Nick Cavequote:Op vrijdag 7 augustus 2026 09:11 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Haha, fantastisch en helemaal mee eens! Kan daar ook echt kwaad om worden hoe dit de cultuur is geworden. Ik ken niet eens bewust nummers van Suzan en Freek, ik blok dat soort dingen. Maar ik was wel enorm verbaasd toen ik twee jaar geleden naar een concert van Nick Cave was in het Sportpaleis in Antwerpen, om te lezen dat een week daarna Suzan en Freek daar zouden staan. Hoe dan, in de grootste zaal van België. Zelfs daar is het gezwel binnen gedrongen.
Oh ja, om ontopic te blijven, het was eind oktober en al echt herfstweer.
Dat heet dagelijkse gang. Het is nu graad of 16 en vanmiddag 24/25. Op zich wel normaalquote:
Dit is inderdaad volstrekt normaal en gelukkig prima vol te houden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 09:30 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat heet dagelijkse gang. Het is nu graad of 16 en vanmiddag 24/25. Op zich wel normaal
Ik mis de oude Nederlandse zomers waarin een enkele 30 graden en wat dagen boven de 25 een hittegolf was die eens in de zoveel jaar voorkwam. Niet deze waarin we de term superhittegolf uitvinden en de oude hittegolven de norm erbij lijken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 10:58 schreef kilon het volgende:
Qua temperatuur is tegenwoordig de lente of herfst voor mij prettiger dan de zomer. Maar dan heb je weer vaker neerslag en veel wind. Daarom waren de Nederlandse zomers ook zo fijn, wel de lusten en niet de lasten.
Je valt in herhaling.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:25 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Is er eigenlijk uberhaupt een weertype wat je niet 'fijn' of 'heerlijk' vindt?
Grappig dat je geen vraag stelt aan mensen die dit topic het hele jaar als KLB gebruiken. Stoort het je, als iemand positief is?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:43 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
En dat zeg je in deze reeks of all places![]()
Enorm. Ik HAAT altijd positieve mensen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:53 schreef Pisces het volgende:
[..]
Grappig dat je geen vraag stelt aan mensen die dit topic het hele jaar als KLB gebruiken. Stoort het je, als iemand positief is?
Lekkere Weizen verdiendquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 18:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag niet té warm en wat wolken in de loop van de dag. Ideaal weer om dus op tijd naar de Feldberg te trekken. Eerst de Seebuck 'beklommen', moeders met het liftje gestuurd. Daarna samen naar de Feldberg gelopen, daar nog wat verder gelopen. Mooi uitzicht tot aan de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen. Via een omweg naar de Feldsee gelopen en van daaruit weer terug naar de parkeerplaats. Toch een mooie 23km vandaag, prima om de benen ff te testen voor we weer met hopelijk wat fatsoenlijker weer de Alpen mogen bestijgen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:In Frankrijk is het kurkdroog en moet water worden bespaard. Tegelijkertijd is het superdruk met toeristen. Hoe verenig je dat? Een rondje langs verschillende campings. „Geen bommetje!”
Op camping Les Flots-Atlantique, aan de Franse westkust, krijgt elke kampeerder een polsbandje om. „Daar mag u mee douchen, maar maximaal 7 minuten’’, zegt de baliemedewerkster. Het polsbandje kun je onder de douche scannen en daarna begint het water meteen te lopen. Vervolgens is het opschieten: na precies 7 minuten komt er echt geen druppel meer uit.
„Ik dacht eerst: dat is nooit genoeg. Ik dacht: straks sta ik daar met al dat schuim nog in mijn haar”, vertelt een toerist. ,,Maar uiteindelijk bleek 7 minuten lang genoeg.’’
Bij douchen gebruik je veel water
Campingdirecteur Cyril Dubreau heeft de polsbandjes geïntroduceerd om water te besparen. Douchen is één van de activiteiten waarbij het meeste water wordt gebruikt: vele tientallen liters per keer.
Twee jaar geleden, toen het ook heel heet en droog was, kreeg Dubreau een waterrekening van 11.000 euro voor zijn camping. „Dat was twee keer zo veel als normaal.” Hij sloeg aan het denken, kocht de douches met scanapparatuur (voor 10.000 euro) en dat leidde tot de polsbandjes die nu worden uitgedeeld.
Wekenlang droog in Frankrijk
In grote delen van Frankrijk is het historisch droog. Er valt al wekenlang geen druppel. Daarom is het gebruik van water op veel plaatsen aan banden gelegd, ook in het departement Charente-Maritime waar de camping van Dubreau ligt. „Maar er zijn nog steeds kampeerders die zeggen: ik wil onbeperkt water, want daar heb ik voor betaald.’’
Hij is niet de enige die in actie komt. In Bretagne wordt op camping De La Presqu’île water gerecycled. Al het water dat uit douches en kranen komt, wordt opgevangen, gefilterd en daarna gebruikt om de wc’s door te spoelen of de tuin water te geven.
„Met het hergebruik hopen we 40 procent aan water te besparen’’, aldus campingeigenaar Franck Ribotta. Hij heeft ook speciale douchekoppen geïnstalleerd, waardoor er minder water uitkomt. „Een gemiddelde kampeerder gebruikt 150 liter water per dag.’’ Op de camping zitten ze nu op 80 liter per persoon per dag. „En we willen naar 60 liter per kampeerder.’’
Speciale douchekoppen en kraankoppen zijn ook elders op Franse campings geïnstalleerd. Op weer andere campings wordt de tuin niet meer gesproeid. Zorgen zijn er nog wel over de zwembaden op campings, die heilig zijn voor veel kampeerders maar ook gigantische hoeveelheden water verslinden. Op camping Val de Cère in Polminhac, ten zuidwesten van Lyon, nam eigenaar Geoffrey Gramont daarom een radicaal besluit.
,,Ons zwembad is de grootste waterverbruiker. Ik heb onze gasten daarom gevraagd niet meer in het water te springen.’’ Al die rondspetterende druppels zijn verkwisting, vindt Gramont. Dus daarom even geen bommetje meer in het zwembad op camping Val de Cère.
Geen bommetjes meer, wel wordt verzocht om in het water te zeiken, dat scheelt toch elke dag weer een aantal liters water wat je erbij moet pompen.quote:
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 18:11 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Enorm. Ik HAAT altijd positieve mensen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |