Zo sta ik er ook in. Ik ga hier niet extra op handelen. Uitsluitend maandelijks bijkopen (vooral ETF's, her en der een los aandeel).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:47 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik heb er toch geen tijd voor om iedere keer als dhr. Trump zijn mond open doet mijn beleggingsportefeuille overhoop te gooien, dus ik zie het allemaal wel.
Zeker, index ETF's en beleggingsfondsen als kern van de portefeuillequote:Op dinsdag 10 maart 2026 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grootste deel wat ik hier weer heb aangekocht is ook ETF en dat zou ik ook absoluut aanraden.
Losse aandelen blijft gokwerk tenzij je bedrijven door-en-door kent en dat is in mijn geval ook niet zo.
Er zijn wat bedrijven waar de koers fors van is ingestort zonder dat je het terugziet in de kwartaalcijfers, dus puur vanwege angst dat er marktverstorende elementen zijn. En dan durf ik wel wat te kopen, want vaak is zo'n verkoop reactie vanuit de markt wat overtrokken.
Of dat echt handig is weet ik ook pas over een langere periode
Hoe heb je wereldwijd gespreid georganiseerd?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:30 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zeker, index ETF's en beleggingsfondsen als kern van de portefeuille
voor mij is het op dit moment als volgt onderverdeeld:
Indexfondsen: 84%, waarvan
Wereldwijd gespreid (ontwikkelde markten): 64%
Europa 17%
Small Caps 10%
Opkomende Markten 9%
Losse aandelen 11%
Rabo certificaten 5%
Precies, het opende mijn ogen toen hier werd uitgelegd dat s&p500 met name tech is. En worldwide met name US. Logisch als je naar de de wereldeconomie en de S&P500 kijkt. Maar was ik mij toch niet bewust vanquote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:54 schreef dop het volgende:
[..]
Hoe heb je wereldwijd gespreid georganiseerd?
Kans is zo ongeveer 100% dat als je een world etf hebt je in werkelijkheid helemaal geen goede wereld wijde spreiding hebt.
Etf beleggen is leuk, maar het is niet automatisch kwaliteit of goede spreiding, omdat de naam van een etf dat belooft.
Er is een hoop meuk tekoop in ETFs
Dus mijn tip kijk wat je nu werkelijk koopt juist ook als het om ETFs gaat
Maak geen doel van spreiding om het spreiden, maar onderzoek vooral wat er in je ETFs zit.
Ik heb het verdeeld in 4 delen: AVIAW, het NT fonds, WEBN (waar ook een deel EM in zit) en TSWE.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 16:54 schreef dop het volgende:
[..]
Hoe heb je wereldwijd gespreid georganiseerd?
Kans is zo ongeveer 100% dat als je een world etf hebt je in werkelijkheid helemaal geen goede wereld wijde spreiding hebt.
Etf beleggen is leuk, maar het is niet automatisch kwaliteit of goede spreiding, omdat de naam van een etf dat belooft.
Er is een hoop meuk tekoop in ETFs
Dus mijn tip kijk wat je nu werkelijk koopt juist ook als het om ETFs gaat
Maak geen doel van spreiding om het spreiden, maar onderzoek vooral wat er in je ETFs zit.
Bang voor de AI bubbel natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:11 schreef Hyaenidae het volgende:
En waarom zou je Amerikaanse techdelen links willen laten liggen?
Dat zijn wel de aandelen die de afgelopen jaren de beurzen gigantisch omhoog hebben getrokken.
Ik wil ze niet links laten liggen, ik wil er iets minder zwaar in zitten.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Dat zijn wel de aandelen die de afgelopen jaren de beurzen gigantisch omhoog hebben getrokken.
Ik gok in 2027. Met een 2028 weer een gigantisch sterk beursjaar, waarna je meteen 36% van goedgemaakte verliezen mag afdragen aan de belastingdienst.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:19 schreef Z het volgende:
Die AI-bubbel. Die gaat toch echt poppen. Of denken jullie van niet? Wanneer is alleen de vraag.
en jouw glazen bol weet zeker dat dit ook de aandelen voor de komende 10 jaar zijn?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Je zult het gespecificeerd naar omzet moeten hebben niet naar welk land het hoofdkantoor is gevestigd.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:25 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb in een excel ook doorgerekend hoe de verdeling naar werelddeel per saldo is van alle indexfondsen- en ETF's (dus zonder de losse aandelen en de rabo certificaten). Blijft jammer dat de morningstar Xray niet meer werkt, dat was echt heel handig om je portefeuille door te lichten. Daarmee kon je naast de geografische verdeling en de verhouding large-mid-small ook heel makkelijk zien hoe zwaar je in de paar grootste bedrijven zat. Dat was voor mij een van de redenen om TSWE toe te voegen om de exposure wat te dempen.
America's 51%
Europa 31%
Azië 14%
Rest 4%
Zeker niet.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:19 schreef Z het volgende:
Die AI-bubbel. Die gaat toch echt poppen. Of denken jullie van niet? Wanneer is alleen de vraag.
Onvermijdelijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:19 schreef Z het volgende:
Het is en blijft een lastig probleem om echt te weten hoe de verdeling is. Ik heb gebruik gemaakt van de gegevens die de betreffende ETF of het betreffende fonds door geeft. Maar ik besef dat je dit lastig precies kunt berekenen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je zult het gespecificeerd naar omzet moeten hebben niet naar welk land het hoofdkantoor is gevestigd.
Waar verdient deze consument zijn brood mee?quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:20 schreef ludovico het volgende:
In allerhande toepassingen zoals audit en ook advocatuur en notariswerk voorzie ik dat AI giga veel werkgelegenheid zal gaan slopen
Dat is echt een enorme game changer.
Ok die baten zullen vooral ten gunste komen van de consument. Maar toch, factor arbeid wordt weer wat onbelangrijker dus dan toch gunstig voor kapitaal(?).
Op de vp van de FD stond laatst een stukkie dat de advocatuur het juist extra druk heeft met AI-rommel op te ruimen. Het heeft impact, maar hoe groot die is, is lastig in te schatten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:20 schreef ludovico het volgende:
In allerhande toepassingen zoals audit en ook advocatuur en notariswerk voorzie ik dat AI giga veel werkgelegenheid zal gaan slopen
Ok die baten zullen vooral ten gunste komen van de consument. Maar toch, factor arbeid wordt weer wat onbelangrijker dus dan toch gunstig voor kapitaal(?).
Wie maakt er precies winst met ai? Momenteel vooral de hardware producenten zoals nvidia en de cloud/datacenter aanbieders zoals google en microsoft. De ai bedrijven zelf investeren miljarden en maken zwaar verlies. De gebruikers van ai vinden het nu nog leuk, nu veel diensten nog gratis zijn, of met een relatief betaalbaar abo. Maar zometeen is iedereen eraan verslaafd en van afhankelijk, en wordt het abo opeens tig keer zo duur. Dat gaat gebeuren want een openai of anthropic moet toch ooit winst gaan maken. En dan blijkt die ai toch niet meer zo leuk te zijn. Al die bedrijven die hun medewerkers hebben vervangen door ai hebben dan opeens wel een probleem. Die miljardenschulden gaan nooit ingelost worden.quote:
Ook op software engineering, accountancy, grafische industrie, eigenlijk alles wat je achter een bureau doet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:20 schreef ludovico het volgende:
Audit? Waarom?quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waar verdient deze consument zijn brood mee?
Kan ik me voorstellen gezien wat zij leveren wel dient te kloppen en AI daar (nog) geen held in is.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:35 schreef Z het volgende:
[..]
Op de vp van de FD stond laatst een stukkie dat de advocatuur het juist extra druk heeft met AI-rommel op te ruimen. Het heeft impact, maar hoe groot die is, is lastig in te schatten.
Het is wel een vrije markt hè, de meest efficiënte oplossing per eenheid kwaliteit zal winnen, AI zal minder kosten dan mens.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:43 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wie maakt er precies winst met ai? Momenteel vooral de hardware producenten zoals nvidia en de cloud/datacenter aanbieders zoals google en microsoft. De ai bedrijven zelf investeren miljarden en maken zwaar verlies. De gebruikers van ai vinden het nu nog leuk, nu veel diensten nog gratis zijn, of met een relatief betaalbaar abo. Maar zometeen is iedereen eraan verslaafd en van afhankelijk, en wordt het abo opeens tig keer zo duur. Dat gaat gebeuren want een openai of anthropic moet toch ooit winst gaan maken. En dan blijkt die ai toch niet meer zo leuk te zijn. Al die bedrijven die hun medewerkers hebben vervangen door ai hebben dan opeens wel een probleem. Die miljardenschulden gaan nooit ingelost worden.
In software development is ai ook zeker niet alleen een zegen, de wittebroodsweken zijn voorbij. Bij amazon en microsoft zijn er bijv al meerdere outages en problemen geweest door vibe coding, dat geven ze inmiddels zelf al toe. Andere bedrijven meten nauwelijks merkbare winst in productiviteit en zeker niet kwaliteit.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:35 schreef Z het volgende:
[..]
Op de vp van de FD stond laatst een stukkie dat de advocatuur het juist extra druk heeft met AI-rommel op te ruimen. Het heeft impact, maar hoe groot die is, is lastig in te schatten.
AI is zeker de toekomst.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:19 schreef Z het volgende:
Haha ja tuurlijk die vrije markt lost alles wel op lol.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is wel een vrije markt hè, de meest efficiënte oplossing per eenheid kwaliteit zal winnen, AI zal minder kosten dan mens.
Qua software engineering scheelt het vooral in schrijven van automated tests, handige kleine tooltjes die niet bij eindgebruikers terecht komen, bug-analyses, etc.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:59 schreef Farenji het volgende:
[..]
In software development is ai ook zeker niet alleen een zegen, de wittebroodsweken zijn voorbij. Bij amazon en microsoft zijn er bijv al meerdere outages en problemen geweest door vibe coding, dat geven ze inmiddels zelf al toe. Andere bedrijven meten nauwelijks merkbare winst in productiviteit en zeker niet kwaliteit.
Heel veel mensen, vooral techneuten en vakmansen haten het gepush van ai. Er worden geen juniors meer opgeleid omdat men denkt dat ai alles over kan nemen. Iedereen gaat meteen vibe coden. Geen juniors betekent ook geen seniors meer. Zometeen is er niemand meer die de door ai veroorzaakte problemen kan oplossen. Hopelijk crasht de boel voor dat moment.
Factor arbeid wordt gewoon minder belangrijk dat zit er wel in.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ook op software engineering, accountancy, grafische industrie, eigenlijk alles wat je achter een bureau doet.
Vraag is inderdaad. Waar betalen dadelijk alle die consumenten hun brood en hypotheek/huur van?
Uiteindelijk zal hierdoor de nog meer geld naar boven stromen, en nog minder geld naar normale mensen zoals wij. Waardoor de zogenaamde E-economie zoals je in de US al ziet, nog sterker zichtbaar zal worden en de onderkant van de E zal groeien in aantallen mensen, en de bovenkant van de E in vermogen.
En kan je vertellen, niemand hier op Fok! zit momenteel in de bovenkant van die E.
Lololol hihi, ja jij werkt nog met paard en wagen hahaquote:Op woensdag 11 maart 2026 09:01 schreef Farenji het volgende:
[..]
Haha ja tuurlijk die vrije markt lost alles wel op lol.
Idem met internet.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
AI is zeker de toekomst.
Maar wat er nu uitgegeven / geïnvesteerd wordt t.o.v. de inkomsten dat staat niet in verhouding.
Dus ja, de AI-bubbel op de beurs gaat barsten maar AI op zichzelf zal wel een succes worden.
Dat is vooral wishful thinking natuurlijk. De droom van elke kapitalist, dat een robot die nooit ziek is, nooit zeurt, geen vakbond nodig heeft en volledig inwisselbaar is al het menselijke werk over kan nemen. Maar de hamvraag is inderdaad al gesteld, waar gaan die mensen dan geld mee verdienen? Wie gaat de producten van de bedrijven dan nog kunnen betalen?quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:07 schreef ludovico het volgende:
Factor arbeid wordt gewoon minder belangrijk dat zit er wel in.
Als ik naar mijn werk (accountancy) kijk, dan staat dat beroep al sinds ik begon (1999) op nummer 1-3 van te verdwijnen beroepen en ondertussen is de vraag nog nooit zo hoog geweest. Een heel stuk werkzaamheden zal vervangen kunnen worden, maar dat zit dan vooral op juniorniveau. Dat is ook wel een beetje mijn grootste vrees: als je juniors niet meer nodig hebt, en dus niet opleidt, hoe word je dan nog senior?quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:07 schreef ludovico het volgende:
Ja, de dotcom bubbel had dezelfde verschijnselen.quote:
Dit riep men ook ten tijden van:quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:11 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is vooral wishful thinking natuurlijk. De droom van elke kapitalist, dat een robot die nooit ziek is, nooit zeurt, geen vakbond nodig heeft en volledig inwisselbaar is al het menselijke werk over kan nemen. Maar de hamvraag is inderdaad al gesteld, waar gaan die mensen dan geld mee verdienen? Wie gaat de producten van de bedrijven dan nog kunnen betalen?
Er zal ook vast ander werk voor terug komen. En als dat niet zo is en in een vrij donker scenario, 80% van het geld wat uitgegeven wordt, wordt uitgegeven door de top 20% van de maatschappij. Dan krijg je een schaduw economie gebaseerd op ruilhandel en skills. Ruil ik mijn klusskills wel voor aardappelen die de buurman in de tuin heeft staanquote:Op woensdag 11 maart 2026 09:17 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dit riep men ook ten tijden van:
- industralisatie
- vrouwen die massaal de arbeidsmarkt betreden
- automatisering
- massale instroom van arbeidsmigranten
En nog altijd komen we handjes tekort.
Als ik zie naar het stemgedrag van velen, heb ik er een hard hoofd over in dat er enige collectiviteitszin is of komt. Lees in de Iran/Oekraïne topics en kijk naar wat Nederlanders die Trump en Poetin aanbidden posten over de EU wat in de basis een behoorlijk sociaal georiënteerd bestuur is.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het enige wat nivelleert toch een progressieve vermogensbelasting / box 2 belasting.
Maar we moeten wel het realisme hebben dat we in een wereld leven met open grenzen voor kapitaal.
Collectiviteitszin dus.
We hebben vooral behoefte aan buitenlandse handjes die uiterst slecht betaald kutwerk willen doen waar we zelf geen zin meer in hebben, en waar we zelf ook te duur voor zijn.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:17 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dit riep men ook ten tijden van:
- industralisatie
- vrouwen die massaal de arbeidsmarkt betreden
- automatisering
- massale instroom van arbeidsmigranten
En nog altijd komen we handjes tekort.
We gaan het zien.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:26 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als ik zie naar het stemgedrag van velen, heb ik er een hard hoofd over in dat er enige collectiviteitszin is of komt. Lees in de Iran/Oekraïne topics en kijk naar wat Nederlanders die Trump en Poetin aanbidden posten over de EU wat in de basis een behoorlijk sociaal georiënteerd bestuur is.
Nee, mensen zijn in de basis niet geprogrammeerd om sociaal te zijn naar anderen die het minder hebben. En de huidige maatschappij stuurt het alleen verder weg van collectiviteitszin.
De minimumloner van nu heeft allicht meer luxe tot zijn/haar beschikking als de 1e percentiel van 1950.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:30 schreef Farenji het volgende:
[..]
We hebben vooral behoefte aan buitenlandse handjes die uiterst slecht betaald kutwerk willen doen waar we zelf geen zin meer in hebben, en waar we zelf ook te duur voor zijn.
In de loop der tijd is de verhouding tussen salaris van ceo en laagste werknemer steeds meer scheef gelopen, en in landen als de vs zijn er steeds meer mensen die een tweede of zelfs derde baan erbij moeten zoeken omdat ze niet meer rond kunnen komen van hun fulltime salaris. Ondertussen zijn er steeds meer multi miljardairs bijgekomen. De ai ontwikkelingen gaan dat nog erger maken. Ook als de boel niet klapt profiteren er uiteindelijk maar heel erg weinig mensen van. De rest is slachtoffer.
Ja de jaren 50, daar noem je inderdaad wel een dieptepunt, sindsdien is er heel lang op bijna alle gebieden een stijgende lijn geweest, alles werd alleen maar beter. Met als hoogtepunt het einde van de jaren 90, toen vlakte het af, sindsdien zijn al die lijnen toch vrij hard aan het dalen. Een van de weinige lijnen die maar door bleef stijgen was die van de beurs (met een paar dipjes), maar dat is natuurlijk op geen enkele manier meer een graadmeter voor hoe goed het met de samenleving gaat.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
De minimumloner van nu heeft allicht meer luxe tot zijn/haar beschikking als de 1e percentiel van 1950.
De staat is flink gegroeid en het gezeik met immigratie ook tegelijkertijd met toenemende vergrijzing en groene doelstellingen met soms ronduit terroristisch beleid. Zie kernreactoren in Duitsland die worden gesloopt en in ons eigen land gloednieuwe kolencentrales en beton storten in gasputten(!!!!).quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja de jaren 50, daar noem je inderdaad wel een dieptepunt, sindsdien is er heel lang op bijna alle gebieden een stijgende lijn geweest, alles werd alleen maar beter. Met als hoogtepunt het einde van de jaren 90, toen vlakte het af, sindsdien zijn al die lijnen toch vrij hard aan het dalen. Een van de weinige lijnen die maar door bleef stijgen was die van de beurs (met een paar dipjes), maar dat is natuurlijk op geen enkele manier meer een graadmeter voor hoe goed het met de samenleving gaat.
Ik trek me terug uit de discussie.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
De staat is flink gegroeid en het gezeik met immigratie
Je reageert als een ideologisch verblindt figuur dus dat lijkt me helemaal prima.quote:
Geneuzel over immigratie is een beetje... tja. Dus ik snap @Farenji wel. Dat soort xenofobie maken de discussie inhoudelijk er zelden beter op. En heeft ook geen reet te maken met AI of collectiviteitszin (sterker nog, staat er haaks op).quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je reageert als een ideologisch verblindt figuur dus dat lijkt me helemaal prima.
Dat drukt toch echt behoorlijk op onze welvaart. Van de Beek becijferde 37 miljard per jaar.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:03 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Geneuzel over immigratie is een beetje... tja. Dus ik snap farenji wel. Dat soort xenofobie maken de discussie inhoudelijk er zelden beter op.
Preciesquote:Op woensdag 11 maart 2026 12:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien niet het juiste topic verder....
Nee, maar kans is wel stuk groter dat tech / groeiaandelen komende 10, 20, 30 jaar meer rendement oplevert dan defensieve aandelen als Coca Cola oid, of waar je dan wel graag in zou beleggen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:10 schreef dop het volgende:
[..]
en jouw glazen bol weet zeker dat dit ook de aandelen voor de komende 10 jaar zijn?
Jij had deze aandelen ook allemaal al 10 jaar geleden?
Terug kijken is makkelijk vooruit kijken een stuk lastiger.
Ligt eraan. Als AI bubble plopt zit je weer beter in consumer staples.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nee, maar kans is wel stuk groter dat tech / groeiaandelen komende 10, 20, 30 jaar meer rendement oplevert dan defensieve aandelen als Coca Cola oid, of waar je dan wel graag in zou beleggen.
Denk je dat die 'AI bubble' nog een ding is over 10 jaar? Wellicht komt er een crash, maar tegen die tijd staan de koersen vast weer hoger. Verder heb ik gewoon veel cash aan de zijlijn staan, om de juiste techaandelen bij te kopen als het nog wat lager gaat. Daar voel ik me prettiger bij dan alles gewoon in een non-tech ETF gooien. Sowieso gaat alles toch wel onderuit bij een techcrash, alleen de rest wat minder hard.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ligt eraan. Als AI bubble plopt zit je weer beter in consumer staples.
Hoge rendementen zijn gekoppeld aan hoge risico's. Ik hoop in ieder geval dat ik uit nvidia ben gestapt als de markt wat tegenwind krijgt.
Zie edit. In bubbles die ploppen, gaan er ook bedrijven ten onder.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:49 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Denk je dat die 'AI bubble' nog een ding is over 10 jaar? Wellicht komt er een crash, maar tegen die tijd staan de koersen vast weer hoger. Verder heb ik gewoon veel cash aan de zijlijn staan, om de juiste techaandelen bij te kopen als het nog wat lager gaat. Daar voel ik me prettiger bij dan alles gewoon in een non-tech ETF gooien. Sowieso gaat alles toch wel onderuit bij een techcrash, alleen de rest wat minder hard.
Wat vind je van Alphabet? Vele vinden het op dit moment relatief ondergewaardeerd tov andere AI spelers.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Verder heb ik gewoon veel cash aan de zijlijn staan, om de juiste techaandelen bij te kopen als het nog wat lager gaat.
Heb ik in december bijna geheel verkocht en mooie winst op gemaakt. Nu zijn Amazon en Faceboekje mijn grootste posities. Maar eerlijk gezegd kloot ik ook maar wat aan, aan de hand van wat er populair is bij de 'finfluenzers'quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:21 schreef Rnie het volgende:
[..]
Wat vind je van Alphabet? Vele vinden het op dit moment relatief ondergewaardeerd tov andere AI spelers.
Geen lange termijn aandeel wat jou betreft?quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:23 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb ik in december bijna geheel verkocht en mooie winst op gemaakt. Nu zijn Amazon en Faceboekje mijn grootste posities.
Ja zeker een goed aandeel, maar ik heb in december flink wat afgeroomd. In april mag ik dat dan weer beleggen van de belastingdienst. Zodat de Box 3 belasting onder sparen valt. Deed vorig jaar ook zo en dat pakte toen ook geweldig uit, mooi in kunnen stappen na de crashquote:Op woensdag 11 maart 2026 19:29 schreef Rnie het volgende:
[..]
Geen lange termijn aandeel wat jou betreft?
Ik denk dat Google waarschijnlijk een van de weinige bedrijven is die de huidige AI-hype en mogelijke AI-bubbel op de lange termijn echt kan overleven. Niet omdat ze alleen maar goed zijn in AI, maar juist omdat ze meerdere extreem sterke cashflows hebben naast het hele AI gebeuren. Ze hebben namelijk een extreem sterke en stabiele cashflow uit search, advertenties en YouTube, waardoor ze niet volledig afhankelijk zijn van AI-inkomsten.
Mijn rendement vanaf 1 januari is 28%. Zou ik mooi gemist hebben als ik vanwege box 3 er 3 maanden uitgestapt wasquote:Op woensdag 11 maart 2026 19:32 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja zeker een goed aandeel, maar ik heb in december flink wat afgeroomd. In april mag ik dat dan weer beleggen van de belastingdienst. Zodat de Box 3 belasting onder sparen valt. Deed vorig jaar ook zo en dat pakte toen ook geweldig uit, mooi in kunnen stappen na de crashMaar op lange termijn zit je wel goed met Google lijkt me.
Dan zit je wel in de individuele gokaandeeltjes, want breed gespreid, of met een index of brede etf had je dat nooit gehaald.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mijn rendement vanaf 1 januari is 28%. Zou ik mooi gemist hebben als ik vanwege box 3 er 3 maanden uitgestapt was.
Ik zit al 25 jaar in de "individuele gok aandeeltjes". Gaat mij al 25 jaar best goed afquote:Op woensdag 11 maart 2026 21:28 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan zit je wel in de individuele gokaandeeltjes, want breed gespreid, of met een index of brede etf had je dat nooit gehaald.
Verder draai ik nog liever verlies dan dat ik de belasting eerst af moet tikken en vervolgens ook nog verlies maak qua rendement. Voor mij is het trouwens weer goed uitgepakt tot nu toe, want sta nu in de min en dat verlies was 2 a 3x groter als ik alles had aangehouden.
Baan, Capgemini, Lernout en hauspie, Aol, Worldcom, yahoo.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nee, maar kans is wel stuk groter dat tech / groeiaandelen komende 10, 20, 30 jaar meer rendement oplevert dan defensieve aandelen als Coca Cola oid, of waar je dan wel graag in zou beleggen.
Het gaat je best goed af, maar tegelijkertijd time je compleet verkeerd. Klinkt nogal tegenstrijdig?quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik zit al 25 jaar in de "individuele gok aandeeltjes". Gaat mij al 25 jaar best goed af.
Overigens ondanks dat ik het presteer om altijd op waardeloze momenten te kopen of verkopen. Ik adviseer mensen altijd om recht tegen mij in te beleggen. Koop als ik verkoop en vice versa.
Het gaat mij er niet over dat je alleen die aandelen moet hebben, het ging me er oorspronkelijk in deze discussie over dat ik het raar vind dat mensen Amerikaanse tech compleet willen vermijden zelfs in een ETF. Dan had je afgelopen 20 jaar heel wat rendement misgelopen en waarschijnlijk de komende 30 jaar ook nog.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:35 schreef dop het volgende:
[..]
Baan, Capgemini, Lernout en hauspie, Aol, Worldcom, yahoo.
Allemaal grote belofte die niet meer bestaan.
De grootste stijgers van de afgelopen 10 zijn zelden de grote stijgers van de komende 10 jaar.
Dat heeft met Lifecycle temaken.
Nvidea Microsoft Google Meta als voorbeeld.
Dat zijn gezonde tech bedrijven die vast en zeker over 10 jaar nog bestaan.
Maar ze kunnen niet nog eens de zelfde cyclus door maken als de afgelopen 20jaar.
Prima om er wat van in je portfolio te hebben, maar als je daar een hele portefeuille op wil baseren, neem je een behoorlijk risico, en weinig garanties.
En de kans op outperformance neemt over de jaren af de bedrijven bij je portfolio steeds verder in hun Lifecycle raken. En de Coca Cola of shell van de toekomst zijn geworden.
Waarom is dat tegenstrijdig. Het zit in het woord timen. Als ik verkoop, dan stijgt het ineens door. Als ik koop zakt het ineens. Zo heb ik donderdag&vrijdag een hoop gekocht. Das jammer. Maar trekt wel weer bij. Het is niet veroorzaakt door iets wat fundamenteel verkeerd zit in de markt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:43 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het gaat je best goed af, maar tegelijkertijd time je compleet verkeerd. Klinkt nogal tegenstrijdig?
Wie zegt Amerikaanse Tech volledig willen te mijden dan? Want dat heb ik gemist. Als ik mij niet vergis was het punt dat je met de world en S&P500 moet uitkijken als je daar volledig op in zet met de verwachting dat je aan het spreiden bent. Want dat valt vies tegen omdat er behoorlijk veel US tech in dat soort ETFs zitten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet over dat je alleen die aandelen moet hebben, het ging me er oorspronkelijk in deze discussie over dat ik het raar vind dat mensen Amerikaanse tech compleet willen vermijden zelfs in een ETF. Dan had je afgelopen 20 jaar heel wat rendement misgelopen en waarschijnlijk de komende 30 jaar ook nog.
quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:35 schreef dop het volgende:
Baan, Capgemini, Lernout en hauspie, Aol, Worldcom, yahoo.
Allemaal grote belofte die niet meer bestaan.
De grootste stijgers van de afgelopen 10 zijn zelden de grote stijgers van de komende 10 jaar.
Wie in dit topic zegt dat je Amerikaanse tech links moet laten liggen?quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet over dat je alleen die aandelen moet hebben, het ging me er oorspronkelijk in deze discussie over dat ik het raar vind dat mensen Amerikaanse tech compleet willen vermijden zelfs in een ETF. Dan had je afgelopen 20 jaar heel wat rendement misgelopen en waarschijnlijk de komende 30 jaar ook nog.
Oh dat was dan een misinterpretatie vanuit mijn kant dan.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wie zegt Amerikaanse Tech volledig willen te mijden dan? Want dat heb ik gemist. Als ik mij niet vergis was het punt dat je met de world en S&P500 moet uitkijken als je daar volledig op in zet met de verwachting dat je aan het spreiden bent. Want dat valt vies tegen omdat er behoorlijk veel US tech in dat soort ETFs zitten.
Overigens zit ik zelf naast losse aandelen ook in ETFs. Maar vind dat niet echt beleggen. Dat is imho vergelijkbaar met geld wegzetten in spaardeposito bij een buitenlandse bank om er net een half % meer rente uit te persen. Iets meer risico dan een spaardeposito. Maar je weet dat het op de lange termijn goed komt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |