abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220678810
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:06 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Hij heeft zijn bedrijfswoning moeten verkopen en ik verwacht dat vandaag alles afgerond zal worden. Maar dat komt maand voor maand op de rekening die rente betalingen.
Vandaag al? Dat is dan sneller dan verwacht (half mei meen ik).

Edit: het staat er bij :7 *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 15% gewijzigd door obligataire op 29-04-2026 16:59:48 ]
Pecunia non olet
pi_220678978
Om nog even terugtekomen bij de pandjes van Kas die op de veiling komen, ze zijn allen verhuurd, en dat is niet gunstig. Even Gegoogled.

Een verhuurd huis dat op een veiling wordt verkocht, brengt doorgaans aanzienlijk minder op dan de marktwaarde in lege staat.

Hier zijn de belangrijkste punten met betrekking tot de opbrengst:

Waarde in verhuurde staat: De opbrengst ligt vaak tussen de 50% en 85% van de WOZ-waarde. In sommige gevallen wordt ongeveer 60% van de vrije verkoopwaarde aangehouden.

Factoren die de prijs beïnvloeden: De uiteindelijke veilingprijs hangt sterk af van de staat van het pand en de huurvoorwaarden (bijvoorbeeld de hoogte van de huur en de duur van het contract).

Verhuurd op de veiling: Het is belangrijk om te weten dat een verhuurde woning verkocht kan worden met de huurder er nog in. De nieuwe eigenaar neemt dan de rol van verhuurder over en de huurder geniet huurbescherming.

Veilingrisico's: Hoewel een veiling zorgt voor een snelle verkoop, is er minder prijszekerheid en zijn de kosten (zoals notariskosten) vaak hoger in vergelijking met een verkoop via een makelaar.

Kortom, de verhuurde staat en de gedwongen aard van veel veilingen leiden vaak tot een lagere opbrengst dan bij een onderhandse verkoop.

Ik ben benieuwd of we er uitspringen in schijf 1a, voor die andere schijven zie ik het somber in, en tevens weten we niet of er vieze spelletjes gespeeld worden.
pi_220679667
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:38 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Balen dat de veiling pas op 26 mei is. En dan is ons geld er natuurlijk ook niet direct ....
Ik ga er vooralsnog vanuit dat het in ieder geval voor 1A inclusief rente terugkomt.
pi_220679712
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 07:55 schreef FINONAF het volgende:
Diverse woningen van projecten in Zaandam van Kl**nn***nhuis bij SIG worden op 26 mei aanstaande geveild. Zelf zit ik in drie projecten van deze vier. Allen schijf 1a. Ik verwacht dat de investering in ieder geval terugkomt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
J.A. Zandlevenstraat nummer 7 wordt verhuurd aan een Tussenfasen huis voor ex-gedetineerden. Ik neem aan via een zorginstelling.
pi_220679713
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:05 schreef quepos het volgende:
... en tevens weten we niet of er vieze spelletjes gespeeld worden.
Veilingkopers zijn een old boys netwerk met onderlinge afspraken. Éen gaat er serieus (maar wel erg laag want geen concurrentie) bieden en de afspraak is dan de overige samenzweerders een niet-bied vergoeding krijgen van de bieder. En bij een volgende veiling is de ander dan aan de beurt.
Althans zo was het 20 jaar geleden, maar ik denk niet dat dat veel veranderd is.
pi_220679725
Heeft SiG niet ook een pandrecht op de huurinkomsten? Zouden ze dat al enige tijd incasseren nu de eigenaar de hypotheek niet betaald?
pi_220679730
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:22 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Veilingkopers zijn een old boys netwerk met onderlinge afspraken. Éen gaat er serieus (maar wel erg laag want geen concurrentie) bieden en de afspraak is dan de overige samenzweerders een niet-bied vergoeding krijgen van de bieder. En bij een volgende veiling is de ander dan aan de beurt.
Althans zo was het 20 jaar geleden, maar ik denk niet dat dat veel veranderd is.
Klinkt als eenzelfde systeem als de bouwfraude _O-
pi_220679811
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:22 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
J.A. Zandlevenstraat nummer 7 wordt verhuurd aan een Tussenfasen huis voor ex-gedetineerden. Ik neem aan via een zorginstelling.
Als ik het goed begrijp moet een koper het huurcontract respecteren omdat er in de hypotheekakte geen huurbeding is opgenomen (hetgeen logisch is bij SIG panden). Maar ik lees op de veilingsite geen informatie over het huurcontract, behalve een huursom ten tijde van het afsluiten van de SIG lening door Kas. Moet een koper dan maar de gok nemen dat het contract over niet al lange tijd afloopt en dat de huursom niet te gek laag is? Zelf onderzoek doen kan altijd natuurlijk, maar noch Kas noch de huurder zal verplicht zijn antwoord te geven.
pi_220679873
quote:

[..]
Dat idee had ik dus ook, misschien nog wel vriendjes van Kas ook.
  woensdag 29 april 2026 @ 19:57:44 #161
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220679967
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 19:30 schreef obligataire het volgende:
Die Martha toch maar meegenomen, hogere inleg dan normaal, maar de rente en het risico verhouden zich gunstig m.i. Officieel 18 maanden maar dat zullen er wel 40 worden , kein problem für den Obli. Je moet ergens met het geld naar toe, komt zóveel terug de laatste tijd.......
Ja, je moet toch wat idd...
Martha is, net als die andere recente verzorgingshuizen, een project dat ook weer aan Harthoorn gelieerd is. Net als al die hotelprojecten in Z-Duitsland trouwens. Weliswaar in de vorm van joint-ventures, maar ik vrees dat die constructies voornamelijk bedoelt zijn als camouflage, om de vergunningverlener om de tuin te kunnen leiden.
pi_220680143
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 11:37 schreef Fredericm het volgende:
Linkje Kaynak bij collin, nederlands project met eerste hypotheek 8%

SPOILER
+ Nieuw gebouw met luxe uitstraling op goede locatie
- 5.8 M¤ vind ik erg veel, ik kan niet echt iets vergelijkbaars vinden op funda-in-business
+ Meerdere huurders, bevestigd via google en google maps
- Hij is zelf ook huurder met zijn "Studio Fuente" interieurwinkel. Sowieso helemaal verhuurd klopt ook niet want op de facebookpagina van voorgenoemde winkel wordt ruimte te huur aangeboden. De google reviews van de winkel zijn geweldig maar lijken mij nep.
+/- Ik kan geen reviews vinden van zijn andere zaak Mert Expert Afbouw (aka M.E. Afbouw V.O.F., aka stucmijnhuis.nl). Geen negatieve reviews is goed, helemaal geen reviews is een beetje raar. Mogelijk laat hij zich alleen door andere bedrijven inhuren.
- extra werkkapitaal, dus krap bij kas?

Al met al voor mij geen grote rode vlaggen maar wel de nodige vraagtekens. Ik laat mijn investering staan op basis van de courantheid van het pand (en vanwege de sunk cost fallacy: teveel tijd in gestoken om mijn investering terug te trekken :N). Ik houd u op de hoogte.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:23:38 #163
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220680146
Inmiddels is het pand van de gemixte artiest (CCF) voor de tweede keer van Funda verdwenen.... Een beetje vermoeiend wel, dit knipperlicht gedrag. Maar niet iets om me zorgen over te maken.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:28:54 #164
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220680181
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:23 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Al met al voor mij geen grote rode vlaggen maar wel de nodige vraagtekens.
De rode vlag die ik hier onmiddelijk zag was coach Niels K.
Zolang zijn project Mo.C. Gro*p / R*f*el V**rtman niet volledig is afgewikkeld, mag hij op het strafbankje blijven zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 29-04-2026 20:56:27 ]
pi_220680463
quote:

[..]
Ik weet dat banken vaak zelf meebieden om dit soort manipulaties tegen te gaan,
Ik weet niet of SiG dat ook doet (ik hoop het wel). Ze moeten dan wel zelf genoeg geld voor het geval ze uiteindelijk de hoogste bieder zijn.
pi_220680665
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:56 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik weet dat banken vaak soms zelf meebieden om dit soort manipulaties tegen te gaan,
Ik weet niet of SiG dat ook doet (ik hoop het wel). Ze moeten dan wel zelf genoeg geld voor het geval ze uiteindelijk de hoogste bieder zijn.
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.....

[ Bericht 1% gewijzigd door paardendokter op 30-04-2026 12:53:30 ]
pi_220680748
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 20:23 schreef InVestEerder het volgende:
Inmiddels is het pand van de gemixte artiest (CCF) voor de tweede keer van Funda verdwenen.... Een beetje vermoeiend wel, dit knipperlicht gedrag. Maar niet iets om me zorgen over te maken.
Wat ik vooral vermoeiend vind is dat er al 7 maanden geen rente betaald wordt zonder goede reden en dat CCF het allemaal op zijn beloop laat. Vind dat dicht bij minachting van de investeerders komen.
pi_220681021
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:17 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.....
Ik denk het wel.
Maar goed, leg maar eens uit dan wat ik niet goed begrepen heb.
pi_220681125
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat ik vooral vermoeiend vind is dat er al 7 maanden geen rente betaald wordt zonder goede reden en dat CCF het allemaal op zijn beloop laat. Vind dat dicht bij minachting van de investeerders komen.
Ik kreeg bijna 2 maanden geleden dit bericht, daar moeten we het maar mee doen…

Een kleine vertraging kan gebeuren, maar als het zo lang duurt dan valt de geldlener toch wel iets te verwijten zou je zeggen.

SPOILER
pi_220681909
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 22:12 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik denk het wel.
Maar goed, leg maar eens uit dan wat ik niet goed begrepen heb.
Lening bij bank: bank is crediteur
Lening bij SIG: de crowd is crediteur. SIG is uitsluitend vertegenwoordiger/lasthebber van de crowd.....
pi_220682541
Kayak staat open voor wie wil ;)
Pecunia non olet
pi_220682903
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 11:02 schreef obligataire het volgende:
Kayak staat open voor wie wil ;)
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom die 1e hypotheek zich beperkt tot het te lenen bedrag, m.a.w. waarom wordt er geen overmarge genomen voor kosten en achterstallige rente en dergelijke. Bij particulieren is dat usance, ik meen zo'n 30 % boven het leenbedrag, waarom niet bij bedrijfsmatig vastgoed. Iemand?
pi_220683069
Dat is bij CF leningen voor commercieel vastgoed precies hetzelfde, in de hypotheekakte staat altijd een opslag voor rente en kosten van 30-40%.
pi_220683116
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 08:42 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Lening bij bank: bank is crediteur
Lening bij SIG: de crowd is crediteur. SIG is uitsluitend vertegenwoordiger/lasthebber van de crowd.....
Des te meer mensen die belang hebben bij een hoge opbrengst en zich in het biedproces kunnen mengen.

Ik denk eerlijk gezegd dat de tijd van afspraken wel een beetje voorbij is, zeker voor woningen. In de tijd dat die veilingen fysiek waren was het vrij logisch, als je iedere keer dezelfde mannen bij elkaar hebt dan maak je wel eens een praatje. Tegenwoordig is het bieden vooral online dus het is echt geen klein groepje ons-kent-ons meer.
pi_220683136
Ik ben trouwens best onder de indruk van de snelheid waarmee SIG de huisjes van Kas onder de hamer brengt. Ik zit in Ruitenveen en Zandlevenstraat en daar is tot begin november nog aan de renteverplichtingen voldaan. We zijn nog geen half jaar later... kennelijk was het al snel duidelijk dat Kas er geen zin meer in had.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')