abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:34:19 #201
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_219964149
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Volgens mij geef je hier nu zelf antwoord op je vraag. Investeerders mogen geen huurwoningen bouwen of kopen, dus komen er geen huurwoningen. Hoe denk je dat investeerders hun geld terug willen verdienen?
Nogmaals, je blijft maar beweren dat investeerders geen huurwoningen mogen bouwen, terwijl dat echt de grootst klinkklare onzin is.

Waarom zou dat niet kunnen volgens jou dan? Geef een concreet voorbeeld met lokale beleidsregels van een gemeente.
pi_219964150
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je doet net alsof we alle antwoorden al weten, terwijl dat natuurlijk niet zo is. Dus een onderzoek op de schaal van de staat is absoluut nodig. Deden ze dat maar wat vaker.
Hier o.a. een van de velen.

https://www.nji.nl/actueel/leesvaardigheid-in-nederland-slechter
pi_219964154
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:30 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Komt Wierd Duk al klaar?
Die zal wel weer gaan zeuren dat het op migratie allemaal te links en te soft is.
pi_219964160
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:34 schreef Zelva het volgende:

[..]
Nogmaals, je blijft maar beweren dat investeerders geen huurwoningen mogen bouwen, terwijl dat echt de grootst klinkklare onzin is.

Waarom zou dat niet kunnen volgens jou dan? Geef een concreet voorbeeld met lokale beleidsregels van een gemeente.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat? Ik vraag me heel vaak af waar je al die onzin toch vandaan haalt. Heb je een bron ofzo? Bijvoorbeeld in Amsterdam is een zelfbewoningsplicht juist uitsluitend voor nieuwbouw. Als een bestaande woning verkocht wordt mag die ook niet verhuurd worden, dat heet een opkoopbescherming.

https://www.amsterdam.nl/(...)zelfbewoningsplicht/

Staat er gewoon letterlijk:
[..]

Staat er letterlijk. Nog maar een keer dan:

quote:
Voor nieuwbouw koopwoningen en transformaties geldt een verhuurverbod. Deze nieuwe koopwoningen mogen niet verhuurd worden. De woningen mogen alleen nog bewoond worden door de eigenaar.
pi_219964167
Overigens zou iedereen die zo graag de PvdA/GL uit de coalitie wilde houden wijselijk zijn mond moeten houden.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:36:53 #206
39333 Zelva
pi_219964169
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]
Staat er letterlijk. Nog maar een keer dan:
[..]

Nogmaals, als je een woning bouwt, dan koop je geen woning! Dus je mag een nieuwe huurwoning bouwen *O*

Waarom zou het een koopwoning zijn, als je het bouwt voor verhuur?
pi_219964171
quote:
Ja, en dus moeten we kijken naar wat werkt en wat niet om daar wat aan te doen. Dat het probleem bestaat weten we allemaal wel, dat is dan ook de reden om het onderzoek te starten.
pi_219964174
Mijn schoonmoeder (die elk jaar minimaal 200.000 euro aan zorgkosten maakt) voelt zich een groot slachtoffer nu ze 60 euro meer aan eigen risico moet betalen.

In zo’n beetje elk ander land was ze allang dood of failliet (of allebei) geweest.
pi_219964184
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:37 schreef Lichtloper het volgende:
Mijn schoonmoeder (die elk jaar minimaal 200.000 euro aan zorgkosten maakt) voelt zich een groot slachtoffer nu ze 60 euro meer aan eigen risico moet betalen.
Adviseer een drion pil. Aan bejaarde klagers hebben we niks. 8-)
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:39:26 #210
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219964189
Eerst maar zien wat er uiteindelijk van terechtkomt, zou me niets verbazen als minstens een kwart van alle plannetjes uiteindelijk in de shredder eindigt.
pi_219964193
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb op D66 gestemd en ik voel me echt ongelooflijk genept. Ik heb hier gewoon buikpijn van. Weer 4 jaar lang VVD gezeik.
1982. Dit had niets nieuws voor je moeten zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219964212
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:38 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Adviseer een drion pil. Aan bejaarde klagers hebben we niks. 8-)
Ach, dat hoeft nu ook weer niet 8-)

Maar het idee dat ze jaarlijks 3000 euro betaalt aan zorgverzekering en eigen risico, en dus 197.000 euro cadeau krijgt van de samenleving gaat er totaal niet in. En zij niet alleen, veel mensen zijn echt wereldvreemd wat dat betreft.
pi_219964224
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:36 schreef Zelva het volgende:

[..]
Nogmaals, als je een woning bouwt, dan koop je geen woning! Dus je mag een nieuwe huurwoning bouwen *O*
Vooruit, de wet houdt het niet expliciet tegen. Maar de bedoeling is dat het niet gebeurt, vandaar dat ik spreek over 'mogen'. Zoals gezegd, middenhuur levert geen rendement meer op voor bouwers en met deze regels zijn er ook geen investeerders die zo'n woning dan willen kopen en er rendement uit halen. Dat mag je mooi vinden omdat je tegen die investeerders bent, maar het zorgt er dus wel voor dat vrijwel niemand meer middenhuur wil bouwen. Dat is het eindresultaat.
pi_219964244
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:42 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Maar het idee dat ze jaarlijks 3000 euro betaalt aan zorgverzekering en eigen risico, en dus 197.000 euro cadeau krijgt van de samenleving gaat er totaal niet in. En zij niet alleen, veel mensen zijn echt wereldvreemd wat dat betreft.
Dat is niet alleen de schuld van je schoonmoeder, zij wordt ook gewoon als melkkoe gebruikt door de zorgverzekeraars.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:49:50 #215
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219964251
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:42 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Zo heel lastig lijkt me dat toch niet te begrijpen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219964254
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:37 schreef Lichtloper het volgende:

In zo’n beetje elk ander land was ze allang dood of failliet (of allebei) geweest.
Jeetje, dat zijn forse bedragen. Volgens mij zijn veruit de meeste mensen totaal onbewust wat zorg nou eigenlijk echt kost, omdat ze alleen maar kijken naar wat ze aan verzekering betalen en de echte kosten afgeschermd worden.
pi_219964256
Vraag me eerlijk gezegd af of ze JA21 niet gewoon beter gelijk in de coalitie hadden kunnen dumpen. Die gaan waarschijnlijk toch wel vaak degene zijn die de wetsvoorstellen er door heen slepen samen met een SGP of FVD :P
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219964259
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jeetje, dat zijn forse bedragen. Volgens mij zijn veruit de meeste mensen totaal onbewust wat zorg nou eigenlijk echt kost, omdat ze alleen maar kijken naar wat ze aan verzekering betalen en de echte kosten afgeschermd worden.
Ach kom op, het is net als bij de dierenartspraktijken, de zorgverzekeraars doen daar hard aan mee.
pi_219964261
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:51 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ach kom op, het is net als bij de dierenartspraktijken, de zorgverzekeraars doen daar hard aan mee.
Doen waar aan mee?
pi_219964263
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Doen waar aan mee?
Winst maken.
pi_219964266
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:50 schreef Nexum het volgende:
Vraag me eerlijk gezegd af of ze JA21 niet gewoon beter gelijk in de coalitie hadden kunnen dumpen. Die gaan waarschijnlijk toch wel vaak degene zijn die de wetsvoorstellen er door heen slepen samen met een SGP of FVD :P
Die meerderheden zijn wel te vinden ja, het grootste probleem zal in de Eerste Kamer liggen
pi_219964270
Om de SGP binnen te halen moet wel die kiesdrempel uit de voorstellen, trouwens. Maar die zal er wel om die reden in staan: om een cadeau te geven aan de kleine partijen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219964273
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Winst maken.
Ja, en? Je weet wat er met die winst gebeurt toch?
pi_219964279
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja, en? Je weet wat er met die winst gebeurt toch?
Die gaan in de verkeerde zakken. Daar zou eens een staatscommissie naar moeten kijken.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 16:55:50 #225
39333 Zelva
pi_219964280
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Vooruit, de wet houdt het niet expliciet tegen. Maar de bedoeling is dat het niet gebeurt
De bedoeling is dat investeerders geen huurhuizen bouwen? Van wie is dat de bedoeling? En waar baseer je dat op?
pi_219964281
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:39 schreef kladderadatsch het volgende:
Eerst maar zien wat er uiteindelijk van terechtkomt, zou me niets verbazen als minstens een kwart van alle plannetjes uiteindelijk in de shredder eindigt.
Dit.
Wat iedereen lijkt te vergeten is dat ze voor geen van de plannen een meerderheid hebben. Met daadwerkelijk alles moet men in gesprek gaan met andere partijen en hierin staat PvdAGL wel vrij sterk met zetels in 2de en 1ste kamer.
En Jetten wil van wat ik begrijp bij alles in gesprek gaan om een stabiele meerderheid telkens te krijgen. De debatten zullen hierdoor minder voor de bühne zijn
pi_219964284
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die gaan in de verkeerde zakken.
Ocharme...
pi_219964289
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:55 schreef Zelva het volgende:

[..]
De bedoeling is dat investeerders geen huurhuizen bouwen? Van wie is dat de bedoeling? En waar baseer je dat op?
Dat is inderdaad de bedoeling ja. Die worden gezien als pandjesbazen, huisjesmelkers etc. Zie bijvoorbeeld Hanca, die vindt dat alleen woningcorporaties huurhuizen zouden mogen bouwen.
pi_219964290
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:47 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat is niet alleen de schuld van je schoonmoeder, zij wordt ook gewoon als melkkoe gebruikt door de zorgverzekeraars.
Hoe zie je dat voor je? Mijn schoonmoeder betaalt 200 euro per maand aan de zorgverzekering. Vanaf dat punt is het alleen maar in hun belang om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Maar een ziekenhuisopname is gewoon fucking duur. En een logopedist wil je ook fatsoenlijk betalen, en de fysiotherapeut ook, en de rits aan andere zorgverleners ook. Medicijnen zijn ook gruwelijk duur, en dan onderhandelen wij in Nederland daar nog best stevig over.

Ik ben er volledig voor dat iedereen de zorg krijgt die ze nodig hebben hoor. Maar de voortdurende slachtofferrol omdat je een fractie van je kosten zelf moet betalen, daar word ik wel moe van.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:08 #230
39333 Zelva
pi_219964310
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:57 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is inderdaad de bedoeling ja. Die worden gezien als pandjesbazen, huisjesmelkers etc. Zie bijvoorbeeld Hanca, die vindt dat alleen woningcorporaties huurhuizen zouden mogen bouwen.
:?

De bedoeling van een zelfbewoningsplicht is dat investeerders niet en masse al gebouwde koophuizen opkopen om die dan voor hoge huren weer in de markt te zetten, zodat gewone particuliere kopers iedere keer achter het net vissen.

Niet meer, niet minder.

Investeerders die huurhuizen willen bouwen zijn van harte welkom. Sterker nog, investeerders mogen ook gewoon nog koopwoningen neerzetten *O*. Als de koper van zo'n woning die dan maar wel zelf gaat bewonen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 30-01-2026 17:11:42 ]
pi_219964317
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:03 schreef Zelva het volgende:

[..]

De bedoeling van een zelfbewoningsplicht is dat investeerders niet en masse al gebouwde koophuizen opkopen om die dan voor hoge huren weer in de markt te zetten, zodat gewone particuliere huurders iedere keer achter het net vissen.

Niet meer, niet minder.

Investeerders die huurhuizen willen bouwen zijn van harte welkom. Sterker nog, investeerders mogen ook gewoon nog koopwoningen neerzetten *O*. Als de koper van zo'n woning die dan maar wel zelf gaat bewonen.
Zo werkt hij inderdaad in bijna alle gemeenten. Alleen gemeenten met grote problemen met expats (zoals Amsterdam en volgens mij ook Utrecht) hebben ook een zelfbewoningsplicht voor nieuwbouwhuizen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219964326
Bontenbal, die eerst vanuit het CDA de kiesdrempel in het regeerakkoord heeft gefietst (het is een exacte motie van het CDA congres) krabbelt nu al weer terug op dit onderwerp: https://www.nd.nl/nieuws/(...)rd-de-kiesdrempel-is

Schrijf het dan niet op...
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 17:08:43 #233
375570 crew  Cyan9
pi_219964335
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 15:50 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Wat je hier omschrijft is meer iets voor de WIA dan voor de WW.

De WW is on de basis geen ziekteuitkering, maar tijd om een andere baan te zoeken.
Dat klopt, maar er zijn genoeg die nog wel een arbeidsperspectief hebben, maar waar ook sprake is van een lang herstel en/of revalidatietraject. Als je de WW met een jaar verkort, betekent dat je bijvoorbeeld al na een half jaar moet overgaan op het tweede spoor. Daarmee maak je het re-integratietraject alleen maar kwetsbaarder, en is de kans groot dat er een stuk minder mensen kunnen herintreden en in de financiële problemen komen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 17:10:24 #234
39333 Zelva
pi_219964342
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 16:57 schreef Lichtloper het volgende:

Maar een ziekenhuisopname is gewoon fucking duur. ... ...

Ik ben er volledig voor dat iedereen de zorg krijgt die ze nodig hebben hoor. Maar de voortdurende slachtofferrol omdat je een fractie van je kosten zelf moet betalen, daar word ik wel moe van.
Dat werkt voor de HRA toch precies hetzelfde? Huizen zijn gewoon fucking duur. Die voortdurende slachtofferrol dat het absoluut niet zou mogen dat eigenaren van woningen daar ietsjes meer zelf aan zouden moeten bijdragen, daar word ik nou moe van. En dan is dat nog de groep die nou niet tot het armste deel van de bevolking hoort, om het voorzichtig uit te drukken.

Sterker nog, het is al jaren beleid om juist huurders steeds zwaarder te belasten. En daar gaan we met dit akkoord vrolijk mee door.
pi_219964360
Eigenlijk allemaal prima punten in het akkoord, op de slavernijplicht na.
pi_219964382
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:03 schreef Zelva het volgende:

[..]

De bedoeling van een zelfbewoningsplicht is dat investeerders niet en masse al gebouwde koophuizen opkopen om die dan voor hoge huren weer in de markt te zetten, zodat gewone particuliere kopers iedere keer achter het net vissen.

Niet meer, niet minder.

Investeerders die huurhuizen willen bouwen zijn van harte welkom.
Nee, dat zijn ze niet want er is dus geen enkele reden om daar in te investeren. Je bevestigt exact wat ik zeg. Je ziet investeerders als onwelkom. Dus investeren ze ook niet in huurhuizen. Het is echt niet zo moeilijk hoor.

Als je blij bent met die uitkomst, prima, maar erken dan ook dat dat de uitkomst is.
pi_219964384
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:08 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat klopt, maar er zijn genoeg die nog wel een arbeidsperspectief hebben, maar waar ook sprake is van een lang herstel en/of revalidatietraject. Als je de WW met een jaar verkort, betekent dat je bijvoorbeeld al na een half jaar moet overgaan op het tweede spoor. Daarmee maak je het re-integratietraject alleen maar kwetsbaarder, en is de kans groot dat er een stuk minder mensen kunnen herintreden en in de financiële problemen komen.
Je geeft mensen ook maar 1 jaar om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Bijstand werd hier genoemd, maar als je partner een inkomen heeft krijg je dat niet.

Ja, momenteel gaat het economisch redelijk goed en vinden veel mensen een nieuwe baan, al is de arbeidsmarkt al aan het afkoelen: https://www.accountant.nl(...)zen%2093%20vacatures.
Meer werklozen, minder vacatures in het laatste kwartaal van 2025.

Maar in een periode van recessie is de kans veel groter dat je in een jaar geen baan kunt vinden. Je leven daarop aanpassen moet straks dus binnen een jaar. Een korte opleiding doen om meer kans te maken op een baan gaat in een jaar ook niet lukken.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 17:23:34 #238
375570 crew  Cyan9
pi_219964444
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je geeft mensen ook maar 1 jaar om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Bijstand werd hier genoemd, maar als je partner een inkomen heeft krijg je dat niet.

Ja, momenteel gaat het economisch redelijk goed en vinden veel mensen een nieuwe baan, al is de arbeidsmarkt al aan het afkoelen: https://www.accountant.nl(...)zen%2093%20vacatures.
Meer werklozen, minder vacatures in het laatste kwartaal van 2025.

Maar in een periode van recessie is de kans veel groter dat je in een jaar geen baan kunt vinden. Je leven daarop aanpassen moet straks dus binnen een jaar. Een korte opleiding doen om meer kans te maken op een baan gaat in een jaar ook niet lukken.
Er is inderdaad gewoon een stuk minder mogelijk met een verkorte WW, dat gaat problemen opleveren. Maar met een beetje geluk is hier geen meerderheid voor.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219964454
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 17:08 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Spoor twee is toch alleen als je ziek wordt, voor of na de opzegging van het arbeidscontract? Kan dus wel plaatsvinden wanneer iemand in de WW zit, maar alleen als diegene tijdens de WW ziek wordt? (dan gaat het UWV je spoor 2 aansturen?)

Voor niet-zieken in de WW gaat dat toch sowieso niet op?

Of sla ik de plank nou volledig mis?

(niet dat ik fan ben van die 1jarige WW hoor)
"Pools are perfect for holding water"
pi_219964455
Zie dat er ook weer een nieuwe taakstelling voor de overheid in zit. Ben benieuwd wie al die mooie plannen dan moet gaan uitvoeren :')
Ook hechten ze veel waarde aan CAO's. Dat de rijksoverheid momenteel zonder zit zetten ze er niet bij :')
A mind with a heart of it's own
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')