abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220834100
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:03 schreef -XOR- het volgende: [..] Mwah, dat is het wel en je moet eigenlijk niet je politieke tegenstanders op procedurele gronden willen verbieden/ontplatformen.
Er zijn eerder dit soort plannen geweest maar het primaat van soevereiniteit in eigen kring, de (restanten) van de verzuiling, de vrijheid om jezelf te verenigen zoals je dat wil, was altijd heilig bij confessioneel Nederland. In tegenstelling tot Duitsland en Frankrijk heeft hier het begrip volssoevereiniteit nooit ingang gevonden in het staatsrecht (helaas).

Om deze zelfde reden kon SGP heel lang haar eigen koers varen t.a.v. vrouwen, in gemeenten waar zij dominant waren, iets dat in andere landen al lang verboden was en gewoon niet mocht (zelfs in Zwitserland, dat pas begin jaren '70 het vrouwenkiesrecht introduceerde).

Als het nu echt 100% tegen de PVV was gericht dan zou ook direct FvD mee zijn genomen. Dat is niet het geval.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2026 18:29:37 ]
pi_220834105
quote:
7s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:55 schreef phpmystyle het volgende:
Dat topic hoef ik niet meer op te poken..
Uhm. Stilstand. Mijn eisen komen niet overeen met wat zij willen geven, en nu zijn ze al 2 maanden aan het talmen en bakkeleien of ze al dan wel of niet een ontbindingsprocedure willen starten.
Ik zeg consequent "нет" op elk voorstel. Ik vind procedure prima. Wordt een lange zomer vol met vakanties en uitstapjes. En verder oriënteren op gaan freelancen.
Wel oppassen dat je in de tussentijd, bijvoorbeeld tijdens het halen van dat visje op woensdagmiddag, niet met je fiets valt over een plots overstekende kat waarna je ongelukkigerwijs met je hoofd op een stoeprand terecht komt en zwaar hersenletsel oploopt. Je verliest dan namelijk niet alleen je gezondheid maar ook je bestaanszekerheid.
pi_220834781
https://www.nu.nl/binnenl(...)-nieuwe-sirenes.html

De afbraak van Nederland gaat verder. We verwijzen u door naar uw smartphone van Apple/Google.

[ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2026 19:46:16 ]
pi_220834864
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)-nieuwe-sirenes.html

De afbraak van Nederland gaat verder. We verwijzen u door naar uw smartphone van Apple/Google.
Best wel vreemd, aan de ene kant het defensiebudget verhogen en op het publiekelijk alarmsysteem bezuinigen. Niet iedereen heeft een smartfoon continu bij de hand, bovendien heb ik dat akelige nl-alert uitgezet op die van mij.
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 19:53:55 #6
236264 crew  capricia
pi_220834889
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)-nieuwe-sirenes.html

De afbraak van Nederland gaat verder. We verwijzen u door naar uw smartphone van Apple/Google.
Ongelooflijk zeg.
En de vijand leest gewoon mee. :')
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220834894
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mwah, dat is het wel en je moet eigenlijk niet je politieke tegenstanders op procedurele gronden willen verbieden/ontplatformen.
Precies, alleen al omdat het vrijwel nooit werkt. Zelfs als het wel werkt en de partij valt uit elkaar, dan weet je ook niet zeker dat er niet iets ergers voor in de plaats komt. Dit soort ideeen komen altijd van mensen die nog nooit van derde-orde effecten gehoord hebben.
pi_220835025
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:51 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Best wel vreemd, aan de ene kant het defensiebudget verhogen en op het publiekelijk alarmsysteem bezuinigen. Niet iedereen heeft een smartfoon continu bij de hand, bovendien heb ik dat akelige nl-alert uitgezet op die van mij.
Het realiseren van een nieuw sirene netwerk zou 160 miljoen kosten.
Het is niet alsof het niks is maar op een totaal begroting van 450 miljard ook geen enorme kostenpost.

Zo langzamerhand kun je je wel gaan afvragen hoe efficiënt de overheid/uitvoering is als we geen eens meer geld hebben voor een sirene.

En dan laat ik nog even in het midden hoe efficiënt een nl alert is als we daadwerkelijk in oorlog zijn. Energie infrastructuur zal een belangrijk doelwit zijn dus in hoeverre kun je erop vertrouwen dat mensen met een volle smartphone rondlopen.
Zeker na het voeren van een hele campagne dat je een noodpakket moet hebben en dat er bijvoorbeeld geen stroom is voor meerdere dagen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Kickinalfa op 18-05-2026 20:12:03 ]
pi_220835085
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:06 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het realiseren van een nieuw sirene netwerk zou 160 miljoen kosten.
Het is niet alsof het niks is maar op een totaal begroting van 450 miljard ook geen enorme kostenpost.

Zo langzamerhand kun je je wel gaan afvragen hoe efficiënt de overheid/uitvoering is als we geen eens meer geld hebben voor een sirene.

En dan laat ik nog even in het midden hoe efficiënt een nl alert is als we daadwerkelijk in oorlog zijn. Energie infrastructuur zal een belangrijk doelwit zijn dus in hoeverre kun je erop vertrouwen dat mensen met een volle smartphone rondlopen.
Nou inderdaad, heb ook een hekel aan dat maandelijkse geloei, daar niet van. Kan mij nog herinneren dat dat niet gebeurde, toen werkte het systeem zonder maandelijkse test dus kennelijk wel. Het is juist een analoog systeem dat niet zo makkelijk platgelegd kan worden.
pi_220835163
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Ongelooflijk zeg.
En de vijand leest gewoon mee. :')
Hier hebben ze het al een paar decennia over. Het systeem is zwaar verouderd en ook al steeds meer uitgekleed. Volgens mij kunnen we inderdaad wel zonder.
pi_220835199
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hier hebben ze het al een paar decennia over. Het systeem is zwaar verouderd en ook al steeds meer uitgekleed. Volgens mij kunnen we inderdaad wel zonder.
Ik kan ook prima zonder dat noodpakket.
  maandag 18 mei 2026 @ 20:31:51 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220835245
Tegenwoordig ben je al schromelijk te laat als je een luchtalarm hoort :D Dan mag je al blij zijn als je halve land niet in puin ligt.
pi_220835305
Volendam, onze superieure Nederlandse cultuur.

Burgemeester en directeur reageren op chaos wedstrijd FC Volendam: "Er is hier een veldslag uitgevochten"
https://www.nhnieuws.nl/n(...)eldslag-uitgevochten

Moslims moeten inderdaad beter integreren. Wil je ooit gaan wonen in FvD en PVV gebied, verbouw dan minimaal één politiebusje na een voetbalwedstrijd.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2026 20:43:24 ]
pi_220835316
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hier hebben ze het al een paar decennia over. Het systeem is zwaar verouderd en ook al steeds meer uitgekleed. Volgens mij kunnen we inderdaad wel zonder.
Welke andere landen in Europa hebben geen luchtalarm of faseren dat uit?

Zou je de investeringskosten niet (deels) onder defensie kunnen laten vallen? In zekere zin is dit gewoon defensie, voor als de bommen komen. Andere Europese landen gaan ook creatief boekhouden om aan de 5% te komen, kunnen wij ook wel.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2026 20:46:18 ]
pi_220835356
https://en.wikipedia.org/wiki/Civil_defense_siren

Zo te lezen heeft Duitsland het ooit afgeschaft, maar zijn later gemeenten er weer zelf mee begonnen (of niet). Lekker makkelijk natuurlijk. Bescherming maken we afhankelijk van of je een rijke gemeente bent. Tof VVD-beleid.
pi_220835438
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Welke andere landen in Europa hebben geen luchtalarm of faseren dat uit?

Zou je de investeringskosten niet (deels) onder defensie kunnen laten vallen? In zekere zin is dit gewoon defensie, voor als de bommen komen. Andere Europese landen gaan ook creatief boekhouden om aan de 5% te komen, kunnen wij ook wel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Civil_defense_siren

Het wisselt nogal per land maar bijvoorbeeld België heeft het uitgefaseerd. Italië en het VK hebben ze alleen bij gevaarlijke locaties (chemische fabrieken, nucleaire installaties, locaties die gevoelig zijn voor overstroming e.d.) en Frankrijk heeft er voor hun hele land ongeveer evenveel als wij in het veel kleinere Nederland.

Hoe het nu is ingericht is het echt een relict uit de koude oorlog. En aangezien men al vanaf 2015 concrete plannen heeft voor afschaffing, verdwijnen er in Nederland al jaren meer palen dan er nog bijkomen.
pi_220835468
https://nipv.nl/wp-conten(...)mst-voor-het-WAS.pdf

Deze bleek ik eerder al eens opgezocht te hebben. Geeft ook wel een goed beeld…
pi_220835619
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:42 schreef Klopkoek het volgende:

Moslims moeten inderdaad beter integreren. Wil je ooit gaan wonen in FvD en PVV gebied, verbouw dan minimaal één politiebusje na een voetbalwedstrijd.
Breng ze niet op een idee. Als we ook al de religie van de vrede gaan verliezen dan is iedereen losgeslagen. Laten we in elk geval 1 bevolkingsgroep zich netjes laten gedragen.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  maandag 18 mei 2026 @ 23:07:26 #19
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220836366
We krijgen een vliegend team

https://www.telegraaf.nl/(...)ekers/152022299.html


quote:
Spoedoverleg op het Catshuis over anti-azc-rellen
Jetten wil met adviserend 'vliegend team' gemeenten ondersteunen bij opvang asielzoekers
Den Haag- Een 'vliegend team met een aantal experts' moet gemeenten ondersteunen om de asielopvang in elke gemeente in goede banen te leiden.

Dat zegt premier Rob Jetten na afloop van een ingepland spoedoverleg over de geweldsuitbarstingen bij verschillende anti-azc-protesten.
11 minuten geleden

De VNG, een koepelorganisatie van Nederlandse gemeenten, drong al langer aan op een gesprek met het kabinet, inclusief de premier.

Jetten was afgelopen week echter in het Caribische deel van het Koninkrijk en ontving afgelopen weekend de Indiase premier Narendra Modi in Nederland.

Premier Jetten, die samen met ministers Van den Brink (Asiel), Van Weel (Justitie) en Heerma (Binnenlandse Zaken) bij het gesprek was, pareert de kritiek op zijn afwezigheid door te zeggen dat hij al met burgemeesters en politie heeft gebeld.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220836571
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:51 schreef Klopkoek het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Civil_defense_siren

Zo te lezen heeft Duitsland het ooit afgeschaft, maar zijn later gemeenten er weer zelf mee begonnen (of niet). Lekker makkelijk natuurlijk. Bescherming maken we afhankelijk van of je een rijke gemeente bent. Tof VVD-beleid.
Ik bedacht mij ook, die sirenes hebben geen zin als er geen schuilkelders zijn, dus laat dan ook maar.
pi_220836627
twitter


Nu al interne kritiek op Jetten.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 05:00:41 #22
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220836705
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 01:36 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Nu al interne kritiek op Jetten.
waarom kritiek laat die man lekker reizen naar zonnige delen van het koninkrijk om aldaar toegejuicht te worden door de onderdanen, hij had toch gebeld met de burgmeesters

leuk hoor, de een stapt gelijk een privé vliegtuig via defensie in en de ander gaat naar de uiteinde van het rijk met het regeringsvliegtuig , ja je moet wat doen voor het klimaat he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220836842
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 01:36 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Nu al interne kritiek op Jetten.
En terecht. Dit kabinet moet daadwerkelijk iets gaan doen na de stilstand vanaf de val van Rutte IV. En dat hebben ze ook beloofd. Dus hoog tijd dat Jetten zowel die relschoppers als de VVD een flinke schop onder de kont geeft.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 07:37:15 #24
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220836929
Blijft nogal slapjes nog van Jetten inderdaad. Zeg eens waar je nou voor staat. Hij laat zich nog steeds gijzelen door de VVD en hun trawanten op rechts.

Ook bijzonder dat de VVD zelf doodstil blijft. Stukje normaliseren
pi_220837068
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 00:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik bedacht mij ook, die sirenes hebben geen zin als er geen schuilkelders zijn, dus laat dan ook maar.
Die sirenes zijn er niet alleen voor als er Duitsers bommen gooien hè.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220837093
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:19 schreef nostra het volgende:

[..]
Die sirenes zijn er niet alleen voor als er Duitsers bommen gooien hè.
Maar bij een dreigende overstroming is je in de kelder opsluiten dan weer niet zo handig :P.
pi_220837115
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
Blijft nogal slapjes nog van Jetten inderdaad. Zeg eens waar je nou voor staat. Hij laat zich nog steeds gijzelen door de VVD en hun trawanten op rechts.

Ook bijzonder dat de VVD zelf doodstil blijft. Stukje normaliseren
Hij noemt de gestoorde uitspraken van Markuszower ook onhandig :')
Best treurig dat D66 zulke uitspraken geen groot probleem vindt.

Lijkt er niet op dat hij zich laat gijzelen meer dat het een bewuste keuze is om te heulen met zo rechts dat je het niet mag duiden op fok!
pi_220837476
twitter
pi_220838701
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Hij noemt de gestoorde uitspraken van Markuszower ook onhandig :')
Best treurig dat D66 zulke uitspraken geen groot probleem vindt.

Lijkt er niet op dat hij zich laat gijzelen meer dat het een bewuste keuze is om te heulen met zo rechts dat je het niet mag duiden op fok!
Ik denk eerder dat hij de lieve vrede wilt bewaren.
Elkaar bevechten in de media gaat echt niks oplossen.
pi_220838729
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik denk eerder dat hij de lieve vrede wilt bewaren.
Elkaar bevechten in de media gaat echt niks oplossen.
Ja tuurlijk je moet de lieve vrede bewaren met mensen waar je mee samenwerkt die oproepen tot geweld. Dat is nou nog eens leiderschap. Dat Schoof niet wilde normeren was nog wat meer begrijpelijk dan dat Jetten het niet wil.
pi_220838739
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:08 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Misschien was er meer tijd en geld voor de ggz als je niet duizenden asielzoekers hier verwelkomt waarvan gemiddeld 80% ggz zorg nodig heeft.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 11:56:42 #32
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220838749
160 miljoen voor vernieuwing mag geen probleem zijn lijkt me met een jaarlijks 1,5% defensie gerelateerd budget naast de 3,5% voor defensie zelf.
pi_220838750
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja tuurlijk je moet de lieve vrede bewaren met mensen waar je mee samenwerkt die oproepen tot geweld. Dat is nou nog eens leiderschap. Dat Schoof niet wilde normeren was nog wat meer begrijpelijk dan dat Jetten het niet wil.
De hele wens tot normeren van Schoof of de premier is naar mijn mening überhaupt dom.

Jetten is niet verantwoordelijk voor de uitspraken van iemand anders en hij hoeft ook niet wat te vinden van ieder Twitter/media fragment van een willekeurige politicus.

Hij is ook geen politieagent die andere moet vertellen wat je wel en niet mag zeggen, we leven in een vrij land.

Ik heb liever dat hij zijn tijd nuttig besteed aan het daadwerkelijk oplossen van zaken dat zijn tijd en energie besteed aan een achterhoede gevecht in de media.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kickinalfa op 19-05-2026 12:08:51 ]
  Moderator dinsdag 19 mei 2026 @ 12:08:40 #34
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220838811
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Misschien was er meer tijd en geld voor de ggz als je niet duizenden asielzoekers hier verwelkomt waarvan gemiddeld 80% ggz zorg nodig heeft.
80% zelfs joh?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220838830
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:56 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De hele wens tot normeren van Schoof of de premier is naar mijn mening überhaupt dom.

Jetten is niet verantwoordelijk voor de uitspraken van iemand anders en hij hoeft ook niet wat te vinden van ieder Twitter/media fragment van een willekeurige politicus.

Hij is ook geen politieagent die andere moet vertellen wat je wel en niet mag zeggen, we leven in een vrij land.
Het gaat niet om uitspraken van een willekeurige politicus. Die dooddoener zei Schoof inderdaad ook altijd als het over uitspraken van WIlders ging.
Het gaat om uitspraken van een landverrader waar hij mee samen werkt. Jetten is ook niet verantwoordelijk voor die uitspraken maar hij zou wel kunnen aangeven dat dit een grens over gaat.

De minister president van een land is nou juist wel iemand die iets zou kunnen zeggen over hoe je te gedragen in zijn land. Maar blijkbaar is oproepen tot geweld geen probleem voor D66. Dat is natuurlijk het goed recht van D66 dat ze zulke oproepen normaal vinden. Het is niet gek dat er wat partijleden zijn die dat anders zien.
Dat het een vrij land is maakt niet dat je moet samenwerken met mensen die oproepen tot geweld. Dat D66 hier wel voor kiest is opmerkelijk.
pi_220839047
nog meer van Gidi: iedereen die meeliep met de rodelijndemonstraties oppakken en vastzetten.
twitter

Dat is een fascistische gedachtegang.

Beter te horen op instagram
pi_220839151
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 12:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het gaat niet om uitspraken van een willekeurige politicus. Die dooddoener zei Schoof inderdaad ook altijd als het over uitspraken van WIlders ging.
Het gaat om uitspraken van een landverrader waar hij mee samen werkt. Jetten is ook niet verantwoordelijk voor die uitspraken maar hij zou wel kunnen aangeven dat dit een grens over gaat.

De minister president van een land is nou juist wel iemand die iets zou kunnen zeggen over hoe je te gedragen in zijn land. Maar blijkbaar is oproepen tot geweld geen probleem voor D66. Dat is natuurlijk het goed recht van D66 dat ze zulke oproepen normaal vinden. Het is niet gek dat er wat partijleden zijn die dat anders zien.
Dat het een vrij land is maakt niet dat je moet samenwerken met mensen die oproepen tot geweld. Dat D66 hier wel voor kiest is opmerkelijk.
Jetten heeft zich toch uitgelaten?
https://www.trouw.nl/poli(...)%2Fwww.google.com%2F

Voor de rest zijn het je eigen conclusies over D66, maar persoonlijk was ik wel klaar met politici die dit soort spelletjes/morele oproepen/normeren/ etc via de media spelen.

Als voorbeeld is er nu Klaver,

https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F

Dan moet Jetten daar weer iets van vinden, vervolgens zijn er weer politici die weer vinden dat je democratische gekozen volksvertegenwoordigers nooit mag negeren, vervolgens is er weer een andere mening. Het is een eindeloze cirkel die niks oplost, niemand dichter bij elkaar brengt en alleen maar tijd en energie kost.
pi_220839388
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:01 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Jetten heeft zich toch uitgelaten?
https://www.trouw.nl/poli(...)%2Fwww.google.com%2F

Voor de rest zijn het je eigen conclusies over D66, maar persoonlijk was ik wel klaar met politici die dit soort spelletjes/morele oproepen/normeren/ etc via de media spelen.

Als voorbeeld is er nu Klaver,

https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F

Dan moet Jetten daar weer iets van vinden, vervolgens zijn er weer politici die weer vinden dat je democratische gekozen volksvertegenwoordigers nooit mag negeren, vervolgens is er weer een andere mening. Het is een eindeloze cirkel die niks oplost, niemand dichter bij elkaar brengt en alleen maar tijd en energie kost.
Het is in de politiek inderdaad normaal om te discussieren over standpunten die verschillende partijen en partijleiders innemen. Klagen dat dit via de media gebeurt lijkt me wereldvreemd. Op welke manier zou jij liever zien dat politici communiceren?

Politiek heeft altijd vrij veel met moraal te maken. Bijvoorbeeld willen we rijke huizenbezitters subsidieren met hypotheekrenteaftrek of willen we investeren in onderwijs of de zorg.
Doen alsof moreel of standpunten er niet toe doen is inderdaad een manier om in een eindeloze cirkel te komen.
pi_220839434
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het is in de politiek inderdaad normaal om te discussieren over standpunten die verschillende partijen en partijleiders innemen. Klagen dat dit via de media gebeurt lijkt me wereldvreemd. Op welke manier zou jij liever zien dat politici communiceren?
Inhoudelijke standpunten ja, niet over wat iemand wel en niet mag zeggen of volgens persoon X/Y/Z over een zelf ingestelde norm gaat en/of je daarna volgens die zelf ingestelde norm wel/niet met elkaar moet samenwerken/afstand nemen.
pi_220839667
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Inhoudelijke standpunten ja, niet over wat iemand wel en niet mag zeggen of volgens persoon X/Y/Z over een zelf ingestelde norm gaat en/of je daarna volgens die zelf ingestelde norm wel/niet met elkaar moet samenwerken/afstand nemen.

:')
Het ging hier dan ook over een inhoudelijk standpunt. Markuszower roept op tot geweld en hitst relschoppers op met nazi retoriek over omvolking.
Jetten werkt met Markuszower samen en speelt toneel alsof hij iets tegen dit soort geweld zou hebben.
Juist als Jetten zegt dat hij dit soort polarisatie en verharding van het debat vervelend vind zou hij daar stelling tegen kunnen nemen. In plaats van samenwerken met mensen die oproepen tot geweld en met fascistische leugens over omvolking geweld uitlokken. In plaats daarvan kiest Jetten dus voor samenwerken.

Door samen te werken met mensen die het probleem zijn en veroorzaken zoals Markuszower kan Jetten natuurlijk niet bereiken wat hij zegt te willen. Door dit soort uitspraken te bagataliseren en normaliseren bereik je het tegenovergestelde van wat D66 en hun stemmers zeggen te willen. Namelijk meer inhoud van debat of oplossingen voor Nederland.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:23:20 #42
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220839786
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 12:41 schreef Bluesdude het volgende:
nog meer van Gidi: iedereen die meeliep met de rodelijndemonstraties oppakken en vastzetten.[ x ]
Dat is een fascistische gedachtegang.

Beter te horen op instagram

Tijd voor tribunalen zo te horen.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:31:09 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220839843
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 12:41 schreef Bluesdude het volgende:
nog meer van Gidi: iedereen die meeliep met de rodelijndemonstraties oppakken en vastzetten.[ x ]
Dat is een fascistische gedachtegang.

Beter te horen op instagram

Zo kennen we 'm toch?
Huilen dan.
pi_220839896
Alle partijen zouden zich tegen die Markuszower moeten keren
Is gewoon een fascist
Weg ermee
pi_220839901
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:31 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Zo kennen we 'm toch?
Waarom wil onze regering samenwerken met dit soort sujetten? Zou het niet beter zijn om een meerderheid te creeren waar je niet op dit soort gekkies moet leunen om er íets door te krijgen.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:42:59 #46
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220839949
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Waarom wil onze regering samenwerken met dit soort sujetten? Zou het niet beter zijn om een meerderheid te creeren waar je niet op dit soort gekkies moet leunen om er íets door te krijgen.
Pure armoe en wanhoop bij het sprokkelen van 76 zeteltjes.

Dat het een door de AIVD als veiligheidsrisico aangemerkte extremist is doet er blijkbaar niet toe. En zo gaan we vrolijk verder met het normaliseren van extremisme in de Nederlandse politiek.

#Genieten
Huilen dan.
pi_220839951
Nederlandse wetgeving, met name de artikelen 137c tot en met 137e van het Wetboek van Strafrecht, verbiedt het openlijk uiten van beledigingen en het aanzetten tot discriminatie of haat tegen mensen vanwege hun ras, religie, seksuele geaardheid, of persoonlijke overtuigingen. Dit omvat ook uitingen gedaan via internet en sociale media. Artikel 137d van het Wetboek van Strafrecht stelt het strafbaar om anderen aan te zetten tot haat tegen, discriminatie van, of gewelddadig optreden tegen personen of groepen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het verspreiden van berichten die oproepen tot geweld tegen een bepaalde etnische groep of het publiceren van beledigende content die gericht is op het belachelijk maken van een religieuze gemeenschap.



quote:
De Nederlandse overheid en de politie nemen meldingen van haatzaaien serieus. Er zijn online platforms en meldpunten waar burgers dergelijke incidenten kunnen rapporteren. Bijvoorbeeld, MiND Nederland is zo'n meldpunt waar online discriminatie gemeld kan worden. De politie kan vervolgens onderzoek doen naar deze meldingen en indien nodig overgaan tot vervolging.

Het is belangrijk op te merken dat de vrijheid van meningsuiting in Nederland hoog in het vaandel staat, maar deze vrijheid heeft zijn grenzen waar het overgaat in haatzaaien of discriminatie. De balans tussen deze vrijheid en het beschermen van individuen en groepen tegen haat is een voortdurend onderwerp van maatschappelijk debat.
https://www.stoppestennu.nl/wat-haatzaaien-online

Er wordt maar weinig gebruik gemaakt van dat artikel.
pi_220840077
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:43 schreef Firuze60 het volgende:
Nederlandse wetgeving, met name de artikelen 137c tot en met 137e van het Wetboek van Strafrecht, verbiedt het openlijk uiten van beledigingen en het aanzetten tot discriminatie of haat tegen mensen vanwege hun ras, religie, seksuele geaardheid, of persoonlijke overtuigingen. Dit omvat ook uitingen gedaan via internet en sociale media. Artikel 137d van het Wetboek van Strafrecht stelt het strafbaar om anderen aan te zetten tot haat tegen, discriminatie van, of gewelddadig optreden tegen personen of groepen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het verspreiden van berichten die oproepen tot geweld tegen een bepaalde etnische groep of het publiceren van beledigende content die gericht is op het belachelijk maken van een religieuze gemeenschap.
[..]
https://www.stoppestennu.nl/wat-haatzaaien-online

Er wordt maar weinig gebruik gemaakt van dat artikel.
Meestal presenteren politici die dit type uitspraken doen het als politieke vervolging. Wat dat betreft weten ze vaak juist een slaatje te slaan uit zoiets.

Wat dat betreft zou de politiek zich ook helemaal niet afhankelijk moeten maken van de rechtsspraak. Ook zonder gerechterlijke uitspraak kan je mensen als Markuszower buitensluiten.
pi_220840095
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Meestal presenteren politici die dit type uitspraken doen het als politieke vervolging. Wat dat betreft weten ze vaak juist een slaatje te slaan uit zoiets.

Wat dat betreft zou de politiek zich ook helemaal niet afhankelijk moeten maken van de rechtsspraak. Ook zonder gerechterlijke uitspraak kan je mensen als Markuszower buitensluiten.
Jij doelt op de rechtszaak van die uitspraak van Wilders? Het "Willen jullie meer of minder Marokkanen?"
pi_220840113
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:02 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Jij doelt op de rechtszaak van die uitspraak van Wilders? Het "Willen jullie meer of minder Marokkanen?"
Ja of uitspraken van bijvoorbeeld FvD'ers of uitspraken van influencers zoals Blommenstijn.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 17:29:12 #51
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220841275
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 00:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik bedacht mij ook, die sirenes hebben geen zin als er geen schuilkelders zijn, dus laat dan ook maar.
Gelukkig woon ik naast de metro!
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 17:30:03 #52
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220841282
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 01:36 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Nu al interne kritiek op Jetten.
Terechte kritiek ook wel, ze gedragen zich als een soort super VVD. En het blijkt maar weer eens dat geweld loont en dat gaat straks een probleem worden met iedereen die ontevreden is.

quote:
7s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Pure armoe en wanhoop bij het sprokkelen van 76 zeteltjes.

Dat het een door de AIVD als veiligheidsrisico aangemerkte extremist is doet er blijkbaar niet toe. En zo gaan we vrolijk verder met het normaliseren van extremisme in de Nederlandse politiek.

#Genieten
Precies en dat wordt straks een zeer groot probleem, want wanneer er naar geweld geluisterd wordt, gaan we nogal een breed scala aan gewelddadig protesteren voorbij zien komen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 17:42:10 #53
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220841356
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 12:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
80% zelfs joh?
Het valt mij op dat er veel MAGA/PVV/FvD-mensen imiddels een stuk stiller zijn en die zijn overgebleven zijn al lang gestopt met uitspraken te onderbouwen. Over alles liegen is het de enige nog levende tactiek.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_220841761
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:42 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het valt mij op dat er veel MAGA/PVV/FvD-mensen imiddels een stuk stiller zijn en die zijn overgebleven zijn al lang gestopt met uitspraken te onderbouwen. Over alles liegen is het de enige nog levende tactiek.
Zware vs. lichte zorg: Naast de groep met zware problematiek ervaren veel asielzoekers lichte tot matige klachten (zoals stress en slapeloosheid) door de onzekere situatie rondom hun asielprocedure.Zorgmijding en barrières: Hoewel de behoefte hoog is, maakt slechts een klein deel (soms minder dan 10%) daadwerkelijk gebruik van de reguliere geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Dit komt onder meer door taalbarrières, cultuurverschillen (taboe) en lange wachttijden in de opvang.Ongedocumenteerden: Onder asielzoekers zonder verblijfsvergunning (ongedocumenteerden) liggen de percentages psychische klachten vaak nog aanzienlijk hoger, soms wel boven de 80%.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 18:57:38 #55
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220841921
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:31 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zware vs. lichte zorg: Naast de groep met zware problematiek ervaren veel asielzoekers lichte tot matige klachten (zoals stress en slapeloosheid) door de onzekere situatie rondom hun asielprocedure.Zorgmijding en barrières: Hoewel de behoefte hoog is, maakt slechts een klein deel (soms minder dan 10%) daadwerkelijk gebruik van de reguliere geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Dit komt onder meer door taalbarrières, cultuurverschillen (taboe) en lange wachttijden in de opvang.Ongedocumenteerden: Onder asielzoekers zonder verblijfsvergunning (ongedocumenteerden) liggen de percentages psychische klachten vaak nog aanzienlijk hoger, soms wel boven de 80%.
Mooi staaltje AI overnemen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_220842670
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Terechte kritiek ook wel, ze gedragen zich als een soort super VVD. En het blijkt maar weer eens dat geweld loont en dat gaat straks een probleem worden met iedereen die ontevreden is.

quote:
Acht op de tien mensen missen leiderschap van premier Rob Jetten tijdens de onrust in het land over de komst van azc’s. Ook de uitkomst van het spoedoverleg naar aanleiding van de uit de hand gelopen protesten noemen mensen massaal onvoldoende.

Een D66-stemmer: "Je kunt honderd keer roepen dat iets keihard aangepakt moet worden, maar als het niet gebeurt, kun je het net zo goed niet zeggen."

Maar er is ook kritiek op politici die de afgelopen weken opriepen tot verzet tegen azc's, zoals Gidi Markuszower, Mona Keijzer en Geert Wilders. Bijna de helft (48 procent) vindt dat zij de onrust aanjagen. Een ondervraagde schrijft daarover: "Het is stuitend dat een aantal politici over elkaar heen buitelt met extreme uitspraken. Alleen uit eigenbelang, dus zonder intentie om de boel op te lossen."
https://eenvandaag.avrotr(...)in-loosdrecht-163688

Als D66 tegen dit soort rellen is, dan lijkt het toch handig als ze stoppen met samenwerken met partijen die deze rellen veroorzaken en goedpraten.
Jammer genoeg kun je van D66 eigenlijk niet verwachten dat ze enigzins consequent zijn op dit soort punten. Hetzelfde met internationaal recht, ze geven er hoog over op maar vervolgens blijkt niet uit hun acties dat ze het ook menen.
pi_220843024
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)in-loosdrecht-163688

Als D66 tegen dit soort rellen is, dan lijkt het toch handig als ze stoppen met samenwerken met partijen die deze rellen veroorzaken en goedpraten.
Het zit diep in de Nederlandse cultuur ingebakken dat alles van te voren wordt afgekaart voordat je iets in stemming brengt.

Terwijl je ook zoals Duitsland en Oostenrijk zelf iets in elkaar kunt knutselen en dan bekijkt of uiterst rechts het wil steunen. Dat is wat de christen-democraten soms doen in deze landen om rechtse puntjes binnen te slepen.

Door dat theedrinken (oh ironie) en geen grenzen bewaken smeren CDA en D66 zichzelf onnodig in met modder en uitwerpselen. CDA weet vast nog wel hoe dat hen eerder is bevallen, op landelijk en provinciaal niveau.

Dit 'we houden het gezellig' is ook een reden waardoor in Nederland paradigmawisselingen en politieke herschikkingen minder zichtbaar en plotseling zijn dan in veel andere landen (waar zo nodig dan ook in een volgende cyclus weer aan de noodrem kan worden getrokken; zie de VS).

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2026 20:34:37 ]
pi_220843558
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zit diep in de Nederlandse cultuur ingebakken dat alles van te voren wordt afgekaart voordat je iets in stemming brengt.

Terwijl je ook zoals Duitsland en Oostenrijk zelf iets in elkaar kunt knutselen en dan bekijkt of uiterst rechts het wil steunen. Dat is wat de christen-democraten soms doen in deze landen om rechtse puntjes binnen te slepen.

Door dat theedrinken (oh ironie) en geen grenzen bewaken smeren CDA en D66 zichzelf onnodig in met modder en uitwerpselen. CDA weet vast nog wel hoe dat hen eerder is bevallen, op landelijk en provinciaal niveau.

Dit 'we houden het gezellig' is ook een reden waardoor in Nederland paradigmawisselingen en politieke herschikkingen minder zichtbaar en plotseling zijn dan in veel andere landen (waar zo nodig dan ook in een volgende cyclus weer aan de noodrem kan worden getrokken; zie de VS).
Ik zou Duitsland en Oostenrijk niet als voorbeeld nemen die zitten zelf ook met een probleem van gigantisch veel stemmers voor partijen met een voorliefde voor het uitsluiten van bevolkinsgroepen. Wat dat betreft zien we natuurlijk in vrijwel heel het westen hetzelfde probleem. Overal is de stroming die op fok! niet meer benoemd mag worden in de opmars.
Dat we het niet meer mogen benoemen op een site als fok! is wat dat betreft precies dezelfde ontwikkeling als we ook in de maatschappij zien. Door de normalisering van deze stroming wordt het enkel intoleranter. Jammer genoeg wil het politieke midden niet mee met het bestrijden ervan, ze zien meer in samenwerking.
Deze samenwerkingen met partijen als de VVD falen altijd, je kunt geen succesvolle samenwerking hebben met partijen die enkel willen afbreken voor zelfverrijking en multinationals en miljardairs. Het zorgt ook dat de onvrede groeit en het democratisch systeem vastloopt.

Wat dat betreft laat het huidige systeem zien niet genoeg zelfreinigend vermogen te hebben. Van de andere kant met hoeveel er veranderd is sinds Thorbecke de basis van onze democratie vastlegde was het denk ik ook niet erg aannemelijk dat we met minimale wijzingen hetzelfde systeem de toekomst in kunnen nemen.

Wat je zegt over paradigmawisseling of politieke herschikkingen die minder zichtbaar zouden zijn snap ik niet.
De herschikkingen in Nederland zijn toch meestal gigantisch zichtbaar, elke verkiezing kun je wel een rechtse bullshitclub vinden waar de nieuwe Messias zit.
Een paradigmawisseling lijkt juist krampachtig tegen te worden gehouden. Of de paradigmawisseling moet zijn dat we een kortzichtig landje met een kort lontje zijn geworden.
  woensdag 20 mei 2026 @ 00:03:46 #59
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220844282
Politiek weet niet hoe het verder moet met BOX3
https://www.telegraaf.nl/(...)roter/152146978.html
wat ze ook doen er komt hoe dan ook ellende van

Ik weet het wel , de hele vermogensbelasting afschaffen en ook het hele boxenstelsel
en ik denk dat het daar op neer komt.
De politiek moet leren om sommige dingen niet te doen, dat is heel makkelijk, krijg je ook geen ellende

belasting is niet superieur ,
quote:
CDA-senator twijfelt over box 3
Maar nu is de CDA'er aan het twijfelen geslagen.
En ze wordt niet geholpen door de experts die de senaat, die wisselende boodschappen overbrengen.
Stem de vermogensaanwasbelasting weg en dwing zo het kabinet zo snel mogelijk met een taks over vermogenswinst te komen, zegt de andere hoogleraar.

Nee, zegt de andere: de vermogensaanwas is juist 'economisch superieur'.
En een voorstander van vermogenswinst roept de senaat toch op om toch nu ook voor het kabinetsplan te stemmen
quote:
Zorgen bij de VVD
Uit de vragen van VVD-senator Marjolein van der Linden klonken juist weer zorgen door over het effect van de vermogensaanwasbelasting op het vestigingsklimaat. ,,

Nederland straalt uit not open for business te zijn", waarschuwde Gijs Strijker van werkgeversclub VNO-NCW.
Robert van der Jagt van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs vreest 'zeer grote verstoringen' en 'verslechtering van het vestigingsklimaat'.


[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2026 00:11:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220844505
Ergens was het oude systeem helemaal niet zo slecht.

Had alleen het percentage jaarlijks bepaald obv het gemiddelde rente percentage van Nederlandse spaarrekening en een gemiddelde stijging van europese beurzen of iets.

Dan heb je een keer pech en een keer mazzel.
  woensdag 20 mei 2026 @ 06:18:54 #61
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220844516
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 05:56 schreef Kickinalfa het volgende:
Ergens was het oude systeem helemaal niet zo slecht.

Had alleen het percentage jaarlijks bepaald obv het gemiddelde rente percentage van Nederlandse spaarrekening en een gemiddelde stijging van europese beurzen of iets.

Dan heb je een keer pech en een keer mazzel.
een fictieve belasting blijft fictief , niemand kan beweren dat jij dat rendement ook werkelijk behaald hebt
Dus is het juridisch niet houdbaar

hou er dan mee op
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220844559
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 06:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een fictieve belasting blijft fictief , niemand kan beweren dat jij dat rendement ook werkelijk behaald hebt
Dus is het juridisch niet houdbaar

hou er dan mee op
Dat klopt wel deels, maar nu een enorm complex systeem optuigen klinkt ook niet als zaligmakend.

Met o.a. toeslagen horen we al jaren dat het simpeler moet maar met box3 bewegen we compleet de andere kant op.
  woensdag 20 mei 2026 @ 06:49:47 #63
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220844563
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 06:47 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat klopt wel deels, maar nu een enorm complex systeem optuigen klinkt ook niet als zaligmakend.

Met o.a. toeslagen horen we al jaren dat het simpeler moet maar met box3 bewegen we compleet de andere kant op.
de echte rijken die krijgen ze toch niet en het meeste vermogen zit in stenen en die hebben ze vrijgesteld van vermogensbelasting, ok, nou hou er dan helemaal mee op

Op deze manier pak je de verkeerden, de arme mensen die uit nood op een caravanpark wonen en de huurder die aan het sparen is voor een eigen huis
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220844998
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 06:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de echte rijken die krijgen ze toch niet en het meeste vermogen zit in stenen en die hebben ze vrijgesteld van vermogensbelasting, ok, nou hou er dan helemaal mee op

Op deze manier pak je de verkeerden, de arme mensen die uit nood op een caravanpark wonen en de huurder die aan het sparen is voor een eigen huis
Dat, premie a, 18000 euro arbeidskorting en voedselbossen. Waar gaan we dat mee betalen? Box 3 afschaffen is zo’n 4,5 miljard.
  woensdag 20 mei 2026 @ 09:07:01 #65
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220845035
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:00 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat, premie a, 18000 euro arbeidskorting en voedselbossen. Waar gaan we dat mee betalen? Box 3 afschaffen is zo’n 4,5 miljard.
Nederland heeft een van de laagste schuld quotes in Europa ten opzichte van BNP
Daarnaast is de latente belasting claim in de pensioenpot een 2000 miljard euro maal 38% = 700 miljard euro

Dus Nederland heeft dus geen staatsschuld maar een staats tegoed

Daarnaast gaat de HRA eraf met een paar jaar dat scheelt ook jaarlijks 10 miljard
En de meeste toeslagen gaan verdwijnen

Daar kun je wel een paar extra voedselbossen mee betalen en ook wel een 150.000 illegalen wat koppen soep geven

quote:
AI-overzicht
De Nederlandse staatsschuld bedraagt momenteel circa 492 miljard euro, wat neerkomt op ongeveer 45% tot 48% van het bruto binnenlands product (bbp).
Dit is ongeveer ( 27.000) per inwoner en ruim onder de Europese schuldgrens van 60%.

Centraal Bureau voor de Statistiek | CBS
+4
De belangrijkste cijfers en actuele ontwikkelingen op een rij:

Omvang in euro's: De schuld ligt rond de 492 miljard euro.
Live schattingen schatten de teller zelfs al hoger in (richting de 500 à 560 miljard, afhankelijk van de exacte berekeningsmethode en actuele uitgiftes).

Schuldquote: Relatief gezien (als percentage van het bbp) is de schuld een van de laagste in Europa en historisch gezien gezond.
Europese norm: Met een schuldquote onder de 50% voldoet Nederland soepel aan de Europese begrotingsregels (het zogeheten Stabiliteits- en Groeipact).


[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2026 10:10:55 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220845893
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nederland heeft een van de laagste schuld quotes in Europa ten opzichte van BNP
Daarnaast is de latente belasting claim in de pensioenpot een 2000 miljard euro maal 38% = 700 miljard euro

Dus Nederland heeft dus geen staatsschuld maar een staats tegoed

Daarnaast gaat de HRA eraf met een paar jaar dat scheelt ook jaarlijks 10 miljard
En de meeste toeslagen gaan verdwijnen

Daar kun je wel een paar extra voedselbossen mee betalen en ook wel een 150.000 illegalen wat koppen soep geven
[..]

A. Hebben we nu wel of geen staatschuld, je post en je AI quote spreken elkaar tegen.
B. Welke invloed heeft die arbeidskorting van ¤18.000 op de 38 % latente belasting?
  woensdag 20 mei 2026 @ 11:11:07 #67
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220845939
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:01 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
A. Hebben we nu wel of geen staatschuld, je post en je AI quote spreken elkaar tegen.

als je de latente belastingvordering op de pensioenen neemt als tegoed , dan is er geen staatsschuld maar een staatstegoed van 200 miljard
quote:
B. Welke invloed heeft die arbeidskorting van ¤12.000 op de 38 % latente belasting?
de arbeidskorting is een korting op je belastbaar maandloon van 1000 euro en de 38% is het IB claim percentage op de pensioenen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 mei 2026 @ 11:22:46 #68
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220846016
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)in-loosdrecht-163688

Als D66 tegen dit soort rellen is, dan lijkt het toch handig als ze stoppen met samenwerken met partijen die deze rellen veroorzaken en goedpraten.
Jammer genoeg kun je van D66 eigenlijk niet verwachten dat ze enigzins consequent zijn op dit soort punten. Hetzelfde met internationaal recht, ze geven er hoog over op maar vervolgens blijkt niet uit hun acties dat ze het ook menen.
D66 heeft zich in gijzeling laten nemen door VVD en ze weten niet meer hoe ze eruit moeten komen. Gelukkig is Markuszower zich in een hoekje aan het verven dus zou je zeggen dat het kabinet echt niets meer anders kan dan samenwerking opzoeken met GL/PvdA.

Anders worden het nog lange drie jaren.
pi_220846082
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:22 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
D66 heeft zich in gijzeling laten nemen door VVD en ze weten niet meer hoe ze eruit moeten komen. Gelukkig is Markuszower zich in een hoekje aan het verven dus zou je zeggen dat het kabinet echt niets meer anders kan dan samenwerking opzoeken met GL/PvdA.

Anders worden het nog lange drie jaren.
Tja het is hun eigen keuze geweest om met VVD te formeren in plaats van PvdA.
PvdA zou er op dit moment verstandig aan doen om de huid duur te verkopen en alleen dit kabinet aan een meerderheid te helpen op het moment dat dit kabinet grote concessies doet.

Wat betreft Markuszower, het lijkt erop dat het D66 plan is hem weg te laten komen met een mea culpa'tje.
Uiteindelijk is natuurlijk belangrijker dat Ja21 bij het kruisje tekent dan dat ze oproepen tot geweld en relschoppers aansporen. Dat is het probleem met D66 omdat ze geen principes hebben maken ze consistent onbegrijpelijk domme keuzes.
pi_220847247
Onduidelijk waar miljarden van Defensie aan worden uitgegeven

Het is onduidelijk waar het ministerie van Defensie miljarden euro's precies aan uitgeeft. Het ministerie gebruikte in een tijd van oplopende wereldwijde spanningen veel afwijkende regels bij de inkoop van materieel en diensten, zonder goede onderbouwing.
https://www.nu.nl/politie(...)rden-uitgegeven.html
pi_220847265
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nederland heeft een van de laagste schuld quotes in Europa ten opzichte van BNP
Daarnaast is de latente belasting claim in de pensioenpot een 2000 miljard euro maal 38% = 700 miljard euro

Dus Nederland heeft dus geen staatsschuld maar een staats tegoed

Daarnaast gaat de HRA eraf met een paar jaar dat scheelt ook jaarlijks 10 miljard
En de meeste toeslagen gaan verdwijnen

Daar kun je wel een paar extra voedselbossen mee betalen en ook wel een 150.000 illegalen wat koppen soep geven
[..]

Sodemieter toch eens op met je AI gebazel
  Moderator woensdag 20 mei 2026 @ 14:23:07 #72
236264 crew  capricia
pi_220847355
Toch wel redelijk forse kritiek.

twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220847436
quote:
Lopen lokale asielprotesten uit de hand en houdt de politie relschoppers aan, dan zijn dat in zeker vier op de tien gevallen mensen van buiten de gemeente. Dat blijkt uit een NOS-analyse van de aanhoudingen van de afgelopen anderhalf jaar, voor zover de politie die bekendmaakte.

De grootste afstand had een 48-jarige Rotterdammer afgelegd, die in november op 143 kilometer van zijn woonplaats meedeed aan een relatief rustig verlopen 'lawaaiprotest'(opent in nieuw venster) in 's-Heerenberg, in de Achterhoek. Maar er was vorige week ook een inwoner van Emmen, die 114 kilometer van de Drentse stad werd aangehouden in Apeldoorn bij een demonstratie waarbij onder meer een voorbijrijdende auto werd belaagd.
https://nos.nl/artikel/2615095-4-op-de-10-opgepakte-relschoppers-bij-asielprotesten-komen-van-buiten-gemeente

Zoveel rellen, dezelfde vlaggen.. extreemrechtse netwerken zijn een gewelddadige opstand begonnen.
AIVD moet meer aandacht hebben... welke netwerken, welke adressen, welke namen.
Rechters moeten vooraf gebiedsverboden voor bepaalde datums opleggen aan die revolutionairen. Doen ze ook met voetbalhooligans.

Als dit doorsuddert kan er meer gebeuren dan vuurwerk gooien. Bewuste brandstichting, bewust bomleggingen en fysiek geweld tegen asielzoekers, politie, journalisten, gekozen bestuurders.
  woensdag 20 mei 2026 @ 14:37:21 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847452
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:04 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Sodemieter toch eens op met je AI gebazel
als er iets onjuist is dan hoor ik het graag
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220847621
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als er iets onjuist is dan hoor ik het graag
Laat dat AI gewoon weg
Heeft geen enkel nut en is irritant
pi_220847714
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:00 schreef Klopkoek het volgende:
Onduidelijk waar miljarden van Defensie aan worden uitgegeven

Het is onduidelijk waar het ministerie van Defensie miljarden euro's precies aan uitgeeft. Het ministerie gebruikte in een tijd van oplopende wereldwijde spanningen veel afwijkende regels bij de inkoop van materieel en diensten, zonder goede onderbouwing.
https://www.nu.nl/politie(...)rden-uitgegeven.html
Defensie geeft kijkcijferkanon van televisie een miljoenencontract

https://www.ftm.nl/artike(...)b995QEW8K%2FsEMms%3D

Alles lekker privatiseren en onderhands uitbesteden...
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:31:58 #77
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847728
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:14 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Laat dat AI gewoon weg
Heeft geen enkel nut en is irritant
voor mij niet , als ik terug kijk dan kan ik zien wat de conclusie was

de meesten die kalken maar wat onderbuik gereutel neer over rechts en links, dat zegt me niets
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220847741
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor mij niet , als ik terug kijk dan kan ik zien wat de conclusie was

de meesten die kalken maar wat onderbuik gereutel neer over rechts en links, dat zegt me niets
Je bent hier niet alleen
Ik ben erg benieuwd wat hier de regels voor zijn
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:36:29 #79
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847759
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:34 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Je bent hier niet alleen
Ik ben erg benieuwd wat hier de regels voor zijn
niemand kan mij op feitelijke onjuistheden betrappen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220847769
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
niemand kan mij op feitelijke onjuistheden betrappen
Daar gaat het ook niet om, ik heb het gebruik van AI aangekaart in feedback, lees daar wel wat de regels hierover zijn
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:42:43 #81
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847793
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:38 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Daar gaat het ook niet om, ik heb het gebruik van AI aangekaart in feedback, lees daar wel wat de regels hierover zijn
als ik een of ander uitgebreid onzinverhaal neer zet ,
dan is het wel goed volgens jou , want dat zie je maar al te vaak

als er wat feiten op een rijtje staan, daar kun jij niet tegen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:43:08 #82
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220847796
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:23 schreef capricia het volgende:
Toch wel redelijk forse kritiek.

[ x ]
Wat is tegenwoordig niet meer radicaal rechts?
Als je niet radicaal of extreem wordt genoemd dan tel je niet meer mee.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:45:32 #83
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220847820
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:38 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Daar gaat het ook niet om, ik heb het gebruik van AI aangekaart in feedback, lees daar wel wat de regels hierover zijn
Al kon je hem betrappen op feitelijke onjuistheden - wat doorgaans triviaal is -, hij zou het negeren en morgen hetzelfde gewoon op even analfabetische wijze nogmaals plaatsen. Je praat tegen het menselijke equivalent van een vergiet, er blijft echt nooit wat hangen.

Negeren is het beste wat je kan doen, maar dat geldt ondertussen voor vrijwel alles hier.
Antifa
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:47:25 #84
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847833
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:45 schreef VoMy het volgende:

[..]
Al kon je hem betrappen op feitelijke onjuistheden - wat doorgaans triviaal is -, hij zou het negeren
j e kunt MIJ niet betrappen op onjuistheden , daarvoor controleer ik de input aan bronnen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220847842
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als ik een of ander uitgebreid onzinverhaal neer zet ,
dan is het wel goed volgens jou , want dat zie je maar al te vaak

als er wat feiten op een rijtje staan, daar kun jij niet tegen

Ik krijg gewoon de schijt van dat AI gebruik dat kan ik zelf ook opzoeken daar heb ik jouw gebazel niet voor nodig
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:49:37 #86
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847850
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:48 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik krijg gewoon de schijt van dat AI gebruik dat kan ik zelf ook opzoeken daar heb ik jouw gebazel niet voor nodig
ok doe dat

en let niet op mij dan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220847891
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ok doe dat

en let niet op mij dan
Jij gooit die AI erin
Echt zeg
Kan dan net zo goed tegen een computer gaan kletsen
pi_220849103
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:23 schreef capricia het volgende:
Toch wel redelijk forse kritiek.

[ x ]
En terecht. We slaan nogal door…
pi_220849126
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
niemand kan mij op feitelijke onjuistheden betrappen
Nou...
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:32:36 #90
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220849133
quote:
10s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou...
wel op een afwijkende mening van het linkse fok gemiddelde
maar AI geeft niet een mening
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:34:08 #91
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220849147
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:51 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Jij gooit die AI erin
Echt zeg
Kan dan net zo goed tegen een computer gaan kletsen
Goed dat je aangeeft voorkeur te hebben voor een natuurlijke discussiepartner. Large Language Models (LLMs) kunnen als discussiepartners het nadeel hebben kunstmatig en emotieloos over te komen, in herhaling te vervallen en kunnen niet putten uit eigen fysieke ervaringen.

Wil je dat ik je een aantal handreikingen doe hoe om te gaan met forumgebruikers die zich onnodig veel bedienen van AI-gegenereerde posts?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220849160
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:34 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Goed dat je aangeeft voorkeur te hebben voor een natuurlijke discussiepartner. Large Language Models (LLMs) kunnen als discussiepartners het nadeel hebben kunstmatig en emotieloos over te komen, in herhaling te vervallen en kunnen niet putten uit eigen fysieke ervaringen.

Wil je dat ik je een aantal handreikingen doe hoe om te gaan met forumgebruikers die zich onnodig veel bedienen van AI-gegenereede posts?
Ik sta open voor handreikingen
  woensdag 20 mei 2026 @ 18:35:34 #93
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220849168
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:34 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Large Language Models (LLMs) kunnen als discussiepartners het nadeel hebben kunstmatig en emotieloos over te komen, in herhaling te vervallen en kunnen niet putten uit eigen fysieke ervaringen.
Ja nee dan kan je beter met een ingegraven FOK'er in gesprek gaan!
Antifa
pi_220849321
https://www.ad.nl/binnenl(...)stenrijkse~a446197a/

*voice-over* Dion Graus van anti-woke partij PVV zit nog steeds goed op zijn plek
pi_220849621
Ik wil graag nieuwe verkiezingen maar op voorwaarde dat heel rechts Nederland niet mag stemmen
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_220849623
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:44 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)stenrijkse~a446197a/

*voice-over* Dion Graus van anti-woke partij PVV zit nog steeds goed op zijn plek
Toch knap hoor je verantwoordelijkheid nemen nadat je je jarenlang misdraagt.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:45:29 #97
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220849947
quote:
Jeroen Dijsselbloem pleit voor nationale investeringsbank: 'We dreigen de boot te missen'

Vandaag 16:00

Oud-minister van Financiën en burgemeester van Eindhoven Jeroen Dijsselbloem is een van de ondertekenaars van een oproep voor de snelle komst van een nationale investeringsbank. In Sven op 1 waarschuwt hij dat Nederland cruciale kansen laat liggen doordat groeiende bedrijven te weinig financiering kunnen vinden. "We dreigen de boot te missen", vreest Dijsselbloem.

Op Verantwoordingsdag, de dag waarop het kabinet verantwoording aflegt over de besteding van belastinggeld, gaat de discussie opnieuw over de vraag of Nederland voldoende investeert in toekomstige groei. Volgens Dijsselbloem is dat niet het geval, vooral niet als het gaat om zogenoemd risicodragend kapitaal voor snelgroeiende bedrijven. Hij verwijst daarbij naar signalen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), dat waarschuwt dat met name zogenoemde scale-ups in Nederland moeilijk aan financiering komen zodra zij de startfase voorbij zijn.

Over de voortgang in Den Haag is Dijsselbloem kritisch, al ziet hij wel beweging. "Men is ermee bezig. Het staat natuurlijk inmiddels in het regeerakkoord. En er worden nog een paar agentschappen aangekondigd die zich gaan bezighouden met innovatie, en daarvoor overigens beperkt budget krijgen."

Volgens hem verzandt de discussie echter in bestuurlijke details: "Ik ben bang dat in Den Haag heel veel tijd gaat zitten in discussies over hoe die instellingen moeten worden ingericht. Alle beleidsdiscussies die we nu al tien jaar voeren over investeringsinstellingen bij de overheid."

Liberaal denken
Dijsselbloem stelt dat Nederland internationaal achterop raakt, omdat andere landen veel actiever investeren in innovatie en technologie. "Omdat daar het besef is dat de economie van de toekomst puur wordt gedreven door waar technologie zich goed ontwikkelt. In Nederland zitten we nog een beetje in het liberale denken van: de markt moet het werk doen en waarom is daar een rol voor de overheid? En het spijt me zeer, we missen op dit moment de boot. De grote investeringen die nodig zijn, gaan aan ons voorbij."

Volgens hem blijft de investeringsachterstand niet zonder gevolgen: "De investeringen zijn historisch laag in Nederland, in het hele bedrijfsleven. Amsterdam en Eindhoven scoren nog relatief goed, maar in andere Europese topregio’s, zoals Zuid-Duitsland, liggen de investeringen nog veel hoger. We doen het gewoon echt niet goed."

'Focus, tempo en power'

De oplossing ziet Dijsselbloem in snelle oprichting van een nationale investeringsbank. Hij pleit voor duidelijke actie rond Prinsjesdag. "Dus de bewindslieden moeten echt met elkaar de koppen bij elkaar steken en een aantal knopen doorhakken. Het zit op dit moment echt op focus. En wat mij betreft het allerbelangrijkste – wat het IMF recent ook heeft gezegd – Nederland heeft een enorme behoefte aan risicodragend kapitaal."

Dat kapitaal is volgens hem noodzakelijk om Nederlandse scale-ups te laten doorgroeien. Hij besluit met een duidelijke oproep: "We hebben tempo nodig, omdat om ons heen anderen veel sneller gaan dan wij. En we hebben volume nodig. Dus geef het echt power. Dus: focus, tempo en power."

Dijsselbloem benadrukt dat Nederland sterke uitgangsposities heeft, maar dat die onvoldoende worden benut. "We hebben in Nederland hele goede universiteiten en topinstituten, waaruit heel veel nieuwe startende bedrijfjes voortkomen."

Tegelijkertijd ziet hij een structureel probleem: "We hebben hier goud in handen, maar we financieren ze niet door. Daardoor groeien ze niet verder, of ze vertrekken naar de Verenigde Staten of naar Azië, waar investeerders wel klaarstaan."
https://www.nporadio1.nl/(...)en-de-boot-te-missen
pi_220849996
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:45 schreef VoMy het volgende:

[..]
Al kon je hem betrappen op feitelijke onjuistheden - wat doorgaans triviaal is -, hij zou het negeren en morgen hetzelfde gewoon op even analfabetische wijze nogmaals plaatsen. Je praat tegen het menselijke equivalent van een vergiet, er blijft echt nooit wat hangen.

Negeren is het beste wat je kan doen, maar dat geldt ondertussen voor vrijwel alles hier.
Precies, ik lees al tijden niks wat Michealmoore plaatst. Ik snap ook niet waarom dat soort pure bot accounts geen ban krijgen.
pi_220850014
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:35 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ja nee dan kan je beter met een ingegraven FOK'er in gesprek gaan!
Ik heb al lang geen woke tirades meer gelezen van die rare belg. Dat is ook alsof je tegen een LLM praat.
pi_220850018
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
j e kunt MIJ niet betrappen op onjuistheden , daarvoor controleer ik de input aan bronnen
Pak dan gewoon die bron erbij ipv dat ai-geouwehoer steeds, het is bloedirritant.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')