abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220303739

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_220305157
ASML +5 ^O^
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_220305350
Zelfs m'n KLM - Air France begint omhoog te gaan. Was een crisis gokje natuurlijk (ik blijf normaal weg van alles wat vliegt), kon ook verkeerd uitpakken.

Maar we zijn er nog niet, als Trump weer wat anders roept gaan we zo weer de andere kant op.
pi_220305936
Ik heb er toch geen tijd voor om iedere keer als dhr. Trump zijn mond open doet mijn beleggingsportefeuille overhoop te gooien, dus ik zie het allemaal wel.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_220305956
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 10:47 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik heb er toch geen tijd voor om iedere keer als dhr. Trump zijn mond open doet mijn beleggingsportefeuille overhoop te gooien, dus ik zie het allemaal wel.
Zo sta ik er ook in. Ik ga hier niet extra op handelen. Uitsluitend maandelijks bijkopen (vooral ETF's, her en der een los aandeel).
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_220306317
Grootste deel wat ik hier weer heb aangekocht is ook ETF en dat zou ik ook absoluut aanraden.

Losse aandelen blijft gokwerk tenzij je bedrijven door-en-door kent en dat is in mijn geval ook niet zo.

Er zijn wat bedrijven waar de koers fors van is ingestort zonder dat je het terugziet in de kwartaalcijfers, dus puur vanwege angst dat er marktverstorende elementen zijn. En dan durf ik wel wat te kopen, want vaak is zo'n verkoop reactie vanuit de markt wat overtrokken.

Of dat echt handig is weet ik ook pas over een langere periode :P
pi_220307707
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Grootste deel wat ik hier weer heb aangekocht is ook ETF en dat zou ik ook absoluut aanraden.

Losse aandelen blijft gokwerk tenzij je bedrijven door-en-door kent en dat is in mijn geval ook niet zo.

Er zijn wat bedrijven waar de koers fors van is ingestort zonder dat je het terugziet in de kwartaalcijfers, dus puur vanwege angst dat er marktverstorende elementen zijn. En dan durf ik wel wat te kopen, want vaak is zo'n verkoop reactie vanuit de markt wat overtrokken.

Of dat echt handig is weet ik ook pas over een langere periode :P
Zeker, index ETF's en beleggingsfondsen als kern van de portefeuille :Y

voor mij is het op dit moment als volgt onderverdeeld:

Indexfondsen: 84%, waarvan
Wereldwijd gespreid (ontwikkelde markten): 64%
Europa 17%
Small Caps 10%
Opkomende Markten 9%

Losse aandelen 11%

Rabo certificaten 5%
  dinsdag 10 maart 2026 @ 16:54:01 #8
545 dop
:copyright: dop
pi_220308805
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 14:30 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Zeker, index ETF's en beleggingsfondsen als kern van de portefeuille :Y

voor mij is het op dit moment als volgt onderverdeeld:

Indexfondsen: 84%, waarvan
Wereldwijd gespreid (ontwikkelde markten): 64%
Europa 17%
Small Caps 10%
Opkomende Markten 9%

Losse aandelen 11%

Rabo certificaten 5%
Hoe heb je wereldwijd gespreid georganiseerd?

Kans is zo ongeveer 100% dat als je een world etf hebt je in werkelijkheid helemaal geen goede wereld wijde spreiding hebt.
Etf beleggen is leuk, maar het is niet automatisch kwaliteit of goede spreiding, omdat de naam van een etf dat belooft.

Er is een hoop meuk tekoop in ETFs
Dus mijn tip kijk wat je nu werkelijk koopt juist ook als het om ETFs gaat
Maak geen doel van spreiding om het spreiden, maar onderzoek vooral wat er in je ETFs zit.

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 10-03-2026 16:59:14 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 10 maart 2026 @ 17:02:53 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220308875
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 16:54 schreef dop het volgende:

[..]

Kans is zo ongeveer 100% dat als je een world etf hebt je in werkelijkheid helemaal geen goede wereld wijde spreiding hebt.
Etf beleggen is leuk, maar het is niet automatisch kwaliteit of goede spreiding, omdat de naam van een etf dat belooft.

Maak geen doel van spreiding om het spreiden, maar onderzoek vooral wat er in je ETFs zit.
Precies, het opende mijn ogen toen hier werd uitgelegd dat s&p500 met name tech is. En worldwide met name US. Logisch als je naar de de wereldeconomie en de S&P500 kijkt. Maar was ik mij toch niet bewust van |:( . Je moet heel goed naar de inhoud van een ETF kijken voordat je kan zeggen dat je echt aan goede spreiding doet.
pi_220311470
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 16:54 schreef dop het volgende:

[..]

Ik heb het verdeeld in 4 delen: AVIAW, het NT fonds, WEBN (waar ook een deel EM in zit) en TSWE.

De laatste heb ik vooral om de weging van zowel de MAG7 als US te verminderen.

Verder heb ik dan IUSN en het NT SC fonds voor de Small Caps. Voor EM het NT EM fonds, ADIAO en een deeltje in WEBN. En voor de pivot naar Europa MEUD.

Dit is ook zo gekomen omdat ik recent een van mijn Brokers gewisseld heb en ik mijn (zelf gekozen) max bij IBKR bereikt heb.

[ Bericht 3% gewijzigd door Faraday01 op 10-03-2026 22:16:47 ]
pi_220311497
En waarom zou je Amerikaanse techdelen links willen laten liggen?
Dat zijn wel de aandelen die de afgelopen jaren de beurzen gigantisch omhoog hebben getrokken.
pindazakje
pi_220311502
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 22:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Dat zijn wel de aandelen die de afgelopen jaren de beurzen gigantisch omhoog hebben getrokken.
Bang voor de AI bubbel natuurlijk.
De enige echte.
pi_220311515
quote:
Ik wil ze niet links laten liggen, ik wil er iets minder zwaar in zitten.
pi_220311542
Die AI-bubbel. Die gaat toch echt poppen. Of denken jullie van niet? Wanneer is alleen de vraag.
Aldus.
pi_220311572
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 22:19 schreef Z het volgende:
Die AI-bubbel. Die gaat toch echt poppen. Of denken jullie van niet? Wanneer is alleen de vraag.
Ik gok in 2027. Met een 2028 weer een gigantisch sterk beursjaar, waarna je meteen 36% van goedgemaakte verliezen mag afdragen aan de belastingdienst.
pindazakje
  dinsdag 10 maart 2026 @ 23:10:44 #16
545 dop
pi_220311791
quote:
en jouw glazen bol weet zeker dat dit ook de aandelen voor de komende 10 jaar zijn?
Jij had deze aandelen ook allemaal al 10 jaar geleden?
Terug kijken is makkelijk vooruit kijken een stuk lastiger.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_220311827
Ik heb in een excel ook doorgerekend hoe de verdeling naar werelddeel per saldo is van alle indexfondsen- en ETF's (dus zonder de losse aandelen en de rabo certificaten). Blijft jammer dat de morningstar Xray niet meer werkt, dat was echt heel handig om je portefeuille door te lichten. Daarmee kon je naast de geografische verdeling en de verhouding large-mid-small ook heel makkelijk zien hoe zwaar je in de paar grootste bedrijven zat. Dat was voor mij een van de redenen om TSWE toe te voegen om de exposure wat te dempen.

America's 51%
Europa 31%
Azië 14%
Rest 4%
pi_220312210
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 23:25 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb in een excel ook doorgerekend hoe de verdeling naar werelddeel per saldo is van alle indexfondsen- en ETF's (dus zonder de losse aandelen en de rabo certificaten). Blijft jammer dat de morningstar Xray niet meer werkt, dat was echt heel handig om je portefeuille door te lichten. Daarmee kon je naast de geografische verdeling en de verhouding large-mid-small ook heel makkelijk zien hoe zwaar je in de paar grootste bedrijven zat. Dat was voor mij een van de redenen om TSWE toe te voegen om de exposure wat te dempen.

America's 51%
Europa 31%
Azië 14%
Rest 4%
Je zult het gespecificeerd naar omzet moeten hebben niet naar welk land het hoofdkantoor is gevestigd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220312212
quote:
Zeker niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 11 maart 2026 @ 07:11:28 #20
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220312239
quote:
Onvermijdelijk.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220312553
In allerhande toepassingen zoals audit en ook advocatuur en notariswerk voorzie ik dat AI giga veel werkgelegenheid zal gaan slopen

Dat is echt een enorme game changer.

Ok die baten zullen vooral ten gunste komen van de consument. Maar toch, factor arbeid wordt weer wat onbelangrijker dus dan toch gunstig voor kapitaal(?).
pi_220312602
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 07:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je zult het gespecificeerd naar omzet moeten hebben niet naar welk land het hoofdkantoor is gevestigd.
Het is en blijft een lastig probleem om echt te weten hoe de verdeling is. Ik heb gebruik gemaakt van de gegevens die de betreffende ETF of het betreffende fonds door geeft. Maar ik besef dat je dit lastig precies kunt berekenen.
  woensdag 11 maart 2026 @ 08:27:56 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220312607
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:20 schreef ludovico het volgende:
In allerhande toepassingen zoals audit en ook advocatuur en notariswerk voorzie ik dat AI giga veel werkgelegenheid zal gaan slopen

Ok die baten zullen vooral ten gunste komen van de consument. Maar toch, factor arbeid wordt weer wat onbelangrijker dus dan toch gunstig voor kapitaal(?).
Waar verdient deze consument zijn brood mee?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220312672
quote:

Op de vp van de FD stond laatst een stukkie dat de advocatuur het juist extra druk heeft met AI-rommel op te ruimen. Het heeft impact, maar hoe groot die is, is lastig in te schatten.
Aldus.
pi_220312732
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 07:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zeker niet.
Wie maakt er precies winst met ai? Momenteel vooral de hardware producenten zoals nvidia en de cloud/datacenter aanbieders zoals google en microsoft. De ai bedrijven zelf investeren miljarden en maken zwaar verlies. De gebruikers van ai vinden het nu nog leuk, nu veel diensten nog gratis zijn, of met een relatief betaalbaar abo. Maar zometeen is iedereen eraan verslaafd en van afhankelijk, en wordt het abo opeens tig keer zo duur. Dat gaat gebeuren want een openai of anthropic moet toch ooit winst gaan maken. En dan blijkt die ai toch niet meer zo leuk te zijn. Al die bedrijven die hun medewerkers hebben vervangen door ai hebben dan opeens wel een probleem. Die miljardenschulden gaan nooit ingelost worden.
  woensdag 11 maart 2026 @ 08:45:55 #26
36431 bleiblei
pi_220312742
quote:

Ook op software engineering, accountancy, grafische industrie, eigenlijk alles wat je achter een bureau doet.

Vraag is inderdaad. Waar betalen dadelijk alle die consumenten hun brood en hypotheek/huur van?
Uiteindelijk zal hierdoor de nog meer geld naar boven stromen, en nog minder geld naar normale mensen zoals wij. Waardoor de zogenaamde E-economie zoals je in de US al ziet, nog sterker zichtbaar zal worden en de onderkant van de E zal groeien in aantallen mensen, en de bovenkant van de E in vermogen.

En kan je vertellen, niemand hier op Fok! zit momenteel in de bovenkant van die E ;) .
pi_220312769
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:27 schreef Perrin het volgende:

[..]
Waar verdient deze consument zijn brood mee?
Audit? Waarom?
pi_220312780
quote:
2s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:35 schreef Z het volgende:

[..]
Op de vp van de FD stond laatst een stukkie dat de advocatuur het juist extra druk heeft met AI-rommel op te ruimen. Het heeft impact, maar hoe groot die is, is lastig in te schatten.
Kan ik me voorstellen gezien wat zij leveren wel dient te kloppen en AI daar (nog) geen held in is.

Neemt niet weg dat het wel een voorzetje kan zijn om tot het resultaat te komen.
pi_220312788
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:43 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wie maakt er precies winst met ai? Momenteel vooral de hardware producenten zoals nvidia en de cloud/datacenter aanbieders zoals google en microsoft. De ai bedrijven zelf investeren miljarden en maken zwaar verlies. De gebruikers van ai vinden het nu nog leuk, nu veel diensten nog gratis zijn, of met een relatief betaalbaar abo. Maar zometeen is iedereen eraan verslaafd en van afhankelijk, en wordt het abo opeens tig keer zo duur. Dat gaat gebeuren want een openai of anthropic moet toch ooit winst gaan maken. En dan blijkt die ai toch niet meer zo leuk te zijn. Al die bedrijven die hun medewerkers hebben vervangen door ai hebben dan opeens wel een probleem. Die miljardenschulden gaan nooit ingelost worden.
Het is wel een vrije markt hè, de meest efficiënte oplossing per eenheid kwaliteit zal winnen, AI zal minder kosten dan mens.
pi_220312809
quote:
2s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:35 schreef Z het volgende:

[..]
In software development is ai ook zeker niet alleen een zegen, de wittebroodsweken zijn voorbij. Bij amazon en microsoft zijn er bijv al meerdere outages en problemen geweest door vibe coding, dat geven ze inmiddels zelf al toe. Andere bedrijven meten nauwelijks merkbare winst in productiviteit en zeker niet kwaliteit.
Heel veel mensen, vooral techneuten en vakmansen haten het gepush van ai. Er worden geen juniors meer opgeleid omdat men denkt dat ai alles over kan nemen. Iedereen gaat meteen vibe coden. Geen juniors betekent ook geen seniors meer. Zometeen is er niemand meer die de door ai veroorzaakte problemen kan oplossen. Hopelijk crasht de boel voor dat moment.
pi_220312811
quote:
AI is zeker de toekomst.
Maar wat er nu uitgegeven / geïnvesteerd wordt t.o.v. de inkomsten dat staat niet in verhouding.

Dus ja, de AI-bubbel op de beurs gaat barsten maar AI op zichzelf zal wel een succes worden.
  woensdag 11 maart 2026 @ 09:00:30 #32
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220312814
AI is overrated
pi_220312820
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is wel een vrije markt hè, de meest efficiënte oplossing per eenheid kwaliteit zal winnen, AI zal minder kosten dan mens.
Haha ja tuurlijk die vrije markt lost alles wel op lol.
  woensdag 11 maart 2026 @ 09:05:50 #34
36431 bleiblei
pi_220312843
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:59 schreef Farenji het volgende:

[..]
In software development is ai ook zeker niet alleen een zegen, de wittebroodsweken zijn voorbij. Bij amazon en microsoft zijn er bijv al meerdere outages en problemen geweest door vibe coding, dat geven ze inmiddels zelf al toe. Andere bedrijven meten nauwelijks merkbare winst in productiviteit en zeker niet kwaliteit.
Heel veel mensen, vooral techneuten en vakmansen haten het gepush van ai. Er worden geen juniors meer opgeleid omdat men denkt dat ai alles over kan nemen. Iedereen gaat meteen vibe coden. Geen juniors betekent ook geen seniors meer. Zometeen is er niemand meer die de door ai veroorzaakte problemen kan oplossen. Hopelijk crasht de boel voor dat moment.
Qua software engineering scheelt het vooral in schrijven van automated tests, handige kleine tooltjes die niet bij eindgebruikers terecht komen, bug-analyses, etc.

Maar, de ontwikkeling gaat gigantisch hard. Internet in 1998 was ook van een ander niveau als dat van nu.
pi_220312857
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ook op software engineering, accountancy, grafische industrie, eigenlijk alles wat je achter een bureau doet.

Vraag is inderdaad. Waar betalen dadelijk alle die consumenten hun brood en hypotheek/huur van?
Uiteindelijk zal hierdoor de nog meer geld naar boven stromen, en nog minder geld naar normale mensen zoals wij. Waardoor de zogenaamde E-economie zoals je in de US al ziet, nog sterker zichtbaar zal worden en de onderkant van de E zal groeien in aantallen mensen, en de bovenkant van de E in vermogen.

En kan je vertellen, niemand hier op Fok! zit momenteel in de bovenkant van die E ;) .
Factor arbeid wordt gewoon minder belangrijk dat zit er wel in.

Uiteindelijk is het enige wat nivelleert toch een progressieve vermogensbelasting / box 2 belasting.

Maar we moeten wel het realisme hebben dat we in een wereld leven met open grenzen voor kapitaal.

Collectiviteitszin dus.
pi_220312866
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:01 schreef Farenji het volgende:

[..]
Haha ja tuurlijk die vrije markt lost alles wel op lol.
Lololol hihi, ja jij werkt nog met paard en wagen haha
pi_220312873
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
AI is zeker de toekomst.
Maar wat er nu uitgegeven / geïnvesteerd wordt t.o.v. de inkomsten dat staat niet in verhouding.

Dus ja, de AI-bubbel op de beurs gaat barsten maar AI op zichzelf zal wel een succes worden.
Idem met internet.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_220312878
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:07 schreef ludovico het volgende:
Dat is vooral wishful thinking natuurlijk. De droom van elke kapitalist, dat een robot die nooit ziek is, nooit zeurt, geen vakbond nodig heeft en volledig inwisselbaar is al het menselijke werk over kan nemen. Maar de hamvraag is inderdaad al gesteld, waar gaan die mensen dan geld mee verdienen? Wie gaat de producten van de bedrijven dan nog kunnen betalen?
pi_220312897
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:07 schreef ludovico het volgende:
Als ik naar mijn werk (accountancy) kijk, dan staat dat beroep al sinds ik begon (1999) op nummer 1-3 van te verdwijnen beroepen en ondertussen is de vraag nog nooit zo hoog geweest. Een heel stuk werkzaamheden zal vervangen kunnen worden, maar dat zit dan vooral op juniorniveau. Dat is ook wel een beetje mijn grootste vrees: als je juniors niet meer nodig hebt, en dus niet opleidt, hoe word je dan nog senior?
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_220312899
quote:
7s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Idem met internet.
Ja, de dotcom bubbel had dezelfde verschijnselen.
Veel geld in gepompt, ieder bedrijf dat .com achter z'n naam zette vloog sky high, veel te hoog gewaardeerd terwijl er nog geen cent winst werd gemaakt en uiteindelijk is dat niet houdbaar.

Internet zelf is wel een ongekend succes geworden, maar niet altijd met de bedrijven die destijds aan het pionieren waren.
  woensdag 11 maart 2026 @ 09:17:32 #41
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220312911
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:11 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat is vooral wishful thinking natuurlijk. De droom van elke kapitalist, dat een robot die nooit ziek is, nooit zeurt, geen vakbond nodig heeft en volledig inwisselbaar is al het menselijke werk over kan nemen. Maar de hamvraag is inderdaad al gesteld, waar gaan die mensen dan geld mee verdienen? Wie gaat de producten van de bedrijven dan nog kunnen betalen?
Dit riep men ook ten tijden van:
- industralisatie
- vrouwen die massaal de arbeidsmarkt betreden
- automatisering
- massale instroom van arbeidsmigranten

En nog altijd komen we handjes tekort.
  woensdag 11 maart 2026 @ 09:23:02 #42
36431 bleiblei
pi_220312936
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:17 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
- industralisatie
- automatisering

Er zal ook vast ander werk voor terug komen. En als dat niet zo is en in een vrij donker scenario, 80% van het geld wat uitgegeven wordt, wordt uitgegeven door de top 20% van de maatschappij. Dan krijg je een schaduw economie gebaseerd op ruilhandel en skills. Ruil ik mijn klusskills wel voor aardappelen die de buurman in de tuin heeft staan ;) .
  woensdag 11 maart 2026 @ 09:26:10 #43
36431 bleiblei
pi_220312948
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:07 schreef ludovico het volgende:

[..]

Uiteindelijk is het enige wat nivelleert toch een progressieve vermogensbelasting / box 2 belasting.

Maar we moeten wel het realisme hebben dat we in een wereld leven met open grenzen voor kapitaal.

Collectiviteitszin dus.
Als ik zie naar het stemgedrag van velen, heb ik er een hard hoofd over in dat er enige collectiviteitszin is of komt. Lees in de Iran/Oekraïne topics en kijk naar wat Nederlanders die Trump en Poetin aanbidden posten over de EU wat in de basis een behoorlijk sociaal georiënteerd bestuur is.

Nee, mensen zijn in de basis niet geprogrammeerd om sociaal te zijn naar anderen die het minder hebben. En de huidige maatschappij stuurt het alleen verder weg van collectiviteitszin.
  woensdag 11 maart 2026 @ 09:27:11 #44
36431 bleiblei
pi_220312960
Maar terug over AI, die bubble gaat ploffen. Maar AI gaat gegarandeerd niet meer weg en ik ben heel erg benieuwd hoe de maatschappij zich er op aanpast. Het is m.i. (zoals eerder gepost hierboven door @TheFreshPrince) vergelijkbaar met internet. Eind 90's.
pi_220312976
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:17 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
- industralisatie
- automatisering

We hebben vooral behoefte aan buitenlandse handjes die uiterst slecht betaald kutwerk willen doen waar we zelf geen zin meer in hebben, en waar we zelf ook te duur voor zijn.
In de loop der tijd is de verhouding tussen salaris van ceo en laagste werknemer steeds meer scheef gelopen, en in landen als de vs zijn er steeds meer mensen die een tweede of zelfs derde baan erbij moeten zoeken omdat ze niet meer rond kunnen komen van hun fulltime salaris. Ondertussen zijn er steeds meer multi miljardairs bijgekomen. De ai ontwikkelingen gaan dat nog erger maken. Ook als de boel niet klapt profiteren er uiteindelijk maar heel erg weinig mensen van. De rest is slachtoffer.
pi_220314094
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Als ik zie naar het stemgedrag van velen, heb ik er een hard hoofd over in dat er enige collectiviteitszin is of komt. Lees in de Iran/Oekraïne topics en kijk naar wat Nederlanders die Trump en Poetin aanbidden posten over de EU wat in de basis een behoorlijk sociaal georiënteerd bestuur is.

Nee, mensen zijn in de basis niet geprogrammeerd om sociaal te zijn naar anderen die het minder hebben. En de huidige maatschappij stuurt het alleen verder weg van collectiviteitszin.
We gaan het zien.
Ik ben ideologisch nogal anti EU maar ik zie met vluchtig kapitaal een probleem met kapitaal belasten waarbij je buiten de boot valt tov het buitenland.
pi_220314120
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:30 schreef Farenji het volgende:

[..]
We hebben vooral behoefte aan buitenlandse handjes die uiterst slecht betaald kutwerk willen doen waar we zelf geen zin meer in hebben, en waar we zelf ook te duur voor zijn.
In de loop der tijd is de verhouding tussen salaris van ceo en laagste werknemer steeds meer scheef gelopen, en in landen als de vs zijn er steeds meer mensen die een tweede of zelfs derde baan erbij moeten zoeken omdat ze niet meer rond kunnen komen van hun fulltime salaris. Ondertussen zijn er steeds meer multi miljardairs bijgekomen. De ai ontwikkelingen gaan dat nog erger maken. Ook als de boel niet klapt profiteren er uiteindelijk maar heel erg weinig mensen van. De rest is slachtoffer.
De minimumloner van nu heeft allicht meer luxe tot zijn/haar beschikking als de 1e percentiel van 1950.

Ik sta ook niet negatief tegenover een basisinkomen
pi_220314194
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
De minimumloner van nu heeft allicht meer luxe tot zijn/haar beschikking als de 1e percentiel van 1950.
Ja de jaren 50, daar noem je inderdaad wel een dieptepunt, sindsdien is er heel lang op bijna alle gebieden een stijgende lijn geweest, alles werd alleen maar beter. Met als hoogtepunt het einde van de jaren 90, toen vlakte het af, sindsdien zijn al die lijnen toch vrij hard aan het dalen. Een van de weinige lijnen die maar door bleef stijgen was die van de beurs (met een paar dipjes), maar dat is natuurlijk op geen enkele manier meer een graadmeter voor hoe goed het met de samenleving gaat.
pi_220314340
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:19 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja de jaren 50, daar noem je inderdaad wel een dieptepunt, sindsdien is er heel lang op bijna alle gebieden een stijgende lijn geweest, alles werd alleen maar beter. Met als hoogtepunt het einde van de jaren 90, toen vlakte het af, sindsdien zijn al die lijnen toch vrij hard aan het dalen. Een van de weinige lijnen die maar door bleef stijgen was die van de beurs (met een paar dipjes), maar dat is natuurlijk op geen enkele manier meer een graadmeter voor hoe goed het met de samenleving gaat.
De staat is flink gegroeid en het gezeik met immigratie ook tegelijkertijd met toenemende vergrijzing en groene doelstellingen met soms ronduit terroristisch beleid. Zie kernreactoren in Duitsland die worden gesloopt en in ons eigen land gloednieuwe kolencentrales en beton storten in gasputten(!!!!).

Dat ligt dan niet aan bedrijven maar aan de staat.
pi_220314390
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
De staat is flink gegroeid en het gezeik met immigratie
Ik trek me terug uit de discussie. :W
pi_220314393
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:52 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik trek me terug uit de discussie. :W
Je reageert als een ideologisch verblindt figuur dus dat lijkt me helemaal prima.
  woensdag 11 maart 2026 @ 12:03:08 #52
36431 bleiblei
pi_220314447
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je reageert als een ideologisch verblindt figuur dus dat lijkt me helemaal prima.
Geneuzel over immigratie is een beetje... tja. Dus ik snap @Farenji wel. Dat soort xenofobie maken de discussie inhoudelijk er zelden beter op. En heeft ook geen reet te maken met AI of collectiviteitszin (sterker nog, staat er haaks op).
pi_220314545
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Geneuzel over immigratie is een beetje... tja. Dus ik snap farenji wel. Dat soort xenofobie maken de discussie inhoudelijk er zelden beter op.
Dat drukt toch echt behoorlijk op onze welvaart. Van de Beek becijferde 37 miljard per jaar.

"De totale netto-kosten van immigratie voor Nederland zijn in zijn berekeningen miljarden per jaar, met historische gemiddelden rond ¤24 miljard per jaar en recente jaren rond ¤37 miljard per jaar."

En dat zijn dan monetaire kosten. De ontwrichting die er soms bij komt kijken en evt gevoel van onveiligheid e.d. wordt niet meegenomen.

Dat het een enorm gepolariseerd onderwerp is moge duidelijk zijn, men zit nogal ideologisch in de wedstrijd waardoor discussies op voorhand kansloos zijn, het zal ook nooit inhoudelijk worden men zit zo vast in de eigen overtuiging, men identificeert zichzelf er helemaal mee, wat sceptisch zijn op immigratie zou betekenen dat men de eigen overtuigingen onder de loep zou moeten nemen.

Misschien niet het juiste topic verder....
  woensdag 11 maart 2026 @ 12:39:49 #54
36431 bleiblei
pi_220314681
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Misschien niet het juiste topic verder....
Precies ^O^ ;)
pi_220316769
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 23:10 schreef dop het volgende:

[..]
en jouw glazen bol weet zeker dat dit ook de aandelen voor de komende 10 jaar zijn?
Jij had deze aandelen ook allemaal al 10 jaar geleden?
Terug kijken is makkelijk vooruit kijken een stuk lastiger.
Nee, maar kans is wel stuk groter dat tech / groeiaandelen komende 10, 20, 30 jaar meer rendement oplevert dan defensieve aandelen als Coca Cola oid, of waar je dan wel graag in zou beleggen.
pindazakje
  woensdag 11 maart 2026 @ 16:45:23 #56
36431 bleiblei
pi_220316837
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nee, maar kans is wel stuk groter dat tech / groeiaandelen komende 10, 20, 30 jaar meer rendement oplevert dan defensieve aandelen als Coca Cola oid, of waar je dan wel graag in zou beleggen.
Ligt eraan. Als AI bubble plopt zit je weer beter in consumer staples.
Hoge rendementen zijn gekoppeld aan hoge risico's ;) . Ik hoop in ieder geval dat ik uit nvidia ben gestapt als de markt wat tegenwind krijgt. Als je 26 jaar geleden in WOL, 3dfx of Yahoo gestapt was. Had je dat niet getypt ;) .
pi_220316859
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ligt eraan. Als AI bubble plopt zit je weer beter in consumer staples.
Hoge rendementen zijn gekoppeld aan hoge risico's ;) . Ik hoop in ieder geval dat ik uit nvidia ben gestapt als de markt wat tegenwind krijgt.
Denk je dat die 'AI bubble' nog een ding is over 10 jaar? Wellicht komt er een crash, maar tegen die tijd staan de koersen vast weer hoger. Verder heb ik gewoon veel cash aan de zijlijn staan, om de juiste techaandelen bij te kopen als het nog wat lager gaat. Daar voel ik me prettiger bij dan alles gewoon in een non-tech ETF gooien. Sowieso gaat alles toch wel onderuit bij een techcrash, alleen de rest wat minder hard.

Spreiden is altijd goed, maar als ik 1 ETF zou moeten kiezen die ik voor 10 jaar of langer vast moest houden dan zou ik zeker niet de tech-sector eruit schrappen.
pindazakje
  woensdag 11 maart 2026 @ 16:53:01 #58
36431 bleiblei
pi_220316879
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:49 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Denk je dat die 'AI bubble' nog een ding is over 10 jaar? Wellicht komt er een crash, maar tegen die tijd staan de koersen vast weer hoger. Verder heb ik gewoon veel cash aan de zijlijn staan, om de juiste techaandelen bij te kopen als het nog wat lager gaat. Daar voel ik me prettiger bij dan alles gewoon in een non-tech ETF gooien. Sowieso gaat alles toch wel onderuit bij een techcrash, alleen de rest wat minder hard.
Zie edit. In bubbles die ploppen, gaan er ook bedrijven ten onder.
Banken crisis was het einde van enorme banken als Merril lynch, Fortis, Lehmans Brothers.

Tijdens de dotcom bubble crash zijn enorme bedrijven verdampt zoals Lycos, Altavista en Yahoo (al waren deze niet allemaal beursgenoteerd). Ga je high risk, dan kan je ook net zitten in de bedrijven die het niet overleven. En dan is je geld gewoon "weg".

Maar inderdaad, gaat minder op met ETF's.
pi_220316945
De onzekerheid op de beurs gaat momenteel meer over de oorlogsretoriek in Amerika. Zelfs nu de reserves worden aangehaald stijgt de olieprijs. Er is nog teveel gedoe bij de straat van Hormus. Al met al een nare dag op de Amerikaanse beurs.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220317779
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Verder heb ik gewoon veel cash aan de zijlijn staan, om de juiste techaandelen bij te kopen als het nog wat lager gaat.
Wat vind je van Alphabet? Vele vinden het op dit moment relatief ondergewaardeerd tov andere AI spelers.
De enige echte.
pi_220317797
quote:
2s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:21 schreef Rnie het volgende:

[..]
Wat vind je van Alphabet? Vele vinden het op dit moment relatief ondergewaardeerd tov andere AI spelers.
Heb ik in december bijna geheel verkocht en mooie winst op gemaakt. Nu zijn Amazon en Faceboekje mijn grootste posities. Maar eerlijk gezegd kloot ik ook maar wat aan, aan de hand van wat er populair is bij de 'finfluenzers' :')

Volgens de geleerden zou je dan zelf kwartaalcijfers enzulks moeten doorspitten en dan projecties maken om te bepalen wat een aandeel waard is, maar dat is me a) teveel werk en b) zijn er tig anderen die dat veel beter kunnen en c) is zelfs dat geen garantie want de kenners zitten er ook vaak naast.

[ Bericht 28% gewijzigd door Hyaenidae op 11-03-2026 19:29:14 ]
pindazakje
pi_220317834
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:23 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Heb ik in december bijna geheel verkocht en mooie winst op gemaakt. Nu zijn Amazon en Faceboekje mijn grootste posities.
Geen lange termijn aandeel wat jou betreft?

Ik denk dat Google waarschijnlijk een van de weinige bedrijven is die de huidige AI-hype en mogelijke AI-bubbel op de lange termijn echt kan overleven. Niet omdat ze alleen maar goed zijn in AI, maar juist omdat ze meerdere extreem sterke cashflows hebben naast het hele AI gebeuren. Ze hebben namelijk een extreem sterke en stabiele cashflow uit search, advertenties en YouTube, waardoor ze niet volledig afhankelijk zijn van AI-inkomsten.
De enige echte.
pi_220317862
quote:
2s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:29 schreef Rnie het volgende:

[..]
Geen lange termijn aandeel wat jou betreft?

Ik denk dat Google waarschijnlijk een van de weinige bedrijven is die de huidige AI-hype en mogelijke AI-bubbel op de lange termijn echt kan overleven. Niet omdat ze alleen maar goed zijn in AI, maar juist omdat ze meerdere extreem sterke cashflows hebben naast het hele AI gebeuren. Ze hebben namelijk een extreem sterke en stabiele cashflow uit search, advertenties en YouTube, waardoor ze niet volledig afhankelijk zijn van AI-inkomsten.
Ja zeker een goed aandeel, maar ik heb in december flink wat afgeroomd. In april mag ik dat dan weer beleggen van de belastingdienst. Zodat de Box 3 belasting onder sparen valt. Deed vorig jaar ook zo en dat pakte toen ook geweldig uit, mooi in kunnen stappen na de crash _O_ Maar op lange termijn zit je wel goed met Google lijkt me.
pindazakje
  woensdag 11 maart 2026 @ 21:04:22 #64
36431 bleiblei
pi_220318999
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 19:32 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja zeker een goed aandeel, maar ik heb in december flink wat afgeroomd. In april mag ik dat dan weer beleggen van de belastingdienst. Zodat de Box 3 belasting onder sparen valt. Deed vorig jaar ook zo en dat pakte toen ook geweldig uit, mooi in kunnen stappen na de crash _O_ Maar op lange termijn zit je wel goed met Google lijkt me.
Mijn rendement vanaf 1 januari is 28%. Zou ik mooi gemist hebben als ik vanwege box 3 er 3 maanden uitgestapt was :') .
pi_220319280
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mijn rendement vanaf 1 januari is 28%. Zou ik mooi gemist hebben als ik vanwege box 3 er 3 maanden uitgestapt was :') .
Dan zit je wel in de individuele gokaandeeltjes, want breed gespreid, of met een index of brede etf had je dat nooit gehaald.

Verder draai ik nog liever verlies dan dat ik de belasting eerst af moet tikken en vervolgens ook nog verlies maak qua rendement. Voor mij is het trouwens weer goed uitgepakt tot nu toe, want sta nu in de min en dat verlies was 2 a 3x groter als ik alles had aangehouden.
pindazakje
  woensdag 11 maart 2026 @ 21:34:35 #66
36431 bleiblei
pi_220319343
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dan zit je wel in de individuele gokaandeeltjes, want breed gespreid, of met een index of brede etf had je dat nooit gehaald.

Verder draai ik nog liever verlies dan dat ik de belasting eerst af moet tikken en vervolgens ook nog verlies maak qua rendement. Voor mij is het trouwens weer goed uitgepakt tot nu toe, want sta nu in de min en dat verlies was 2 a 3x groter als ik alles had aangehouden.
Ik zit al 25 jaar in de "individuele gok aandeeltjes". Gaat mij al 25 jaar best goed af ;) .

Overigens ondanks dat ik het presteer om altijd op waardeloze momenten te kopen of verkopen. Ik adviseer mensen altijd om recht tegen mij in te beleggen. Koop als ik verkoop en vice versa.
  woensdag 11 maart 2026 @ 21:35:44 #67
545 dop
pi_220319352
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Baan, Capgemini, Lernout en hauspie, Aol, Worldcom, yahoo.
Allemaal grote belofte die niet meer bestaan.
De grootste stijgers van de afgelopen 10 zijn zelden de grote stijgers van de komende 10 jaar.
Dat heeft met Lifecycle temaken.
Nvidea Microsoft Google Meta als voorbeeld.
Dat zijn gezonde tech bedrijven die vast en zeker over 10 jaar nog bestaan.
Maar ze kunnen niet nog eens de zelfde cyclus door maken als de afgelopen 20jaar.
Prima om er wat van in je portfolio te hebben, maar als je daar een hele portefeuille op wil baseren, neem je een behoorlijk risico, en weinig garanties.
En de kans op outperformance neemt over de jaren af de bedrijven bij je portfolio steeds verder in hun Lifecycle raken. En de Coca Cola of shell van de toekomst zijn geworden.
pi_220319434
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:34 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik zit al 25 jaar in de "individuele gok aandeeltjes". Gaat mij al 25 jaar best goed af ;) .

Overigens ondanks dat ik het presteer om altijd op waardeloze momenten te kopen of verkopen. Ik adviseer mensen altijd om recht tegen mij in te beleggen. Koop als ik verkoop en vice versa.
Het gaat je best goed af, maar tegelijkertijd time je compleet verkeerd. Klinkt nogal tegenstrijdig?
pindazakje
pi_220319469
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:35 schreef dop het volgende:

[..]
De grootste stijgers van de afgelopen 10 zijn zelden de grote stijgers van de komende 10 jaar.
Dat heeft met Lifecycle temaken.
Nvidea Microsoft Google Meta als voorbeeld.
Dat zijn gezonde tech bedrijven die vast en zeker over 10 jaar nog bestaan.
Maar ze kunnen niet nog eens de zelfde cyclus door maken als de afgelopen 20jaar.
Prima om er wat van in je portfolio te hebben, maar als je daar een hele portefeuille op wil baseren, neem je een behoorlijk risico, en weinig garanties.
En de kans op outperformance neemt over de jaren af de bedrijven bij je portfolio steeds verder in hun Lifecycle raken. En de Coca Cola of shell van de toekomst zijn geworden.
Het gaat mij er niet over dat je alleen die aandelen moet hebben, het ging me er oorspronkelijk in deze discussie over dat ik het raar vind dat mensen Amerikaanse tech compleet willen vermijden zelfs in een ETF. Dan had je afgelopen 20 jaar heel wat rendement misgelopen en waarschijnlijk de komende 30 jaar ook nog.
pindazakje
  woensdag 11 maart 2026 @ 21:48:16 #70
36431 bleiblei
pi_220319497
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:43 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Het gaat je best goed af, maar tegelijkertijd time je compleet verkeerd. Klinkt nogal tegenstrijdig?
Waarom is dat tegenstrijdig. Het zit in het woord timen. Als ik verkoop, dan stijgt het ineens door. Als ik koop zakt het ineens. Zo heb ik donderdag&vrijdag een hoop gekocht. Das jammer. Maar trekt wel weer bij. Het is niet veroorzaakt door iets wat fundamenteel verkeerd zit in de markt.

Maar goed, over de hele linie met geduld en gewoon winst pakken als je geld nodig hebt. Heb ik nu technisch gezien alleen nog winst in mijn portefeuille zitten. Alle inleg heb ik er over de jaren heen er al uitgehaald. Over een termijn van 5 jaar.

Dus gezien principes als timing (wat een utopie is) doe ik het qua korte termijn beleggen aardig kut. Op vlak van de juiste aandelen kiezen en geduld, doe ik het best aardig. Tot zover dus de stelling "gokaandeeltjes".

Beter dan beetje op ETFs zitten in ieder geval.

[ Bericht 4% gewijzigd door bleiblei op 11-03-2026 21:55:21 ]
  woensdag 11 maart 2026 @ 21:50:49 #71
36431 bleiblei
pi_220319522
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:45 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Het gaat mij er niet over dat je alleen die aandelen moet hebben, het ging me er oorspronkelijk in deze discussie over dat ik het raar vind dat mensen Amerikaanse tech compleet willen vermijden zelfs in een ETF. Dan had je afgelopen 20 jaar heel wat rendement misgelopen en waarschijnlijk de komende 30 jaar ook nog.
Wie zegt Amerikaanse Tech volledig willen te mijden dan? Want dat heb ik gemist. Als ik mij niet vergis was het punt dat je met de world en S&P500 moet uitkijken als je daar volledig op in zet met de verwachting dat je aan het spreiden bent. Want dat valt vies tegen omdat er behoorlijk veel US tech in dat soort ETFs zitten.

Overigens zit ik zelf naast losse aandelen ook in ETFs. Maar vind dat niet echt beleggen. Dat is imho vergelijkbaar met geld wegzetten in spaardeposito bij een buitenlandse bank om er net een half % meer rente uit te persen. Iets meer risico dan een spaardeposito. Maar je weet dat het op de lange termijn goed komt ;) .

[ Bericht 14% gewijzigd door bleiblei op 11-03-2026 22:05:42 ]
pi_220319797
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:35 schreef dop het volgende:

https://www.dimensional.c(...)of-individual-stocks
  donderdag 12 maart 2026 @ 06:47:51 #73
545 dop
pi_220320542
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:45 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Wie in dit topic zegt dat je Amerikaanse tech links moet laten liggen?
De discussie is vooral dat je niet vooraf kunt voorspellen en dat goede
Spreiding meer rust en veiligheid geeft.
Je kunt kiezen voor.
1 beste
10 beste
100 beste
1000 beste
10000 beste

De kans dat je de loterij wint neemt af, de kans op een degelijk rendement neemt toe
Bij grote bedragen geeft iedereen graag wat rendement weg voor meer zekerheid.
pi_220324035
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 21:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wie zegt Amerikaanse Tech volledig willen te mijden dan? Want dat heb ik gemist. Als ik mij niet vergis was het punt dat je met de world en S&P500 moet uitkijken als je daar volledig op in zet met de verwachting dat je aan het spreiden bent. Want dat valt vies tegen omdat er behoorlijk veel US tech in dat soort ETFs zitten.

Overigens zit ik zelf naast losse aandelen ook in ETFs. Maar vind dat niet echt beleggen. Dat is imho vergelijkbaar met geld wegzetten in spaardeposito bij een buitenlandse bank om er net een half % meer rente uit te persen. Iets meer risico dan een spaardeposito. Maar je weet dat het op de lange termijn goed komt ;) .
Oh dat was dan een misinterpretatie vanuit mijn kant dan.
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')