Je leest het ook niet heel vaak idd. Je moet het gevaar ook niet gaan op zoeken door b.v. in open weilanden te gaan fietsen of op het strand te gaan wandelen tijdens onweer. Dan vergroot je de kans weer.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:27 schreef Dven het volgende:
[..]
Je moet behoorlijk pech hebben om door bliksem geraakt te worden en nog meer pech wanneer je er ook nog eens door overlijdt. Die kans is kleiner dan 10%.
Vroeger hadden we nog zo'n NT1 kastje voor de ISDN internetaansluiting, die waren daar ook erg gevoelig voor als het even verderop insloeg.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:49 schreef 12Beaufort het volgende:
Het is hier ooit vlakbij ingeslagen in een school, maar twee huizen verder was de apparatuur kapot.
Je kan er flink wat overlast door hebben, als het inslaat.
Een heel blok van de wijk waar ik vroeger woonde had er last van.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:26 schreef Skwish het volgende:
[..]
Vroeger hadden we nog zo'n NT1 kastje voor de ISDN internetaansluiting, die waren daar ook erg gevoelig voor als het even verderop insloeg.
De kans is daar best klein, aan de rechter kant weiland, aan de linker kant veel hoge bomen en huizen. Dat juist op dat moment de bliksem de fietser pakt, die kans is echt <5%.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:18 schreef uniekhoorn het volgende:
Hoe groot is de kans?
https://www.waldnet.nl/wn(...)kt_door_bliksem.html
Enige wat ik weet is dat diegene inderdaad gewond is, verdere informatie weten we verder niet ook niet hoe oud etc.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:16 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Gelukkig alleen gewond. Misschien weet @:speedygj meer...het is zijn Heimat:)
Dat kwam omdat LC.nl dit ervan maakte maar bleek achteraf een foutje te zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:17 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Gelukkig maar. Ik meende te lezen dat het slachtoffer was overleden.
Dan had ik het dus wel goed gelezen. Raar foutje wel van de LC.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:38 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
De kans is daar best klein, aan de linker kant weiland, aan de rechter kant veel hoge bomen en huizen. Dat juist op dat moment de bliksem de fietser pakt, die kans is echt <5%.
[..]
Enige wat ik weet is dat diegene inderdaad gewond is, verdere informatie weten we verder niet ook niet hoe oud etc.
Ik heb uiteraard wel even rond gevraagd, maar het lijkt erop dat diegene hier niet uit Dokkum komt.
Slachtoffer ligt trouwens in het UMCG.
Wel gek omdat ik hier samen met mijn jongste dochter regelmatig langs loop.
[..]
Dat kwam omdat LC.nl dit ervan maakte maar bleek achteraf een foutje te zijn.
Klopt en ook een hele dure foutje, stel je voor dat LC dit al weet en de ouders/fam/ken etc nog niet, dan schrik je ook wel even de pleuris!quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:40 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Dan had ik het dus wel goed gelezen. Raar foutje wel van de LC.
Ik heb ook nog een funnel gezien, maar zat in de auto...dus geen foto's.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
Trouwens wel degelijke onweersbuien gehad vandaag, dat dan wel weer.
Vanmorgen kwam collega bij me dat hij een beginnende windhoos zag, dus onder werktijd toch maar even kijken en ja hoor, 10m later verdween deze weer. Even later weer even gekeken en?? Eerst niks maar 2min later zag je weer een poging doen, mogelijk een succes! Geen schademeldingen dus mogelijk alleen op weiland.
Hier wassie
[ afbeelding ]
En weer weg met toen nog wel mooie luchten:
[ afbeelding ]
En daarna weer een hoos, met de traumaheli die naar de plek ging, deze lande uiteindelijk achter de bomen.
[ afbeelding ]
Er is wederom om ons heen een hele trein aan stortbuien en onweer geweest maar ons heeft het allemaal net niet geraakt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:38 schreef INViCTuS het volgende:
Jij nog wat gehad @:dick_laurent?
[ x ]
Natter juist wel. Warmer weer niet, althans hier in Nederland.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:18 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Dit heeft niks met El Nino te maken hoor.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:35 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Natter juist wel. Warmer weer niet, althans hier in Nederland.
https://www.knmi.nl/over-(...)ke-el-nino-op-komst/quote:Op het weer in Nederland heeft El Niño weinig invloed.
Extreem kort door de bocht. Dat weten ze, maar de waarheid is niet uit te leggen aan de massa. Als je puur naar de cijfertjes kijkt, dan klopt dit.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:50 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
[..]
https://www.knmi.nl/over-(...)ke-el-nino-op-komst/
De massa weet vaak niet eens waar El Niño zich afspeelt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Extreem kort door de bocht. Dat weten ze, maar de waarheid is niet uit te leggen aan de massa. Als je puur naar de cijfertjes kijkt, dan klopt dit.
Ik dacht altijd dat het betreft warmte niks doet, maar qua natheid dat het wel wat invloed heeft.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:28 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
De massa weet vaak niet eens waar El Niño zich afspeelt.
Te ver weg in ieder geval om hier direct het weer te beïnvloeden. Uiteindelijk zal alles elkaar beïnvloeden (vlindereffect?), maar de buien van vandaag hebben meer te maken met een te warme Noordzee, dan een warme El Niño.
De hitte deze zomer is er absoluut aan te linken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 06:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat het betreft warmte niks doet, maar qua natheid dat het wel wat invloed heeft.
Nee hoorquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De hitte deze zomer is er absoluut aan te linken.
Nee, dat is onmogelijk, net als de effecten rond de Grote Oceaan. Maar dit is wel iets wat door een El Nino absoluut op gang geholpen kan worden.quote:
Misschien dat El Nino op langere termijn effect heeft op bepaalde veranderingen in het weer en dat dat op sommige plekken op aarde voor langdurige veranderingen gaat brengen geloof ik. Dat deze El Nino van nu voor wereldwijde temperatuurrecords zorgt, eens. Maar de krachtige El Nino van nu is niet verantwoordelijk voor het warmere zomerweer van 2026 in Nederland. Die link zie ik ook niet. Vooralsnog wordt ook grotendeels aangenomen dat El Nino niet of nauwelijks van invloed is op het weer in Nederlandquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, dat is onmogelijk, net als de effecten rond de Grote Oceaan. Maar dit is wel iets wat door een El Nino absoluut op gang geholpen kan worden.
El Nino kan ook helemaal in Nederland beïnvloeden hoe het weer zich ontwikkelt. Er zijn alleen zo veel variabelen dat je onderaan de streep gemiddeld genomen weinig verschil hebt met andere jaren qua temperatuur en neerslag, maar dat betekent niet dat het weer zelf ook gemiddeld is. De omega die we drie keer hebben gehad deze zomer is een voorbeeld van een systeem dat door El Nino makkelijker ontstaat. De straalstroom is gewoon sterker boven de westelijke Atlantische Oceaan en doen alsof dat voor ons niet uitmaakt is extreem kortzichtig.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien dat El Nino op langere termijn effect heeft op bepaalde veranderingen in het weer en dat dat op sommige plekken op aarde voor langdurige veranderingen gaat brengen geloof ik. Dat deze El Nino van nu voor wereldwijde temperatuurrecords zorgt, eens. Maar de krachtige El Nino van nu is niet verantwoordelijk voor het warmere zomerweer van 2026 in Nederland. Die link zie ik ook niet. Vooralsnog wordt ook grotendeels aangenomen dat El Nino niet of nauwelijks van invloed is op het weer in Nederland
In 2023/2024 was er ook een krachtige El Nino, maar zie ik de link in Nederland ook niet
Die link was die moesson van oktober t/m maart. Had daar wel degelijk mee te makenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien dat El Nino op langere termijn effect heeft op bepaalde veranderingen in het weer en dat dat op sommige plekken op aarde voor langdurige veranderingen gaat brengen geloof ik. Dat deze El Nino van nu voor wereldwijde temperatuurrecords zorgt, eens. Maar de krachtige El Nino van nu is niet verantwoordelijk voor het warmere zomerweer van 2026 in Nederland. Die link zie ik ook niet. Vooralsnog wordt ook grotendeels aangenomen dat El Nino niet of nauwelijks van invloed is op het weer in Nederland
In 2023/2024 was er ook een krachtige El Nino, maar zie ik de link in Nederland ook niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |