abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:34:19 #201
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_219964149
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Volgens mij geef je hier nu zelf antwoord op je vraag. Investeerders mogen geen huurwoningen bouwen of kopen, dus komen er geen huurwoningen. Hoe denk je dat investeerders hun geld terug willen verdienen?
Nogmaals, je blijft maar beweren dat investeerders geen huurwoningen mogen bouwen, terwijl dat echt de grootst klinkklare onzin is.

Waarom zou dat niet kunnen volgens jou dan? Geef een concreet voorbeeld met lokale beleidsregels van een gemeente.
pi_219964150
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je doet net alsof we alle antwoorden al weten, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Dus een onderzoek op de schaal van de staat is absoluut nodig. Deden ze dat maar wat vaker.
Hier o.a. een van de velen.

https://www.nji.nl/actueel/leesvaardigheid-in-nederland-slechter
pi_219964154
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:30 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Komt Wierd Duk al klaar?
Die zal wel weer gaan zeuren dat het op migratie allemaal te links en te soft is.
pi_219964160
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:34 schreef Zelva het volgende:

[..]
Nogmaals, je blijft maar beweren dat investeerders geen huurwoningen mogen bouwen, terwijl dat echt de grootst klinkklare onzin is.

Waarom zou dat niet kunnen volgens jou dan? Geef een concreet voorbeeld met lokale beleidsregels van een gemeente.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat? Ik vraag me heel vaak af waar je al die onzin toch vandaan haalt. Heb je een bron ofzo? Bijvoorbeeld in Amsterdam is een zelfbewoningsplicht juist uitsluitend voor nieuwbouw. Als een bestaande woning verkocht wordt mag die ook niet verhuurd worden, dat heet een opkoopbescherming.

https://www.amsterdam.nl/(...)zelfbewoningsplicht/

Staat er gewoon letterlijk:
[..]

Staat er letterlijk. Nog maar een keer dan:

quote:
Voor nieuwbouw koopwoningen en transformaties geldt een verhuurverbod. Deze nieuwe koopwoningen mogen niet verhuurd worden. De woningen mogen alleen nog bewoond worden door de eigenaar.
pi_219964167
Overigens zou iedereen die zo graag de PvdA/GL uit de coalitie wilde houden wijselijk zijn mond moeten houden.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:36:53 #206
39333 Zelva
pi_219964169
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]
Staat er letterlijk. Nog maar een keer dan:
[..]

Nogmaals, als je een woning bouwt, dan koop je geen woning! Dus je mag een nieuwe huurwoning bouwen *O*

Waarom zou het een koopwoning zijn, als je het bouwt voor verhuur?
pi_219964171
quote:
Ja, en dus moeten we kijken naar wat werkt en wat niet om daar wat aan te doen. Dat het probleem bestaat weten we allemaal wel, dat is dan ook de reden om het onderzoek te starten.
pi_219964174
Mijn schoonmoeder (die elk jaar minimaal 200.000 euro aan zorgkosten maakt) voelt zich een groot slachtoffer nu ze 60 euro meer aan eigen risico moet betalen.

In zo’n beetje elk ander land was ze allang dood of failliet (of allebei) geweest.
pi_219964184
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:37 schreef Lichtloper het volgende:
Mijn schoonmoeder (die elk jaar minimaal 200.000 euro aan zorgkosten maakt) voelt zich een groot slachtoffer nu ze 60 euro meer aan eigen risico moet betalen.
Adviseer een drion pil. Aan bejaarde klagers hebben we niks. 8-)
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:39:26 #210
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219964189
Eerst maar zien wat er uiteindelijk van terechtkomt, zou me niets verbazen als minstens een kwart van alle plannetjes uiteindelijk in de shredder eindigt.
pi_219964193
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb op D66 gestemd en ik voel me echt ongelooflijk genept. Ik heb hier gewoon buikpijn van. Weer 4 jaar lang VVD gezeik.
1982. Dit had niets nieuws voor je moeten zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219964212
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:38 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Adviseer een drion pil. Aan bejaarde klagers hebben we niks. 8-)
Ach, dat hoeft nu ook weer niet 8-)

Maar het idee dat ze jaarlijks 3000 euro betaalt aan zorgverzekering en eigen risico, en dus 197.000 euro cadeau krijgt van de samenleving gaat er totaal niet in. En zij niet alleen, veel mensen zijn echt wereldvreemd wat dat betreft.
pi_219964224
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:36 schreef Zelva het volgende:

[..]
Nogmaals, als je een woning bouwt, dan koop je geen woning! Dus je mag een nieuwe huurwoning bouwen *O*
Vooruit, de wet houdt het niet expliciet tegen. Maar de bedoeling is dat het niet gebeurt, vandaar dat ik spreek over 'mogen'. Zoals gezegd, middenhuur levert geen rendement meer op voor bouwers en met deze regels zijn er ook geen investeerders die zo'n woning dan willen kopen en er rendement uit halen. Dat mag je mooi vinden omdat je tegen die investeerders bent, maar het zorgt er dus wel voor dat vrijwel niemand meer middenhuur wil bouwen. Dat is het eindresultaat.
pi_219964244
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:42 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Maar het idee dat ze jaarlijks 3000 euro betaalt aan zorgverzekering en eigen risico, en dus 197.000 euro cadeau krijgt van de samenleving gaat er totaal niet in. En zij niet alleen, veel mensen zijn echt wereldvreemd wat dat betreft.
Dat is niet alleen de schuld van je schoonmoeder, zij wordt ook gewoon als melkkoe gebruikt door de zorgverzekeraars.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:49:50 #215
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219964251
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:42 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Zo heel lastig lijkt me dat toch niet te begrijpen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219964254
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:37 schreef Lichtloper het volgende:

In zo’n beetje elk ander land was ze allang dood of failliet (of allebei) geweest.
Jeetje, dat zijn forse bedragen. Volgens mij zijn veruit de meeste mensen totaal onbewust wat zorg nou eigenlijk echt kost, omdat ze alleen maar kijken naar wat ze aan verzekering betalen en de echte kosten afgeschermd worden.
pi_219964256
Vraag me eerlijk gezegd af of ze JA21 niet gewoon beter gelijk in de coalitie hadden kunnen dumpen. Die gaan waarschijnlijk toch wel vaak degene zijn die de wetsvoorstellen er door heen slepen samen met een SGP of FVD :P
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219964259
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jeetje, dat zijn forse bedragen. Volgens mij zijn veruit de meeste mensen totaal onbewust wat zorg nou eigenlijk echt kost, omdat ze alleen maar kijken naar wat ze aan verzekering betalen en de echte kosten afgeschermd worden.
Ach kom op, het is net als bij de dierenartspraktijken, de zorgverzekeraars doen daar hard aan mee.
pi_219964261
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:51 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ach kom op, het is net als bij de dierenartspraktijken, de zorgverzekeraars doen daar hard aan mee.
Doen waar aan mee?
pi_219964263
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Doen waar aan mee?
Winst maken.
pi_219964266
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:50 schreef Nexum het volgende:
Vraag me eerlijk gezegd af of ze JA21 niet gewoon beter gelijk in de coalitie hadden kunnen dumpen. Die gaan waarschijnlijk toch wel vaak degene zijn die de wetsvoorstellen er door heen slepen samen met een SGP of FVD :P
Die meerderheden zijn wel te vinden ja, het grootste probleem zal in de Eerste Kamer liggen
pi_219964270
Om de SGP binnen te halen moet wel die kiesdrempel uit de voorstellen, trouwens. Maar die zal er wel om die reden in staan: om een cadeau te geven aan de kleine partijen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219964273
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Winst maken.
Ja, en? Je weet wat er met die winst gebeurt toch?
pi_219964279
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja, en? Je weet wat er met die winst gebeurt toch?
Die gaan in de verkeerde zakken. Daar zou eens een staatscommissie naar moeten kijken.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:55:50 #225
39333 Zelva
pi_219964280
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Vooruit, de wet houdt het niet expliciet tegen. Maar de bedoeling is dat het niet gebeurt
De bedoeling is dat investeerders geen huurhuizen bouwen? Van wie is dat de bedoeling? En waar baseer je dat op?
pi_219964281
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:39 schreef kladderadatsch het volgende:
Eerst maar zien wat er uiteindelijk van terechtkomt, zou me niets verbazen als minstens een kwart van alle plannetjes uiteindelijk in de shredder eindigt.
Dit.
Wat iedereen lijkt te vergeten is dat ze voor geen van de plannen een meerderheid hebben. Met daadwerkelijk alles moet men in gesprek gaan met andere partijen en hierin staat PvdAGL wel vrij sterk met zetels in 2de en 1ste kamer.
En Jetten wil van wat ik begrijp bij alles in gesprek gaan om een stabiele meerderheid telkens te krijgen. De debatten zullen hierdoor minder voor de bühne zijn
pi_219964284
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die gaan in de verkeerde zakken.
Ocharme...
pi_219964289
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:55 schreef Zelva het volgende:

[..]
De bedoeling is dat investeerders geen huurhuizen bouwen? Van wie is dat de bedoeling? En waar baseer je dat op?
Dat is inderdaad de bedoeling ja. Die worden gezien als pandjesbazen, huisjesmelkers etc. Zie bijvoorbeeld Hanca, die vindt dat alleen woningcorporaties huurhuizen zouden mogen bouwen.
pi_219964290
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:47 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat is niet alleen de schuld van je schoonmoeder, zij wordt ook gewoon als melkkoe gebruikt door de zorgverzekeraars.
Hoe zie je dat voor je? Mijn schoonmoeder betaalt 200 euro per maand aan de zorgverzekering. Vanaf dat punt is het alleen maar in hun belang om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Maar een ziekenhuisopname is gewoon fucking duur. En een logopedist wil je ook fatsoenlijk betalen, en de fysiotherapeut ook, en de rits aan andere zorgverleners ook. Medicijnen zijn ook gruwelijk duur, en dan onderhandelen wij in Nederland daar nog best stevig over.

Ik ben er volledig voor dat iedereen de zorg krijgt die ze nodig hebben hoor. Maar de voortdurende slachtofferrol omdat je een fractie van je kosten zelf moet betalen, daar word ik wel moe van.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:08 #230
39333 Zelva
pi_219964310
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:57 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is inderdaad de bedoeling ja. Die worden gezien als pandjesbazen, huisjesmelkers etc. Zie bijvoorbeeld Hanca, die vindt dat alleen woningcorporaties huurhuizen zouden mogen bouwen.
:?

De bedoeling van een zelfbewoningsplicht is dat investeerders niet en masse al gebouwde koophuizen opkopen om die dan voor hoge huren weer in de markt te zetten, zodat gewone particuliere kopers iedere keer achter het net vissen.

Niet meer, niet minder.

Investeerders die huurhuizen willen bouwen zijn van harte welkom. Sterker nog, investeerders mogen ook gewoon nog koopwoningen neerzetten *O*. Als de koper van zo'n woning die dan maar wel zelf gaat bewonen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 30-01-2026 17:11:42 ]
pi_219964317
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:03 schreef Zelva het volgende:

[..]

De bedoeling van een zelfbewoningsplicht is dat investeerders niet en masse al gebouwde koophuizen opkopen om die dan voor hoge huren weer in de markt te zetten, zodat gewone particuliere huurders iedere keer achter het net vissen.

Niet meer, niet minder.

Investeerders die huurhuizen willen bouwen zijn van harte welkom. Sterker nog, investeerders mogen ook gewoon nog koopwoningen neerzetten *O*. Als de koper van zo'n woning die dan maar wel zelf gaat bewonen.
Zo werkt hij inderdaad in bijna alle gemeenten. Alleen gemeenten met grote problemen met expats (zoals Amsterdam en volgens mij ook Utrecht) hebben ook een zelfbewoningsplicht voor nieuwbouwhuizen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219964326
Bontenbal, die eerst vanuit het CDA de kiesdrempel in het regeerakkoord heeft gefietst (het is een exacte motie van het CDA congres) krabbelt nu al weer terug op dit onderwerp: https://www.nd.nl/nieuws/(...)rd-de-kiesdrempel-is

Schrijf het dan niet op...
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 17:08:43 #233
375570 crew  Cyan9
pi_219964335
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Wat je hier omschrijft is meer iets voor de WIA dan voor de WW.

De WW is on de basis geen ziekteuitkering, maar tijd om een andere baan te zoeken.
Dat klopt, maar er zijn genoeg die nog wel een arbeidsperspectief hebben, maar waar ook sprake is van een lang herstel en/of revalidatietraject. Als je de WW met een jaar verkort, betekent dat je bijvoorbeeld al na een half jaar moet overgaan op het tweede spoor. Daarmee maak je het re-integratietraject alleen maar kwetsbaarder, en is de kans groot dat er een stuk minder mensen kunnen herintreden en in de financiële problemen komen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:10:24 #234
39333 Zelva
pi_219964342
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:57 schreef Lichtloper het volgende:

Maar een ziekenhuisopname is gewoon fucking duur. ... ...

Ik ben er volledig voor dat iedereen de zorg krijgt die ze nodig hebben hoor. Maar de voortdurende slachtofferrol omdat je een fractie van je kosten zelf moet betalen, daar word ik wel moe van.
Dat werkt voor de HRA toch precies hetzelfde? Huizen zijn gewoon fucking duur. Die voortdurende slachtofferrol dat het absoluut niet zou mogen dat eigenaren van woningen daar ietsjes meer zelf aan zouden moeten bijdragen, daar word ik nou moe van. En dan is dat nog de groep die nou niet tot het armste deel van de bevolking hoort, om het voorzichtig uit te drukken.

Sterker nog, het is al jaren beleid om juist huurders steeds zwaarder te belasten. En daar gaan we met dit akkoord vrolijk mee door.
pi_219964360
Eigenlijk allemaal prima punten in het akkoord, op de slavernijplicht na.
pi_219964382
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:03 schreef Zelva het volgende:

[..]

De bedoeling van een zelfbewoningsplicht is dat investeerders niet en masse al gebouwde koophuizen opkopen om die dan voor hoge huren weer in de markt te zetten, zodat gewone particuliere kopers iedere keer achter het net vissen.

Niet meer, niet minder.

Investeerders die huurhuizen willen bouwen zijn van harte welkom.
Nee, dat zijn ze niet want er is dus geen enkele reden om daar in te investeren. Je bevestigt exact wat ik zeg. Je ziet investeerders als onwelkom. Dus investeren ze ook niet in huurhuizen. Het is echt niet zo moeilijk hoor.

Als je blij bent met die uitkomst, prima, maar erken dan ook dat dat de uitkomst is.
pi_219964384
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:08 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat klopt, maar er zijn genoeg die nog wel een arbeidsperspectief hebben, maar waar ook sprake is van een lang herstel en/of revalidatietraject. Als je de WW met een jaar verkort, betekent dat je bijvoorbeeld al na een half jaar moet overgaan op het tweede spoor. Daarmee maak je het re-integratietraject alleen maar kwetsbaarder, en is de kans groot dat er een stuk minder mensen kunnen herintreden en in de financiële problemen komen.
Je geeft mensen ook maar 1 jaar om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Bijstand werd hier genoemd, maar als je partner een inkomen heeft krijg je dat niet.

Ja, momenteel gaat het economisch redelijk goed en vinden veel mensen een nieuwe baan, al is de arbeidsmarkt al aan het afkoelen: https://www.accountant.nl(...)zen%2093%20vacatures.
Meer werklozen, minder vacatures in het laatste kwartaal van 2025.

Maar in een periode van recessie is de kans veel groter dat je in een jaar geen baan kunt vinden. Je leven daarop aanpassen moet straks dus binnen een jaar. Een korte opleiding doen om meer kans te maken op een baan gaat in een jaar ook niet lukken.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 17:23:34 #238
375570 crew  Cyan9
pi_219964444
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je geeft mensen ook maar 1 jaar om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Bijstand werd hier genoemd, maar als je partner een inkomen heeft krijg je dat niet.

Ja, momenteel gaat het economisch redelijk goed en vinden veel mensen een nieuwe baan, al is de arbeidsmarkt al aan het afkoelen: https://www.accountant.nl(...)zen%2093%20vacatures.
Meer werklozen, minder vacatures in het laatste kwartaal van 2025.

Maar in een periode van recessie is de kans veel groter dat je in een jaar geen baan kunt vinden. Je leven daarop aanpassen moet straks dus binnen een jaar. Een korte opleiding doen om meer kans te maken op een baan gaat in een jaar ook niet lukken.
Er is inderdaad gewoon een stuk minder mogelijk met een verkorte WW, dat gaat problemen opleveren. Maar met een beetje geluk is hier geen meerderheid voor.
pi_219964454
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:08 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Spoor twee is toch alleen als je ziek wordt, voor of na de opzegging van het arbeidscontract? Kan dus wel plaatsvinden wanneer iemand in de WW zit, maar alleen als diegene tijdens de WW ziek wordt? (dan gaat het UWV je spoor 2 aansturen?)

Voor niet-zieken in de WW gaat dat toch sowieso niet op?

Of sla ik de plank nou volledig mis?

(niet dat ik fan ben van die 1jarige WW hoor)
pi_219964455
Zie dat er ook weer een nieuwe taakstelling voor de overheid in zit. Ben benieuwd wie al die mooie plannen dan moet gaan uitvoeren :')
Ook hechten ze veel waarde aan CAO's. Dat de rijksoverheid momenteel zonder zit zetten ze er niet bij :')
A mind with a heart of it's own
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:27:08 #241
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219964472
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:24 schreef probeer het volgende:

[..]
Spoor twee is toch alleen als je ziek wordt, voor of na de opzegging van het arbeidscontract? Kan dus wel plaatsvinden wanneer iemand in de WW zit, maar alleen als diegene tijdens de WW ziek wordt? (dan gaat het UWV je spoor 2 aansturen?)

Spoor twee is als je werkt, en je een jaar in de ziektewet zit.

Dan wordt de doorbetaling iets lager.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 17:27:35 #242
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219964474
quote:

[..]

Spoor 2 is pas in je tweede ziektejaar bij je werkgever. Ik zit nu in die molen. Momenteel heb ik met mijn werkgever nog niet het 2de spoor bepaald. Terwijl ik nog langzaam re-integreer naar huidige baan.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 17:28:40 #243
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219964483
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:24 schreef DrMarten het volgende:
Zie dat er ook weer een nieuwe taakstelling voor de overheid in zit. Ben benieuwd wie al die mooie plannen dan moet gaan uitvoeren :')
Ook hechten ze veel waarde aan CAO's. Dat de rijksoverheid momenteel zonder zit zetten ze er niet bij :')
Ze willen bezuinigen op ambtenaren, maar wel meer ICT-ers aannemen. Dan zal eerst de salaris omhoog moeten.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_219964486
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:27 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Spoor twee is als je werkt, en je een jaar in de ziektewet zit.
Spoor 2 is naar mijn weten bij ziekte tijdens arbeidscontract ja. En ook bij ziekte tijdens de WW, maar dan is het UWV verantwoordelijk ipv de werkgever.

Je moet er iig ziek voor zijn om met spoor 2 te maken te krijgen.

Niet ziek en in de WW, dan krijg je daar niet mee te maken.

(naar mijn weten dan he, ik word graag verbeterd in deze)
pi_219964491
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:27 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Spoor 2 is pas in je tweede ziektejaar bij je werkgever. Ik zit nu in die molen. Momenteel heb ik met mijn werkgever nog niet het 2de spoor bepaald. Terwijl ik nog langzaam re-integreer naar huidige baan.
Ja precies. Maar de loondoorbetaling bij ziekte blijft toch 2 jaar? Of mis ik iets en draaien die ranzige onmenselijke neoliberalen dat ook de nek om?
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 17:30:51 #246
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219964495
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:29 schreef probeer het volgende:

[..]
Ja precies. Maar de loondoorbetaling bij ziekte blijft toch 2 jaar?
Dat is sowieso 70%, maar het eerste jaar is het vaak 100% afhankelijk wat er in het CAO staat.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 17:33:18 #247
375570 crew  Cyan9
pi_219964510
quote:

[..]

Het tweede spoor is inderdaad iets voor bij ziekte binnen een arbeidscontract, als het eerste spoor niet slaagt (terugkeren binnen de huidige werkgever). Het start uiterlijk na één jaar WW, iets wat we in de revalidatie (dat is nou eenmaal mijn perspectief) regelmatig zien gebeuren. Ik ben er bang voor dat vanwege een verkorte WW de kans op re-integreren een stuk kleiner gaat worden. In zulke situaties is een jaar zo voorbij.
pi_219964519
- De partijen willen het demonstratierecht begrenzen als dat tot ‘grootschalige verstoring van de openbare orde’ leidt.

Geen boeren meer met trekkers op de snelweg.. :D
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:35:22 #249
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219964525
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zo werkt hij inderdaad in bijna alle gemeenten. Alleen gemeenten met grote problemen met expats (zoals Amsterdam en volgens mij ook Utrecht) hebben ook een zelfbewoningsplicht voor nieuwbouwhuizen.
zelfbewoonplicht van nieuwbouwwoningen bestaat al 50 jaar

anders kreeg je geen woonvergunning en geen premie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:36:22 #250
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219964530
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:55 schreef Zelva het volgende:

[..]
natuurlijk wel het ABP die bouwt heel veel huurhuizen , voor de middenhuur ook buiten de steden
https://www.abp.nl/nieuws(...)rlandse-huurwoningen
quote:
ABP investeert nog eens ¤ 550 miljoen in Nederlandse huurwoningen
27 januari 2026
2e investering samen met internationaal vastgoedbedrijf CBRE Investment Management, de totale portefeuille van het partnership komt hiermee uit op ¤ 900 miljoen.
Aankoop van bijna 1.200 huurwoningen, waarvan iets meer dan de helft in het middenhuursegment, in Amsterdam en Utrecht
Amsterdam - 27 januari 2026 - ABP investeert ¤ 550 miljoen euro in Nederlandse huurwoningen.

Deze nieuwe investering volgt minder dan een jaar na de eerste toewijzing van ¤ 350 miljoen in de samenwerking tussen ABP en CBRE Investment Management. De eerste acquisities binnen deze investering betreffen bijna 1200 huurwoningen in Utrecht en Amsterdam.

De bouw van de woningen zal nog dit jaar van start gaan. Met deze investering groeit het totale mandaat van het partnership naar ¤ 900 miljoen, op weg naar het doel van ¤ 1 miljard.

De samenwerking tussen ABP en CBRE IM richt zich op de nieuwbouw van woningen in Nederland, met een focus op betaalbaarheid en duurzaamheid.

De portefeuille zal voor het merendeel bestaan uit betaalbare woningen in het middenhuursegment zoals gedefinieerd in de Wet betaalbare huur en is gericht op huishoudens met een middeninkomen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 17:39:40 #251
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219964549
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:35 schreef Firuze60 het volgende:
- De partijen willen het demonstratierecht begrenzen als dat ’ leidt.

Geen boeren meer met trekkers op de snelweg.. :D
Het gaat weer bergen gezeik opleveren wanneer men moet gaan bepalen wanneer iets wel een grootschalige verstoring van de openbare orde genoemd mag worden en wanneer niet.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219964563
quote:
15s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het gaat weer bergen gezeik opleveren wanneer men moet gaan bepalen wanneer iets wel een grootschalige verstoring van de openbare orde genoemd mag worden en wanneer niet.
Op de snelweg zitten is in ieder geval een goed voorbeeld.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:45:16 #253
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_219964590
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:32 schreef Cupfighter het volgende:

Wat heb ik een hekel aan dat mens zeg en aan de VVD, smerige slopers
Dit gaat wel wat ver..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_219964592
Fractievoorzitter Jesse Klaver van GroenLinks-PvdA noemt het ‘een startpunt voor de onderhandelingen’. Klaver zal pas zondag op een ledenbijeenkomst in Utrecht uitgebreider ingaan op de voorstellen, zei hij vrijdag. JA21 wil pas na het weekend reageren op de voorstellen.

50Plus maakt zich ‘zorgen over de rekening die nu bij ouderen wordt neergelegd’, zoals het hogere eigen risico in de zorg. ‘Wij willen altijd constructief zijn, maar trekken een duidelijke grens: goede ouderenzorg is geen kostenpost die je kunt wegstrepen, het is een fundament van een fatsoenlijke samenleving.’

Ook Gidi Markuszower is kritisch, namens de groep afgesplitste PVV'ers. ‘Er wordt keihard bezuinigd op zorg, keihard op sociale zekerheden’, zei hij voor de microfoon van de NOS. PVV-leider Geert Wilders gaat vol in de oppositie, kondigde hij aan. ‘Dat er überhaupt nog constructieve partijen zijn, daar begrijp ik helemaal niets van.’

https://fd.nl/politiek/15(...)d-van-d66-vvd-en-cda
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_219964628
Maximum dagloon voor uitkeringen overigens ook 20% omlaag (per 2029), dat hakt er ook fors in. Aftrek ziektekosten in de IB geheel geschrapt.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:51:14 #256
38496 Perrin
pi_219964643
Een regeerakkoord om je vingers bij af te likken?
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:51:37 #257
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219964646
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:45 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Dit gaat wel wat ver..
'Een hekel hebben aan' gaat ver? :D
Ik vind dat nogal meevallen hoor :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:52:31 #258
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219964652
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:51 schreef Perrin het volgende:
Een regeerakkoord om je vingers bij af te likken?
Voor de VVD wel ja
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:53:11 #259
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_219964660
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
'Een hekel hebben aan' gaat ver? :D
Ik vind dat nogal meevallen hoor :P
Als je het zo zegt wel ja, las het een beetje half half.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:54:02 #260
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219964668
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:31 schreef Nexum het volgende:
Elk neoliberaal kabinet blijft maar hameren op meer bouwen..an je vaak ook nog eens 3 x bruto de huur moet verdienen). Die markt is zooooo goud. :')
als men niet gaat bouwen dan zal er nooit woonruimte bijkomen
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:55:55 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219964693
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:02 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/politie(...)net-jetten~a26f4754/

We gaan de huizencrisis nog even verergeren.
nou ze willen wel

of het ook gaat lukken dat is de vraag

eindelijk dus gaan ze in polder Rijnenburg bouwen
quote:
🏠 Woningnood
- Er komen 30 grote nieuwe nieuwbouwlocaties verspreid over het land.

Dat kunnen nieuwe wijken zijn, maar ook nieuwe steden.

Veel van die locaties zijn al door eerdere kabinetten aangewezen.

- De regels en belasting voor verhuurders worden versoepeld.
Hoe precies, is nog onduidelijk. De Wet betaalbare huur, die regelt dat huurders niet te veel betalen, wordt herzien.

- Het wordt lastiger om bezwaar aan te tekenen tegen woningbouwprojecten.
quote:
?Asiel
- Het kabinet-Jetten gaat de asielwetten van PVV'er Faber 'onverkort' uitvoeren als die volgende maand worden aangenomen door de Eerste Kamer.

Als er plots veel asielaanvragen worden ingediend en 'de asielketen bezwijkt onder de instroom', kan 'een tijdelijke noodstop' op nareizende gezinsleden van oorlogsvluchtelingen worden afgekondigd.

- Noodopvang voor asielzoekers in hotels en cruiseschepen wordt vervangen door noodopvang in reguliere asielzoekerscentra.
quote:
- Lelystad Airport gaat open voor de F35 én voor burgerluchtvaart.
In eerste instantie gaat het om 10.000 vliegbewegingen.

- Schiphol moet meer doen tegen geluidsoverlast.

De nieuwe coalitie houdt vast aan het maximum aantal van 478.000 vliegbewegingen per jaar.
Daarvoor wordt een nieuw plan gemaakt, ook een nachtsluiting wordt als optie meegenomen.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 30-01-2026 18:01:01 ]
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:57:57 #262
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219964717
Mensen: 'Het is allemaal onbetaalbaar en kut geworden, komt door de overheid'

ook mensen:

'Ik ga toch wéér rechts stemmen'
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 30 januari 2026 @ 18:01:09 #263
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219964750
Laten we het leven inderdaad duurder maken en de zorg voor meer mensen onbetaalbaar maken, maar ja die paar asielzoekers...
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 30 januari 2026 @ 18:04:16 #264
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219964781
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:12 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Wel allemaal massaal VVD stemmen, want HRA is heilig.
ik denk dat de villatax weg gaat en de Huurwaarde bijtelling fors omhoog
pi_219964800
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:57 schreef Vis1980 het volgende:
Mensen: 'Het is allemaal onbetaalbaar en kut geworden, komt door de overheid'

ook mensen:

'Ik ga toch wéér rechts stemmen'
De welvaart is alleen maar gestegen de afgelopen jaren en de armoede gedaald. Dan kan je makkelijker rechts stemmen, want economisch is het voor de meeste mensen best te doen.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 18:07:40 #266
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219964814
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 14:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is wel gekoppeld aan het verkrijgen van een natuurvergunning. Ofwel voorlopig volstrekt kansloos.
Dan zou de F35 ook gene natuurvergunning krijgen om vanaf Lelystad te vliegen , of die wel ??

Of wil jij het niet ?
pi_219964837
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 18:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dan zou de F35 ook gene natuurvergunning krijgen om vanaf Lelystad te vliegen , of die wel ??

Of wil jij het niet ?
Voor Defensie gelden andere regels ;).
pi_219964943
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:28 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ze willen bezuinigen op ambtenaren, maar wel meer ICT-ers aannemen. Dan zal eerst de salaris omhoog moeten.
Over die nullijn staat dan weer niets in het regeerakkoord. Ben benieuwd wat ze daar mee gaan doen.

Verder lijkt het me redelijk voorspelbaar dat ze over 2 jaar weer zeuren dat de overheid vastloopt, dan voor een godsvermogen uitzendkrachten en andere inhuur binnenhalen om achterstanden weg te werken en dan weer klagen dat de overheid zo duur is en ze moeten bezuinigen.
A mind with a heart of it's own
pi_219964977
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Op de snelweg zitten is in ieder geval een goed voorbeeld.
Niet echt, want op de snelweg zitten is nu ook al niet toegestaan.

Vind het sowieso een raar voornemen van het nieuwe kabinet, want vrees voor verstoring van de openbare orde is nu al één van de gronden om een demonstratie te verbieden. Is ook niet echt uit te breiden, aangezien je dan al snel tegen de grondwet aanloopt.
pi_219965035
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:45 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Dit gaat wel wat ver..
Zo zie ik het, de hardwerkende Nederlander wordt genaaid bij de VVD waar ze op gingen in de campagne
Het is een partij voor de grote bedrijven en de welgestelden onder ons, dat mag maar doe dan niet alsof je er bent voor de hardwerkende Nederlander
pi_219965082
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 18:21 schreef DrMarten het volgende:
Verder lijkt het me redelijk voorspelbaar dat ze over 2 jaar weer zeuren dat de overheid vastloopt, dan voor een godsvermogen uitzendkrachten en andere inhuur binnenhalen om achterstanden weg te werken en dan weer klagen dat de overheid zo duur is en ze moeten bezuinigen.
Ze willen de Roemernorm invoeren (10%).
pi_219965120
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 18:21 schreef DrMarten het volgende:
Over die nullijn staat dan weer niets in het regeerakkoord.
De WNT gaat eraan, dus daar zit wel ruimte. Ook voor zichzelf, met Singapore als voorbeeld waar de MP 2,2 miljoen verdient.
pi_219965133
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 18:33 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Zo zie ik het, de hardwerkende Nederlander wordt genaaid bij de VVD waar ze op gingen in de campagne
Het is een partij voor de grote bedrijven en de welgestelden onder ons, dat mag maar doe dan niet alsof je er bent voor de hardwerkende Nederlander
Het door de VVD zorgvuldig opgebouwde frame dat zij de partij voor de “winnaars” en de “optimisten” zijn en dat de PvdA de vijand is die de “hardwerkende Nederlander” komt bestelen, doet het inderdaad al decennia erg goed, ja.

Hordes mensen die tegen hun eigen financiële belang stemmen.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 18:51:19 #275
38496 Perrin
pi_219965165
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 18:45 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het door de VVD zorgvuldig opgebouwde frame dat zij de partij voor de “winnaars” en de “optimisten” zijn en dat de PvdA de vijand is die de “hardwerkende Nederlander” komt bestelen, doet het inderdaad al decennia erg goed, ja.

Hordes mensen die tegen hun eigen financiële belang stemmen.
De welgestelden boffen maar met een electoraat dat zo eenvoudig te manipuleren is.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 18:57:48 #276
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219965198
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 18:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Voor Defensie gelden andere regels ;).
ne natuurvergunning is natuur ,
daarnaast maakt F35 veel meer lawaai

woon jij in Lelystad ??

Het is wel een hele mooie locatie voor ene hele boel woningbouw en een mooie dikke snelweg naartoe

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 30-01-2026 19:05:28 ]
  vrijdag 30 januari 2026 @ 19:00:39 #277
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_219965211
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 18:33 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Welke onderdelen bedoel je dan precies?
pi_219965318
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:00 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Welke onderdelen bedoel je dan precies?
Het bedrijf waar die hardwerkende Nederlander werkt kan failliet gaan. Maar dan heb je dus nog maar 1 jaar WW. Die hardwerkende Nederlander kan arbeidsongeschikt raken: 20% gekort. Die hardwerkende Nederlander moet om zijn AOW te bereiken een stuk langer doorwerken. Ik zie daar tegenover weinig tot geen voordelen staan...
pi_219965329
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 18:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ne natuurvergunning is natuur ,
daarnaast maakt F35 veel meer lawaai

woon jij in Lelystad ??

Het is wel een hele mooie locatie voor ene hele boel woningbouw en een mooie dikke snelweg naartoe

Lelystad ziet eruit alsof ze een architect op een stuk papier hebben laten kotsen en daarna een aannemer hebben gezocht die het wou bouwen.
pi_219965349
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het bedrijf waar die hardwerkende Nederlander werkt kan failliet gaan. Maar dan heb je dus nog maar 1 jaar WW. Die hardwerkende Nederlander kan arbeidsongeschikt raken: 20% gekort. Die hardwerkende Nederlander moet om zijn AOW te bereiken een stuk langer doorwerken. Ik zie daar tegenover weinig tot geen voordelen staan...
Geen asielzoekers meer op cruiseboten of bij Van der Valk! Daar hebben demensethuis op gestemd.
pi_219965392
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:20 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Geen asielzoekers meer op cruiseboten of bij Van der Valk! Daar hebben demensethuis op gestemd.
Nee, ze komen bij hen in de straat in dat leegstaande schoolgebouw :Y
pi_219965406
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ze komen bij hen in de straat in dat leegstaande schoolgebouw :Y
Alle Marokkanen terug naar Istanbul toch.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 19:35:32 #283
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219965482
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Lelystad ziet eruit alsof ze een architect op een stuk papier hebben laten kotsen en daarna een aannemer hebben gezocht die het wou bouwen.
wat kan jou het schelen als men maar woont , toch

iedere jongere gun ik een gezin
  vrijdag 30 januari 2026 @ 19:36:17 #284
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219965489
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Alle Marokkanen terug naar Istanbul toch.
en alle Turken terug naar Budapest
pi_219965521
Heb ik overigens de vrijheid om de 'vrijheidsbijdrage' niet te betalen of zorgen Jetten en trawanten er dan toch voor dat het 'beschermingsgeld' bij mij wordt geïnd.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 19:43:50 #286
236264 crew  capricia
pi_219965575
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:38 schreef rutger05 het volgende:
Heb ik overigens de vrijheid om de 'vrijheidsbijdrage' niet te betalen of zorgen Jetten en trawanten er dan toch voor dat het 'beschermingsgeld' bij mij wordt geïnd.
Dat gaat voor werknemers gewoon via de inkomstenbelasting. Die wordt verhoogd.

Ben benieuwd hoe dat verdeeld wordt over de schijven.

Kapitaal (inclusief erfenissen) laten ze gelukkig nog met rust. Behalve dan die belasting op ongerealiseerde winst.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219965637
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:43 schreef capricia het volgende:

[..]

Kapitaal (inclusief erfenissen) laten ze gelukkig nog met rust. Behalve dan die belasting op ongerealiseerde winst.
Als er één belasting rechtvaardig is, is het wel de erfbelasting. Zou van mij nog vele malen hoger mogen, desnoods met een vrijstelling tot een ton ofzo.

Als de boomers straks doodgaan, krijgt een hele generatie een sloot geld waar ze zelf niets voor hebben gedaan. En waar hun overleden ouders vaak ook niet zoveel voor hebben gedaan, behalve dan op een gunstig moment een huis kopen.
pi_219965647
quote:

[..]

Ik ben benieuwd. Mensen met een klein kapitaaltje laten ze overigens niet echt met rust; net even rustig alles doorgelezen en ik zie dat voor de zorgtoeslag de vermogensgrens fors omlaag wordt getrokken naar het heffingsvrij vermogen. Ben je toevallig iemand die probeert te sparen voor de aankoop van een eigen huis, zoals veel jongeren of voor de oude dag, dan kan je zorgtoeslag al vrij snel kwijt raken als je een beetje goed in sparen bent.

De BOR (bedrijfsopvolgingregeling) wordt overigens in stand gelaten. Destijds is daar door het echt grote geld succesvol voor gelobbyd.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)elf-regelde-a4189371
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_219965683
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:53 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Als de boomers straks doodgaan, krijgt een hele generatie een sloot geld waar ze zelf niets voor hebben gedaan.
Ja, en?
pi_219965702
quote:

[..]

Die heffingskortingen gaan eraan. Op het moment dat je bij de 49,5%-schijf komt zijn al die kortingen allemaal al afgebouwd. Mag jij raden wie er voor opdraait en wie niet.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 20:03:21 #291
236264 crew  capricia
pi_219965718
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 20:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Die heffingskortingen gaan eraan. Op het moment dat je bij de 49,5%-schijf komt zijn al die kortingen allemaal al afgebouwd. Mag jij raden wie er voor opdraait en wie niet.
Zover was ik nog niet.
Leg de plannen eens uit, wbt de heffingskortingen?
En wat bedoel je met wie er voor op draait?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219965728
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:55 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd. Mensen met een klein kapitaaltje laten ze overigens niet echt met rust; net even rustig alles doorgelezen en ik zie dat voor de zorgtoeslag de vermogensgrens fors omlaag wordt getrokken naar het heffingsvrij vermogen. Ben je toevallig iemand die probeert te sparen voor de aankoop van een eigen huis, zoals veel jongeren of voor de oude dag, dan kan je zorgtoeslag al vrij snel kwijt raken als je een beetje goed in sparen bent.

De BOR (bedrijfsopvolgingregeling) wordt overigens in stand gelaten. Destijds is daar door het echt grote geld succesvol voor gelobbyd.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)elf-regelde-a4189371
Trek dat heffingsvrij vermogen gewoon naar 100k per persoon. Dan naai je niet de mensen met wat spaargeld of een klein beleggingspotje als aanvulling op het pensioen.

Het is nu de helft. Als je een fatsoenlijke auto wil kopen of een kleine verbouwing dan heb je dat er al doorheen gedraaid.
pi_219965738
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 20:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Zover was ik nog niet.
Dit is wel een redelijke samenvatting van de fiscale gevolgen: https://www.meijburg.nl/n(...)coalitieakkoord-2026
pi_219965741
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 19:59 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja, en?
En dus kan je beter het geld belasten waar iemand geen reet voor heeft gedaan, dan het geld waar iemand hard voor heeft gewerkt of het geld waar iemand lang voor heeft gespaard.
pi_219965744
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 20:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Zover was ik nog niet.
De mensen die in de hoogste schijf zitten krijgen nu al nauwelijks heffingskortingen meer. Dus het afschaffen ervan raakt deze groep niet.

Het raakt wel de mensen die zeg maar tussen minimum en pak hem beet 1,5x modaal verdienen. Niet de achterban van Dilan.
pi_219965750
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 20:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Heb ook gelezen dat ze van heffingskortingen af willen, zoals de arbeidskorting bijvoorbeeld.

Maar die heffingskortingen wegen toch vooral zwaar voor lagere inkomens?

(Omdat ¤ 3000 heffingskorting op een inkomen van ¤ 30.000 zwaarder weegt dan voor een inkomen van ¤ 60.000 bijvoorbeeld).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219965785
Alle heffingskortingen samenvoegen tot een (liefst uitkeerbare) algemene heffingskorting is trouwens een plan dat je in veel versimpelingen van het fiscale stelsel zief.
pi_219965808
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 20:05 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
En dus kan je beter het geld belasten waar iemand geen reet voor heeft gedaan, dan het geld waar iemand hard voor heeft gewerkt of het geld waar iemand lang voor heeft gespaard.
De vraag is waarom, het is niet alsof dat geld verdampt ofzo. De kinderen en kleinkinderen van die erfgenamen profiteren er ook weer van.

Een groot gedeelte aan de overheid geven is juist hoe je geld verdampt.
pi_219965821
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Betaalbare mobiliteit is een van de pijlers van de individuele welvaart. Maar het is door politieke keuzes peperduur geworden. Energie idem.
Als er nu alternatieven zijn zou het nog te begrijpen zijn maar buiten de stadscentra heb je gewoon een auto nodig.

Net zoals je huis warmgestookt moet worden.

Gelukkig woon ik bij de Belgische grens dus de keuzes van België doen er meer toe.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219965826
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 20:07 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Heb ook gelezen dat ze van heffingskortingen af willen, zoals de arbeidskorting bijvoorbeeld.

Maar die heffingskortingen wegen toch vooral zwaar voor lagere inkomens?

(Omdat ¤ 3000 heffingskorting op een inkomen van ¤ 30.000 zwaarder weegt dan voor een inkomen van ¤ 60.000 bijvoorbeeld).
De afbouw is progressief, als je bijvoorbeeld 70k per jaar bruto verdient, zit je al aan een marginale lastendruk van iets van 60-70%. Daarom levert meer werken netto ook amper iets op voor veel mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')