abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220910450
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 16:50 schreef exode het volgende:
Wat een drukke weken komen er hier weer aan, bij jullie ook? Er zijn allerlei dingen en afsluitingen etc.
Ja hier ook. Jongste zit in groep 8, heeft straks dus musical, hij heeft 4 bijeenkomsten op zijn nieuwe school om de overgang soepeler te laten verlopen (inclusief huiswerk). En privé ook véél afspraken deze maand, verjaardagen etc. Ik ben heel blij als de vakantie begint. Nog precies 1 maand *O*.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 29 mei 2026 @ 09:17:20 #102
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220910683
Hier hadden we gisteravond presentatie van alle projecten dit jaar waar kind altijd zo lekker eerlijk en droog is als het zijn beurt is. Daarna uitreiking van de masterclass certificaten inclusief cap in de lucht gooien zoals je ziet bij graduation.

Er werd nog eens gezegd door de mentor dat het was alsof O er alle drie de jaren was geweest zo goed past hij in deze klas. Het is jammer dat het vanaf de vierde weer allemaal gehusseld wordt.

Nog twee lesweken inclusief studiedag, toetsweek, kamp op Terschelling en daarna zijn ze vrij vanaf 25 juni.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220910736
Wat leuk om te horen, Lazi!

Ik zie wel op tegen de toetsweek van de oudste. Dan komt hij er namelijk altijd achter dat hij toch meer van tevoren had moeten voorbereiden, ipv alles in die week proppen. Wanneer worden die planningsskills unlocked bij pubers? }:|. We proberen het echt, hem eerder proberen te motiveren, aanbieden te helpen met plannen, tussentijds woordjes overhoren, etc. Maar als dwarse puber ga je daar natuurliijk alleen maar tegenin. Zo vermoeiend.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 09:34:16 #104
5428 crew  miss_sly
pi_220910793
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:25 schreef Phaidra het volgende:

Ik zie wel op tegen de toetsweek van de oudste. Dan komt hij er namelijk altijd achter dat hij toch meer van tevoren had moeten voorbereiden, ipv alles in die week proppen. Wanneer worden die planningsskills unlocked bij pubers? }:|. We proberen het echt, hem eerder proberen te motiveren, aanbieden te helpen met plannen, tussentijds woordjes overhoren, etc. Maar als dwarse puber ga je daar natuurliijk alleen maar tegenin. Zo vermoeiend.
Ik was de eerste paar jaar alleen al weer blij dat ze telkens probeerde een planning te maken en zich eraan te houden. Dat dat nog geen dag lukte, nam ik op de koop toe. En langzaam maar zeker werd dat wel wat beter. Tot ze een toetsweek had waarin plannen en op tijd beginnen met leren niet helemaal lukte, en alle cijfers voldoende genoeg terugkwamen :') Want dat is prima, toch?

@laziness dat gooien met die caps is bij S op school ook bij de graduation. Was een filmpje van de examenkandidaten van dit jaar, en het is toch tof om dat te zien, al die leerlingen in pak en mooie jurken en al die caps de lucht in. Hopelijk kan S dat volgend jaar ook doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 29 mei 2026 @ 11:37:42 #105
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_220911567
Hier nog 2 weken les, 1 week toetsen. Dan nog 2 weken, met daarin 4 activiteiten (sportdag, klassendag, boeken inleveren en rapport ophalen).
Alleen heeft D nu een online Dungeon and Dragons groepje gevonden, dus daar gaan nogal wat uren in zitten. Wel erg leuk voor hem, de timing zo voor de toetsweek is wat matig. Al offert hij zijn gametijd er wel voor op. Dat heeft ook wel weer iets.

Ik vind het vooral opmerkelijk dat het op de basisschool zoveel moet de laatste weken, terwijl die dagen het op het VO bijna vrij zijn.

Geen idee hoe C zijn rooster er verder uitziet, maar die is 18+. Die zoekt het zelf maar uit :P

quote:

Ik heb bij beide kinderen dingen geprobeerd. Die dingen werkten niet :D
Het beste was nog om te vragen of ze een planning konden maken, voor wanneer ze mij nodig hadden bij overhoren. Dan kun je die momenten staan pruilen bij ze dat je zo lief was tijd vrij te maken voor ze..

Ik ben in staat om bij puber volgende keer een filmpje te maken van hem, waarin hij zelf zijn goede voornemen verteld. En dat elke dag op te sturen de 2 weken voor de toetsweek :P
Maar dat kind komt nog steeds weg met max een uurtje leren per toets, dus het geeft ook weinig problemen als hij niks doet
pi_220911729
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik was de eerste paar jaar alleen al weer blij dat ze telkens probeerde een planning te maken en zich eraan te houden. Dat dat nog geen dag lukte, nam ik op de koop toe. En langzaam maar zeker werd dat wel wat beter. Tot ze een toetsweek had waarin plannen en op tijd beginnen met leren niet helemaal lukte, en alle cijfers voldoende genoeg terugkwamen :') Want dat is prima, toch?

@:laziness dat gooien met die caps is bij S op school ook bij de graduation. Was een filmpje van de examenkandidaten van dit jaar, en het is toch tof om dat te zien, al die leerlingen in pak en mooie jurken en al die caps de lucht in. Hopelijk kan S dat volgend jaar ook doen.
Ja, hij had een overzicht gemaakt wat hij voor de toetsweek moest leren/weten en dat noemde hij zijn planning :D.

Zo'n ceremonie voelt wel heel Amerikaans, maar toch ook wel heel tof om mee te maken!

@Deepfreeze als de cijfers ruim voldoende waren, zou ik het loslaten. Dan is dit blijkbaar voldoende en zoekt hij het lekker uit zelf. Maar hij staat voor alles nu net op het randje voldoende en wat de laatste 2-3 weken is binnengekomen net onder het randje. Ik geloof dat wij als ouders daar meer stress over hebben dan hij. Wat weer bij mij voor frustratie zorgt. Aaarrgh.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220911768
Puber (havo 4) heeft nog 1 week les, dan toetsweek, dan werkweek en die laatste 2 weken nog een keer een actie dag geloof ik, maar geen lessen meer.
De andere puber (klas 2) heeft nog "gewoon" les. Die heeft een week voor de zomer vakantie vrij volgend mij.
*poef* nu is het weg
pi_220912551
quote:
Wanneer worden die planningsskills unlocked bij pubers? }:|
Pubers?

Ik ben bijna 50 en ik doe nog steeds alles op het laatste moment.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:23:33 #109
244125 laziness
pi_220912631
De mijne begint niet al weken voor de toetsweek :N en maakt ook geen planning :N en we overhoren ook niet :N

Het gaat al drie jaar goed zo dus mja…

Hooguit dat we bespreken welke dag de zwaarste combi is en of er een vak is waar hij eerder dan een dag van tevoren tijd in moet stoppen.

Als de cijfers maar op het randje zouden zijn zou ik er ook heel veel frustraties over hebben, zeker weten.
Ik ben wel heel open geweest over mijn eigen leerkuil struggles en wat als hij die tegenkomt.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:25:04 #110
244125 laziness
pi_220912641
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Pubers?

Ik ben bijna 50 en ik doe nog steeds alles op het laatste moment.
De vervelendste/moeilijkste zaken zo lang mogelijk uitstellen ✅
pi_220912940
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:23 schreef laziness het volgende:
De mijne begint niet al weken voor de toetsweek :N en maakt ook geen planning :N en we overhoren ook niet :N

Het gaat al drie jaar goed zo dus mja…

Hooguit dat we bespreken welke dag de zwaarste combi is en of er een vak is waar hij eerder dan een dag van tevoren tijd in moet stoppen.

Als de cijfers maar op het randje zouden zijn zou ik er ook heel veel frustraties over hebben, zeker weten.
Ik ben wel heel open geweest over mijn eigen leerkuil struggles en wat als hij die tegenkomt.
Ik herken het zelf totaal niet. Ik vond leren leuk en liep vaak met huiswerk voor omdat ik nog tijd over had. De leerkuil ben ik pas op de uni echt tegengekomen. Dus ik vind het heel lastig om om te gaan met deze laksheid en net aan voldoendes. Ik snap heus dat mijn situatie eerder abnormaal was en dat niet iedereen intrinsiek gemotiveerd is voor school, en het puberbrein verre van ideaal. Maar dat maakt de frustratie niet minder :@.
Vriend was wel meer zoals zoon, maar die is dan weer hypocriet om van zoon wel meer motivatie te verwachten :').
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 29 mei 2026 @ 16:12:44 #112
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_220913865
Phaidra, ben jij mij?
Je beschrijft precies waar ik tegenaan loop met oudste. Hij vindt net voldoende goed genoeg, ik ging niet voor minder dan een 8. Het gaat tot nu toe ok-ish. Staat 1 onvoldoende op zijn rapport waarschijnlijk, maar wiskunde is op het randje, en voor Engels moet ie ook niet heel gek doen. Toetsen leren heeft ie een hekel aan, en leer-tips aannemen van mij doet ie zeker niet. Ineffectief leren is dus wat meest al gebeurt.Overhoren mag heel soms. Voor praktische opdrachten daarentegen haalt ie prachtige cijfers, dus ik hoop voor hem dat die er de komende jaren nog veel mogen komen voor de compensatie...
  vrijdag 29 mei 2026 @ 19:00:19 #113
319308 Tink89
To live is to dance
pi_220915274
Ik ben altijd type ‘voldoende is voldoende’ geweest, leerde meestal helemaal niet en heb op die manier m’n wo-master gehaald. Heb nu een leuke baan, prima salaris en veel vakantie.

Vorige week moest m’n moeder mee naar de psycholoog voor m’n adhd-diagnose. En daar ging ze keihard zitten janken dat ik niet eruit gehaald heb wat erin zit. En die psycholoog vroeg vervolgens hardop wat ik dan nog meer had moeten bereiken… lekker confronterend.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_220916099
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 14:05 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik herken het zelf totaal niet. Ik vond leren leuk en liep vaak met huiswerk voor omdat ik nog tijd over had. De leerkuil ben ik pas op de uni echt tegengekomen. Dus ik vind het heel lastig om om te gaan met deze laksheid en net aan voldoendes. Ik snap heus dat mijn situatie eerder abnormaal was en dat niet iedereen intrinsiek gemotiveerd is voor school, en het puberbrein verre van ideaal. Maar dat maakt de frustratie niet minder :@.
Vriend was wel meer zoals zoon, maar die is dan weer hypocriet om van zoon wel meer motivatie te verwachten :').
Waarom? Wat is er erg aan net aan voldoendes en laksheid? Waar loopt hij tegenaan of waar vrees jij voor?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:25:50 #115
244125 laziness
pi_220916341
Ik was op de middelbare school in de bovenbouw laks icm een minder fijne situatie thuis en redde het toch maar juist door de leerkuil op de universiteit had ik beter toen al kunnen leren meer moeite te doen.

Kind heeft meer intrinsieke motivatie dan ik gelukkig maar het gaat erg gemakkelijk en dat gaat een keer veranderen ga ik vanuit.
pi_220917039
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 20:47 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Waarom? Wat is er erg aan net aan voldoendes en laksheid? Waar loopt hij tegenaan of waar vrees jij voor?
Hij wil graag op deze school en in deze klas blijven. Dat gaat vast lukken, maar iets meer marge was fijn geweest. Zoon heeft vlak voor en in de toetsweek ineens veel stress, dat is voor het hele gezin vervelend. Maar het leren beter spreiden lukt hem dus niet goed. Of eigenlijk denkt hij wel dat hij het prima plant, tot in de laatste week blijkt dat het tegenvalt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Phaidra op 29-05-2026 23:42:55 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 29 mei 2026 @ 23:50:17 #117
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_220917128
Oudste heeft nog 2,5 week les en dan toetsweek. En daarna vrij met onderbrekingen voor boeken wegbrengen, rapport ophalen etc.

Toetsweek wordt ook nog even spannend maar bijles gaat heel erg goed en ik denk eigenlijk dat als het toch net niet lukt, ze hem toch over laten gaan.

Overhoren doen we niet maar presentaties komt hij wel oefenen. Gisteren hebben we een hele presentatie in het Spaans gekregen. Wij spreken geen Spaans maar het klonk wel goed....
pi_220917138
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:50 schreef Kyara het volgende:
Gisteren hebben we een hele presentatie in het Spaans gekregen. Wij spreken geen Spaans maar het klonk wel goed....
:D

Mijn kind gaat komende week kennismaken met zijn (VO) klas.
pi_220917708
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:55 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ja hier ook. Jongste zit in groep 8, heeft straks dus musical, hij heeft 4 bijeenkomsten op zijn nieuwe school om de overgang soepeler te laten verlopen (inclusief huiswerk). En privé ook véél afspraken deze maand, verjaardagen etc. Ik ben heel blij als de vakantie begint. Nog precies 1 maand *O*.
Hier moeten we nog 7 weken, dat gaat aan het einde vast weer op het tandvlees.

B zit in groep 8 en heeft het eigenlijk best chill. Vandaag zijn laatste voetbalwedstrijd van het seizoen, nog 2 toernooien en dat zijn eerste voetbalseizoen erop.
Ergens in Juni een kennismaking met zijn VO klas en vooral veel oefenen voor de musical.

Maar we hebben een stuk of 8 verjaardagen voor het vakantie is (waaronder van Juul, verloofde en mezelf), Avondvierdaagse, expositie van Juul haar kuntsatelier lessen, ochtend hockey clinics voor Juul om te kijken of ze op hockey wil, bbq voetbal, mijn broer is 25 jaar getrouwd en geeft ook een bbq.

En tussendoor bij mijn moeder alles doen in het nieuwe appartement, inpakken van haar spullen, heel veel weggooien en haar verhuizen.

Echt, niet normaal zo druk eigenlijk. En 1 extra nadeel veel is in Brabant bij mijn familie en ik moet over de A2 en A27, de A27 die vanaf juni is afgesloten :{

En ik heb ontzettend veel afgewimpeld en nee tegen gezegd.

Oh en verloofde heeft het natuurlijk ook poepdruk op haar werk met afsluiting van het jaar en allerlei verplichtingen zoals bij de musical zijn.
pi_220917732
En qua leren was ik nooit van het plannen, ook niet van de stress trouwens en ik leerde gewoon amper. Ben er toch moeiteloos doorheen gekomen. De Havo dan, daarna heb ik 1 jaar gestudeerd en toen gestopt en gaan werken.

Ik heb daarna wel wat studies gedaan en leerjaren, dat ging/gaat altijd moeiteloos maar ik leer vreemd volgens verloofde. Of de tv staat erbij aan, of de radio, of allebei.

B gaat het totnogtoe ook enorm makkelijk af allemaal. Dat had verloofde niet, die moest er wel echt voor werken. Zij is van de Mavo, maar MBO naar HBO gegaan.

Overigens zien we dat bij Juul ook, die moet echt wel meer moeite doen. Nu met de tafels moet Juul echt oefenen, oefenen, oefenen. B kon het gewoon na 1 keer oefenen en hij dreunt ze nog steeds allemaal met gemak op.

We gaan zien hoe B het gaat doen op het VWO. Wel bewust voor VWO gekozen en niet Havo/VWO, anders wordt ie enorm laks is de verwachting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')