In het door jou zo graag aangehaalde AIVD rapport staat moslim extremisme al jaren op nummer 1 als grootste bedreiging voor ons land.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Allereerst: ik geef dit antwoord niet voor jou.
Dan nu het antwoord: ook het CBS houdt dit voor eerdere jaartallen bij.
Dan zie je dat de groep 15-18 jaar telkens religieuzer is dan latere leeftijdsgroepen. De 18-jarigen van 2000 of het jaar 2010 zitten inmiddels in een hogere leeftijdscategorie. Daardoor kun je zien dat dit bij trekt, ook bij moslims.
Deze data van het CBS komen overeen met het terugkerende VU onderzoek 'God in Nederland'. Dat sinds 1966 wordt uitgevoerd en sindsdien periodiek terugkeert. Zij volgen de cohorten.
Sowieso zien we ook dat moslims progressievere opvattingen hebben gekregen, positiever zijn aankijken tegen homoseksuelen en andere zaken.
De energie en organisatiekracht om dit om te draaien en ongedaan te maken zit primair niet bij de moslims.
edit: meestal wordt totaal vergeten dat migranten uit Marokko (Berbers, Rifgebergte) niet zoveel op hebben met het regime daar. Die zijn maar wat blij dat een Grondwet hen als minderheid beschermt (hopelijk). Migranten willen naar Europa juist omdat daar de Grondwet telt en niet de orthodoxe sharia.
Je concludeert hier toch echt dingen die totaal niet zijn op te maken uit de grafiek. Het is ook langer duidelijk dat de Islam de snelgroeiende religie onder jongeren is. Zo concludeerde Islamitische omroep in 2024 het volgende:quote:Op zondag 17 mei 2026 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Allereerst: ik geef dit antwoord niet voor jou.
Dan nu het antwoord: ook het CBS houdt dit voor eerdere jaartallen bij.
Dan zie je dat de groep 15-18 jaar telkens religieuzer is dan latere leeftijdsgroepen. De 18-jarigen van 2000 of het jaar 2010 zitten inmiddels in een hogere leeftijdscategorie. Daardoor kun je zien dat dit bij trekt, ook bij moslims.
Deze data van het CBS komen overeen met het terugkerende VU onderzoek 'God in Nederland'. Dat sinds 1966 wordt uitgevoerd en sindsdien periodiek terugkeert. Zij volgen de cohorten.
Sowieso zien we ook dat moslims progressievere opvattingen hebben gekregen, positiever zijn aankijken tegen homoseksuelen en andere zaken.
De energie en organisatiekracht om dit om te draaien en ongedaan te maken zit primair niet bij de moslims.
edit: meestal wordt totaal vergeten dat migranten uit Marokko (Berbers, Rifgebergte) niet zoveel op hebben met het regime daar. Die zijn maar wat blij dat een Grondwet hen als minderheid beschermt (hopelijk). Migranten willen naar Europa juist omdat daar de Grondwet telt en niet de orthodoxe sharia (met alle vrijheid om niet langer de moskee te bezoeken - wat dus in Nederland ook gewoon massaal heeft plaatsgevonden).
Dit staat dus haaks op jouw claim dat jongere generaties juist religieuzer zouden zijn.quote:In 2024 kende Nederland een opvallende verschuiving in religieuze demografie: de islam is inmiddels de snelst groeiende religie onder jongeren, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vorige week.
Het algemene aandeel religieuzen steeg licht van 42% in 2023 naar 44% in 2024, met een sterke groei van de islam, vooral onder jongeren van 18 tot 25 jaar.
Momenteel vormen moslims ongeveer 6% van de bevolking, voornamelijk geconcentreerd in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De moslimgemeenschappen bestaan vooral uit burgers met een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Indonesische, Iraakse en Syrische achtergrond.
Al jaren daalt het aantal religieuzen gestaag, maar die trend lijkt nu tot stilstand gekomen. Katholieken blijven de grootste groep, gevolgd door protestanten en moslims.
Opvallende uitkomst ia dat jongvolwassenen (18-25 jaar) het minst religieus zijn, terwijl ouderen (75+) juist overwegend religieus blijven. Moslims blinken echter uit in betrokkenheid bij alle leeftijdsgroepen: bijna de helft bezoekt maandelijks de moskee.
De groeiende populariteit van de islam onder jongeren in het algemeen weerspiegelt een bredere spirituele zoektocht binnen de samenleving.
Bron
Je slaat ontzettend wild om je heen met feiten van het CBS. Laat ons dan eens zien dat dit bijvoorbeeld 10 jaar geleden ook zo hoog was in de doelgroep tussen de 15-18. Ik geloof er namelijk helemaal niets van. Het is bijna onmogelijk met alle instroom van de laatste 10 jaar. Maar aangezien je dit hier constant loopt te roepen, ben ik erg benieuwd.quote:Op zondag 17 mei 2026 23:18 schreef Klopkoek het volgende:
Zoals ik al zei, ik gaf het antwoord niet voor HowardRoark.
Ik kon dit verwachten en voorspellen.
Je jongleert nu vrijelijk met de leeftijdscategorieën (de minst religieuze 'jongvolwassenen' is niet de categorie 15-18, die in alle jaartallen van deze eeuw religieuzer zijn dan latere leeftijden).
Het is één en al onzin en trieste manipulatie (en lang niet elke migrant is een moslim - nog zo een manipulatie).
Gelukkig mag racisme wel gewoon nog.quote:Op maandag 18 mei 2026 08:11 schreef capricia het volgende:
[modbreak]
Kappen met die persoonlijke aanvallen.![]()
[/modbreak]
Smerig tuig.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:42 schreef Bluesdude het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Met zulke vaderlandslievenden heb je geen vijanden meer nodig
Wie slaat hier nu wil om zich heen? Zijn dat de verspreiders van apocalyptische verhalen en angstbeelden (die zelf een orthodoxe staat en samenleving voor staan) of is dat de kant die een paar procent wel mee vindt vallen. Sterker: een beetje Islam in Nederland is een verrijking, zouden anderen van kunnen leren.quote:Op zondag 17 mei 2026 23:48 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Je slaat ontzettend wild om je heen met feiten van het CBS.
https://nos.nl/artikel/26(...)-gaat-voor-nu-te-verquote:Raad van State: uitsluiten van politieke partijen gaat voor nu te ver
De Raad van State is kritisch op het plan van D66 en GroenLinks-PvdA om politieke partijen te kunnen uitsluiten bij verkiezingen. Het adviesorgaan vindt het "op dit moment een te vergaande beperking".
D66 en GroenLinks-PvdA willen dat politieke partijen die meedoen aan de Tweede Kamervekiezingen een interne partijdemocratie hebben. Zo moeten ze leden hebben, die kunnen meebeslissen over de kandidatenlijst en invloed hebben op het verkiezingsprogramma.
Een nog op te richten Nederlandse autoriteit politieke partijen (Napp) zou hier op moeten toezien. Als een partij de regels niet volgt, kan die volgens het voorstel uitgesloten worden van de verkiezingen. Dat zou op dit moment alleen gelden voor de PVV: die partij heeft één lid, partijleider Geert Wilders.
Regels nog te onduidelijk
Volgens de Raad van State is in het wetsvoorstel nu nog niet helemaal duidelijk aan welke regels politieke partijen precies moeten voldoen. Daar moet wat betreft het adviesorgaan eerst beter over gediscussieerd worden, onder meer in het parlement.
Ook speelt mee dat in het wetsvoorstel staat dat politici na uitsluiting ook niet meer met een blanco lijst, zonder partijnaam, kunnen meedoen aan de verkiezingen. Dit is volgens de Raad van State "te ingrijpend", omdat het mensen het recht ontneemt om zelf verkozen te worden (passief kiesrecht).
Het adviesorgaan merkt verder op dat politieke partijen ook met deze wet nog onder de regels van de interne partijdemocratie kunnen uitkomen. Zo kan een partij de statuten zo opstellen, dat er alsnog nauwelijks mensen in aanmerking komen om lid te worden.
Verder vindt de Raad van State het niet logisch om leden elk vier jaar inspraak te geven in het partijprogramma, zoals nu in het plan van D66 en GroenLinks-PvdA staat. Beter zou het zijn om dat voor elke Tweede Kamerverkiezingen te doen.
De Tweede Kamer gaat nu verder praten over het voorstel. Daarna wordt duidelijk of de partijen de adviezen van de Raad van State overnemen.
Sommige werkgevers zijn ook gewoon toxisch. Ik meen het oprecht dat werk of het voeren van een onderneming je het gelukkigst maakt. Hele dagen thuiszitten is killing.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:59 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat hangt toch echt af van wat er met mensen aan de hand is. Werk vraagt veel van mensen, op organisatorisch vlak, op intellectueel vlak, op lichamelijk vlak, op sociaal vlak, enzovoort. Als iemand baat heeft bij (meer) werk zullen de zorgverleners die bij die persoon betrokken zijn en het UWV daar zeker op aansturen. Het komt echter ook dikwijls voor dat minder of niet werken wél het best is voor de persoon in kwestie, de meeste mensen vallen immers niet voor de lol langdurig uit op hun werk. Dat moet je ook gewoon erkennen.
De reden is voornamelijk leugens, geld en propaganda. Aangedreven door polarisatie tussen elites.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:22 schreef capricia het volgende:
de reden dat mensen PVV stemmen, te adresseren.
Hoe is het met je vso? Kan je topic niet meer vinden, dus antwoord maar daar.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:34 schreef phpmystyle het volgende:
Sommige werkgevers zijn ook gewoon toxisch. Ik meen het oprecht dat werk of het voeren van een onderneming je het gelukkigst maakt. Hele dagen thuiszitten is killing.
ik moet zeggen dat een hele dag thuis is een traktatie voor me, als oudere zijnde (niet zo oud als Poetin)quote:Op maandag 18 mei 2026 13:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sommige werkgevers zijn ook gewoon toxisch.
Ik meen het oprecht dat werk of het voeren van een onderneming je het gelukkigst maakt.
Hele dagen thuiszitten is killing.
Dat topic hoef ik niet meer op te poken..quote:Op maandag 18 mei 2026 13:44 schreef nostra het volgende:
Hoe
[..]
Hoe is het met je vso? Kan je topic niet meer vinden, dus antwoord maar daar.
PVV pest kan gezond zijn voor de democratie.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:22 schreef capricia het volgende:
Ik krijg toch het gevoel dat het speciaal bedacht is om de PVV te pesten. Terwijl D66 en GroenLinks-PvdA er beter aan doen om de onvrede en de reden dat mensen PVV stemmen, te adresseren.
Misschien niet direct tegen de PVV, maar voornamelijk het idee dat je a la Trump/PVV iemand kan hebben die de verkiezingen wint en zonder verdere tegenspraak diverse wetten/partij standpunten kan doorvoeren.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:22 schreef capricia het volgende:
Deze is wel interessant:
[..]
Ik krijg toch het gevoel dat het speciaal bedacht is om de PVV te pesten. Terwijl D66 en GroenLinks-PvdA er beter aan doen om de onvrede en de reden dat mensen PVV stemmen, te adresseren.
Het adviesorgaan waarschuwt ook voor onevenredige inbreuk op de verenigingsvrijheid en het kiesrecht.
Het is ook gewoon een veel te vergaande beperking van het passief kiesrecht.
Terechte kritiek van de RvS dus.
Het is niet per se speciaal bedacht om de PVV te pesten. Het is wel zo dat op dit moment de PVV de enige is die geen interne democratie heeft. Ik denk dat het niet verkeerd is om daar regels over op te stellen, maar dat het dan wel belangrijk is dat dat goed in elkaar steekt. Als de RvS nog aanmerkingen heeft op dit plan, lijkt het me goed dat daar gehoor aan wordt gegeven en men gaat kijken hoe dit aan te pakken dat het wél goed in elkaar steekt.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:22 schreef capricia het volgende:
Deze is wel interessant:
[..]
Het adviesorgaan waarschuwt ook voor onevenredige inbreuk op de verenigingsvrijheid en het kiesrecht.
Het is ook gewoon een veel te vergaande beperking van het passief kiesrecht.
Terechte kritiek van de RvS dus.
Aan de andere kant zou je denken dat het "bestaan van de democratie" vanuit zichzelf al genoeg beschermingsmiddelen moet hebben en dat dat niet afhankelijk moet zijn van een (papieren) organisatie structuur van de partij die op dat moment toevallig aan de macht is.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is niet per se speciaal bedacht om de PVV te pesten. Het is wel zo dat op dit moment de PVV de enige is die geen interne democratie heeft. Ik denk dat het niet verkeerd is om daar regels over op te stellen, maar dat het dan wel belangrijk is dat dat goed in elkaar steekt. Als de RvS nog aanmerkingen heeft op dit plan, lijkt het me goed dat daar gehoor aan wordt gegeven en men gaat kijken hoe dit aan te pakken dat het wél goed in elkaar steekt.
Sorry, maar ik kan hier niks mee. Geen concrete informatie over de Islam. Wat heet, het gaat specifieker over Christenen. Jij bent de enige die zelf even bepaald dat het geen uitzondering vormt. Dat wordt nergens benoemd.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wie slaat hier nu wil om zich heen? Zijn dat de verspreiders van apocalyptische verhalen en angstbeelden (die zelf een orthodoxe staat en samenleving voor staan) of is dat de kant die een paar procent wel mee vindt vallen. Sterker: een beetje Islam in Nederland is een verrijking, zouden anderen van kunnen leren.
De sharia is inderdaad meer dan onwenselijk - ook de vorm zonder lijfstraffen - maar dan heb je het over 'procenten van procenten' in aanhang (ik vermoed zo dat een groot deel van PVV en FvD lijfstraffen ook wel ziet zitten; volksvertegenwoordigers hebben dat uitgesproken). Een kleine minderheid van een kleine minderheid.
Dat de groep tot 18 jaar religieuzer is dan de groepen boven hen is al heel lang zo. Hier het jaar 2009:
https://jeugdmonitor.cbs.(...)in%20de%20minderheid
Het moskeebezoek is bij latere leeftijdsgroepen eveneens lager, in 2009 en ook nu.
Wanneer je deze cohorten over langere tijd volgt, wat de Vrije Universiteit doet, dan zie je duidelijk een ontwikkeling.
De 18 jarigen van 2009 zijn inmiddels ouder dan 35. Onder deze groep is het aantal religieuzen al lang niet meer 54%.
Dat ligt onder de 40% en bij de groep 25-35 zelfs 33%. De Islam vormt geen uitzondering op dat patroon en nogmaals, minimaal de helft ziet nooit een moskee van binnen.
Een tijd geleden hebben we hier ook een discussie gehad over een partij zoals FvD: op papier een 'democratische' ledenpartij. Maar in praktijk hebben die leden niets in te brengen, want de statuten zijn zo opgesteld dat dan een hoog % van de leden fysiek aanwezig moet zijn om bijvoorbeeld iets tegen het bestuur te kunnen inbrengen qua tegenstem.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is niet per se speciaal bedacht om de PVV te pesten. Het is wel zo dat op dit moment de PVV de enige is die geen interne democratie heeft. Ik denk dat het niet verkeerd is om daar regels over op te stellen, maar dat het dan wel belangrijk is dat dat goed in elkaar steekt. Als de RvS nog aanmerkingen heeft op dit plan, lijkt het me goed dat daar gehoor aan wordt gegeven en men gaat kijken hoe dit aan te pakken dat het wél goed in elkaar steekt.
Natuurlijk wel, en dat weet je zelf ook wel. Gespeelde naiviteit trapt niemand in. Wees er dan in ieder geval eerlijk over.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is niet per se speciaal bedacht om de PVV te pesten.
Mwah, dat is het wel en je moet eigenlijk niet je politieke tegenstanders op procedurele gronden willen verbieden/ontplatformen.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is niet per se speciaal bedacht om de PVV te pesten.
Tot welgeteld één seconde na de verkiezingsuitslag.quote:
Het is sws erg vaag dat specifiek D66 en GroenLinks-PvdA partijen die hun niet aanstaan willen uitsluiten.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, dat is het wel en je moet eigenlijk niet je politieke tegenstanders op procedurele gronden willen verbieden/ontplatformen.
Dit is natuurlijk gericht tegen de pvv. Of dat terecht is : daar kun je het over hebben.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is sws erg vaag dat specifiek D66 en GroenLinks-PvdA partijen die hun niet aanstaan willen uitsluiten.
Dat zou veel breder gedragen moeten worden dan D66 en GroenLinks-PvdA alleen, als je al zoiets wil.
Kan me best wel voorstellen dat er constitutionele ruimte is voor meer regels over interne partijdemocratie, maar ik vind de voorgestelde sanctie (complete uitsluiting) ook gewoon disproportioneel.
Waarom blijf je hier steeds mee komen? Zijn er dan ook niet-objectief identificeerbare ziekten? Zo ja, welke dan? Bestaat een ziekte pas als deze door de medische wetenschap en onder behandelaars goed begrepen wordt? Jaagt men zolang dat niet het geval is in de medische wetenschap en onder behandelaars dan een fantoom na?quote:Op maandag 18 mei 2026 13:34 schreef phpmystyle het volgende:
Mensen die zijn uitgevallen door ernstige ziektes zoals beroertes, kanker, of van een heftruck zijn gevallen zijn objectief identificeerbaar ziek.
Zou het ook kunnen dat mensen zenuwachtig zijn omdat een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige in een half uur tot drie kwartier geacht worden een oordeel te vellen over een cliënt die zij nog nooit gezien hebben? En waarbij dat oordeel een enorme impact op hun bestaanszekerheid kan hebben?quote:Maar heel veel mensen zijn vooral zenuwachtig voor die keuringen is mijn indruk omdat ze zelf ook wel aanvoelen dat het een grijs gebied is waar ze zich in bevinden. Een beetje vermoeidheid, een beetje mentale klachten, een klein pijntje.
Daarom bestaan daar ook grondige methoden voor verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen om dat te beoordelen. Waarom meen jij in de positie te zijn om deze beoordelingen in zijn algemeenheid in twijfel te trekken?quote:Er is niemand die dat wil en zal bagatelliseren, maar de consequenties van definitief iemand arbeidsongeschikt verklaren zijn voor zowel het individu als de maatschappij erg groot.
Ja. En dan ga je dus een wet opstellen (en een best wel belangrijke wet over ons kiesstelsel) omdat 1 partij je niet aanstaat. Dat kan nooit de bedoeling zijn, lijkt me.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk gericht tegen de pvv. Of dat terecht is : daar kun je het over hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |