. Op zich vrij logisch.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]![]()
Het is veel, veel langer warm geweest deze zomer.
Mag vast welquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:43 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ze zijn wel meer waard, maar ik heb geen budget..
19.5-23.2 gradenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
Prima zomers dagje vandaag hoor.
23 graden hier, volkomen normaal. Zon en wolken afgewisseld, amper een vorm van wind, droog.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:47 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
19.5-23.2 graden
https://www.weerplaza.nl/actueel/extremen/maximumtemperatuur/
Prima zomerdag maar geen zomers dagjequote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
23 graden hier, volkomen normaal. Zon en wolken afgewisseld, amper een vorm van wind, droog.
Prima zomerdagje dan toch.
Voelde gewoon zomers aan in de zon hoor. Daar was het dan ook wel boven de 25 gradenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Prima zomerdag maar geen zomers dagje
In de zon kan je geen temperatuur metenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:56 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Voelde gewoon zomers aan in de zon hoor. Daar was het dan ook wel boven de 25 graden
In de zon zelf niet. In de zonneschijn op de aarde lukt dat welquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:57 schreef Dven het volgende:
[..]
In de zon kan je geen temperatuur meten
Nee, want dan vang je stralingswarmte en geen luchtwarmte opquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:00 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
In de zon zelf niet. In de zonneschijn op de aarde lukt dat wel
Ik heb niks over de betrouwbaarheid van de metingen gezegd he.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:01 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee, want dan vang je stralingswarmte en geen luchtwarmte op
Euh...verzuipbuien hier.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Lekker dagje vandaag. Zon, windstil en de temperatuur loopt al wat op.
Utrecht zat jij toch?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:12 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Euh...verzuipbuien hier.
Wij wonen echt ver van elkaar vandaan
Krijgt ie wellicht toch gelijkquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:39 schreef Discombobulate het volgende:
Putto zegt 32 graaien woensdag.
Jup De Biltquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:17 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Utrecht zat jij toch?
Ik regio Nijmegen en het was hier vandaag ook aardig weer.
Wel wat buitjes vanochtend vroeg, maar 's middags droog en bewolkt met zo'n, en een graad of 22.
Je zou een flickr account of een Imgur account kunnen aanmakenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:54 schreef INViCTuS het volgende:
Toch eens even kijken waar ik die foto's makkelijk upload. Al die mooie zonsondergangen zijn toch wel mooi om te delen. Vanaf de dijk aan IJssel altijd wel prachtig. Toch mooi om uiterwaarden en een rivier in de buurt te hebben
Donderdag wordt een benauwde dag, warmte opstoot maar tegelijk ook een storing....ja dat gaat een keer foutquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 00:12 schreef MissHobje het volgende:
Voor donderdag avond staat er bij mij 26 mm regen en onweer voorspeld ..das best een beetje water overlast ..ohja en 31 graden..
Ik hoop een foutje
Plonsquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 06:44 schreef Managarm het volgende:
Het is koud in Portugal, 12 graden vanmorgen. Maandag krijgen we regen, dat zal erg vroeg zijn. Wij hebben een jaar gehad dat er begin Oktober pasregen kwam. Laatste regen was ergens begin Juni denk ik.
Normaal gesproken krijgen we een of twee zomerstormen maar die hebben we dit jaar niet gehad, het kan flink hagelen tijdens zo'n storm.
Ik ga een trui zoeken![]()
.
Donderdag staat er bij mij 32 graden en wolkenloos.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 00:12 schreef MissHobje het volgende:
Voor donderdag avond staat er bij mij 26 mm regen en onweer voorspeld ..das best een beetje water overlast ..ohja en 31 graden..
Ik hoop een foutje
Gelukkig staat er nu maar 6 mm dacht alquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 02:20 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Donderdag wordt een benauwde dag, warmte opstoot maar tegelijk ook een storing....ja dat gaat een keer fout![]()
Hier alweer 1,4 op vue en 1,6 op VP2 stations, als ik op wundermap kijk zie ik alleen onze wijk in de neerslag zitten, de rest van de stad is gewoon droog
Volgende week eerst fraai zomerweer. Later in de week enkele dagen zomers warm, maar ook kans op regen- en onweersbuien.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:58 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Gelukkig staat er nu maar 6 mm dacht al
Hier nietquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
Gisteren en vandaag ook fraai zomerweer
ragebaitquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
Gisteren en vandaag ook fraai zomerweer
Ben pas sinds gisteren thuis, maar meet al sinds eergisteren geen neerslag meer. Gisteren was echt dikke prima en vandaag is ook niks mis mee. Best wat ruimte voor de zon, ook best wel wat wolken aanwezig. Maar amper wind en temperatuur is dik in orde met nu ~20 graden.quote:
Wel frisjes met -20. Coole gast ben je ook, hèquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ben pas sinds gisteren thuis, maar meet al sinds eergisteren geen neerslag meer. Gisteren was echt dikke prima en vandaag is ook niks mis mee. Best wat ruimte voor de zon, ook best wel wat wolken aanwezig. Maar amper wind en temperatuur is dik in orde met nu ~20 graden.
Bizar om te lezen dat jij dan steeds wegspoelt
Zit in trein op weg naar Uuuuuu trecht, dus hoop eigenlijk wel dat het de rest van de middag en avond droog blijft. Even naar Atelier bij de nijverheid poar neem'n en straks bowlen in stad.quote:
Je gaat naar Utrecht en hoopt dat het droog blijft?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:46 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zit in trein op weg naar Uuuuuu trecht, dus hoop eigenlijk wel dat het de rest van de middag en avond droog blijft. Even naar Atelier bij de nijverheid poar neem'n en straks bowlen in stad.
Net op de fiets precies 1 bui en nog nat ook
Dat is lente, geen zomer. En idd verder niks mis meequote:Op zaterdag 22 augustus 2026 18:28 schreef Geschiedkundige het volgende:
Zoals de afgelopen twee dagen zou de zomer altijd moeten zijn
Droog, niet benauwd, vrijwel windstil, 22 graden en zon met wolken afgewisseld.
22 graden is conform het langjarig gemiddelde voor augustus.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 18:43 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dat is lente, geen zomer. En idd verder niks mis mee
Gemiddelde temperatuur in de zomer in Nederland ligt op 21-23 graden. Gewoon zomers dus hier.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 18:43 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dat is lente, geen zomer. En idd verder niks mis mee
Gisteren 0,8mm, vandaag 2mm!quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:58 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Gelukkig staat er nu maar 6 mm dacht al
Het bleef droog.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 17:37 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Je gaat naar Utrecht en hoopt dat het droog blijft?
[ afbeelding ]
Geloof dat alles binnen de kaders van 18-26 valt als normaal wordt bestempeld. Las dat eens bij Helgaquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Gemiddelde temperatuur in de zomer in Nederland ligt op 21-23 graden. Gewoon zomers dus hier.
Al krikken we dat de laatste tien jaar wel steeds verder omhoog helaas.
Kan ook wel denk ik. Al is 18 graden voor Limbabwe wel erg fris in de zomer. Maar dat zou ik niet erg vindenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:04 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Geloof dat alles binnen de kaders van 18-26 valt als normaal wordt bestempeld. Las dat eens bij Helga
Het gaat dan over De Bilt, volgens mij.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Kan ook wel denk ik. Al is 18 graden voor Limbabwe wel erg fris in de zomer. Maar dat zou ik niet erg vinden
Maar 29 graden voelt 'normaler' dan 18 graden hier 's zomers eigenlijk. Maar in het noorden/noordwesten is dat wellicht al anders.
Ik ga op beide niet zo bestquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:26 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Het gaat dan over De Bilt, volgens mij.
De verschillen tussen noord en zuid zijn opmerkelijk in de zomer. Maastricht vergelijken met Eelde of Leeuwarden levert nogal wat verschillen op.
Bij mij ligt het gewoon aan de luchtvochtigheid. Kan 34 graden met luchtvochtigheid van 20% best hebben, terwijl 22 graden en 80% niet te doen is
Sorry, had een dürüm döner gegetenquote:Op zondag 23 augustus 2026 01:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
Uit het niks een dikke windvlaag hier van 35km/h en nu weer rustig
Ah dat verklaard een hoopquote:Op zondag 23 augustus 2026 01:50 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Sorry, had een dürüm döner gegeten
Ik hoop het. Heb wel weer zin in goei omweer.quote:Op zondag 23 augustus 2026 19:57 schreef INViCTuS het volgende:
Woensdag en donderdag kunnen er best flinke poffers ontstaan.
Vrij perfect zomer weer de afgelopen dagen ja. Veel beter (prettiger) dan dit kan niet in de zomer.quote:Op zondag 23 augustus 2026 20:10 schreef StateOfMind het volgende:
Best lekker weer eigenlijk hier de afgelopen dagen.
Om de ochtend regen, 's middags droog, zonnig en een blauwe lucht met bewolking hier en daar.
En 22 graden gemiddeld.
Ik ben blij voor jullie. Dat jullie er maar met de volste teugen van mogen genieten!quote:Op maandag 24 augustus 2026 07:05 schreef heywoodu het volgende:
Jammer dat het vandaag en de komende dagen nog even minder wordt maar potverdorie wat is het nu in elk geval een ontzettend lekkere ochtend. Handjevol graden eraf en het is authentiek Kaiserwetter![]()
Qua luchtvochtigheid wordt het minder, ja. Op dit moment is het koud. Wel mooi zonnigquote:Op maandag 24 augustus 2026 07:05 schreef heywoodu het volgende:
Jammer dat het vandaag en de komende dagen nog even minder wordt maar potverdorie wat is het nu in elk geval een ontzettend lekkere ochtend. Handjevol graden eraf en het is authentiek Kaiserwetter![]()
Heb ik vanochtend ook gedaanquote:Op maandag 24 augustus 2026 07:46 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ik ben blij voor jullie. Dat jullie er maar met de volste teugen van mogen genieten!
Net even liggen zonnen, maar wordt me nu wat te warmquote:Op maandag 24 augustus 2026 07:46 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ik ben blij voor jullie. Dat jullie er maar met de volste teugen van mogen genieten!
Je mag niet liegen van je moeder. Jij doet helemaal niet aan zonnenquote:Op maandag 24 augustus 2026 08:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Net even liggen zonnen, maar wordt me nu wat te warm
Het is natuurlijk ook nog steeds zomer, gelukkig! Overigens maar 3 dagen 25+. Daarna wel tijd stabiel 20-24. Ook prima temperatuur. Wel grotere regen kansen. Donderdag flinke terreur buien mogelijkquote:Op maandag 24 augustus 2026 08:54 schreef Nattekat het volgende:
Oh tering, het gaat gewoon weer zomers worden qua temperatuur deze week
Alleen die regen. Vieze benauwdheid
Toch grappig hoe dat werkt.quote:Op maandag 24 augustus 2026 08:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Net even liggen zonnen, maar wordt me nu wat te warm
Dat zal je mij inderdaad echt nooit zien doen neequote:Op maandag 24 augustus 2026 08:53 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Je mag niet liegen van je moeder. Jij doet helemaal niet aan zonnen
Vandaag zit je net buiten de gevarenzone. Level 3 Estofex in deel Spanje en Frankrijk.quote:Op maandag 24 augustus 2026 10:42 schreef dick_laurent het volgende:
Hier vannacht een beetje regen gevallen. We hadden de ramen open staan. Het is niet naar binnen geregend ofzo, maar we hebben nu plots 65% luchtvochtigheid binnen bij 29 graden.
Yep... dat voelt direct minder beter aan
Gelukkig voor mij gaan we nu de goede kant op. Over een half jaar gaan we weer de stijgende lijn inzetten.quote:Op maandag 24 augustus 2026 10:03 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Toch grappig hoe dat werkt.
Ik ben met korte mouwen naar buiten gegaan en moest ff flink de pas erin zetten om een iets warm te worden. Uiteindelijk om 9 uur ff in de zon gestaan en toen begon ik het een beetje aangenaam te vinden. Exact op dat moment kreeg jij het dus té warm.
Leuk hoe dat zo anders kan zijn
Hier in het Oosten gaan we juist langzaam richting de minder goede kant. Steeds minder zon, steeds minder zonkracht, steeds minder daglicht en steeds kouderquote:Op maandag 24 augustus 2026 11:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Gelukkig voor mij gaan we nu de goede kant op. Over een half jaar gaan we weer de stijgende lijn inzetten.
Alleen woensdag en donderdag. 25-26 graden, nou poe poe.quote:Op maandag 24 augustus 2026 08:54 schreef Nattekat het volgende:
Oh tering, het gaat gewoon weer zomers worden qua temperatuur deze week
Alleen die regen. Vieze benauwdheid
Same for me, al denkt iedereen dat omdat ik in zuidoost Spanje woon ik vast dol moet zijn op 35+ graden.quote:Op maandag 24 augustus 2026 11:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Gelukkig voor mij gaan we nu de goede kant op. Over een half jaar gaan we weer de stijgende lijn inzetten.
Als je verwachtingen laag zijn, is dit een verrassingquote:Op maandag 24 augustus 2026 12:11 schreef Haags het volgende:
[..]
Alleen woensdag en donderdag. 25-26 graden, nou poe poe.
Koelvestje kan weer aanquote:Op maandag 24 augustus 2026 12:11 schreef Haags het volgende:
[..]
Alleen woensdag en donderdag. 25-26 graden, nou poe poe.
Gewoon accepteren dat de zomer over zijn hoogtepunt heen is. Beetje nazomeren in september en hopelijk heel veel neerslag komende maanden. Heerlie de peerliequote:Op maandag 24 augustus 2026 12:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je verwachtingen laag zijn, is dit een verrassing
Voor een goed onweer heb ik dat wel over.quote:Op maandag 24 augustus 2026 12:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
Denk dat woensdag en donderdag vieze benauwde dagen worden, als of je in de tropen bent.
Helemaal geen hitte zelfsquote:Op maandag 24 augustus 2026 15:39 schreef 12Beaufort het volgende:
Gelukkig valt de hitte wel mee de komende dagen en koelt het in de avond/nacht nog redelijk af.
[ afbeelding ]
Het was perfectquote:Op maandag 24 augustus 2026 16:54 schreef Pisces het volgende:
Wat een heerlijke zonnige dag. Niet extreem heet. Niet te fris.
Ook hier aan de kust graag!quote:Op maandag 24 augustus 2026 18:19 schreef INViCTuS het volgende:
Donderdag flinke poffers mogelijk. Terreur buien slaan de klok
[ x ]
Flinke schade ookquote:Op maandag 24 augustus 2026 18:40 schreef 12Beaufort het volgende:
Vuelta-rit gestaakt om noodweer in Pyreneeën, renners besluiten zelf te stoppen
De derde etappe van de Vuelta a España is vanwege slechte weersomstandigheden stilgelegd en zal niet meer worden hervat. Vlak voor de top van de Col de Mont-Louis, de voorlaatste klim van de rit richting Font Romeu, besloten de renners zelf de koers te stoppen.
Een stortbui met hagel en onweer zorgde plots voor een sterk dalende temperatuur. Met nog dik vijftien kilometer voor de boeg zochten veel renners langs de weg een plek om te schuilen voor de hagelstenen.
De jury greep nog niet in, de grote mannen van het peloton wel. Rodetruidrager Tadej Pogacar ging voor het uitgedunde peloton rijden en gebaarde zijn collega's en concurrenten tot stoppen. Kort daarna ging er definitief een streep door de etappe.
https://nos.nl/artikel/26(...)iten-zelf-te-stoppen
Deju 😱quote:
Vuelta, wat verwacht je ook.quote:Op maandag 24 augustus 2026 19:51 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Deju 😱
Verstandige zet geweest om te stoppen als je die schade ziet.
Jammer wel dat het besluit vanuit de renners zelf heeft moeten komen en niet vanuit de organisatie.
quote:Op maandag 24 augustus 2026 21:23 schreef Zipportal het volgende:
Ondanks 17 graden voel je gewoon de koelte warmte.
Mensen die daar wonen riepen wss:quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:02 schreef INViCTuS het volgende:
Regen in de Atacama woestijn @:dick_laurent
Regen in de Chileense Atacama! Een beetje regen is in deze gortdroge woestijn al voldoende om records te breken.
In het noorden van het Zuid-Amerikaanse land Chili (officiële naam ‘República de Chile’) bevindt zich de Atacama. Dit is een 970 kilometer lange zeer droge woestijn: feitelijk één van de droogste woestijnen ter wereld. Er valt jaarlijks minder dan 5 mm; diverse locaties blijven niet zelden jaren en jaren achtereen compleet droog.
De Atacama heeft een gemiddelde hoogte van ruim 600 meter. De hoge ligging, de doorgaans aflandige wind en de koude Humboldtstroom voor de kust (waardoor er weinig zeewater verdampt) zijn de belangrijkste factoren met betrekking tot de geringe hoeveelheid neerslag.
Soms echter, niet zelden tijdens een El Niño-event, valt er wel regen. Voor onze begrippen is dan weinig neerslag (soms ook sneeuw) voldoende om records te breken. Dat is er wat er ruim een week geleden gebeurde. In Antofagasta viel in 6 dagen tijd (13-18 augustus) 16 mm waarvan 11 mm op de 18de. Normaal valt er in een kalenderjaar 4,4 mm. In een reeks vanaf 1950 zijn er slechts 5 jaren geweest met meer neerslag. In het nog drogere Iquique is in 8 dagen tijd eveneens 16 mm gevallen ofwel 20 keer meer dan in een doorsnee kalenderjaar. Het jaargemiddelde is daar namelijk 0,8 mm. In de vanaf 1981 daterende datareeks is 2026 nu het natste jaar ooit in Iquique.
In het verleden zijn er gebieden geweest die soms wel grote hoeveelheden neerslag te verwerken kregen en dat leidde soms tot complete catastrofes zoals op 25 maart 2015. De Copiapó rivier stond 17 jaar droog, maar de 60 mm die 11 jaar geleden viel veroorzaakte water- en modderstromen waarbij 31 mensen om het leven kwamen en 2000 huizen volledig werden verwoest.
Die zitten allemoal opquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 12:20 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Mensen die daar wonen riepen wss:
OPBOKKEN MET DIE TYFUSREGEN!
Petje af voor El Niño!quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 11:02 schreef INViCTuS het volgende:
Regen in de Atacama woestijn @:dick_laurent
Regen in de Chileense Atacama! Een beetje regen is in deze gortdroge woestijn al voldoende om records te breken.
In het noorden van het Zuid-Amerikaanse land Chili (officiële naam ‘República de Chile’) bevindt zich de Atacama. Dit is een 970 kilometer lange zeer droge woestijn: feitelijk één van de droogste woestijnen ter wereld. Er valt jaarlijks minder dan 5 mm; diverse locaties blijven niet zelden jaren en jaren achtereen compleet droog.
De Atacama heeft een gemiddelde hoogte van ruim 600 meter. De hoge ligging, de doorgaans aflandige wind en de koude Humboldtstroom voor de kust (waardoor er weinig zeewater verdampt) zijn de belangrijkste factoren met betrekking tot de geringe hoeveelheid neerslag.
Soms echter, niet zelden tijdens een El Niño-event, valt er wel regen. Voor onze begrippen is dan weinig neerslag (soms ook sneeuw) voldoende om records te breken. Dat is er wat er ruim een week geleden gebeurde. In Antofagasta viel in 6 dagen tijd (13-18 augustus) 16 mm waarvan 11 mm op de 18de. Normaal valt er in een kalenderjaar 4,4 mm. In een reeks vanaf 1950 zijn er slechts 5 jaren geweest met meer neerslag. In het nog drogere Iquique is in 8 dagen tijd eveneens 16 mm gevallen ofwel 20 keer meer dan in een doorsnee kalenderjaar. Het jaargemiddelde is daar namelijk 0,8 mm. In de vanaf 1981 daterende datareeks is 2026 nu het natste jaar ooit in Iquique.
In het verleden zijn er gebieden geweest die soms wel grote hoeveelheden neerslag te verwerken kregen en dat leidde soms tot complete catastrofes zoals op 25 maart 2015. De Copiapó rivier stond 17 jaar droog, maar de 60 mm die 11 jaar geleden viel veroorzaakte water- en modderstromen waarbij 31 mensen om het leven kwamen en 2000 huizen volledig werden verwoest.
Dikke meloenen!quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 15:13 schreef Geschiedkundige het volgende:
Opbokken met die warmte
Aircogod
Geen vogels nog die het snackje gevonden hebben?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 15:25 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Dikke meloenen!
[ afbeelding ]
Inmiddels al wel een stuk gegroeid...zal eens wat nieuwe foto's maken
Vanaf donderdagavond glijbaan richting herfstweer.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 15:13 schreef Geschiedkundige het volgende:
Opbokken met die warmte
Aircogod
Die groeien dit jaar zo hard dat de duiven er bang voor zijnquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 15:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Geen vogels nog die het snackje gevonden hebben?
Mutant Melons 😱quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:00 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Die groeien dit jaar zo hard dat de duiven er bang voor zijn
Qua temperatuur gelukkig nog niet. Blijft 22-24 graden. Waar ook niks mis mee isquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 15:39 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Vanaf donderdagavond glijbaan richting herfstweer.De natuur snakt immers naar meer regen!
Langzamerhand niks mis mee.
quote:
Mag zo nog wel 1.5 maand blijven. Precies niks mis meequote:
Ja dit dus, ik vind dit eigenlijk wel helemaal prima.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Mag zo nog wel 1.5 maand blijven. Precies niks mis mee
Idd altijd fijn deze tijd van het jaar!quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 16:23 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Qua temperatuur gelukkig nog niet. Blijft 22-24 graden. Waar ook niks mis mee is
Mijn reuzenpompoen is misluktquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 15:25 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Dikke meloenen!
[ afbeelding ]
Inmiddels al wel een stuk gegroeid...zal eens wat nieuwe foto's maken
Balen...blijven proberen. Kan zo zijn dat je er volgend jaar ineens meerdere hebt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mijn reuzenpompoen is mislukt
Had zo'n plant die pompoenen van 150 kg ofzo moest krijgen
Volgend jaar op meer plekken proberen.
Echt? Oh wow dan is dit idd wel lekker.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Ben allang blij dat het boven de 20 blijft. Hoeft de verwarming nog niet aan. In voorgaande jaren was die af en toe wel een dag aan in juli of in augustus herinner ik me.
Ja had gewoon een vest aan vandaag op de fiets..voelde helemaal niet heel warm..het was okquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:03 schreef Nattekat het volgende:
Het voelt echt totaal niet als 26. Wat een verschil die gortdroge lucht niet kan maken
Wacht al weken met smart op deze update. Krijg je dit.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja niet bij iedereen natuurlijk. Maar bij mij wel. Dan was het binnen 17 of zo. Vind ik killig als je stil zit.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:19 schreef Pisces het volgende:
[..]
Echt? Oh wow dan is dit idd wel lekker.![]()
Ben erg benieuwd naar de opbrengst van de zonnepanelen aan het eind van het jaar.
Ohh zeker jammer!quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
En dit is precies waarom het binnenland hier in Murcia gewoon een stuk prettiger is dan de kust.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 17:03 schreef Nattekat het volgende:
Het voelt echt totaal niet als 26. Wat een verschil die gortdroge lucht niet kan maken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Minder Marinera's eten, Dick.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:27 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
M'n hangmat is gescheurd na 3 jaar![]()
binnenkort ff nieuwe halen.
Zat je nou in die hangmat dan? Zijn er videobeelden waar wij om kunnen lachen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:27 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
En dit is precies waarom het binnenland hier in Murcia gewoon een stuk prettiger is dan de kust.
Momenteel 32 graden met een aardig thermisch windje erbij en 31% rv. Zit buiten op de tuinstoel te chillen. Niks mis mee.
M'n hangmat is gescheurd na 3 jaar![]()
binnenkort ff nieuwe halen.
Ja zonde wel eigenlijk. Zou het wel grappig vinden om een paar pompoenen met de tractor te moeten vervoeren. Nu niksquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:20 schreef Pisces het volgende:
[..]
Wacht al weken met smart op deze update. Krijg je dit.
Ik zat er inderdaad in toen ik eruit scheurde. En nee het is niet gefilmd. Denk dat die gespierde billetjes van me uiteindelijk teveel zijn geworden voor de arme hangmatquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Zat je nou in die hangmat dan? Zijn er videobeelden waar wij om kunnen lachen?![]()
Hier 22,3gr en vochtigheid van 67% bij windkracht 3.
Achter huis, 22,4gr, vochtigheid defect, windkracht 2.
Wat jammer dat er geen beelden van zijnquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:33 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik zat er inderdaad in toen ik eruit scheurde. En nee het is niet gefilmd. Denk dat die gespierde billetjes van me uiteindelijk teveel zijn geworden voor de arme hangmat
quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Minder Marinera's eten, Dick dik.
[ afbeelding ]
Die gaat hier pas aan ergens in oktober of november.quote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Ben allang blij dat het boven de 20 blijft. Hoeft de verwarming nog niet aan. In voorgaande jaren was die af en toe wel een dag aan in juli of in augustus herinner ik me.
In een mooie John Deere....pohquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja zonde wel eigenlijk. Zou het wel grappig vinden om een paar pompoenen met de tractor te moeten vervoeren. Nu niks
Beter blijft het de hele maand september nog boven de 20. Niks mis meequote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Vrijdag ook terreur buien mogelijkquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 19:30 schreef Discombobulate het volgende:
Benieuwd naar donderdag en hoe laat, of we die dag zelf nog mooi weer krijgen of het gewoon de hele dag bar en boos is. Morgen laatste mooie dagje dan wellicht.
Ik snap dat je het in je Franse dorp niet verwacht maar het is de bedoeling dat je wat meer oplet en niet onder dat afdakje blijft staan gillen...mon Dieuquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 20:42 schreef DemonRage het volgende:
Tornado in Frankrijk van bestwel dichtbij:
https://www.reddit.com/r/(...)rnado_that_hit_aude/
Tot op heden een meer dan prima jaar voor de panelen. Genoeg dagen dat we de netbeheerder hebben kunnen frustrerenquote:Op dinsdag 25 augustus 2026 18:19 schreef Pisces het volgende:
[..]
Echt? Oh wow dan is dit idd wel lekker.![]()
Ben erg benieuwd naar de opbrengst van de zonnepanelen aan het eind van het jaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |