abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 mei 2026 @ 16:42:52 #276
545 dop
:copyright: dop
pi_220751148
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 12:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
kun je dat niet zelf uitrekenen ?

jouw rendement berekenen behoort niet tot de kerntaken van de giro zeg maar

maar je ziet wel het nominale bedrag dat je verloren bent toch?
Gek genoeg lukt het veel andere brokers wel om dit te doen.
Zo ingewikkeld is het niet, prima service naar je klanten.
Vroeger vertrokken we massaal naar Alex omdat je bij een broker betere tarieven en service kreeg dan bij een bank.
De Giro begint langzaam maar zeker weer achter te lopen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 9 mei 2026 @ 16:46:52 #277
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220751172
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 16:42 schreef dop het volgende:

[..]
Gek genoeg lukt het veel andere brokers wel om dit te doen.
Zo ingewikkeld is het niet, prima service naar je klanten.
Vroeger vertrokken we massaal naar Alex omdat je bij een broker betere tarieven en service kreeg dan bij een bank.
De Giro begint langzaam maar zeker weer achter te lopen.
maar j e kunt er wel crypto opnemen in je porto
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 12 mei 2026 @ 08:08:53 #278
13309 nostra
ask why
pi_220769842
Na een paar maanden eruit getrapt worden als cfo bij Wereldhave, dan moet je echt je best doen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220771142
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 14:32 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Nee, niet per jaar. Dus eigenlijk moet ik een screenshot maken op 1 januari en elke euro die ik stort bijhouden en dan kan ik het bepalen.

Al koop en verkoop ik af en toe ook, dat geeft nog meer een vertroebeld beeld.
Dit soort dingen in een ChatGTP gooien is meestal erg effectief.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220771719
Voor de belastingopgave wordt je werkelijke rendement ook berekend (als je dat wil), kun je zelf op de zelfde manier doen. Daar moet je ook alles bijelkaar zoeken en invullen. Je krijgt toch altijd een jaaropgave dus screenshots maken is niet nodig. Gewoon de balans van aankopen en verkopen verrekenen met waardeverschil tussen begin en einde jaar, of vandaag. Het is wel stom dat degiro dit niet zelf aanbiedt want zij kunnen dit heel makkelijk voor je berekenen.
  woensdag 13 mei 2026 @ 19:14:13 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220784828
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 10:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dit soort dingen in een ChatGTP gooien is meestal erg effectief.
Yes, Gemini doet het ook prima voor allerlei aandelen gerelateerde vragen. Wel op reasoning/denken zetten, bij snel zie ik wel eens foutjes in berekeningen en aannames.
Resistance is futile.
pi_220785006
quote:
14s.gif Op woensdag 13 mei 2026 19:14 schreef Seven. het volgende:

[..]
Yes, Gemini doet het ook prima voor allerlei aandelen gerelateerde vragen. Wel op reasoning/denken zetten, bij snel zie ik wel eens foutjes in berekeningen en aannames.
Bij Gemini zou ik wel uitkijken met persoonljk documenten omdat ik sterk het vermoeden heeft dat Google zijn profielen vult met shit wat je upload in gemini, voor Claude is dat geen business model.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220792642
YTD 8,1% Koekoek.
pi_220792760
quote:
11s.gif Op donderdag 14 mei 2026 17:52 schreef Sport_Life het volgende:
YTD 8,1% Koekoek.
Aandelen YTD 12%
Hele portefeuille (inclusief CF en deposito's) zo'n 6,5% YTD
  donderdag 14 mei 2026 @ 21:42:36 #285
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220795110
Wat is er aan de hand dat de beurzen zo enorm stijgen? Of zit ik veel te veel in AI en tech en zit ik op een enorme bubbel? :D
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:29:33 #286
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220798593
YTD rendement nu 21,2%. En daar zit het verlies van vandaag al in. :P
pi_220798720
quote:
17s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:29 schreef Zwansen het volgende:
YTD rendement nu 21,2%. En daar zit het verlies van vandaag al in. :P
All world zit rond 10 a 11. Dan zit je veel tech, misschien wat industrie en olies ;)
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:49:54 #288
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220798936
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 09:37 schreef Drass het volgende:

[..]
All world zit rond 10 a 11. Dan zit je veel tech, misschien wat industrie en olies ;)
Ja, veel tech. Grootste holding is ASML, daarna AMD (die is meer dan verdubbeld sinds 1 januari). Ook ASMI, BESI en NVIDIA doen het erg goed.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:17:46 #289
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220803010
Lekkere jinx.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 07:56:32 #290
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220806238
ASN duurzaam offensief fonds zit YTD op 8,57%.

Hoe spreiden jullie? Ik ben nu alles in 1 fonds aan het storten want dat is overzichtelijk, maar dat is niet echt een goede reden om alles in 1 fonds te stoppen.
Resistance is futile.
pi_220806417
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 07:56 schreef Seven. het volgende:
Ik ben nu alles in 1 fonds aan het storten want dat is overzichtelijk, maar dat is niet echt een goede reden om alles in 1 fonds te stoppen.
Als dat aandelenfonds voor jou een voldoende spreiding heeft, is het prima om het bij één beleggingsfonds te houden. Jij hebt immers één positie, maar wel in een fonds dat zelf weer positie heeft in meerdere aandelen. De vraag is dus vooral: wat mis je in dit aandelenfonds dat je graag zou willen toevoegen aan jouw beleggingsmix? In het ETF-deel van mijn portefeuille heb ik bijvoorbeeld een ETF die de wereldindex volgt (gehegdt tegen de dollar), maar ook ETF's die gericht zijn op inkomen uit dividend. Dat miste ik in de eerste.
pi_220806451
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 07:56 schreef Seven. het volgende:
ASN duurzaam offensief fonds zit YTD op 8,57%.

Hoe spreiden jullie? Ik ben nu alles in 1 fonds aan het storten want dat is overzichtelijk, maar dat is niet echt een goede reden om alles in 1 fonds te stoppen.
Als je weet wat de onderliggende bedrijven zijn en het heeft een goede spreiding, dan kan dat prima.

Bij ASN is het wat zoekwerk, dat mixfonds bestaat weer uit andere ASN fondsen.
Bijvoorbeeld 52% uit het "duurzaam aandelenfonds":

https://beleggingsfondsen.asnbank.nl/home-particulier/fondsen-particulier/asn-duurzaam-aandelenfonds.html

Zelf een paar ETF's uitzoeken die ook een "duurzaam" label hebben zal goedkoper zijn dan het uitbesteden aan ASN. Maar het maakt je keuzes wel makkelijker en het voorkomt dat je individuele koersen gaat volgen en daar misschien wakker van ligt.
pi_220806465
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 07:56 schreef Seven. het volgende:
ASN duurzaam offensief fonds
Als je de factsheet van het fonds even opent zie je dat je belegt in:
51,2% aandelen wereldwijd (dat is waarschijnlijk een developed world positie)
22,7% in obligaties
13,2% in aandelen water en milieu
8,1% microfinancieringen
4,8% aandelen small- en midcap

De vraag die je moet beantwoorden is of dit is wat je wil? Ten opzichte van een meer traditionele breed gespreide beleggingsportefeuille (bv. NT world, NT EM en NT SC in grofweg 80-10-10 verdeling) zit je niet in een EM product maar heb je in plaats daarvan microfinancieringen en aandelen in water en milieu. Komt bij dat je 22% in obligaties zit. Niets mis mee alleen is heel erg de vraag wat voor obligaties. Als je er vanuit gaat dat je ruim 2% VRH betaalt over obligaties moeten je al goed weten wat het is om daar in te stappen. Ik kies er zelf niet meer voor omdat het niet uit kan. Als je dan een apart product hebt en je verder redelijk conservatief belegd, kun je werkelijk rendement opgeven overwegen maar met dit product zit het verweven en het totale rendement op het product is daarvoor voorlopig te hoog.

Dan nog de kosten: 0,9% per jaar is absurd veel. Dat kan voor heel veel minder. Bijvoorbeeld de NT fondsen doen het voor gemiddeld nog geen 0,2% en WEBN zelfs voor 0,07% (maar wel een dividendlek).

Mijn conclusie: Je betaalt heel veel voor dit fonds terwijl de performance ook nog eens zwaar achterblijft bij de eigen benchmark ( -1,5% per jaar de afgelopen 10 jaar!!!). Persoonlijk zou ik hier niet in beleggen.

The borg zouden dit fonds niet assimileren _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door Faraday01 op 16-05-2026 09:18:58 ]
pi_220807377
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 07:56 schreef Seven. het volgende:
ASN duurzaam offensief fonds zit YTD op 8,57%.

Hoe spreiden jullie? Ik ben nu alles in 1 fonds aan het storten want dat is overzichtelijk, maar dat is niet echt een goede reden om alles in 1 fonds te stoppen.
Ik gebruik de NT fondsen via de Rabobank.

Maandelijkse inleg is 10% EM,10% SC en 80% World.

Die combinatie zit YTD op 9,6%.

Daarnaast spaargeld/deposito's voor buffer en geld dat we mogelijk binnen 2 jaar nodig hebben voor onderhoud woning, nieuwe auto etc.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2026 10:43:42 ]
  zaterdag 16 mei 2026 @ 10:42:25 #295
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220807419
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:13 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als je de factsheet van het fonds even opent zie je dat je belegt in:
51,2% aandelen wereldwijd (dat is waarschijnlijk een developed world positie)
22,7% in obligaties
13,2% in aandelen water en milieu
8,1% microfinancieringen
4,8% aandelen small- en midcap

De vraag die je moet beantwoorden is of dit is wat je wil? Ten opzichte van een meer traditionele breed gespreide beleggingsportefeuille (bv. NT world, NT EM en NT SC in grofweg 80-10-10 verdeling) zit je niet in een EM product maar heb je in plaats daarvan microfinancieringen en aandelen in water en milieu. Komt bij dat je 22% in obligaties zit. Niets mis mee alleen is heel erg de vraag wat voor obligaties. Als je er vanuit gaat dat je ruim 2% VRH betaalt over obligaties moeten je al goed weten wat het is om daar in te stappen. Ik kies er zelf niet meer voor omdat het niet uit kan. Als je dan een apart product hebt en je verder redelijk conservatief belegd, kun je werkelijk rendement opgeven overwegen maar met dit product zit het verweven en het totale rendement op het product is daarvoor voorlopig te hoog.

Dan nog de kosten: 0,9% per jaar is absurd veel. Dat kan voor heel veel minder. Bijvoorbeeld de NT fondsen doen het voor gemiddeld nog geen 0,2% en WEBN zelfs voor 0,07% (maar wel een dividendlek).

Mijn conclusie: Je betaalt heel veel voor dit fonds terwijl de performance ook nog eens zwaar achterblijft bij de eigen benchmark ( -1,5% per jaar de afgelopen 10 jaar!!!). Persoonlijk zou ik hier niet in beleggen.

The borg zouden dit fonds niet assimileren _O-
Unworthy of assimilation :+ .

Ik heb al mijn bankrekeningen bij ASN dus dit was wel een makkelijke en laagdrempelige manier om in te stappen met maandelijkse inleg. Ik denk dat het tijd wordt om mijn kennis een beetje op te schroeven zodat ik zelf ook kritisch kan denken.
Resistance is futile.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 10:46:20 #296
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220807443
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:32 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik gebruik de NT fondsen via de Rabobank.

Maandelijkse inleg is 10% EM,10% SC en 80% World.

Die combinatie zit YTD op 9,6%.

Daarnaast spaargeld/deposito's voor buffer en geld dat we mogelijk binnen 2 jaar nodig hebben voor onderhoud woning, nieuwe auto etc.

Wat is EM, SC en world? :+
Resistance is futile.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 10:47:50 #297
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220807471
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je weet wat de onderliggende bedrijven zijn en het heeft een goede spreiding, dan kan dat prima.

Bij ASN is het wat zoekwerk, dat mixfonds bestaat weer uit andere ASN fondsen.
Bijvoorbeeld 52% uit het "duurzaam aandelenfonds":

https://beleggingsfondsen.asnbank.nl/home-particulier/fondsen-particulier/asn-duurzaam-aandelenfonds.html

Zelf een paar ETF's uitzoeken die ook een "duurzaam" label hebben zal goedkoper zijn dan het uitbesteden aan ASN. Maar het maakt je keuzes wel makkelijker en het voorkomt dat je individuele koersen gaat volgen en daar misschien wakker van ligt.
Duurzaam vind ik wel belangrijk, ik wil geen aandelen in bedrijven die zwaar vervuilen etc.
Resistance is futile.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 10:49:39 #298
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220807501
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:00 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Als dat aandelenfonds voor jou een voldoende spreiding heeft, is het prima om het bij één beleggingsfonds te houden. Jij hebt immers één positie, maar wel in een fonds dat zelf weer positie heeft in meerdere aandelen. De vraag is dus vooral: wat mis je in dit aandelenfonds dat je graag zou willen toevoegen aan jouw beleggingsmix? In het ETF-deel van mijn portefeuille heb ik bijvoorbeeld een ETF die de wereldindex volgt (gehegdt tegen de dollar), maar ook ETF's die gericht zijn op inkomen uit dividend. Dat miste ik in de eerste.
Ik wil dus overzichtelijk (dus niet in 19 verschillende fondsen), duurzaam/ethisch verantwoord, en iets dat fatsoenlijk presteert.
Resistance is futile.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 10:51:37 #299
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220807527
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 10:53:08 #300
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_220807547
100% VWCE & Chill
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')