Je reageert als een ideologisch verblindt figuur dus dat lijkt me helemaal prima.quote:
Geneuzel over immigratie is een beetje... tja. Dus ik snap @Farenji wel. Dat soort xenofobie maken de discussie inhoudelijk er zelden beter op. En heeft ook geen reet te maken met AI of collectiviteitszin (sterker nog, staat er haaks op).quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je reageert als een ideologisch verblindt figuur dus dat lijkt me helemaal prima.
Dat drukt toch echt behoorlijk op onze welvaart. Van de Beek becijferde 37 miljard per jaar.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:03 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Geneuzel over immigratie is een beetje... tja. Dus ik snap farenji wel. Dat soort xenofobie maken de discussie inhoudelijk er zelden beter op.
Preciesquote:Op woensdag 11 maart 2026 12:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien niet het juiste topic verder....
Nee, maar kans is wel stuk groter dat tech / groeiaandelen komende 10, 20, 30 jaar meer rendement oplevert dan defensieve aandelen als Coca Cola oid, of waar je dan wel graag in zou beleggen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 23:10 schreef dop het volgende:
[..]
en jouw glazen bol weet zeker dat dit ook de aandelen voor de komende 10 jaar zijn?
Jij had deze aandelen ook allemaal al 10 jaar geleden?
Terug kijken is makkelijk vooruit kijken een stuk lastiger.
Ligt eraan. Als AI bubble plopt zit je weer beter in consumer staples.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nee, maar kans is wel stuk groter dat tech / groeiaandelen komende 10, 20, 30 jaar meer rendement oplevert dan defensieve aandelen als Coca Cola oid, of waar je dan wel graag in zou beleggen.
Denk je dat die 'AI bubble' nog een ding is over 10 jaar? Wellicht komt er een crash, maar tegen die tijd staan de koersen vast weer hoger. Verder heb ik gewoon veel cash aan de zijlijn staan, om de juiste techaandelen bij te kopen als het nog wat lager gaat. Daar voel ik me prettiger bij dan alles gewoon in een non-tech ETF gooien. Sowieso gaat alles toch wel onderuit bij een techcrash, alleen de rest wat minder hard.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ligt eraan. Als AI bubble plopt zit je weer beter in consumer staples.
Hoge rendementen zijn gekoppeld aan hoge risico's. Ik hoop in ieder geval dat ik uit nvidia ben gestapt als de markt wat tegenwind krijgt.
Zie edit. In bubbles die ploppen, gaan er ook bedrijven ten onder.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:49 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Denk je dat die 'AI bubble' nog een ding is over 10 jaar? Wellicht komt er een crash, maar tegen die tijd staan de koersen vast weer hoger. Verder heb ik gewoon veel cash aan de zijlijn staan, om de juiste techaandelen bij te kopen als het nog wat lager gaat. Daar voel ik me prettiger bij dan alles gewoon in een non-tech ETF gooien. Sowieso gaat alles toch wel onderuit bij een techcrash, alleen de rest wat minder hard.
Wat vind je van Alphabet? Vele vinden het op dit moment relatief ondergewaardeerd tov andere AI spelers.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Verder heb ik gewoon veel cash aan de zijlijn staan, om de juiste techaandelen bij te kopen als het nog wat lager gaat.
Heb ik in december bijna geheel verkocht en mooie winst op gemaakt. Nu zijn Amazon en Faceboekje mijn grootste posities. Maar eerlijk gezegd kloot ik ook maar wat aan, aan de hand van wat er populair is bij de 'finfluenzers'quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:21 schreef Rnie het volgende:
[..]
Wat vind je van Alphabet? Vele vinden het op dit moment relatief ondergewaardeerd tov andere AI spelers.
Geen lange termijn aandeel wat jou betreft?quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:23 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heb ik in december bijna geheel verkocht en mooie winst op gemaakt. Nu zijn Amazon en Faceboekje mijn grootste posities.
Ja zeker een goed aandeel, maar ik heb in december flink wat afgeroomd. In april mag ik dat dan weer beleggen van de belastingdienst. Zodat de Box 3 belasting onder sparen valt. Deed vorig jaar ook zo en dat pakte toen ook geweldig uit, mooi in kunnen stappen na de crashquote:Op woensdag 11 maart 2026 19:29 schreef Rnie het volgende:
[..]
Geen lange termijn aandeel wat jou betreft?
Ik denk dat Google waarschijnlijk een van de weinige bedrijven is die de huidige AI-hype en mogelijke AI-bubbel op de lange termijn echt kan overleven. Niet omdat ze alleen maar goed zijn in AI, maar juist omdat ze meerdere extreem sterke cashflows hebben naast het hele AI gebeuren. Ze hebben namelijk een extreem sterke en stabiele cashflow uit search, advertenties en YouTube, waardoor ze niet volledig afhankelijk zijn van AI-inkomsten.
Mijn rendement vanaf 1 januari is 28%. Zou ik mooi gemist hebben als ik vanwege box 3 er 3 maanden uitgestapt wasquote:Op woensdag 11 maart 2026 19:32 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja zeker een goed aandeel, maar ik heb in december flink wat afgeroomd. In april mag ik dat dan weer beleggen van de belastingdienst. Zodat de Box 3 belasting onder sparen valt. Deed vorig jaar ook zo en dat pakte toen ook geweldig uit, mooi in kunnen stappen na de crashMaar op lange termijn zit je wel goed met Google lijkt me.
Dan zit je wel in de individuele gokaandeeltjes, want breed gespreid, of met een index of brede etf had je dat nooit gehaald.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mijn rendement vanaf 1 januari is 28%. Zou ik mooi gemist hebben als ik vanwege box 3 er 3 maanden uitgestapt was.
Ik zit al 25 jaar in de "individuele gok aandeeltjes". Gaat mij al 25 jaar best goed afquote:Op woensdag 11 maart 2026 21:28 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan zit je wel in de individuele gokaandeeltjes, want breed gespreid, of met een index of brede etf had je dat nooit gehaald.
Verder draai ik nog liever verlies dan dat ik de belasting eerst af moet tikken en vervolgens ook nog verlies maak qua rendement. Voor mij is het trouwens weer goed uitgepakt tot nu toe, want sta nu in de min en dat verlies was 2 a 3x groter als ik alles had aangehouden.
Baan, Capgemini, Lernout en hauspie, Aol, Worldcom, yahoo.quote:Op woensdag 11 maart 2026 16:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nee, maar kans is wel stuk groter dat tech / groeiaandelen komende 10, 20, 30 jaar meer rendement oplevert dan defensieve aandelen als Coca Cola oid, of waar je dan wel graag in zou beleggen.
Het gaat je best goed af, maar tegelijkertijd time je compleet verkeerd. Klinkt nogal tegenstrijdig?quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik zit al 25 jaar in de "individuele gok aandeeltjes". Gaat mij al 25 jaar best goed af.
Overigens ondanks dat ik het presteer om altijd op waardeloze momenten te kopen of verkopen. Ik adviseer mensen altijd om recht tegen mij in te beleggen. Koop als ik verkoop en vice versa.
Het gaat mij er niet over dat je alleen die aandelen moet hebben, het ging me er oorspronkelijk in deze discussie over dat ik het raar vind dat mensen Amerikaanse tech compleet willen vermijden zelfs in een ETF. Dan had je afgelopen 20 jaar heel wat rendement misgelopen en waarschijnlijk de komende 30 jaar ook nog.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:35 schreef dop het volgende:
[..]
Baan, Capgemini, Lernout en hauspie, Aol, Worldcom, yahoo.
Allemaal grote belofte die niet meer bestaan.
De grootste stijgers van de afgelopen 10 zijn zelden de grote stijgers van de komende 10 jaar.
Dat heeft met Lifecycle temaken.
Nvidea Microsoft Google Meta als voorbeeld.
Dat zijn gezonde tech bedrijven die vast en zeker over 10 jaar nog bestaan.
Maar ze kunnen niet nog eens de zelfde cyclus door maken als de afgelopen 20jaar.
Prima om er wat van in je portfolio te hebben, maar als je daar een hele portefeuille op wil baseren, neem je een behoorlijk risico, en weinig garanties.
En de kans op outperformance neemt over de jaren af de bedrijven bij je portfolio steeds verder in hun Lifecycle raken. En de Coca Cola of shell van de toekomst zijn geworden.
Waarom is dat tegenstrijdig. Het zit in het woord timen. Als ik verkoop, dan stijgt het ineens door. Als ik koop zakt het ineens. Zo heb ik donderdag&vrijdag een hoop gekocht. Das jammer. Maar trekt wel weer bij. Het is niet veroorzaakt door iets wat fundamenteel verkeerd zit in de markt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:43 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het gaat je best goed af, maar tegelijkertijd time je compleet verkeerd. Klinkt nogal tegenstrijdig?
Wie zegt Amerikaanse Tech volledig willen te mijden dan? Want dat heb ik gemist. Als ik mij niet vergis was het punt dat je met de world en S&P500 moet uitkijken als je daar volledig op in zet met de verwachting dat je aan het spreiden bent. Want dat valt vies tegen omdat er behoorlijk veel US tech in dat soort ETFs zitten.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet over dat je alleen die aandelen moet hebben, het ging me er oorspronkelijk in deze discussie over dat ik het raar vind dat mensen Amerikaanse tech compleet willen vermijden zelfs in een ETF. Dan had je afgelopen 20 jaar heel wat rendement misgelopen en waarschijnlijk de komende 30 jaar ook nog.
quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:35 schreef dop het volgende:
Baan, Capgemini, Lernout en hauspie, Aol, Worldcom, yahoo.
Allemaal grote belofte die niet meer bestaan.
De grootste stijgers van de afgelopen 10 zijn zelden de grote stijgers van de komende 10 jaar.
Wie in dit topic zegt dat je Amerikaanse tech links moet laten liggen?quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet over dat je alleen die aandelen moet hebben, het ging me er oorspronkelijk in deze discussie over dat ik het raar vind dat mensen Amerikaanse tech compleet willen vermijden zelfs in een ETF. Dan had je afgelopen 20 jaar heel wat rendement misgelopen en waarschijnlijk de komende 30 jaar ook nog.
Oh dat was dan een misinterpretatie vanuit mijn kant dan.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wie zegt Amerikaanse Tech volledig willen te mijden dan? Want dat heb ik gemist. Als ik mij niet vergis was het punt dat je met de world en S&P500 moet uitkijken als je daar volledig op in zet met de verwachting dat je aan het spreiden bent. Want dat valt vies tegen omdat er behoorlijk veel US tech in dat soort ETFs zitten.
Overigens zit ik zelf naast losse aandelen ook in ETFs. Maar vind dat niet echt beleggen. Dat is imho vergelijkbaar met geld wegzetten in spaardeposito bij een buitenlandse bank om er net een half % meer rente uit te persen. Iets meer risico dan een spaardeposito. Maar je weet dat het op de lange termijn goed komt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |