abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 januari 2026 @ 09:17:38 #101
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219960984
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
2 jaar uitstel, helemaal voor niets.
Uitstel lijkt vaak een doel op zich.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219960987
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Uitstel lijkt vaak een doel op zich.
Oh, zeker in dit geval. Wiersma had dat gewoon als missie.
pi_219961002
Dat geld ok. Maar wat we vooral willen weten is of er eindelijk dwingende regelgeving komt zodat er ook echt op korte termijn beweging komt.
pi_219961009
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 08:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Volgens het Financiële Dagblad verlaagt het komende kabinet ook de overdrachtsbelasting voor huurwoningen (voor lagere lasten van de verkoop van huurwoningen dus, als ik het goed begrijp).

Ook staat er: "Dat er pijnlijke keuzes gemaakt zullen worden" en dat er gekozen is voor "grote hervormingen".

Ik ben echt enorm benieuwd.

Vooralsnog vind ik het weinig hoopgevend allemaal.
Laten we toch hopen dat er "pijnlijke keuzes gemaakt worden" en gekozen is voor "grote hervormingen", er zijn namelijk ook nogal wat uitdagingen die aangepakt moeten worden.

Ik hoop vooral niet dat die "pijnlijke keuzes" en "grote hervormingen" vooral te maken hebben met de schatkist rondrekenen en het oplossen van enkele echt prangende kwesties.

Ik hoop dat het een soort vertaling van "het rapport Wenning", "de staatscommissie demografische ontwikkelingen", "niet alles kan overal", "Aanpak fiscale regelingen voor een eenvoudiger en beter belastingstelsel" en al die andere dingen die vanaf de la in het torentje verhuist zijn naar Schoof's kantoor in de apenrots zonder ook maar aangeraakt te worden.

@Hanca: Pleit ik hierbij voor meer visie en minder Heinen?
pi_219961039
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Laten we toch hopen dat er "pijnlijke keuzes gemaakt worden" en gekozen is voor "grote hervormingen", er zijn namelijk ook nogal wat uitdagingen die aangepakt moeten worden.

Ik hoop vooral niet dat die "pijnlijke keuzes" en "grote hervormingen" vooral te maken hebben met de schatkist rondrekenen en het oplossen van enkele echt prangende kwesties.

Ik hoop dat het een soort vertaling van "het rapport Wenning", "de staatscommissie demografische ontwikkelingen", "niet alles kan overal", "Aanpak fiscale regelingen voor een eenvoudiger en beter belastingstelsel" en al die andere dingen die vanaf de la in het torentje verhuist zijn naar Schoof's kantoor in de apenrots zonder ook maar aangeraakt te worden.

@:Hanca: Pleit ik hierbij voor meer visie en minder Heinen?
Minder Heinen is altijd goed. Meer visie ook. Ik hoop ook dat er een keer echte keuzes zijn gemaakt.

En ik hoop dat er een voorzet in zit voor een nieuw fiscaal stelsel, al vind ik een fiscaal stelsel te groot om in een regeerakkoord te stoppen. Ik zou dat echt met de Kamer in echt heel veel rond-de-tafel-gesprekken, gesprekken met experts e.d. willen doen, waarbij een eerste voorzet vanuit het ministerie moet komen. Dus er moet vooral in staan dat ze het gaan doen, niet hoe.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219961059
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Minder Heinen is altijd goed. Meer visie ook. Ik hoop ook dat er een keer echte keuzes zijn gemaakt.

En ik hoop dat er een voorzet in zit voor een nieuw fiscaal stelsel, al vind ik een fiscaal stelsel te groot om in een regeerakkoord te stoppen. Ik zou dat echt met de Kamer in echt heel veel rond-de-tafel-gesprekken, gesprekken met experts e.d. willen doen, waarbij een eerste voorzet vanuit het ministerie moet komen. Dus er moet vooral in staan dat ze het gaan doen, niet hoe.
Dat moeten ze vooral niet op die manier gaan doen want dan komt er niets van. Stel politiek de uitgangspunten vast en laat dan vooral deskundigen op basis daarvan een voorstel doen.

Het grote probleem is trouwens dat we hysterisch naar de koopkrachtplaatjes kijken maar wat onvoldoende gebeurt is wat de werkelijke belastingdruk en netto inkomen van groepen is. Zo houden we bijvoorbeeld in stand dat gezinnen fiscaal enorm bevoordeeld worden ten opzicht van alleenstaanden. En dat is echt niet meer uit te leggen met miljoenen alleenstaanden in Nederland. Maar ja we willen natuurlijk niet de koopkracht van welvarende gezinnen (2-3x modaal of meer) wat knijpen want dat kost kiezers. Maar zou wel rechtvaardig zijn.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 09:40:53 #107
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219961069
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
2 jaar uitstel, helemaal voor niets.
In die tijd had er meer huizen kunnen worden gebouwd en meer aan de infrastructuur kunnen worden gedaan (ov, elektra en wegen).
Alleen jammer dat de HRA blijft bestaan in zijn huidige vorm.
Ik zie dit kabinet gewoon als soort van Rutte 5.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_219961078
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat moeten ze vooral niet op die manier gaan doen want dan komt er niets van. Stel politiek de uitgangspunten vast en laat dan vooral deskundigen op basis daarvan een voorstel doen.

Het grote probleem is trouwens dat we hysterisch naar de koopkrachtplaatjes kijken maar wat onvoldoende gebeurt is wat de werkelijke belastingdruk en netto inkomen van groepen is. Zo houden we bijvoorbeeld in stand dat gezinnen fiscaal enorm bevoordeeld worden ten opzicht van alleenstaanden. En dat is echt niet meer uit te leggen met miljoenen alleenstaanden in Nederland. Maar ja we willen natuurlijk niet de koopkracht van welvarende gezinnen (2-3x modaal of meer) wat knijpen want dat kost kiezers. Maar zou wel rechtvaardig zijn.
En voor die uitgangspunten heb je gewoon die vele gesprekken nodig. De verandering van het pensioenstelsel is uiteindelijk ook zo gegaan.

De bouwstenen voor een nieuw stelsel hebben ze trouwens al, dat rapport ligt er al weer een tijdje.

(De bevoordeling is trouwens één- vs tweeverdieners, niet echt gezin vs alleenstaanden, mensen met een dubbel inkomen hebben een veel lagere belastingdruk. Maar dat is een paradepaardje van D66, dat is een politieke keuze.)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219961100
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 08:26 schreef Hanca het volgende:
Verder 20 miljard in het stikstoffonds, de blunder van Wiersma en de hele BBB wordt gecorrigeerd.
Maar het geld is deels wel verjubelt.

Probleem met dit soort fondsen is dat het de volgende keer zomaar weer kan gebeuren als populistische partijen aan de macht zijn.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 09:57:35 #110
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219961168
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:47 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Maar het geld is deels wel verjubelt.

Probleem met dit soort fondsen is dat het de volgende keer zomaar weer kan gebeuren als populistische partijen aan de macht zijn.
Blijkbaar is dat wat het electoraat wil. Je krijgt het beleid dat je verdient.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219961179
Heb het idee dat Dilan de poot behoorlijk stijf heeft gehouden in de onderhandelingen. Ook mis ik vooralsnog het progressieve D66 geluid. Maar goed, we weten nog maar weinig, ben benieuwd naar vanmiddag.
Alius aliud dicit
pi_219961224
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
@:Hanca: Pleit ik hierbij voor meer visie en minder Heinen?
_O_
pi_219961241
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:59 schreef Mrmime het volgende:
Heb het idee dat Dilan de poot behoorlijk stijf heeft gehouden in de onderhandelingen. Ook mis ik vooralsnog het progressieve D66 geluid. Maar goed, we weten nog maar weinig, ben benieuwd naar vanmiddag.
Ik verwacht weinig duidelijke D66 signatuur.

Maar dat kon je verwachten met een D66 in een naar rechts overhellend kabinet (met CDA en VVD erin). Dat was een ander verhaal geweest als ook Groenlinks - PvdA zich erbij hadden mogen voegen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 10:10:38 #114
5428 crew  miss_sly
pi_219961245
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Toch gaat er in de wandelgangen rond dat Heinen op financiën blijft. Hopelijk dan met de juiste ondersteuning en met wat grip vanuit D66 en CDA.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:36:16 #115
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219961361
Al uitgelekt wie defensie krijgt?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219961376
Het EWF en de HRA zouden ongemoeid blijven, dan ben ik benieuwd welke hervormingen er wel zijn afgesproken voor de woningmarkt
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219961453
Eigen risico naar 460 euro. Pfoe. Dan krijgen we wel lagere premies mag ik hopen? :P
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219961455
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:38 schreef TheVulture het volgende:
Het EWF en de HRA zouden ongemoeid blijven, dan ben ik benieuwd welke hervormingen er wel zijn afgesproken voor de woningmarkt
VVD kennende zal er wel weer een manier gecreëerd om meer te kunnen lenen onder het mom van starters helpen wat als enige effect heeft dat er meer lucht in de markt wordt geblazen.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 10:54:22 #119
5428 crew  miss_sly
pi_219961474
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:50 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
VVD kennende zal er wel weer een manier gecreëerd om meer te kunnen lenen onder het mom van starters helpen wat als enige effect heeft dat er meer lucht in de markt wordt geblazen.
Daar zouden D66 en CDA toch niet in mee moeten gaan?

Maar goed, laten we even afwachten, want dit zijn allemaal zaken 'uit de wandelgangen'. Over ongeveer twee uur weten we het echte verhaal.
pi_219961475
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:38 schreef TheVulture het volgende:
Op naar een miljoen voor een gemiddelde woningwaarde dan. De lange termijn prognoses zijn dat als hier niets aan gedaan wordt huizen totaal onbereikbaar worden voor de 'have not's'. En hoe langer je wacht met ingrijpen, hoe erger het wordt.
pi_219961476
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar zouden D66 en CDA toch niet in mee moeten gaan?

Maar goed, laten we even afwachten, want dit zijn allemaal zaken 'uit de wandelgangen'. Over ongeveer twee uur weten we het echte verhaal.
Hadden ze in Rutte 3 en 4 weinig moeite mee dus ik heb sceptisch.
pi_219961487
Laten we ook niet vergeten dat dit kabinet meerderheden zal moeten zoeken bij de oppositie. Dus het coalitieakkoord is meer een uitgangspunt voor de onderhandelingen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:56:47 #123
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_219961488
Niks doen aan de HRA. :') Kansloos verhaal weer.
pi_219961504
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:49 schreef Nexum het volgende:
Eigen risico naar 460 euro. Pfoe. Dan krijgen we wel lagere premies mag ik hopen? :P
Ik leef misschien in een extreem bevoorrechte positie, maar zelfs als ik veel zorg nodig zou hebben dan is een bedrag van 460 EUR op jaarbasis toch wel op te brengen, zeker als je daar vaak ook in de vorm van regelingen of termijnen kosten kunt voldoen. Volgens mij vergeten de mensen die extreem veel zorg nodig hebben ook wel het perspectief dat alles boven dat eigen risico wel gewoon vergoed wordt.
pi_219961515
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:59 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik leef misschien in een extreem bevoorrechte positie, maar zelfs als ik veel zorg nodig zou hebben dan is een bedrag van 460 EUR op jaarbasis toch wel op te brengen, zeker als je daar vaak ook in de vorm van regelingen of termijnen kosten kunt voldoen. Volgens mij vergeten de mensen die extreem veel zorg nodig hebben ook wel het perspectief dat alles boven dat eigen risico wel gewoon vergoed wordt.
Het vormt voor mensen die al niet rond kunnen komen een enorme drempel. Daardoor gaan ze zorgmijden met alle gevolgen van dien.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:05:27 #126
39333 Zelva
pi_219961533
quote:

[..]
Wat vind jij extreem veel zorg? Is 500 euro medicijnen per jaar voor een chronische ziekte veel?
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:08:46 #127
5428 crew  miss_sly
pi_219961543
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:05 schreef Zelva het volgende:

[..]
Wat vind jij extreem veel zorg? Is 500 euro medicijnen per jaar voor een chronische ziekte veel?
Chronisch zieken worden voor een deel gecompenseerd en dat gaat men blijven doen volgens de wandelgangen.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:10:27 #128
5428 crew  miss_sly
pi_219961554
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:01 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het vormt voor mensen die al niet rond kunnen komen een enorme drempel. Daardoor gaan ze zorgmijden met alle gevolgen van dien.
Ik denk ook dat het belangrijk is dat mensen toch beter geinformeerd worden. Mijn vader wist heel lang niet dat de huisarts basiszorg was waarvoor hij geen eigen risico hoefde te betalen. Ik denk dat voor veel mensen een ondoorzichtig is wat hen nu precies wel en geen geld kost. Als je voldoende geld hebt, is dat verder geen punt, maar als je na moet denken over je uitgaven, word je niet graag geconfronteerd met onverwachte uitgaven. Dus ga je inderdaad zorg vermijden uit angst dat het je geld kost.
pi_219961561
quote:

[..]
Ik snap wat je zegt en ik vraag me idd soms ook wel af hoeveel Nederlanders daadwerkelijk die 385 niet kunnen ophoesten, maar volgens mij (verbeter me als het niet zo is) vermijdt 1 op de 5 Nederlanders nog zorg uit angst omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen en dat vind ik dan toch wel hoog. Zeker als je je bedenkt dat preventie en vroegtijdigheid extreem belangrijk is om zorgkosten niet verder op te laten lopen.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219961565
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk ook dat het belangrijk is dat mensen toch beter geinformeerd worden. Mijn vader wist heel lang niet dat de huisarts basiszorg was waarvoor hij geen eigen risico hoefde te betalen. Ik denk dat voor veel mensen een ondoorzichtig is wat hen nu precies wel en geen geld kost. Als je voldoende geld hebt, is dat verder geen punt, maar als je na moet denken over je uitgaven, word je niet graag geconfronteerd met onverwachte uitgaven. Dus ga je inderdaad zorg vermijden uit angst dat het je geld kost.
Goed punt idd. Mensen worden ook heel snel schuw van zorg, uit angst dat alles ze enorm veel gaat kosten. Vooral Nederlanders met een migratieachtergrond.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:13:51 #131
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219961566
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:11 schreef Nexum het volgende:

[..]
Ik snap wat je zegt en ik vraag me idd soms ook wel af hoeveel Nederlanders daadwerkelijk die 385 niet kunnen ophoesten, maar volgens mij (verbeter me als het niet zo is) vermijdt 1 op de 5 Nederlanders nog zorg uit angst omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen en dat vind ik dan toch wel hoog. Zeker als je je bedenkt dat preventie en vroegtijdigheid extreem belangrijk is om zorgkosten niet verder op te laten lopen.
Dat is een groep die dat vermoedelijk ook doet als het eigen risico 200 euro is.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219961571
quote:

[..]
Dit dus, er zit volgens mij heel veel onwetendheid over wat er wel en niet betaald hoeft te worden uit eigen risico
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:20:33 #133
39333 Zelva
pi_219961600
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Chronisch zieken worden voor een deel gecompenseerd
Onzin. Aardig wat gemeentes, maar lang niet alle, hebben een regeling voor chronisch zieke minima, maar als je dus niet op het absolute minimum zit, krijg je niks.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:21:01 #134
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219961604
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Chronisch zieken worden voor een deel gecompenseerd en dat gaat men blijven doen volgens de wandelgangen.
Behalve als je als chronische zieke werkt en vermogen hebt.
Die compensatie is naar de gemeente gegaan, die hebben ieder weer hun eigen regels.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_219961606
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:13 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat is een groep die dat vermoedelijk ook doet als het eigen risico 200 euro is.
Ja maar dan moet je je toch wel even achter de oren krabben als overheid en afvragen in hoeverre je informatie goed overbrengt bij mensen. Ook als zorgverzekeraars trouwens. Als je landelijk wilt inzetten op preventie en ervoor zorgen dat klachten niet dusdanig erger worden dat er meer zorg voor nodig is dan zul je het financiële aspect toch duidelijker moeten communiceren richting burgers.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:22:57 #136
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219961613
Qua medicatie ben ik elke 3 maanden rond 400 euro kwijt, dus mij boeit het niet of ik zorg mijd. Ik ben er toch in de eerste 3 maanden er door heen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:23:32 #137
236264 crew  capricia
pi_219961622
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:21 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Die compensatie is naar de gemeente gegaan, die hebben ieder weer hun eigen regels.
Dit.
Ik denk dat gemeenten niet eens een administratie hebben waarin ze iedere chronisch zieke bijhouden. Hou zouden ze dat moeten weten eigenlijk?

Volgens mij krijg je helemaal niets ter compensatie als je gewoon je eigen broek op houdt en niet op het absolute minimum zit.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:23:56 #138
39333 Zelva
pi_219961626
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:15 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dit dus, er zit volgens mij heel veel onwetendheid over wat er wel en niet betaald hoeft te worden uit eigen risico
De kosten voor de consulten bij de huisarts zijn dan ook niet het probleem.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:25:03 #139
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219961632
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:21 schreef Nexum het volgende:

[..]
Ja maar dan moet je je toch wel even achter de oren krabben als overheid en afvragen in hoeverre je informatie goed overbrengt bij mensen. Ook als zorgverzekeraars trouwens. Als je landelijk wilt inzetten op preventie en ervoor zorgen dat klachten niet dusdanig erger worden dat er meer zorg voor nodig is dan zul je het financiële aspect toch duidelijker moeten communiceren richting burgers.
Staat er in het regeerakkoord in dat de controle tandarts naar de basisverzekering gaat? Dat is ook een stuk preventie op het gebit. Mensen die geen controle doen, hebben later hoge kosten vanwege slecht onderhouden gebit.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_219961637
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:22 schreef ESF1Gamer het volgende:
Qua medicatie ben ik elke 3 maanden rond 400 euro kwijt, dus mij boeit het niet of ik zorg mijd. Ik ben er toch in de eerste 3 maanden er door heen.
Ja, same here. Lang leve ADHD medicatie. _O-
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:26:42 #141
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219961642
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:21 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Dan ben je alsnog minder dan 4 tientjes per maand extra kwijt als chronisch zieke. Gok dat er maar weinig landen zijn waar het beter geregeld is
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:26:52 #142
236264 crew  capricia
pi_219961644
quote:

[..]
Mondzorg is een van de eerste dingen waarop bezuinigd wordt door mensen.
En dat is ook gewoon duur als je weinig inkomen hebt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:26:54 #143
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219961645
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit.
Ik denk dat gemeenten niet eens een administratie hebben waarin ze iedere chronisch zieke bijhouden. Hou zouden ze dat moeten weten eigenlijk?

Volgens mij krijg je helemaal niets ter compensatie als je gewoon je eigen broek op houdt en niet op het absolute minimum zit.
:Y

Ik kreeg compensatie van Eigen Risico via CAK. Dat was nog landelijk. Toen werd het na de gemeente overgeheveld. Toen kreeg ik niks. Terwijl ik toen moest rondkomen van de stufi en ik had klein vermogen vanwege erfenis van grootouders.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:27:33 #144
39333 Zelva
pi_219961652
quote:

[..]
Dit.
Ik werk voor een soos, en hier kunnen mensen het zelf aanvragen als ze minima zijn. En kregen ze daarna ieder jaar automatisch doorbetaald, er was weinig controle op inkomstenverbetering bij mensen.

Maar hier zitten we nog in een overgangsjaar, hij is eigenlijk al afgeschaft, en gevoegd bij een andere regeling, die niets meer met chronisch ziek zijn te maken heeft.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:28:10 #145
5428 crew  miss_sly
pi_219961657
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Mondzorg zit al jaren niet meer in de basiszorg en dat is wat mij betreft een van de domste dingen die ze hebben kunnen doen. Een gezond gebit is zoveel meer dan alleen een gezond gebit.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:28:18 #146
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219961659
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom ben ik wel voorstander voor tandartscontrole in de basisverzekering.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  vrijdag 30 januari 2026 @ 11:30:09 #147
39333 Zelva
pi_219961672
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:28 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ik denk dat je weinig mensen daarmee gaat overtuigen om toch maar te gaan. Ze zullen geen zin hebben in een gratis controle om daarna te horen dat de tandarts het nodig vindt om voor honderden tot duizenden euro's te gaan versleutelen.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:31:30 #148
236264 crew  capricia
pi_219961682
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:28 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
En als er iets uitkomt, moeten deze mensen alsnog kosten maken.
Dat is lastig hoor.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:34:21 #149
5428 crew  miss_sly
pi_219961698
twitter

Toch doen ze het goed. De manier van praten, de woorden die ze gebruiken, wie wat zegt.

Beeldvorming doen ze in ieder geval al goed. Nu de rest nog.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:37:21 #150
236264 crew  capricia
pi_219961709
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:34 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Toch doen ze het goed. De manier van praten, de woorden die ze gebruiken, wie wat zegt.

Beeldvorming doen ze in ieder geval al goed. Nu de rest nog.
:D

Ik krijg er toch wel wat AI vibes bij. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:39:23 #151
5428 crew  miss_sly
pi_219961717
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:37 schreef capricia het volgende:

[..]
:D

Ik krijg er toch wel wat AI vibes bij. _O-
Geen AI, wel NLP en erg scripted en uitgedacht.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:43:44 #152
236264 crew  capricia
pi_219961745
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Geen AI, wel NLP en erg scripted en uitgedacht.
Dilan loopt de eerste twee keer precies langs dezelfde gouden plek. Alsof het er achter geplakt is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219961791
Ik ga een voorspelling doen: Het regeerakkoord dat gepresenteerd wordt helt flink over naar rechts. Daarmee barst al snel een discussie los of D66 wel voldoende binnen heeft gehaald en om dat te compenseren gaat D66 vooral naar links kijken voor verdere samenwerking en de premierskaart spelen.

Waar we voorlopig nog niet achter gaan komen is of dat er een afspraak achter ligt tussen partijen omdat ze weten dat ze toch op veel onderwerpen zaken met links moeten doen en dus al onderhandelingsruimte ingebouwd hebben of dat de VVD de onderhandelingen echt 'gewonnen' heeft.

En als ze het echt goed geregeld hebben, is er achter de schermen ook al e.e.a. met Klaver voorbesproken. Die kan dan eerst flink op de trom slaan en ook nog straks claimen dat hij veel binnen haalt.
pi_219961802
Dus eh .. weer een VVD feestje?
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:53:21 #155
236264 crew  capricia
pi_219961818
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:51 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ga een voorspelling doen: Het regeerakkoord dat gepresenteerd wordt helt flink over naar rechts. Daarmee barst al snel een discussie los of D66 wel voldoende binnen heeft gehaald en om dat te compenseren gaat D66 vooral naar links kijken voor verdere samenwerking en de premierskaart spelen.

Waar we voorlopig nog niet achter gaan komen is of dat er een afspraak achter ligt tussen partijen omdat ze weten dat ze toch op veel onderwerpen zaken met links moeten doen en dus al onderhandelingsruimte ingebouwd hebben of dat de VVD de onderhandelingen echt 'gewonnen' heeft.
Er zullen toch ook wel open eindjes zijn waar andere partijen bij de invulling hun inbreng kunnen leveren?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219961839
quote:

En als ze het echt goed geregeld hebben, is er achter de schermen ook al e.e.a. met Klaver voorbesproken. Die kan dan eerst flink op de trom slaan en ook nog straks claimen dat hij veel binnen haalt.
Zou kunnen, ik sluit echter ook niet uit dat er op (extreem) rechts gewoon meerderheden te halen zijn voor een hoop van die bezuinigingen.

Al is het dan wel mooi dat al die partijen ook met de billen bloot moeten en kleur moeten bekennen, als ze daar steun aan verlenen.
pi_219961849
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Er zullen toch ook wel open eindjes zijn waar andere partijen bij de invulling hun inbreng kunnen leveren?
Zeker want er zijn ook zaken waar GLPvdA helemaal niet op zit te wachten. Maar een aantal zware pakketten kunnen gewoon nooit een meerderheid halen zonder GLPvdA. Dan moet je ze ook de ruimte bieden om te shinen en als D66 echt weinig ego heeft en dingen voor elkaar wil krijgen is dit wel de manier. Moet je achter de schermen alleen wel goed geregeld hebben dat het ook echt op die manier gaat want met de VVD kun je ook makkelijk genaaid worden.

En het mag er ook niet te dik bovenop liggen dus D66 moet wel een paar stokpaardjes binnenhalen.
pi_219961850
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Vast. Maar hoeveel ruimte willen ze die echt geven?
Ben heel benieuwd hoe dit experiment uit gaat pakken. De voortekenen zijn nog niet zo gunstig.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:59:16 #159
5428 crew  miss_sly
pi_219961876
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Zou kunnen, ik sluit echter ook niet uit dat er op (extreem) rechts gewoon meerderheden te halen zijn voor een hoop van die bezuinigingen.

Al is het dan wel mooi dat al die partijen ook met de billen bloot moeten en kleur moeten bekennen, als ze daar steun aan verlenen.
Wilders heeft al getwitterd dat het schandalig is dat het eigen risico omhoog gaat, dus hij kan onmogelijk (zou je denken) daarvoor stemmen.
pi_219961886
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wilders heeft al getwitterd dat het schandalig is dat het eigen risico omhoog gaat, dus hij kan onmogelijk (zou je denken) daarvoor stemmen.
En forum ook niet want die hebben al eerder iets soortgelijks geroepen. In de tweede kamer haalt dit het overigens wel met Eerdmans en Stoffer. De eerste kamer is een heel ander verhaal want ik kan me niet voorstellen dat BBB dit gaat steunen. En dan kom je toch weer uit bij Klaver.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:02:24 #161
236264 crew  capricia
pi_219961899
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En forum ook niet want die hebben al eerder iets soortgelijks geroepen. In de tweede kamer haalt dit het overigens wel met Eerdmans en Stoffer. De eerste kamer is een heel ander verhaal want ik kan me niet voorstellen dat BBB dit gaat steunen. En dan kom je toch weer uit bij Klaver.
De grote vraag is dan hoe men de provinciale staten verkiezingen in gaat schatten. Meer zetels voor rechts of voor links in de EK dan nu?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:05:21 #162
236264 crew  capricia
pi_219961924
Als je alleen al ziet hoe lang het duurt voordat bijv die asielnoodmaatregelenwet in de EK behandeld wordt. Zo een half jaar later.

Als ze komende half jaar in de tweede kamer bezig gaan, komen die wetten pas in de EK tegen de tijd dat er al een nieuwe EK zit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219962025
quote:

Mijn beeld is dat d66 vooral links is op klimaat, inclusiviteit en op progressieve (medische) punten.

Sociale zekerheid is daar helemaal niet zo een thema als bijvoorbeeld de PvdA/Sp.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:51:06 #164
5428 crew  miss_sly
pi_219962285
https://speld.nl/2026/01/(...)lofte-wel-waarmaken/

quote:
Jetten heeft vertrouwen dat de belofte van ‘aan de slag’ waargemaakt kan worden. “Hoe precies weten we nog niet, maar het kan wel.”
De Speld blijft toch wel geniaal :D
pi_219962288
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:02 schreef capricia het volgende:

[..]
De grote vraag is dan hoe men de provinciale staten verkiezingen in gaat schatten. Meer zetels voor rechts of voor links in de EK dan nu?
Dat zal iets kunnen schuiven maar vast niet extreem. Er zit nu flink blok aan “dode” zetels voor de coalitie met PVV, BBB en FvD (en JA21 maar die zijn al hun zetels kwijt onderhand).
Het is vooral de vraag of dat vooral onderling verschuift of dat verhoudingen echt veranderen.

Anders blijf je in de senaat gewoon afhankelijk van GL/PvdA
  vrijdag 30 januari 2026 @ 12:55:52 #166
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219962325
NOS is live :)
pi_219962360
quote:

[..]
Dit.

Gister schreef ik nog over de aanvraag bijzondere bijstand. Ik ben wel benieuwd naar een evaluatie van de overdracht van zulke regelingen qua kosten, personeelsinzet en resultaat, zou dit nu echt beter zijn met per gemeente een andere regeling? Het voelt voor mij wat als willekeur.
pi_219962369
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:05 schreef capricia het volgende:
Als je alleen al ziet hoe lang het duurt voordat bijv die asielnoodmaatregelenwet in de EK behandeld wordt. Zo een half jaar later.

Als ze komende half jaar in de tweede kamer bezig gaan, komen die wetten pas in de EK tegen de tijd dat er al een nieuwe EK zit.
Het lijkt mij dat je liever nu beleid maakt op de zekerheid van steun, dat dat je hoopt dat je in de nieuwe eersre kamer gemakkelijk een meerderheid behaald?
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:03:46 #169
236264 crew  capricia
pi_219962388
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:01 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het lijkt mij dat je liever nu beleid maakt op de zekerheid van steun, dat dat je hoopt dat je in de nieuwe eersre kamer gemakkelijk een meerderheid behaald?
Het blijft politiek hè. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 30 januari 2026 @ 13:04:35 #170
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219962398
Geen bezuinigingen op Onderwijs dus.
pi_219962407
Ze gaan ook niets doen aan de BOR, gemiste kans
  vrijdag 30 januari 2026 @ 13:07:48 #172
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219962416
Coalitieakkoord: 19 miljard voor defensie, forse bezuinigingen op zorg, uitkeringen - https://nos.nl/l/2600274

Ik word hier bepaald niet enthousiast van :N
Al moeten we nog maar zien wat er van gaat komen uiteraard. Aangezien ze nog meederderheden moeten gaan zoeken.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219962417
Hier een overzicht van de nieuwe kabinetsplannen:

https://www.ad.nl/politie(...)r-fatbikes~a26f4754/

Samenvatting:

- WW naar maximaal een jaar.
- Snellere stijging AOW leeftijd.
- Afschaffen diverse belastingkortingen zoals oa. arbeidskorting.
- Verhogen eigen risico.
- Benzine-accijns stijgt in 2027 weer gewoon.
- HRA blijft.
- Er komt een suikertaks.
- Demonstratierecht beperken bij "grote verstoring van openbare orde".
- 2 Miljard bezuinigen ouderenzorg.

Even tot zo ver...
pi_219962421
Vrijheidsbijdrage voor burgers hoger dan bedrijven _O-
pi_219962422
Staat het regeerakkoord al ergens online? De presentatie nu is vaak in algemeenheden.
pi_219962423
“De eerder genoemde deskundigen en wetenschappers, achtten een minderheidskabinet in de Nederlandse politiek ondanks risico’s niet kansloos.”

Uit het eindrapport van de informateur. Ben benieuwd.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 13:09:15 #177
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_219962424
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:08 schreef Breekfast het volgende:
Staat het regeerakkoord al ergens online? De presentatie nu is vaak in algemeenheden.
Zoek ik ook naar, ik vind alleen deze link via Trouw maar die lijkt overbelast https://contenteditor.dnr(...)8df608fba2d943ca295e
Gourmetten of steengrillen?
pi_219962429
Ik zit de hoofdpunten door te kijken en zie het volledige VVD programma voorbij komen. Jetten heeft zich laten naaien door Yesilgöz.
Kan me niet voorstellen dat ze GL/PvdA meekrijgen met deze plannen.
A mind with a heart of it's own
pi_219962430
Kijk ze staan :r
pi_219962436
600 miljoen voor structureel versterken van gezinnen, de alleenstaanden zijn weer de melkkoe
  vrijdag 30 januari 2026 @ 13:11:25 #181
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219962438
Komt héél erg VVD-achtig over inderdaad :r
pi_219962440
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:08 schreef Breekfast het volgende:
Ja via kabinetsformatie2025.nl

De vrijheidsbijdrage gaat 5 miljard per jaar worden.
pi_219962449
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
Komt héél erg VVD-achtig over inderdaad :r
Dit is wat de rechtse meerderheid in Nederland blijkbaar wil. Economisch bereid om alles te slikken als ze maar streng over asielzoekers praten en die "enge links-woke" PvdA/GL maar uit het kabinet blijft.
pi_219962452
Deze vind ik echt schandalig trouwens:

Wie arbeidsongeschikt wordt, heeft straks recht op een lagere uitkering. De maximale uitkering die iemand kan krijgen, wordt 20 procent lager dan nu het geval is. Ook komt de speciale, hogere uitkering voor mensen die helemaal arbeidsongeschikt raken (IVA) te vervallen voor nieuwe gevallen. Besparing: 2,3 miljard euro.
pi_219962457
VVD is wel de grote winnaar. Wat hebben zij nu ingeleverd?
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_219962458
Jetten geeft geen inhoudelijk antwoord.

Quelle surprise.
pi_219962468
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:07 schreef Tomatenboer het volgende:

Samenvatting:

- Verhogen eigen risico.
- HRA blijft.

Even tot zo ver...
Ik kan er echt niet bij hoe een moreel mens al die bezuinigingen noodzakelijk acht, maar dan wel eist dat de HRA blijft.
pi_219962470
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:13 schreef Tomatenboer het volgende:
Deze vind ik echt schandalig trouwens:

Wie arbeidsongeschikt wordt, heeft straks recht op een lagere uitkering. De maximale uitkering die iemand kan krijgen, wordt 20 procent lager dan nu het geval is. Ook komt de speciale, hogere uitkering voor mensen die helemaal arbeidsongeschikt raken (IVA) te vervallen voor nieuwe gevallen. Besparing: 2,3 miljard euro.
heel sociaal inderdaad om zieke mensen nog verder de armoede in te stampen, met als bonus een nog hoger eigen risico......

mag hopen dat we snel weer naar de stembus mogen.
pi_219962473
"En bovenal willen we eraan bijdragen dat de onderwijzer, de politieman, de verpleegkundige, de winkelier en al die andere mensen die ons land elke dag draaiende houden hun toekomst met een gevoel van zekerheid tegemoet kunnen zien."

Ben nu heel nieuwsgierig hoe het rijk omgaat met zijn eigen personeel. Bovenstaande zou moeten impliceren dat de nullijn eraf gaat, maar aangezien het een VVD akkoord is zal dat wel niet :')
A mind with a heart of it's own
  vrijdag 30 januari 2026 @ 13:19:51 #190
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219962493
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:07 schreef Tomatenboer het volgende:

Samenvatting:

- Verhogen eigen risico.
- HRA blijft.

Even tot zo ver...
Na het zuur het zoet.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 13:20:20 #191
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219962496
quote:
Drie partijen willen de doorstroom in huurwoningen bevorderen. Ze willen daarom jaarlijks controleren wat het inkomen van een huurder is en op basis daarvan eventueel de huur verhogen. Voor nieuwe huurders in sociale huurwoningen wordt ook de vermogenstoets ingevoerd.
En waar moeten die 'scheefhuurders' precies heen? :? De huurmarkt zit volledig vast..
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:20:57 #192
5428 crew  miss_sly
pi_219962498
Die beelden op de achtergrond doen ze ook weer slim. Dat roept een positiever gevoel op dan de gebruikelijke saaie achtergrond.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 13:22:35 #193
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219962511
quote:
De AOW-leeftijd blijft stijgen en dan vanaf 2033 met de levensverwachting. Dat moet bijna 3 miljard per jaar opleveren.
En wat betekent dit precies?
pi_219962514
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:17 schreef DrMarten het volgende:
"En bovenal willen we eraan bijdragen dat de onderwijzer, de politieman, de verpleegkundige, de winkelier en al die andere mensen die ons land elke dag draaiende houden hun toekomst met een gevoel van zekerheid tegemoet kunnen zien. Totdat ze oud of ziek worden, dan kunnen ze de tering krijgen (figuurlijk dan, want als ze echt de tering krijgen kunnen ze ook de tering krijgen). Ow en we vinden de spaarrekening van de huiseigenaren nog steeds het allerbelangrijkst."

Ben nu heel nieuwsgierig hoe het rijk omgaat met zijn eigen personeel. Bovenstaande zou moeten impliceren dat de nullijn eraf gaat, maar aangezien het een VVD akkoord is zal dat wel niet :')
Heb de quote even verbeterd nav de werkelijkheid.
pi_219962520
Dik VVD stempel, mooi.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:23:44 #196
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219962523
Prachtig akkoord. Nederland weer in beweging.

#TrotsOpOnzeDemocratischeRechtstaat
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219962524
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:23 schreef nostra het volgende:
Dik VVD stempel, mooi.
Ik hoop voor je dat je niet ziek of oud wordt.
pi_219962525
Zo'n schreeuwende kop met bezuinigingen op de zorg in de pers, terwijl er per saldo gewoon nog steeds wordt geïnvesteerd. :')
pi_219962528
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat de AOW leeftijd sneller gaat stijgen. Nu is het nog dat de AOW leeftijd 8 maanden stijgt per jaar toegenomen levensverwachting van de bevolking, en dat wordt 1 jaar stijging per toegenomen jaar levensverwachting van de bevolking.
pi_219962533
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Eerder steeg de aow leeftijd met 2/3de van de gestelde levensverwachting. Nu wordt dit 1 op 1. Dus het stijgt sneller.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')