abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220678810
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:06 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Hij heeft zijn bedrijfswoning moeten verkopen en ik verwacht dat vandaag alles afgerond zal worden. Maar dat komt maand voor maand op de rekening die rente betalingen.
Vandaag al? Dat is dan sneller dan verwacht (half mei meen ik).

Edit: het staat er bij :7 *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 29-04-2026 16:59:48 ]
Pecunia non olet
pi_220678978
Om nog even terugtekomen bij de pandjes van Kas die op de veiling komen, ze zijn allen verhuurd, en dat is niet gunstig. Even Gegoogled.

Een verhuurd huis dat op een veiling wordt verkocht, brengt doorgaans aanzienlijk minder op dan de marktwaarde in lege staat.

Hier zijn de belangrijkste punten met betrekking tot de opbrengst:

Waarde in verhuurde staat: De opbrengst ligt vaak tussen de 50% en 85% van de WOZ-waarde. In sommige gevallen wordt ongeveer 60% van de vrije verkoopwaarde aangehouden.

Factoren die de prijs beïnvloeden: De uiteindelijke veilingprijs hangt sterk af van de staat van het pand en de huurvoorwaarden (bijvoorbeeld de hoogte van de huur en de duur van het contract).

Verhuurd op de veiling: Het is belangrijk om te weten dat een verhuurde woning verkocht kan worden met de huurder er nog in. De nieuwe eigenaar neemt dan de rol van verhuurder over en de huurder geniet huurbescherming.

Veilingrisico's: Hoewel een veiling zorgt voor een snelle verkoop, is er minder prijszekerheid en zijn de kosten (zoals notariskosten) vaak hoger in vergelijking met een verkoop via een makelaar.

Kortom, de verhuurde staat en de gedwongen aard van veel veilingen leiden vaak tot een lagere opbrengst dan bij een onderhandse verkoop.

Ik ben benieuwd of we er uitspringen in schijf 1a, voor die andere schijven zie ik het somber in, en tevens weten we niet of er vieze spelletjes gespeeld worden.
pi_220679667
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:38 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Balen dat de veiling pas op 26 mei is. En dan is ons geld er natuurlijk ook niet direct ....
Ik ga er vooralsnog vanuit dat het in ieder geval voor 1A inclusief rente terugkomt.
pi_220679712
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:55 schreef FINONAF het volgende:
Diverse woningen van projecten in Zaandam van Kl**nn***nhuis bij SIG worden op 26 mei aanstaande geveild. Zelf zit ik in drie projecten van deze vier. Allen schijf 1a. Ik verwacht dat de investering in ieder geval terugkomt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
J.A. Zandlevenstraat nummer 7 wordt verhuurd aan een Tussenfasen huis voor ex-gedetineerden. Ik neem aan via een zorginstelling.
pi_220679713
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:05 schreef quepos het volgende:
... en tevens weten we niet of er vieze spelletjes gespeeld worden.
Veilingkopers zijn een old boys netwerk met onderlinge afspraken. Éen gaat er serieus (maar wel erg laag want geen concurrentie) bieden en de afspraak is dan de overige samenzweerders een niet-bied vergoeding krijgen van de bieder. En bij een volgende veiling is de ander dan aan de beurt.
Althans zo was het 20 jaar geleden, maar ik denk niet dat dat veel veranderd is.
pi_220679725
Heeft SiG niet ook een pandrecht op de huurinkomsten? Zouden ze dat al enige tijd incasseren nu de eigenaar de hypotheek niet betaald?
pi_220679730
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:22 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Veilingkopers zijn een old boys netwerk met onderlinge afspraken. Éen gaat er serieus (maar wel erg laag want geen concurrentie) bieden en de afspraak is dan de overige samenzweerders een niet-bied vergoeding krijgen van de bieder. En bij een volgende veiling is de ander dan aan de beurt.
Althans zo was het 20 jaar geleden, maar ik denk niet dat dat veel veranderd is.
Klinkt als eenzelfde systeem als de bouwfraude _O-
pi_220679811
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:22 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
J.A. Zandlevenstraat nummer 7 wordt verhuurd aan een Tussenfasen huis voor ex-gedetineerden. Ik neem aan via een zorginstelling.
Als ik het goed begrijp moet een koper het huurcontract respecteren omdat er in de hypotheekakte geen huurbeding is opgenomen (hetgeen logisch is bij SIG panden). Maar ik lees op de veilingsite geen informatie over het huurcontract, behalve een huursom ten tijde van het afsluiten van de SIG lening door Kas. Moet een koper dan maar de gok nemen dat het contract over niet al lange tijd afloopt en dat de huursom niet te gek laag is? Zelf onderzoek doen kan altijd natuurlijk, maar noch Kas noch de huurder zal verplicht zijn antwoord te geven.
pi_220679873
quote:

[..]
Dat idee had ik dus ook, misschien nog wel vriendjes van Kas ook.
  woensdag 29 april 2026 @ 19:57:44 #161
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220679967
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 19:30 schreef obligataire het volgende:
Die Martha toch maar meegenomen, hogere inleg dan normaal, maar de rente en het risico verhouden zich gunstig m.i. Officieel 18 maanden maar dat zullen er wel 40 worden , kein problem für den Obli. Je moet ergens met het geld naar toe, komt zóveel terug de laatste tijd.......
Ja, je moet toch wat idd...
Martha is, net als die andere recente verzorgingshuizen, een project dat ook weer aan Harthoorn gelieerd is. Net als al die hotelprojecten in Z-Duitsland trouwens. Weliswaar in de vorm van joint-ventures, maar ik vrees dat die constructies voornamelijk bedoelt zijn als camouflage, om de vergunningverlener om de tuin te kunnen leiden.
pi_220680143
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 11:37 schreef Fredericm het volgende:
Linkje Kaynak bij collin, nederlands project met eerste hypotheek 8%

SPOILER
+ Nieuw gebouw met luxe uitstraling op goede locatie
- 5.8 M¤ vind ik erg veel, ik kan niet echt iets vergelijkbaars vinden op funda-in-business
+ Meerdere huurders, bevestigd via google en google maps
- Hij is zelf ook huurder met zijn "Studio Fuente" interieurwinkel. Sowieso helemaal verhuurd klopt ook niet want op de facebookpagina van voorgenoemde winkel wordt ruimte te huur aangeboden. De google reviews van de winkel zijn geweldig maar lijken mij nep.
+/- Ik kan geen reviews vinden van zijn andere zaak Mert Expert Afbouw (aka M.E. Afbouw V.O.F., aka stucmijnhuis.nl). Geen negatieve reviews is goed, helemaal geen reviews is een beetje raar. Mogelijk laat hij zich alleen door andere bedrijven inhuren.
- extra werkkapitaal, dus krap bij kas?

Al met al voor mij geen grote rode vlaggen maar wel de nodige vraagtekens. Ik laat mijn investering staan op basis van de courantheid van het pand (en vanwege de sunk cost fallacy: teveel tijd in gestoken om mijn investering terug te trekken :N). Ik houd u op de hoogte.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:23:38 #163
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220680146
Inmiddels is het pand van de gemixte artiest (CCF) voor de tweede keer van Funda verdwenen.... Een beetje vermoeiend wel, dit knipperlicht gedrag. Maar niet iets om me zorgen over te maken.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:28:54 #164
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220680181
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:23 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Al met al voor mij geen grote rode vlaggen maar wel de nodige vraagtekens.
De rode vlag die ik hier onmiddelijk zag was coach Niels K.
Zolang zijn project Mo.C. Gro*p / R*f*el V**rtman niet volledig is afgewikkeld, mag hij op het strafbankje blijven zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 29-04-2026 20:56:27 ]
pi_220680463
quote:

[..]
Ik weet dat banken vaak zelf meebieden om dit soort manipulaties tegen te gaan,
Ik weet niet of SiG dat ook doet (ik hoop het wel). Ze moeten dan wel zelf genoeg geld voor het geval ze uiteindelijk de hoogste bieder zijn.
pi_220680665
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:56 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik weet dat banken vaak soms zelf meebieden om dit soort manipulaties tegen te gaan,
Ik weet niet of SiG dat ook doet (ik hoop het wel). Ze moeten dan wel zelf genoeg geld voor het geval ze uiteindelijk de hoogste bieder zijn.
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.....

[ Bericht 1% gewijzigd door paardendokter op 30-04-2026 12:53:30 ]
pi_220680748
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:23 schreef InVestEerder het volgende:
Inmiddels is het pand van de gemixte artiest (CCF) voor de tweede keer van Funda verdwenen.... Een beetje vermoeiend wel, dit knipperlicht gedrag. Maar niet iets om me zorgen over te maken.
Wat ik vooral vermoeiend vind is dat er al 7 maanden geen rente betaald wordt zonder goede reden en dat CCF het allemaal op zijn beloop laat. Vind dat dicht bij minachting van de investeerders komen.
pi_220681021
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:17 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.....
Ik denk het wel.
Maar goed, leg maar eens uit dan wat ik niet goed begrepen heb.
pi_220681125
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat ik vooral vermoeiend vind is dat er al 7 maanden geen rente betaald wordt zonder goede reden en dat CCF het allemaal op zijn beloop laat. Vind dat dicht bij minachting van de investeerders komen.
Ik kreeg bijna 2 maanden geleden dit bericht, daar moeten we het maar mee doen…

Een kleine vertraging kan gebeuren, maar als het zo lang duurt dan valt de geldlener toch wel iets te verwijten zou je zeggen.

SPOILER
pi_220681909
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 22:12 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik denk het wel.
Maar goed, leg maar eens uit dan wat ik niet goed begrepen heb.
Lening bij bank: bank is crediteur
Lening bij SIG: de crowd is crediteur. SIG is uitsluitend vertegenwoordiger/lasthebber van de crowd.....
pi_220682541
Kayak staat open voor wie wil ;)
Pecunia non olet
pi_220682903
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 11:02 schreef obligataire het volgende:
Kayak staat open voor wie wil ;)
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom die 1e hypotheek zich beperkt tot het te lenen bedrag, m.a.w. waarom wordt er geen overmarge genomen voor kosten en achterstallige rente en dergelijke. Bij particulieren is dat usance, ik meen zo'n 30 % boven het leenbedrag, waarom niet bij bedrijfsmatig vastgoed. Iemand?
pi_220683069
Dat is bij CF leningen voor commercieel vastgoed precies hetzelfde, in de hypotheekakte staat altijd een opslag voor rente en kosten van 30-40%.
pi_220683116
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 08:42 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Lening bij SIG: de crowd is crediteur. SIG is uitsluitend vertegenwoordiger/lasthebber van de crowd.....
Des te meer mensen die belang hebben bij een hoge opbrengst en zich in het biedproces kunnen mengen.

Ik denk eerlijk gezegd dat de tijd van afspraken wel een beetje voorbij is, zeker voor woningen. In de tijd dat die veilingen fysiek waren was het vrij logisch, als je iedere keer dezelfde mannen bij elkaar hebt dan maak je wel eens een praatje. Tegenwoordig is het bieden vooral online dus het is echt geen klein groepje ons-kent-ons meer.
pi_220683136
Ik ben trouwens best onder de indruk van de snelheid waarmee SIG de huisjes van Kas onder de hamer brengt. Ik zit in Ruitenveen en Zandlevenstraat en daar is tot begin november nog aan de renteverplichtingen voldaan. We zijn nog geen half jaar later... kennelijk was het al snel duidelijk dat Kas er geen zin meer in had.
pi_220683228
De çemrekjes staan al open. Ruim meegedaan.
Pecunia non olet
pi_220683772
Idem. Rente is zakelijk nog wel acceptabel voor het zeer lage risico.
pi_220684118
Zwartbroekstr**t van SIG had 29 april moeten aflossen. Ben benieuwd of dat één dezer dagen gebeurt, is een pandje van Lex van H*epen.

Aflossingen van andere pandjes duurde vorig jaar vrij lang.
pi_220684431
quote:
14s.gif Op donderdag 30 april 2026 13:42 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ik ben trouwens best onder de indruk van de snelheid waarmee SIG de huisjes van Kas onder de hamer brengt. Ik zit in Ruitenveen en Zandlevenstraat en daar is tot begin november nog aan de renteverplichtingen voldaan. We zijn nog geen half jaar later... kennelijk was het al snel duidelijk dat Kas er geen zin meer in had.
Ik heb nog niks gehoord over het bungalowpark in Bathmen dat volgens mij al een jaar achterstand heeft. Hopelijk betekent dat dat er een koper of nieuwe financier gevonden is, een veiling zal wel helemaal weinig opleveren.
pi_220684487
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:56 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik heb nog niks gehoord over het bungalowpark in Bathmen dat volgens mij al een jaar achterstand heeft. Hopelijk betekent dat dat er een koper of nieuwe financier gevonden is, een veiling zal wel helemaal weinig opleveren.
Laatste update is van februari
quote:
Wij blijven namens u:
de voortgang van de geldnemer nauwgezet volgen
beoordelen of een herfinanciering tot volledige aflossing kan leiden
parallel de mogelijkheden voor verkoop onder de best haalbare omstandigheden voorbereiden
sturen op een zo optimaal mogelijk resultaat voor investeerders

Zodra de geldnemer erin slaagt tot volledige aflossing te komen via herfinanciering, wordt dit direct verwerkt. Indien dit uitblijft, zetten wij de route richting verkoop voort.
pi_220684616
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:51 schreef quepos het volgende:
Zwartbroekstr**t van SIG had 29 april moeten aflossen. Ben benieuwd of dat één dezer dagen gebeurt, is een pandje van Lex van H*epen.

Ruim een half jaar dubbele rente idd, heb ik zelf geen probleem mee. Wat dat betreft is SIG heel consequent.
pi_220684638
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Laatste update is van februari
[..]

In de mail van begin maart werd gesproken over overleg over herfinanciering elders, gesprekken met een potentiële koper en dat het traject naar veiling in gang was gezet.
pi_220684717
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:31 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
In de mail van begin maart werd gesproken over overleg over herfinanciering elders, gesprekken met een potentiële koper en dat het traject naar veiling in gang was gezet.
Die update heb ik niet gehad. In februari waren het plannen voor herfinanciering, maar gezien pandjes SiG denk ik niet dat Kas daar heel actief mee bezig is.
pi_220684955
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Die update heb ik niet gehad. In februari waren het plannen voor herfinanciering, maar gezien pandjes SiG denk ik niet dat Kas daar heel actief mee bezig is.
Ben benieuwd wie er berooid uitkomt? Kas of de investeerders, hij heeft bij GVE ook nog een recreatiepark lopen, waar ik niet veel meer van verwacht.
pi_220685050
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:16 schreef quepos het volgende:

[..]
Ben benieuwd wie er berooid uitkomt? Kas of de investeerders, hij heeft bij GVE ook nog een recreatiepark lopen, waar ik niet veel meer van verwacht.
Kas denk ik zeker, maar investeerders ook een deel verwacht ik.
pi_220685437
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Kas denk ik zeker....
Beleggen met geleend geld, what could possibly go wrong?
pi_220685592
Weinig KOM liefhebbers hier, maar dit lijkt mij een prima project:

https://www.kapitaalopmaa(...)raat-Den-Haag-Deel-1
pi_220685883
quote:
14s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Weinig KOM liefhebbers hier, maar dit lijkt mij een prima project:

https://www.kapitaalopmaa(...)raat-Den-Haag-Deel-1
Geen verkeerde, grootste nadeel is de korte, misschien wel heel korte, looptijd. Heb wel toegezegd, in afwachting van de 90% inschrijving.
Pecunia non olet
pi_220686002
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Geen verkeerde, grootste nadeel is de korte, misschien wel heel korte, looptijd. Heb wel toegezegd, in afwachting van de 90% inschrijving.
Dat zou zomaar kunnen, de dochter schrijft in haar emigratieverhaal:
"Tegelijkertijd hebben we ons droomhuis op Curaçao gekocht. Een mooie familiewoning. Dat maakt het heel concreet. En het leuke is: er komt waarschijnlijk familie tegenover ons te wonen. Dat delen maakt het extra bijzonder."

Aan de andere kant - de beste man heeft het huis net gekocht. Vragen, vragen.

https://www.funda.nl/deta(...)tstraat-10/89557386/
pi_220686756
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Kas denk ik zeker, maar investeerders ook een deel verwacht ik.
Iemand toevallig t linkje van het gve project ? Ik kan deze nergens terug vinden
-
pi_220686768
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Inschrijven niet meer mogelijk. Zit al voor 90% vol
pi_220686782
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:07 schreef bonenstaak het volgende:

[..]
Iemand toevallig t linkje van het gve project ? Ik kan deze nergens terug vinden
Zoek in je account op 26480
pi_220688149
Hele lage rente goede zekerheden op bedrijfspanden bij Collin
Linkje
SPOILER
pi_220688254
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:05 schreef Fredericm het volgende:
Linkje
SPOILER
Ook lage kosten.....
Pecunia non olet
pi_220688275
quote:
Linkje
SPOILER
Er staan wel wat onjuistheden in ebi. Leenbedrag 910k ipv 900k en looptijd 9 maanden ipv 36 maanden in betaalschema.

Edit: is inmiddels aangepast door Collin.

[ Bericht 2% gewijzigd door delcielo op 01-05-2026 14:32:07 ]
pi_220688441
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Inschrijven niet meer mogelijk. Zit al voor 90% vol
Zojuist mijn inzet bij KOM volgestort.
Pecunia non olet
pi_220688602
quote:
Linkje
SPOILER
Het zal allemaal best maar ik ga het echt niet meer lezen als de bruto rente onder de 7% zit. Dan zijn er m.i. betere opties om je geld weg te zetten.
pi_220688627
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zojuist mijn inzet bij KOM volgestort.
Ik moet zeggen dat dit project er inderdaad prima uitziet. Maar ja, te veel meegemaakt bij KoM en mij al jaren geleden voorgenomen om nooit meer bij ze te investeren.
Als ze vaker van dit soort projecten gaan krijgen moet ik er misschien toch maar eens over gaan denken of ik van mijn principes mbt KoM moet afstappen. De projecten/rentes bij Collin staan mij momenteel allemaal niet aan dus er is de laatste periode veel geld terug gekomen en klotst bij mij tegen de plinten.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 11:51:00 #199
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220688638
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat dit project er inderdaad prima uitziet. Maar ja, te veel meegemaakt bij KoM en mij al jaren geleden voorgenomen om nooit meer bij ze te investeren.
Als ze vaker van dit soort projecten gaan krijgen moet ik er misschien toch maar eens over gaan denken of ik van mijn principes mbt KoM moet afstappen. De projecten/rentes bij Collin staan mij momenteel allemaal niet aan dus er is de laatste periode veel geld terug gekomen en klotst bij mij tegen de plinten.
Snel hogere plinten monteren voordat het erover heen klotst.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_220688816
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:51 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Snel hogere plinten monteren voordat het erover heen klotst.
Ik begrijp alle weerstand heel goed, heb ook lang zo gedacht, ook die extra betaalkosten waren een bron van irritatie, maar ja moet je altijd in het verleden blijven hangen, die ECSPR vergunning hebben ze vast niet gratis bij een pakje boter gekregen, de processen zijn wsl nu beter op orde dan vroeger. Tot dusver gaat het goed...
Pecunia non olet
pi_220688857
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Het zal allemaal best maar ik ga het echt niet meer lezen als de bruto rente onder de 7% zit. Dan zijn er m.i. betere opties om je geld weg te zetten.
Hou ook rekening met de kosten, direct of loyaliteitskorting scheelt een half procent. Bij de oude knarren tenminste;)
Pecunia non olet
pi_220689410
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:51 schreef quepos het volgende:

SIG e-mail 01mei2026 /Je hebt geïnvesteerd in het project Zwartbroekstraat 15A en 15B in Roermond. De hypotheek is op 28 april 2026 afgelost. *O*
  vrijdag 1 mei 2026 @ 15:27:22 #203
13309 nostra
ask why
pi_220690130
Nou, één glas wijn als incentive (en dan drink ik ook nog eens niet), maar toch leuk.

SPOILER
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220690749
Ik zie een bedrag van Puur badkamers, een van de probleemgevallen bij CCF in de RC.

update
Wij hebben u op 9 maart jl. voor het laatst geïnformeerd inzake de voortgang bij Puur Badkamers met leningnummer 00047475. Zoals destijds gemeld was de privé woning was op dat moment net in de verkoop op Funda. Inmiddels kunnen wij u informeren dat de woning is verkocht en dat de verkoop bij de notaris is gepasseerd.

Wij zijn verheugd u te kunnen mededelen dat uit de verkoopopbrengst de bij Collin openstaande hoofdsom, vermeerderd met de achterstallige en lopende rente, volledig is voldaan, waarbij investeerders tevens zes maanden additionele vergoedingsrente ontvangen.

De reguliere rente en aflossing vermeerderd met 6 extra maanden vergoedingsrente zijn zojuist pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
pi_220690776
Schijf 2 van de overbrugging Zandvoortstraat bij KOM staat nu open voor investeerders in schijf 1, maar de link werkt wellicht ook voor anderen?

https://www.kapitaalopmaa(...)medium=email#project
pi_220690790
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:43 schreef zeeland6 het volgende:
Ik zie een bedrag van Puur badkamers, een van de probleemgevallen bij CCF in de RC.

update
Wij hebben u op 9 maart jl. voor het laatst geïnformeerd inzake de voortgang bij Puur Badkamers met leningnummer 00047475. Zoals destijds gemeld was de privé woning was op dat moment net in de verkoop op Funda. Inmiddels kunnen wij u informeren dat de woning is verkocht en dat de verkoop bij de notaris is gepasseerd.

Wij zijn verheugd u te kunnen mededelen dat uit de verkoopopbrengst de bij Collin openstaande hoofdsom, vermeerderd met de achterstallige en lopende rente, volledig is voldaan, waarbij investeerders tevens zes maanden additionele vergoedingsrente ontvangen.

De reguliere rente en aflossing vermeerderd met 6 extra maanden vergoedingsrente zijn zojuist pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
Mooi!
Weer een probleemproject naar tevredenheid opgelost.
Door elkaar genomen doet Collin dat goed.
pi_220690838
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik begrijp alle weerstand heel goed, heb ook lang zo gedacht, ook die extra betaalkosten waren een bron van irritatie, maar ja moet je altijd in het verleden blijven hangen, die ECSPR vergunning hebben ze vast niet gratis bij een pakje boter gekregen, de processen zijn wsl nu beter op orde dan vroeger. Tot dusver gaat het goed...
Voor mij persoonlijk heb ik moeite dat Peter-Paul nog steeds aan het roer staat. Die heeft in een grijs verleden telefonisch uitspraken gedaan mbt investeerders die voor mij de druppel waren om daar nog te investeren. In die tijd stond hij overigens nog niet eens aan het roer maar toch….
pi_220690976
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:49 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Schijf 2 van de overbrugging Zandvoortstraat bij KOM staat nu open voor investeerders in schijf 1, maar de link werkt wellicht ook voor anderen?

https://www.kapitaalopmaa(...)medium=email#project
Closed crowd project
pi_220691058
Jammer
pi_220691113
GOMA outdoor bij Collin. Voorraad financiering en herfinanciering sportwinkel.net dekkende 2e hypotheek. 8,5% direkt
SPOILER
pi_220691181
Goed om te zien dat de Collin lening van M. Çakm@k moeizaam vol gaat komen. Gelukkig meer investeerders die deze rentevergoeding te laag vinden.
pi_220691341
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:45 schreef Fredericm het volgende:
GOMA outdoor bij Collin. Voorraad financiering en herfinanciering sportwinkel.net dekkende 2e hypotheek. 8,5% direkt
SPOILER
Zo te zien wel een wat opgeklopte taxatie van de woning maar wat ik erger vindt is dat ze de voorraad niet op de juiste manier hebben afgewaardeerd. Zo kan je de cijfers natuurlijk ook opkloppen. Dat geeft mij dan weer minder vertrouwen in deze ondernemers.
Benwel benieuwd hoe anderen dit zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 01-05-2026 19:44:31 ]
pi_220691802
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 18:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zo te zien wel een wat opgeklopte taxatie van de woning maar wat ik erger vindt is dat ze de voorraad niet op de juiste manier hebben afgewaardeerd. Zo kan je de cijfers natuurlijk ook op kloppen. Dat geeft mij dan weer minder vertrouwen in deze ondernemers.
Gewoon lekker vanaf blijven, minimaal dekkende 2e hypotheek. Het is wel eens beter geweest. Wordt tijd dat er weer eens wat fatsoenlijke directleningen voorbij komen met een goede rente.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 19:34:01 #214
13309 nostra
ask why
pi_220692066
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:45 schreef Fredericm het volgende:
SPOILER
Wie koopt er nog bij een sportwinkel, Decathlon uitgezonderd? Nu zit ik zelf wel in die Sport2000, maar alleen omdat die onder garantie staat (fwiw).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 19:40:35 #215
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220692141
Waar blijft het HCN betaalverzoek voor Ekmekci toch? :?
  vrijdag 1 mei 2026 @ 20:27:11 #216
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220692473
Voor de geïnteresseerden; faillisementsverslag Modulovo (CCF)

https://www.faillissement(...)ne_26_141_F_V_02/pdf
pi_220693767
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zoek in je account op 26480
Ah ik zie het al, ik heb er niet in geïnvesteerd, mocht iemand een archive linkje kunne maken o i d dan zou dat top zijn!
-
pi_220694189
quote:

[..]
Zo te zien wel een wat opgeklopte taxatie van de woning maar wat ik erger vindt is dat ze de voorraad niet op de juiste manier hebben afgewaardeerd. Zo kan je de cijfers natuurlijk ook opkloppen. Dat geeft mij dan weer minder vertrouwen in deze ondernemers.
Waardering van voorraad is altijd al boterzacht. Komt geen taxateur aan te pas, het is de ondernemer zelf die bepaalt en doorgeeft aan de accountant wat de waarde is. Zo kan hij incourante/onverkoopbare voorraad gewoon op inkoopprijs laten staan. En op die manier de winst kunstmatig opkrikken. Helaas zijn er diverse voorbeelden van webshops en andere handelaren die omvielen ondanks prachtige cijfers vooraf in de pitch.

Anderzijds is door de 2e hypotheek de kans op forse afschrijving niet zo groot. Helemaal risicoloos is het niet maar dat mag je met dit rente % niet verwachten.

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 470.000 euro
01-01-2024 425.000 euro
01-01-2023 413.000 euro

Als hij voor WOZ weg zou moeten dan is onze opbrengst 192K dus voor ruwweg driekwart gedekt, los van bijkomende kosten etc.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 02-05-2026 02:45:00 ]
Pecunia non olet
pi_220694216
quote:

[..]
Zo te zien wel een wat opgeklopte taxatie van de woning
Er staat in dezelfde straat een hoekwoning te koop voor 550.000, met een WOZ waarde 494.000.

Taxatie lijkt wel wat aan de hoge kant, maar 500.000 is misschien wel reëel
pi_220695961
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 02:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Waardering van voorraad is altijd al boterzacht. Komt geen taxateur aan te pas, het is de ondernemer zelf die bepaalt en doorgeeft aan de accountant wat de waarde is. Zo kan hij incourante/onverkoopbare voorraad gewoon op inkoopprijs laten staan. En op die manier de winst kunstmatig opkrikken. Helaas zijn er diverse voorbeelden van webshops en andere handelaren die omvielen ondanks prachtige cijfers vooraf in de pitch.

Anderzijds is door de 2e hypotheek de kans op forse afschrijving niet zo groot. Helemaal risicoloos is het niet maar dat mag je met dit rente % niet verwachten.

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 470.000 euro
01-01-2024 425.000 euro
01-01-2023 413.000 euro

Als hij voor WOZ weg zou moeten dan is onze opbrengst 192K dus voor ruwweg driekwart gedekt, los van bijkomende kosten etc.
Voor mijn minimale bedrag meegenomen.
pi_220696102
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Voor mijn minimale bedrag meegenomen.
Ook mee genomen. Vanwege klotsende plinten , 2 e hypotheek, en acceptabele rente. Zou wel wat hobbels kunnen geven.
pi_220696404
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 08:42 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ja, dat begrijp ik natuurlijk ook wel.
pi_220696841
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:36 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ook mee genomen. Vanwege klotsende plinten , 2 e hypotheek, en acceptabele rente. Zou wel wat hobbels kunnen geven.
Iets teveel hobbels voor mij, de ziekenboeg loopt de laatste tijd wat terug, en dat wil ik graag zo houden :)
Volgens mij zweven ze op randje van faillissement, deze lening zal ze enige tijd lucht geven maar structureel loopt het daar niet goed. Ook dat vage gedoe met de cijfers en de voorraad staat me niet aan. Ik wil minimaal uitgewerkte cijifers van de accountant zien. Zo'n ruwe kolommenbalans is niet nauwkeurig genoeg om echt wat zinnigs over de cijfers te kunnen zeggen.

Dat het eigen vermogen (zonder opwaardering van een pand of iets dergelijks) in drie maanden tijd met 134K zou zijn gestegen, met name door een winst van 143K, dat gelooft geen mens, ik snap niet dat Collin zoiets in een pitch vermeldt. Kom maar eens terug met serieus cijfermateriaal zou ik hebben gezegd.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 02-05-2026 15:42:36 ]
Pecunia non olet
  zaterdag 2 mei 2026 @ 15:56:02 #224
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220697000
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 15:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Iets teveel hobbels voor mij, de ziekenboeg loopt de laatste tijd wat terug, en dat wil ik graag zo houden :)
Volgens mij zweven ze op randje van faillissement, deze lening zal ze enige tijd lucht geven maar structureel loopt het daar niet goed. Ook dat vage gedoe met de cijfers en de voorraad staat me niet aan. Ik wil minimaal uitgewerkte cijifers van de accountant zien. Zo'n ruwe kolommenbalans is niet nauwkeurig genoeg om echt wat zinnigs over de cijfers te kunnen zeggen.

Dat het eigen vermogen (zonder opwaardering van een pand of iets dergelijks) in drie maanden tijd met 134K zou zijn gestegen, met name door een winst van 143K, dat gelooft geen mens, ik snap niet dat Collin zoiets in een pitch vermeldt. Kom maar eens terug met serieus cijfermateriaal zou ik hebben gezegd.
Niet iedereen leest de cijfers goed. Ze vertrouwen op Collin. Maar voor Collin is het ook een verdien model.
pi_220697678
Heeft SIG er in Almelo een issue bijgekregen, of zou dit alleen een administratief issue zijn?
pi_220697803
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:48 schreef tnhb het volgende:
Heeft SIG er in Almelo een issue bijgekregen, of zou dit alleen een administratief issue zijn?
wat bedoel je
pi_220697899
quote:
Welk project?
  zaterdag 2 mei 2026 @ 19:22:53 #228
13309 nostra
ask why
pi_220698537
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 15:56 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Niet iedereen leest de cijfers goed. Ze vertrouwen op Collin. Maar voor Collin is het ook een verdien model.
Uiteindelijk schaad je het verdienmodel natuurlijk wel als je stelselmatig prutswerk levert of achterblijft bij je peers. Hyves, Yahoo! etc. waren ook "van de ene op de andere dag" van koploper naar de vergetelheid.
pi_220701284
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:02 schreef crowder07 het volgende:

[..]
wat bedoel je
Een project (O*tmars*m*straat) die schijnbaar niet bij de betalingen zat.
pi_220701288
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:11 schreef quepos het volgende:

[..]
Welk project?
O*tmars*m*straat
pi_220702254
quote:
Misschien het huis verkocht? Heeft meerdere malen te koop gestaan
pi_220702597
Ik zit te puzzelen over het Amsterdam Blasiusstraat project van SIG straks om 12:00 uur. Uit foto's, streetview en BAG viewer maak ik op dat het huidige pand bestaat uit een commerciële ruimte op de begane grond (tandartspraktijk, leeg, nummer 22H) en twee appartementen op de eerste (22-1) en tweede verdieping (22-2), beide verhuurd, waarbij de zolder leeg staat of bij het bovenste appartement hoort. Op de bouwtekening staat een extra verdieping plus een kelder. Er wordt dus een verdieping bijgebouwd, op zich geen slecht idee. Of de kelder al bestaat is onduidelijk. Alleen is het project opgedeeld in 6 deelprojecten voor elk van de toekomstige woningen. Ik vraag me af hoe je tot een marktwaarde voor verbouwing komt als de betreffende woning nog helemaal niet bestaat? En kun je er een hypotheek op vestigen? Als het project strandt, zal dan het pand als een geheel verkocht worden waarbij de opbrengst naar ratio van marktwaarde verdeeld wordt over de deelprojecten?
Overigens heb ik eerder een project van Tan-A-Kiam gehad bij Collin (ervan uitgaande dat er niet veel vastgoedontwikkelaars met die naam rondlopen) wat zonder haperingen eind vorig jaar afgerond is.
pi_220706660
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 08:09 schreef quepos het volgende:

[..]
Afhankelijk van transportdatum (voor of na eind van de maand) zou sig daarover gecommuniceerd moeten hebben of had gewoon de lopende rente aan het eind van de maand geïncasseerd moeten worden, beiden lijken niet het geval te zijn, toch?
pi_220708788
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 09:40 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik zit te puzzelen over het Amsterdam Blasiusstraat project van SIG straks om 12:00 uur. Uit foto's, streetview en BAG viewer maak ik op dat het huidige pand bestaat uit een commerciële ruimte op de begane grond (tandartspraktijk, leeg, nummer 22H) en twee appartementen op de eerste (22-1) en tweede verdieping (22-2), beide verhuurd, waarbij de zolder leeg staat of bij het bovenste appartement hoort. Op de bouwtekening staat een extra verdieping plus een kelder. Er wordt dus een verdieping bijgebouwd, op zich geen slecht idee. Of de kelder al bestaat is onduidelijk. Alleen is het project opgedeeld in 6 deelprojecten voor elk van de toekomstige woningen. Ik vraag me af hoe je tot een marktwaarde voor verbouwing komt als de betreffende woning nog helemaal niet bestaat? En kun je er een hypotheek op vestigen? Als het project strandt, zal dan het pand als een geheel verkocht worden waarbij de opbrengst naar ratio van marktwaarde verdeeld wordt over de deelprojecten?
Overigens heb ik eerder een project van Tan-A-Kiam gehad bij Collin (ervan uitgaande dat er niet veel vastgoedontwikkelaars met die naam rondlopen) wat zonder haperingen eind vorig jaar afgerond is.
In die buurt spelen funderingsproblemen. Vaste prik bij aanvraag van splitsingsvergunning is dat de gemeente funderingsherstel eist.
pi_220710450
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 08:09 schreef quepos het volgende:

[..]
https://huispedia.nl/almelo/7603ak/ootmarsumsestraat/425
pi_220710496
Over crowdfunding gebruikt voor verliesfinanciering en de bruiloft van de ondernemer…
Onder curatoren | BNR · Episode
pi_220712034
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 06:51 schreef VrijdagVisDag het volgende:
Over crowdfunding gebruikt voor verliesfinanciering en de bruiloft van de ondernemer…
Onder curatoren | BNR · Episode
'De overeenkomst met het casino is dat daar ook geen enkele waarborg is'. Die kunnen ze bij Crowd About |Now in de zak steken.
Pecunia non olet
pi_220712509
Zal wel weer een Noord-Koreaanse stemming worden. 🤞

SPOILER
pi_220712597
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 12:14 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Zal wel weer een Noord-Koreaanse stemming worden. 🤞

SPOILER
Zelf zit ik niet in dit project en ken ik het ook inhoudelijk niet. Mijn eerste reactie is dat er gewoon een nieuw 1 jarig project moet worden gepresenteerd. Vermoedelijk hoeft de rente dan ook geen 14% te worden maar kan dit een tandje minder. Investeerders die willen uitstappen kunnen dit dan ook gewoon doen. Er zal wel aan worden getwijfeld of een nieuw project wel vol gaat komen en dan is het probleem inderdaad nog groter. Als de ondernemer dit rente percentage kan ophoesten is het natuurlijk wel een mooie rentevergoeding voor dit extra jaar.
  maandag 4 mei 2026 @ 13:23:09 #240
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220712907
GVE stemmen geteld. Pizza m* M* blijft NEE.
pi_220712920
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2026 12:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zelf zit ik niet in dit project en ken ik het ook inhoudelijk niet. Mijn eerste reactie is dat er gewoon een nieuw 1 jarig project moet worden gepresenteerd. Vermoedelijk hoeft de rente dan ook geen 14% te worden maar kan dit een tandje minder. Investeerders die willen uitstappen kunnen dit dan ook gewoon doen. Er zal wel aan worden getwijfeld of een nieuw project wel vol gaat komen en dan is het probleem inderdaad nog groter. Als de ondernemer dit rente percentage kan ophoesten is het natuurlijk wel een mooie rentevergoeding voor dit extra jaar.
Er is al ruim 85% afgelost dus dat komt wel goed lijkt mij.
pi_220712949
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2026 12:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Link: https://www.collincrowdfund.nl/t-w-van-heel/

Het klinkt gek maar volgens mij doen ze de investeerders hier een plezier mee.

Er staat nog 180k open, Duifhuisstraat is verkocht en conform overeenkomst is toen 900k afgelost. Overige zekerheden staan er nog, dus dit is een 8% project dat gemakkelijk vol zou komen. Het lijkt mij dat er bijzonder weinig investeerders problemen met het voorstel zullen hebben. Ik niet in elk geval.
pi_220712979
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:23 schreef Zeghomaar het volgende:
GVE stemmen geteld. Pizza m* M* blijft NEE.
Dat is nog kantje boord:

• Voor (ja): ¤ 51.500
• Tegen (nee): ¤ 54.400
• Niet gestemd: ¤ 54.100

Mooi dat GVE de complete uitslag erbij zet, blijft een fijn platform! ;)
pi_220713008
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Link: https://www.collincrowdfund.nl/t-w-van-heel/

Het klinkt gek maar volgens mij doen ze de investeerders hier een plezier mee.

Er staat nog 180k open, Duifhuisstraat is verkocht en conform overeenkomst is toen 900k afgelost. Overige zekerheden staan er nog, dus dit is een 8% project dat gemakkelijk vol zou komen. Het lijkt mij dat er bijzonder weinig investeerders problemen met het voorstel zullen hebben. Ik niet in elk geval.
Met beide handen aanpakken dan zou ik zeggen :)
  maandag 4 mei 2026 @ 14:09:04 #245
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220713321
quote:

[..]
Andere zien dat anders, of helemaal NIET. Om 14.00 uur open, loopt snel vol.
pi_220713364
Onze vriend Hilal, dit kon wel eens een moeilijk verhaal gaan worden.
Hij betaalde amper de rente, als dat zelfs al niet meer uit kan, dan gaat er iets niet goed.

SPOILER
Pecunia non olet
pi_220713367
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:09 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Zo als ik al heb aangegeven heb ik hem uiteindelijk ook (voor mijn minimale inleg) meegenomen.
Wel is de kans op een hobbelige rit groot.
pi_220713384
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:09 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Kon wel eens een identiek verhaal worden als die brouwerij in Tilburg (zie/beluister de podcast) met veel raakvlakken, maar één groot verschil: de zekerheid op het huis.
Pecunia non olet
pi_220713409
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:33 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dat is nog kantje boord:

• Voor (ja): ¤ 51.500
• Tegen (nee): ¤ 54.400
• Niet gestemd: ¤ 54.100

Mooi dat GVE de complete uitslag erbij zet, blijft een fijn platform! ;)
Het kan dus wel, dat de crowd voor zijn rechten opkomt! Maar daar waren wel protesten en een aangepaste toelichting van het platform voor nodig, anders was dit zeker weer een "ja" geworden.
  maandag 4 mei 2026 @ 14:34:12 #250
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220713459
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:23 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Het kan dus wel, dat de crowd voor zijn rechten opkomt! Maar daar waren wel protesten en een aangepaste toelichting van het platform voor nodig, anders was dit zeker weer een "ja" geworden.
Zodra het FOK-gehalte maar hoog genoeg is, kan een georganiseerde stem de doorslag geven.
pi_220714013
En wederom een vervroegde aflossing bij SiG:

quote:
Beste investeerder,

Je hebt geïnvesteerd in het project O0tmarsumsestraat 425 in @lmelo. De hypotheek is op 29 april 2026 vervroegd afgelost.

Bij deze algehele aflossing voor de contract-einddatum is er een boeterente van toepassing. Indien de looptijd nog langer dan 6 maanden is, is er 6 maanden boeterente verschuldigd.

Jouw investering(en), rente en boeterente worden gestort in jouw account.

Voor nieuwe investeringen verwijzen we je graag naar de openstaande projecten op de site.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Wij horen dat graag van je!

Het SamenInGeld team
Gelukkig wel met boete rente
pi_220714055
quote:
14s.gif Op maandag 4 mei 2026 16:17 schreef Horsemen het volgende:
En wederom een vervroegde aflossing bij SiG:
[..]
Gelukkig wel met boete rente
Bij mij is SiG een aflopende zaak. Vooral omdat ik bijna nooit op tijd kan investeren.
pi_220714088
Ook bij Collin een vervroegde aflossing.

quote:
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening JvE Holding B.V. met leningnummer 44149. De lening is per 01‑05‑2026 volledig afgelost.
Omdat de aflossing per deze datum heeft plaatsgevonden, is de termijn met betaaldatum 03-05-2026 gecorrigeerd.
Zojuist hebben wij de rente en aflossing, vermeerderd met drie extra maanden vergoedingsrente, pro rato uw investering bijgeschreven op uw rekening‑courant.
Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
Al stond hier niet zo veel meer open, net iets meer dan 10%.
Zijn jaarlijkse 10% boetevrij aflossen had hij al in januari gebruikt.
pi_220714344
En nog een vervroegde aflossing
quote:
Beste investeerder,
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Eindelijk! Tamara met leningnummer 00051713.
Zojuist hebben wij de rente en aflossing, vermeerderd met 6 maanden vergoedingsrente, pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
pi_220714397
quote:

[..]
Yes zo is het want advies ook na aangepaste toelichting vanuit GVE was JA, gelukkig hebben we het met elkaar op een NEE kunnen krijgen
pi_220714545
Maison 1875

¤ 1.000.000 | 7,0 % rente | 60 maanden

SPOILER
pi_220714550
Maison 1875 bij Collin
Hotel in aanbouw in Maastricht. Door gedeeltelijke 2e hypotheek op woonhuis lage LTV
Linkje
SPOILER
pi_220714853
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:34 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Zodra het FOK-gehalte maar hoog genoeg is, kan een georganiseerde stem de doorslag geven.
Ik kan me niet herinneren dat er ooit bij een stemmingsronde van GvE het voorstel verworpen is. Goed nieuws inderdaad.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220714879
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
'De overeenkomst met het casino is dat daar ook geen enkele waarborg is'. Die kunnen ze bij Crowd About |Now in de zak steken.
Misschien zouden de andere platformen eens met CAN moeten bellen want ze geven crowdfunding een slechte naam.
pi_220715935
Nieuw project via Collin met een 2e hypotheek.

Falesy B.V.
¤ 50.000 | 8,0 % rente | 30 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/falesy-b-v/

Deze zou ik graag meenemen. Als er iemand een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen.
pi_220716312
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:21 schreef Horsemen het volgende:

Falesy B.V.

Deze zou ik graag meenemen. Als er iemand een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen.
Ik meld mij ook aan!
pi_220716458
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 17:31 schreef ovdm het volgende:
Maison 1875

¤ 1.000.000 | 7,0 % rente | 60 maanden

SPOILER
Wat is jullie mening over deze? Zelf wilde ik hem wel meenemen. Blijkbaar is het een kleine verbouwing als het zo snel gaat.
pi_220716619
quote:

Falesy B.V.

Hoe zit het, als ze nog meer geld willen lenen? Staat deze dan boven de andere lening? Of hebben we hetzelfde recht?
pi_220717408
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:42 schreef quepos het volgende:

[..]
Hoe zit het, als ze nog meer geld willen lenen? Staat deze dan boven de andere lening? Of hebben we hetzelfde recht?
Terechte vraag. Zoals ik het lees, is er 1 hypothecaire inschrijving. Daarmee wordt 1/worden meerdere leningen mee gedekt. De dekking kan of wel worden opgeeist, of hij wordt niet opgeeist. Als hij wordt opgeeist, dan worden alle schuldeisers daarmee pons pons gewijs voldaan. Er is geen rangorde, want het is een en dezelfde hypotheek. Dat is, denk ik, alleen anders als Collin bij de inschrijving van een volgende lening duidelijk aangeeft dat de investeerders van deze lening, voorrang krijgen op een latere lening. Dat heb ik volgens mij ook gezien in het begin van de de serie van 50-Plus Mobiel die is gefinancierd door Collin.

Maar, laat ik het nog anders zeggen; als ik investeer in deze lening, dan lees ik dat de taart (overwaarde) 340.000 groot is. Met een lening van 50k en een 1e hypotheek van 156k is dat risico laag. Ik zou niet accepteren dat ik mijn taart van 340.000 ineens moet delen met niet slechts 50.000, maar met 250.000. Dan is het risico een stuk groter! Aangezien dat er niet staat, ga ik er van uit dat deze 2e hypotheek eerst deze lening dekt, en dan pas een andere (binnen dezelfde 2e hypotheek).
pi_220718140
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:25 schreef ovdm het volgende:

[..]
Terechte vraag. Zoals ik het lees, is er 1 hypothecaire inschrijving. Daarmee wordt 1/worden meerdere leningen mee gedekt. De dekking kan of wel worden opgeeist, of hij wordt niet opgeeist. Als hij wordt opgeeist, dan worden alle schuldeisers daarmee pons pons gewijs voldaan. Er is geen rangorde, want het is een en dezelfde hypotheek. Dat is, denk ik, alleen anders als Collin bij de inschrijving van een volgende lening duidelijk aangeeft dat de investeerders van deze lening, voorrang krijgen op een latere lening. Dat heb ik volgens mij ook gezien in het begin van de de serie van 50-Plus Mobiel die is gefinancierd door Collin.

Maar, laat ik het nog anders zeggen; als ik investeer in deze lening, dan lees ik dat de taart (overwaarde) 340.000 groot is. Met een lening van 50k en een 1e hypotheek van 156k is dat risico laag. Ik zou niet accepteren dat ik mijn taart van 340.000 ineens moet delen met niet slechts 50.000, maar met 250.000. Dan is het risico een stuk groter! Aangezien dat er niet staat, ga ik er van uit dat deze 2e hypotheek eerst deze lening dekt, en dan pas een andere (binnen dezelfde 2e hypotheek).
Ook als hij nu direct 250k had geleend was deze 2e hypotheek ruim voldoende.
Ook dan zou ik meedoen.

Het zou mooi zijn als Collin duidelijkheid geeft of deze lening voorrang heeft boven een eventuele latere lening (van maximaal 200 K)
pi_220718260
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:24 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Wat is jullie mening over deze? Zelf wilde ik hem wel meenemen. Blijkbaar is het een kleine verbouwing als het zo snel gaat.
Ik heb hem meegenomen. Als je zoekt op het adres vindt je de fotos wel terug.
pi_220718313
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:06 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Ook dan zou ik meedoen.

Het zou mooi zijn als Collin duidelijkheid geeft of deze lening voorrang heeft boven een eventuele latere lening (van maximaal 200 K)
Er zijn diverse voorbeelden van dat dit keurig geregeld werd, dus met onderlinge voorrang voor de eerste groep investeerders. Ik kan me geen enkel geval herinneren dat dit niet goed geregeld was. Dus de zorgen zijn wat voorbarig maar het zou beter zijn als die 100% duidelijkheid nu alvast gegeven werd, in plaats van pas bij de eventuele vervolgpitch.
Pecunia non olet
pi_220718314
quote:

[..]
Ik denk er ook over om hem mee te nemen.
De verbouwing is al langer aan de gang, pitch geeft aan dat de verbouwing reeds ver gevorderd is. Pand is gekocht in 2023, eind dat jaar is ook de vergunning aangevraagd en die is verleend begin 2025.
https://112.wpcdnnode.com(...)3/gmb-2025-56895.pdf
pi_220718335
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:57 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik denk er ook over om hem mee te nemen.
De verbouwing is al langer aan de gang, pitch geeft aan dat de verbouwing reeds ver gevorderd is. Pand is gekocht in 2023, eind dat jaar is ook de vergunning aangevraagd en die is verleend begin 2025.
https://112.wpcdnnode.com(...)3/gmb-2025-56895.pdf
Ik vind het een mooi solide project. De leningnemers brengen zelf een aanzienlijk bedrag in, aanvullend een 2e hypotheek op de eigen woning en ze lossen ook wat af, ongeveer 15% in de looptijd.

Een nóg hogere hypotheek op de eigen woning zou ideaal geweest zijn maar zo vind ik hem ook al uitstekend.
Pecunia non olet
pi_220718362
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:06 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Ook dan zou ik meedoen.

In beginsel zal ccf een zorgplicht hebben, een consument/onervaren investeerder krijgt daarbij in de basis meestal het voordeel van de twijfel. Het zou wel goed/wenselijk zijn als er gewoon wordt aangegeven dat de latere leningen achter de eerdere leningen aansluiten als het over uitwinning gaat. Ik meen dat we al eens eerder zo'n discussie hebben gehad en er toen alsnog die (logische) duidelijkheid werd gegeven. Maar in geval van twijfel gewoon even navragen bij ccf of die latere lening(en) met dezelfde rechten meedelen of dat die achter de eerste aansluiten, dan weet je waar je aan toe bent en heb je ook aan je eigen onderzoekplicht voldaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 05-05-2026 09:28:32 ]
pi_220718398
Naar aanleiding van de laatste vervroegde aflossing bij SiG gisteren heb ik mijn portefeuille daar eens tegen het licht gehouden. De gemiddelde resterende looptijd is nog maar 10 maanden en met de projecten van Kas erbij die geveild worden, gaat er de komende maand waarschijnlijk een kwart van het totaal uitstaande bedrag afgelost worden :o
pi_220718562
quote:

[..]
Ook voor mijn basisbedrag meegenomen.
pi_220718673
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ook voor mijn basisbedrag meegenomen.
Gisteren ook basis meegenomen.
pi_220719137
MK*B Boekhouding afgelost (recovery), Zilk*erduin afgelost (vervroegd), deelbetaling Gemixte Artiest, en uiteraard alles netjes bijgeschreven vlak voordat er een groot project online komt voor inleg. Geld moet (door)rollen.. :7

En Su*maVie*w. Ook een lastig dossier weg.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 05-05-2026 11:14:45 ]
Pecunia non olet
pi_220719230
Er verschijnen nu opeens meerdere rentetemijnen van de gemixte artiest in mijn wallet, oktober t/m maart zo te zien.

En ook update. Pand staat nog steeds te koop, al staat deze niet meer op Funda.

[ Bericht 15% gewijzigd door Soulfreak op 05-05-2026 11:21:36 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:13:32 #276
13309 nostra
ask why
pi_220719288
Welkome sloot aan vervroegde aflossingen bij CCF. Stukje in Huis 1875 gestopt.
pi_220719481
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:03 schreef obligataire het volgende:
MK*B Boekhouding afgelost (recovery), Zilk*erduin afgelost (vervroegd), deelbetaling Gemixte Artiest, en uiteraard alles netjes bijgeschreven vlak voordat er een groot project online komt voor inleg. Geld moet (door)rollen.. :7

En Su*maVie*w. Ook een lastig dossier weg.
Heb er over getwijfeld maar heb de Maison toch maar meegenomen. Ik kom in de nieuwe box 3 ongeveer op uit 4% na kosten en VRH dus dat is voorlopig nog wel genoeg om de inflatie bij te houden. En het geld klotst nogal vanwege alle aflossingen. Maar het is kantje boord wat mij betreft.
pi_220719566
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:29 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Heb er over getwijfeld maar heb de Maison toch maar meegenomen. Ik kom in de nieuwe box 3 ongeveer op uit 4% na kosten en VRH dus dat is voorlopig nog wel genoeg om de inflatie bij te houden. En het geld klotst nogal vanwege alle aflossingen. Maar het is kantje boord wat mij betreft.
Als je alles afweegt (zekerheden, betrouwbaarheid ondernemers, haalbaarheid project, lage kosten Collin), dan denk ik dat dit gewoon een heel goed project is.
Inflatie daar kijk ik nooit naar, want je doet er toch niets aan, en ik ga er niet anders door beleggen.. ;)
Pecunia non olet
pi_220719679
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als je alles afweegt (zekerheden, betrouwbaarheid ondernemers, haalbaarheid project, lage kosten Collin), dan denk ik dat dit gewoon een heel goed project is.
Inflatie daar kijk ik nooit naar, want je doet er toch niets aan, en ik ga er niet anders door beleggen.. ;)
Collin zou daar wel naar moeten kijken aangezien de verwachtte inflatie invloed heeft op de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt en dus de rentepercentages die gevraagd worden. De inflatie is inmiddels al 0,4% opgelopen en dat is nog maar het begin want veel prijsstijgingen moeten nog verwerkt worden. Dat betekent dat prima te verantwoorden is om hier alvast een half procent bij op te zetten. Zeker omdat je dat ook ziet in de hypotheekrente met langere looptijden de afgelopen maanden
pi_220720441
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:57 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Collin zou daar wel naar moeten kijken aangezien de verwachtte inflatie invloed heeft op de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt en dus de rentepercentages die gevraagd worden. De inflatie is inmiddels al 0,4% opgelopen en dat is nog maar het begin want veel prijsstijgingen moeten nog verwerkt worden. Dat betekent dat prima te verantwoorden is om hier alvast een half procent bij op te zetten. Zeker omdat je dat ook ziet in de hypotheekrente met langere looptijden de afgelopen maanden
Dat zou een sympathiek en welkom gebaar zijn, maar hoe kunnen we weten of Collin niet al lang stevig heeft onderhandeld met de klant? Want die moet ook willen natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_220720486
quote:

Falesy B.V.

Staat nu open.
Meegenomen.
pi_220720498
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 14:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Staat nu open.
Meegenomen.
Ik niet
pi_220720500
O
quote:

[..]
Staat nu open.
Meegenomen.
Zat klaar ,toch mislukt.Mijn oude vingers denk ik niet snel genoeg om sms code over te typen. :( Volgende keer maar weer de app gebruiken. Zijn er mensen bij wie het met de app wel gelukt is? Dacht zelf altijd dat dat trager was.9
pi_220720685
quote:

[..]
Staat nu open.
Meegenomen.
Ik ook, aflossing van NIVAS deze ochtend hier in gestopt.
pi_220720714
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 14:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:
O
[..]
Zat klaar ,toch mislukt.Mijn oude vingers denk ik niet snel genoeg om sms code over te typen. :( Volgende keer maar weer de app gebruiken. Zijn er mensen bij wie het met de app wel gelukt is? Dacht zelf altijd dat dat trager was.9
Ik was buiten. Met de app kansloos. Was al vol toen hij nog bij toekomstige investeringen stond
pi_220720728
quote:
O
[..]
Hier is het met de app gelukt.
pi_220720845
quote:
O
[..]
Hier ook met de app gelukt. Gebruik meestal de web-versie, maar deze keer was de app sneller.
pi_220721387
quote:

Falesy B.V.

Nog even met de crowdfund coach van dit project gesproken mbt een eventuele aanvullende financiering.
Ik ging er al vanuit maar bij een aanvullende financiering binnen deze 2e hypotheek zullen de investeerders van de tweede lening 2e in rang komen dus na de investeerders in dit 1e project. Mocht de rente t.z.t. gedaald zijn zou het ook nog kunnen dat de eerste lening geherfinancierd gaat worden. Eigenlijk zoals het bij Collin in de regel gaat met dit soort projecten.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 16:44:12 #289
13309 nostra
ask why
pi_220721463
Voor degenen die in Slu*shaven van CRE zitten: ook deze wordt, zoals gewend, niet afgelost conform de laatste update. Verwachting is nu niet in april (zoals gecommuniceerd), ook niet in mei, misschien in juni, waarschijnlijker in juli, mogelijk nog later. Onsamenhangend verhaal over bestanden uploaden naar de bank, niet duidelijk of nou alles verkocht is de ja of de nee.
pi_220721545
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 16:44 schreef nostra het volgende:
Voor degenen die in Slu*shaven van CRE zitten: ook deze wordt, zoals gewend, niet afgelost conform de laatste update. Verwachting is nu niet in april (zoals gecommuniceerd), ook niet in mei, misschien in juni, waarschijnlijker in juli, mogelijk nog later. Onsamenhangend verhaal over bestanden uploaden naar de bank, niet duidelijk of nou alles verkocht is de ja of de nee.
Prima , mooie rente van 8% zonder kosten.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:57:59 #291
13309 nostra
ask why
pi_220721921
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:04 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Da's waar, zo moet je er ook in staan.
pi_220723055
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:57 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Collin zou daar wel naar moeten kijken aangezien de verwachtte inflatie ...
Zolang projecten gemakkelijk volkomen hoeft Collin daar helemaal niet naar te kijken. Ik heb hier al verschillende opmerkingen gehoord over klotsende plinten. Het is voor platformen een balans zoeken tussen genoeg aanbod van projecten en genoeg investeerders. Met een te hoge rente droogt het aanbod van projecten op omdat leningnemers elders gaan lenen of het financieel gewoon niet meer rond kunnen rekenen. Te lage rente en investeerders gaan met hun geld naar de concurrent, de bank, vastgoed, een teakplantage of de slijterij.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:59:59 #293
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220723814
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:04 schreef Collin63 het volgende:
Lijkt inderdaad prima, maar laat je niet in slaap sussen. Oók Sluyshaven is, net als veel andere projecten die niet terugbetalen, gelieerd aan Harth**rn. Dat er steeds maar niet wordt terugbetaald is natuurlijk niet uit weelde. Eens houdt het een keer op..
Dus spreiden is het beste wat je kunt doen. Maar helaas valt dat bij CRE zelf niet mee, want bij de meeste projecten blijkt na enig zoekwerk hun aandeelhouder betrokken te zijn.
pi_220723817
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Zolang projecten gemakkelijk volkomen hoeft Collin daar helemaal niet naar te kijken. Ik heb hier al verschillende opmerkingen gehoord over klotsende plinten. Het is voor platformen een balans zoeken tussen genoeg aanbod van projecten en genoeg investeerders. Met een te hoge rente droogt het aanbod van projecten op omdat leningnemers elders gaan lenen of het financieel gewoon niet meer rond kunnen rekenen. Te lage rente en investeerders gaan met hun geld naar de concurrent, de bank, vastgoed, een teakplantage of de slijterij.
ik weet dat ze de balans proberen te zoeken dat het makkelijk vol komt maar niet te makkelijk want dan vinden ze eigenlijk dat de leningnemer minder had hoeven betalen. In de huidige situatie kan je ervan uit gaan dat de rente, ondanks de crisis en donkere wolken boven de markt voor investeerders eerder zal dalen dan stijgen mede door de moordende concurrentie voor het het zoeken naar nieuw aanbod lees financieringen. Er is meer dan voldoende geld in de markt op te halen bij heel veel "oliedomme en gretige" investeerders die op een D&B risicotje het wel aandurven met de aanvraagjes van bijvoorbeeld knabbel en babbel
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:09:44 #295
13309 nostra
ask why
pi_220726624
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Te lage rente en investeerders gaan met hun geld naar [...] de slijterij.
_O-
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:23:47 #297
13309 nostra
ask why
pi_220726815
quote:
Ja, dan moet je echt wel weten wat je doet, maar het schijnt goed te hebben gerendeerd.
pi_220727006
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 10:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dan moet je echt wel weten wat je doet, maar het schijnt goed te hebben gerendeerd.
Vooral voor degenen die de hype hebben gecreëerd en tijdig zijn uitgestapt vermoed ik.
Pecunia non olet
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:44:14 #299
13309 nostra
ask why
pi_220727031
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 10:40 schreef obligataire het volgende:

[..]
Vooral voor degenen die de hype hebben gecreëerd en tijdig zijn uitgestapt vermoed ik.
Ja as usual, net als met de Rolexen. Waar ook nog steeds geld in zit, maar dat is zo ontzettend niche dat je het echt zelf moet doen. Bij elk fund (of funds) moet je je afvragen waarom die mensen dat geld van jou willen hebben en niet hun eigen centen erin steken als het zo'n gouden kans is.
pi_220727130
Doen jullie iets met CCF/Derwort?

Ik heb een hapje ingetekend , meer vanwege de hoogte van mijn plinten dan dat het echt in mijn profiel past. ;)
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')