Het was volgens mij niet in het bovengrondse deel, maar in een club eronder.quote:Op donderdag 1 januari 2026 09:51 schreef asco het volgende:
Vreemd verhaal wel.
Ook weinig beeldmateriaal te vinden en al helemaal niet van de explosie zelf.
quote:Op donderdag 1 januari 2026 09:27 schreef kwiwi het volgende:
Vuurwerk in een kelder afsteken, daar gaan nog koppen rollen denk ik
Jullie weten dat er ook 'binnenvuurwerk' is he?quote:Op donderdag 1 januari 2026 09:24 schreef MichaelScott het volgende:
Je bent een Zwitsers rund als je met vuurwerk stunt.
Mensen die binnen vuurwerk afsteken.
Je gaat dat toch niet doen in een kelder met veel hout en (van wat ik begreep) maar 1 vluchtweg?quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:11 schreef Dven het volgende:
[..]
[..]
Jullie weten dat er ook 'binnenvuurwerk' is he?
Naar het blijkt duidelijk welquote:Op donderdag 1 januari 2026 10:13 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je gaat dat toch niet doen in een kelder met met veel hout en (van wat ik begreep) maar 1 vluchtweg?
Tsja, in dit soort situaties blijkt achteraf vaak dat er een heleboel dingen zijn gebeurd en gedaan die oerstom zijn.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:13 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je gaat dat toch niet doen in een kelder met veel hout en (van wat ik begreep) maar 1 vluchtweg?
Kan ook een gaslek zijn oid.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:31 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)rland.html&slug_rd=1
Ooggetuige meldt tientallen gewonden
Naar verluidt deed de explosie zich voor rond 1.30 uur en was het etablissement op dat moment stampvol. Een ooggetuige, die zich tijdens de nieuwjaarsviering in het gebouw bevond, meldde dat tientallen mensen gewond zijn geraakt, onder wie ook zwaargewonden.
Om 01.30 uur was de explosie. Ik vind het ook een vreemd verhaal. Omdat je zou verwachten dat het meeste vuurwerk dan al weg zou zijn.
Wat vind je vreemd dan?quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:31 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)rland.html&slug_rd=1
Ooggetuige meldt tientallen gewonden
Naar verluidt deed de explosie zich voor rond 1.30 uur en was het etablissement op dat moment stampvol. Een ooggetuige, die zich tijdens de nieuwjaarsviering in het gebouw bevond, meldde dat tientallen mensen gewond zijn geraakt, onder wie ook zwaargewonden.
Om 01.30 uur was de explosie. Ik vind het ook een vreemd verhaal.
Dat is echt raar he? Ik woon in een appartementencomplex en wij mogen hier in de hele brede gang nog geen mini-kerstboompje zetten vanwege de veiligheid.quote:
Ik was ervan uitgegaan dat het vuurwerk was en ik dacht "dat is tegen die tijd dan toch al wel op."quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat vind je vreemd dan?
Misschien is erna een brand ontstaan, en hebben mensen elkaar vertrapt en doodgedrukt in de paniek erna.
Verder kun je ook nog doodgaan door het inademen van rook, je longen kunnen dat niet aan.
Handige opslaglocatie ookquote:Op donderdag 1 januari 2026 10:37 schreef Kim-Holland het volgende:
Volgens Zwitserse media ontstond de explosie mogelijk tijdens een concert en werd ze veroorzaakt door vuurwerk dat opgeslagen lag in de kelder van het gebouw.
Kan ook een gaslek zijn maar dat lijkt me wel erg toevallig, net op 1 januari.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:37 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik was ervan uitgegaan dat het vuurwerk was en ik dacht "dat is tegen die tijd dan toch al wel op."
Maar misschien is dat helemaal niet zo.
Nou ja, de bar was ook in de kelder dus wellicht lag/stond het gewoon klaar voor het einde van het concert.quote:
Het lijkt me niet dat het dan zo geformuleerd zou zijn, "opgeslagen in de kelder van het gebouw".quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:40 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja, de bar was ook in de kelder dus wellicht lag/stond het gewoon klaar voor het einde van het concert.
Keertje geweest in Crans-Montana, en dat is zeker wel een chique dorp, ook voor Zwitserse begrippen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Nu.nl omschrijft de bar als ‘volks’, in een verder chique ski-oord. Kwamen veel toeristen ook uit het buitenland, die onder de doden zijn.
Zo heel volks ziet ie er niet uit, maar goed het is Zwitserland. Daar is alles misschien wat chiquer.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Nu.nl omschrijft de bar als ‘volks’, in een verder chique ski-oord. Kwamen veel toeristen ook uit het buitenland, die onder de doden zijn.
Daar kom je nooit uit als iedereen in paniek is. Ik vermoed dat dit dan de uitgang zou moeten zijn.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:55 schreef RamboDirk het volgende:
https://www.instagram.com/p/DS9gkyfDfh7
Dit soort rook in een kelderachtige setting.... zie de nooduitgang maar eens te vinden als die er al zijn.
Wat ik begreep is dat voor vuurwerk binnen in Zwiterse Horeca zeer strenge regels gelden, dat het meestal niet toegestaan word, en er sowieso een deskundige aanwezig moet zijn. Het lijkt me ook stug dat ze een vergunning afgeven voor zoiets in wat nota bene een ondergronds deel is.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:55 schreef RamboDirk het volgende:
Dit soort rook in een kelderachtige setting.... zie de nooduitgang maar eens te vinden als die er al zijn.
Het probleem bij dit soort branden is vaak ook nog eens, dat zelfs als je voldoende nooduitgangen hebt, die bij heftige rook niet zichtbaar is. Ik snap sowieso niet waarom dit gedaan word bij concerten, het voegt echt weinig toe, het is altijd van dat lullige vuurwerk.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar kom je nooit uit als iedereen in paniek is.
In dit soort situaties zijn mensen vaak al overleden door rookinhalatie voordat ze de nooduitgang hebben weten te vinden.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:55 schreef RamboDirk het volgende:
HLN.bequote:De Zwitserse autoriteiten zeggen dat het incident wordt beschouwd als een brand en niet als een aanslag. Eerdere berichten in het Zwitserse medium 'Blick' suggereren dat de brand mogelijk werd veroorzaakt door pyrotechniek tijdens een concert.
Maar ik denk niet dat dit een nooduitgang is, dat zou echt never nooit goedgekeurt worden, ik vermoed dat er echt nog wel andere nood uitgangen waren, en dat dit eerder een reguliere ingang is.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar kom je nooit uit als iedereen in paniek is. Ik vermoed dat dit dan de uitgang zou moeten zijn.
[ afbeelding ]
Wat een hel moet dat geweest zijn daar binnen...quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar kom je nooit uit als iedereen in paniek is. Ik vermoed dat dit dan de uitgang zou moeten zijn.
[ afbeelding ]
Nu.nlquote:Italië meldt veertig doden, op basis van Zwitserse politie
Hoewel de Zwitserse politie zojuist geen concrete dodenaantallen wilde noemen, meldt het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken nu in een verklaring dat het om veertig doden gaat. Ze noemen daarbij de Zwitserse politie als bron, meldt Reuters.
Volgens het ministerie was er geen sprake van brandstichting. De identiteit van de meeste slachtoffers kon zo snel niet vastgesteld worden vanwege "de ernst van hun verbrandingen".
Dit ziet er geil uit. Top cluppie lijkt me.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee, dat vroeg ik me ook al af, wij mogen hier nog geen mini-kerstboompje in de hal zetten. Want brandweer boos. Wat wel goed is, natuurlijk.quote:Op donderdag 1 januari 2026 11:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar ik denk niet dat dit een nooduitgang is, dat zou echt never nooit goedgekeurt worden, ik vermoed dat er echt nog wel andere nood uitgangen waren, en dat dit eerder een reguliere ingang is.
Waarom bemoeit Italie zich hiermee?quote:
Omdat er ook gewonden naar ziekenhuizen in Italië zijn ondergebracht.quote:Op donderdag 1 januari 2026 11:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waarom bemoeit Italie zich hiermee?
Italiaanse ministerie doet gewoon een mededeling aan haar bevolking.quote:Op donderdag 1 januari 2026 11:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waarom bemoeit Italie zich hiermee?
Je weet dat vuur/explosieven in een afgesloten ruimte niet zo slim is he?quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:11 schreef Dven het volgende:
[..]
[..]
Jullie weten dat er ook 'binnenvuurwerk' is he?
johquote:Op donderdag 1 januari 2026 12:48 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
"Binnen"vuurwerk blijft vuurwerk
Doet erg denken aan het Hemeltje in Volendam.quote:Op donderdag 1 januari 2026 12:58 schreef Kim-Holland het volgende:
- A woman who witnessed the blaze start said fire broke out when a waiter, dancing on a colleague's shoulders, held a sparkler too close to the ceiling.
- A survivor of the blaze told French news channel BFM: 'During the evening, a waiter climbed onto another waiter's shoulders.
'He was holding a birthday candle, which was very close to the ceiling, and [the ceiling] caught fire in a couple of minutes.'
Daily Mail
HLN.be.quote:Dat geschreeuw van de pijn ging door merg en been”: Belg (49) getuigt over chaos en slachtoffers na drama in Crans-Montana
Edmond (49) uit Gent verblijft met zijn gezin over de bar waar het drama zich heeft afgespeeld. Hij zag hoe het er allemaal aan toe ging. “Le Constellation is een bar waar vooral jonge mensen, 17-, 18-, 19-jarigen uit de streek, maar ook toeristen, naartoe gaan om te feesten op oudjaar. Iedereen zat daar te feesten. Maar rond 1.30 uur brak er ongeziene chaos uit. Het was afschuwelijk wat ik gezien heb. Straten lagen vol gewonden en lijken. Mensen die volledig verbrand waren in hun gezicht, mensen zonder handen, vooral jonge meisjes van 16 jaar met hun vriendinnen errond.
Vlaming blikt terug op helse nacht in Crans-Montana
"Ik heb mensen zien geopereerd worden voor mijn ogen. Maar vooral dat geschreeuw van de pijn van die jonge mensen ging door merg en been. Langs alle kanten hoorden we geschreeuw. Zoiets wil je niet zien. Werkelijk afschuwelijk. Ze hebben dan een bankkantoor als veldhospitaal opengedaan voor de gewonden, want je moet weten dat het min 10 graden was. De mensen waren feestelijk en dus vrij licht gekleed en hadden het heel koud.
"Mijn kinderen van 10 en 13 jaar hebben het ook gezien, die zijn getraumatiseerd", gaat Edmond verder. Ik hoop dat ze de beelden uit hun hoofd krijgen. In den tijd dat ik jong was, ben ik ook naar die bar uitgeweest, die heeft maar één in- en uitgang. Je kan dat eigenlijk niet begrijpen voor een land als Zwitserland, een land dat bekendstaat om zijn veiligheid.”
De hulpdiensten waren snel ter plaatse, zegt Edmond, maar evident is dat niet in een skigebied. “Je zit hier op een berg op 1.000 meter hoogte. De klinieken liggen in de vallei, dus die ziekenwagens moeten eerst dertig minuten naar boven rijden en dan weer dertig minuten terug naar beneden. De hulpverleners moesten ter plaatse echt een harde selectie maken: wie is er het ergst aan toe en mag als eerste mee. Ook dat wil je niet zien. Daarom werden er ook tientallen helikopters ingezet.”
quote:Op donderdag 1 januari 2026 12:48 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Je weet dat vuur/explosieven in een afgesloten ruimte niet zo slim is he?
"Binnen"vuurwerk blijft vuurwerk
Zoveelste keer dat er doden vallen omdat een of ander derderangs kutbandje pyro wil bij hun optreden
Er wordt wel vaker iets verkeerd geformuleerd, zeker als er nog veel onduidelijk is. De pers moet ook maar iets opschrijven hè en het doen met de informatie die ze daar krijgen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:42 schreef Zorro het volgende:
[..]
Het lijkt me niet dat het dan zo geformuleerd zou zijn, "opgeslagen in de kelder van het gebouw".
Net als in Volendam als ratten in de val.quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:52 schreef kwiwi het volgende:
Zag net op een filmpje dat het inderdaad het plafond is dat vlam vatte.
Ook niet op een zolder…quote:Op donderdag 1 januari 2026 14:44 schreef littlemindy het volgende:
Ga nooit in een kelderbar staan met maar één uitgang. En zeker niet met Oudjaar.
https://x.com/SuisseAlert/status/2006698065361776922quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:52 schreef kwiwi het volgende:
Zag net op een filmpje dat het inderdaad het plafond is dat vlam vatte.
Begint allemaal relatief klein en binnen no-time is het klaar....quote:Op donderdag 1 januari 2026 15:18 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
https://x.com/SuisseAlert/status/2006698065361776922
Hier te zien. Vuur zal daarna heel snel zijn gaan verspreiden..
Wat een verschrikkelijk drama, al die jonge mensen. Hemeltje all over again, met nog drie keer zoveel slachtoffers.
https://nos.nl/artikel/25(...)-van-25-jaar-geleden
Ja, flashover en het is gedaan.quote:Op donderdag 1 januari 2026 15:36 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Begint allemaal relatief klein en binnen no-time is het klaar....
Ja, dat hebben we hier in NL 25 jaar geleden al geleerd.quote:Op donderdag 1 januari 2026 09:24 schreef MichaelScott het volgende:
Je bent een Zwitsers rund als je met vuurwerk stunt.
Mensen die binnen vuurwerk afsteken.
Hoe dat kind met die helm er ook mee rondloopt. Die zal wel als eerst buitengestaan hebben…quote:Op donderdag 1 januari 2026 16:44 schreef Momo het volgende:
Op die Dailymail beelden ook beelden van sterretjes binnen of van die mini fonteinen die ze ook wel eens op een taart zetten als iemand jarig is....
In Crans Montana?quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:23 schreef Joppiez het volgende:
Had wintersport plannen voor Zwitserland maar kwam wat tussen, komt wel dichtbij zo
In elk restaurant gebeurt datquote:Op donderdag 1 januari 2026 16:44 schreef Momo het volgende:
Op die Dailymail beelden ook beelden van sterretjes binnen of van die mini fonteinen die ze ook wel eens op een taart zetten als iemand jarig is....
Gaat ook een miljoen keer goed totdat het fout gaat, nu gewoon pech gehad.quote:Op donderdag 1 januari 2026 16:44 schreef Momo het volgende:
Nee, maar wie weet waar het lot mij gebracht zou hebben!quote:
Ja zo begrijp je helaas ook wel waarom er 40 doden zijn. Pff wat vreselijk om te zien en horen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
Schokkend filmpje, mensen proberen te vluchten voor het vuur maar de uitgang is geblokkeerd
Ook tegenwoordig: lekker filmen hoe mensen levend verbranden en verder geen poot uitsteken. Proberen om bijvoorbeeld de ramen nog te breken ho maar![]()
[ x ]
Waar had die moeten beginnen? Met die berg mensen die daar vertrapt bij de ingang liggen? Of toch bij de mensen binnen? Of had die eerst meer mensen moeten mobiliseren om te helpen trekken?quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
Schokkend filmpje, mensen proberen te vluchten voor het vuur maar de uitgang is geblokkeerd
Ook tegenwoordig: lekker filmen hoe mensen levend verbranden en verder geen poot uitsteken. Proberen om bijvoorbeeld de ramen nog te breken ho maar![]()
[ x ]
Meine gute...quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Door de flashover denk ik, lees nergens op Zwitserse sites dat het de oorzaak geweest zou zijn.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:53 schreef ootjekatootje het volgende:
Ze hebben het nu over een explosie binnen…
Wat te denken van niet filmen en proberen dat raam in te slaan zodat mensen ook daar naar buiten kunnen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waar had die moeten beginnen? Met die berg mensen die daar vertrapt bij de ingang liggen? Of toch bij de mensen binnen? Of had die eerst meer mensen moeten mobiliseren om te helpen trekken?
Deze gozer belandt van een gezellige avond ineens in de hel, wat ga jij hem kwalijk nemen? Op het moment van filmen zal hij zich niet eens beseft hebben wat die nu eigelijk aan het filmen was.
40 mensen overleden (dat was al bekend) en +/- 115 mensen gewond.quote:Bij de brand in een Zwitserse bar zijn ongeveer veertig doden gevallen, meldt de lokale politie op een persconferentie. Daarnaast raakten ongeveer 115 mensen gewond, van wie een aantal zware verwondingen opliepen.
https://www.nu.nl/buitenl(...)e-zwitserse-bar.htmlquote:Op donderdag 1 januari 2026 17:55 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Door de flashover denk ik, lees nergens op Zwitserse sites dat het de oorzaak geweest zou zijn.
Er zijn ondertussen al genoeg onderzoeken dat niet ieder mens even heldhaftig reageert in geval van nood? Of überhaupt weet wat te doen bij ongelukken?quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:56 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Wat te denken van niet filmen en proberen dat raam in te slaan zodat mensen ook daar naar buiten kunnen.
Maar blijkbaar vind jij het oke dat je dan maar gewoon lekker gaat filmen en zelfs nog gaat roepen om aan de kant te gaan omdat iemand in beeld loopt
Ja, dus eerst brand en daarna explosie. Wat op zich niet vreemd is.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/buitenl(...)e-zwitserse-bar.html
.......quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Ik denk dat dit die reguliere ingang is die hier al eerder gepost was, ik denk als je daar met 5 tegelijk probeert uit te rennen dat de hele shit vast komt te zitten. ik vind het echt te idioot voor worden dat Horecauitbuiters nog stees vuurwerk achtige shit gaan afsteken binnen in zaken, echt hoe bedenk je het, dat het wel gezellig is om dat te doen?quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Plus maar 1 nauwe uitgang en een extreem brandbaar plafond. Misdadig.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat dit die reguliere ingang is die hier al eerder gepost was, ik denk als je daar met 5 tegelijk probeert uit te rennen dat de hele shit vast komt te zitten. ik vind het echt te idioot voor worden dat Horecauitbuiters nog stees vuurwerk achtige shit gaan afteken binnen in zaken, echt hoe bedenk je het, dat het wel gezellig is om dat te doen?
Nou ja dat hele filmen van alles tegenwoordig, en zeker noodsituaties, vind ik zelf ook wel een ergernis.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waar had die moeten beginnen? Met die berg mensen die daar vertrapt bij de ingang liggen? Of toch bij de mensen binnen? Of had die eerst meer mensen moeten mobiliseren om te helpen trekken?
Deze gozer belandt van een gezellige avond ineens in de hel, wat ga jij hem kwalijk nemen? Op het moment van filmen zal hij zich niet eens beseft hebben wat die nu eigelijk aan het filmen was.
(hoe krijg jij twitter wel goed gelinkt?)quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Plus maar een uitgang, en een veel te laag en brandbaar plafond. Het zal wel goed geïsoleerd zijn geweest tegen geluidsoverlast maar die eigenaar en zijn personeel gaan nat hier.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat dit die reguliere ingang is die hier al eerder gepost was, ik denk als je daar met 5 tegelijk probeert uit te rennen dat de hele shit vast komt te zitten. ik vind het echt te idioot voor worden dat Horecauitbuiters nog stees vuurwerk achtige shit gaan afsteken binnen in zaken, echt hoe bedenk je het, dat het wel gezellig is om dat te doen?
Waarvan vele zwaargewond. Wat een tragedie.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:56 schreef Ama het volgende:
[..]
40 mensen overleden (dat was al bekend) en +/- 115 mensen gewond.
Ik hoop dat er een team ervaringsdeskundigen uit Volendam daarheen gaat.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:56 schreef Ama het volgende:
[..]
40 mensen overleden (dat was al bekend) en +/- 115 mensen gewond.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 1 januari 2026 18:05 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja, dus eerst brand en daarna explosie. Wat op zich niet vreemd is.
Check ook dat filmpje hierboven van TNO, het duurt echt maar een paar seconden voor het totale plafond in de fik staat. Jongeren zijn ook minder op hun hoede voor dit soort gevaren, gemiddeld gesproken.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:08 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
(hoe krijg jij twitter wel goed gelinkt?)
Ander filmpje van binnen.
[ twitter ]
https://x.com/SuisseAlert/status/2006749898881085577
Je bent gewoon kansloos. Je beseft veel te laat dat er echt serieus levensbedreigende shit aan de hand is. Iedereen heeft natuurlijk ook de nodige alcohol op.
En ondertussen kijken wij hier massaal hier naar zijn filmpje wat bij het onderzoek als doorslaggevend bewijs gaat dienen. En de onderzoekers nu helpt om de ramp in kaart te brengen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja dat hele filmen van alles tegenwoordig, en zeker noodsituaties, vind ik zelf ook wel een ergernis.
Dat je niet helpt is één, en dat zal ik ook nooit iemand kwalijk nemen want veel mensen zijn te geschrokken om wat te doen in zo'n situatie. Maar blijkbaar is die persoon wel in staat z'n telefoon te pakken en alles te filmen? Ga dan gewoon zo snel mogelijk aan de kant, in plaats van mogelijk met dat gefilm ook nog in de weg te staan.
Je wil niet weten hoe vaak mensen, zelfs bij onze brandweeroefeningen, staan te filmen en helemaal niet in de gaten hebben dat ze de brandweerwagen blokkeren. Die zijn zo gefocust op hun scherm dat ze niks meer meekrijgen. Ik zeg niet dat het hier op zeker een verschil had gemaakt, maar helpen doet het ook niet.
Omdat het gewoon leuk is voor het publiek, denk dat dit bij een honderdduizenden of meer horeca tenten ook gedaan gisteren en soms gaat het dan ook fout, jammer.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat dit die reguliere ingang is die hier al eerder gepost was, ik denk als je daar met 5 tegelijk probeert uit te rennen dat de hele shit vast komt te zitten. ik vind het echt te idioot voor worden dat Horecauitbuiters nog stees vuurwerk achtige shit gaan afsteken binnen in zaken, echt hoe bedenk je het, dat het wel gezellig is om dat te doen?
Je zal net even naar de plee zijnquote:Op donderdag 1 januari 2026 16:22 schreef Ed1234 het volgende:
Hier heeft TNO dat gereconstrueerd aan de hand van het hemeltje: Bekijk deze YouTube-video
Ik denk idd niet dat de eigenaar weg komt van deze tragedie...quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Plus maar 1 nauwe uitgang en een extreem brandbaar plafond. Misdadig.
De inspectie mag ook wel wat vragen beantwoorden..quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:17 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik denk idd niet dat de eigenaar weg komt van deze tragedie...
Geen brandalarm of sprinkler-installatie of efficiënte evacuatie. Echt een 'death trap'.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:19 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
In dat kelder gedeelte van deze horeca gelegenheid lijkt dit ook letterlijk de enige uitgang/nooduitgang te zijn als je alle foto's bekijkt. Het zal toch niet?
Tja, nu je het zegt. Maar als een zacht plafond boven een brandmelder vlam vat dan heb je aan dat ding ook niks meer. Die reageren op rook, hier waren er eerst heel veel vlammen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geen brandalarm of sprinkler-installatie of efficiënte evacuatie. Echt een 'death trap'.
Het in kaart brengen kunnen ze ook zonder dit filmpje. Maar ja als iemand dan tóch heeft staan filmen, dan dient het hopelijk nog een doel ja.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En ondertussen kijken wij hier massaal hier naar zijn filmpje wat bij het onderzoek als doorslaggevend bewijs gaat dienen. En de onderzoekers nu helpt om de ramp in kaart te brengen.
Tja, vreemde tijden.
Niet handig om dat soort dingen te kijken. Dat gaat nooit meer uit je systeem dat soort dingen.quote:
De muziek speelde gewoon door. Schandalig slecht georganiseerd.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Tja, nu je het zegt. Maar als een zacht plafond boven een brandmelder vlam vat dan heb je aan dat ding ook niks meer. Die reageren op rook, hier waren er eerst heel veel vlammen.
Kun je er tegenwoordig nog aan ontkomen met het internet?quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Niet handig om dat soort dingen te kijken. Dat gaat nooit meer uit je systeem dat soort dingen.
Dat duurt lang voordat je die beelden uit je systeem krijgt. Ik weet nog destijds met die verdrukking bij dat festival in Duitsland en het Heizeldrama. Die beelden kreeg je tijdens het journaal te zien. Die beelden blijven heel lang op je netvlies.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Niet handig om dat soort dingen te kijken. Dat gaat nooit meer uit je systeem dat soort dingen.
Ja. Het komt hier ook langs, en je zult mij niet zien klikken op dit soort filmpjesquote:Op donderdag 1 januari 2026 18:26 schreef RamboDirk het volgende:
Kun je er tegenwoordig nog aan ontkomen met het internet?
Als ik DJ was, was ik m ook meteen gepeerd en was ik niet nog eerst even de muziek gaanquote:Op donderdag 1 januari 2026 18:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
De muziek speelde gewoon door. Schandalig slecht georganiseerd.
Klopt. En je krijgt ook herbelevingen. Dit soort filmpjes zorgt ervoor dat je een trigger geinstalleerd krijgt. En achteraf gezien wil je dat helemaal niet.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:31 schreef Shii het volgende:
Dat duurt lang voordat je die beelden uit je systeem krijgt. Ik weet nog destijds met die verdrukking bij dat festival in Duitsland en het Heizeldrama. Die beelden kreeg je tijdens het journaal te zien. Die beelden blijven heel lang op je netvlies.
Wat naar, heb je ooit zoiets meegemaakt?quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:33 schreef Tengano het volgende:
[..]
Klopt. En je krijgt ook herbelevingen. Dit soort filmpjes zorgt ervoor dat je een trigger geinstalleerd krijgt. En achteraf gezien wil je dat helemaal niet.
Klopt, bij dat Heizeldrama was ik nog heel jong en ik weet dat ik vol met ongeloof gewoon mee zat te kijken met m'n ouders naar wat er gebeurde. Het was ook gewoon live te zien in mijn beleving. Dat heeft echt ongelooflijke indruk op mij gemaakt. Ik skip het nieuws ook gewoon heel vaak omdat ik er te vaak door geraakt word.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:33 schreef Tengano het volgende:
[..]
Klopt. En je krijgt ook herbelevingen. Dit soort filmpjes zorgt ervoor dat je een trigger geinstalleerd krijgt. En achteraf gezien wil je dat helemaal niet.
Een echte reVox draait gewoon door.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
De muziek speelde gewoon door. Schandalig slecht georganiseerd.
Je roept dan toch om dat iedereen moet evacueren? Je hebt als eigenaar neem ik aan iets van een procedure die je jaarlijks oefent met je personeel voor dit soort calamiteiten als je de veiligheid van je klanten serieus neemt.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Als ik DJ was, was ik m ook meteen gepeerd en was ik niet nog eerst even de muziek gaan![]()
uitzetten.
Geen idee of de eigenaar aanwezig was. Maar de DJ heeft natuurlijk ook meteen gemaakt dat ie wegkwam, dus logisch dat de muziek doorspeelde.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je roept dan toch om dat iedereen moet evacueren? Je hebt als eigenaar neem ik aan iets van een procedure die je jaarlijks oefent met je personeel voor dit soort calamiteiten als je de veiligheid van je klanten serieus neemt.
Het lijkt hier alsof ze faal op faal op faal stapelden.
Verstandig.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja. Het komt hier ook langs, en je zult mij niet zien klikken op dit soort filmpjes![]()
Misschien ben ik de enige hier, maar ik heb al genoeg gedoe in mijn eigen leven.
Ik zag het toevallig voorbijkomenquote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Wat een complete randdebiel is die filmer zeg!!!! Dan heb je toch wel een flinke kortsluiting in je bovenkamer. Ga helpen stuk verdriet.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:22 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Ik zag het toevallig voorbijkomen![]()
Wat een horror.
Denk dat dat glas hufterproof is, daar sla je niet met je mobiel doorheen ofzo.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:26 schreef matspontius het volgende:
[..]
Wat een complete randdebiel is die filmer zeg!!!! Dan heb je toch wel een flinke kortsluiting in je bovenkamer. Ga helpen stuk verdriet.
En er zijn veel meer voorbeelden, maar even die ik me herinner: The Station nightclub fire Verenigde Staten 2003, Cromañón nightclub fire Argentinie 2004, Kočani nightclub fire Noord-Macedonië 2025, Colectiv nightclub fire Roemenië 2015.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:24 schreef matspontius het volgende:
Je zou toch denken dat ze o.a. na Volendam en Turkije de boel toch wel beter op orde hebben in dat soort resorts. Maar nee hoor - er moeten eerst weer ontelbare doden vallen voordat er maatregelen genomen worden 🤯
https://www.cbc.ca/news/w(...)ski-resort-9.7031863quote:Two women told French broadcaster BFMTV that they were inside when they saw a barman carrying a barmaid on his shoulders. The barmaid was holding a lit candle in a bottle that set fire to the wooden ceiling. The flames quickly spread and collapsed the ceiling, they told the broadcaster.
De tijd van nu. Bij ongelukken en alles staan ze te filmenquote:Op donderdag 1 januari 2026 19:26 schreef matspontius het volgende:
[..]
Wat een complete randdebiel is die filmer zeg!!!! Dan heb je toch wel een flinke kortsluiting in je bovenkamer. Ga helpen stuk verdriet.
Waarom is niemand van buiten ook ramen aan het inslaan? Hele nare video inderdaad.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ramen inslaan bij zo'n brand kan de catastrofe nog erger maken. Vuur houdt van zuurstofquote:Op donderdag 1 januari 2026 20:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Waarom is niemand van buiten ook ramen aan het inslaan? Hele nare video inderdaad.
Maarl als je in een minuut die hele voorpui eruit slaat red je toch meer levens dan dat het kost lijkt me.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:22 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ramen inslaan bij zo'n brand kan de catastrofe nog erger maken. Vuur houdt van zuurstof
Serieus???? Denk je nou werkelijk dat die halve gare daar staat te filmen voor bewijsmateriaal 🤯 Je eerste en enige reactie moet zijn helpen, helpen, helpen. Die gasten verkeren in doodsnood en dan sta je erbij met je mobieltje - in mijn ogen spoor je dan niet!!quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:30 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Denk dat dat glas hufterproof is, daar sla je niet met je mobiel doorheen ofzo.
Edit: om het te filmen is ook weer zowat maar het is bewijsmateriaal.
Nee dat zeg ik ik niet, maar hij ging toch niks anders doen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:46 schreef matspontius het volgende:
[..]
Serieus???? Denk je nou werkelijk dat die halve gare daar staat te filmen voor bewijsmateriaal 🤯 Je eerste en enige reactie moet zijn helpen, helpen, helpen. Die gasten verkeren in doodsnood en dan je erbij met je mobieltje - in mijn ogen spoor je dan niet!!
Niet helpen en wel filmen is wel gek, maar bevriezen (dus niet filmen) ipv te hulp schieten is natuurlijk ook gewoon een valide reactie waar je zelf weinig aan kunt doen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:46 schreef matspontius het volgende:
[..]
Serieus???? Denk je nou werkelijk dat die halve gare daar staat te filmen voor bewijsmateriaal 🤯 Je eerste en enige reactie moet zijn helpen, helpen, helpen. Die gasten verkeren in doodsnood en dan sta je erbij met je mobieltje - in mijn ogen spoor je dan niet!!
Dat weet ik niet. De brandweer doet dat toch ook niet.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maarl als je in een minuut die hele voorpui eruit slaat red je toch meer levens dan dat het kost lijkt me.
Nee, dan is het maar beter niets doen en die gasten laten stikken in de rook!!!!! Want rook maakt de meeste slachtoffers, niet het vuur zelf!quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:22 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ramen inslaan bij zo'n brand kan de catastrofe nog erger maken. Vuur houdt van zuurstof
De brandweer is er zelden al op het moment dat een snel om zich heen grijpende brand woedt in een gebouw waar zich nog honderden mensen bevinden.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:51 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. De brandweer doet dat toch ook niet.
Je kan niks doen. Ramen inslaan kan zorgen voor nog een explosie van het vuur.quote:Op donderdag 1 januari 2026 21:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De brandweer is er zelden al op het moment dat een snel om zich heen grijpende brand woedt in een gebouw waar zich nog honderden mensen bevinden.
Maar goed; freeze, fight, flee. Niemand zal even rustig in enkele seconden gaan analyseren of het nu wel of niet handig is om die ramen in te gaan slaan, terwijl er toch wanhopige mensen aan de andere kant van het raam zijn die er duidelijk uit proberen te komen.
Normaal moet je inderdaad zo snel mogelijk alle ramen en deuren sluiten/dichthouden zodat de brand zich niet zo snel uitbreidt. Maar prio 1 is altijd mensenlevens redden. Hier was geen realistische vluchtweg meer, de hele kelder stond al in brand, dan kun je dat raam maar beter inslaan als het voor een extra vluchtweg zorgt.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:22 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik klik ook nooit op de filmpjes.. dat draag ik veel te lang mee.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja. Het komt hier ook langs, en je zult mij niet zien klikken op dit soort filmpjes![]()
Misschien ben ik de enige hier, maar ik heb al genoeg gedoe in mijn eigen leven.
Toen ik die beelden vanmiddag zag van die geblokkeerde uitgang bij die glazen ramen moest ik denken aan die The Station 2003 brand. Daar gebeurde hetzelfde, mensen die vallen en door de drukte vanachter komt iedereen vast te zitten. Ik heb daar nog vaak aan gedacht. Verschrikkelijk. Het is toch uitermate deprimerend dat het ons niet lukt om na zoveel incidenten dit niet kunnen voorkomen. En het kan denk ik ons allemaal overkomen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
En er zijn veel meer voorbeelden, maar even die ik me herinner: The Station nightclub fire Verenigde Staten 2003, Cromañón nightclub fire Argentinie 2004, Kočani nightclub fire Noord-Macedonië 2025, Colectiv nightclub fire Roemenië 2015.
Allen hebben ze een aantal dingen gemeen: een (nacht)club met indoor vuurwerk, brandbare materialen en onvoldoende of geblokkeerde nooduitgangen.
Allemaal zaken die ook van toepassing waren bij 't Hemeltje.
2026 verbieden.quote:Op donderdag 1 januari 2026 09:18 schreef de_boswachter het volgende:
Skiresorts en kroegen aldaar verbieden!
Het stikt in de Alpenlanden van houten gebouwen..quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:00 schreef Hexagon het volgende:
Je zou zeggen dat dat soort brandbare constructies misschien voorkomen in Rusland ofzo. Niet in een modern ontwikkeld land als Zwitserland.
En dan in een kelder met 1 smalle uitgang. Echt misdadig.quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:00 schreef Hexagon het volgende:
Je zou zeggen dat dat soort brandbare constructies misschien voorkomen in Rusland ofzo. Niet in een modern ontwikkeld land als Zwitserland.
Domkoppenquote:
Nee, waarom? Lekker feestvieren, wie bedenkt nu dat dat geluidswerend plafond zo brandbaar is?quote:
Je ziet het branden en staat er opgewonden bij te kijken. Niemand die denkt aan evacueren. In een bijna afgesloten kelder. Eentje staat de vlammen aan te wakkeren met iets van een kledingstuk.quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, waarom? Lekker feestvieren, wie bedenkt nu dat dat geluidswerend plafond zo brandbaar is?
Volkomen logische reacties van omstanders, wie bedenkt dit? Praat mij niet even dat je zelf anders gedrag had gehad. Zum kotzen zelfs.quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je ziet het branden en staat er opgewonden bij te kijken. Niemand die denkt aan evacueren. In een bijna afgesloten kelder. Eentje staat de vlammen aan te wakkeren met iets van een kledingstuk.
Kostbare tijd gaat verloren waarin ze hun eigen leven en dat van anderen hadden kunnen redden.
Het kijken valt wel mee, het gegil en het doorspelen van de muziek is verschrikkelijk.quote:Op donderdag 1 januari 2026 22:14 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik klik ook nooit op de filmpjes.. dat draag ik veel te lang mee.
(in mijn verbeelding is het al erg genoeg, laat staan als ik het echt zie)
Eens, achteraf lekker makkelijk commentaar hebben. Je loopt om 01:30 naar je hotel en treft ineens dit aan…quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Volkomen logische reacties van omstanders, wie bedenkt dit? Praat mij niet even dat je zelf anders gedrag had gehad. Zum kotzen zelfs.
Die filmer had blijkbaar wel door dat er wat aan de hand was, anders gaat die waarschijnlijk niet filmen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:51 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Eens, achteraf lekker makkelijk commentaar hebben. Je loopt om 01:30 naar je hotel en treft ineens dit aan…
En dan commentaar krijgen dat je niet 1, 2, 3 doorhebt wat je filmt. Maar men hier op Fok kent de context alweer.
Man man.
Dus je veroordeeld de filmer maar kijkt wel?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 00:18 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Die filmer had blijkbaar wel door dat er wat aan de hand was, anders gaat die waarschijnlijk niet filmen.
Je ziet vlammen, hoort geschreeuw en mensen die in paniek heen er weer rennen binnen. Dan ben je wel erg suf om te denken dat het allemaal wel oke is.
Zonet zag ik een filmpje van een jong meisje die daar was dat ze een vriend was kwijtgeraakt en die achteraf blijkbaar kon vluchten door een raam in te slaan. Gelukkig dat dat wel was gelukt.
En nog wat, weet jij veel wat deze filmer deed na dat korte filmpje? Ik niet en jij ook niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 00:18 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Die filmer had blijkbaar wel door dat er wat aan de hand was, anders gaat die waarschijnlijk niet filmen.
Je ziet vlammen, hoort geschreeuw en mensen die in paniek heen er weer rennen binnen. Dan ben je wel erg suf om te denken dat het allemaal wel oke is.
Zonet zag ik een filmpje van een jong meisje die daar was dat ze een vriend was kwijtgeraakt en die achteraf blijkbaar kon vluchten door een raam in te slaan. Gelukkig dat dat wel was gelukt.
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 07:06 schreef kwiwi het volgende:
Van de 115 gewonden minimaal 80 in kritische toestand hoor ik net op het nieuws. Dat dodental zal nog wel oplopen
Ik heb via ChatGTP beetje opgezocht en het schijnt dat inspecties en brandveiligheid behoorlijk streng zijn in Zwitserland, zeker wanneer het ook dingen als Vuurwerk betreft.quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:19 schreef Firuze60 het volgende:
Hoe is het mogelijk! Overal altijd controles van de brandweer en nu na 25 jaar weer een Hemeltje.
Tsja. Maar inspectie is natuurlijk niet op oudejaarsnacht aanwezig. Wie weet wat een of andere lolbroek mee had genomen naar binnen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 07:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb via ChatGTP beetje opgezocht en het schijnt dat inspecties en brandveiligheid behoorlijk streng zijn in Zwitserland, zeker wanneer het ook dingen als Vuurwerk betreft.
Godverdomme zerg, dit volgens mij exact die troep die in de fik vloog bij The Station nightclub.quote:
Zijn het nou bezoekers die de brandende sterretjes (of hoe het ook heet) afsteken of mensen van de organisatie?quote:
De beelden zijn wel al geblurred ...... soort van netjes .....quote:Op vrijdag 2 januari 2026 07:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zijn het nou bezoekers die de brandende sterretjes (of hoe het ook heet) afsteken of mensen van de organisatie?
Dat wordt overwerken nu in het hoogseizoen .....quote:Op vrijdag 2 januari 2026 07:36 schreef MissButterflyy het volgende:
Op X wordt gesproken over de controles op veiligheid, dat die nogal verschillen per kanton in Zwitserland. En dat de controle erop bij dorpen in de bergen vaak toch minder is.
Ik zie het in mijn dagelijkse werk (Cybersecurity), handig en veilig gaan nooit samen, 3 keer raden wat er gebeurt als er geen goede controle is...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 07:38 schreef maily het volgende:
[..]
Dat wordt overwerken nu in het hoogseizoen .....
En die achterlijke vuurwerkzooi binnen verbieden.
En eens een ontruiming oefenen met een rookmachine ofzo .... in een vol café.
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 07:45 schreef MissButterflyy het volgende:
Deze sterretjes op champagneflessen hebben waarschijnlijk de brand veroorzaakt.
[ x ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu.nlquote:Ruim twintig mensen die door de brand in een Zwitserse bar tijdens Nieuwjaarsnacht gewond zijn geraakt, hebben brandwonden over meer dan 60 procent van hun lichaam. Nederlandse brandwondencentra hebben aangegeven dat ze klaar staan om te helpen.
In totaal hebben dertien volwassenen en acht minderjarigen brandwonden over meer dan 60 procent van hun lichaam.
Wanneer meer dan 60 procent van de huid is verbrand, bestaat het risico dat organen uitvallen en is de situatie dus levensbedreigend, zegt een betrokken arts tegen de Zwitserse zender RTS. De ernst van de verwondingen wijst op de verwoestende aard van de dodelijke brand in de bar in Crans-Montana, een populair skigebied.
Het zijn zware verwondingen die lange behandelingen eisen, zegt de arts die werkt in de universiteitskliniek in Lausanne. Daar werden veel zwaargewonde slachtoffers opgenomen.
Wat de behandeling nog moeilijker maakt, is dat veel slachtoffers naast brandwonden ook rookgasvergiftigingen en andere verwondingen, zoals botbreuken, hebben opgelopen. Dat komt door het gedrang van de mensen om de brandende bar te ontvluchten.
Nederlandse brandwondencentra staan klaar om te helpen
Nederlandse brandwondencentra laten weten dat ze klaar staan om te helpen, meldt persbureau ANP. Het gaat om het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk, het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam en het Martini Ziekenhuis in Groningen. Ook Frankrijk, Zweden en Noord-Macedonië hebben aangeboden gewonden op te nemen.
De brand in Crans-Montana is "een van de grootste tragedies die dit land ooit heeft meegemaakt", zei de Zwitserse president Guy Parmelin woensdag. Autoriteiten meldden zo'n veertig doden en zeker honderd gewonden. Onder hen zijn veel jongeren.
De identificatie van de doden is nog bezig. In veel gevallen waren de verbrandingen zo ernstig dat het lastig is om de slachtoffers te identificeren. Zwitserse autoriteiten waarschuwen dat het dagen kan duren voordat dat proces is afgerond. Ouders van vermiste jongeren wachten intussen angstig af of er meer bekend is over hun zoon of dochter, meldt persbureau Reuters.
Zwitserse ziekenhuis staan onder 'immense druk'
Onder de slachtoffers zijn ook mensen met een niet-Zwitserse nationaliteit. Frankrijk meldde dat er zes Fransen gewond zijn geraakt en er acht Fransen nog vermist worden. Eerder werd bekend dat er zes Italianen worden vermist.
Beide landen haalden gewonden naar ziekenhuizen in eigen land. Het is nog onduidelijk of er ook Nederlanders onder de (dodelijke) slachtoffers zijn.
Zwitserse ziekenhuizen staan onder "immense druk" door de enorme hoeveelheid slachtoffers en de ernst en complexiteit van hun verwondingen, meldt de Franse omroep BFMTV. Sommige ziekenhuizen liggen hierdoor aan het begin van het nieuwe jaar al helemaal vol.
De Franse minister van Volksgezondheid bood daarom aan om negentien bedden voor verbrande slachtoffers vrij te maken.
https://www.instagram.com(...)MWIzZ2FyMGliZmc4NQ==quote:Op donderdag 1 januari 2026 19:30 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Denk dat dat glas hufterproof is, daar sla je niet met je mobiel doorheen ofzo.
Edit: om het te filmen is ook weer zowat maar het is bewijsmateriaal.
Was er echt maar 1 uitgang?quote:Op donderdag 1 januari 2026 14:44 schreef littlemindy het volgende:
Ga nooit in een kelderbar staan met maar één uitgang. En zeker niet met Oudjaar.
Zelfde oorzaak als bij de Volendam brand.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 08:56 schreef tesssssssss het volgende:
Dit is een foto van hoe de brand zou zijn begonnen. Volgens RTL
[ afbeelding ]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)d-zwitserland-blijkt
ALs ik goed kijk is het meer een schuifdeur.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 08:28 schreef SOG het volgende:
Gelukkig is er wel 1 gast met hersens die probeert te helpen door het glas te verwijderen
https://www.instagram.com(...)MWIzZ2FyMGliZmc4NQ==
Nee andersom, zorg dat als er vuurgerelateerde shit plaats vind er geen spul is wat in de brand kan vliegen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 09:38 schreef roos94 het volgende:
Doe binnen gewoon geen vuurgerelateerde shit. Problem solved.
Dat was vroeger in België ook op een boot, ja. Dan ben je uit, loop je zorgeloos naar binnen, en denk je verder nergens over na. (ik heb het over mezelf nu.)quote:Op vrijdag 2 januari 2026 09:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee andersom, zorg dat als er vuurgerelateerde shit plaats vind er geen spul is wat in de brand kan vliegen.
Overigens dacht ik laatst dat ik mijn hele jeugd uitgeweest ben op een boot die omgebouwd was tot disco, gigantisch vol en geen nood uitgangen, zelfs als je jas ging halen was je al 10 minuten bezig om er te komen. Heb wel eens begrepen dat ze niet aan de voorwaarden hoefden te voldoen omdat het een boot was.
Deze boot had gewoon een vaste lokatie. Overigens ben ik er vanaf mijn 20e wel echt altijd rekening mee gaan houden, ik ga geen tent in die ik niet vertrouw, en ongeact waar ik ben doe ik altijd eerst een snelle analyse, klinkt misschien beetje maf, maar als je het altijd doet kost het je ook geen moeite. Niet alleen met betrekking tot brand, maar bijvoorbeeld ook geweld of een aanslag.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 09:46 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat was vroeger in België ook op een boot, ja. Dan ben je uit, loop je zorgeloos naar binnen, en denk je verder nergens over na. (ik heb het over mezelf nu.)
Ik bedoel, dan denk je niet "kan ik wel weg als er straks brand uitbreekt?"
Daar is de situatie niet naar.
Hoe bedoel je met geweld of een aanslag? Waar let je dan op?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 09:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Deze boot had gewoon een vaste lokatie. Overigens ben ik er vanaf mijn 20e wel echt altijd rekening mee gaan houden, ik ga geen tent in die ik niet vertrouw, en ongeact waar ik ben doe ik altijd eerst een snelle analyse, klinkt misschien beetje maf, maar als je het altijd doet kost het je ook geen moeite. Niet alleen met betrekking tot brand, maar bijvoorbeeld ook geweld of een aanslag.
1 op de 3 branden wordt veroorzaakt door elektra.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 09:38 schreef roos94 het volgende:
Doe binnen gewoon geen vuurgerelateerde shit. Problem solved.
• Geen brandalarm.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 08:22 schreef RamboDirk het volgende:
Wat een clusterfuck.
-brandbaar geluidsisolerend materiaal over het hele plafond waardoor flahsover ontstaat
-gebruik van open vuur in deze ruimte
-geen blusmateriaal in de buurt
-maar 1 uitgang, een steile trap omhoog
-blijkbaar geen controles geweest op brandveiligheid
Ontzettend triest voor al die jonge mensen.
Dat ik altijd weet waar de uitgang is, of hoe ik me in veiligheid kan brengen, of: Ligt er iets in de buurt waar ik me zelf mee kan verdedigen, het beste advies is nog altijd zo snel mogelijk uit de voeten te komenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe bedoel je met geweld of een aanslag? Waar let je dan op?
Mwah ik kan het de DJ niet echt kwalijk nemen dat hij de muziek niet heeft uitgezet als het plafond boven hem in de fik staat. Ik zou ook maken dat ik daar weg kom.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
• Geen brandalarm.
• Personeel blijkbaar niet getraind middels brandoefeningen.
• Muziek speelt gewoon door in plaats van deze cruciale tijd te gebruiken voor een ordelijke evacuatie.
• Zo te zien ook geen capabele beveiliging.
Schandalig hoe deze eigenaren hun shisha-hol hadden omgetoverd tot een dodelijke val voor jongeren.
Ja, zelfs ontwikkelde landen hebben niet altijd alles onder controle. Dat blijkt maar weer.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:35 schreef Scjvb het volgende:
Een goed ontwikkeld land als Zwitserland en dan 'ondoordacht' zulk brandbaar materiaal gebruiken, onvoorzichtigheid, matige vluchtwegen als korte tijd terug die woontorens in Hongkong en het Grenfell Tower inferno (London).![]()
Staat er ook opvallend kalmpjes bij, en wil zowat zelf naar binnen lopen. Misschien had die zelf een doodwens?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 08:28 schreef SOG het volgende:
Gelukkig is er wel 1 gast met hersens die probeert te helpen door het glas te verwijderen
https://www.instagram.com(...)MWIzZ2FyMGliZmc4NQ==
Volgens mij is hij aan het kijken of er nog iemand achter de deur staat die hij naar buiten kan helpen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:46 schreef Drxx het volgende:
[..]
Staat er ook opvallend kalmpjes bij, en wil zowat zelf naar binnen lopen. Misschien had die zelf een doodwens?/s
Wat een bazige baas.
We lopen wel eens te klagen over alle regelstjes in NLD als je een event wil organiseren.. Maar die regelgeving is er echt niet voor niets..\quote:Op vrijdag 2 januari 2026 08:22 schreef RamboDirk het volgende:
Wat een clusterfuck.
-brandbaar geluidsisolerend materiaal over het hele plafond waardoor flahsover ontstaat
-gebruik van open vuur in deze ruimte
-geen blusmateriaal in de buurt
-maar 1 uitgang, een steile trap omhoog
-blijkbaar geen controles geweest op brandveiligheid
Ontzettend triest voor al die jonge mensen.
/squote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:47 schreef Ama het volgende:
[..]
Volgens mij is hij aan het kijken of er nog iemand achter de deur staat die hij naar buiten kan helpen.
Klopt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:51 schreef The-BFG het volgende:
[..]
We lopen wel eens te klagen over alle regelstjes in NLD als je een event wil organiseren.. Maar die regelgeving is er echt niet voor niets..\
Niet dat het hier niet meer kan gebeuren overigens..
Zwitserland heeft over het algemeen zelfs nog meer regels. Maar goed, ook regels houden alles niet 100% tegen natuurlijk. Mensen moeten ook zelf nog een beetje nadenken.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:51 schreef The-BFG het volgende:
[..]
We lopen wel eens te klagen over alle regelstjes in NLD als je een event wil organiseren.. Maar die regelgeving is er echt niet voor niets..\
Als het niet fysiek is zal het wel mentaal zijn, trauma voor de rest van zijn leven.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:29 schreef heywoodu het volgende:
Eigenlijk slechts een enkeling van de 100+ gewonden niét in kritieke toestand, damn.
Het is ook de wil om zelf te overleven. Vrijwel iedereen zal dat raam inslaan om zelf buiten te komen ook al kost dat wellicht vele andere levens.quote:Op donderdag 1 januari 2026 20:57 schreef matspontius het volgende:
[..]
Nee, dan is het maar beter niets doen en die gasten laten stikken in de rook!!!!! Want rook maakt de meeste slachtoffers, niet het vuur zelf!
Weinig aandacht?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ben ik de enige die vind dat dit zo weinig aandacht krijgt?
Eigenlijk zou je die persoon moeten oppakken en veroordelen voor niet helpen personen in nood. Sla dat raam dan inquote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Ik weet het niet, VTM nieuws had er maar 7 minuten aandacht voor, niets te zien op tiktok, hier maar 250 posts,quote:
Dit dus, regeltjes voorkomen niet dat een eigenaar de vuilniscontainers weer voor de nooduitgang parkeert een kwartier nadat een inspectie plaatsgevonden heeft. Ze voorkomen ook niet dat medewerkers of externen pyro mee naar binnen nemen die daar niet hoort te zijn. Om maar even twee voorbeelden te noemen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zwitserland heeft over het algemeen zelfs nog meer regels. Maar goed, ook regels houden alles niet 100% tegen natuurlijk. Mensen moeten ook zelf nog een beetje nadenken.
Bij dit soort branden gaan lichamelijke brandwonden vaak samen met verbrandde luchtwegen en longweefsel. Al helemaal met dat lage plafond van deze club, de hitte kan letterlijk nergens naartoe en wordt meteen ingeademd door aanwezige personen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:33 schreef Momo het volgende:
Zijn die 115 zwaargewonden dan vooral verbrand over hun hele lichaam of ook ademhalingsproblemen?
4 zwaargewonden worden naar België gebracht.
Even nagezocht, waarschijnlijk niet , de vrouwelijke eigenaar was aanwezig bij de brand en heeft verwondingen aan haar arm, de man was op dat moment in een andere zaak van hun in een nabij dorp.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:44 schreef raptorix het volgende:
Zijn die eigenaren eigenlijk al aangehouden?
Ik kan je zeggen dat als je 3e graads brandwonden hebt opgelopen bij een vuur zoals dit je longen er ook uiterst slecht aan toe zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:33 schreef Momo het volgende:
Zijn die 115 zwaargewonden dan vooral verbrand over hun hele lichaam of ook ademhalingsproblemen?
4 zwaargewonden worden naar België gebracht.
Er is nog veel onduidelijkheid, veel mensen nog niet geïdentificeerd..quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:37 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik weet het niet, VTM nieuws had er maar 7 minuten aandacht voor, niets te zien op tiktok, hier maar 250 posts,
Dat is een heel grote ramp in een welvarend land. De aanslagen in Australië hadden veel meer aandacht. en er waren er 15 en hier 40+
En dan komt daarna nog het zeer hoge infectiegevaarquote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kan je zeggen dat als je 3e graads brandwonden hebt opgelopen bij een vuur zoals dit je longen er ook uiterst slecht aan toe zijn.
Vooral aan je longen dus, als daar namelijk een infectie op treed komt het direct in je bloedbaan.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:55 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En dan komt daarna nog het zeer hoge infectiegevaar
En dat je de rest van je leven verminkt bent als je het overleeft.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:55 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En dan komt daarna nog het zeer hoge infectiegevaar
Dit is een noodlottig ongeluk/incident/ramp. In Australië is er een duidelijke schuldige (Islam) die moedwillig mensen van kant wou maken. Dat laatste wekt nog wat meer angst en dus aandacht op.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:37 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik weet het niet, VTM nieuws had er maar 7 minuten aandacht voor, niets te zien op tiktok, hier maar 250 posts,
Dat is een heel grote ramp in een welvarend land. De aanslagen in Australië hadden veel meer aandacht. en er waren er 15 en hier 40+
Valt wel mee. Er zijn voor zover geen Nederlanders betrokken, het is in Zwitserland, niet een buurland van NL dus geen hoofdnieuws hier.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 12:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ben ik de enige die vind dat dit zo weinig aandacht krijgt?
Nee, maar het is wel heel erg dat niemand heeft gezegd "jongens laat die fonteinen maar zitten met dat plafond."quote:Op vrijdag 2 januari 2026 11:51 schreef The-BFG het volgende:
[..]
En dat ze verder feesten terwijl het plafond in brand staat gaat er bij mij niet in…. Je mag nog zo dronken zijn als een oorbeestquote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:03 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee, maar het is wel heel erg dat niemand heeft gezegd "jongens laat die fonteinen maar zitten met dat plafond."
Nou ik ben zo een schijterd is had als eerste buiten gestaan, dat wil ik hier wel even eerlijk zeggen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
En dat ze verder feesten terwijl het plafond in brand staat gaat er bij mij niet in…. Je mag nog zo dronken zijn als een oorbeest
Hoe lang hebben ze verder gefeest terwijl het plafond in de brand stondquote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
En dat ze verder feesten terwijl het plafond in brand staat gaat er bij mij niet in…. Je mag nog zo dronken zijn als een oorbeest
Het zijn allemaal jongeren, die hebben nog weinig besef van gevaar.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Tsja. Iedereen was vast zat, niet bekend of dat wel mocht. Daar denken jongeren vast niet over na.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:03 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee, maar het is wel heel erg dat niemand heeft gezegd "jongens laat die fonteinen maar zitten met dat plafond."
In zo'n situatie telt elke seconde.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:11 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Hoe lang hebben ze verder gefeest terwijl het plafond in de brand stond
Chatgpt zegt dat het niet mag, maar die heeft niet altijd gelijk. Ik weet het.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Tsja. Iedereen was vast zat, niet bekend of dat wel mocht. Daar denken jongeren vast niet over na.
Dus je gaat even goed kijken of er meer nooduitgangen zijn? Ook die je zo snel niet ziet?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:16 schreef Kottnauer het volgende:
Als ik toevallig in zo’n pand terechtkom met maar één uitgang boven aan de trap dan maak ik rechtsomkeert.
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Daarnaast: het is een algemeen gedocumenteerd feit dat mensen de gevaren van brand pas veel te laat inzien. Daar maken niet enkel jongeren zich schuldig aan.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het zijn allemaal jongeren, die hebben nog weinig besef van gevaar.
Ja daarom zijn brandoefeningen, getrainde BHVers en veiligheidsvoorschriften zo ontzettend belangrijk.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:21 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Daarnaast: het is een algemeen gedocumenteerd feit dat mensen de gevaren van brand pas veel te laat inzien. Daar maken niet enkel jongeren zich schuldig aan.
Het vuur lijkt rustig voort te kabbelen tot daar ineens dat overslag moment is en vuur en rook binnen 10 seconden alles over lijken te nemen.
Medewerkers getraind in een basisvorm van brandveiligheid en ontruimingsprocedures hadden dit meteen moeten herkennen. Maar de vraag is natuurlijk of die aanwezig waren, of ze nuchter waren en of er middelen waren om tot acute ontruiming over te gaan (handmelder > slow-shoop).
Ook geen paniekquote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:32 schreef Terrorizer het volgende:
Het kan ook goed gaan he.
Stel je voor, je staat als eerste buiten.
Dan ben je de schijterd en party pooper.
Hier ging het wel goed:
https://www.reddit.com/r/Whatcouldgowrong/s/TvO4eE5Azt
Schijterd en party pooper? Het is achterlijk om daar rond te blijven hangen. Je speelt met je leven.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:32 schreef Terrorizer het volgende:
Hier ging het wel goed:
Als de omgeving mij te druk is, maak ik ook rechtsomkeert. Dat is misschien een raar trekje, maar ik voel me niet prettig in dat soort omstandigheden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:20 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dus je gaat even goed kijken of er meer nooduitgangen zijn? Ook die je zo snel niet ziet?
In een drukke omgeving, waar je waarschijnlijk ook niet zomaar de ruimte doorloopt.
de STUBNITZquote:Op vrijdag 2 januari 2026 09:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee andersom, zorg dat als er vuurgerelateerde shit plaats vind er geen spul is wat in de brand kan vliegen.
Overigens dacht ik laatst dat ik mijn hele jeugd uitgeweest ben op een boot die omgebouwd was tot disco, gigantisch vol en geen nood uitgangen, zelfs als je jas ging halen was je al 10 minuten bezig om er te komen. Heb wel eens begrepen dat ze niet aan de voorwaarden hoefden te voldoen omdat het een boot was.
Zo raar is dat ook weer niet. Zijn er genoeg die niet van zulke drukte houden.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:43 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Als de omgeving mij te druk is, maak ik ook rechtsomkeert. Dat is misschien een raar trekje, maar ik voel me niet prettig in dat soort omstandigheden.
Nee de Showboat, recentelijk bekend geworden van Patricia Paay.quote:
Ik denk eerder dat het het FB algoritme is wat intrapt als iemand een enorme delta aan netatieve kritiek krijgt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:57 schreef Viesdik het volgende:
Klopt het dat de eigenaar de opdracht heeft gegeven allerlei bewijs posts op social media te verwijderen
Ziek man. Zoveel doden op je geweten. En dit is nog zonder kerstversiering en las ik niet ergens dat daar boven ook nog vuurwerk lag?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 07:37 schreef raptorix het volgende:
Ik vond deze foto nog terug, je ziet dat dat schuim over de volle lengte over het plafond zit, kan nu bijna al raden dat die zooi dan waarschijnlijk niet geimpregneert is....
[ afbeelding ]
Het kan natuurlijk met de beste intenties zijn aanbracht dat het verkocht is als geimpregneerd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:00 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ziek man. Zoveel doden op je geweten. En dit is nog zonder kerstversiering en las ik niet ergens dat daar boven ook nog vuurwerk lag?
https://www.facebook.com/leconstellation/mentions/quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:57 schreef Viesdik het volgende:
Klopt het dat de eigenaar de opdracht heeft gegeven allerlei bewijs posts op social media te verwijderen
Met de beste intenties? Are you kidding me? Accepteren we domheid als excuus?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk met de beste intenties zijn aanbracht dat het verkocht is als geimpregneerd.
Dat vuurwerk zou kunnen, volgens mij zit die bar onder een soort van podium waar op dat moment een DJ of band speelde.
Ik kijk daar ook altijd naar en zal ook nooit in het midden gaan staan maar in de buurt van zo een uitgang. Liefst met mijn rug naar, of zo dichtbij mogelijk, een muur zodat ik alles zie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:53 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Zo raar is dat ook weer niet. Zijn er genoeg die niet van zulke drukte houden.
Echter weet je dan nog niet of en hoeveel nooduitgangen zijn, en daar ging het om.
Volgens mij was er maar één uitgang van wat ik las.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:06 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Met de beste intenties? Are you kidding me? Accepteren we domheid als excuus?
Nee bar zit volgens mij op kelder niveau met aan 2 zijdes een smalle ingang/uitgang. Als 1 kant door vuur is geblokkeerd dan blijft er nog maar 1 uitgang over.
Nee er was maar 1 ingang, maar volgens mij kon je in dat filmpje van buiten wel zien dat er op een gegeven moment vuurwerk af gaat. Tjah, als ik brandveiligheid uit laten voeren door een expert, en die is gecerertificeerd, en ik heb echt goed gechecked en achteraf blijkt die gast goedkoop spul te hebben geplaatst, dan ben ik niet voor dat spul verantwoordleijk. Maar het zal me ten zeerste verbazen of die tent uberhaupt wel een vergunning had, 1 uitgang in zo een kelder zal zelfs in Nigeria niet worden getolereerd.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:06 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Met de beste intenties? Are you kidding me? Accepteren we domheid als excuus?
Nee bar zit volgens mij op kelder niveau met aan 2 zijdes een smalle ingang/uitgang. Als 1 kant door vuur is geblokkeerd dan blijft er nog maar 1 uitgang over.
Iemand had eerder moeten zeggen "jongens, is dat materiaal voor dat plafond nou wel zo'n goed iedee?" Die fonteinen zouden eigenlijk vrijwel geen risico moeten zijn lijkt me.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:03 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het gaat bij mij niet per se om een officiële nooduitgang, maar meer om de algemene vraag “hoe kom ik hier weg als het moet”.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:53 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Zo raar is dat ook weer niet. Zijn er genoeg die niet van zulke drukte houden.
Echter weet je dan nog niet of en hoeveel nooduitgangen zijn, en daar ging het om.
zow, blast from the past. Ging ik vroeger altijd heen in NDSM.quote:
Klopt, mega industrieel.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
zow, blast from the past. Ging ik vroeger altijd heen in NDSM.
Maar wat ik me herinner was het voornamelijk metaal? Vrijwel geen decoraties.
Dat is nog wel het meest bizarre, ja. Dit is echt nalatigheid van de uitbaters..quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:03 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook heel erg bizar. Hoe kan dat nou? Ze staan te hossen en de brand notabene te filmen, ik snap daar echt niks van.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)van-begin-brand.html
Onderaan een andere video die ik zelf nog niet gezien had. Ook van het begin.
Maar hier is de brand wel wat groter, en nog steeds staan mensen te filmen en te joelen..
Maargoed, mensen zijn ook dronken natuurlijk.
Ik denk dat heel weinig jongeren kijken naar waar nooduitgangen zijn. Ik deed dat vroeger ook nooit eerlijk gezegd, was ik helemaal niet meer bezig als ik uit was of wat dan ook aan het doen was.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik kijk daar ook altijd naar en zal ook nooit in het midden gaan staan maar in de buurt van zo een uitgang. Liefst met mijn rug naar, of zo dichtbij mogelijk, een muur zodat ik alles zie.
En alcohol drink ik sowieso niet dus dat probleem heb ik ook al niet.
Voorgaande keren ging het wel "goed"...quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:03 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee, dit zijn volwassenen, die moeten beter weten. Als we videos zien waarbij het halve plafond in de hens staat en mensen gaan joelend staan filmen in plaats van naar buiten rennen en anderen helpen buiten te komen, dan gaat er iets enorm mis. 'Ja, maar drank', 'Ja, maar jong' zijn dan geen excuses.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het zijn allemaal jongeren, die hebben nog weinig besef van gevaar.
Integendeel, naar buiten rennen bij een brand getuigt van intelligentie. Gaan staan kijken hoe het vuur zich verspreid en filmen of verder niets doen getuigt van domheid.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:32 schreef Terrorizer het volgende:
Hier ging het wel goed:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 2 januari 2026 13:32 schreef Terrorizer het volgende:
Hier ging het wel goed:
Genoeg 16 jarigen onder de slachtoffers hoor.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, dit zijn volwassenen, die moeten beter weten. Als we videos zien waarbij het halve plafond in de hens staat en mensen gaan joelend staan filmen in plaats van naar buiten rennen en anderen helpen buiten te komen, dan gaat er iets enorm mis. 'Ja, maar drank', 'Ja, maar jong' zijn dan geen excuses.
[..]
Integendeel, naar buiten rennen bij een brand getuigt van intelligentie. Gaan staan kijken hoe het vuur zich verspreid en filmen of verder niets doen getuigt van domheid.
Bij zulke soort situaties moet je áltijd het zekere voor het onzekere nemen omdat een brand zich razendsnel kan verspreiden afhangende van welke materialen er in gebouwen zijn. Het kan zijn dat het in eerste instantie niet snel gaat, maar zodra het vuur bij een andere muur of deel van het dak komt dat het secondewerk is alvorens een heel pand totaal in fik staat.
Oeps, haha. Nee ik dacht dat je het meendequote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:03 schreef Terrorizer het volgende:
Ik ben het met jullie eens.
Zo snel mogelijk de benen nemen en anderen waarschuwen.
Sarcasme komt niet altijd goed over.
Sterker nog, ik lees dus net ook berichten over schijnbaar 13- en 14-jarigen die aanwezig waren, dat roept de vraag op wat in hemelsnaam kinderen in een uitgaansgelegenheid met de nodige alcohol doen. Dat an zich is al totaalidioot en zou strafbaar moeten zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Genoeg 16 jarigen onder de slachtoffers hoor.
Omdat we van volwassenen mogen verwachten dat men handelingsbekwaam is en juiste beslissingen neemt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En wie ben jij om te oordelen over dat het geen excuus is? Een hoop van de jonge mensen daar hebben de hoogste prijs betaald; hun leven.
Ik denk dat je niet zo’n grote mond had als het in NL was gebeurd.
Zodra je al ziet dat er smeltende brandende druppels plastic naar beneden komen zou ik toch wel gelijk weg zijn. Het lijkt me al verschrikkelijk om 2 van die druppels kokend plastic op je hoofd te krijgen, moet je nagaan als het vuur regent.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:17 schreef The-BFG het volgende:
Je ziet op de filmpje dat het vuur elk moment als een idioot gaat uitbreiden.
Maar ook al lijkt het klein, ga gewoon rustig weg. Maar schijnbaar hebben we met zijn allen dit soort rampen nodig; om iedereen zich daar weer bewust van te maken.
Ik kan niet zien hoe oud degenen waren die filmden, iedereen zal wel flink onder invloed van alcohol zijn geweest.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Sterker nog, ik lees dus net ook berichten over schijnbaar 13- en 14-jarigen die aanwezig waren, dat roept de vraag op wat in hemelsnaam kinderen in een uitgaansgelegenheid met de nodige alcohol doen. Dat an zich is al totaalidioot en zou strafbaar moeten zijn.
[..]
Omdat we van volwassenen mogen verwachten dat men handelingsbekwaam is en juiste beslissingen neemt.
Als er een grote brand is in een cafe en jij gaat staan filmen en niets doen gaat er iets niet goed. Je brengt niet alleen jezelf maar ook anderen in groot gevaar.
Ik heb dat soort shit nog nooit gezien in het uitgaansleven. Alleen in (opname) studio'squote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:17 schreef GerryDV het volgende:
Maar die bedekking van dat plafond, zijn dat nou echt van die akoestische eierdozen platen van schuimrubber? Dat is wel echt vragen om problemen en ook wel echt een cheap ass manier om iets met je akoestiek te doen. Ben benieuwd welke beunhaas dat bedacht heeft. En hoort er niet gewoon ergens een brandhaspel te hangen waar het personeel van op de hoogte is? En niet minimaal 1 BHV’er per zoveel gasten die gewoon kunnen ontruimen volgens protocol?
Zoveel vragen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |