abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:39:23 #151
5428 crew  miss_sly
pi_219961717
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:37 schreef capricia het volgende:

[..]
:D

Ik krijg er toch wel wat AI vibes bij. _O-
Geen AI, wel NLP en erg scripted en uitgedacht.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:43:44 #152
236264 crew  capricia
pi_219961745
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Geen AI, wel NLP en erg scripted en uitgedacht.
Dilan loopt de eerste twee keer precies langs dezelfde gouden plek. Alsof het er achter geplakt is.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219961791
Ik ga een voorspelling doen: Het regeerakkoord dat gepresenteerd wordt helt flink over naar rechts. Daarmee barst al snel een discussie los of D66 wel voldoende binnen heeft gehaald en om dat te compenseren gaat D66 vooral naar links kijken voor verdere samenwerking en de premierskaart spelen.

Waar we voorlopig nog niet achter gaan komen is of dat er een afspraak achter ligt tussen partijen omdat ze weten dat ze toch op veel onderwerpen zaken met links moeten doen en dus al onderhandelingsruimte ingebouwd hebben of dat de VVD de onderhandelingen echt 'gewonnen' heeft.

En als ze het echt goed geregeld hebben, is er achter de schermen ook al e.e.a. met Klaver voorbesproken. Die kan dan eerst flink op de trom slaan en ook nog straks claimen dat hij veel binnen haalt.
pi_219961802
Dus eh .. weer een VVD feestje?
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:53:21 #155
236264 crew  capricia
pi_219961818
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:51 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ga een voorspelling doen: Het regeerakkoord dat gepresenteerd wordt helt flink over naar rechts. Daarmee barst al snel een discussie los of D66 wel voldoende binnen heeft gehaald en om dat te compenseren gaat D66 vooral naar links kijken voor verdere samenwerking en de premierskaart spelen.

Waar we voorlopig nog niet achter gaan komen is of dat er een afspraak achter ligt tussen partijen omdat ze weten dat ze toch op veel onderwerpen zaken met links moeten doen en dus al onderhandelingsruimte ingebouwd hebben of dat de VVD de onderhandelingen echt 'gewonnen' heeft.
Er zullen toch ook wel open eindjes zijn waar andere partijen bij de invulling hun inbreng kunnen leveren?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219961839
quote:

En als ze het echt goed geregeld hebben, is er achter de schermen ook al e.e.a. met Klaver voorbesproken. Die kan dan eerst flink op de trom slaan en ook nog straks claimen dat hij veel binnen haalt.
Zou kunnen, ik sluit echter ook niet uit dat er op (extreem) rechts gewoon meerderheden te halen zijn voor een hoop van die bezuinigingen.

Al is het dan wel mooi dat al die partijen ook met de billen bloot moeten en kleur moeten bekennen, als ze daar steun aan verlenen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219961849
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Er zullen toch ook wel open eindjes zijn waar andere partijen bij de invulling hun inbreng kunnen leveren?
Zeker want er zijn ook zaken waar GLPvdA helemaal niet op zit te wachten. Maar een aantal zware pakketten kunnen gewoon nooit een meerderheid halen zonder GLPvdA. Dan moet je ze ook de ruimte bieden om te shinen en als D66 echt weinig ego heeft en dingen voor elkaar wil krijgen is dit wel de manier. Moet je achter de schermen alleen wel goed geregeld hebben dat het ook echt op die manier gaat want met de VVD kun je ook makkelijk genaaid worden.

En het mag er ook niet te dik bovenop liggen dus D66 moet wel een paar stokpaardjes binnenhalen.
pi_219961850
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Vast. Maar hoeveel ruimte willen ze die echt geven?
Ben heel benieuwd hoe dit experiment uit gaat pakken. De voortekenen zijn nog niet zo gunstig.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 11:59:16 #159
5428 crew  miss_sly
pi_219961876
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Zou kunnen, ik sluit echter ook niet uit dat er op (extreem) rechts gewoon meerderheden te halen zijn voor een hoop van die bezuinigingen.

Al is het dan wel mooi dat al die partijen ook met de billen bloot moeten en kleur moeten bekennen, als ze daar steun aan verlenen.
Wilders heeft al getwitterd dat het schandalig is dat het eigen risico omhoog gaat, dus hij kan onmogelijk (zou je denken) daarvoor stemmen.
pi_219961886
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wilders heeft al getwitterd dat het schandalig is dat het eigen risico omhoog gaat, dus hij kan onmogelijk (zou je denken) daarvoor stemmen.
En forum ook niet want die hebben al eerder iets soortgelijks geroepen. In de tweede kamer haalt dit het overigens wel met Eerdmans en Stoffer. De eerste kamer is een heel ander verhaal want ik kan me niet voorstellen dat BBB dit gaat steunen. En dan kom je toch weer uit bij Klaver.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:02:24 #161
236264 crew  capricia
pi_219961899
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En forum ook niet want die hebben al eerder iets soortgelijks geroepen. In de tweede kamer haalt dit het overigens wel met Eerdmans en Stoffer. De eerste kamer is een heel ander verhaal want ik kan me niet voorstellen dat BBB dit gaat steunen. En dan kom je toch weer uit bij Klaver.
De grote vraag is dan hoe men de provinciale staten verkiezingen in gaat schatten. Meer zetels voor rechts of voor links in de EK dan nu?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:05:21 #162
236264 crew  capricia
pi_219961924
Als je alleen al ziet hoe lang het duurt voordat bijv die asielnoodmaatregelenwet in de EK behandeld wordt. Zo een half jaar later.

Als ze komende half jaar in de tweede kamer bezig gaan, komen die wetten pas in de EK tegen de tijd dat er al een nieuwe EK zit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219962025
quote:

Mijn beeld is dat d66 vooral links is op klimaat, inclusiviteit en op progressieve (medische) punten.

Sociale zekerheid is daar helemaal niet zo een thema als bijvoorbeeld de PvdA/Sp.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 12:51:06 #164
5428 crew  miss_sly
pi_219962285
https://speld.nl/2026/01/(...)lofte-wel-waarmaken/

quote:
Jetten heeft vertrouwen dat de belofte van ‘aan de slag’ waargemaakt kan worden. “Hoe precies weten we nog niet, maar het kan wel.”
De Speld blijft toch wel geniaal :D
pi_219962288
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:02 schreef capricia het volgende:

[..]
De grote vraag is dan hoe men de provinciale staten verkiezingen in gaat schatten. Meer zetels voor rechts of voor links in de EK dan nu?
Dat zal iets kunnen schuiven maar vast niet extreem. Er zit nu flink blok aan “dode” zetels voor de coalitie met PVV, BBB en FvD (en JA21 maar die zijn al hun zetels kwijt onderhand).
Het is vooral de vraag of dat vooral onderling verschuift of dat verhoudingen echt veranderen.

Anders blijf je in de senaat gewoon afhankelijk van GL/PvdA
  vrijdag 30 januari 2026 @ 12:55:52 #166
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219962325
NOS is live :)
pi_219962360
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 11:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit.
Ik denk dat gemeenten niet eens een administratie hebben waarin ze iedere chronisch zieke bijhouden. Hou zouden ze dat moeten weten eigenlijk?

Volgens mij krijg je helemaal niets ter compensatie als je gewoon je eigen broek op houdt en niet op het absolute minimum zit.
Gister schreef ik nog over de aanvraag bijzondere bijstand. Ik ben wel benieuwd naar een evaluatie van de overdracht van zulke regelingen qua kosten, personeelsinzet en resultaat, zou dit nu echt beter zijn met per gemeente een andere regeling? Het voelt voor mij wat als willekeur.
pi_219962369
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 12:05 schreef capricia het volgende:
Als je alleen al ziet hoe lang het duurt voordat bijv die asielnoodmaatregelenwet in de EK behandeld wordt. Zo een half jaar later.

Als ze komende half jaar in de tweede kamer bezig gaan, komen die wetten pas in de EK tegen de tijd dat er al een nieuwe EK zit.
Het lijkt mij dat je liever nu beleid maakt op de zekerheid van steun, dat dat je hoopt dat je in de nieuwe eersre kamer gemakkelijk een meerderheid behaald?
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 13:03:46 #169
236264 crew  capricia
pi_219962388
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 13:01 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het lijkt mij dat je liever nu beleid maakt op de zekerheid van steun, dat dat je hoopt dat je in de nieuwe eersre kamer gemakkelijk een meerderheid behaald?
Het blijft politiek hè. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 30 januari 2026 @ 13:04:35 #170
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219962398
Geen bezuinigingen op Onderwijs dus.
pi_219962407
Ze gaan ook niets doen aan de BOR, gemiste kans
  vrijdag 30 januari 2026 @ 13:07:48 #172
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219962416
Coalitieakkoord: 19 miljard voor defensie, forse bezuinigingen op zorg, uitkeringen - https://nos.nl/l/2600274

Ik word hier bepaald niet enthousiast van :N
Al moeten we nog maar zien wat er van gaat komen uiteraard. Aangezien ze nog meederderheden moeten gaan zoeken.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219962417
Hier een overzicht van de nieuwe kabinetsplannen:

https://www.ad.nl/politie(...)r-fatbikes~a26f4754/

Samenvatting:

- WW naar maximaal een jaar.
- Snellere stijging AOW leeftijd.
- Afschaffen diverse belastingkortingen zoals oa. arbeidskorting.
- Verhogen eigen risico.
- Benzine-accijns stijgt in 2027 weer gewoon.
- HRA blijft.
- Er komt een suikertaks.
- Demonstratierecht beperken bij "grote verstoring van openbare orde".
- 2 Miljard bezuinigen ouderenzorg.

Even tot zo ver...
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219962421
Vrijheidsbijdrage voor burgers hoger dan bedrijven _O-
pi_219962422
Staat het regeerakkoord al ergens online? De presentatie nu is vaak in algemeenheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')