Bronquote:Suikertaks gaat iedereen gemiddeld 50 euro kosten, meer als je veel snoept
Zo'n 900 miljoen euro per jaar, dat verwachten D66, VVD en CDA jaarlijks aan suikertaks te innen als die in 2030 wordt ingevoerd. Voor eten en drinken met 6 procent suiker of meer moet de belasting worden betaald.
We zijn met ruim 18 miljoen mensen. Dus gemiddeld ben je er jaarlijks zo'n 50 euro aan kwijt. Iemand die suiker mijdt, zal eronder zitten en een zoetekauw kan juist een veelvoud van die 50 euro kwijt zijn.
Ongezonde keuzes
De partijen willen de taks invoeren zodat mensen vaker eten en drinken kiezen met een lager suikergehalte. "We maken ongezonde keuzes onaantrekkelijker", staat in het coalitieakkoord.
Het lijkt erop dat hoe hoger het suikergehalte, des te hoger de belasting wordt. Hoe die belasting precies zal worden geheven en hoeveel duurder bijvoorbeeld een chocoladereep wordt, is nog niet duidelijk.
Nee hoorquote:Op woensdag 4 februari 2026 18:43 schreef Elan het volgende:
Het is toch ongelooflijk. Ook op de Zerodranken dus gezondheid is bullshit.
Nou wat een geluk hebben wij dit keerquote:
Niet doorhebben dat dit ordinaire geldklopperij is.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:49 schreef Zwansen het volgende:
Heel goed. We moeten meer aan preventie doen om de druk op de zorg enigszins te verlagen (en om de zorg betaalbaar te houden). Als dit daar bij kan helpen kan ik dit alleen maar toejuichen.
https://www.gezondegenera(...)suikerrijke-dranken/quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet doorhebben dat dit ordinaire geldklopperij is.
Tenzij je het echt zwaar gaat belasten gaat iemand niet zijn zak snoep niet lopen als deze 8 cent duurder is.
Helemaal niet in een landschap waar boodschappenprijzen toch al constant behoorlijk stijgen is niemand daarvan onder de indruk.
Helpt niet zolang al die kut boomers nog niet zijn afgestorven. Gemiddelde leeftijd in Nederland is inmiddels 42 ofzo. Die eten amper snoep, hebben een (deels) afbetaald huis gekocht in gunstige tijden en stemmen grotendeels dom rechts omdat ze sterk overdreven melancholische gevoelens hebben over hoe geweldig Nederland vroeger was.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:55 schreef MMaRsu het volgende:
Wat een kutkabinet man. Wanneer kunnen we weer stemmen?
Uit andere landen blijkt het toch redelijk effectief te zijn, vooral op het gebied van frisdrank. In Verenigd Koninkrijk was het effectief, in Chili en Mexico ook. Frisdranken kan je ook makkelijk vervangen door light varianten. Op dingen als balsamico azijn zal het effect nihil zijn.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet doorhebben dat dit ordinaire geldklopperij is.
Tenzij je het echt zwaar gaat belasten gaat iemand niet zijn zak snoep niet lopen als deze 8 cent duurder is.
Helemaal niet in een landschap waar boodschappenprijzen toch al constant behoorlijk stijgen is niemand daarvan onder de indruk.
Deze strijd slaat helemaal nergens op.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:58 schreef Zwansen het volgende:
[..]
https://www.gezondegenera(...)suikerrijke-dranken/
Lekker allemaal de rest van je leven een spuit in je reet stekenquote:Op woensdag 4 februari 2026 19:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Deze strijd slaat helemaal nergens op.
Nog een paar jaar en dan zijn middelen als ozempic spotgoedkoop en is obesitas verleden tijd.
Het is in elk geval effectief.quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:02 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Lekker allemaal de rest van je leven een spuit in je reet steken
Dranken ja.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:58 schreef Zwansen het volgende:
[..]
https://www.gezondegenera(...)suikerrijke-dranken/
Suiker met mate past ook gewoon in een gezond dieet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:24 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dranken ja.
Suiker vervangen in andere producten is veel moeilijker.
Net zoals die zogenaamde vrijheidsbijdragequote:Op woensdag 4 februari 2026 18:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dit gaat niet om gezondheid maar om de knaken
Je kunt een drol nog zo mooi aankleden, het blijft een drol.quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:26 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Net zoals die zogenaamde vrijheidsbijdrage
Op naar onze Oosterburen.quote:
Jij snapt het.quote:
En de vrijheidstaks.quote:
Er is toch teveel vraag naar gezond voedsel? Het slecht krijgt men nooit zo gek dat zij vrijwillig veel gezond voedsel gaan produceren voor de mensen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:35 schreef Flow3r het volgende:
En gezond voedsel wordt stukken goedkoper neem ik aan ?
Niet zo gek doen nou,quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:35 schreef Flow3r het volgende:
Alles wat de overheid doet draait om knaken. Het enige waar ze om geven is om zoveel mogelijk geld uit de burger te persen onder leuke namen zoals de suikertaks.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dit gaat niet om gezondheid maar om de knaken
quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:02 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Balsamico-azijn vind ik het enige onzinnige product in dit rijtje. Voor de rest prima. Ik nuttig toch geen suiker rotzooi.quote:
Suikervrije variant is misschien ook interessant voor jequote:Op woensdag 4 februari 2026 20:08 schreef Bart2002 het volgende:
GODEVERDOMME NIET IK HERHAAL: NIET!!! MIJN GUMMYBEREN!!
Natuurlijk kan je het hier mee oneens zijn. Als het om de gezondheid ging, hadden ze ook een lastenverlichting kunnen invoeren voor 'gezond' eten.quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:32 schreef Caland het volgende:
Eindelijk eens een maatregel waar je het moeilijk mee oneens kan zijn, tenzij je een smerig biggetje bent dan
Natuurlijk wel. Of je moet geloven dat alle gezinnen in Nederland ineens hun eetpatroon gaan aanpassen door deze maatregel.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:59 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is geen lastenverzwaring.
Waarom allemaal? Het doel is dat er minder ongezond voedsel verkocht wordt. Dat bereik je ook als een deel hun koopgedrag aanpast.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Of je moet geloven dat alle gezinnen in Nederland ineens hun eetpatroon gaan aanpassen door deze maatregel.
Horrorverhalen niet geheel onverwacht.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:37 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Suikervrije variant is misschien ook interessant voor je
Klopt, een hoop van die zoetstoffen zijn echt troep die je microbioom naar de hel helpen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Horrorverhalen niet geheel onverwacht.
Dat kan je ook bewerkstelligen door 'gezond' eten goedkoper te maken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarom allemaal? Het doel is dat er minder ongezond voedsel verkocht wordt. Dat bereik je ook als een deel hun koopgedrag aanpast.
Gewoon ongezond voedsel verbieden. De Milka fabriek dichtgooienquote:Op woensdag 4 februari 2026 20:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarom allemaal? Het doel is dat er minder ongezond voedsel verkocht wordt. Dat bereik je ook als een deel hun koopgedrag aanpast.
Daar hadden we het niet over. Jij zei dat het alleen een lastenverzwaring was tenzij alle gezinnen ineens minder ongezond voedsel kopen. Dat is onzin. Als een deel dat doet is het doel al gehaald.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat kan je ook bewerkstelligen door 'gezond' eten goedkoper te maken.
Hiermee 'straf' je ook gezonde mensen die producten met suiker nuttigen. Waarom zou ik nu ineens meer moeten betalen voor suikerhoudend voedsel als ik al op gewicht ben? Van suiker wordt je niet ongezond. Van een ongezond voedingspatroon wordt je ongezond.
Hoe heet dat ook alweer... Do as i say, not as i do. Iets met zwaar hypocriet, zoiets.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:00 schreef Kickinalfa het volgende:
Jetten bepaalt wat jij wel en niet mag eten.
Het blijft een lastenverzwaring, ook als de helft van de gezinnen minder suikerhoudend voedsel koopt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Daar hadden we het niet over. Jij zei dat het alleen een lastenverzwaring was tenzij alle gezinnen ineens minder ongezond voedsel kopen. Dat is onzin. Als een deel dat doet is het doel al gehaald.
Alleen al doordat fabrikanten straks minder ongezond voedsel gaan produceren gaat er gezondheidswinst behaald worden. Bijvoorbeeld omdat fabrikanten onder die 6% willen zitten zodat er geen taks op hun product komt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:04 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het blijft een lastenverzwaring, ook als de helft van de gezinnen minder suikerhoudend voedsel koopt.
Dat hoort erbij als je mensen jouw leven tot hun statistische doelstelling laat maken.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat kan je ook bewerkstelligen door 'gezond' eten goedkoper te maken.
Hiermee 'straf' je ook gezonde mensen die producten met suiker nuttigen. Waarom zou ik nu ineens meer moeten betalen voor suikerhoudend voedsel als ik al op gewicht ben? Van suiker wordt je niet ongezond. Van een ongezond voedingspatroon wordt je ongezond.
Nu begin je ineens over gezondheidswinst. Het ging om lastenverzwaring.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Alleen al doordat fabrikanten straks minder ongezond voedsel gaan produceren gaat er gezondheidswinst behaald worden. Bijvoorbeeld omdat fabrikanten onder die 6% willen zitten zodat er geen taks op hun product komt.
Dat is ook gebeurd in het VK.
Jij had een revolutie verwacht vanwege hogere prijs op suikerhoudende producten ofwa?quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:11 schreef Mubassie het volgende:
Maar ook dit gaat het volk in Nederland gewoon pikken. Zoals eigenlijk alles.
Ik denk dat dit nog kan tegenvallen als ze suiker gaan vervangen door die zoetstoffen. We denken allemaal wel dat die minder erg zijn, maar de effecten ervan en helemaal op de lange termijn moeten nog blijken. Zoetstoffen blijken bijvoorbeeld net zo verneukeratief te zijn voor je insulinehuishouding en je microbioom als echte suiker en ze zijn nog niet uitgebreid getest over de lange termijn op mensen. Wel op muizen, en daarbij bleek het ook niet zo goed.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Alleen al doordat fabrikanten straks minder ongezond voedsel gaan produceren gaat er gezondheidswinst behaald worden. Bijvoorbeeld omdat fabrikanten onder die 6% willen zitten zodat er geen taks op hun product komt.
Dat is ook gebeurd in het VK.
Dat zou wat zijn hèquote:Op woensdag 4 februari 2026 21:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Jij had een revolutie verwacht vanwege hogere prijs op suikerhoudende producten ofwa?
Dit is gewoon wat de meerderheid wil gezien de verkiezingsresultaten.
Lastenverzwaring is iets subjectiefs. De hele maatregel is ingevoerd om een gezondere samenleving te krijgen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:12 schreef Mikeytt het volgende:
Nu begin je ineens over gezondheidswinst. Het ging om lastenverzwaring.
quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Lastenverzwaring is iets subjectiefs.
homofoobquote:Op woensdag 4 februari 2026 19:02 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Er zijn een hoop mensen met een sterke aversie tegen zoetstoffen. Ofwel vanwege gezondheidsclaims ofwel vanwege de smaak of vanwege beide. Die mensen zullen niet snel overstappen op die bepaalde zoetstoffen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk dat dit nog kan tegenvallen als ze suiker gaan vervangen door die zoetstoffen. We denken allemaal wel dat die minder erg zijn, maar de effecten ervan en helemaal op de lange termijn moeten nog blijken. Zoetstoffen blijken bijvoorbeeld net zo verneukeratief te zijn voor je insulinehuishouding en je microbioom als echte suiker en ze zijn nog niet uitgebreid getest over de lange termijn op mensen. Wel op muizen, en daarbij bleek het ook niet zo goed.
Ja, als je weet dat ze erin zitten. Tegenwoordig wordt dat dus stiekem overal ingedaan in plaats van (een deel van) de suiker. Volgens mij is alleen Fanta, Coca Cola en Dr. Pepper nog zonder qua frisdranken. Ketchup, soep, marinades, sauzen, de gekste dingen zit het in.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn een hoop mensen met een sterke aversie tegen zoetstoffen. Ofwel vanwege gezondheidsclaims ofwel vanwege de smaak of vanwege beide. Die mensen zullen niet snel overstappen op die bepaalde zoetstoffen.
Zelf vind ik bijvoorbeeld aspartaam niet te drinken maar bijvoorbeeld stevia wel.
Sinds wanneer zijn frisdrank/suikerhoudende dranken een last.quote:Op woensdag 4 februari 2026 20:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Of je moet geloven dat alle gezinnen in Nederland ineens hun eetpatroon gaan aanpassen door deze maatregel.
Sinds boodschappen een last zijn.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn frisdrank/suikerhoudende dranken een last.
Frisdrank is geen eerste levensbehoeftequote:Op woensdag 4 februari 2026 21:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Sinds boodschappen een last zijn.
Natuurlijk niet, maar het ís alsnog ordinaire geldgraaierij. En het dan wél gek vinden als meer en meer mensen de grens over gaan om daar hun spullen te kopen.quote:Op woensdag 4 februari 2026 22:06 schreef JopieKlaassen het volgende:
Debiele maatregel en puur om de kas te spekken. In onze situatie zouden we misschien 100 euro per jaar meer kwijt zijn aan boodschappen op jaarbasis op een bedrag van 10.000 euro per jaar. Alsof je daar je levensstijl voor aanpast
Wie drinkt er nu balsamico voor de suiker!quote:
Het zit in een stuk meer producten dan je denkt, niet alleen in de standaard 'rotzooi’.quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:59 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Balsamico-azijn vind ik het enige onzinnige product in dit rijtje. Voor de rest prima. Ik nuttig toch geen suiker rotzooi.
Herkenbaar helaas, vooral xylitol bij mij. Ooit suikervrije ontbijtkoek geprobeerd die daarmee was gezoet. Na een paar plakken scheet ik de pot zowat in tweeën. Nooit meer.quote:Op woensdag 4 februari 2026 21:35 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, als je weet dat ze erin zitten. Tegenwoordig wordt dat dus stiekem overal ingedaan in plaats van (een deel van) de suiker. Volgens mij is alleen Fanta, Coca Cola en Dr. Pepper nog zonder qua frisdranken. Ketchup, soep, marinades, sauzen, de gekste dingen zit het in.
Ik proef dat dus vaak plus dat ik ervan aan de race ga. Schijtirritant (letterlijk) als je buiten de deur wilt eten of weer eens ergens op een feestje staat waar alleen drinken met die troep erin is. "Wil je echt alleen water?!"
Zou verwachten dat de btw op groente en fruit er idd op z’n minst af kan nuquote:Op woensdag 4 februari 2026 19:35 schreef Flow3r het volgende:
Konden we dat maarquote:Op woensdag 4 februari 2026 22:20 schreef Cockwhale het volgende:
Wel grappig dat ze dan niet belasting verlagen op gezond eten, zoals groenten. Naja met grappig bedoel ik in deze, in en in triest.
quote:Wat valt precies onder groente en fruit?
De belangrijkste reden dat er nog btw op groente en fruit zit, is dat er onduidelijkheid is over welke producten precies onder het nieuwe nultarief moeten gaan vallen. Want wat valt er precies onder groente en fruit? Geldt het afschaffen van het btw-tarief ook voor groente in pot? En hoe zit het dan met diepvriesfruit, een maaltijdsalade, geschilde groenten of een potje tomatenpastasaus? Wat groente en fruit is, is op het eerste oog misschien logisch, maar onderzoekers waarschuwen het kabinet dat dit juridisch gezien niet zo is. Dat betekent dat producenten naar de rechter kunnen stappen om te bedingen dat hun product óók onder het nultarief moet vallen.
“Juridische houdbaarheid en de uitvoerbaarheid wegen zwaarder dan gezondheidswinst”, stellen de onderzoekers. “De juridische houdbaarheid en de uitvoerbaarheid kunnen immers grote gevolgen hebben voor het realiseren van de doelstelling van de maatregel.” Het vaststellen dat – bijvoorbeeld – fruit in blik niet onder de maatregel valt, kan niet zomaar. “Wij verwachten dat er geen enkele afbakening mogelijk is die niet tot juridische procedures gaat leiden”, schrijven de onderzoekers.
Nou ja schoon..quote:Op woensdag 4 februari 2026 19:40 schreef Toine51 het volgende:
[..]
En luchttaks.
Want schone lucht mag wat kosten he...
Haha, o ja dat was waar ook. Heffingen op suiker, frisdrank etc kunnen allemaal wel gewoon, maar iets gezonds stimuleren met een verlaging? Lastig, moeilijk, ingewikkeld, kan niet.quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Konden we dat maar![]()
Helaas is het gewoonweg onmogelijk om te bepalen wat groenten en fruit zijn en daarmee is het onmogelijk om daar 0%btw op te heffen. Helaas, helaas
[..]
Hoe ik me de communicatie hierover voorstel:quote:Op woensdag 4 februari 2026 23:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Konden we dat maar![]()
Helaas is het gewoonweg onmogelijk om te bepalen wat groenten en fruit zijn en daarmee is het onmogelijk om daar 0%btw op te heffen. Helaas, helaas
[..]
quote:Op donderdag 5 februari 2026 00:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hoe ik me de communicatie hierover voorstel:
- "ECHT TOTAAL NIET TE DOEN OM TE BEPALEN WAT GROENTE EN FRUIT IS"
- "Nou je kan simpelweg alles wat 100% uit onbewerkte groente of fruit besta-"
- "GEWOON ONMOGELIJK ECHT JAMMER HOOR HELAAS DAN MAAR"
Ik zou gewoon in Duitsland blijven. Verpats je rijtjeshuis hier en koop daar een vrijstaande woning met een riante oprit voor je Mercedessen. Mocht je in Nederland op bezoek zijn dan kun je misschien een krop sla scoren voor een paar cent minder.quote:Op donderdag 5 februari 2026 00:36 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Moet ik ook langs de douane als ik een Ritter Sport koop in Duitsland?
Klink toch zwak ditquote:Op woensdag 4 februari 2026 23:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Konden we dat maar![]()
[..]
Het zal gewoon ingericht worden op alle producten met een etiket. Op etiketten moet je aangeven hoeveel er van welk product inzit, dus kan je vrij makkelijk bepalen hoeveel procent van het product uit suiker bestaat.quote:Op donderdag 5 februari 2026 02:36 schreef TAmaru het volgende:
Onhaalbaar. Producenten zullen dan geen "suiker" meer aan hun producten gaan toevoegen maar "appelsap" of "druivenextract". Tenzij je dus afgaat op het totaal aantal suikers per product, maar dan krijgt gewoon fruit ook een suikertaks. Fruitsappen zijn in principe ook vreselijk ongezond, maar wat doe je daar dan mee? Dan moet de overheid dus een soort suikercommissie op gaan richten die bepaalt wat er wel en wat er niet onder valt.
Lijkt me ook bullshit eigenlijk. Gewoon onverpakte groente en fruit aanwijzen die 0% BTW kunnen krijgen, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Desnoods doe je het op soortnaam: alle onverpakte en onbewerkte courgette, banaan, broccoli, etcetera.quote:Op donderdag 5 februari 2026 00:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hoe ik me de communicatie hierover voorstel:
- "ECHT TOTAAL NIET TE DOEN OM TE BEPALEN WAT GROENTE EN FRUIT IS"
- "Nou je kan simpelweg alles wat 100% uit onbewerkte groente of fruit besta-"
- "GEWOON ONMOGELIJK ECHT JAMMER HOOR HELAAS DAN MAAR"
oneensquote:Op woensdag 4 februari 2026 19:32 schreef Caland het volgende:
Eindelijk eens een maatregel waar je het moeilijk mee oneens kan zijn, tenzij je een smerig biggetje bent dan
dat is dus een misvatting. Hoe gezonder we worden hoe duurder de zorg gaat zijn. Dat is nou eenmaal een bewezen feit. We kunnen beter ongezonde levenstijlen promoten, die mensen gaan eerder dood en hebben gewoon minder zorg nodig na hun 65 ste gemiddeld en dan komen de dure jaren.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:49 schreef Zwansen het volgende:
tie doen om de druk op de zorg enigszins te verlagen (en om de zorg betaalbaar te houden). Als dit daar bij kan helpen kan ik dit alleen maar toejuichen.
Ik pleit voor een ademtaks, het moet maar eens ophouden met dat gratis ademhalen.quote:
Vooral mensen die op kantoor heel zwaar ademhalen mogen van @GGMM en ik er best mee stoppenquote:Op donderdag 5 februari 2026 09:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik pleit voor een ademtaks, het moet maar eens ophouden met dat gratis ademhalen.
Nou, lekker naar DL, daar kost Cola een stuk minder...quote:Op donderdag 5 februari 2026 10:58 schreef nostra het volgende:
Maar goed, een liter cola wordt dus dik 8 cent duurder. Wie maakt dan ineens de keuze voor Evian (waarom we dat in hemelsnaam moeten kopen in Nederland is vers twee)?
Alleen degene met een verpakking.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:37 schreef RodenCity het volgende:
Alle health freaks boos omdat appels, kiwi's, bananen, manderijnen en sinaasappels, etc duurder worden omdat daar meer dan 6% suiker in zit
Ik mag hopen dat ze daar wel enige nuance in aanbrengen. Zou vrij raar zijn dat een netje mandarijnen duurder wordt dan losse mandarijnen omdat daar een verpakking en een voedingswaardelabel bij zit.quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Alleen degene met een verpakking.
Je brengt de marxisten op ideeën! Als je de algehele consumptie omlaag wilt brengen kun je net zo goed de BTW verhogen. En natuurlijk afschaffing van de accijnsvrijstelling voor vliegtuigen wat bewindslieden toch niet raakt omdat ze op kosten van de belastingbetaler kunnen declarerenquote:Op donderdag 5 februari 2026 07:10 schreef Akathisia het volgende:
Het meest efficiënt, eerlijk en overzichtelijk zou overigens de invoering van de weegschaaltax zijn. Elk huishouden één slimme weegschaal waar je elk jaar met je DigiD op kunt inloggen en de belastingdienst weet dan precies hoeveel kilo's je teveel weegt.
In Duitsland hadden ze ook een suikertax die in 1993 is afgeschaft. Ik zie het nu weer vaker langs komen in het nieuws, dus ik denk dat je snel moet zijn.quote:
quote:Op donderdag 5 februari 2026 12:37 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
In Duitsland hadden ze ook een suikertax die in 1993 is afgeschaft. Ik zie het nu weer vaker langs komen in het nieuws, dus ik denk dat je snel moet zijn.
https://lebensmittelpraxi(...)n-argumentieren.htmlquote:Wir wissen – und da ist sich die Wissenschaft einig –, maßgeblich ist die Kalorienbilanz: Wer mehr isst, als er verbraucht, nimmt zu. Warum weichen wir diesem Konsens aus? Eine Strafsteuer auf Zucker ist kein wirksames Instrument im Kampf gegen Adipositas. Die damit erwartete Reduktion des Zuckers mag messbar sein. Gleichzeitig sind die Ausweichreaktionen der Verbraucher aber bekannt.
Geen effectief instrument... Oké, misschien. Maar vraag me wel af in hoeverre het in andere landen dan wel succesvol was (zoals eerder genoemd in dit topic was het bijv. in GB wel succesvol).quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
https://lebensmittelpraxi(...)n-argumentieren.html
Dat hangt er vanaf in hoeverre de suiker gekarameliseerd is.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:40 schreef Perox het volgende:
Hoeveel duurder wordt babi pangang? Ik vraag dit voor een vriend.
Het is maar net hoe je succes meet. Als men uitwijkt naar alternatieve zoetstoffen die mogelijk schadelijker zijn dan is de definitie van succes afhankelijk van je blikveld. Wil je succes zien? Dan vernauw je je blikveld tot suikerconsumptie en kraai je victorie. Kijk je naar de gezondheidsvraag met bijbehorende kosten na de invoering van suikerbelasting dan rijzen er vraagtekens.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:43 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Geen effectief instrument... Oké, misschien. Maar vraag me wel af in hoeverre het in andere landen dan wel succesvol was (zoals eerder genoemd in dit topic was het bijv. in GB wel succesvol).
quote:Op donderdag 5 februari 2026 11:37 schreef RodenCity het volgende:
Alle health freaks boos omdat appels, kiwi's, bananen, manderijnen en sinaasappels, etc duurder worden omdat daar meer dan 6% suiker in zit
Meteen even goed lunchen daar en Kaffee und Kuchen pakken.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:52 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou, dan gaan we voortaan alles in DL halen en niet alleen sigaretten en drogisterij-artikelen. Niet zo moeilijk, 30 minuten rijden vanaf hier.
Ga jij dan ook boodschappenlijstjes verzamelen van mensen met beperkte mobiliteit, zodat ook zij betaalbaar aan hun natje en droogje komen?quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:52 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou, dan gaan we voortaan alles in DL halen en niet alleen sigaretten en drogisterij-artikelen. Niet zo moeilijk, 30 minuten rijden vanaf hier.
quote:Voedingsindustrie zet zich schrap voor suikertaks in regeerakkoord: ’Boodschappen worden duurder’
Amsterdam- Het nieuwe kabinet wil vanaf 2030 een suikertaks invoeren op producten met meer dan 6 procent suiker. Dat betekent duurdere frisdrank, chocolade, koek en ijs, terwijl de industrie waarschuwt voor een ongelijk speelveld en boeren vrezen voor dalende vraag naar hun suikerbieten.
quote:AI-overzicht
Een rijpe banaan bevat een hoog suikergehalte, dat kan oplopen tot wel 20% van het vruchtvlees, omdat zetmeel tijdens het rijpingsproces wordt omgezet in suikers.
Een middelgrote banaan (ca. 130-165 gram) bevat gemiddeld ongeveer 15,8 tot 25,6 gram suiker.
Rijpingsproces: Bij een rijpe, gele banaan met bruine spikkels is het zetmeel bijna volledig omgezet in suikers (glucose, fructose en sucrose).
Vergelijking: Onrijpe (groene) bananen bevatten veel meer resistent zetmeel en aanzienlijk minder suiker dan rijpe exemplaren.
Voedingswaarde: De suikers in een rijpe banaan zorgen voor snelle energie, wat het een geschikte vrucht maakt voor sporters.
quote:]AI-overzicht
Witte bonen in tomatensaus bevatten doorgaans tussen de 3,3 en 4,8 gram suiker per 100 gram, zo blijkt uit de informatie van diverse merken en open data, Jumbo en Bonduelle. Dit suikergehalte is hoofdzakelijk afkomstig van toegevoegde suiker in de saus en in mindere mate van nature aanwezige suikers in de bonen.
Suikerpercentages per merk/type (gemiddeld per 100g):
Hak Witte Bonen in Tomatensaus: 3,8 gram
Jumbo Witte Bonen in Tomatensaus: 3,3 gram
Jumbo Biologisch: 4,4 gram
Klopt helemaal voor de zorgkosten.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
dat is dus een misvatting. Hoe gezonder we worden hoe duurder de zorg gaat zijn. Dat is nou eenmaal een bewezen feit. We kunnen beter ongezonde levenstijlen promoten, die mensen gaan eerder dood en hebben gewoon minder zorg nodig na hun 65 ste gemiddeld en dan komen de dure jaren.
Waarom zouden zoetstoffen schadelijker zijn?quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je succes meet. Als men uitwijkt naar alternatieve zoetstoffen die mogelijk schadelijker zijn dan is de definitie van succes afhankelijk van je blikveld. Wil je succes zien? Dan vernauw je je blikveld tot suikerconsumptie en kraai je victorie. Kijk je naar de gezondheidsvraag met bijbehorende kosten na de invoering van suikerbelasting dan rijzen er vraagtekens.
Nee dat was volstrekt onmogelijk "want er was niet goed te definiëren wat groente en fruit precies was" en dan hadden ze het niet over het riedeltje gut is een tomaat eigenlijk fruit?quote:Op donderdag 5 februari 2026 17:12 schreef TyVole het volgende:
Dit zou oké zijn als de alternatieven een lagere btw zouden kijken. Verse groente en fruit naar 0% bijvoorbeeld.
Nu is het gewoon weer alleen verhogen.
Ik hoop echt dat ze die shit twee keer zo duur maken zodat geen hond het meer koopt.quote:Op woensdag 4 februari 2026 18:43 schreef Elan het volgende:
Het is toch ongelooflijk. Ook op de Zerodranken dus gezondheid is bullshit.
Stelletje aasgieren dat ze snel ten onder mogen gaan, samen met hun kutbeleid.
Omdat iedereen anders reageert op zoetstoffen en de verschillende suikersoorten. Het is sterk afhankelijk van je stofwisseling. Je krijgt al snel een semantische discussie wat suiker is. Bedoelen ze daarmee sacharose wat in spreektaal suiker wordt genoemd? En hoe zit dat met andere suikersoorten, zoals fructose, lactose etc. Je kunt erop wachten dat er vanuit de voedingsindustrie allerlei processen aangespannen worden omdat de wetgever zaken niet goed afbakent. Houd het dan simpel en richt je vooral op voldoende beweging in verhouding tot de ingenomen calorieën en persoonlijke stofwisseling wat de oorzaak is van overgewicht.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:36 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Waarom zouden zoetstoffen schadelijker zijn?
Er komt ooit ongetwijfeld een 'frisse lucht taks'quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik pleit voor een ademtaks, het moet maar eens ophouden met dat gratis ademhalen.
Of een ouderdomstaks.quote:Op donderdag 5 februari 2026 19:10 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Er komt ooit ongetwijfeld een 'frisse lucht taks'
En hadden we al een vettaks ?
Breng ze nou niet op ideeënquote:Op donderdag 5 februari 2026 19:16 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Of een ouderdomstaks.![]()
Krijg je de keus, fors taks betalen boven een bepaalde leeftijd of een forever sleeping pil.
Ademen is het probleem niet, uitademen is schadelijk voor de natuur.. veel te veel uitstoot!quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
en al dat wildplassen in de natuur dat is pas schadelijkquote:Op donderdag 5 februari 2026 19:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ademen is het probleem niet, uitademen is schadelijk voor de natuur.. veel te veel uitstoot!
Teken gewoon een contract om in een bepaald jaar dood te gaan. Wim de Bie deed dat ook voor 2023 en hield zich er aan.quote:Op donderdag 5 februari 2026 19:16 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Krijg je de keus, fors taks betalen boven een bepaalde leeftijd of een forever sleeping pil.
of emigrerenquote:Op donderdag 5 februari 2026 19:16 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
maar je moet kiezen, of vrijwillig dood gaan of emigreren naar Afrikaquote:Op donderdag 5 februari 2026 19:38 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Zo avontuurlijk ben ik niet. Helaas.
Klopt, maar het aantal gezonde levensjaren neemt bij een gezondere levensstijl wel toe waardoor je een hogere participatiegraad op de arbeidsmarkt hebt. En dus economische groei.quote:Op donderdag 5 februari 2026 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
dat is dus een misvatting. Hoe gezonder we worden hoe duurder de zorg gaat zijn. Dat is nou eenmaal een bewezen feit. We kunnen beter ongezonde levenstijlen promoten, die mensen gaan eerder dood en hebben gewoon minder zorg nodig na hun 65 ste gemiddeld en dan komen de dure jaren.
Ik wil niet naar Afrika.quote:Op donderdag 5 februari 2026 19:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar je moet kiezen, of vrijwillig dood gaan of emigreren naar Afrika
dusse
Pluto?quote:
Een gezondere levensstijl gunt rechts de mensen toch niet? Want ze laten de bedrijven de terreinen inpikken en laten dus niet bouwen naar wens van weldenkende mensen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 19:51 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt, maar het aantal gezonde levensjaren neemt bij een gezondere levensstijl wel toe waardoor je een hogere participatiegraad op de arbeidsmarkt hebt. En dus economische groei.
Niet echt nieuw, zie Solyent Green uit 1973 Bekijk deze YouTube-videoquote:
of ze verzinnen een ecotaxquote:
Dat is zo bijzonder bij hun, dat is bijna met al hun sketches.quote:Op donderdag 5 februari 2026 19:35 schreef Red_85 het volgende:
Echt, dat Van Kooten en De Bie is gewoon nog actueel.
40 jaar later, niks veranderd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |