abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220378546
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen.
pi_220378719
Gisteren per toeval meegekregen dat er een incident was op de middelbare school van mijn zoon.
Een meisje uit de tweede klas had op school (?) drank op en gevapt en moest met de ambulance mee.

Nu kom ik uit een truttig stadje, hier gebeurt relatief weinig, maar ik vraag mij af, hoe middelbare scholen hiermee omgaan. Wordt dit actief naar ouders gecommuniceerd, alleen met de klas of alleen de ouders van dat meisje. Ik heb tot nu toe nog niets gehoord, en mijn zoon had ook niets meegekregen, maar inmiddels via teamgenoten gehoord dat het klopt.

Laatst was een oproep in de plaatselijke Facebookgroep, iemand zocht een middelbare school voor zijn kind en had bedenkingen bij de reputatie van de wensschool van het kind. Toen kwam het commentaar "op elk school gebeurt wel wat".
Toen ik gisteren ook nog hoorde van de 5? politieauto's naast de bezegde middelbare school (die waarschijnlijk op een incident op de mbo opleiding ernaast afkwamen), vroeg ik mij af, of er echt zo weinig gebeurt of dat wij het alleen niet te horen krijgen.

Op zich kan je alcohol en vapen nog tellen onder gewoon pubergedrag, maar ik zou het wel graag willen weten als het echt serieus speelt op school. Dan kun je het met je eigen kind erover hebben, maar aan de andere kant wordt dat meisje straks misschien met de nek aangekeken als de hele school ervan op de hoogte is.
pi_220378817
Toevallig kreeg ik vorige week een mailtje over een incident met bedreiging dat plaats heeft gevonden vlakbij school. Eigenlijk vooral om te laten weten wat er was gebeurd (zonder in details te treden), hoe is gehandeld (politie betrokken, contact met ouders) en hoe het is afgelopen (alle leerlingen veilig thuis).

Ik denk dat onze school (die dus best goed communiceert met ouders) het geval mbt het meisje niet schoolbreed zou melden, sowieso wel met haar ouders en misschien ook haar eigen klas als zij daar getuige van zijn geweest.
pi_220378877
Ik weet toevallig dat er in de vriendenkring van T ook zoiets gebeurd is @Zana (drank). Maar dit is niet groots gedeeld. Is alleen met betrokkenen besproken. Voor mij ook een logische beslissing van school.

Tijd geleden is er buiten het schoolplein een agressie incident geweest. Hier heeft school wel een mail over gestuurd.

Ik denk dat er veel meer gebeurd dan dat er ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_220378910
Dit lijk me iets dat alleen met de ouders en evt de ouders van klasgenoten gedeeld wordt, niet schoolbreed. Tenzij het een schoolbreed probleem is ipv een incident, maar dan zal het in het algemeen besproken worden met een info- of voorlichtingsavond over omgaan met alcohol met pubers. En terecht ook imo.
pi_220378944
Ik denk dat ook tieners die stomme dingen doen recht hebben op privacy en niet voor de hele school aan de schandpaal genageld hoeft te worden. Het is in zo'n geval als van dit meisje ook helemaal niet belangrijk voor andere ouders, alleen voor de eigen ouders. Eventueel de klasgenoten of vrienden/vriendinnen die dichtbij staan.

In het geval van een bedreiging, agressief gedrag, waarbij meerdere jongeren zonder aanziens des persoons gevaar lopen is het een ander verhaal en dient de school wel enige uitleg de wereld in te sturen.

Praten over de gevaren van vapen en drinken moeten ouders sowieso doen, ongeacht of er een dergelijke situatie is geweest zoals met dat meisje.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Redactie Frontpage donderdag 19 maart 2026 @ 11:58:23 #7
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220379449
Wij krijgen regelmatig mailtjes dat er weer eens niets gevonden is tijdens de kluiscontrole en dergelijke. En ik geloof dat we 1 keer (in vijf jaar) een mail kregen dat er daadwerkelijk iets gevonden was en wat daar de gevolgen van waren (maar daar werden dan geen namen, rugnummers etc. bij benoemd)

Maar in dit specifieke geval ben ik het eens met de mensen boven me: dit is van belang voor het meisje en haar ouders, eventueel haar klasgenoten, maar voor de rest van de school niet.
Gaat het om iets wat schoolbreed een probleem is, dan wordt het anders.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220380012
Bij C op school is er wel eens een ambulance waardig iets gebeurd. Dat heb ik alleen van hem gehoord. Het was echt een incident met 2 personen en wat drugs. Dus daar hoeft niet school breed wat mij betreft.

Misschien niet geheel toevallig dat er 4 weken later een ouderavond over alcohol en drugsgebruik werd gepland.

De school van D heeft een slechte naam op het gebied van alcohol en drugsmisbruik. Maar nu bijna 3 jaar later heb ik er niks van gemerkt. Het lijkt meer een oud probleem dat ze achtervolgd.
pi_220380137
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:45 schreef Deepfreeze het volgende:
Bij C op school is er wel eens een ambulance waardig iets gebeurd. Dat heb ik alleen van hem gehoord. Het was echt een incident met 2 personen en wat drugs. Dus daar hoeft niet school breed wat mij betreft.

Misschien niet geheel toevallig dat er 4 weken later een ouderavond over alcohol en drugsgebruik werd gepland.

De school van D heeft een slechte naam op het gebied van alcohol en drugsmisbruik. Maar nu bijna 3 jaar later heb ik er niks van gemerkt. Het lijkt meer een oud probleem dat ze achtervolgd.
Ik denk dat heel veel middelbare scholen veel problemen met alcohol- en drugsmisbruik hebben. Zelfs de school van S zien leerlingen die op campus wonen en aan allerlei regels moeten voldoen (inchecken, bijvoorbeeld) en waar dus veel volwassenen 24/7 aanwezig zijn kans om zich ziek te gebruiken aan wiet en alcohol. Hoe vervelend ook, het is wel wat veel tieners doen: experimenteren en grenzen opzoeken en overschrijden.

Vooralsnog heeft S zich nog netjes gedragen, hoewel ze een paar weken terug op een vrijdagavond belde of wij het goed zouden vinden als ze alcohol zou drinken. Wij hebben nogmaals aangegeven dat wij ervan uit gaan dat ze tot haar 18e niet drinkt. Later belde ze terug dat ze toch een heel klein slokje had geprobeerd van de wodka-jus die rondging, maar dat ze het smerig vond. En het echt niet meer zou doen. We gaan het zien. Vooralsnog ben ik blij dat de wodka-jus die rondging kennelijk een dusdanige hoeveelheid wodka bevatte dat dat in smaak de boventoon voerde en ze het dus vies vond.
En dit was gewoon in de common room.
pi_220380362
Wij hebben met T de afspraak dat ze van tevoren vertelt of er wel of geen drank is bij een feestje. Liever eerlijk en met toestemming dan stiekem achteraf in een steegje. Dus ja, T drinkt af en toe wat. Ook wel eens thuis.

Vorige week hadden ze schoolfeest en toen gingen ze indrinken. Nu was er alleen wijn en dat lust T niet echt dus die had niet zo veel op.

Verder hebben we hele duidelijke afspraken gemaakt
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_220387019
Binnenkort heeft onze zoon zijn gala. De auto heeft hij al geregeld via de garage waar hij stage loopt, maar hij wil ook graag in pak (zonder stropdas). Ik weet nog niet precies wat hij wil, behalve dat hij geen stropdas wil, maar aangezien ik geen flauw benul heb van dit soort kledij en wat 'ie nodig zou hebben, vraag ik het hier maar: wat raad je aan en met name, in wat voor winkels koop je dat in hemelsnaam? En dan voor een schappelijke prijs; het hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste, maar het andere uiterste, namelijk een Armani-pak, ook weer niet. :+
pi_220387190
Ligt aan je budget hiervoor. Suit supply heeft mooie pakken die redelijk betaalbaar zijn, maar voor alleen een gala (vooral als hij nog niet uitgegroeid is), is wellicht C&A ook al prima. De gemiddelde puber zal het kwaliteitsverschil niet zien denk ik.

En denk vooral ook aan mooie schoenen. Een pak kan nog zo mooi zijn, maar met Nikes er onder ziet het er alsnog niet uit.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 10:41:24 #13
5428 crew  miss_sly
pi_220387345
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:14 schreef FlyingFish het volgende:
Ligt aan je budget hiervoor. Suit supply heeft mooie pakken die redelijk betaalbaar zijn, maar voor alleen een gala (vooral als hij nog niet uitgegroeid is), is wellicht C&A ook al prima. De gemiddelde puber zal het kwaliteitsverschil niet zien denk ik.

En denk vooral ook aan mooie schoenen. Een pak kan nog zo mooi zijn, maar met Nikes er onder ziet het er alsnog niet uit.
Iedereen draagt er sneakers onder :D

@DjVero Het is ook een beetje afhankelijk van de bouw van je kind. Als hij wat kleiner en smaller is, kun je heel goed terecht bij Massimo Dutti. Zara heeft ook nog wel eens wat leuks. Peek en Cloppenburg is misschien ietsje duurder, maar ook nog wel te doen.
pi_220387411
Wij hebben een winkel voor de verhuur van gelegenheidskleding (smokings etc.). Dat is misschien ook een optie?
Een pak kopen is een beetje zonde als je kind nog in de groei is. Hoewel huren ook niet heel goedkoop is.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 10:57:30 #15
100412 mefke79
komt goed!
pi_220387420
Toen oudste vorig jaar gala had hebben we de hele stad gehad voor een pak. Hij is lang en smal en dus was het een speld in een hooiberg. Uiteindelijk bleken de pakken van de Mango nog enigszins te doen, maar ik vond ze best prijzig. Maar toen kon ik wel de maat gokken. Het idee was toen een pak van Jack en Jones, maar dat was alleen online te koop. En die bleken op Vinted ook prima te krijgen te zijn. Dat dus gedaan, mooi blauw pak, lichtblauw overhemd (korte mouwen want het was warm) en daar gingen wit met blauwe adidas gympen onder. Al die jongens gaan op gympen.
Dit jaar mag jongste op gala, ik vrees dat die het pak van oudste nog niet past, maar ik ga denk ik gewoon weer de Vinted gok wagen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Redactie Frontpage vrijdag 20 maart 2026 @ 11:07:44 #16
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220387478
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 09:49 schreef DjVero het volgende:
Binnenkort heeft onze zoon zijn gala. De auto heeft hij al geregeld via de garage waar hij stage loopt, maar hij wil ook graag in pak (zonder stropdas). Ik weet nog niet precies wat hij wil, behalve dat hij geen stropdas wil, maar aangezien ik geen flauw benul heb van dit soort kledij en wat 'ie nodig zou hebben, vraag ik het hier maar: wat raad je aan en met name, in wat voor winkels koop je dat in hemelsnaam? En dan voor een schappelijke prijs; het hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste, maar het andere uiterste, namelijk een Armani-pak, ook weer niet. :+
Wij hebben gewoon gehuurd! Kostte 50 euro en dan zat alles erop er eraan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 20 maart 2026 @ 12:26:28 #17
319308 Tink89
To live is to dance
pi_220388154
Vinted als je de maat weet. En anders WE, H&M, Zara, Mango etc.

Maar als het echt alleen voor nu is, zou ik ook huren denk ik. Heb ik met mijn jurk destijds ook gedaan.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_220388176
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Iedereen draagt er sneakers onder :D

@:DJVero Het is ook een beetje afhankelijk van de bouw van je kind. Als hij wat kleiner en smaller is, kun je heel goed terecht bij Massimo Dutti. Zara heeft ook nog wel eens wat leuks. Peek en Cloppenburg is misschien ietsje duurder, maar ook nog wel te doen.
Ik ben niet bekend met de recente gala etiquette wat dat betreft, ben vooral bruiloften gewend en daar is sneakers in mijn omgeving nog steeds een no-go. Maar negeer mijn opmerking dan maar DjVero :D
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 14:04:28 #19
5428 crew  miss_sly
pi_220388774
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 12:28 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Ik ben niet bekend met de recente gala etiquette wat dat betreft, ben vooral bruiloften gewend en daar is sneakers in mijn omgeving nog steeds een no-go. Maar negeer mijn opmerking dan maar DjVero :D
Volgens de officiele gala etiquette heb je ook gelijk. Maar al die tieners dragen altijd overal hun sneakers onder. Bij de niet heel officiele gala's met kerst ofzo zelfs de meiden onder hun mooie sexy glitterjurkjes :')
pi_220391273
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 12:28 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Ik was laatst op wen bruiloft waar de bruid sneakers droeg O+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220391321
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:55 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
lijkt me een stuk comfortabeler lopen dan de schoenen die de meeste bruiden aan hebben.
Als ik eraan denk, dan voel ik ze nog... :{
Fake it till you make it...
pi_220391406
Vanavond het inschrijfformulier voor het VO opgestuurd voor mijn kind. Wel een mijlpaal(tje).
pi_220391409
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 10:14 schreef FlyingFish het volgende:
:{w
Ik droeg altijd sneakers onder pakken. Liefst met een hoop kleur ook.
Ook op werk :Y
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220391429
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:55 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Deed ik ook :Y
Ook een pak trouwens.

Ik geloof dus ook niet dat ik geklaagd zou hebben als mijn gasten dat deden. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het ws ook niet zou hebben gezien.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220391449
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:11 schreef Hupje het volgende:
Vanavond het inschrijfformulier voor het VO opgestuurd voor mijn kind. Wel een mijlpaal(tje).
QFT
pi_220391874
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 19:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Deed ik ook :Y
Ook een pak trouwens.

Ik geloof dus ook niet dat ik geklaagd zou hebben als mijn gasten dat deden. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het ws ook niet zou hebben gezien.
Dit was ook Jouw Soort Mensen :s) wel een jurk trouwens. Mijn vrouw droeg wel sneakers en een pak. Ik het eerst half uur enorme glitterhakken O+ daarna ook speakers.
pi_220391897
En formeel is gala white tie dus zeker geen gewoon jasje en al helemaal niet zonder stropdas, dus het "klopt" toch al niet dus dan zou ik me over schoenen al helemaal niet druk maken.
pi_220391926
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:03 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Dit was ook Jouw Soort Mensen :s) wel een jurk trouwens. Mijn vrouw droeg wel sneakers en een pak. Ik het eerst half uur enorm glitterhakken
Maar geen pak?
Hebben we het nu trouwens over jouw huwlijksfestijn of dat van laatst?
Mijn geliefde deed een pak met hakken.
quote:
O+ daarna ook speakers.
Zo hip, het was niet eerder vertoond!
pi_220391955
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:10 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Maar geen pak?
Hebben we het nu trouwens over jouw huwlijksfestijn of dat van laatst?
Mijn geliefde deed een pak met hakken.
[..]
Zo hip, het was niet eerder vertoond!
Ok.

Laatst: twee bruiden. Twee jurken. 1 paar sneakers. 1 paar hakken.

Wij: 1 bruid met pak en sneakers. 1 bruid met jurk en hakken vervangen door snnnnnnnneakers.

Jeetje. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Clubsoda op 20-03-2026 20:24:09 ]
pi_220391998
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 20:14 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ok.

Laatst: twee bruiden. Twee jurken. 1 paar speakers. 1 paar hakken.

Wij: 1 bruid met pak en sneakers. 1 bruid met jurk en hakken vervangen door snnnnnnnneakers.

Jeetje. :P
Zij ook al.
O+
pi_220392036
Ik heb mijn autocorrect gecorrigeerd maar damn, dat ding is koppig. :{w
pi_220392795
Ik heb alle reacties m.b.t. mijn vraag gelezen, dank voor de richtlijnen. Het wordt of huren of één van de fysieke winkels die genoemd én hier te vinden zijn (ergens anders krijg ik hem waarschijnlijk toch niet mee naartoe :P ).
  zaterdag 21 maart 2026 @ 06:38:53 #33
319308 Tink89
To live is to dance
pi_220393435
Zelfs 17 jaar geleden hadden bij ons alle jongens sneakers aan op het gala. Of hun andere gewone schoenen over het algemeen. Schoenen kopen voor een avondje als je 18 bent… :? Daar zou ik dus echt geen punt van maken.

Ook op bruiloften zie ik het idd veel. Ik houd ook niet van settings waarin de etiquette heel strikt is. Ik wilde vooral dat mijn gasten zich fijn zouden voelen. Dus wij hebben gevraagd om ‘iets waar je je feestelijk in voelt’ en dat varieerde van jeans met een mooi shirt tot strak in pak. Was wel een verschil te zien tussen dag- en avondgasten.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Redactie Frontpage zaterdag 21 maart 2026 @ 09:23:07 #34
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220394026
Bij het pak konden we ook schoenen huren, maar jongste heeft steunzolen, dus die had gewoon zijn eigen schoenen aan. Dat waren geen nette donkere sneakerachtige schoenen.

Maar gewoon je eigen schoenen aan is heerlijk :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220394614
Hier ook sneakers onder pakken bij C zijn vrienden, onder alles eigenlijk :D
Hij ook trouwens. Vorig jaar voor zijn eindexamenuitreiking een pak gekocht bij de WE. Hij is toch wel uitgegroeid, dus dat kan wel een paar jaar mee, hopelijk. En dan witte gympen eronder idd.

Dat jasje heeft hij daarna nog eens aangehad bij een feestje, maar op een donkere spijkerbroek. En witte gympen :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')