Ja hier ook. Jongste zit in groep 8, heeft straks dus musical, hij heeft 4 bijeenkomsten op zijn nieuwe school om de overgang soepeler te laten verlopen (inclusief huiswerk). En privé ook véél afspraken deze maand, verjaardagen etc. Ik ben heel blij als de vakantie begint. Nog precies 1 maandquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:50 schreef exode het volgende:
Wat een drukke weken komen er hier weer aan, bij jullie ook? Er zijn allerlei dingen en afsluitingen etc.
Ik was de eerste paar jaar alleen al weer blij dat ze telkens probeerde een planning te maken en zich eraan te houden. Dat dat nog geen dag lukte, nam ik op de koop toe. En langzaam maar zeker werd dat wel wat beter. Tot ze een toetsweek had waarin plannen en op tijd beginnen met leren niet helemaal lukte, en alle cijfers voldoende genoeg terugkwamenquote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:25 schreef Phaidra het volgende:
Wat leuk om te horen, Lazi!
Ik zie wel op tegen de toetsweek van de oudste. Dan komt hij er namelijk altijd achter dat hij toch meer van tevoren had moeten voorbereiden, ipv alles in die week proppen. Wanneer worden die planningsskills unlocked bij pubers?. We proberen het echt, hem eerder proberen te motiveren, aanbieden te helpen met plannen, tussentijds woordjes overhoren, etc. Maar als dwarse puber ga je daar natuurliijk alleen maar tegenin. Zo vermoeiend.
Ik heb bij beide kinderen dingen geprobeerd. Die dingen werkten nietquote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:25 schreef Phaidra het volgende:
Wat leuk om te horen, Lazi!
Ik zie wel op tegen de toetsweek van de oudste. Dan komt hij er namelijk altijd achter dat hij toch meer van tevoren had moeten voorbereiden, ipv alles in die week proppen. Wanneer worden die planningsskills unlocked bij pubers?. We proberen het echt, hem eerder proberen te motiveren, aanbieden te helpen met plannen, tussentijds woordjes overhoren, etc. Maar als dwarse puber ga je daar natuurliijk alleen maar tegenin. Zo vermoeiend.
Ja, hij had een overzicht gemaakt wat hij voor de toetsweek moest leren/weten en dat noemde hij zijn planningquote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik was de eerste paar jaar alleen al weer blij dat ze telkens probeerde een planning te maken en zich eraan te houden. Dat dat nog geen dag lukte, nam ik op de koop toe. En langzaam maar zeker werd dat wel wat beter. Tot ze een toetsweek had waarin plannen en op tijd beginnen met leren niet helemaal lukte, en alle cijfers voldoende genoeg terugkwamenWant dat is prima, toch?
@:laziness dat gooien met die caps is bij S op school ook bij de graduation. Was een filmpje van de examenkandidaten van dit jaar, en het is toch tof om dat te zien, al die leerlingen in pak en mooie jurken en al die caps de lucht in. Hopelijk kan S dat volgend jaar ook doen.
Pubers?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:25 schreef Phaidra het volgende:
Wanneer worden die planningsskills unlocked bij pubers?
De vervelendste/moeilijkste zaken zo lang mogelijk uitstellen ✅quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:15 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Pubers?
Ik ben bijna 50 en ik doe nog steeds alles op het laatste moment.
Ik herken het zelf totaal niet. Ik vond leren leuk en liep vaak met huiswerk voor omdat ik nog tijd over had. De leerkuil ben ik pas op de uni echt tegengekomen. Dus ik vind het heel lastig om om te gaan met deze laksheid en net aan voldoendes. Ik snap heus dat mijn situatie eerder abnormaal was en dat niet iedereen intrinsiek gemotiveerd is voor school, en het puberbrein verre van ideaal. Maar dat maakt de frustratie niet minderquote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:23 schreef laziness het volgende:
De mijne begint niet al weken voor de toetsweeken maakt ook geen planning
en we overhoren ook niet
![]()
Het gaat al drie jaar goed zo dus mja…
Hooguit dat we bespreken welke dag de zwaarste combi is en of er een vak is waar hij eerder dan een dag van tevoren tijd in moet stoppen.
Als de cijfers maar op het randje zouden zijn zou ik er ook heel veel frustraties over hebben, zeker weten.
Ik ben wel heel open geweest over mijn eigen leerkuil struggles en wat als hij die tegenkomt.
Waarom? Wat is er erg aan net aan voldoendes en laksheid? Waar loopt hij tegenaan of waar vrees jij voor?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:05 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik herken het zelf totaal niet. Ik vond leren leuk en liep vaak met huiswerk voor omdat ik nog tijd over had. De leerkuil ben ik pas op de uni echt tegengekomen. Dus ik vind het heel lastig om om te gaan met deze laksheid en net aan voldoendes. Ik snap heus dat mijn situatie eerder abnormaal was en dat niet iedereen intrinsiek gemotiveerd is voor school, en het puberbrein verre van ideaal. Maar dat maakt de frustratie niet minder.
Vriend was wel meer zoals zoon, maar die is dan weer hypocriet om van zoon wel meer motivatie te verwachten.
Hij wil graag op deze school en in deze klas blijven. Dat gaat vast lukken, maar iets meer marge was fijn geweest. Zoon heeft vlak voor en in de toetsweek ineens veel stress, dat is voor het hele gezin vervelend. Maar het leren beter spreiden lukt hem dus niet goed. Of eigenlijk denkt hij wel dat hij het prima plant, tot in de laatste week blijkt dat het tegenvalt.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 20:47 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Waarom? Wat is er erg aan net aan voldoendes en laksheid? Waar loopt hij tegenaan of waar vrees jij voor?
quote:Op vrijdag 29 mei 2026 23:50 schreef Kyara het volgende:
Gisteren hebben we een hele presentatie in het Spaans gekregen. Wij spreken geen Spaans maar het klonk wel goed....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |