https://www.bnr.nl/nieuws(...)bruari-op-het-bordesquote:Vermoedelijk staat het eerste kabinet-Jetten op maandag 23 februari op het bordes met koning Willem-Alexander. Dat meldt NOS op basis van ingewijden. D66, CDA en VVD hopen op deze dag het nieuwe kabinet te kunnen beëdigen.
Zet Letschert daar maar neer, die was hoogleraar victimologie en internationaal recht aan de Tilburg University.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:26 schreef xpompompomx het volgende:
Het zou mij verbazen als er deze keer eens niet iemand van CDA of VVD huize op V&J de boel gaat verkutten.
Probleem is: je moet Yeşilgöz ergens kwijt. Ze kan geen fractievoorzitter blijven, want dan moet ze overleggen met Klaver. Ze kan eigenlijk niet naar een post waarbij voor meerderheden naar links wordt gekeken en daar overleg nodig is, dus Financiën, Sociale Zaken, Volkshuisvesting, Klimaat en Volksgezondheid vallen af. Ze moet met haar statuur als VVD partijleider natuurlijk wel een post met aanzien, dus geen Binnenlandse Zaken, IenW en ook geen Landbouw. Een vice-premier die steeds weg is is ook niet ideaal, dus ook geen Buitenlandse Zaken. Dan hou je eigenlijk alleen Onderwijs (alsjeblieft niet), Justitie, Asiel en Defensie over.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:33 schreef -XOR- het volgende:
Neem aan dat er ook een ministerspost/staatssecretariaat voor Derk Boswijk in het verschiet ligt. Lijkt me eigenlijk een betere MinDef dan Dilan "ik sprak laatst met Zelensky" Yesilgoz.
Justitie zou natuurlijk kunnen, Asiel zou zie ik haar ook nog wel doen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is: je moet Yeşilgöz ergens kwijt. Ze kan geen fractievoorzitter blijven, want dan moet ze overleggen met Klaver. Ze kan eigenlijk niet naar een post waarbij voor meerderheden naar links wordt gekeken en daar overleg nodig is, dus Financiën, Sociale Zaken, Volkshuisvesting, Klimaat en Volksgezondheid vallen af. Ze moet met haar statuur als VVD partijleider natuurlijk wel een post met aanzien, dus geen Binnenlandse Zaken, IenW en ook geen Landbouw. Een vice-premier die steeds weg is is ook niet ideaal, dus ook geen Buitenlandse Zaken. Dan hou je eigenlijk alleen Onderwijs (alsjeblieft niet), Asiel en Defensie over.
Ja, Justitie later nog toegevoegd.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Justitie zou natuurlijk kunnen, Asiel zou zie ik haar ook nog wel doen.
En asiel wil je niet want je wil je partijleider niet telkens harde debatten laten voeren met guurrechts. En J&V heeft ze al gedaan en heeft best wat afbreukrisico. Dus dan blijft defensie overquote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is: je moet Yeşilgöz ergens kwijt. Ze kan geen fractievoorzitter blijven, want dan moet ze overleggen met Klaver. Ze kan eigenlijk niet naar een post waarbij voor meerderheden naar links wordt gekeken en daar overleg nodig is, dus Financiën, Sociale Zaken, Volkshuisvesting, Klimaat en Volksgezondheid vallen af. Ze moet met haar statuur als VVD partijleider natuurlijk wel een post met aanzien, dus geen Binnenlandse Zaken, IenW en ook geen Landbouw. Een vice-premier die steeds weg is is ook niet ideaal, dus ook geen Buitenlandse Zaken. Dan hou je eigenlijk alleen Onderwijs (alsjeblieft niet), Justitie, Asiel en Defensie over.
Functie eldersquote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem is: je moet Yeşilgöz ergens kwijt. Ze kan geen fractievoorzitter blijven, want dan moet ze overleggen met Klaver. Ze kan eigenlijk niet naar een post waarbij voor meerderheden naar links wordt gekeken en daar overleg nodig is, dus Financiën, Sociale Zaken, Volkshuisvesting, Klimaat en Volksgezondheid vallen af. Ze moet met haar statuur als VVD partijleider natuurlijk wel een post met aanzien, dus geen Binnenlandse Zaken, IenW en ook geen Landbouw. Een vice-premier die steeds weg is is ook niet ideaal, dus ook geen Buitenlandse Zaken. Dan hou je eigenlijk alleen Onderwijs (alsjeblieft niet), Justitie, Asiel en Defensie over.
Heeft Rutte niet een assistent hielenlikker nodigquote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:54 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Functie elders
Liefst naar het UWV op naar een andere baan
Ik neem aan dat het partijleiderschap geleidelijk overgedragen gaat worden naar Brekelmans.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:54 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En asiel wil je niet want je wil je partijleider niet telkens harde debatten laten voeren met guurrechts. En J&V heeft ze al gedaan en heeft best wat afbreukrisico. Dus dan blijft defensie over
Dat zit er in, alleen gaan ze dat komend jaar nog niet doen en eerst kijken hoe hij het als fractievoorzitter doet.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het partijleiderschap geleidelijk overgedragen gaat worden naar Brekelmans.
Ik denk dat het Justitie of Defensie wordt. Dilan is wel iemand die over lijken gaat voor de zaak waarvoor ze is aangesteld en in die zin is ze misschien een hele voortvarend minister van Defensie.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn nu 15 ministeries, die lijken me allemaal onmisbaar. Ik kan me idd voorstellen dat er een minister van digitalisering komt en dat onderwijs ook weer een 2e minister krijgt, ipv een staatssecretaris. Dan zit je aan 17. Lastig verdelen, 6-6-5 pakt niet goed uit...quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:05 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat D66 ook Sandra Phlippen wel zal vragen. Die was niet voor niets lijstduwer.
Ik hoop eigenlijk ook dat ze dit keer een minister van IT regelen. En daar zou Marietje Schaake of Lousewies van der Laan wel passen.
Op welk departement hebben VVD’ers geen schade aangericht?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:38 schreef Netsplitter het volgende:
Ik hoop geen VVD'er op Justitie. Die idioten hebben al genoeg schade aangericht.
Inhoudelijk mee eens maar de tweede partij laat nooit financiën schieten, tegen geen enkele prijs.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:36 schreef Kowloon het volgende:
Je hebt de beschikking over Hans Vijlbrief en dan ga je waarschijnlijk voor Eelco Heinen als Minister van Financiën. Dilan, het is toch ‘woke’ om mensen niet op basis van hun capaciteiten te selecteren?
Vast wel anderen, maar justitie heeft mijn interesse.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:41 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Op welk departement hebben VVD’ers geen schade aangericht?
Minister van koninkrijksrelaties, daar is toch al continu gedonder.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:41 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Op welk departement hebben VVD’ers geen schade aangericht?
Ja, er zijn eigenlijk maar 2 kandidaten voor Financiën: Heinen blijft of Yeşilgöz wil het per sé hebben. Beide een verschrikking, wat mij betreft.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:43 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Inhoudelijk mee eens maar de tweede partij laat nooit financiën schieten, tegen geen enkele prijs.
Nieuwe, frisse politiek is toch het devies van het aanstaande kabinet?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:43 schreef Faraday01 het volgende:
Inhoudelijk mee eens maar de tweede partij laat nooit financiën schieten, tegen geen enkele prijs.
Maar partijen als de VVD en CDA vinden juist dat zij een moreel recht hebben op die positie, want zij zijn de partijen van "law-and-order".quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:38 schreef Netsplitter het volgende:
Ik hoop geen VVD'er op Justitie. Die idioten hebben al genoeg schade aangericht.
Wat vooral een verschrikking is, is het ontzettend kortzichtige financiële kader dat de VVD heilig heeft verklaard. Daar zou ik als D66 en CDA nooit in mee gaan. Het stuk over hoe investeringen anders behandeld zouden moeten worden was alvast hoopvol.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, er zijn eigenlijk maar 2 kandidaten voor Financiën: Heinen blijft of Yeşilgöz wil het per sé hebben. Beide een verschrikking, wat mij betreft.
Zeker de VVD geilt veel teveel op het slopen van onze privacy.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar partijen als de VVD en CDA vinden juist dat zij een moreel recht hebben op die positie, want zij zijn de partijen van "law-and-order".
En ondertussen gaan we ook nog zaken doen met Microsoftquote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:49 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zeker de VVD geilt veel teveel op het slopen van onze privacy.
Podt en Paulusma zouden het ook wel kunnen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:50 schreef Hanca het volgende:
Ik zat wel even te puzzelen wie D66 fractievoorzitter wordt als Jetten, Paternotte en Vijlbrief het kabinet in gaan.
Sneller of Van der Werf? Of zijn er meer kandidaten?
Dat zou goed zijn, want Sneller moet wat mij betreft gewoon woordvoerder financiën zijn. Dus die liever niet.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Podt en Paulusma zouden het ook wel kunnen.
De kans is aanwezig dat ik niet helemaal wakker ben, maar ik mis zorg?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn nu 15 ministeries, die lijken me allemaal onmisbaar. Ik kan me idd voorstellen dat er een minister van digitalisering komt en dat onderwijs ook weer een 2e minister krijgt, ipv een staatssecretaris. Dan zit je aan 17. Lastig verdelen, 6-6-5 pakt niet goed uit...
Ik doe eens een voorzetje:
Algemene Zaken: D66, Jetten
Financiën: VVD, Heinen
Buitenlandse Zaken: CDA, Bruins Slot
Defensie: VVD, Yeşilgöz
Justitie: D66, Letschert
Rechtsbescherming: VVD, Paul
Sociale Zaken: CDA, Boswijk
Onderwijs: D66, Paternotte
Primair Onderwijs: CDA, Inge van Dijk
Volkshuisvesting: D66, Phlippen
Economische Zaken: VVD, Karremans
Asiel: VVD, Van Weel
Landbouw: CDA, Mirjam Sterk
Klimaat: D66, Vijlbrief
Digitalisering: D66, Van der Laan
I&W: VVD, Van der Werf
Ontwikkelingssamenwerking: CDA, Karien van Gennip
Binnenlandse Zaken: VVD, Hermans
Edit: nav deze oproep nog rechtsbescherming toegevoegd, dan krijg je netjes 7-6-5
https://www.mensenrechten(...)or-rechtsbescherming
Man/vrouw wordt dan 7/11.
Je hebt denk ik gelijk...quote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:27 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
De kans is aanwezig dat ik niet helemaal wakker ben, maar ik mis zorg?
Ja, probleem is dat ik die mensen natuurlijk niet ken, zo diep zit ik niet in het CDA. Van D66 heb ik nog wat suggesties van jou genomen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 18:32 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zou het goed zijn voor het CDA als ze wat meer mensen van buiten de bekende politiek namen als het lijstje namen in de lijst van Hanca.
Gevoelsmatig heb ik het liefst iemand van het CDA op zorg, maar daar heb ik verder niet echt een objectieve argumentatie voor.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 19:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt denk ik gelijk...
De vraag is dan: er zijn er nu 15, ik heb primair onderwijs, digitalisering en rechtsbescherming toegevoegd. Maar ook ontwikkelingssamenwerking... doe dan maar geen rechtsbescherming, Paul is een pure bestuurder, die dan maar op Zorg?
Bruins (VVD) was niet slecht. Zelfs Schippers was geen drama op Volksgezondheid. En zelfs Agema kreeg een zorgakkoord voor elkaar. Dat ministerie heeft vooral een bestuurder nodig met een doel, lijkt het.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 19:27 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Gevoelsmatig heb ik het liefst iemand van het CDA op zorg, maar daar heb ik verder niet echt een objectieve argumentatie voor.
Mijn telefoon corrigeerde heinen naar Heineken en dat vind ik best passend, dus bij deze:quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:19 schreef Hanca het volgende:
Yeşilgöz wordt genoemd op defensie
Heinen op financiën![]()
Bruins Slot op Buitenlandse Zaken
Karremans, Vijlbrief en Paternotte zouden ook het kabinet in gaan, Brekelmans zou dan weer fractievoorzitter worden. Bontenbal blijft in de Kamer.
Ook informateur Letschert wordt trouwens genoemd.
We hebben al een Frank Rijkaart als minister.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 19:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mijn telefoon corrigeerde heinen naar Heineken en dat vind ik best passend, dus bij deze:
Heineken op financiën
En een aankomend premier uit de lhbti gemeenschap. The horror.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 19:59 schreef capricia het volgende:
[..]
We hebben al een Frank Rijkaard als minister.
Het had ook een Turks-Koerdische vluchtelinge dame kunnen zijn.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 19:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En een aankomend premier uit de lhbti gemeenschap. The horror.
En ze is nog rechtsch ookquote:Op vrijdag 23 januari 2026 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Het had ook een Turks-Koerdische vluchtelinge dame kunnen zijn.
Mind blowing!quote:
Eens, die was een goeie.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 19:05 schreef Hexagon het volgende:
Wel jammer dat Gunay Uslu voor de politiek verloren is geraakt. Die had ik graag terug gezien.
Dan zou Bontenbal als enige lijsttrekker in de Kamer blijven?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:37 schreef Jojoke het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)e-lijstjes~a8c8ed17/
Wat namen die in dit artikel worden genoemd:
CDA
Derk Boswijk - Veiligheid, Defensie of Buitenlandse Zaken
Mark Buck - Onderwijs
Stijn Steenbakkers, Mirjam Sterk, Jo-Annes de Bat - 'beelddragers van het nieuwe CDA'
Leonard Geluk, Pieter Heerma - oudgedienden
Sybrand Buma - wil niet
Hubert Bruls, Hanke Bruins Slot, Karien van Gennip en Cecile Heemels - de namen zingen rond, maar ze zijn niet allen in beeld
D66
Jetten - natuurlijk
Joost Sneller, Hans Vijlbrief, Jan Paternotte en Nathalie van Berkel - één van hen wordt misschien fractievoorzitter
Rianne Letschert - minister, maar de vorige keer wilde ze niet
Annelien Bredenoord
VVD
Dilan Yesilgöz - post onbekend
Thierry Aartsen, Ruben Brekelmans, Eelco Heinen, Sophie Hermans, Vincent Karremans - willen in kabinet blijven, maar één van hen wordt misschien fractievoorzitter
Eric van der Burg - wil ook graag in kabinet
Bente Becker
Dat zal in geval van Sophie Hermans dan knap ingewikkeld, zo niet onmogelijk worden.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 12:50 schreef KareldeStoute het volgende:
Thierry Aartsen, Ruben Brekelmans, Eelco Heinen, Sophie Hermans, Vincent Karremans - willen in kabinet blijven, maar één van hen wordt misschien fractievoorzitter
https://www.bnr.nl/nieuws(...)sters-bijeen-puzzeltquote:Voor kabinet-Jetten staat het aantal ministeries naar verluidt nog niet vast. Zo wordt gesproken over nieuwe posten, zoals Digitale Zaken. Ook een staatssecretaris Weerbaarheid circuleert, mogelijk onder Justitie of Defensie. Sommige keuzes zijn vooraf in beton gegoten: Algemene Zaken gaat naar D66 nu Jetten premier wordt, Financiën ligt traditiegetrouw bij de tweede partij, de VVD. Het CDA mag daarna kiezen. Betrokkenen schetsen dat de kans groot is dat het naar Defensie gaat. Binnen het CDA zijn daar inmiddels ook meerdere mensen gepolst. Een bekende naam is Kamerlid Derk Boswijk. Mirjam Sterk zou kunnen terugkeren op Landbouw, mits die portefeuille naar het CDA gaat.
Zou zeker goed zijn, eigenlijk zouden ze dit zelf ook wel in moeten zien maarja.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 15:05 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat D66 ook Sandra Phlippen wel zal vragen. Die was niet voor niets lijstduwer.
Ik hoop eigenlijk ook dat ze dit keer een minister van IT regelen. En daar zou Marietje Schaake of Lousewies van der Laan wel passen.
Lijkt me prima. Er moet daar niet alleen een goed iemand komen, maar ook iemand die een beetje geliefd is in de Kamer. Vijlbrief is beide.quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:56 schreef Hexagon het volgende:
De naam van Vijlbrief gaat rond voor VRO lees ik.
En vooral iemand die ook met andere overheden overweg kanquote:Op donderdag 29 januari 2026 23:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lijkt me prima. Er moet daar niet alleen een goed iemand komen, maar ook iemand die een beetje geliefd is in de Kamer. Vijlbrief is beide.
Hermans komt nog wel wat empathisch en menselijk over. Becker is lekker simpel recht(s) toe, recht aan. Past dus wel beter bij de huidige VVD.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:11 schreef Mrmime het volgende:
Ben benieuwd wat de VVD met Sophie Hermans gaat doen. Die lijkt altijd een soort van in paniek te zijn.
Bente Becker oogt veel sterker.
Dilan gaat denk ik naar Defensie.
Ben benieuwd wat daarvan terecht komt en hoe dit gaat blijken. Ik lees: ervaren bestuurders en toch nieuw, dat zullen wethouders worden?quote:‘We zullen mensen nodig hebben zonder groot ego en die in staat zijn om te luisteren naar anderen. En mensen die weten wat het is om te besturen.’ De CDA-leider bevestigt dat hij in zijn zoektocht vooral zal kijken naar ‘een nieuwe generatie CDA’ers’.
Dat wordt gewoon weer Yeşilgöz, vrij algemeen bekend dat ze dat ministerie mist.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:14 schreef SebbeSwensje het volgende:
Veiligheid en justitie weer naar de VVD![]()
kom er maar in volgende incompetente droeftoeter.
Ik mis het autorijden, maar de samenleving wordt ook tegen mij in bescherming genomen.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat wordt gewoon weer Yeşilgöz, vrij algemeen bekend dat ze dat ministerie mist.
Yeşilgöz kan op een ministerie wel minder kwaad dan als fractievoorzitter. Ze is er nu eenmaal, dus je moet er iets mee.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:16 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik mis het autorijden, maar de samenleving wordt ook tegen mij in bescherming genomen.
Hermans was prima op klimaat, ik vind haar veel beter als minister dan als kamerlid.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:12 schreef Mrmime het volgende:
Hermans op VWS. Ik houd mijn hart vast. Van Weel op justitie zie ik wel zitten.
Dat is dan in elk geval iets positiefs dat dit kabinet al heeft bereikt. De rest van Nederland is zich rot geschrokken van minister Wiersma.quote:
Mwoah vrij matig eerlijk gezegd, maar grappig genoeg werd het een stuk beter vanaf dat het kabinet demissionair (en dus meer apolitiek) werd.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hermans was prima op klimaat, ik vind haar veel beter als minister dan als kamerlid.
Op VWS is een technocratisch bestuurder prima (zelfs Agema was niet echt heel slecht), de minister op langdurige zorg gaat het over de bezuinigingen hebben en die krijgt het veel zwaarder.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:33 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Mwoah vrij matig eerlijk gezegd, maar grappig genoeg werd het een stuk beter vanaf dat het kabinet demissionair (en dus meer apolitiek) werd.
Mijn gevoel is dat ze als politica wat minder is dan als technocratisch bestuurder (of nouja, ik vermoed gewoon luisteren naar wat de DG/SG zeggen). Dus ze zou het wel eens lastig kunnen gaan krijgen de komende periode.
Is Van Weel nou zo erg?quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:50 schreef Netsplitter het volgende:
Godverdomme. Weer een vvd'er als minister van "justitie en veiligheid".
De afgelopen keren was de vvd op die post alles behalve gunstig voor onze privacy. Ik vrees dat dat nu niet in eens anders gaat zijn gezien de agenda van hun.quote:
En extra pluspunt, MinDef zijn is vaak een politiek doodlopende weg.quote:Op donderdag 5 februari 2026 13:59 schreef Hanca het volgende:
Volgens de NOS:
https://nos.nl/liveblog/2(...)eel-terug-in-kabinet
Yeşilgöz naar defensie (daar kan ze weinig kwaad),
Zoals Brekelmans?quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:58 schreef Radegast het volgende:
[..]
En extra pluspunt, MinDef zijn is vaak een politiek doodlopende weg.
Momenteel eerder een opstap naar het buitenland.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:58 schreef Radegast het volgende:
[..]
En extra pluspunt, MinDef zijn is vaak een politiek doodlopende weg.
Voor welke post? Of zal Rutte haar straks een baantje aanbieden?quote:Op donderdag 5 februari 2026 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Momenteel eerder een opstap naar het buitenland.
Doodlopende weg in Den Haag bedoel ik.quote:Op donderdag 5 februari 2026 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Momenteel eerder een opstap naar het buitenland.
Ze zal wel veel ervaring hebben op defensie.quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:54 schreef onlogisch het volgende:
Mevrouw Yesilgöz Defensie en een vvd'er op Veiligheid & Justitie
Toedeling en bemensing van die posten is nu eenmaal primair een politiek spelletje.quote:Op donderdag 5 februari 2026 16:39 schreef AnneX het volgende:
Kan iemand uitleggen waarom (ingewerkte) poppetjes wisselen van ministerie? zoals een Hermans.
En Brekelmans naar de kamer (terug)?
Allemaal voor Quote “ ….de hárdwerkende mensen in dít land…”quote:Op donderdag 5 februari 2026 18:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Toedeling en bemensing van die posten is nu eenmaal primair een politiek spelletje.
Uiteraard.quote:Op donderdag 5 februari 2026 19:12 schreef AnneX het volgende:
[..]
Allemaal voor Quote “ ….de hárdwerkende mensen in dít land…”
Gezien een minister veel invloed kan hebben is het niet zo raar dat partijen daarin voorkeuren hebben.quote:Op donderdag 5 februari 2026 19:12 schreef AnneX het volgende:
[..]
Allemaal voor Quote “ ….de hárdwerkende mensen in dít land…”
Echt....quote:Op donderdag 5 februari 2026 14:12 schreef Mrmime het volgende:
Hermans op VWS. Ik houd mijn hart vast.
Ja ze zal inhoudelijk echt wel veel kennis hebben maar ik vind het gewoon geen goede politica. Ik krijg altijd de zenuwen van haar, net een bang konijntje zoals ze uit haar ogen kijkt.quote:Op donderdag 5 februari 2026 20:25 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Echt....
Deze jankbal kan de functie niet eens aan...janken na een opmerking van Wilders...
Straks moet ze nog een tas vasthouden...
Dat verschrikkelijk mens zit daar alleen maar door haar vader..quote:Op donderdag 5 februari 2026 21:05 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Ja ze zal inhoudelijk echt wel veel kennis hebben maar ik vind het gewoon geen goede politica. Ik krijg altijd de zenuwen van haar, net een bang konijntje zoals ze uit haar ogen kijkt.
quote:Op zaterdag 7 februari 2026 10:33 schreef Hexagon het volgende:
Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur: Annemarijke Podt
Was ook een mooie optiequote:Op zaterdag 7 februari 2026 10:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tjeerd de Groot terughalen is natuurlijk een minder goed idee.
Ik denk ook niet dat je een D66'er gaat vinden die dat zou willen doen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:03 schreef -XOR- het volgende:
Die gaat echt niet in Brussel zitten bedelen om uitstel en traineren.
Bij het CDA is het geloof ik zelfs een officiële regel dat een lijsttrekker premier wordt en anders in de kamer blijft.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Geen Bontebal op EZK, wat een klap
Wel een naam die je ook niet meer vergeet.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Toch knap hoe D66 steeds weer met kan mensen komen waar ik nog nooit van gehoord heb.
Sowieso wel een goede keuze om iemand van buiten den Haag voor die post te nemen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Wel een naam die je ook niet meer vergeet.
Bij VVD ook dacht ik?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij het CDA is het geloof ik zelfs een officiële regel dat een lijsttrekker premier wordt en anders in de kamer blijft.
Nee, zeker niet.quote:
Op Linkedin zegt ze zelf van niet.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:38 schreef Regilio_ het volgende:
Minister van Landbouw wordt vermoedelijk Sjoukje Heimovaara.
Dan wordt ze het dus!quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Op Linkedin zegt ze zelf van niet.
Alle leden op de lijst van het CDA kregen ook bericht dat ze kandidaat waren als kamerlid, niet als kandidaat bewindspersoon. Elke lijsttrekker zou natuurlijk ook gewoon geschikt moeten zijn voor de Kamer, het zou logischer zijn als ze niet geschikt zijn voor het ministerschap.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:59 schreef Hexagon het volgende:
Ook wel een rigide regel van het CDA. Niet iedere potentiele partijleider is per se geschikt voor die plek.
Gezien de aard van het kabinet is het niet onlogisch dat de politiek leider in de kamer blijft....quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij het CDA is het geloof ik zelfs een officiële regel dat een lijsttrekker premier wordt en anders in de kamer blijft.
Gezien haar CV een uitstekende keuze.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 11:38 schreef Regilio_ het volgende:
Minister van Landbouw wordt vermoedelijk Sjoukje Heimovaara.
Het hangt ook een beeje af van wat men wilquote:Op maandag 9 februari 2026 10:48 schreef AnneX het volgende:
Écht hè….dat begrijp ik niet.
Er is iemand ‘ingewerkt’ en bekend met het heikele onderwerp migratie en asiel.
En die wordt dan benoemd als staatssecretaris van infrastructuur en Waterstaat.
Quote:…” Topambtenaar Annet Bertram staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Het CDA wil Annet Bertram voordragen als staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Bertram is op dit moment secretaris-generaal Asiel en Migratie en directeur-generaal Migratie.
De topambtenaar bekleedde nog niet eerder een kabinetspost, net als de al eerder bekendgemaakte CDA-namen. Wel heeft de 66-jarige Bertram een lange loopbaan in het openbaar bestuur achter de rug, onder meer als gemeentesecretaris in Den Haag.…”
bron: https://nos.nl/liveblog/2(...)en-w#UPDATE-92154912
Ok.quote:Op maandag 9 februari 2026 11:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het hangt ook een beeje af van wat men wil
Als je dingen wilt veranderen op een departement moet je zeker niet iemand benoemen die er al zit en er vooral belang bij heeft dat alles zo blijft als het is.
Misschien dat asiel en migratie ook niet de hoogste prioriteit meer krijgt in dit nieuwe kabinet?quote:Op maandag 9 februari 2026 10:48 schreef AnneX het volgende:
Quote:…” Topambtenaar Annet Bertram staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Het CDA wil Annet Bertram voordragen als staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Bertram is op dit moment secretaris-generaal Asiel en Migratie en directeur-generaal Migratie.
De topambtenaar bekleedde nog niet eerder een kabinetspost, net als de al eerder bekendgemaakte CDA-namen. Wel heeft de 66-jarige Bertram een lange loopbaan in het openbaar bestuur achter de rug, onder meer als gemeentesecretaris in Den Haag.…”
Volgens mij is het usance om niet iemand als minister aan te stellen op een ministerie waar deze net topambtenaar is geweest om een beetje distantie te hebben, en zeker in dit geval (na Faber) lijkt me dat wel handig. Het is sowieso richtlijn dat topambtenaren niet langer dan 5 jaar op hetzelfde ministerie werkzaam zijn.quote:Op maandag 9 februari 2026 10:48 schreef AnneX het volgende:
Biji Sjoerd Sjoerdsma krijg ik het idee dat dit alleen is omdat het in 2022 niet kon vanwege de drankroddelquote:Op maandag 9 februari 2026 11:05 schreef Hexagon het volgende:
D66 heeft er weer een paar
https://www.rtl.nl/nieuws(...)olt-volkshuisvesting
Een comeback van Sjoerd Sjoerdsma en Stientje van Veldhoven. En ook Nathalie van Berkel en Willemijn Aerdts (nu 1e kamer) worden minister.
Waarschijnlijk niet de eerste keuze van D66. Ik begrijp wel waarom de rest er geen trek in had.quote:
Nou komt boven drijven dat ze haar cv flink opgeleukt heeft en alleen een havo papiertje heeft geen enkele hbo of uni afgemaakt heeft.quote:Op maandag 9 februari 2026 14:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
faalhaas van Berkel staatssecretaris van financiën
1 uitvoeringsorganisatie ten gronde richten was nog niet genoeg...
Ik mag echt hopen dat ze er nog doorheen valt, want staatssecretaris van Financiën is by far het belangrijkste en grootste staatssecretarisschap met de hele verantwoordelijkheid voor de belastingdienst.quote:Op maandag 16 februari 2026 06:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou komt boven drijven dat ze haar cv flink opgeleukt heeft en alleen een havo papiertje heeft geen enkele hbo of uni afgemaakt heeft.
Beoogd staatssecretaris Van Berkel corrigeert cv na onjuiste informatie over studie
Op tinanciën willen zitten en gelogen over je cv dat is geen goede combinatie zou ik zeggen. Laat deze leugenaar maar vallen.
Hoe is ze in eerste instantie al in zo'n positie bij het UWV terecht gekomen?quote:Op maandag 16 februari 2026 10:44 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik mag echt hopen dat ze er nog doorheen valt, want staatssecretaris van Financiën is by far het belangrijkste en grootste staatssecretarisschap met de hele verantwoordelijkheid voor de belastingdienst.
Het ging ook juist goed de laatste jaren met capabele mensen en zelfs een aantal vaktechnisch onderlegde staatssecretarissen wat echt een pré daar is.
Je moet dit ook gewoon niet willen.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:17 schreef Netsplitter het volgende:
Ik ben het wel eens met JA21. Dat ze nu al "onbetrouwbaar" is. Terwijl de functie iemand nodig heett die een onberispelijke staat van dienst heeft. En legio ervaring.
Dat is naar mijn ervaring anders wel een goede definitie van de doorsnee politicus.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Je moet dit ook gewoon niet willen.
Het zet het hek open voor van alles en iedereen die de boel bij elkaar liegt.
En zelfs daarin blinkt ze niet uit. Gezien ze betrapt is.quote:Op maandag 16 februari 2026 12:34 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat is naar mijn ervaring anders wel een goede definitie van de doorsnee politicus.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |