Het is nou niet bepaald de eerste keer dat zoiets is wat je krijgt met D66.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb op D66 gestemd en ik voel me echt ongelooflijk genept. Ik heb hier gewoon buikpijn van. Weer 4 jaar lang VVD gezeik.
Dat krijg je met een overheid die het ziet als geldkraan met een heel soepel knopje.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Betaalbare mobiliteit is een van de pijlers van de individuele welvaart. Maar het is door politieke keuzes peperduur geworden. Energie idem.
Dan heb je echt niet opgelet hoorquote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb op D66 gestemd en ik voel me echt ongelooflijk genept.
De vrijheidstax komt toch uit hun koker?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:35 schreef Spablauw214 het volgende:
Zat Bontenbal überhaupt aan tafel? Behalve wat gerommel in de marge heeft het CDA niets binnengehaald.
Sowieso een wat socialer beleid.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan heb je echt niet opgelet hoorWat had je dan verwacht? Wat anders is er mogelijk?
Dat is altijd zo bij lastenverzwaringen. Dit is wat je krijgt met een compromis, lastenverzwaringen en hopelijk nog ergens wat bezuinigingen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:34 schreef Spablauw214 het volgende:
Nog los van de zorg of sociale zekerheid. Snijden in heffingskortingen. Litertje benzine straks dik een euro duurder dan in België. Onbelaste km-vergoeding zal wel niet verhoogd worden, voor een gemiddeld gezin is dat dus ook gewoon een stevige lastenverzwaring.
De middenklasse mag dit allemaal ophoesten.
Als het niet centrum-rechts is dan is het niet automatisch links, in dit geval is het gewoon rechts.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:34 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ja maar Ed Nijpels vindt het niet rechts, dus is het links snap je?
[ x ]
Wat betekent dat dan? 10 minder verhoging eigen risico? Minder hogere stijging AOW-leeftijd? Wat?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Sowieso een wat socialer beleid.
Die term betekent ook niets meer zo te zien. De overheid wordt alleen maar groter en gaat alleen nog maar meer uitgeven, terwijl belastingen omhoog gaan. Wat is daar nou precies zo rechts aan?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het niet centrum-rechts is dan is het niet automatisch links, in dit geval is het gewoon rechts.
Nijpels vindt het niet centrumrechts, dat is iets andersquote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:34 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ja maar Ed Nijpels vindt het niet rechts, dus is het links snap je?
[ x ]
Geen snijden in de WW, de methode voor de AOW hetzelfde laten, niet het afschaffen van de uitkering voor permanent arbeidsongeschikten, niet de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen verlagen met 20%.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat betekent dat dan? 10 minder verhoging eigen risico? Minder hogere stijging AOW-leeftijd? Wat?
Ik heb je nog gewaarschuwdquote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb op D66 gestemd en ik voel me echt ongelooflijk genept. Ik heb hier gewoon buikpijn van. Weer 4 jaar lang VVD gezeik.
En dat elektrisch?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ga denk ik maar een pendeldienstje opzetten met gesmokkelde brandstof.
Dan weet je niet helemaal waar je op gestemd hebt misschien. Ik heb ook D66 gestemd en dit akkoord is wel ongeveer wat ik verwacht had, in een kabinet met CDA en VVD.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Met een smerige diesel natuurlijkquote:
Ok, en waar dan ergens anders geld vandaan halen? Deze dingen zijn gewoon nodig omdat op de huidige voet doorgaan met deze uitgaven het land zo goed als failliet gaat. Dat weet jij ook wel. D66 ook, daarom hebben ze daar ook campagne op gevoerd. Dus als je D66 stemt en dan boos bent dat ze doen wat ze zeggen moet je eerst naar jezelf kijken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen snijden in de WW, de methode voor de AOW hetzelfde laten, niet het afschaffen van de uitkering voor permanent arbeidsongeschikten, niet de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen verlagen met 20%.
Zo moeilijk is dat toch niet te verzinnen?
Als je openingsbod je gesprekspartner gillend weg laat rennen, werkt dat natuurlijk niet echt.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:46 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dan weet je niet helemaal waar je op gestemd hebt misschien. Ik heb ook D66 gestemd en dit akkoord is wel ongeveer wat ik verwacht had, in een kabinet met CDA en VVD.
Ingrepen in de sociale zekerheid zie ik vooral als een openingsbod richting PvdA/GL
Stuitend slecht onderhandeld inderdaad.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:35 schreef Spablauw214 het volgende:
Zat Bontenbal überhaupt aan tafel? Behalve wat gerommel in de marge heeft het CDA niets binnengehaald.
Als je de gasrekening bekijkt springen de tranen je in de ogen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat krijg je met een overheid die het ziet als geldkraan met een heel soepel knopje.
In mijn geval is bijvoorbeeld de waterrekening voor de helft belasting. De helft!
Wel snijden in de HRA, wel vermogensbelasting verhogen, wel bedrijven meer belasting laten betalen door bijvoorbeeld het enorme aantal bijzondere fiscale aftrekposten dat er nu is te verminderen, wel mensen ook boven de 70k gewoon sociale premies ZVW laten betalen, wel AOWers AOW premie laten betalen. Genoeg opties.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:47 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok, en waar dan ergens anders geld vandaan halen? Deze dingen zijn gewoon nodig omdat op de huidige voet doorgaan met deze uitgaven het land zo goed als failliet gaat. Dat weet jij ook wel. D66 ook, daarom hebben ze daar ook campagne op gevoerd.
Wat je hier omschrijft is meer iets voor de WIA dan voor de WW.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:31 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Mensen met bijv. aanhoudende pijnklachten, NAH, of met aanhoudende post-covid klachten hebben die twee jaar voor ze het weten al bereikt. Ik kan er echt niet bij hoe ze deze stap kunnen nemen.
Rob deed het zo leuk bij de Slimste Mens hè.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Tja, route over rechts staat ook nog open, en de eerste kamer verandert over een dik jaar. Weet niet of gillend wegrennen de beste strategie is voor Klaver.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je openingsbod je gesprekspartner gillend weg laat rennen, werkt dat natuurlijk niet echt.
Maar er werken ook behoorlijk veel mensen met een arbeidsbeperking, of mensen op leeftijd.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:50 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Wat je hier omschrijft is meer iets voor de WIA dan voor de WW.
De WW is on de basis geen ziekteuitkering, maar tijd om een andere baan te zoeken.
Hier over gaan praten en GLPvdA zakt onder de 10 zetels en heeft straks helemaal niks in te brengen in de Eerste Kamer.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Tja, route over rechts staat ook nog open, en de eerste kamer verandert over een dik jaar. Weet niet of gillend wegrennen de beste strategie is voor Klaver.
Geen van dat alles gaat genoeg opleveren om de exploderende kosten te stijgen. Vooral het verhogen van vermogensbelastingen en dergelijke leveren nooit op wat je zou willen, alleen al vanwege kapitaalvlucht.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel snijden in de HRA, wel vermogensbelasting verhogen, wel bedrijven meer belasting laten betalen door bijvoorbeeld het enorme aantal bijzondere fiscale aftrekposten dat er nu is te verminderen, wel mensen ook boven de 70k gewoon sociale premies ZVW laten betalen, wel AOWers AOW premie laten betalen. Genoeg opties.
Mag ik vragen wat je dan wel had verwacht van D66?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Daar moet PvdA/GL dus niet in trappen. Ja, de plannen zullen zij ongetwijfeld flink kunnen afzwakken, maar onder de streep is het resultaat dan dus alsnog negatief.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:46 schreef Lichtloper het volgende:
Ingrepen in de sociale zekerheid zie ik vooral als een openingsbod richting PvdA/GL
Dit o.a. Heb op PvdA/GL gestemd in de hoop dat ze mee zouden gaan regeren. Nu is het een VVD-plus regering geworden. Minder lastenverzwaring voor de rijken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel snijden in de HRA, wel vermogensbelasting verhogen, wel bedrijven meer belasting laten betalen door bijvoorbeeld het enorme aantal bijzondere fiscale aftrekposten dat er nu is te verminderen, wel mensen ook boven de 70k gewoon sociale premies ZVW laten betalen, wel AOWers AOW premie laten betalen. Genoeg opties.
Alleen de aftrekposten voor bedrijven kan volgens de bouwstenen voor het nieuwe fiscale stelsel al voor meer dan 5 miljard in worden gesneden.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Geen van dat alles gaat genoeg opleveren om de exploderende kosten te stijgen. Vooral het verhogen van vermogensbelastingen en dergelijke leveren nooit op wat je zou willen, alleen al vanwege kapitaalvlucht.
AOW'ers laten meebetalen aan AOW is prima maar krijg je nooit door de Kamer. Ook links is daar tegen.
Als je afgewezen wordt voor de WIA kom je in de WW terecht.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:50 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Wat je hier omschrijft is meer iets voor de WIA dan voor de WW.
De WW is on de basis geen ziekteuitkering, maar tijd om een andere baan te zoeken.
Zoals?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen de aftrekposten voor bedrijven kan volgens de bouwstenen voor het nieuwe fiscale stelsel al voor meer dan 5 miljard in worden gesneden.
Tja, dan praat je toch niet? Dan praat het kabinet wel met Eerdmans, die staat daar vast voor open.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier over gaan praten en GLPvdA zakt onder de 10 zetels en heeft straks helemaal niks in te brengen in de Eerste Kamer.
Kan, als je hebt gewerkt wel ja. Maar je kan ook in de Bijstand terechtkomen (zonder arbeidsverleden).quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:55 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Als je afgewezen wordt voor de WIA kom je in de WW terecht.
Of niet en dan krijg je niks... spreek ik uit ervaring. (Al heb ik het nooit tot afwijzing laten komen, aangezien de kans minder dan 1% was volgens het UWV)quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:55 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Toch niet met een zakdoekkie aan je achterbumper geknupt hoop ik?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Met een smerige diesel natuurlijk
Dan moet GL maar gewoon uit de campagnestand komen en constructief zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier over gaan praten en GLPvdA zakt onder de 10 zetels en heeft straks helemaal niks in te brengen in de Eerste Kamer.
Wappielappiequote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:57 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Toch niet met een zakdoekkie aan je achterbumper geknupt hoop ik?
Ja, maar zo hard saneren in voorzieningen voor ouderen en kwetsbaren heeft niets met christendemocratie, naastenliefde of omzien naar elkaar te maken. Dit is gewoon een VVD-programma.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:41 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De vrijheidstax komt toch uit hun koker?
Constructief? Je bedoelt als tegenbod: we verhogen de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, we verlengen de WW en geven permanent arbeidsongeschikten juist meer lucht?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:57 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan moet GL maar gewoon uit de campagnestand komen en constructief zijn.
Of werkt het niet die kant op?
Lubbers en Balkenende vergeten? CDA is gewoon economisch rechts. Altijd al geweest en onder Bontenbal nog steeds.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, maar zo hard saneren in voorzieningen voor ouderen en kwetsbaren heeft niets met christendemocratie, naastenliefde of omzien naar elkaar te maken. Dit is gewoon een VVD-programma.
Hoe zit het met de rode diesel eik? Gaat dat samen met die 60 km snelweg waar je weer 130 mag weer ter ziele?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Met een smerige diesel natuurlijk
Helemaal niet, je moet eerst je spaargeld opeten.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:53 schreef Tomatenboer het volgende:
Heb je als 50-plusser bijvoorbeeld heel je leven hard gewerkt, belandt je na een jaar in de Bijstand.
Rode diesel wordt genoemd en gaat niet door, dat is een deel van de dekking van het stikstoffonds dacht ik.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:00 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Hoe zit het met de rode diesel eik? Gaat dat samen met die 60 km snelweg waar je weer 130 mag weer ter ziele?
Daarvoor moet je bij de CU zijn. CDA is economisch altijd al zo guurrechts geweest. Iig sinds Lubbers.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, maar zo hard saneren in voorzieningen voor ouderen en kwetsbaren heeft niets met christendemocratie, naastenliefde of omzien naar elkaar te maken. Dit is gewoon een VVD-programma.
Zeker, daarom hebben we ook een WIA en Wajong. Alleen is de WW daar niet voor net als het geen verkapte Vut regeling is.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar er werken ook behoorlijk veel mensen met een arbeidsbeperking, of mensen op leeftijd.
https://www.ad.nl/politie(...)net-jetten~a26f4754/quote:Gemeenten krijgen minder vrijheid om te eisen dat wie er een huis koopt daar ook zelf gaat wonen.
Alleen komen mensen die van jongs af aan een arbeidsbeperking hebben daar bijna nooit meer in.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:02 schreef tizitl2 het volgende:
Zeker, daarom hebben we ook een WIA en Wajong.
Eh, ik weet het niet hoor, maar misschien niet alles en iedereen vólledig ontzien behalve Jan Modaal en Minder?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan heb je echt niet opgelet hoorWat had je dan verwacht? Wat anders is er mogelijk?
En nu wordt GL opgeroepen om hetzelfde te doenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:01 schreef Spablauw214 het volgende:
Grappig dat links hier voor niet-constructief wordt versleten. Vooral nadat de VVD een campagne heeft gevoerd die volledig gebaseerd was op het bashen en uitsluiten van PvdA/GL.
Als ik me niet vergis is was dat plannetje al afgeschoten voor het serieus in behandeling werd genomenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:00 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Hoe zit het met de rode diesel eik? Gaat dat samen met die 60 km snelweg waar je weer 130 mag weer ter ziele?
Dit gaan de gemeenten denk ik gewoon niet uitvoeren.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)net-jetten~a26f4754/
We gaan de huizencrisis nog even verergeren.
On-ge-fucking-loofelijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Nee, dat is juist goed. Samen met de herziening (hopelijk volledig schrappen) van de rampwet van de Jonge wordt het dan weer aantrekkelijker voor verhuurders om daadwerkelijk huizen te bouwen en te verhuren.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Nee, het stond nog in de basislijn. Het wordt er nu uit gehaald.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is was dat plannetje al afgeschoten voor het serieus in behandeling werd genomen
VVD-etentjes-pandjesprinsen tevredenquote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Verhuurders bouwen nog huizen, maar als die berichten langs komen ben jij plots afwezig.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dat is juist goed. Samen met de herziening (hopelijk volledig schrappen) van de rampwet van de Jonge wordt het dan weer aantrekkelijker voor verhuurders om daadwerkelijk huizen te bouwen en te verhuren.
Nee, dit is beleid om het weer aantrekkelijk te maken om huurwoningen te bouwen. Is een heel rapport over geweest, veel van de aanbevelingen uit dat rapport komen hier terug.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
On-ge-fucking-loofelijk.
Dit gilt gewoon vastgoedbaron lobby
Zeeland wordt dus gewoon 1 groot bungalowpark en in de binnenstad van Amsterdam alles Airbnb. Goed voor de leefbaarheid.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De alimentatie die de pandjesprins moet betalen aan zijn ex moet ergens van betaald worden.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
VVD-etentjes-pandjesprinsen tevreden
Voor het eerst in 16 jaar een kabinet met een visiequote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:08 schreef Lichtloper het volgende:
Als ik het akkoord zo scan worden de aanbevelingen uit het rapport Wennink grotendeels omarmd. De 1,5% norm wordt overgenomen, extra focus op specifieke regio’s (project Beethoven), extra ruimte voor het aantrekken van talent uit het buitenland, en een ecosysteem-benadering (zoals Wennink ook bepleitte).
Eindelijk weer beetje visie op de houdbaarheid en betaalbaarheid op de langere termijn.
Nee, dat doen ze niet. Een pensioenfonds zet er 1200 neer waarvan de helft niet onder middenhuur valt. Dat valt in het niet bij de tienduizenden die er per jaar verkocht worden of niet gebouwd.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verhuurders bouwen nog huizen, maar als die berichten langs komen ben jij plots afwezig.
Hou toch op, dit dient geen enkel nut om woningen te realiseren. Zelfs als dat een effect is, zal het grotere effect zijn dat huizen weer opgekocht kunnen gaan worden.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dit is beleid om het weer aantrekkelijk te maken om huurwoningen te bouwen. Is een heel rapport over geweest, veel van de aanbevelingen uit dat rapport komen hier terug.
Maar goed, dat is allemaal saai. Leuker om gewoon 'booeee VVD booeee rechts booeee vastgoedbaronlobby' te schreeuwen hé. Dat is het soort post wat je liever op een forum hebt natuurlijk.
En terecht.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:09 schreef Hanca het volgende:
In onze gemeente hebben dacht ik alle partijen (incl de VVD) de zelfbewoningsplicht in hun programma staan. Dus dan kan het kabinet hoog en laag springen, de lagere overheden staan er niet voor open om dit te schrappen.
Klopt, maar als iemand langdurig arbeidsongeschikt is is de WW sowieso geen goede oplossing.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:55 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Wat? Dit gaat over huurhuizen, niet koophuizen. Huurhuizen worden alleen verkocht (aan rijke starters) als er geen rendement meer te halen is, en ze worden dan ook niet gebouwd. Dus als je er voor zorgt dat een investering in een huurwoning in het middensegment rendement oplevert, worden die woningen meer gebouwd. De vraag is er al.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hou toch op, dit dient geen enkel nut om woning te realiseren. Zelfs als dat een effect is, zal het grotere effect zijn dat huizen weer opgekocht kunnen gaan worden.
Ja, waarom zou je onderzoek doen? Gewoon de onderbuik laten spreken. Wetenschap en cijfertjes, bah. Daar moeten we niets van hebben hoorquote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:11 schreef Firuze60 het volgende:
-Er komt een staatscommissie die onderzoek doet naar de oorzaken dat kinderen steeds slechter lezen, schrijven en rekenen.
Moet daar een onderzoek voor komen? Steek dat onderzoeksgeld eens in onderwijstijd, jemig.
Blijkbaar is dat onderzoek hard nodig ja, want als je nog steeds denkt dat extra geld de oplossing is heb je de afgelopen decennia echt onder een steen geleefd.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:11 schreef Firuze60 het volgende:
-Er komt een staatscommissie die onderzoek doet naar de oorzaken dat kinderen steeds slechter lezen, schrijven en rekenen.
Moet daar een onderzoek voor komen? Steek dat onderzoeksgeld eens in onderwijstijd, jemig.
Dit gaat niet over bouwen, de zelfbewoningsplicht gaat vrijwel altijd over bestaande woningen. Het heeft niets met nieuwbouw te maken. Je bent weer eens totaal ongeïnformeerd.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat? Dit gaat over huurhuizen, niet koophuizen. Huurhuizen worden alleen verkocht (aan rijke starters) als er geen rendement meer te halen is, en ze worden dan ook niet gebouwd. Dus als je er voor zorgt dat een investering in een huurwoning in het middensegment rendement oplevert, worden die woningen meer gebouwd. De vraag is er al.
Dit zal vanaf het begin het idee van de VVD zijn geweest. Links blokkeren, kneiterrechts akkoord schrijven, niks klaar krijgen omdat links niet meewerkt, dus ligt de schuld bij links (en bij asielzoekers, maar dat is logisch).quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:01 schreef Spablauw214 het volgende:
Grappig dat links hier voor niet-constructief wordt versleten. Vooral nadat de VVD een campagne heeft gevoerd die volledig gebaseerd was op het bashen en uitsluiten van PvdA/GL.
Wat? Ik vraag me heel vaak af waar je al die onzin toch vandaan haalt. Heb je een bron ofzo? Bijvoorbeeld in Amsterdam is een zelfbewoningsplicht juist uitsluitend voor nieuwbouw. Als een bestaande woning verkocht wordt mag die ook niet verhuurd worden, dat heet een opkoopbescherming.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat niet over bouwen, de zelfbewoningsplicht gaat vrijwel altijd over bestaande woningen. Het heeft niets met nieuwbouw te maken. Je bent weer eens totaal ongeïnformeerd.
quote:Voor nieuwbouw koopwoningen en transformaties geldt een verhuurverbod. Deze nieuwe koopwoningen mogen niet verhuurd worden. De woningen mogen alleen nog bewoond worden door de eigenaar.
Dit gaat gewoon over koophuizen hoor. Kom anders maar met een voorbeeld waarbij de gemeente heeft ingevoerd dat er een ,,zelfbewoningsplicht" is bij het huren van een huis.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat? Dit gaat over huurhuizen, niet koophuizen. Huurhuizen worden alleen verkocht (aan rijke starters) als er geen rendement meer te halen is, en ze worden dan ook niet gebouwd. Dus als je er voor zorgt dat een investering in een huurwoning in het middensegment rendement oplevert, worden die woningen meer gebouwd. De vraag is er al.
quote:o De ruimte voor gemeenten voor een zelfbewoningsplicht en opkoopplicht wordt fors
ingeperkt en gerichter gemaakt, de concrete invulling is hierbij afhankelijk van de
evaluatie.
Je moet even wat beter lezen. Als je bij het bouwen van huizen niet mag verhuren, wordt het minder aantrekkelijk om huurhuizen te bouwen. Dus is er minder investering in nieuwbouw huurwoningen. Het is heel simpel hoor.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:18 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dit gaat gewoon over koophuizen hoor. Kom anders maar met een voorbeeld waarbij de gemeente heeft ingevoerd dat er een ,,zelfbewoningsplicht" is bij het huren van een huis.
Ik wacht geduldig af.
Ik heb het niet over geld, maar over tijd. Een onderwijzer kost minder dan een onderzoekspipo waar je nu al de uitkomst van weet.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:14 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Blijkbaar is dat onderzoek hard nodig ja, want als je nog steeds denkt dat extra geld de oplossing is heb je de afgelopen decennia echt onder een steen geleefd.
En daarom is strategisch stemmen de grootste onzin die er bestaat.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat het kern d66 electoraat hier wel mee kan leven, maar (vanaf hier wordt het onderbuik) de mensen die er voor gezorgd hebben dat d66 zo groot is geworden niet. Ik kan me dat echt niet voorstellen.
Daar heb ik onvoldoende kijk op.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Alleen komen mensen die van jongs af aan een arbeidsbeperking hebben daar bijna nooit meer in.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je moet even wat beter lezen. Als je bij het bouwen van huizen niet mag verhuren, wordt het minder aantrekkelijk om huurhuizen te bouwen. Dus is er minder investering in nieuwbouw huurwoningen. Het is heel simpel hoor.
Als je geen huurhuizen mag bouwen komen er geen huurhuizen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:23 schreef Zelva het volgende:
[..]![]()
Als je een huis bouwt, koop je geen huis.
Denk dat er uiteindelijk best een hoop mensen strategisch op de VVD hebben gestemd, met enkel de reden om het PvdA/GL moeilijk te maken. Dat is redelijk voor ze geslaagd.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:22 schreef Nexum het volgende:
[..]
En daarom is strategisch stemmen de grootste onzin die er bestaat.
Die onderzoeken zijn er al geweest, nu moet er ineens een staatsonderzoek komen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, waarom zou je onderzoek doen? Gewoon de onderbuik laten spreken. Wetenschap en cijfertjes, bah. Daar moeten we niets van hebben hoor
Iedereen was daar toch zo blij mee?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:05 schreef Elan het volgende:
Dit is gewoon een Rutte kabinet.
Jetten heeft alles uit handen gegeven.
Volgende verkiezingen gaan we ultrawoke maken. VVD - 15 zetelsquote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:26 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Denk dat er uiteindelijk best een hoop mensen strategisch op de VVD hebben gestemd, met enkel de reden om het PvdA/GL moeilijk te maken. Dat is redelijk voor ze geslaagd.
Waarom zou je geen huurhuizen mogen bouwen als er sprake is van een zelfbewoningsplicht? Hoe kom je daar toch bij?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als je geen huurhuizen mag bouwen komen er geen huurhuizen.
De strijd wie de grootste wordt is inderdaad onzin.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:22 schreef Nexum het volgende:
[..]
En daarom is strategisch stemmen de grootste onzin die er bestaat.
Volgens mij geef je hier nu zelf antwoord op je vraag. Investeerders mogen geen huurwoningen bouwen of kopen, dus komen er geen huurwoningen. Hoe denk je dat investeerders hun geld terug willen verdienen?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waarom zou je geen huurhuizen mogen bouwen met een zelfbewoningsplicht? Hoe kom je daar toch bij?
Het enige wat niet mag is een woning kopen en die dan meteen in de verhuur gooien.
Maar ik wil geen rechtse partijen meer als grootste!!! Mij was een communistische revolutie beloofd potveurdeuriequote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:29 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De strijd wie de grootste wordt is inderdaad onzin.
Maar strategisch stemmen maakt partijen wat groter en houdt ons land daarmee enigszins bestuurbaar.
Zonder die dynamiek wordt het helemaal een onbestuurbare gefragmenteerde bende.
Komt Wierd Duk al klaar?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:23 schreef DrMarten het volgende:
Verheugen jullie je ook al op Wouter de Winther bij Eva vanavond die met zijn telegraafsmoel mag duiden hoe geweldig dit akkoord is?
Je doet net alsof we alle antwoorden al weten, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Dus een onderzoek op de schaal van de staat is absoluut nodig. Deden ze dat maar wat vaker.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Die onderzoeken zijn er al geweest, nu moet er ineens een staatsonderzoek komen.
Een beetje communist slaat het parlement gewoon overquote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:30 schreef Nexum het volgende:
[..]
Maar ik wil geen rechtse partijen meer als grootste!!! Mij was een communistische revolutie beloofd potveurdeurie
Nogmaals, je blijft maar beweren dat investeerders geen huurwoningen mogen bouwen, terwijl dat echt de grootst klinkklare onzin is.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens mij geef je hier nu zelf antwoord op je vraag. Investeerders mogen geen huurwoningen bouwen of kopen, dus komen er geen huurwoningen. Hoe denk je dat investeerders hun geld terug willen verdienen?
Hier o.a. een van de velen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 16:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je doet net alsof we alle antwoorden al weten, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Dus een onderzoek op de schaal van de staat is absoluut nodig. Deden ze dat maar wat vaker.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |