Wat vind jij extreem veel zorg? Is 500 euro medicijnen per jaar voor een chronische ziekte veel?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:59 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik leef misschien in een extreem bevoorrechte positie, maar zelfs als ik veel zorg nodig zou hebben dan is een bedrag van 460 EUR op jaarbasis toch wel op te brengen, zeker als je daar vaak ook in de vorm van regelingen of termijnen kosten kunt voldoen. Volgens mij vergeten de mensen die extreem veel zorg nodig hebben ook wel het perspectief dat alles boven dat eigen risico wel gewoon vergoed wordt.
Chronisch zieken worden voor een deel gecompenseerd en dat gaat men blijven doen volgens de wandelgangen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:05 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat vind jij extreem veel zorg? Is 500 euro medicijnen per jaar voor een chronische ziekte veel?
Ik denk ook dat het belangrijk is dat mensen toch beter geinformeerd worden. Mijn vader wist heel lang niet dat de huisarts basiszorg was waarvoor hij geen eigen risico hoefde te betalen. Ik denk dat voor veel mensen een ondoorzichtig is wat hen nu precies wel en geen geld kost. Als je voldoende geld hebt, is dat verder geen punt, maar als je na moet denken over je uitgaven, word je niet graag geconfronteerd met onverwachte uitgaven. Dus ga je inderdaad zorg vermijden uit angst dat het je geld kost.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:01 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het vormt voor mensen die al niet rond kunnen komen een enorme drempel. Daardoor gaan ze zorgmijden met alle gevolgen van dien.
Ik snap wat je zegt en ik vraag me idd soms ook wel af hoeveel Nederlanders daadwerkelijk die 385 niet kunnen ophoesten, maar volgens mij (verbeter me als het niet zo is) vermijdt 1 op de 5 Nederlanders nog zorg uit angst omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen en dat vind ik dan toch wel hoog. Zeker als je je bedenkt dat preventie en vroegtijdigheid extreem belangrijk is om zorgkosten niet verder op te laten lopen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:59 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik leef misschien in een extreem bevoorrechte positie, maar zelfs als ik veel zorg nodig zou hebben dan is een bedrag van 460 EUR op jaarbasis toch wel op te brengen, zeker als je daar vaak ook in de vorm van regelingen of termijnen kosten kunt voldoen. Volgens mij vergeten de mensen die extreem veel zorg nodig hebben ook wel het perspectief dat alles boven dat eigen risico wel gewoon vergoed wordt.
Goed punt idd. Mensen worden ook heel snel schuw van zorg, uit angst dat alles ze enorm veel gaat kosten. Vooral Nederlanders met een migratieachtergrond.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het belangrijk is dat mensen toch beter geinformeerd worden. Mijn vader wist heel lang niet dat de huisarts basiszorg was waarvoor hij geen eigen risico hoefde te betalen. Ik denk dat voor veel mensen een ondoorzichtig is wat hen nu precies wel en geen geld kost. Als je voldoende geld hebt, is dat verder geen punt, maar als je na moet denken over je uitgaven, word je niet graag geconfronteerd met onverwachte uitgaven. Dus ga je inderdaad zorg vermijden uit angst dat het je geld kost.
Dat is een groep die dat vermoedelijk ook doet als het eigen risico 200 euro is.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:11 schreef Nexum het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt en ik vraag me idd soms ook wel af hoeveel Nederlanders daadwerkelijk die 385 niet kunnen ophoesten, maar volgens mij (verbeter me als het niet zo is) vermijdt 1 op de 5 Nederlanders nog zorg uit angst omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen en dat vind ik dan toch wel hoog. Zeker als je je bedenkt dat preventie en vroegtijdigheid extreem belangrijk is om zorgkosten niet verder op te laten lopen.
Dit dus, er zit volgens mij heel veel onwetendheid over wat er wel en niet betaald hoeft te worden uit eigen risicoquote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het belangrijk is dat mensen toch beter geinformeerd worden. Mijn vader wist heel lang niet dat de huisarts basiszorg was waarvoor hij geen eigen risico hoefde te betalen. Ik denk dat voor veel mensen een ondoorzichtig is wat hen nu precies wel en geen geld kost. Als je voldoende geld hebt, is dat verder geen punt, maar als je na moet denken over je uitgaven, word je niet graag geconfronteerd met onverwachte uitgaven. Dus ga je inderdaad zorg vermijden uit angst dat het je geld kost.
Onzin. Aardig wat gemeentes, maar lang niet alle, hebben een regeling voor chronisch zieke minima, maar als je dus niet op het absolute minimum zit, krijg je niks.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Chronisch zieken worden voor een deel gecompenseerd
Behalve als je als chronische zieke werkt en vermogen hebt.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Chronisch zieken worden voor een deel gecompenseerd en dat gaat men blijven doen volgens de wandelgangen.
Ja maar dan moet je je toch wel even achter de oren krabben als overheid en afvragen in hoeverre je informatie goed overbrengt bij mensen. Ook als zorgverzekeraars trouwens. Als je landelijk wilt inzetten op preventie en ervoor zorgen dat klachten niet dusdanig erger worden dat er meer zorg voor nodig is dan zul je het financiële aspect toch duidelijker moeten communiceren richting burgers.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is een groep die dat vermoedelijk ook doet als het eigen risico 200 euro is.
Dit.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:21 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Behalve als je als chronische zieke werkt en vermogen hebt.
Die compensatie is naar de gemeente gegaan, die hebben ieder weer hun eigen regels.
De kosten voor de consulten bij de huisarts zijn dan ook niet het probleem.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:15 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dit dus, er zit volgens mij heel veel onwetendheid over wat er wel en niet betaald hoeft te worden uit eigen risico
Staat er in het regeerakkoord in dat de controle tandarts naar de basisverzekering gaat? Dat is ook een stuk preventie op het gebit. Mensen die geen controle doen, hebben later hoge kosten vanwege slecht onderhouden gebit.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:21 schreef Nexum het volgende:
[..]
Ja maar dan moet je je toch wel even achter de oren krabben als overheid en afvragen in hoeverre je informatie goed overbrengt bij mensen. Ook als zorgverzekeraars trouwens. Als je landelijk wilt inzetten op preventie en ervoor zorgen dat klachten niet dusdanig erger worden dat er meer zorg voor nodig is dan zul je het financiële aspect toch duidelijker moeten communiceren richting burgers.
Ja, same here. Lang leve ADHD medicatie.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:22 schreef ESF1Gamer het volgende:
Qua medicatie ben ik elke 3 maanden rond 400 euro kwijt, dus mij boeit het niet of ik zorg mijd. Ik ben er toch in de eerste 3 maanden er door heen.
Dan ben je alsnog minder dan 4 tientjes per maand extra kwijt als chronisch zieke. Gok dat er maar weinig landen zijn waar het beter geregeld isquote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:21 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Behalve als je als chronische zieke werkt en vermogen hebt.
Die compensatie is naar de gemeente gegaan, die hebben ieder weer hun eigen regels.
Mondzorg is een van de eerste dingen waarop bezuinigd wordt door mensen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit.
Ik denk dat gemeenten niet eens een administratie hebben waarin ze iedere chronisch zieke bijhouden. Hou zouden ze dat moeten weten eigenlijk?
Volgens mij krijg je helemaal niets ter compensatie als je gewoon je eigen broek op houdt en niet op het absolute minimum zit.
Ik werk voor een soos, en hier kunnen mensen het zelf aanvragen als ze minima zijn. En kregen ze daarna ieder jaar automatisch doorbetaald, er was weinig controle op inkomstenverbetering bij mensen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit.
Ik denk dat gemeenten niet eens een administratie hebben waarin ze iedere chronisch zieke bijhouden. Hou zouden ze dat moeten weten eigenlijk?
Mondzorg zit al jaren niet meer in de basiszorg en dat is wat mij betreft een van de domste dingen die ze hebben kunnen doen. Een gezond gebit is zoveel meer dan alleen een gezond gebit.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Mondzorg is een van de eerste dingen waarop bezuinigd wordt door mensen.
En dat is ook gewoon duur als je weinig inkomen hebt.
Daarom ben ik wel voorstander voor tandartscontrole in de basisverzekering.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Mondzorg is een van de eerste dingen waarop bezuinigd wordt door mensen.
En dat is ook gewoon duur als je weinig inkomen hebt.
Ik denk dat je weinig mensen daarmee gaat overtuigen om toch maar te gaan. Ze zullen geen zin hebben in een gratis controle om daarna te horen dat de tandarts het nodig vindt om voor honderden tot duizenden euro's te gaan versleutelen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Daarom ben ik wel voorstander voor tandartscontrole in de basisverzekering.
En als er iets uitkomt, moeten deze mensen alsnog kosten maken.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Daarom ben ik wel voorstander voor tandartscontrole in de basisverzekering.
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:34 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]
Toch doen ze het goed. De manier van praten, de woorden die ze gebruiken, wie wat zegt.
Beeldvorming doen ze in ieder geval al goed. Nu de rest nog.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |