https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Het lijkt me wat kort door de bocht. Maar dat iemand als Donald Trump een gigantisch mortuarium aan lijken in de kast heeft liggen ben ik van overtuigdquote:
Het erge is nog wel dat er genoeg idioten zijn die dit geloven.quote:
Is het regime al gechanged?quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:19 schreef TheJanitor het volgende:
Is Iran nou al dood? Waar zijn de opstanden? Waar blijven de Koerden?
Jawel, eerst hadden we ayatollah Khamenei, en die is vervangen door ayatollah Khameneiquote:Op donderdag 19 maart 2026 19:37 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Daar lijkt het niet op, helaas.
Lekker diplomatiek en respectvol ookquote:
Khamenie schelenquote:Op donderdag 19 maart 2026 19:36 schreef Zipportal het volgende:
Iraanse man (36) neergeschoten in Schoonhoven, minister reageert: ‘NCTV en politie zijn alert’
https://www.ad.nl/binnenl(...)zijn-alert~adbf6440/
18000000000000 @:haags
Niet voor het eerst dat de Iraanse geheime dienst hier in Nederland liquidaties heeft gepleegd, en pogingen tot liquidaties.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:36 schreef Zipportal het volgende:
Iraanse man (36) neergeschoten in Schoonhoven, minister reageert: ‘NCTV en politie zijn alert’
Het was blijkbaar een 'now or never' moment. De VS wordt volledig uitgewringd en door dat zwarte gat gepompt voor een bizarre droom waar slechts één moment voor bestond. Mogelijk is Trump vertelt dat het China heel hard zou raken (want Trump heeft geen idee waar China ligt) en hij daarom een briljante keus zou hebben gemaakt. Maar nu wil hij het liefst afzien van de gemaakte keuze.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:42 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Jawel, eerst hadden we ayatollah Khamenei, en die is vervangen door ayatollah Khamenei
Mission accomplished
Lekker gewerkt jongens
Bondgenoten? Hebben ze die nog? Alleen een opdrachtgever en (wannabe) dictators, volgens mij.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:44 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Lekker diplomatiek en respectvol ook
En maar verbaasd zijn dat de allies niet staan te springen.
F35 toch?quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:54 schreef Discombobulate het volgende:
Toch wel netjes die F16 uit de lucht schieten.
Ze hebben geld zat, en kunnen ook met andere bondgenoten in zee gaan.quote:Op donderdag 19 maart 2026 17:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Europa trekt zelfstandigheid al bijna niet. Die golfstaten hebben helemaal de middelen niet; moeten ze belasting voor gaan heffen. Drie minuten later begint het gedoe over representatie en staatsburgerschap.
Ze hebben geen geld voor hun eigen veiligheid. Dat is een ernstige misvatting.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ze hebben geld zat, en kunnen ook met andere bondgenoten in zee gaan.
De VS heeft er eigenhandig voor gezorgd dat de Golfstaten in de problemen komen.
De VS slaagt er niet in ze te beschermen.
Saudi-Arabië heeft in Trump's eerste termijn in 2017 een wapendeal twv 350 miljard (!!!) afgesloten.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ze hebben geen geld voor hun eigen veiligheid. Dat is een ernstige misvatting.
Dan moeten ze een gedeelte van de 960 miljard die ze in fondsen hebben gepompt o.a beheerd door kushner liquideren en hebben ze geld zat voor hun eigen veiligheid.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik verbaas me altijd over jouw soort mensen. Het soort dat ze een geweldig gotcha orgasme beleven als iemand als Trump ‘maar wat gezegd’ heeft en ze daardoor hebben gewonnen. De realiteit is dat reden/voorwendsel ‘regime change’ wordt afgedankt en dat er met hardere middelen het regime tot pulp word gestampt. Dat regime change nu gewoon betekent dat Iran ook mag worden gebombardeerd dat er een failed state achterblijft. Dus wat heb je nou eigenlijk gewonnen? Als de rook is opgetrokken is linksom of rechtsom jouw wereldbeeld kapot. Maar God wat was het lekker om je even beter te voelen dan de man die je ballen vast heeft.quote:
aiquote:Op donderdag 19 maart 2026 19:45 schreef BeriBeri het volgende:
Oh hij leeft nog
Bekijk deze YouTube-video
Dat geld hebben ze nodig om hun burgers af te kopen. Staatsburgers van de GCC zijn bovengemiddeld verwend door hún respectievelijke Emirs. Als die straks merken dat ze misschien wel belasting moeten betalen en hun kinderen niet op staatskassen in Amerika kunnen laten studeren is het gauw afgelopen met de rust.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moeten ze een gedeelte van de 960 miljard die ze in fondsen hebben gepompt o.a beheerd door kushner liquideren en hebben ze geld zat voor hun eigen veiligheid.
Ah, dus je doet wat je doet en zegt wat je zegt omdat Trump je bij je ballen heeft? Verhelderend.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik verbaas me altijd over jouw soort mensen. Het soort dat ze een geweldig gotcha orgasme beleven als iemand als Trump ‘maar wat gezegd’ heeft en ze daardoor hebben gewonnen. De realiteit is dat reden/voorwendsel ‘regime change’ wordt afgedankt en dat er met hardere middelen het regime tot pulp word gestampt. Dat regime change nu gewoon betekent dat Iran ook mag worden gebombardeerd dat er een failed state achterblijft. Dus wat heb je nou eigenlijk gewonnen? Als de rook is opgetrokken is linksom of rechtsom jouw wereldbeeld kapot. Maar God wat was het lekker om je even beter te voelen dan de man die je ballen vast heeft.
Is je iets opgevallen in de huidige oorlog? Al dat geld en nog kunnen de Iraniërs at will schieten. Of de straat van Hormuz afsluiten voor hun olie-export. Ra-ra hoe kan dat nou? Kennelijk is er veel meer nodig om Iran van je lijf af te houden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:28 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Saudi-Arabië heeft in Trump's eerste termijn in 2017 een wapendeal twv 350 miljard (!!!) afgesloten.
En vorig jaar nog een voor 142 miljard.
Hopelijk hebben ze de bonnetjes nog
Zoals de Amerikanen dan zo mooi zeggen you can't have your cake and eat it.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:34 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat geld hebben ze nodig om hun burgers af te kopen. Staatsburgers van de GCC zijn bovengemiddeld verwend door hún respectievelijke Emirs. Als die straks merken dat ze misschien wel belasting moeten betalen en hun kinderen niet op staatskassen in Amerika kunnen laten studeren is het gauw afgelopen met de rust.
De VS biedt ze geen veiligheid.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat het ‘beter weten dan Trump’ in de echte wereld geen reet uitmaakt. Als puntje bij paaltje komt kan hij doen wat hij wil en voor de komende decennia gaat hetzelfde op voor zijn opvolgers. En dat kan hij doen omdat jou soort denkt dat je iets verandert door je verheven te voelen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, dus je doet wat je doet en zegt wat je zegt omdat Trump je bij je ballen heeft? Verhelderend.
Dat zeg ik. Je doet het in je broek voor Trump.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat het ‘beter weten dan Trump’ in de echte wereld geen reet uitmaakt. Als puntje bij paaltje komt kan hij doen wat hij wil en voor de komende decennia gaat hetzelfde op voor zijn opvolgers. En dat kan hij doen omdat jou soort denkt dat je iets verandert door je verheven te voelen.
Je zag hetzelfde toen hij begon over Groenland; elk argument tegen overname door de VS stonk naar het mengsel van misplaatste gevoelens van superioriteit en vermolmd kolonialisme. Het was verhelderend hoe Groenlanders in die kwestie stonden. Het leek in niks op; 900 jaar overheersing maakt het legitiem.
Je hebt gemist dat ‘regime change’ nu ook kan betekenen ‘geen regime’. Er is in Iran genoeg voedingsbodem voor een burgeroorlog als je het centrum tot pulp stampt. Een klein duwtje en er is niet eens genoeg water voor een levensvatbaar land.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:47 schreef Discombobulate het volgende:
Iran kan de boel gewoon weer opbouwen, wat ze nu ook aan het doen zijn. Bovendien hebben ze nog genoeg spul om dingen te raken. Nucleaire installaties zijn nog gewoon intact, niemand weet (behalve Iran) waar de 400 kilo verrijkt uranium liggen. Netanyahu lult gewoon uit z'n nek.
Als er geen regime change komt en die hele nucleaire infrastructuur vernietigd wordt dan gaat Iran gewoon rustig door met het maken van een kernwapen.
Denk wel dat zoiets het uiteindelijk gaat zijn. Trump en Bibi roepen de overwinning uit, er is geen reet veranderd, en na 2 jaar ofzo is er ineens weer precies dezelfde dreiging als hiervoor.
Ja, maar alles wat ze hebben gebouwd is gebouwd op de premisse van (bijna geen belasting). In Nederland is het land bijna te klein bij een marginale verhoging van de belastingen voor onze veiligheid. En dan zouden GCC Arabieren plus expats het lekker rustig ondergaan 😂quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals de Amerikanen dan zo mooi zeggen you can't have your cake and eat it.
Pijnlijke keuzes zullen door die overheden gemaakt moeten gaan worden.
Whatever buddy.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Je doet het in je broek voor Trump.
meest gehoorde argument tegen die overname was volgens mij ´daar gaan de Groenlanders zelf wel over´quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat het ‘beter weten dan Trump’ in de echte wereld geen reet uitmaakt. Als puntje bij paaltje komt kan hij doen wat hij wil en voor de komende decennia gaat hetzelfde op voor zijn opvolgers. En dat kan hij doen omdat jou soort denkt dat je iets verandert door je verheven te voelen.
Je zag hetzelfde toen hij begon over Groenland; elk argument tegen overname door de VS stonk naar het mengsel van misplaatste gevoelens van superioriteit en vermolmd kolonialisme. Het was verhelderend hoe Groenlanders in die kwestie stonden. Het leek in niks op; 900 jaar overheersing maakt het legitiem.
Ik snap niet goed wat je probeert duidelijk te maken. Trump heeft meer invloed op de wereld dan xpompompom? En Amerika heeft een misplaatst gevoel van superioriteit omdat ze dachten Groenland wel even in te lijvenquote:Op donderdag 19 maart 2026 20:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik kan me nog heel goed herinneren dat de eerste ronde was ‘het is van ons, al 900 jaar’. Ik was daar toen heel verbaasd over, dat mensen dachten dat dat een argument kon zijn in een wereld waarin Denemarken eigenlijk niet voldeed aan zijn juridische verplichtingen om een eind te maken aan de koloniale verhoudingen. Je hebt gelijk dat de Groenlanders er ook bij werden betrokken. Maar voor hun was dat een hele nieuwe ervaring van serieus te worden genomen door de kolonisator. Die zitten nu wat ongemakkelijk met het feit dat Trump de Denen de deur kan wijzen. Maar dat ze dan nog steeds een buitenlandse overheersing hebben. En dat was natuurlijk niet de bedoeling.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
meest gehoorde argument tegen die overname was volgens mij ´daar gaan de Groenlanders zelf wel over´
Sterker nog, ieder geïndustrialiseerd land weet nu hoe ze zich kunnen verdedigen tegen een Amerikaans vliegdekschip met aanhang: gooi er duizend grote en goedkope drones op.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:00 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik snap niet goed wat je probeert duidelijk te maken. Trump heeft meer invloed op de wereld dan xpompompom? En Amerika heeft een misplaatst gevoel van superioriteit omdat ze dachten Groenland wel even in te lijven
Op zich wel beide waar, maar dat lijken me geen nieuwe inzichten
I don´t think soquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:05 schreef HiZ het volgende:
Ik kan me nog heel goed herinneren dat de eerste ronde was ‘het is van ons, al 900 jaar’.
of de mossad of iraanse regime zou ik dan denkenquote:Op donderdag 19 maart 2026 19:36 schreef Zipportal het volgende:
Het is geen misplaatst gevoel in deze tijd. Het is misplaatst in een fantasie wereld waar ‘might is right’ niet geldt.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:00 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik snap niet goed wat je probeert duidelijk te maken. Trump heeft meer invloed op de wereld dan xpompompom? En Amerika heeft een misplaatst gevoel van superioriteit omdat ze dachten Groenland wel even in te lijven
Op zich wel beide waar, maar dat lijken me geen nieuwe inzichten
Heel vaag verhaal.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:12 schreef HiZ het volgende:
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat je heel smug beter te voelen omdat Trump seniel is alleen maar maakt dat je nog makkelijker ter zijde wordt geschoven. Wat je nodig hebt is een eerlijke analyse van de echte situatie. En dan echt beleid, met echte resultaten in de echte wereld.
Dat is van alle tijden natuurlijkquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het is geen misplaatst gevoel in deze tijd. Het is misplaatst in een fantasie wereld waar ‘might is right’ niet geldt.
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat je heel smug beter te voelen omdat Trump seniel is alleen maar maakt dat je nog makkelijker ter zijde wordt geschoven. Wat je nodig hebt is een eerlijke analyse van de echte situatie. En dan echt beleid, met echte resultaten in de echte wereld.
Het alternatief is wat we nu hebben. En dat is dat we niks te zeggen hebben over onze eigen toekomst.
we hebben niks te zeggen over de toekomst van Iran, willen we ook niet echt, boeit ons ook niet echtquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het is geen misplaatst gevoel in deze tijd. Het is misplaatst in een fantasie wereld waar ‘might is right’ niet geldt.
Het alternatief is wat we nu hebben. En dat is dat we niks te zeggen hebben over onze eigen toekomst.
Iedereen mag een mening hebben over alles. Wat ik uitspreek is de verbazing over dat rotsvaste vertrouwen in het eigen gelijk. Recht tegen de harde realiteit in.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:16 schreef Adames het volgende:
[..]
Dat is van alle tijden natuurlijk
Vroeger had je ook al de gunboat diplomacy
Maar je mag nog steeds je mening erover hebben lijkt me
Daar zal in de nabije toekomst eerst wederom 200 miljard dollar voor moeten worden vrijgemaakt.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:21 schreef sp3c het volgende:
realiteit is dat Trump Groenland toch maar niet heeft ingenomen
Het zou fijn zijn als het Iraanse regime ook zo tolerant zou zijn. Maar dat zijn ze niet echt hè?quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
we hebben niks te zeggen over de toekomst van Iran, willen we ook niet echt, boeit ons ook niet echt
onze eigen toekomst hebben we gewoon in eigen hand
Ik sprak een persoon hier aan.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Heel vaag verhaal.
Onze politici doen redelijk hun best om trump serieus te nemen.
En weer anderen hebben rotsvast vertrouwen in dat als VS/Israel het centrum van het regime maar hard en vaak genoeg tot pulp slaat die opstand heus wel een keer komt.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Iedereen mag een mening hebben over alles. Wat ik uitspreek is de verbazing over dat rotsvaste vertrouwen in het eigen gelijk. Recht tegen de harde realiteit in.
ja Denemarken is daar niet klaar voor en gaat dat nooit winnenquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:23 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Daar zal in de nabije toekomst eerst wederom 200 miljard dollar voor moeten worden vrijgemaakt.
Want Denemarken is/was er klaar voor, zo mochten we deze week vernemen.
Hij is niet zo slim. Er is niemand die hem feitelijk of juridisch kan tegenhouden. Al dat geklets was helemaal niet nodig.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:21 schreef sp3c het volgende:
realiteit is dat Trump Groenland toch maar niet heeft ingenomen
heeft niets met tolerantie te maken, ik geef gewoon niet zoveel om figuren die de straat op gaan als een of andere lul hier vliegtuigen flatgebouwen in vliegtquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:23 schreef HiZ het volgende:
Het zou fijn zijn als het Iraanse regime ook zo tolerant zou zijn. Maar dat zijn ze niet echt hè?
Is al rond.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:26 schreef Aether het volgende:
Pentagon vraagt 200 miljard dollar voor oorlog met Iran, een bedrag dat veel hoger ligt dan wat de VS al heeft uitgegeven - aldus een rapport
https://www.israelnieuws.(...)oger-ligt-dan-wat-de
Het Pentagon heeft het Witte Huis gevraagd om een verzoek aan het Congres goed te keuren voor meer dan 200 miljard dollar om de oorlog tegen het Iraanse regime te financieren , meldde The Washington Post donderdag, op basis van een hoge functionaris van de regering-Trump, meldt The Jerusalem Post.
je hele argument is dat mensen niet zo snug moeten doen over seniele Trump en je start deze met hij is niet zo slim????quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hij is niet zo slim. Er is niemand die hem feitelijk of juridisch kan tegenhouden. Al dat geklets was helemaal niet nodig.
Zucht..quote:
'Opbouw' en 'Amerikaanse' in 1 zin is als vloeken in de kerk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:30 schreef sp3c het volgende:
netanyahy is geen wereldmacht, die maakt gewoon vieshendig gebruik van de opening die hij kreeg door de Amerikaanse opbouw
Of wacht tot ze hun eigen riolering vol schijten of hun eigen bedden in fik steken.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Sterker nog, ieder geïndustrialiseerd land weet nu hoe ze zich kunnen verdedigen tegen een Amerikaans vliegdekschip met aanhang: gooi er duizend grote en goedkope drones op.
Daar gaan we weer. Wat overtuigt jou er zo van dat die opmerking iets zegt over wat de Amerikanen en/of Israël willen. Geen Iran is ook regime change. En dat kun je wel vanuit de lucht bewerkstelligen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
En weer anderen hebben rotsvast vertrouwen in dat als VS/Israel het centrum van het regime maar hard en vaak genoeg tot pulp slaat die opstand heus wel een keer komt.
geen idee waarom dat is als vloeken in de kerk, de Amerikanen waren duidelijk aan het opbouwen naar ietsquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:32 schreef Toby56 het volgende:
[..]
'Opbouw' en 'Amerikaanse' in 1 zin is als vloeken in de kerk.
Niet dat ik van een kerk ben, maar toch.
In Voorschoten kennelijk wel.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
heeft niets met tolerantie te maken, ik geef gewoon niet zoveel om figuren die de straat op gaan als een of andere lul hier vliegtuigen flatgebouwen in vliegt
het zal wel, hebben wij niks mee te maken gelukkig
Houd dat maar zo dan.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
geen idee waarom dat is als vloeken in de kerk, [...]
whut?quote:
what?quote:
Je mag het geen oorlog noemen van @HiZquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:26 schreef Aether het volgende:
Pentagon vraagt 200 miljard dollar voor oorlog met Iran, een bedrag dat veel hoger ligt dan wat de VS al heeft uitgegeven - aldus een rapport
https://www.israelnieuws.(...)oger-ligt-dan-wat-de
Het Pentagon heeft het Witte Huis gevraagd om een verzoek aan het Congres goed te keuren voor meer dan 200 miljard dollar om de oorlog tegen het Iraanse regime te financieren , meldde The Washington Post donderdag, op basis van een hoge functionaris van de regering-Trump, meldt The Jerusalem Post.
Ik vind dat Trump waarschijnlijk seniel is en eigenlijk in de gevangenis had moeten zitten. Maar dat is niet hetzelfde als jezelf superieur voelen omdat jouw misgegrepen evaluatie van een plan zoals jij wel wist niet is uitgekomen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
je hele argument is dat mensen niet zo snug moeten doen over seniele Trump en je start deze met hij is niet zo slim????
lekker belangrijk, Iran is ons probleem niet, doen we niks mee
duidelijkquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik vind dat Trump waarschijnlijk seniel is en eigenlijk in de gevangenis had moeten zitten. Maar dat is niet hetzelfde als jezelf superieur voelen omdat jouw misgegrepen evaluatie van een plan zoals jij wel wist niet is uitgekomen.
quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:30 schreef sp3c het volgende:
netanyahy is geen wereldmacht, die maakt gewoon vieshendig gebruik van de opening die hij kreeg door de Amerikaanse opbouw
Iets over een doodgeschoten Iraniër vandaag. Was onderweg dus niet verder gelezen.quote:
Dat ik er geen problemen mee heb dat jij geen idee hebt waarom die twee woorden in 1 zin zijn als vloeken in de kerk.quote:
Er zitten op een gemiddelde dinsdag waarschijnlijk meer Amerikaanse dan Deense militairen op dat eiland.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja Denemarken is daar niet klaar voor en gaat dat nooit winnen
toch zijn de consequenties dusdanig dat de Amerikanen er toch maar niet voor gaan en een deal vieren die ze al 80 jaar hebben
ja dan weet ik niet wat iets is hequote:Op donderdag 19 maart 2026 21:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
[..]
Iets over een doodgeschoten Iraniër vandaag. Was onderweg dus niet verder gelezen.
Wordt een groot gat in de grond ofzo? Breekt op in stukjes?quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:33 schreef HiZ het volgende:
[..]
Daar gaan we weer. Wat overtuigt jou er zo van dat die opmerking iets zegt over wat de Amerikanen en/of Israël willen. Geen Iran is ook regime change. En dat kun je wel vanuit de lucht bewerkstelligen.
Of heb je gemist dat de laatste Israëlische aanvallen precies die richting opgaan van het onleefbaar maken van Iran. Vandaag je kookgas en verwarming, morgen je drinkwater. Wat maakt dat je denkt dat Netanyahu en/of Trump alleen maar een nieuwe regering in Teheran in het vizier hebben.
Die opstand maakt de afrekening makkelijker en geeft een zweem van legitimiteit, maar dood is ook weg.
Door die kijkhoek dacht ik ook ff aan wat andersquote:
het is nog steeds niet duidelijk wat je ongeveer probeert te zeggenquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:39 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat ik er geen problemen mee heb dat jij geen idee hebt waarom die twee woorden in 1 zin zijn als vloeken in de kerk.
En mijn oprechte excuses als dat in eerste instantie niet duidelijk genoeg was.
Ik ben best nieuwsgierig naar de rol van Saudi Arabiëquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
geen idee waarom dat is als vloeken in de kerk, de Amerikanen waren duidelijk aan het opbouwen naar iets
Israel zag de troepenopbouw van de VS en dacht, oeh ... goooooooooooo!
wat het plan van de Amerikanen ook was is verpest en Iran wordt beetje bij beetje vernietigd dus Israel blij
ik ookquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ben best nieuwsgierig naar de rol van Saudi Arabië
Lol.quote:
Dit is waarom er al lang al korte metten gemaakt had moeten zijn met die dwaas in het kremlin.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:38 schreef cosmosis het volgende:
Och gewoon human aid, echt waar...
[ x ]
Een Ku Klux Klan Grand Dragon 😱quote:
Precies hierom zijn Israël en Amerika de massamoordenaars aan het vernietigen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:41 schreef Vis1980 het volgende:
Het zal er de aankomende jaren niet gezelliger op maken. Ik heb het idee dat we hard achteruit rollen als mensheid, maar ook als 'vredelievend' Westen. 'We' zijn heel tactloos overal conflicten aan het aangaan, heel veel landen gaan nu erg veel geld pompen in oorlog en de bevolking mag weer ouderwets de tyfus krijgen.
Is dit nu echt wat al die rechtse mensen willen? Fuck het voor elkaar prettiger maken, lang leve moord en dood.
dat was sarcastischquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:42 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Lol.
Ik was even verbaasd.
Hoe kon mijn opmerking nou onduidelijk zijn en deze wel duidelijk?
Geen probleem verder. Maar je gebruikt soms veel posts om 1 punt te maken. En dan denk ik:
what?
Ah kijk, blijkbaar ben je te laf om echt te reageren op mijn comment. Wie houd je in hemelsnaam voor de gek?quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:43 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Precies hierom zijn Israël en Amerika de massamoordenaars aan het vernietigen.
Het was niet sarcastisch bedoeld.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat was sarcastisch
wat probeer je te zeggen?
maar je zegt niksquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:45 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het was niet sarcastisch bedoeld.
En er zit geen dubbele bodem in. Ik heb alleen maar 'gezegd' wat ik te zeggen had, zonder iets anders proberen te zeggen.
Eh ja, dat krijg je als je iets zegt over kromme denkwijzen. ‘Regime change uit de lucht kan niet’. Als dan jouw ideeën over regime change worden gebruikt voor wat Trump/Netanyahu bedoelt is het eenvoudig om gelijk te hebben. Als je alle overwegingen zou hebben meegenomen wordt het een stuk lastiger om gelijk te hebben. Dan is het niet genoeg dat er nog geen nieuwe koning zit in Teheran.quote:
ik was sarcastischquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:48 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dus waarom zou het dan sarcastisch zijn?
het kan welquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh ja, dat krijg je als je iets zegt over kromme denkwijzen. ‘Regime change uit de lucht kan niet’. Als dan jouw ideeën over regime change worden gebruikt voor wat Trump/Netanyahu bedoelt is het eenvoudig om gelijk te hebben. Als je alle overwegingen zou hebben meegenomen wordt het een stuk lastiger om gelijk te hebben. Dan is het niet genoeg dat er nog geen nieuwe koning zit in Teheran.
whut?quote:
Nee, totaal niet.quote:
En ook dat slaat nergens op.quote:En overigens hebben die de VS nodig om in het zadel te blijven
Van wel een regime naar geen enkel regime meer is ook 'change'.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:50 schreef Vis1980 het volgende:
Zie ik hier nu tussen neus en lippen door dat het wegvagen van heel Iran ook regime change is?
1200 doden in Israël. (waaronder 364 knappe feestende jongeren)quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:45 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ah kijk, blijkbaar ben je te laf om echt te reageren op mijn comment. Wie houd je in hemelsnaam voor de gek?
Het schijnt dat veel van die bejaarde poepjurken dood zijn.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
1200 doden in Israël. (waaronder 364 knappe feestende jongeren)
30.000 Iraanse jongeren die een klein beetje vrijheid willen.
150.000 doden in Jemen.
Ontelbare doden in Libanon.
Allemaal door de bejaarde en behaarde poepjurken in Teheran.
Ik heb nooit gezegd dat het niet kan. Maar ik heb ook nooit aangenomen dat ik weet wat ze willen met deze oorlog. Ik heb zelfs nooit helemaal gedacht dat ze het zelf weten. Ik maak me over dat laatste wel zorgen. Een beetje minder interessant zou wel fijn zijn. Overigens vind ik ondertussen wel dat de Iraniërs worden geregeerd door een gevaarlijke en maniakale bende.quote:
al die mensen waren nu waarschijnlijk nog in leven als Trump en Netanyahu niet waren gaan schietenquote:Op donderdag 19 maart 2026 21:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
150.000 doden in Jemen.
Hij zal wel rondjes over het dek rennen terwijl het schip vaart.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:57 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is dat rondje wat ze varen een Crazy Ivan?
Als ze allemaal op een ander stoeltje gaan zitten ook.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Van wel een regime naar geen enkel regime meer is ook 'change'.
Dan moet je ARAMCO in de gaten houden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ben best nieuwsgierig naar de rol van Saudi Arabië
Ja. Dat zag je goed. En ik zeg dat omdat vooral voor Israël ‘de klus niet afmaken’ wel eens onacceptabel zou kunnen zijn. South Pars beschieten was een actie van Russisch kaliber. En laten we vooral niet vergeten dat de waterhuishouding van Iran ongekend precair is. Een paar duwtjes en mensen moeten daar vechten voor hun drinkwater.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:50 schreef Vis1980 het volgende:
Zie ik hier nu tussen neus en lippen door dat het wegvagen van heel Iran ook regime change is?
Die Russen ook en wel meer landen, maar daar zitten ze dan weer niet. Mogen we op zijn minst verwachten dat men een tactiek heeft in plaats van onzorgvuldig te keer gaan.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
150.000 doden in Jemen.
Vreselijk kerel. Weet je wat zou helpen? Een plan, je weet wel een verzameling stappen op basis van feiten en ervaringen wat zou leiden tot een gewenst resultaat.quote:Op donderdag 19 maart 2026 21:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
150.000 doden in Jemen.
Wij geen olie, jullie geen drinkwater, succesquote:Op donderdag 19 maart 2026 22:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja. Dat zag je goed. En ik zeg dat omdat vooral voor Israël ‘de klus niet afmaken’ wel eens onacceptabel zou kunnen zijn. South Pars beschieten was een actie van Russisch kaliber. En laten we vooral niet vergeten dat de waterhuishouding van Iran ongekend precair is. Een paar duwtjes en mensen moeten daar vechten voor hun drinkwater.
De mensen in Iran smeken om te verdorstenquote:Op donderdag 19 maart 2026 22:07 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Wij geen olie, jullie geen drinkwater, succes
Ik zie niet goed hoe Trump zich hieruit kan terugtrekken. Hij zal het vast wel weer overwegen, hij is tenslotte een Amerikaan, maar deze keer is de chaos wel echt ongekend.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:09 schreef cosmosis het volgende:
Israel heeft totaal geen baat bij de-escalatie, zij willen de VS zo lang mogelijk betrokken houden in de regio....Elke keer dat Trump een TACOtje probeert te doen en de overwinning claimed, zal Israel weer een stukje escaleren.
Dat is natuurlijk ook niet zo moeilijk.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Het beste wat nú vanuit Iraans standpunt kan gebeuren is een keiharde beurscrash, iets wat zeker niet ondenkbaar is. Een beurscrash is waarschijnlijk het enige middel wat trump dwingt om een TACO te doen.
Daarom zijn meer aanvallen op kritische olie/gas-infrastructuur ook heel waarschijnlijk. Iran begrijpt deze oorlog veel beter dan de VS.
Een comment op YouTube is mij bijgebleven.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Het beste wat nú vanuit Iraans standpunt kan gebeuren is een keiharde beurscrash, iets wat zeker niet ondenkbaar is. Een beurscrash is waarschijnlijk het enige middel wat trump dwingt om een TACO te doen.
Daarom zijn meer aanvallen op kritische olie/gas-infrastructuur ook heel waarschijnlijk. Iran begrijpt deze oorlog veel beter dan de VS.
De beurzen reageren heel vreemd. Eigenlijk is olie helemaal niet zo duur geworden, er zijn tijden geweest dat de prijzen even hoog of hoger lagen zonder paniektoestand. In de aanloop naar deze oorlog liepen goud en zilver op, maar nu komen ze terug op de prijs, terwijl crypto er na een daling juist op stijgt.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Scheelt ook wel dat ze geld krijgen van de hele wereldquote:Op donderdag 19 maart 2026 22:24 schreef cosmosis het volgende:
Het verbaast me nog steeds dat de hele wereld continue klaagt over munitievoorraden, maar een Israel al langere tijd op verschillende fronten zowel verdedigt alswel eenieder de moeder bombardeert....
[ x ]
Die raketten zijn niet uitwisselbaar. Het is vrij moeilijk om een andere raket te raken, die dingen zijn klein, erg wendbaar en heel snel.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:24 schreef cosmosis het volgende:
Het verbaast me nog steeds dat de hele wereld continue klaagt over munitievoorraden, maar een Israel al langere tijd op verschillende fronten zowel verdedigt alswel eenieder de moeder bombardeert....
[ x ]
quote:Pentagon seeks more than $200 billion in budget request for Iran war
Nog niet zou ik zeggen. Zodra de energieproductie echt meerjarig beschadigt gaat worden kan het sentiment razendsnel omslaan.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
De beurzen reageren heel vreemd. Eigenlijk is olie helemaal niet zo duur geworden, er zijn tijden geweest dat de prijzen even hoog of hoger lagen zonder paniektoestand. In de aanloop naar deze oorlog liepen goud en zilver op, maar nu komen ze terug op de prijs, terwijl crypto er na een daling juist op stijgt.
Op de een of andere manier nemen de beurzen het allemaal niet zo serieus
Dure hobby, gezien het jaarlijkse defensie oorlogs budget iets van 800 of 900 miljard dollar per jaar is.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:29 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.washingtonpos(...)ost-budget-pentagon/
[..]
Dat risico zou ingecalculeerd moeten zijn eigenlijkquote:Op donderdag 19 maart 2026 22:29 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nog niet zou ik zeggen. Zodra de energieproductie echt meerjarig beschadigt gaat worden kan het sentiment razendsnel omslaan.
Ik denk dat de hele wereld vooral nog enigszins in shock is over wat hier allemaal gebeurd en vooral het verbijsterende amateurisme vanuit de VS kant.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat risico zou ingecalculeerd moeten zijn eigenlijk
Als er geen bergen olie binnenkomen in Rotterdam, rijden er na een paar maanden niet veel auto's meer in de EU.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:37 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik denk dat de hele wereld vooral nog enigszins in shock is over wat hier allemaal gebeurd en vooral het verbijsterende amateurisme vanuit de VS kant.
Zodra de energie-intensieve industrieën echt geraakt worden kan het sentiment razendsnel veranderen
Precies, was het niet $150 ergens in 2007-08? in 2026 dollar zou dat ruimschoots boven de $200 liggen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
De beurzen reageren heel vreemd. Eigenlijk is olie helemaal niet zo duur geworden, er zijn tijden geweest dat de prijzen even hoog of hoger lagen zonder paniektoestand. In de aanloop naar deze oorlog liepen goud en zilver op, maar nu komen ze terug op de prijs, terwijl crypto er na een daling juist op stijgt.
*brrrrrrt 😱quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:44 schreef cosmosis het volgende:
Lekker genieten van het uitzicht...
[ x ]
Kennen we deze user nog? Loopt de hele tijd te verkondigen hoe vreselijk dit regime is voor haar bevolking. Die arme bevolking die wordt uitgemoord. Maar wel vol trots oreren over het wegnemen van hun drinkwater, wat vele slachtoffers onder die bevolking zal eisen. De ware aard van mensen komt zo vaak boven in dit soort topics.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:07 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Wij geen olie, jullie geen drinkwater, succes
Deze wereldquote:Op donderdag 19 maart 2026 22:44 schreef cosmosis het volgende:
[ x ]
America Firsting op z'n bestquote:Op donderdag 19 maart 2026 22:29 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.washingtonpos(...)ost-budget-pentagon/
[..]
Dit is Bagdad geloof ik. Daar vliegt af en toe een drone voorbij.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:44 schreef cosmosis het volgende:
[ x ]
Nou ja...De Amerikaanse economie was gewoon heel erg sterk teruggekomen na de wereldwijde Corona crisis en het was moeilijk om die sterke groei teniet te doen....Totdat Trump kwam, ging hij het toch proberen lol....quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vrijwel onveranderd ten opzichte van 3 weken geleden, behalve dat de Iraniers bepaalde locaties mijden, wat ik begrepen heb.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar, het is nu goed vertoeven in Teheran, want alles wat mogelijk te maken heeft met het gehate regime wordt continu in puin gegooid? Dus als vredelievende burger heb je niks te duchten en ziet de toekomst er rooskleurig uit?
https://nypost.com/2026/0(...)re-strait-of-hormuz/quote:The US has deployed A-10 Warthogs attack jets, Ah-64 Apache helicopters, and 5,000-pound ground penetrator bombs to take out Iranian drones, boats, and mines to help secure the Strait of Hormuz, America’s top general said Thursday.
Gen. Dan Caine, chairman of the Joint Chiefs of Staff, vowed at a Pentagon news conference that the US would “hunt and kill” all of Tehran’s weapons facilities and assets being used against the strait, a critical trade route through which 20% of the world’s oil supply is transported.
“We continue to hunt and kill afloat assets, including more than 120 vessels and 44 minelayers,” Caine told reporters alongside War Secretary Pete Hegseth.
Idd zag het ook voorbij komen....Meer boots onderweg...quote:
quote:The Boxer Amphibious Ready Group (ARG), comprised of the USS Boxer (LHD-4), USS Comstock (LSD-45), and the USS Portland (LPD-27) with the embarked 11th Marine Expeditionary Group (MEU), is on its way to the Middle East after departing the U.S. west coast for deployment.
Gaat niet meer gebeuren en wordt ook niet meer geroepen.quote:
Daar zijn echt totaal geen aanwijzingen voor. Regime zit nog stevig in het zadel en er zijn geen opstanden. Dus faal.quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je hebt gemist dat ‘regime change’ nu ook kan betekenen ‘geen regime’. Er is in Iran genoeg voedingsbodem voor een burgeroorlog als je het centrum tot pulp stampt. Een klein duwtje en er is niet eens genoeg water voor een levensvatbaar land.
Die reactie van het veroordelen van tegenaanvallen van Iran wordt uniform uitgerold binnen de EU. Bijna Ieder land geeft min of meer dezelfde reactie, ook Jetten dus namens ons. In het begin, toen de Europese landen verrast werden zat er nog wat diversiteit in de reacties. Alleen Spanje doet niet mee.quote:
Het probleem is dat wanneer je straks een wapenstilstand oid wil, er niemand meer is om daarover te onderhandelen. En ook niemand zich nog wil opwerpen voor die onderhandelingen, met de angst om halverwege het proces alsnog afgemaakt te worden. Hoe stop je het dan?quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:40 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Daar zijn echt totaal geen aanwijzingen voor. Regime zit nog stevig in het zadel en er zijn geen opstanden. Dus faal.
Information is key.quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vraag me dan echt af: hoe dan? In een vreemd land nog wel..
Ah, dus nog wat oorlogsmisdaden erbij?quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja. Dat zag je goed. En ik zeg dat omdat vooral voor Israël ‘de klus niet afmaken’ wel eens onacceptabel zou kunnen zijn. South Pars beschieten was een actie van Russisch kaliber. En laten we vooral niet vergeten dat de waterhuishouding van Iran ongekend precair is. Een paar duwtjes en mensen moeten daar vechten voor hun drinkwater.
Ik ben toch wel heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die reactie van het veroordelen van tegenaanvallen van Iran wordt uniform uitgerold binnen de EU. Bijna Ieder land geeft min of meer dezelfde reactie, ook Jetten dus namens ons. In het begin, toen de Europese landen verrast werden zat er nog wat diversiteit in de reacties. Alleen Spanje doet niet mee.
Stelletje buikspreekpoppen met hun gaslighting. En vooral een land als Denemarken. Nog geen 6 maanden geleden zelf bedreigd, en nu braaf klappen voor de baas..
hij gaat ons de afgrond in jettenquote:Op donderdag 19 maart 2026 23:27 schreef UitStraling het volgende:
Rob Jetten geeft meer om plantjes dan om mensen, "Verlaging brandstofprijzen slecht voor klimaatbeleid"
Doe zijn er over Natanyahu ook. Zul je zien dat ze beide dood zijn en die oranje mefkettle één deze dagen ook. Zal wel stil worden in de media.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 00:50 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Er gaan geruchten dat Mojtaba Khamenei dood is.
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 01:07 schreef kladderadatsch het volgende:
Ondertussen is Iran momenteel het enige land dat nog steeds miljoenen vaten olie exporteert, voornamelijk naar China: https://edition.cnn.com/2(...)rmuz-strait-intl-cmd
Kha me nei herinneren dat er ooit iemand zo kort aan de macht wasquote:Op vrijdag 20 maart 2026 00:50 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Omdat het een sadistisch kutregime is dat van iran.quote:
Was ook zo'n not so secret anymore militairy base ergens toch?quote:
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 00:50 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
dat wordt een hele snelle energietransitie met als in Cubaquote:Op donderdag 19 maart 2026 22:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat risico zou ingecalculeerd moeten zijn eigenlijk
logisch ook, Iran bewapend alle tegenstanders die Israel heeft.quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem is dat wanneer je straks een wapenstilstand oid wil, er niemand meer is om daarover te onderhandelen. En ook niemand zich nog wil opwerpen voor die onderhandelingen, met de angst om halverwege het proces alsnog afgemaakt te worden. Hoe stop je het dan?
Ik heb het idee dat Israel het helemaal niet wil stoppen. Normaal is oorlog ook een voortzetting van de politiek en zijn er dus politieke eisen en dient de oorlog om deze eisen kracht bij te zetten. Maar dit is iets nieuws. Het vijandelijke regime wordt gewoon opgeruimd en de staat wordt ontmanteld. Er komt geen politiek bij kijken.
Louis XIX of France (20 minutes): Became king after his father Charles X abdicated in 1830, but signed his own abdication 20 minutes later.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 02:01 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Kha me nei herinneren dat er ooit iemand zo kort aan de macht was
Ik ben groot fan van Amerikanen bashen, maar deze twitteraar is een idioot.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 06:17 schreef recidivist het volgende:
[ x ]
F35 uit de lucht geschoten door Iran?
Geruchten op obscure accounts gaan er natuurlijk al sinds het begin van dit hele gebeuren.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 00:50 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dat plus het zijn geen echte beelden ir laat zelden zulke heldere contouren zien. Ook is irst niets nieuws. Het is wel iets waar de Europeanen en russen meer mee opereren dan de VS.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 06:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ben groot fan van Amerikanen bashen, maar deze twitteraar is een idioot.
Er zou wel een vliegtuig geraakt zijn, maar hij was veilig buiten Iran geland.
Voor de discussie is het wel interessanter om te delen waarom de twitteraar “een idioot is”. Inhoudelijk ingaand op de argumenten die hij aanhaalt dus. Zo leer ik er wellicht ook wat van. Zeker waar hij het fout heeft.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 06:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik ben groot fan van Amerikanen bashen, maar deze twitteraar is een idioot.
Er zou wel een vliegtuig geraakt zijn, maar hij was veilig buiten Iran geland.
quote:Op vrijdag 20 maart 2026 06:56 schreef recidivist het volgende:
[..]
Voor de discussie is het wel interessanter om te delen waarom de twitteraar “een idioot is”. Inhoudelijk ingaand op de argumenten die hij aanhaalt dus. Zo leer ik er wellicht ook wat van. Zeker waar hij het fout heeft.
Deze twee claims zijn ragebait verzinsels van de schrijver. Ga maar eens na bij jezelf: tijdens de hele lange aanschafprocedure van de JSF heb je ooit op de NOS gehoord dat dit vliegtuig onschendbaar was en dat je hem niet kon zien op de beelden waarop hij duidelijk zichtbaar was? Stealth is altijd gepresenteerd als minder zichtbaar voor sensoren, niet onzichtbaar, behalve door oplichters die hun geld verdienen met (vaak Rusland) propaganda.quote:The F-35 was supposed to be unkillable. That was the whole point.
Lockheed Martin spent thirty years and four hundred billion dollars, the most expensive weapons programme in human history, building an aircraft that the enemy simply could not see.
Er was ooit een user op een of ander forumpje die riep dat het dom was om de Amerikaanse anti-Rusland kar te springen. Dat was zelfs voor dat de VS Ns2 opblies.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 00:11 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ben toch wel heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.
We worden steeds meer afhankelijker van USA gas.
Wat als Trump zegt: jullie krijgen gas maar enkel als jullie militaire ondersteuning geven in het MO.
Het is niet aangetoond dat de VS NS2 heeft opgeblazen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:08 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Er was ooit een user op een of ander forumpje die riep dat het dom was om de Amerikaanse anti-Rusland kar te springen. Dat was zelfs voor dat de VS Ns2 opblies.
https://www.bbc.com/news/world-europe-59400539quote:Op vrijdag 20 maart 2026 02:01 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Kha me nei herinneren dat er ooit iemand zo kort aan de macht was
Wat is Gandalv dan voor anti westerse lul?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 06:17 schreef recidivist het volgende:
[ x ]
F35 uit de lucht geschoten door Iran?
Als er maar genoeg aanhangers zijn. In Turkije zag je ook dat ze onderschatten hoeveel loyalisten Erdogan nog had, en hoe ver die bereid waren te gaan.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 06:57 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af waarom de Mossad zo slecht is in regime change. Ze kunnen heel goed mensen uitschakelen, maar binnen Iran veranderd er maar weinig, ondanks dat ze zeggen dat de Mossad daar ook heel actief is. Als je kijkt naar het verleden van de CIA waren die daar wel veel meer mee bezig.
De derde wereldoorlog is in februari 2022 al gestart. Hij komt alleen wat traag op gang. Inmiddels aardig op stoom aan het komen, wel.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:19 schreef UitStraling het volgende:
Vinden jullie dit al wereldoorlog 3 of slechts strapatsen in de marge en onderdeel uitmaken van de islamitische droom om de Joden te vermoorden?
Maar wat zijn dan de strijdende partijen, want Iran lijkt vooralsnog zwaar geïsoleerd in dit conflict?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
De derde wereldoorlog is in februari 2022 al gestart. Hij komt alleen wat traag op gang. Inmiddels aardig op stoom aan het komen, wel.
Je draait het om.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:19 schreef UitStraling het volgende:
Vinden jullie dit al wereldoorlog 3 of slechts strapatsen in de marge en onderdeel uitmaken van de islamitische droom om de Joden te vermoorden?
Alles valt terug te brengen tot 2 miljard moslims die dat hele kleine stukje planeet terug willen van een handjevol Joden, en dan zeg ik het nog heel erg netjes en beschaafd.quote:
Welke geslaagde regime changes zijn er uberhaubt geweest onder druk van extrene landen de afgelopen 50 jaar?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 06:57 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af waarom de Mossad zo slecht is in regime change.
Misschien Venezuela.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Welke geslaagde regime changes zijn er uberhaubt geweest onder druk van extrene landen de afgelopen 50 jaar?
En waarom zouden we nu opeens moeten denken dat het dit keer met iran het wel gaat lukken. Dat is wensdenken wat gevoed wordt door propaganda alleen maar om deze bommenregen op iran voor het geïndoctrineerde publiek nog een beetje zinvol te laten lijken.
Uiteindelijk alle grootmachten en significante delen van de rest van de wereld. Het wachten is op China.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:26 schreef Drxx het volgende:
[..]
Maar wat zijn dan de strijdende partijen, want Iran lijkt vooralsnog zwaar geïsoleerd in dit conflict?
Rusland kan nog geeneens een paar provincies aan hun eigen grens overnemen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteindelijk alle grootmachten en significante delen van de rest van de wereld. Het wachten is op China.
Een handjevol supermannen met raketwerpers en vlammenwerpers tegen 2 miljard ongewapende kleuters? Of hoe moet ik dat zien?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:29 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Alles valt terug te brengen tot 2 miljard moslims die dat hele kleine stukje planeet terug willen van een handjevol Joden, en dan zeg ik het nog heel erg netjes en beschaafd.
Alle grote spelers zijn wel op één of andere manier met elkaar in conflict. Alleen wordt het nu uitgevochten in Oekraine en Iran cq Midden-Oosten.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteindelijk alle grootmachten en significante delen van de rest van de wereld. Het wachten is op China.
Zien we al aankondigingen van vrije verkiezingen in dat land of is het het succesvol te noemen omdat ze nu wat meer naar de amerikaanse meester luisteren?quote:
Helaas houden die ongewapende kleuters van de dood en van maagden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Een handjevol supermannen met raketwerpers en vlammenwerpers tegen 2 miljard ongewapende kleuters? Of hoe moet ik dat zien?
Alleen Maduro is weg. De rest van het regime zit nog stevig in het zadel en loopt aan de teugel van de VS. Mensen die denken dat de VS echt erg is begaan met de Iraanse bevolking zouden zich eens achter de oren moeten krabben en kijken naar Venezuela. Of Cuba, waar het Amerikaanse olieboycot de bevolking in nog diepere ellende stort.quote:
Ja, ik snap m maar daarom zei ik ook misschien. Trump is wel een typetje maar ook hij is maar een tijdelijlke bewoner van het witte huis.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zien we al aankondigingen van vrije verkiezingen in dat land of is het het succesvol te noemen omdat ze nu wat meer naar de amerikaanse meester luisteren?
What has not changed in Venezuela
The departure of Nicolás Maduro did not mean the end of authoritarianism in Venezuela. So far, there has been no institutional dismantling of the authoritarian model or the repressive architecture.
Je bazelt weer.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:40 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Helaas houden die ongewapende kleuters van de dood en van maagden.
Mee eens. Dit is opzich zelf geen WO3 want voorlopig is het gewoon Iran VS de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:26 schreef Drxx het volgende:
[..]
Maar wat zijn dan de strijdende partijen, want Iran lijkt vooralsnog zwaar geïsoleerd in dit conflict?
Het is in ieder geval niet Iran VS de EU. Wij doen niet mee.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mee eens. Dit is opzich zelf geen WO3 want voorlopig is het gewoon Iran VS de rest van de wereld.
Gevaar is wel dat de energie crisis druk kan geven op andere plekken in de wereld denk ik. Als dan bv nog een land zich tegen de VS schaart (maar waarschijnlijk niet perse voor Iran is) kan het wel gek worden.
En de gewapende kleuters posten vol trots filmpjes over het dood en verderf wat men in andere landen aanricht. Als je met trots zulke filmpjes post kunnen we objectief vaststellen dat ook hun van dood houden, ipv maagden worden ze door goed geïndoctrineerde usefull idiots op handen gedragen en als helden vereerd in het heden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:40 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Helaas houden die ongewapende kleuters van de dood en van maagden.
De gewapende supermannen?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En de gewapende kleuters posten vol trots filmpjes over het dood en verderf wat men in andere landen aanricht. Als je met trots zulke filmpjes post kunnen we objectief vaststellen dat ook hun van dood houden, ipv maagden worden ze door goed geïndoctrineerde usefull idiots op handen gedragen en als helden vereerd in het heden.
Je kunt 2 keer verkozen worden maar toch 12 jaar president zijn. In theorie. Of filosofie. 'omstandigheden'quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:41 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja, ik snap m maar daarom zei ik ook misschien. Trump is wel een typetje maar ook hij is maar een tijdelijlke bewoner van het witte huis.
Ja hoor, niks aan de hand. U kunt rustig gaan slapen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:36 schreef Drxx het volgende:
[..]
Rusland kan nog geeneens een paar provincies aan hun eigen grens overnemen.En China heeft nog geen enkele teken gegeven dat ze mee willen doen aan al deze onzin. Als dit een wereldoorlog is is het (gelukkig) de meest pussy wereldoorlog ooit.
Niet met Iran, nee.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is in ieder geval niet Iran VS de EU. Wij doen niet mee.
Dit is inderdaad het enige realistische scenario waarbij dit akkefietje tot iets groters zou kunnen leiden. Des te beter dat nog niemand echt achter Iran staat, want dan heb je maar met 1 front te dealen om erger te voorkomen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Niet met Iran, nee.
Maar dat is dus wat ik bedoel met mijn post. De energie druk kan elders in de wereld voor problemen zorgen die misschien wel inmenging vereist van de EU.
Korea & Japan gaan bv behoorlijk pijn lijden als dit lang gaan duren. En wat gaat China doen als ze door de reserves zijn?
Ik acht de kans klein hoor, maar de onzekerheid is er wel.
Klinkt nog steeds als een blamage.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 07:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[..]
Deze twee claims zijn ragebait verzinsels van de schrijver. Ga maar eens na bij jezelf: tijdens de hele lange aanschafprocedure van de JSF heb je ooit op de NOS gehoord dat dit vliegtuig onschendbaar was en dat je hem niet kon zien op de beelden waarop hij duidelijk zichtbaar was? Stealth is altijd gepresenteerd als minder zichtbaar voor sensoren, niet onzichtbaar, behalve door oplichters die hun geld verdienen met (vaak Rusland) propaganda.
Van de week mochten Chinese en Indiaase tankers door. De Indiase tankers zelfs met marine escorte.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Niet met Iran, nee.
Maar dat is dus wat ik bedoel met mijn post. De energie druk kan elders in de wereld voor problemen zorgen die misschien wel inmenging vereist van de EU.
Korea & Japan gaan bv behoorlijk pijn lijden als dit lang gaan duren. En wat gaat China doen als ze door de reserves zijn?
Psies. De mens is een stumperd.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef UitStraling het volgende:
Laten we het stokje over de heerschappij van de Aarde maar doorgeven aan de dolfijnen, de vampierinktvissen of de kraaien.
Wat voor invloed denk je dat een maandenlange energieshock en de zelfs jarenlange gevolgen van het opblazen van gasvelden, raffinaderijen etc hebben op de wereldeconomie?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Niet met Iran, nee.
Als je lukraak in de lucht schiet is er ook althans een kans dat je iets raakt natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klinkt nog steeds als een blamage.
Iran staat nou niet echt bekend om z'n state of the art luchtafweer.
Als het laatste nieuwe van china dit nou lukt, of in iets mindere mate het laatste nieuwe van rusland (al hebben die al tijden niks nieuws meer), ok.
Maar Iran? Oeps.
Dan kun je je realistisch af gaan vragen of die meerprijs nog wel gerechtvaardigd is. Of een Saab Gripen, Eurofighter Typhoon of Dassault Rafale niet net zo goed is.
Hamvraag voor mij is; zo snel mogelijk een huis kopen of niet? Zijn al een aantal maanden aan het zoeken maar twijfel nu of we niet beter snel voor iets kunnen gaan of juist nietquote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat voor invloed denk je dat een maandenlange energieshock en de zelfs jarenlange gevolgen van het opblazen van gasvelden, raffinaderijen etc heeft op de wereldeconomie?
Hoe afhankelijk we zijn van niet alleen olie en gas maar ook kunstmest, helium, zwavel voor fundamentele industriele processen?
En wat een wereldwijde recessie of zelfs depressie voor invloed heeft op politieke stabiliteit wereldwijd? Mensen hebben grotendeels geen idee wat er de komende maanden of zelfs jaren staat te gebeuren.
Turkse ook.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Van de week mochten Chinese en Indiaase tankers door. De Indiase tankers zelfs met marine escorte.
Ja, precies. De enige discussie is de prijs aan de pomp, en dan gaan ze op het journaal mensen interviewen die dan zeggen dat ze toch moeten werken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat voor invloed denk je dat een maandenlange energieshock en de zelfs jarenlange gevolgen van het opblazen van gasvelden, raffinaderijen etc heeft op de wereldeconomie?
Hoe afhankelijk we zijn van niet alleen olie en gas maar ook kunstmest, helium, zwavel voor fundamentele economische en industriele processen?
En wat een wereldwijde recessie of zelfs depressie voor invloed heeft op politieke stabiliteit wereldwijd? Mensen hebben grotendeels geen idee wat er de komende maanden of zelfs jaren staat te gebeuren.
Nouja precies dat dus.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat voor invloed denk je dat een maandenlange energieshock en de zelfs jarenlange gevolgen van het opblazen van gasvelden, raffinaderijen etc hebben op de wereldeconomie?
Hoe afhankelijk we zijn van niet alleen olie en gas maar ook kunstmest, helium, zwavel voor fundamentele economische en industriële processen?
China is zelf één van de grootste producenten van aardgas, is daarmee ook steeds meer gericht op zelfvoorzienendheid. Geldt ook voor olie, al importeren ze die ook nog in enorme hoeveelheden. Punt is wel dat China in een rap tempo aan het vergroenen is, ook al willen milieu-skeptici vaak nog wel eens onzin roepen over miljoenmiljard nieuwe kolencentrales per dag.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Niet met Iran, nee.
Hangt er vanaf of je gokt op deflatie of inflatie. Deflatie = wachten. Inflatie = kopen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:58 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Hamvraag voor mij is; zo snel mogelijk een huis kopen of niet? Zijn al een aantal maanden aan het zoeken maar twijfel nu of we niet beter snel voor iets kunnen gaan of juist niet
Hoe vallen 2 miljoen Iraanse vluchtelingen die hier stranden in de berekening?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hangt er vanaf of je gokt op deflatie of inflatie. Deflatie = wachten. Inflatie = kopen.
Ja dan kun je maar beter je eigen huis hebbenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoe vallen 2 miljoen Iraanse vluchtelingen die hier stranden in de berekening?
Hangt van het geslacht af denk ikquote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoe vallen 2 miljoen Iraanse vluchtelingen die hier stranden in de berekening?
De Amerikanen roepen nu al weken dat Iran niks terug kan doen in de lucht en ze vliegen daar zelfs rond met b52 bommenwerpers. Als we hier 5 jaar over lezen is mijn verwachting een gevalletje overmoedig worden en daarom voorspelbaar vliegen. Wereldmacht Servië heeft zo ook icm een beetje mazzel een F-117 uit de lucht weten te schieten.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klinkt nog steeds als een blamage.
Iran staat nou niet echt bekend om z'n state of the art luchtafweer.
Als het laatste nieuwe van china dit nou lukt, of in iets mindere mate het laatste nieuwe van rusland (al hebben die al tijden niks nieuws meer), ok.
Maar Iran? Oeps.
Dan kun je je realistisch af gaan vragen of die meerprijs nog wel gerechtvaardigd is. Of een Saab Gripen, Eurofighter Typhoon of Dassault Rafale niet net zo goed is.
Ja precies. Wat gok jij?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hangt er vanaf of je gokt op deflatie of inflatie. Deflatie = wachten. Inflatie = kopen.
Kopen. De rentes kunnen alleen maar hoger worden in een economische crisis.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:58 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Hamvraag voor mij is; zo snel mogelijk een huis kopen of niet? Zijn al een aantal maanden aan het zoeken maar twijfel nu of we niet beter snel voor iets kunnen gaan of juist niet
Als rusland ons iets geleerd heeft, is het dat dat soort spul behoorlijk robuust is. DIe russen voeren wonderen uit met wat spuug en ductape. Laat staan landen die wel gewoon spareparts bij de makers kunnen kopen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:55 schreef Perrin het volgende:
Wat voor invloed denk je dat een maandenlange energieshock en de zelfs jarenlange gevolgen van het opblazen van gasvelden, raffinaderijen etc hebben op de wereldeconomie?
Niet helemaal. Op dit moment stijgen de huizenprijzen en stijgt ook de hypotheekrente. En als dit conflict even doorgaat zal die laatste harder stijgen dan de huizenprijzen. Sowieso zie ik die huizenprijzen niet echt dalen op middelange termijn. Het is ook afhankelijk van of je de woning (deels) zelf kunt financieren. Nu kopen is ten opzichte van 2 maanden geleden al weer een stuk duurder, maar dat heeft weinig met de huizenprijzen te maken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
China produceert nog geen kwart van wat de vs produceert, zelfs iran staat er nog boven. Als er geen sancties op iran zouden zijn zou dat land waarschijnlijk de grootste producent zijn omdat hun de meeste reserves hebben.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
China is zelf één van de grootste producenten van aardgas, is daarmee ook steeds meer gericht op zelfvoorzienendheid.
Op zich is dat niet zo relevant. Het ging erover wat er zou gebeuren als de reserves van China op zouden zijn. Los van hun productie zijn die reserves ook enorm. Als de prijzen op de internationale markt toenemen, dan komt er vanzelf een punt waarop China meer zelf uit de grond gaat trekken. Nog los van andere alternatieven.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
China produceert nog geen kwart van wat de vs produceert, zelfs iran staat er nog boven. Als er geen sancties op iran zouden zijn zou dat land waarschijnlijk de grootste producent zijn omdat hun de meeste reserves hebben.
Ik zou op inflatie gokken, maar goed. Ik ben dan ook geen expertquote:
Ze gebruiken die olie en dat gas om onze spullen te maken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Op zich is dat niet zo relevant. Het ging erover wat er zou gebeuren als de reserves van China op zouden zijn. Los van hun productie zijn die reserves ook enorm. Als de prijzen op de internationale markt toenemen, dan komt er vanzelf een punt waarop China meer zelf uit de grond gaat trekken. Nog los van andere alternatieven.
China is voor haar inkomsten niet afhankelijk van de export. Ze hebben alleen veel nodig voor eigen gebruik.
Dat is deels zeker waar. Het is dan ook niet voor niets dat de Chinese politiek sterk aan het verschuiven is naar het stimuleren van de binnenlandse economische groei en koopkracht van Chinezen. Vroeger was dat not done, want een welvarende bevolking wordt mondiger. Nu begint men in te zien dat alleen op export een economie bouwen ook kwetsbaar is.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze gebruiken die olie en dat gas om onze spullen te maken.
Die hebben ze allemaal.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:25 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]
Is dat die vent met die boze ogen?
De proven reservers van China zijn nog geen kwart van Iran. Dus nee zo enorm zijn ze niet voor een land wat meer dan 1 miljard inwoners heeft.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Op zich is dat niet zo relevant. Het ging erover wat er zou gebeuren als de reserves van China op zouden zijn. Los van hun productie zijn die reserves ook enorm.
Hmm ja dus kopen. En dan geen opknapper gezien grondstoffen onbetaalbaar/beschikbaar worden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 09:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Niet helemaal. Op dit moment stijgen de huizenprijzen en stijgt ook de hypotheekrente. En als dit conflict even doorgaat zal die laatste harder stijgen dan de huizenprijzen. Sowieso zie ik die huizenprijzen niet echt dalen op middelange termijn. Het is ook afhankelijk van of je de woning (deels) zelf kunt financieren. Nu kopen is ten opzichte van 2 maanden geleden al weer een stuk duurder, maar dat heeft weinig met de huizenprijzen te maken.
En echte deflatie in Nederland? Je kunt het niet uitsluiten, maar de kans is niet zo heel groot. Zelfs tijdens grote crisissen was dat nooit. Ja, kort na onze laatste energiecrisis omdat de energieprijzen toen ineens hard kelderde, maar dat was meer een correctie van een absurde tijdelijk inflatie.
De laatste deflatieperiode in Nederland was in de jaren 80.
Misschien dat de kinderen weer eens zelf naar school laten fietsen en boodschappen doen met de fiets al een goed begin is.quote:
Je tankpas loopt op lucht?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:25 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Wordt straks lucratief om voor Uber te spelen met m'n tankpas.
Ziet er nep uit.quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:44 schreef cosmosis het volgende:
[ x ]
Ik zou mijzelf voordoen als fake taxi.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:25 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Wordt straks lucratief om voor Uber te spelen met m'n tankpas.
Hoe werken die gasten? Ze zien niet dat het mis kan gaan ofzo?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:27 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Sommige buitenlandse werknemers krijgen al niet meer betaald in Dubai.
Als je in de 'safest city in the world' wilt wonen met je gezin stap je hier vaak niet met maar één been in als expat of werknemer met familie uit zuid-oost Azië.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:34 schreef xzaz het volgende:
[..]
Hoe werken die gasten? Ze zien niet dat het mis kan gaan ofzo?
quote:Rare earth elements are a central battleground in the US-China trade war, with China leveraging its 80% processing dominance to restrict exports of materials critical for defense and technology. In 2025, Beijing implemented strict export controls on rare earth metals and magnets, targeting US semiconductor, EV, and weapon systems (e.g., F-35 jets) in response to US tariffs.
China has introduced strict licensing for exporting heavy rare earths and, as of Oct 2025, requires government approval for products containing small amounts of Chinese-sourced rare earths, impacting global manufacturers.
Key materials under restriction include gallium, germanium, antimony, and graphite, alongside permanent magnets. These restrictions pose risks to U.S. defense supplies, particularly in sectors such as missile guidance, radars, and drone production, as alternative sourcing options are limited in the short term.
Kun je ook onderbouwen wat hier het probleem zou zijn?quote:
De definitie verschilt nogal. Maar als je kijkt naar de standaard definitie (meerdere werelddelen, betrokken wereldmachten en schade voor wereldwijde bevolking (economische schade valt daar ook onder)), dan ja.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 08:19 schreef UitStraling het volgende:
Deze oorlog noemen ze in het Epstein-regime een 'excursie'.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:12 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De definitie verschilt nogal. Maar als je kijkt naar de standaard definitie (meerdere werelddelen, betrokken wereldmachten en schade voor wereldwijde bevolking (economische schade valt daar ook onder)), dan ja.
Al is het wel zo dan bijvoorbeeld Rusland, Oekraïne nooit officieel de oorlog heeft verklaard. (dat is een 'speciale militaire operatie')
Voor de VS en Iran idem dito (dat heeft geloof ik een nog mooiere naam)
Dan zitten we bijna in de eerste speciale wereldexcursie.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Deze oorlog noemen ze in het Epstein-regime een 'excursie'.
Met 2 gratis consumptiebonnen voor in de pauzequote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Deze oorlog noemen ze in het Epstein-regime een 'excursie'.
Je moet wel wat over hebben voor de grieven van een paar zure bejaarden met grootheidswaanzin hè.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dan zitten we bijna in de eerste speciale wereldexcursie.
Ik heb een cabine aan de zeekant gereserveerdquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dan zitten we bijna in de eerste speciale wereldexcursie.
Ligt er een beetje aan wat je moet opknappen en op welke termijn. Bouwprijzen zijn sowieso al een tijd flink hoog.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 10:17 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Hmm ja dus kopen. En dan geen opknapper gezien grondstoffen onbetaalbaar/beschikbaar worden.
In de Golf regio zijn er momenteel ook een hoop opknappers te koopquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan wat je moet opknappen en op welke termijn. Bouwprijzen zijn sowieso al een tijd flink hoog.
De "excursie" verloopt dan vast geheel volgens planquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:30 schreef TweedeKlum het volgende:
USS Boxer Amphibious Ready Group ook onderweg, naast de Tripoli dus een tweede.
De VS is bijna onbewaakt, we kunnen het straks innemen met een roeiboot!quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:30 schreef TweedeKlum het volgende:
USS Boxer Amphibious Ready Group ook onderweg, naast de Tripoli dus een tweede.
Lol, deze inzet is nog geen 20% van wat ze hebben in totaal.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De VS is bijna onbewaakt, we kunnen het straks innemen met een roeiboot!
Of de mensen die op ze stemmen omdat ze als ze oud zijn ook zure bejaarden met grootheidswaanzin willen worden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:22 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je moet wel wat over hebben voor de grieven van een paar zure bejaarden met grootheidswaanzin hè.
In Gaza twee kopen, 1 betalen.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:37 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
In de Golf regio zijn er momenteel ook een hoop opknappers te koop
Wat hebben ze dan nog meer? Al hun vaarklare vliegdekschipgroepen zijn al ingezet.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:56 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Lol, deze inzet is nog geen 20% van wat ze hebben in totaal.
En 1 daarvan (de Ford) had ten tijde van de inzet in Venezuela al thuis moeten zijn voor onderhoud.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat hebben ze dan nog meer? Al hun vaarklare vliegdekschipgroepen zijn al ingezet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |