SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Ja. Ook nog wat druppels regen maar dat valt tot nu toe nog mee. Wel zware dreunen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 20:09 schreef DemonRage het volgende:
[..]
In de buurt van Groningen zeker?
Het noorden van het land heeft nu de beste kansen.
Tof! Ik ook een aantal jaren terug. Vind het wel een bijzonder stukje Duitslandquote:
Die doe ik iedere maandagmorgen even om wat opgewarmd aan de week te beginnen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 19:49 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Mooi hoor!
Klein stapje bovendien naar Gasherbrum 1...
Die benen gaan welquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 19:12 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Als je een beetje goed ter been bent en houdt van wandelen, is de Schluchtensteig in Hochschwarzwald in mei of juni wel een aanrader. Die ga ik zeker weer doen als mijn zoontje een stuk ouder is.
Eigenlijk pas woensdagnacht verkoeling.quote:
Ja, echt vreselijk. 1 van de grotere klimrampen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 20:04 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Heeft er volgens mij wel mee te maken, maar vooral het weer en onstabiele sneeuwlagen maakt het dit klim seizoen onmogelijk. K2 ook niet
Was wel een beste lawine. 10 van de beste klimmers weg
Slechts een keer of vier wakker geworden, heerlijk. Bij de tweede keer, ergens om een uur of 3, was het ook eindelijk de moeite waard om het raam open te zetten.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 09:01 schreef LTVDK het volgende:
Ondanks het tropennachtje (20.8 hier) toch prima geslapen, de luchtvochtigheid was relatief vrij laag voor de nacht
Ik werd alleen rond een uurtje of 6 wakker op het koudste moment van de nacht omdat ik het frisjes kreegquote:Op woensdag 5 augustus 2026 11:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Slechts een keer of vier wakker geworden, heerlijk. Bij de tweede keer, ergens om een uur of 3, was het ook eindelijk de moeite waard om het raam open te zetten.
Mijn dag was al goed (lekker luieren aan de Quendorfer See vandaag) maar dit nieuws topt het opzeker af!quote:
Wat een FANTASTISCHE zomer hequote:Op woensdag 5 augustus 2026 11:18 schreef StateOfMind het volgende:
Morgen en vrijdag wordt het 24/23 graden, waardoor lokale hittegolf nummer 4 na vandaag afloopt.
Maar meteen daarna start hittegolf nummer 5en die heeft maar liefst 6 achtereenvolgende dagen met de 30+ ingetekend staan, waarvan er wéér zeker 2 van 34
De 34 van gisteren was de 24e keer deze zomer dat het hier 30+ was, wat het totaal straks met de volgende hittegolf naar 30 dagen brengt
Zooo klaar met die hoge 30+ers
Ik ook!quote:Op woensdag 5 augustus 2026 11:18 schreef StateOfMind het volgende:
Morgen en vrijdag wordt het 24/23 graden, waardoor lokale hittegolf nummer 4 na vandaag afloopt.
Maar meteen daarna start hittegolf nummer 5en die heeft maar liefst 6 achtereenvolgende dagen met de 30+ ingetekend staan, waarvan er wéér zeker 2 van 34
De 34 van gisteren was de 24e keer deze zomer dat het hier 30+ was, wat het totaal straks met de volgende hittegolf naar 30 dagen brengt
Zooo klaar met die hoge 30+ers
Met warm en heet weer eet ik idd minder.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:34 schreef THEFXR het volgende:
29 gr, hebben jullie ook minder trek in eten met deze hitte,? begin nu pas aan ontbijt.
Volgens mijn bronnen zorgt meer warmte in Nederland voor minder wolken in IJsland. Dus het is jullie van harte gegundquote:
Ja, ik eet echt amper nog wat.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:34 schreef THEFXR het volgende:
29 gr, hebben jullie ook minder trek in eten met deze hitte,? begin nu pas aan ontbijt.
Ik eet er niet minder om....ook niet meer.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:34 schreef THEFXR het volgende:
Die is er al lang. CFS heeft zelfs maandkaarten die tot mei 2027 gaan.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:08 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb zojuist geleerd dat er een weermodel is dat tot 19 januari vooruit voorspelt.
Ja, dat model zag ik, maar die was dan nog niet eens klaar met z'n runquote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:13 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Die is er al lang. CFS heeft zelfs maandkaarten die tot mei 2027 gaan.
Wat mega, mega onbetrouwbaar is. Je kan dat simpelweg niet goed voorspellen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:08 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb zojuist geleerd dat er een weermodel is dat tot 19 januari vooruit voorspelt.
Honger heb ik toch welquote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:11 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ik eet er niet minder om....ook niet meer.
Bewolkt weer, mogelijk lichte regen en zachte temperaturen bij een matige wind uit het zuidwesten op 19 januari. We gaan het zienquote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat mega, mega onbetrouwbaar is. Je kan dat simpelweg niet goed voorspellen.
Echt?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je zou je eerder af kunnen vragen waarom die voorspelling überhaupt nodig is.quote:
Omdat weermodellen niet allen voor jou en ik bedoeld zijn om het weer van de komende paar dagen te berekenen maar ook heel veel wetenschappelijke doeleinden kunnen vervullen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 17:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je zou je eerder af kunnen vragen waarom die voorspelling überhaupt nodig is.
Waarschijnlijk doelt @Nattekat op bijvoorbeeld CFS2 of SEAS5, wat voor seizoensverwachtingen is. Die zijn bijzonder relevant voor heel veel locaties en sectoren.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 17:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je zou je eerder af kunnen vragen waarom die voorspelling überhaupt nodig is.
Toch wel fijn om te weten dat er een nat najaar aan zit te komen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 17:15 schreef Dven het volgende:
[..]
Waarschijnlijk doelt @:nattekat op bijvoorbeeld CFS2 of SEAS5, wat voor seizoensverwachtingen is. Die zijn bijzonder relevant voor heel veel locaties en sectoren.
Natte geitquote:Op woensdag 5 augustus 2026 17:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toch wel fijn om te weten dat er een nat najaar aan zit te komen.
Dan zou ik ook de terminologie gebruiken die zij gebruiken.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 17:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Omdat weermodellen niet allen voor jou en ik bedoeld zijn om het weer van de komende paar dagen te berekenen maar ook heel veel wetenschappelijke doeleinden kunnen vervullen.
Absoluut, maar de voorspellingen worden steeds beter.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik verbaas me er ook wel een klein beetje over hoe groot de zekerheid voor volgende week woensdag al is. Details gaan nog wel alle kanten op, maar op hoger niveau zijn alle runs van alle modellen wel redelijk eensgezind over het hoe en wat. Vroeger was het voorbij 5 dagen al bijna nutteloos.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 17:39 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Absoluut, maar de voorspellingen worden steeds beter.
Seizoensverwachtingen doen het redelijk goed en worden steeds nauwkeuriger. Afgelopen winter waren de wekelijkse voorspellingen (tot soms 3 weken) al goed te noemen.
Op Weerwoord hebben ze weer een aantal horrorkaarten van GFS voor de dag gehaald.quote:
Voer voor putto ditquote:Op woensdag 5 augustus 2026 20:34 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Op Weerwoord hebben ze weer een aantal horrorkaarten van GFS voor de dag gehaald.
https://www.weerwoord.be/m/3335302
Ik 'mis' dan gewoon m'n vliegtuigquote:Op woensdag 5 augustus 2026 20:34 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Op Weerwoord hebben ze weer een aantal horrorkaarten van GFS voor de dag gehaald.
https://www.weerwoord.be/m/3335302
Gister was goor, maar maandag en vandaag waren best te doen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:27 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik wil al niet eens meer kijken op buienradar, ik erger me dood. Wat een verschrikkelijke zomer is dit.![]()
Ik hang de vlag uit als de herfst zijn intrede doet.
Ik vind de zomer het minst mooie seizoen. En zeker als het zo vies heet is.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:39 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Gister was goor, maar maandag en vandaag waren best te doen.
Vind het toch wel 1 van de betere zomers van de afgelopen jaren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze zomer is zo zomer dat zelfs ik als zomeraanbidder wel over m'n limiet zit inmiddelsquote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:39 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Gister was goor, maar maandag en vandaag waren best te doen.
Vind het toch wel 1 van de betere zomers van de afgelopen jaren.
Hier over 3 weken in de miezer en 15 gradenquote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Deze zomer is zo zomer dat zelfs ik als zomeraanbidder wel over m'n limiet zit inmiddels
Maar gelukkig heb ik een weekje IJsland om me weer te resetten. Twee dagen regen en een dag grijs bij 13 graden in het vooruitzicht, boh.
Dat was niet de afspraak.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:50 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Hier over 3 weken in de miezer en 15 graden
Kan ook niet wachten tot het weer flink kouder wordt hoor.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:41 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik vind de zomer het minst mooie seizoen. En zeker als het zo vies heet is.
Minst mooi? Wtf is er dan zo mooi aan winter? In de zomer is alles groen, alles bloeit, veel kleuren en de natuur op z'n mooist, dus hoe kan een ander seizoen dat nou overtreffen?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:41 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik vind de zomer het minst mooie seizoen. En zeker als het zo vies heet is.
Mensen die van winter houden denken aan die ene dag per 2-3 jaar dat het eens strakblauw, mooi wit en schaatsbaar is.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Minst mooi? Wtf is er dan zo mooi aan winter? In de zomer is alles groen, alles bloeit, veel kleuren en de natuur op z'n mooist, dus hoe kan een ander seizoen dat nou overtreffen?
Nou ik pas ook ff.. wordt woensdag geopereerd..en dan die hitte..das niet fijn maargoed hopelijk lig ik een paar dagen knock-out out ofzoquote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:22 schreef THEFXR het volgende:
Wie trekt die 35-40 graden nog?
Het is gewoon een continue hitegolf.
Beterschap!quote:Op woensdag 5 augustus 2026 22:00 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nou ik pas ook ff.. wordt woensdag geopereerd..en dan die hitte..das niet fijn maargoed hopelijk lig ik een paar dagen knock-out out ofzo
Krijgen we een Elfstedentocht ?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:13 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Die is er al lang. CFS heeft zelfs maandkaarten die tot mei 2027 gaan.
Ik hoop het voor je, dat het meevaltquote:Op woensdag 5 augustus 2026 22:00 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nou ik pas ook ff.. wordt woensdag geopereerd..en dan die hitte..das niet fijn maargoed hopelijk lig ik een paar dagen knock-out out ofzo
Je gaat naar een cup D?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 22:00 schreef MissHobje het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De zomer is alleen mooi als er geregeld wat regen valt. Deze droge dorre onaangename hitte, daar is niks moois aan.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Minst mooi? Wtf is er dan zo mooi aan winter? In de zomer is alles groen, alles bloeit, veel kleuren en de natuur op z'n mooist, dus hoe kan een ander seizoen dat nou overtreffen?
Helaas...sinds de eerste warme dagen weer 3 kilo aangekomen door het erbij op te vreten. Kaasjes, sauccisson, gezouten roomboter, baguettes, Schnitzel, patat, bbq en zelfgemaakte pizza'squote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:34 schreef THEFXR het volgende:
Nou, valt denk ik tegenquote:Op woensdag 5 augustus 2026 22:07 schreef Pisces het volgende:
[..]
Ik hoop het voor je, dat het meevalt
Hou maar op. Vandaag bij vrienden pizza gegeten met de nodige radlers. Wel 0.0 , maar toch.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 22:12 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Helaas...sinds de eerste warme dagen weer 3 kilo aangekomen door het erbij op te vreten. Kaasjes, sauccisson, gezouten roomboter, baguettes, Schnitzel, patat, bbq en zelfgemaakte pizza's
Het gaat er allemaal in! Weggespoeld met het nodige bier en natuurlijk wat heerlijke wijntjes.
Gelukkig zit ik zelden stil, eet ik in de basis gezond en drink ik veel water...anders zat het dubbele er al bij aan.
Neemt niet weg dat het na volgende week, einde vakantie, Schluss ist
Een koude ziekenhuiskamer en thuis goed kunnen slapen kan ook nogquote:
Koude Radler 0.0 is verslavend lekker als het warm is...maar het zijn vreselijke suikerbommenquote:Op woensdag 5 augustus 2026 22:22 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Hou maar op. Vandaag bij vrienden pizza gegeten met de nodige radlers. Wel 0.0 , maar toch.
Met dit weer doe ik het qua beweging ook noodgedwongen rustiger aan, wat een hel. Bij elke inspanning krijg ik koppijn en zweet me dood.
Nou ehquote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 5 augustus 2026 22:08 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Je gaat naar een cup D?Downsizen...neehSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Thanks allemaal, komt goed hoor alleen laat die hitte maar ff
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
Maar de helft nog niet groen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 23:00 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nou eh
Sowieso is de lente veel mooier dan de zomer qua natuurpracht.
Ja, juist. Of alweer bruin tegenwoordigquote:Op woensdag 5 augustus 2026 23:11 schreef Pisces het volgende:
[..]
Maar de helft nog niet groen.
In de zomer is alles groen.
Verrek dat komt hier heen! Die zag ik niet aankomen, en het is ook maar een smal lijntjequote:
Midden februari zit 80-90% nog in winter stand. Je woont niet in Zuid Europa, toch?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 23:38 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, juist. Of alweer bruin tegenwoordig
Nee, doe mij de frisogende lente maar hoor. Vanaf midden februari voel je langzaam de natuur ontwaken, maart zet grote stappen en april en mei zijn prachtig wat dat betreft
Daarna gaat het bergafwaarts. Al leeft de pracht ergens in oktober weer op met paddestoelen, dieren die zich klaarmaken voor de winter, mooi gekleurde bomen en vallende blaadjes
Toch nog bijna 10 mm in een kwartier ofzo.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 00:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Verrek dat komt hier heen! Die zag ik niet aankomen, en het is ook maar een smal lijntje
opbokken met die hittequote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:26 schreef 12Beaufort het volgende:
Kans op een tweede landelijke hittegolf.
[ afbeelding ]
Het mooie weer is dan ook prima, maar 30+ hoeft niet.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:28 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind het echt de beste zomer ever! Alleen maar zomerkleding aan, blote voeten, heerlijk buiten zijn, zwoele avonden, buiten eten, de tuin is echt prachtig. Alles staat in bloei, de oleanders, vlinderstruiken, hibiscus, lavendel. Wel goed sproeien natuurlijk. De dieren (kat, kippen, paard) zijn inmiddels ook wel gewend aan de steeds terugkerende warmte. Krijg energie van al dat mooie weer.
Tuurlijk, dat is ook mijn lievelingstemperatuur. Maar het is nooit maanden aan een stuk perfect, en dan toch liever af en toe te warm, dan te koud en nattigheid.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:28 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het mooie weer is dan ook prima, maar 30+ hoeft niet.
25-30 is mooi genoeg
Ja, het woeit echt op zo'n nare manier om huis heen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:31 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
In het noorden zeker.
[ afbeelding ]
Klopt ja. Ramen staan open hier....waait goed door nu.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:32 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, het woeit echt op zo'n nare manier om huis heen.
Ik kom in september wel ff paardrijden bij je, zit ik in Lanaken, is vast ergens bij jou om de hoekquote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat is ook mijn lievelingstemperatuur. Maar het is nooit maanden aan een stuk perfect, en dan toch liever af en toe te warm, dan te koud en nattigheid.
Het is zeker goed te doen deze zomer. Soms ff een iets te hete benauwde dag maar prima. Vooral dat ik mijn regen poncho minder nodig heb gehad op de fiets is al fijnquote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:28 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind het echt de beste zomer ever! Alleen maar zomerkleding aan, blote voeten, heerlijk buiten zijn, zwoele avonden, buiten eten, de tuin is echt prachtig. Alles staat in bloei, de oleanders, vlinderstruiken, hibiscus, lavendel, de zaadjes voor bloemen voor de bijtjes zijn mooi uitgekomen. Wel goed sproeien natuurlijk. De dieren (kat, kippen, paard) zijn inmiddels ook wel gewend aan de steeds terugkerende warmte. Krijg energie van al dat mooie weer.
Poncho? Zo'n geel of roze plastic ding?quote:Op donderdag 6 augustus 2026 12:35 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Het is zeker goed te doen deze zomer. Soms ff een iets te hete benauwde dag maar prima. Vooral dat ik mijn regen poncho minder nodig heb gehad op de fiets is al fijn![]()
Een relatief warme winter met heel veel neerslag. Je mag dan wel hopen dat tegen die tijd veel water kan worden opgeslagen want het kan betekenen dat de zomer 2027 nog veel heter, langer en droger wordt. Je wil wat dat betreft met een zo laag mogelijke water- en grondtemperatuur beginnen aan de zomer. Dan heb je even een buffer.quote:
Zelfs hier een 19km/h gemiddeld met pieken van 42km/h, dat gewoon in een woonwijkquote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:31 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
In het noorden zeker.
[ afbeelding ]
Tja wat gaat dat met het weerbeeld doen? Droog? Regen? Meer depressies?quote:
Het houd niet op, niet vanzelf...quote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:26 schreef 12Beaufort het volgende:
[ afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:28 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind het echt de beste zomer ever! Alleen maar zomerkleding aan, blote voeten, heerlijk buiten zijn, zwoele avonden, buiten eten, de tuin is echt prachtig. Alles staat in bloei, de oleanders, vlinderstruiken, hibiscus, lavendel, de zaadjes voor bloemen voor de bijtjes zijn mooi uitgekomen. Wel goed sproeien natuurlijk. De dieren (kat, kippen, paard) zijn inmiddels ook wel gewend aan de steeds terugkerende warmte. Krijg energie van al dat mooie weer.
2e hittegolf, hoe schattig.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:26 schreef 12Beaufort het volgende:
[ afbeelding ]
Well, als 'hittegolf' inhoudt aaneengesloten dagen met maxima van 30 graden of hoger, dan is die hier begonnen op 13 Juni en actueel nog lopende (en zal sowieso tot eind augustus standhouden) 🥹quote:Op donderdag 6 augustus 2026 15:26 schreef Sarabi het volgende:
[..]
2e hittegolf, hoe schattig.
Volgende week gaan we voor nummer 5 hier.
Hier idemquote:Op donderdag 6 augustus 2026 15:26 schreef Sarabi het volgende:
[..]
2e hittegolf, hoe schattig.
Volgende week gaan we voor nummer 5 hier.
Jij komt tenminste niet terug uit IJsland uitgerekend op die hete donderdagquote:
Er zijn zoveel slechtere zomers geweest de afgelopen jarenquote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:28 schreef bloodymary1 het volgende:
Logisch toch.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 15:38 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hier idem
Maar ja, De Bilt he.
Al is het in de rest van Nederland 2 maanden lang 40 graden, als het in De Bilt koel is, is er geen officiële landelijke hittegolf
Weet niet wat je daar gaat doen maar de meningen over IJsland lopen uitéén dus ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 15:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jij komt tenminste niet terug uit IJsland uitgerekend op die hete donderdag
Warmte ontvluchten.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Weet niet wat je daar gaat doen maar de meningen over IJsland lopen uitéén dus ik ben benieuwd.
Ga je echt specifiek voor dat laatste of is dat toeval?quote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Warmte ontvluchten.
Watervallen kijken.
Zonsverduistering al dan niet zien.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:28 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat laatste is wel de hoofdreden om nu te gaan.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:35 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ga je echt specifiek voor dat laatste of is dat toeval?
Ook Blue Lagoon (Of is dat nog niet open)
Rondreis met eigen auto?
Maar dat is het meestal ookquote:Op donderdag 6 augustus 2026 15:22 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Dan maar de hele winter grijs en nat.
Ik hoop het.
Ik dacht altijd dat BL de grootste reden was om te gaan maar de twee duo's die ik nu de afgelopen twintig dagen heb gesproken zijn daar beide niet geweest hahaquote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat laatste is wel de hoofdreden om nu te gaan.
Blue Lagoon stond niet op de planning, maar kan misschien nog als backup dienen voor als het weer te slecht is voor een hike naar een recent actieve vulkaan daar in de buurt.
Zou niet weten waarom een warm zwembad het hoogtepunt zou moeten zijn.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:48 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat BL de grootste reden was om te gaan maar de twee duo's die ik nu de afgelopen twintig dagen heb gesproken zijn daar beide niet geweest haha
Wel tof voor die eclipse! FOK wacht op je foto's ':)
Dat is precies wat ik zeg toch. Je ziet de natuur vanaf dat moment ontwaken.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 07:03 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Midden februari zit 80-90% nog in winter stand. Je woont niet in Zuid Europa, toch?
Een groenequote:Op donderdag 6 augustus 2026 12:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Poncho? Zo'n geel of roze plastic ding?
Nou ja, echt ontwaken niet. De bloeiende sneeuwklokjes en Helleborus tel ik niet mee. Maand later ontwaakt veel meerquote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg toch. Je ziet de natuur vanaf dat moment ontwaken.
Ik zie een natter najaar.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:17 schreef 12Beaufort het volgende:
Ik ga niet blind op al die wintervoorspellingen. Afgelopen winter zou kouder zijn dan normaal, maar dat kwam ook totaal niet uit.
Ik ga nergens meer van uit met de winter.
Zomer is haast wel zeker warm altijd.
Oo hier vliegen de bijen meestal wel al midden februari. Krokusjes, vroege narcissen, blauwe druifjes, wat heesters, maarts viooltje etc. Genoeg wat al duidt op een ontwakende natuurquote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:17 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nou ja, echt ontwaken niet. De bloeiende sneeuwklokjes en Helleborus tel ik niet mee. Maand later ontwaakt veel meer
Slettensteigquote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag met 26 graden was het gelukkig wel wat beter te doen. Flinke wandeling gemaakt rondom de Todtnauer Wasserfall
Denk toch dat we komend jaar ook maar eens deze regio aan doen. Al die beekjes zijn puur plezier voor de kleine![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar dan echt zo'n ding wat ook over je stuur gaat? Ik zie je zo fietsenquote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:10 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Een groenemaar werkt wel super chill als het nodig is
Blote buik en t-shirt droog houden in een plastic zak. Krijg je het ook niet warm.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:43 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Maar dan echt zo'n ding wat ook over je stuur gaat? Ik zie je zo fietsen![]()
Lijken me echt van die ondingen
Doe mij mijn hardshell Arc'Terryx jas maar
Wel veel *snil*quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:17 schreef 12Beaufort het volgende:
Ik ga niet blind op al die wintervoorspellingen. Afgelopen winter zou kouder zijn dan normaal, maar dat kwam ook totaal niet uit.
Nee gewoon over mijn jas en zeker niet over mijn stuur!quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:43 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Maar dan echt zo'n ding wat ook over je stuur gaat? Ik zie je zo fietsen![]()
Lijken me echt van die ondingen
Doe mij mijn hardshell Arc'Terryx jas maar
Bij ons nog te koud vaak..maandje later bij gunstig weer kun je ze wel al af en toe zien.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:29 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Oo hier vliegen de bijen meestal wel al midden februari. Krokusjes, vroege narcissen, blauwe druifjes, wat heesters, maarts viooltje etc. Genoeg wat al duidt op een ontwakende natuur
En toch was het kouder dan vorige jaren, vooral de sneeuw was toch echt wel aanwezigquote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:17 schreef 12Beaufort het volgende:
Dat zijn winter bloeiers. Elk jaar zijn die wel op tijd. Echt ontluiken vind ik dat de natuur pas doet als zomertijd ingaatquote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:53 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Bij ons nog te koud vaak..maandje later bij gunstig weer kun je ze wel al af en toe zien.
Ligt natuurlijk wel aan het weer, maar temperatuur loopt tegenwoordig een pak vroeger op dan eerst.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:53 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Bij ons nog te koud vaak..maandje later bij gunstig weer kun je ze wel al af en toe zien.
Niet helemaal, 65 km...quote:Op donderdag 6 augustus 2026 11:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik kom in september wel ff paardrijden bij je, zit ik in Lanaken, is vast ergens bij jou om de hoek
Haha, word je daar opgewonden van?quote:Op donderdag 6 augustus 2026 12:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Poncho? Zo'n geel of roze plastic ding?
Zulke kutmuziek moet echt verboden worden. En dan krijg ik het ook nog vier keer cadeau. Ben altijd blij dat ik zulke nummers niet ken.quote:
Wie word er nou niet opgewonden van roze plasticquote:Op donderdag 6 augustus 2026 18:05 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Haha, word je daar opgewonden van?
quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
En toch was het kouder dan vorige jaren, vooral de sneeuw was toch echt wel aanwezig![]()
Vooral de sneeuwjachten waren gewoon een groot gemis die ik met alle liefde heb omarmen, ben toch wel uurtjes zoet mee geweest tot mijn partner zei: Zou je thuis willen komenen ook dat toen met liefde gedaan, anders had ik zeker nog wel uren willen doorbrengen in het buitengebied
quote:Op donderdag 6 augustus 2026 18:10 schreef ffoyle-involutus het volgende:
[..]
Wie word er nou niet opgewonden van roze plastic
Echt precies niet ookquote:Op donderdag 6 augustus 2026 18:05 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Haha, word je daar opgewonden van?
?quote:
Dat zekerquote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:49 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Wel veel *snil*![]()
zalig was dat, hoop op herhaling
De sneeuw idd wel, maar uiteindelijk was de winter weer een van de warmste. De ijsbaan is niet eens open geweest hier.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
En toch was het kouder dan vorige jaren, vooral de sneeuw was toch echt wel aanwezig![]()
Vooral de sneeuwjachten waren gewoon een groot gemis die ik met alle liefde heb omarmen, ben toch wel uurtjes zoet mee geweest tot mijn partner zei: Zou je thuis willen komenen ook dat toen met liefde gedaan, anders had ik zeker nog wel uren willen doorbrengen in het buitengebied
Weet je dat heel zeker?quote:Op donderdag 6 augustus 2026 18:30 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Echt precies niet ook![]()
Vind die dingen echt zo oerlelijken er debiel uitzien
. Lijkt me ook echt heel onhandig
Knappe vrouw die @MissHobjequote:Op donderdag 6 augustus 2026 19:16 schreef ffoyle-involutus het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker?![]()
[ afbeelding ]
Wel met wat regen tussendoor. Verder helemaal prima.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:01 schreef Seeburg54 het volgende:
Kunnen we dit weerbeeld niet houden tot de herfst?
Ja het is echt armoedig die Hollandse herrie tegenwoordig.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 18:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Zulke kutmuziek moet echt verboden worden. En dan krijg ik het ook nog vier keer cadeau. Ben altijd blij dat ik zulke nummers niet ken.
Toen ik jong was zeiden we altijd Nederlandstalige muziek is voor bejaarden en gehandicapten. Nu ben ik zelf op weg naar bejaard zijn en vinden jongeren dit ineens leuk. Hoe dan? Dom volk.
Hier heeft het vanmorgen geregend!quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:04 schreef ffoyle-involutus het volgende:
[..]
Wel met wat regen tussendoor. Verder helemaal prima.
Zonder gekke geit... @MissHobje is wel buitencategorie knap natuurlijk!quote:
Ik zou het eigenlijk niet eens muziek willen noemen. Ga deze sneue treurnis niet eens luisteren. Het is ab so luut niet mijn ding, maar denk altijd wel "ieder z'n ding en voor- afkeuren". Een dagje carnaval kan ik nog wel aanquote:Op donderdag 6 augustus 2026 18:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Zulke kutmuziek moet echt verboden worden. En dan krijg ik het ook nog vier keer cadeau. Ben altijd blij dat ik zulke nummers niet ken.
Toen ik jong was zeiden we altijd Nederlandstalige muziek is voor bejaarden en gehandicapten. Nu ben ik zelf op weg naar bejaard zijn en vinden jongeren dit ineens leuk. Hoe dan? Dom volk.
Was vandaag sowieso een heerlijke dagquote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:34 schreef Pisces het volgende:
Een bewolkt avondje. Wat heerlijk na zoveel zon.
quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:18 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Zonder gekke geit... @:misshobje is wel buitencategorie knap natuurlijk!
Zij is de reden dat Miss Fok! verkiezing niet meer gehouden wordt...zij was de Pogacar van die verkiezing!
Maar wel zonder poncho dan...die verpest echt alles.
Zonder poncho... één en al lofzang!
Volle bak ondergaande zon hier.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:34 schreef Pisces het volgende:
Een bewolkt avondje. Wat heerlijk na zoveel zon.
Ahh jammer wel..wie weet ooit!quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
Vandaag afspraak gehad over eventuele plaatsing van weerstation.
Geen internet, wel stroom in een hok zonder kachel enzo dus ook niet bevoordelijk voor de console, maar daar kan wel wat aan gedaan worden.
Dus gekeken naar opties voor internet, maar deze kosten van bijna 1800 euro wordt me te. Daarnaast niet bewoonde ruimte, dus toegankelijk voor iedereen en kans dat dit ding gejat wordt.
Nouja, zal me erbij neer leggen, wel heel jammer maar dit ding zal nog even achter huis moeten blijven.
Wel in een plensbui weer thuis gekomen in een trui, helemaal dweil😅
Dat komt van zelf wel 😄quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:51 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ahh jammer wel..wie weet ooit!
Zoo en regen? Das wel lekker ff ..hier al tijden niets.
Bleh, mag wel herfst worden.quote:
Ja was zalig doe weer en afkoelings vandaagquote:Op donderdag 6 augustus 2026 21:35 schreef Kanaroe het volgende:
Fijn weertje vandaag zeg; heb eindelijk buiten wat houten luikjes kunnen aflakken wat met de warmte niet kon
Plus, avondwandeling gemaakt met lange broek en spijkerjackie mee
Hier valt het nog wel, maar dan heb ik hier ook geen volle bak wind.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 22:21 schreef 12Beaufort het volgende:
Het lijkt soms wel herfst buiten. Veel bladeren al van de bomen.
Mooi daar houdenquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 00:29 schreef marcb1974 het volgende:
Hier wordt van de week ook de 35+ weer verwacht
Je mag het hebben hoor,quote:
Dan is die snel afzender retourquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 00:44 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Je mag het hebben hoor,
zal er een mooie strik om doen voor je ....
Die afzender ga ik er niet op zetten he,quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 02:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dan is die snel afzender retourof ze mogen em houden
Mooi dan maar de prullenbak in, het zal mij een worst zijn die 35 euroquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 02:06 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Die afzender ga ik er niet op zetten he,
weg is weg
Ja met die droogte wil het wel.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 22:21 schreef 12Beaufort het volgende:
Het lijkt soms wel herfst buiten. Veel bladeren al van de bomen.
Het helpt goed, al hadden we het gisteravond ook al flink omlaag gekregen naar 23,5. In de kinderkamer is het nu 22,8. Beneden 22.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 07:07 schreef heywoodu het volgende:
De 15 graden hier is prima nu, maar toch ben ik wel wat jaloers op het zuiden, met een graad of 7-8 (!) zou het binnen pas echt lekker omlaag gaan
De huizen zijn wel goed warm, hoor. Heb het binnen nu 21.5/22quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 07:07 schreef heywoodu het volgende:
De 15 graden hier is prima nu, maar toch ben ik wel wat jaloers op het zuiden, met een graad of 7-8 (!) zou het binnen pas echt lekker omlaag gaan
Wat normaal?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 08:31 schreef Discombobulate het volgende:
Eindelijk weer normaal.
En dan hoop ik echt het bij eind volgende week klaar is met die kutzomer.
Tuurlijk, maar met 7-8 graden buiten gaat het wel harder dan met 15 graden buitenquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 08:43 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De huizen zijn wel goed warm, hoor. Heb het binnen nu 21.5/22
Haha, fantastisch en helemaal mee eens! Kan daar ook echt kwaad om worden hoe dit de cultuur is geworden. Ik ken niet eens bewust nummers van Suzan en Freek, ik blok dat soort dingen. Maar ik was wel enorm verbaasd toen ik twee jaar geleden naar een concert van Nick Cave was in het Sportpaleis in Antwerpen, om te lezen dat een week daarna Suzan en Freek daar zouden staan. Hoe dan, in de grootste zaal van België. Zelfs daar is het gezwel binnen gedrongen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:29 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik zou het eigenlijk niet eens muziek willen noemen. Ga deze sneue treurnis niet eens luisteren. Het is ab so luut niet mijn ding, maar denk altijd wel "ieder z'n ding en voor- afkeuren". Een dagje carnaval kan ik nog wel aan. Veel van woonwagen/toppers/Nederlandstalig/piraten muziek is echt van erbarmelijk droevig niveau. Inclusief dat gejank van Suzan en Freek.
. Kwaliteits loze droevenis. Een vriend van mij schreef een ode aan Suzan en Freek. Zo off topic als wat, maar het lezen en delen waard
Ik houd het kort, want ik moet zo de deur uit, maar ik had nog uren door kunnen gaan. Hierbij:
“Toen ’t licht des levensch uit mijn ziel gebeiteld leek, bleek dat te komen door Suzan en Freek.”
In deze ene regel tekst, die vrijwel vanzelf op het scherm verscheen, zit meer gevoel dan in het hele oeuvre van Suzan en Freek. Dat wil niet zeggen dat hun vocale rotzooi -ik zal proberen het woord ‘muziek’ in dit epistel te vermijden- geen gevoelens opwekt. Want dat doet het absoluut. Haatgevoelens. Intense misselijkheid. Blinde razernij. Wanhoop. Gitzwarte depressies. Desinteresse in mijn eigen toekomst. Zilte tranen, degene die zichtbaar zijn maar ook diegene aan de binnenkant, die naar beneden druppen langs het behang van je ziel. Als vochtplekken die in je levenslust trekken (kijk, dit is pas een lyric). Daar bovenop het besef dat God ons niet alleen al lang geleden verlaten heeft, maar ook een pesthekel heeft aan Zijn creatie, de mens. ‘God is dood’, zei Nietzsche al. In dit schrijven wend ik me tot de nihilistische versie van deze uitspraak, want nihilisme (met een vleugje fatalisme en een hele grote klont defaitisme) is wat ik ervaar bij iedere teleurdreiging waarmee deze clowns ons tergen.
Pfff, even op adem komen na deze intro. Het is vrijdagmiddag en het valt niet mee goede hoop te houden voor het weekend. Probeer maar eens een tekstje te tikken als je handen bij de gedachte aan Suzan en Freek een soort wurghouding aannemen. Enfin. Ik ken mensen die vinden dat Suzan en Freek best goeie muziek maken. Ik ben geen vrienden met deze mensen. Deze mensen hebben vaak ook een ‘live, laugh, love-bord in huis, en het woord ‘KITCHEN’ als beeldje in de vensterbank van hun keuken. Ik heb hiervoor geen bewijs en toch weet ik dat ik gelijk heb.
Concreter nu. Haten is makkelijk. Kwaad spreken over mensen moet je niet doen, tenzij je overtuigend bewijs hebt van hun misdragingen. We steken immers ook niet de loftrompet over de fratsen van de Nazitop in de jaren 40-45, Joseph Stalin of Ceaucescu. Aan bewijs -helaas- geen gebrek. Allereerst hun tekstschrijverij. Koen gaf al wat voorbeelden die ik in het kader der goede zeden hier niet zal herhalen. Nodeloos lijden doen we al genoeg. Toen ik mijn onschuld nog had, dacht ik niet dat het erger kon dan de slaapverwekkende, zielloze Vinex-teksten van Nick en Simon. Als je een liedje zoals ‘Rosanne’ schrijft, heb je alle recht op meedraaien in de maatschappij verspeeld. Dan moet je worden opgesloten in een kamer met matrassen aan de muur en een aardige verpleegster die je fruithapjes voert met je medicijnen er doorheen geroerd.. Enfin, ik had het mis. Het kon nog erger. Veel erger. Bodemloos erger, terwijl het de diepgang van een bord soep heeft. Bedorven uiensoep die de hevigste maagkrampen opwekt. Het is zo wezenloos plastic, vlak, zwakzinnig, nietszeggend, stupide, pseudo-poëtisch, plat, debiel en veilig (‘veilig’ als in vastzitten in een dwangbuis) dat ik het bijna knap vind. Bijna, want mijn haat is groter dan mijn empathie, dus die eer gun ik ze niet (ook dit is wederom een goede lyric).
Over het instrumentale kan ik korter zijn. Wansmaak van het allerlaagste niveau. Een veertiendehands Casio-keyboard zonder batterijen klinkt nog oprechter dan de rotzooi die hun op het fascisme geïnspireerde castratenherrie ondersteunt. Als ze zingen geloof ik ze niet. Ik voel het niet. Ik voel heel veel wél, maar daarvoor verwijs ik u naar de eerste alinea van dit geschrevene.
Het állerergste, of nee, het op een-na-ergste (het allerergste behandel ik later) vind ik de combinatie met hun presentatie. Als de kleur grijs een persoon was, was het Suzan en Freek. Als zo’n ‘in dit huis’-bordje een mens was, was het Suzan en Freek. Als Fiat Multipla een persoon was, was het Suzan en Freek. Als Suzan en Freek personen waren, waren het Suzan en Freek. Ik heb wederom geen bewijs, maar ik vermoed dat er een uitsparing zit in de gigantische kin van Suzan waarin de ballen van Freek zitten.
Even tussendoor (alsof het allemaal nog niet erg genoeg is). Ik las dat Dinand van Kane en Suzan en Freek gaan deelnemen in de jury van een of andere talentenjacht. Het lijkt mij als puber genoeg reden om op de rest van je leven op geen enkele manier meer iets met de muziekindustrie te maken willen hebben.
De wereld is geen veilige plek en het wordt er niet gezelliger op allemaal, maar om dat te counteren met een soort surrealistische, traumatiserende terreurversie van braafheid is ook niet de oplossing. Vuur bestrijd je immers niet met vuur.
Mijn toetsenbord voelt warm aan en het schuim bruist in mijn mondhoeken, moet ik moet naar mijn ouders om daar een vorkje mee te prikken. Eetlust heb ik niet meer, maar mijn pa vertelt goede moppen.
Het is hier 22,5 binnen. Ik ben benieuwd of het nog gaat stijgen of niet. Buiten iig veel koeler, maar geen idee hoe veel warmte er nog in de muren zit.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 08:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar met 7-8 graden buiten gaat het wel harder dan met 15 graden buiten
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 08:31 schreef Discombobulate het volgende:
Eindelijk weer normaal.
En dan hoop ik echt het bij eind volgende week klaar is met die kutzomer.
Nick Cavequote:Op vrijdag 7 augustus 2026 09:11 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Haha, fantastisch en helemaal mee eens! Kan daar ook echt kwaad om worden hoe dit de cultuur is geworden. Ik ken niet eens bewust nummers van Suzan en Freek, ik blok dat soort dingen. Maar ik was wel enorm verbaasd toen ik twee jaar geleden naar een concert van Nick Cave was in het Sportpaleis in Antwerpen, om te lezen dat een week daarna Suzan en Freek daar zouden staan. Hoe dan, in de grootste zaal van België. Zelfs daar is het gezwel binnen gedrongen.
Oh ja, om ontopic te blijven, het was eind oktober en al echt herfstweer.
Dat heet dagelijkse gang. Het is nu graad of 16 en vanmiddag 24/25. Op zich wel normaalquote:
Dit is inderdaad volstrekt normaal en gelukkig prima vol te houden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 09:30 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat heet dagelijkse gang. Het is nu graad of 16 en vanmiddag 24/25. Op zich wel normaal
Ik mis de oude Nederlandse zomers waarin een enkele 30 graden en wat dagen boven de 25 een hittegolf was die eens in de zoveel jaar voorkwam. Niet deze waarin we de term superhittegolf uitvinden en de oude hittegolven de norm erbij lijken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:58 schreef kilon het volgende:
Qua temperatuur is tegenwoordig de lente of herfst voor mij prettiger dan de zomer. Maar dan heb je weer vaker neerslag en veel wind. Daarom waren de Nederlandse zomers ook zo fijn, wel de lusten en niet de lasten.
Je valt in herhaling.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Is er eigenlijk uberhaupt een weertype wat je niet 'fijn' of 'heerlijk' vindt?
Grappig dat je geen vraag stelt aan mensen die dit topic het hele jaar als KLB gebruiken. Stoort het je, als iemand positief is?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:43 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
En dat zeg je in deze reeks of all places![]()
Enorm. Ik HAAT altijd positieve mensen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:53 schreef Pisces het volgende:
[..]
Grappig dat je geen vraag stelt aan mensen die dit topic het hele jaar als KLB gebruiken. Stoort het je, als iemand positief is?
Lekkere Weizen verdiendquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 18:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag niet té warm en wat wolken in de loop van de dag. Ideaal weer om dus op tijd naar de Feldberg te trekken. Eerst de Seebuck 'beklommen', moeders met het liftje gestuurd. Daarna samen naar de Feldberg gelopen, daar nog wat verder gelopen. Mooi uitzicht tot aan de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen. Via een omweg naar de Feldsee gelopen en van daaruit weer terug naar de parkeerplaats. Toch een mooie 23km vandaag, prima om de benen ff te testen voor we weer met hopelijk wat fatsoenlijker weer de Alpen mogen bestijgen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:In Frankrijk is het kurkdroog en moet water worden bespaard. Tegelijkertijd is het superdruk met toeristen. Hoe verenig je dat? Een rondje langs verschillende campings. „Geen bommetje!”
Op camping Les Flots-Atlantique, aan de Franse westkust, krijgt elke kampeerder een polsbandje om. „Daar mag u mee douchen, maar maximaal 7 minuten’’, zegt de baliemedewerkster. Het polsbandje kun je onder de douche scannen en daarna begint het water meteen te lopen. Vervolgens is het opschieten: na precies 7 minuten komt er echt geen druppel meer uit.
„Ik dacht eerst: dat is nooit genoeg. Ik dacht: straks sta ik daar met al dat schuim nog in mijn haar”, vertelt een toerist. ,,Maar uiteindelijk bleek 7 minuten lang genoeg.’’
Bij douchen gebruik je veel water
Campingdirecteur Cyril Dubreau heeft de polsbandjes geïntroduceerd om water te besparen. Douchen is één van de activiteiten waarbij het meeste water wordt gebruikt: vele tientallen liters per keer.
Twee jaar geleden, toen het ook heel heet en droog was, kreeg Dubreau een waterrekening van 11.000 euro voor zijn camping. „Dat was twee keer zo veel als normaal.” Hij sloeg aan het denken, kocht de douches met scanapparatuur (voor 10.000 euro) en dat leidde tot de polsbandjes die nu worden uitgedeeld.
Wekenlang droog in Frankrijk
In grote delen van Frankrijk is het historisch droog. Er valt al wekenlang geen druppel. Daarom is het gebruik van water op veel plaatsen aan banden gelegd, ook in het departement Charente-Maritime waar de camping van Dubreau ligt. „Maar er zijn nog steeds kampeerders die zeggen: ik wil onbeperkt water, want daar heb ik voor betaald.’’
Hij is niet de enige die in actie komt. In Bretagne wordt op camping De La Presqu’île water gerecycled. Al het water dat uit douches en kranen komt, wordt opgevangen, gefilterd en daarna gebruikt om de wc’s door te spoelen of de tuin water te geven.
„Met het hergebruik hopen we 40 procent aan water te besparen’’, aldus campingeigenaar Franck Ribotta. Hij heeft ook speciale douchekoppen geïnstalleerd, waardoor er minder water uitkomt. „Een gemiddelde kampeerder gebruikt 150 liter water per dag.’’ Op de camping zitten ze nu op 80 liter per persoon per dag. „En we willen naar 60 liter per kampeerder.’’
Speciale douchekoppen en kraankoppen zijn ook elders op Franse campings geïnstalleerd. Op weer andere campings wordt de tuin niet meer gesproeid. Zorgen zijn er nog wel over de zwembaden op campings, die heilig zijn voor veel kampeerders maar ook gigantische hoeveelheden water verslinden. Op camping Val de Cère in Polminhac, ten zuidwesten van Lyon, nam eigenaar Geoffrey Gramont daarom een radicaal besluit.
,,Ons zwembad is de grootste waterverbruiker. Ik heb onze gasten daarom gevraagd niet meer in het water te springen.’’ Al die rondspetterende druppels zijn verkwisting, vindt Gramont. Dus daarom even geen bommetje meer in het zwembad op camping Val de Cère.
Geen bommetjes meer, wel wordt verzocht om in het water te zeiken, dat scheelt toch elke dag weer een aantal liters water wat je erbij moet pompen.quote:
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 18:11 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Enorm. Ik HAAT altijd positieve mensen.
Tis zo irritant als mijn geheugen me in de steek laat want ik ken hem ergens van maar weet niet meer van watquote:
Pop van Jeff Dunham (buikspreker die eventjes hip was 15 jaar geleden)quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 20:31 schreef TLC het volgende:
[..]
Tis zo irritant als mijn geheugen me in de steek laat want ik ken hem ergens van maar weet niet meer van wat
Ja dat was em, dank jequote:Op vrijdag 7 augustus 2026 20:46 schreef lbosse het volgende:
[..]
Pop van Jeff Dunham (buikspreker die eventjes hip was 15 jaar geleden)
Zooo das een lekker wandelingetjequote:Op vrijdag 7 augustus 2026 18:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag niet té warm en wat wolken in de loop van de dag. Ideaal weer om dus op tijd naar de Feldberg te trekken. Eerst de Seebuck 'beklommen', moeders met het liftje gestuurd. Daarna samen naar de Feldberg gelopen, daar nog wat verder gelopen. Mooi uitzicht tot aan de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen. Via een omweg naar de Feldsee gelopen en van daaruit weer terug naar de parkeerplaats. Toch een mooie 23km vandaag, prima om de benen ff te testen voor we weer met hopelijk wat fatsoenlijker weer de Alpen mogen bestijgen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier gaat de landbouw wel last van krijgen, ja. Gewassen zijn heel klein of er gewoon amper aanwezig. De maïs is hier behoorlijk verdroogd en hele karige kolven.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 08:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Begint wel vrij dramatisch te worden zo.
Bepaalde bomen en struiken zitten hier ook al in die modus, hoor. Die gaan op overlevingsstand en het is maar de vraag of die volgend jaar dan nog terug komen. Veel berken hebben het moeilijk. 2018 was wel een eerdere en andere aanloop en was het voorjaar droger, volgens mij. We hebben nu wel wat nattere jaren gehad, maar die buffer komt de bodem wel van in zicht. Ik weet nog wel dat het in 2018 ergens half augustus toen omsloeg naar veel wisselvalliger weer. Daar lijkt het nu vooralsnog niet op. We gaan zien welke gevolgen het heeft.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 09:46 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat me wel opvalt in de bossen, is dat de bomen nog steeds groen zijn. In 2018 was het ook zo'n droog jaar en toen leek het in augustus al herfst met vallende bruine bladeren. Wellicht nu niet om dat in het voorjaar de natuur zo geëxplodeerd was. Zo groen als toen heb ik het nog nooit gezien. Misschien teert de natuur daar nog op.
Hogedruk was sowieso vrij persistent aanwezig waardoor we überhaupt weinig onweersbuien hebben gehad, vind ik. Viel wat dat betreft tegen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 11:27 schreef DemonRage het volgende:
Het eind van de pluim (na de 18e) neigt weer naar hogere temperaturen. Maar da's nog ver genoeg weg dat het allemaal kan veranderen.
Als er straks neerslag komt wil ik wel dat er onweer bij zit!
Wat ik btw ook lang niet heb meegemaakt zijn van die regengebieden met verscholen onweersbuien erin. Dat je van die "langdurige" regen hebt en dan wordt de lucht uiteindelijk toch donkerder en begint het harder te regenen en te onweren. Da's al best lang geleden... vind ik.
Gister en afgelopen nacht gelukkig binnen weer naar 21.5/22 kunnen krijgen. Komende nachten ook nog wel ok, dus binnen blijft behapbaar qua warmte.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 11:29 schreef StateOfMind het volgende:
Morgen weer 31, later in de week weer 34 en 35 🥵
Gelukkig staan de initieel voorspelde 6 achtereenvolgende dagen van 30+ niet meer ingetekend
quote:Op dinsdag 16 juni 2026 07:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Super El Niño des doods, deze hittegolf duurt tot oktober.
De Noordzee is wel zodanig warm dat er genoeg neerslag zal vallen in het najaar. Maar goed, daar hebben we vrede mee. Zorgwekkender wordt het als de winter inderdaad ook zacht gaat zijn en het water relatief weinig afkoelt. Gooi dan die sterkere El Nino erbij en je hebt een recept voor een zeer heet 2027, ook in Europa.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 10:55 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Bepaalde bomen en struiken zitten hier ook al in die modus, hoor. Die gaan op overlevingsstand en het is maar de vraag of die volgend jaar dan nog terug komen. Veel berken hebben het moeilijk. 2018 was wel een eerdere en andere aanloop en was het voorjaar droger, volgens mij. We hebben nu wel wat nattere jaren gehad, maar die buffer komt de bodem wel van in zicht. Ik weet nog wel dat het in 2018 ergens half augustus toen omsloeg naar veel wisselvalliger weer. Daar lijkt het nu vooralsnog niet op. We gaan zien welke gevolgen het heeft.
Ook de zeeën zijn veel warmer. Nu valt dat met de Noordzee nog wel mee, maar elders in Europa is het veel erger. Dat kan in september, oktober of later dit jaar wel zorgen voor (overlast gevende) hoogte laagjes die enorm gevoed kunnen worden door het warme water
Of er genoeg neerslag zal vallen in het najaar is maar de vraag. De lange termijn kaarten laten het niet zien.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 11:42 schreef kilon het volgende:
[..]
De Noordzee is wel zodanig warm dat er genoeg neerslag zal vallen in het najaar. Maar goed, daar hebben we vrede mee. Zorgwekkender wordt het als de winter inderdaad ook zacht gaat zijn en het water relatief weinig afkoelt. Gooi dan die sterkere El Nino erbij en je hebt een recept voor een zeer heet 2027, ook in Europa.
Uiteraard zal Nederland hier ook op voorbereiden door zoveel mogelijk water op te slaan in de komende drie kwartalen. Zoals ze ook goed op schema zijn met het vullen van de gasvoorraden. Oh wacht. (Al is dat met een zachte winter weer minder erg, iets met elk nadeel heeft zijn voordeel.)
Op deze manier kunnen we de natuur wel afschaffenquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:58 schreef 12Beaufort het volgende:
De verwachting van het Europees model laat voor de derde week (17tm24 augustus) wat meer neerslag zien maar daarna lijkt het weer droog te worden.
[ afbeelding ]
Ach, er gaat vanzelf weer neerslag vallen. En de natuur herstelt wel...al zullen sommige soorten dit niet heel fijn vinden.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Op deze manier kunnen we de natuur wel afschaffen
Ik had precies daarom mijn dikkere dons erop geknald en heerlijk geslapenquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:56 schreef boertie het volgende:
Lang geleden dat ik wakker werd omdat ik het koud had. Het was vanmorgen 10 graden en had de slaapkamerramen op doorwaaistand staan en met alleen een heel dun zomerdekbedje was het toch wat fris
Ja tuurlijk hersteld het zeker wel weer daar ben ik ook wel weer van overtuigd.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:31 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ach, er gaat vanzelf weer neerslag vallen. En de natuur herstelt wel...al zullen sommige soorten dit niet heel fijn vinden.
Ik vind het altijd wonderbaarlijk om te zien hoe gras weer groen wordt net als je denkt dat het werkelijk kapot is door de droogte. Het herstelt op een of andere manier altijd wel weer.
Eigenlijk is het nu nog steeds wel fijn. Kleine 24 graden hier met luchtvochtigheid iets boven de 30. Echt aangenaam lekkerquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 11:53 schreef heywoodu het volgende:
Het was een heerlijk ochtendje, vooral vanmorgen vroeg was het erg fijn
Aan alles komt een einde, maar goed, dit komt ook vanzelf weer terug
Dat kun je wel doen maar lang gaat dit echt niet stand houdenquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:48 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik had precies daarom mijn dikkere dons erop geknald en heerlijk geslapenhuus is afgekoeld naar 21 en alles is donker en dicht..moet het proberen zo laag mogelijk te houden anders krijg ik een lastige week
Jup. Huis weer afgekoeld tot 19 graden en alles potdicht houden tot het buiten koeler is dan binnen. Zo kan ik zonder airco de binnentemperatuur bij 30+ graden voor een dag of 4 best wel aangenaam houdenquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:48 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik had precies daarom mijn dikkere dons erop geknald en heerlijk geslapenhuus is afgekoeld naar 21 en alles is donker en dicht..moet het proberen zo laag mogelijk te houden anders krijg ik een lastige week
Nee het gaat wel goed al 3 hittegolven zo, heb afgelopen week goed kunnen terug koelen. En de avonden nachten blijven nu dikke prima, nog beter.. uiteraard einde week is ie wel opgelopen maar te doen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 14:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dat kun je wel doen maar lang gaat dit echt niet stand houden![]()
2 dagen en je bent weer bij vooraf aan. Nu is het hier 24,5 graden en durf mijn achterdeur niet open te doen, achter stikt het namelijk van de strontvliegen die hier binnen komen, eergisteren ben ik ruim uur bezig geweest, gisteren nog een paar en vandaag helemaal niks, dus lekker zo houden.
Waar ze weg komen, vraag mij maar niet, groene container? Niet bij mij in ieder geval
Ja mijn tactiek ook zo.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 14:03 schreef boertie het volgende:
[..]
Jup. Huis weer afgekoeld tot 19 graden en alles potdicht houden tot het buiten koeler is dan binnen. Zo kan ik zonder airco de binnentemperatuur bij 30+ graden voor een dag of 4 best wel aangenaam houden
Laat ik dat nou ook gewoon hebben alleen komen ze via de onderkant binnen, deze beesten lopen letterlijk over de vloer heenquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 14:26 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nee het gaat wel goed al 3 hittegolven zo, heb afgelopen week goed kunnen terug koelen. En de avonden nachten blijven nu dikke prima, nog beter.. uiteraard einde week is ie wel opgelopen maar te doen.
Tipje..overal horgaas in doen, geen muggen vliegen en zelfs spinnen meer
Wat een etterbakkenquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 14:55 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Laat ik dat nou ook gewoon hebben alleen komen ze via de onderkant binnen, deze beesten lopen letterlijk over de vloer heenen binnen kan ik gewoon niks vinden.
Ohhh weer zo'n lekker beekje om in te plonzen als het snikheet isquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag weer een stuk warmer, dus weer wat meer de schaduw opgezocht. Mijn moeder wilde graag naar de Menzenschwander Wasserfälle.
Zonde dat ze die grote naaldbomen hebben gekapt, die gaven eerder wel een mooie sfeer (foto 1). Althans, dat herinner ik me van de vorige keer.
Je merkt wel aan alles dat het ook hier droog is. Beekjes hebben relatief weinig water en veel kleinere staan (zo goed als) droog.
Nog een paar dagen en ik ga weer naar Oostenrijk terug om daar nog anderhalve week te genieten..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja nu nog ..staat geen wind nietsquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 20:33 schreef Discombobulate het volgende:
Het voelt nu echt nog best warm aan.
Ik vind de bilt altijd een vertekend beeld hebben. Het gekdt niet voor heel NL, maar voor een regio.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 23:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
Tijdens het bijvullen van de jaargegevens die sinds februari is blijven liggen viel me iets op. Er is nog nooit en heel Nederland een tropennacht geweest, er is altijd wel een station die erbuiten valt.
Dit zijn tot nu toe de statistieken van de maxima en minima over heel Nederland, ik pak dus de hoogste gemeten station en de laagst gemeten station.
[ afbeelding ]
Grappig om te weten:
De gemiddelde max temperatuur ligt op 18,6 graden, terwijl de gemiddelde van de minima op 3,6 graden ligt.
En als je denkt dat het sommige dagen rustig is, dat zou heel goed kunnen, maar toch is er altijd wel ergens in Nederland waar het toch weer iets harder waait. Hier een grafiek met de max winstoot per dag ergens in Nederland. De gemiddelde ligt op 56km/h.
[ afbeelding ]
Zoals je ziet ligt de maximale wind hoger dan 20km/h.
Betreft de neerslag en zonuren zijn alleen voor de Bilt, als jullie willen kan ik hier een losse grafiek voor maken met de hoogste uren zon en neerslag ergens in Nederland dus niet voor enkel station.
Ik mis een "like-functie" bij alle foto'squote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag weer een stuk warmer, dus weer wat meer de schaduw opgezocht. Mijn moeder wilde graag naar de Menzenschwander Wasserfälle.
Zonde dat ze die grote naaldbomen hebben gekapt, die gaven eerder wel een mooie sfeer (foto 1). Althans, dat herinner ik me van de vorige keer.
Je merkt wel aan alles dat het ook hier droog is. Beekjes hebben relatief weinig water en veel kleinere staan (zo goed als) droog.
Nog een paar dagen en ik ga weer naar Oostenrijk terug om daar nog anderhalve week te genieten..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Limbabwe is niet te vergelijken met De Bilt nee. Net als bijvoorbeeld Groningen ook totaal niet lijkt op De Bilt qua weer.quote:Op zondag 9 augustus 2026 00:27 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Ik vind de bilt altijd een vertekend beeld hebben. Het gekdt niet voor heel NL, maar voor een regio.
Ja erg leuke omgeving om weer eens te zijn. Ben echt enthousiast, ga er snel met mijn vrouw en zoontje heen. Die gaat dammetjes bouwen ohme endequote:Op zondag 9 augustus 2026 01:04 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ik mis een "like-functie" bij alle foto's
Ja nogalquote:
Hier in Brabant wordt het vrijdag 14 augustus 36 graden als ik de weerberichten moet geloven.quote:Op zondag 9 augustus 2026 00:36 schreef kree het volgende:
voor volgende week weer heet dus begrijp ik van alles?
Wel zonsverduistering woensdag, helaas te laat zijn we hier om brilletjes ervoor te bestellen
mocht iemand over hebben?
Volgens mijn collega komt er in zijn vakantie regen. Dat is over een week. Ik zie het nergens terug, maar ik hoop dat hij gelijk heeft. Jammer voor zijn vakantie in Nederland, maar dan gaat hij met zijn camper maar ergens heen waar het droog is.quote:Op zondag 9 augustus 2026 06:52 schreef Geschiedkundige het volgende:
Waar blijft de regen?
Vorig jaar was het ook al veel te droog.
Ik vrees voor wat ik thuis aantref, ondanks dat er automatisch water wordt toegevoegd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |