abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 januari 2026 @ 09:17:38 #101
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219960984
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
2 jaar uitstel, helemaal voor niets.
Uitstel lijkt vaak een doel op zich.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219960987
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Uitstel lijkt vaak een doel op zich.
Oh, zeker in dit geval. Wiersma had dat gewoon als missie.
pi_219961002
Dat geld ok. Maar wat we vooral willen weten is of er eindelijk dwingende regelgeving komt zodat er ook echt op korte termijn beweging komt.
pi_219961009
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 08:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Volgens het Financiële Dagblad verlaagt het komende kabinet ook de overdrachtsbelasting voor huurwoningen (voor lagere lasten van de verkoop van huurwoningen dus, als ik het goed begrijp).

Ook staat er: "Dat er pijnlijke keuzes gemaakt zullen worden" en dat er gekozen is voor "grote hervormingen".

Ik ben echt enorm benieuwd.

Vooralsnog vind ik het weinig hoopgevend allemaal.
Laten we toch hopen dat er "pijnlijke keuzes gemaakt worden" en gekozen is voor "grote hervormingen", er zijn namelijk ook nogal wat uitdagingen die aangepakt moeten worden.

Ik hoop vooral niet dat die "pijnlijke keuzes" en "grote hervormingen" vooral te maken hebben met de schatkist rondrekenen en het oplossen van enkele echt prangende kwesties.

Ik hoop dat het een soort vertaling van "het rapport Wenning", "de staatscommissie demografische ontwikkelingen", "niet alles kan overal", "Aanpak fiscale regelingen voor een eenvoudiger en beter belastingstelsel" en al die andere dingen die vanaf de la in het torentje verhuist zijn naar Schoof's kantoor in de apenrots zonder ook maar aangeraakt te worden.

@Hanca: Pleit ik hierbij voor meer visie en minder Heinen?
pi_219961039
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Laten we toch hopen dat er "pijnlijke keuzes gemaakt worden" en gekozen is voor "grote hervormingen", er zijn namelijk ook nogal wat uitdagingen die aangepakt moeten worden.

Ik hoop vooral niet dat die "pijnlijke keuzes" en "grote hervormingen" vooral te maken hebben met de schatkist rondrekenen en het oplossen van enkele echt prangende kwesties.

Ik hoop dat het een soort vertaling van "het rapport Wenning", "de staatscommissie demografische ontwikkelingen", "niet alles kan overal", "Aanpak fiscale regelingen voor een eenvoudiger en beter belastingstelsel" en al die andere dingen die vanaf de la in het torentje verhuist zijn naar Schoof's kantoor in de apenrots zonder ook maar aangeraakt te worden.

@:Hanca: Pleit ik hierbij voor meer visie en minder Heinen?
Minder Heinen is altijd goed. Meer visie ook. Ik hoop ook dat er een keer echte keuzes zijn gemaakt.

En ik hoop dat er een voorzet in zit voor een nieuw fiscaal stelsel, al vind ik een fiscaal stelsel te groot om in een regeerakkoord te stoppen. Ik zou dat echt met de Kamer in echt heel veel rond-de-tafel-gesprekken, gesprekken met experts e.d. willen doen, waarbij een eerste voorzet vanuit het ministerie moet komen. Dus er moet vooral in staan dat ze het gaan doen, niet hoe.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219961059
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Minder Heinen is altijd goed. Meer visie ook. Ik hoop ook dat er een keer echte keuzes zijn gemaakt.

En ik hoop dat er een voorzet in zit voor een nieuw fiscaal stelsel, al vind ik een fiscaal stelsel te groot om in een regeerakkoord te stoppen. Ik zou dat echt met de Kamer in echt heel veel rond-de-tafel-gesprekken, gesprekken met experts e.d. willen doen, waarbij een eerste voorzet vanuit het ministerie moet komen. Dus er moet vooral in staan dat ze het gaan doen, niet hoe.
Dat moeten ze vooral niet op die manier gaan doen want dan komt er niets van. Stel politiek de uitgangspunten vast en laat dan vooral deskundigen op basis daarvan een voorstel doen.

Het grote probleem is trouwens dat we hysterisch naar de koopkrachtplaatjes kijken maar wat onvoldoende gebeurt is wat de werkelijke belastingdruk en netto inkomen van groepen is. Zo houden we bijvoorbeeld in stand dat gezinnen fiscaal enorm bevoordeeld worden ten opzicht van alleenstaanden. En dat is echt niet meer uit te leggen met miljoenen alleenstaanden in Nederland. Maar ja we willen natuurlijk niet de koopkracht van welvarende gezinnen (2-3x modaal of meer) wat knijpen want dat kost kiezers. Maar zou wel rechtvaardig zijn.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 09:40:53 #107
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219961069
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
2 jaar uitstel, helemaal voor niets.
In die tijd had er meer huizen kunnen worden gebouwd en meer aan de infrastructuur kunnen worden gedaan (ov, elektra en wegen).
Alleen jammer dat de HRA blijft bestaan in zijn huidige vorm.
Ik zie dit kabinet gewoon als soort van Rutte 5.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_219961078
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat moeten ze vooral niet op die manier gaan doen want dan komt er niets van. Stel politiek de uitgangspunten vast en laat dan vooral deskundigen op basis daarvan een voorstel doen.

Het grote probleem is trouwens dat we hysterisch naar de koopkrachtplaatjes kijken maar wat onvoldoende gebeurt is wat de werkelijke belastingdruk en netto inkomen van groepen is. Zo houden we bijvoorbeeld in stand dat gezinnen fiscaal enorm bevoordeeld worden ten opzicht van alleenstaanden. En dat is echt niet meer uit te leggen met miljoenen alleenstaanden in Nederland. Maar ja we willen natuurlijk niet de koopkracht van welvarende gezinnen (2-3x modaal of meer) wat knijpen want dat kost kiezers. Maar zou wel rechtvaardig zijn.
En voor die uitgangspunten heb je gewoon die vele gesprekken nodig. De verandering van het pensioenstelsel is uiteindelijk ook zo gegaan.

De bouwstenen voor een nieuw stelsel hebben ze trouwens al, dat rapport ligt er al weer een tijdje.

(De bevoordeling is trouwens één- vs tweeverdieners, niet echt gezin vs alleenstaanden, mensen met een dubbel inkomen hebben een veel lagere belastingdruk. Maar dat is een paradepaardje van D66, dat is een politieke keuze.)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219961100
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 08:26 schreef Hanca het volgende:
Verder 20 miljard in het stikstoffonds, de blunder van Wiersma en de hele BBB wordt gecorrigeerd.
Maar het geld is deels wel verjubelt.

Probleem met dit soort fondsen is dat het de volgende keer zomaar weer kan gebeuren als populistische partijen aan de macht zijn.
  vrijdag 30 januari 2026 @ 09:57:35 #110
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219961168
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:47 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Maar het geld is deels wel verjubelt.

Probleem met dit soort fondsen is dat het de volgende keer zomaar weer kan gebeuren als populistische partijen aan de macht zijn.
Blijkbaar is dat wat het electoraat wil. Je krijgt het beleid dat je verdient.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219961179
Heb het idee dat Dilan de poot behoorlijk stijf heeft gehouden in de onderhandelingen. Ook mis ik vooralsnog het progressieve D66 geluid. Maar goed, we weten nog maar weinig, ben benieuwd naar vanmiddag.
Alius aliud dicit
pi_219961224
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
@:Hanca: Pleit ik hierbij voor meer visie en minder Heinen?
_O_
pi_219961241
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:59 schreef Mrmime het volgende:
Heb het idee dat Dilan de poot behoorlijk stijf heeft gehouden in de onderhandelingen. Ook mis ik vooralsnog het progressieve D66 geluid. Maar goed, we weten nog maar weinig, ben benieuwd naar vanmiddag.
Ik verwacht weinig duidelijke D66 signatuur.

Maar dat kon je verwachten met een D66 in een naar rechts overhellend kabinet (met CDA en VVD erin). Dat was een ander verhaal geweest als ook Groenlinks - PvdA zich erbij hadden mogen voegen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 10:10:38 #114
5428 crew  miss_sly
pi_219961245
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Toch gaat er in de wandelgangen rond dat Heinen op financiën blijft. Hopelijk dan met de juiste ondersteuning en met wat grip vanuit D66 en CDA.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:36:16 #115
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219961361
Al uitgelekt wie defensie krijgt?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219961376
Het EWF en de HRA zouden ongemoeid blijven, dan ben ik benieuwd welke hervormingen er wel zijn afgesproken voor de woningmarkt
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219961453
Eigen risico naar 460 euro. Pfoe. Dan krijgen we wel lagere premies mag ik hopen? :P
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219961455
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:38 schreef TheVulture het volgende:
Het EWF en de HRA zouden ongemoeid blijven, dan ben ik benieuwd welke hervormingen er wel zijn afgesproken voor de woningmarkt
VVD kennende zal er wel weer een manier gecreëerd om meer te kunnen lenen onder het mom van starters helpen wat als enige effect heeft dat er meer lucht in de markt wordt geblazen.
  Moderator vrijdag 30 januari 2026 @ 10:54:22 #119
5428 crew  miss_sly
pi_219961474
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:50 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
VVD kennende zal er wel weer een manier gecreëerd om meer te kunnen lenen onder het mom van starters helpen wat als enige effect heeft dat er meer lucht in de markt wordt geblazen.
Daar zouden D66 en CDA toch niet in mee moeten gaan?

Maar goed, laten we even afwachten, want dit zijn allemaal zaken 'uit de wandelgangen'. Over ongeveer twee uur weten we het echte verhaal.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219961475
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:38 schreef TheVulture het volgende:
Op naar een miljoen voor een gemiddelde woningwaarde dan. De lange termijn prognoses zijn dat als hier niets aan gedaan wordt huizen totaal onbereikbaar worden voor de 'have not's'. En hoe langer je wacht met ingrijpen, hoe erger het wordt.
pi_219961476
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar zouden D66 en CDA toch niet in mee moeten gaan?

Maar goed, laten we even afwachten, want dit zijn allemaal zaken 'uit de wandelgangen'. Over ongeveer twee uur weten we het echte verhaal.
Hadden ze in Rutte 3 en 4 weinig moeite mee dus ik heb sceptisch.
pi_219961487
Laten we ook niet vergeten dat dit kabinet meerderheden zal moeten zoeken bij de oppositie. Dus het coalitieakkoord is meer een uitgangspunt voor de onderhandelingen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 30 januari 2026 @ 10:56:47 #123
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_219961488
Niks doen aan de HRA. :') Kansloos verhaal weer.
pi_219961504
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:49 schreef Nexum het volgende:
Eigen risico naar 460 euro. Pfoe. Dan krijgen we wel lagere premies mag ik hopen? :P
Ik leef misschien in een extreem bevoorrechte positie, maar zelfs als ik veel zorg nodig zou hebben dan is een bedrag van 460 EUR op jaarbasis toch wel op te brengen, zeker als je daar vaak ook in de vorm van regelingen of termijnen kosten kunt voldoen. Volgens mij vergeten de mensen die extreem veel zorg nodig hebben ook wel het perspectief dat alles boven dat eigen risico wel gewoon vergoed wordt.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219961515
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 10:59 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik leef misschien in een extreem bevoorrechte positie, maar zelfs als ik veel zorg nodig zou hebben dan is een bedrag van 460 EUR op jaarbasis toch wel op te brengen, zeker als je daar vaak ook in de vorm van regelingen of termijnen kosten kunt voldoen. Volgens mij vergeten de mensen die extreem veel zorg nodig hebben ook wel het perspectief dat alles boven dat eigen risico wel gewoon vergoed wordt.
Het vormt voor mensen die al niet rond kunnen komen een enorme drempel. Daardoor gaan ze zorgmijden met alle gevolgen van dien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')