Het was volgens mij niet in het bovengrondse deel, maar in een club eronder.quote:Op donderdag 1 januari 2026 09:51 schreef asco het volgende:
Vreemd verhaal wel.
Ook weinig beeldmateriaal te vinden en al helemaal niet van de explosie zelf.
quote:Op donderdag 1 januari 2026 09:27 schreef kwiwi het volgende:
Vuurwerk in een kelder afsteken, daar gaan nog koppen rollen denk ik
Jullie weten dat er ook 'binnenvuurwerk' is he?quote:Op donderdag 1 januari 2026 09:24 schreef MichaelScott het volgende:
Je bent een Zwitsers rund als je met vuurwerk stunt.
Mensen die binnen vuurwerk afsteken.
Je gaat dat toch niet doen in een kelder met veel hout en (van wat ik begreep) maar 1 vluchtweg?quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:11 schreef Dven het volgende:
[..]
[..]
Jullie weten dat er ook 'binnenvuurwerk' is he?
Naar het blijkt duidelijk welquote:Op donderdag 1 januari 2026 10:13 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je gaat dat toch niet doen in een kelder met met veel hout en (van wat ik begreep) maar 1 vluchtweg?
Tsja, in dit soort situaties blijkt achteraf vaak dat er een heleboel dingen zijn gebeurd en gedaan die oerstom zijn.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:13 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je gaat dat toch niet doen in een kelder met veel hout en (van wat ik begreep) maar 1 vluchtweg?
Kan ook een gaslek zijn oid.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:31 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)rland.html&slug_rd=1
Ooggetuige meldt tientallen gewonden
Naar verluidt deed de explosie zich voor rond 1.30 uur en was het etablissement op dat moment stampvol. Een ooggetuige, die zich tijdens de nieuwjaarsviering in het gebouw bevond, meldde dat tientallen mensen gewond zijn geraakt, onder wie ook zwaargewonden.
Om 01.30 uur was de explosie. Ik vind het ook een vreemd verhaal. Omdat je zou verwachten dat het meeste vuurwerk dan al weg zou zijn.
Wat vind je vreemd dan?quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:31 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)rland.html&slug_rd=1
Ooggetuige meldt tientallen gewonden
Naar verluidt deed de explosie zich voor rond 1.30 uur en was het etablissement op dat moment stampvol. Een ooggetuige, die zich tijdens de nieuwjaarsviering in het gebouw bevond, meldde dat tientallen mensen gewond zijn geraakt, onder wie ook zwaargewonden.
Om 01.30 uur was de explosie. Ik vind het ook een vreemd verhaal.
Dat is echt raar he? Ik woon in een appartementencomplex en wij mogen hier in de hele brede gang nog geen mini-kerstboompje zetten vanwege de veiligheid.quote:
Ik was ervan uitgegaan dat het vuurwerk was en ik dacht "dat is tegen die tijd dan toch al wel op."quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat vind je vreemd dan?
Misschien is erna een brand ontstaan, en hebben mensen elkaar vertrapt en doodgedrukt in de paniek erna.
Verder kun je ook nog doodgaan door het inademen van rook, je longen kunnen dat niet aan.
Handige opslaglocatie ookquote:Op donderdag 1 januari 2026 10:37 schreef Kim-Holland het volgende:
Volgens Zwitserse media ontstond de explosie mogelijk tijdens een concert en werd ze veroorzaakt door vuurwerk dat opgeslagen lag in de kelder van het gebouw.
Kan ook een gaslek zijn maar dat lijkt me wel erg toevallig, net op 1 januari.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:37 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik was ervan uitgegaan dat het vuurwerk was en ik dacht "dat is tegen die tijd dan toch al wel op."
Maar misschien is dat helemaal niet zo.
Nou ja, de bar was ook in de kelder dus wellicht lag/stond het gewoon klaar voor het einde van het concert.quote:
Het lijkt me niet dat het dan zo geformuleerd zou zijn, "opgeslagen in de kelder van het gebouw".quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:40 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja, de bar was ook in de kelder dus wellicht lag/stond het gewoon klaar voor het einde van het concert.
Keertje geweest in Crans-Montana, en dat is zeker wel een chique dorp, ook voor Zwitserse begrippen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Nu.nl omschrijft de bar als ‘volks’, in een verder chique ski-oord. Kwamen veel toeristen ook uit het buitenland, die onder de doden zijn.
Zo heel volks ziet ie er niet uit, maar goed het is Zwitserland. Daar is alles misschien wat chiquer.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Nu.nl omschrijft de bar als ‘volks’, in een verder chique ski-oord. Kwamen veel toeristen ook uit het buitenland, die onder de doden zijn.
Daar kom je nooit uit als iedereen in paniek is. Ik vermoed dat dit dan de uitgang zou moeten zijn.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:55 schreef RamboDirk het volgende:
https://www.instagram.com/p/DS9gkyfDfh7
Dit soort rook in een kelderachtige setting.... zie de nooduitgang maar eens te vinden als die er al zijn.
Wat ik begreep is dat voor vuurwerk binnen in Zwiterse Horeca zeer strenge regels gelden, dat het meestal niet toegestaan word, en er sowieso een deskundige aanwezig moet zijn. Het lijkt me ook stug dat ze een vergunning afgeven voor zoiets in wat nota bene een ondergronds deel is.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:55 schreef RamboDirk het volgende:
Dit soort rook in een kelderachtige setting.... zie de nooduitgang maar eens te vinden als die er al zijn.
Het probleem bij dit soort branden is vaak ook nog eens, dat zelfs als je voldoende nooduitgangen hebt, die bij heftige rook niet zichtbaar is. Ik snap sowieso niet waarom dit gedaan word bij concerten, het voegt echt weinig toe, het is altijd van dat lullige vuurwerk.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar kom je nooit uit als iedereen in paniek is.
In dit soort situaties zijn mensen vaak al overleden door rookinhalatie voordat ze de nooduitgang hebben weten te vinden.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:55 schreef RamboDirk het volgende:
HLN.bequote:De Zwitserse autoriteiten zeggen dat het incident wordt beschouwd als een brand en niet als een aanslag. Eerdere berichten in het Zwitserse medium 'Blick' suggereren dat de brand mogelijk werd veroorzaakt door pyrotechniek tijdens een concert.
Maar ik denk niet dat dit een nooduitgang is, dat zou echt never nooit goedgekeurt worden, ik vermoed dat er echt nog wel andere nood uitgangen waren, en dat dit eerder een reguliere ingang is.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar kom je nooit uit als iedereen in paniek is. Ik vermoed dat dit dan de uitgang zou moeten zijn.
[ afbeelding ]
Wat een hel moet dat geweest zijn daar binnen...quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar kom je nooit uit als iedereen in paniek is. Ik vermoed dat dit dan de uitgang zou moeten zijn.
[ afbeelding ]
Nu.nlquote:Italië meldt veertig doden, op basis van Zwitserse politie
Hoewel de Zwitserse politie zojuist geen concrete dodenaantallen wilde noemen, meldt het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken nu in een verklaring dat het om veertig doden gaat. Ze noemen daarbij de Zwitserse politie als bron, meldt Reuters.
Volgens het ministerie was er geen sprake van brandstichting. De identiteit van de meeste slachtoffers kon zo snel niet vastgesteld worden vanwege "de ernst van hun verbrandingen".
Dit ziet er geil uit. Top cluppie lijkt me.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:58 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee, dat vroeg ik me ook al af, wij mogen hier nog geen mini-kerstboompje in de hal zetten. Want brandweer boos. Wat wel goed is, natuurlijk.quote:Op donderdag 1 januari 2026 11:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar ik denk niet dat dit een nooduitgang is, dat zou echt never nooit goedgekeurt worden, ik vermoed dat er echt nog wel andere nood uitgangen waren, en dat dit eerder een reguliere ingang is.
Waarom bemoeit Italie zich hiermee?quote:
Omdat er ook gewonden naar ziekenhuizen in Italië zijn ondergebracht.quote:Op donderdag 1 januari 2026 11:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waarom bemoeit Italie zich hiermee?
Italiaanse ministerie doet gewoon een mededeling aan haar bevolking.quote:Op donderdag 1 januari 2026 11:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waarom bemoeit Italie zich hiermee?
Je weet dat vuur/explosieven in een afgesloten ruimte niet zo slim is he?quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:11 schreef Dven het volgende:
[..]
[..]
Jullie weten dat er ook 'binnenvuurwerk' is he?
johquote:Op donderdag 1 januari 2026 12:48 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
"Binnen"vuurwerk blijft vuurwerk
Doet erg denken aan het Hemeltje in Volendam.quote:Op donderdag 1 januari 2026 12:58 schreef Kim-Holland het volgende:
- A woman who witnessed the blaze start said fire broke out when a waiter, dancing on a colleague's shoulders, held a sparkler too close to the ceiling.
- A survivor of the blaze told French news channel BFM: 'During the evening, a waiter climbed onto another waiter's shoulders.
'He was holding a birthday candle, which was very close to the ceiling, and [the ceiling] caught fire in a couple of minutes.'
Daily Mail
HLN.be.quote:Dat geschreeuw van de pijn ging door merg en been”: Belg (49) getuigt over chaos en slachtoffers na drama in Crans-Montana
Edmond (49) uit Gent verblijft met zijn gezin over de bar waar het drama zich heeft afgespeeld. Hij zag hoe het er allemaal aan toe ging. “Le Constellation is een bar waar vooral jonge mensen, 17-, 18-, 19-jarigen uit de streek, maar ook toeristen, naartoe gaan om te feesten op oudjaar. Iedereen zat daar te feesten. Maar rond 1.30 uur brak er ongeziene chaos uit. Het was afschuwelijk wat ik gezien heb. Straten lagen vol gewonden en lijken. Mensen die volledig verbrand waren in hun gezicht, mensen zonder handen, vooral jonge meisjes van 16 jaar met hun vriendinnen errond.
Vlaming blikt terug op helse nacht in Crans-Montana
"Ik heb mensen zien geopereerd worden voor mijn ogen. Maar vooral dat geschreeuw van de pijn van die jonge mensen ging door merg en been. Langs alle kanten hoorden we geschreeuw. Zoiets wil je niet zien. Werkelijk afschuwelijk. Ze hebben dan een bankkantoor als veldhospitaal opengedaan voor de gewonden, want je moet weten dat het min 10 graden was. De mensen waren feestelijk en dus vrij licht gekleed en hadden het heel koud.
"Mijn kinderen van 10 en 13 jaar hebben het ook gezien, die zijn getraumatiseerd", gaat Edmond verder. Ik hoop dat ze de beelden uit hun hoofd krijgen. In den tijd dat ik jong was, ben ik ook naar die bar uitgeweest, die heeft maar één in- en uitgang. Je kan dat eigenlijk niet begrijpen voor een land als Zwitserland, een land dat bekendstaat om zijn veiligheid.”
De hulpdiensten waren snel ter plaatse, zegt Edmond, maar evident is dat niet in een skigebied. “Je zit hier op een berg op 1.000 meter hoogte. De klinieken liggen in de vallei, dus die ziekenwagens moeten eerst dertig minuten naar boven rijden en dan weer dertig minuten terug naar beneden. De hulpverleners moesten ter plaatse echt een harde selectie maken: wie is er het ergst aan toe en mag als eerste mee. Ook dat wil je niet zien. Daarom werden er ook tientallen helikopters ingezet.”
quote:Op donderdag 1 januari 2026 12:48 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Je weet dat vuur/explosieven in een afgesloten ruimte niet zo slim is he?
"Binnen"vuurwerk blijft vuurwerk
Zoveelste keer dat er doden vallen omdat een of ander derderangs kutbandje pyro wil bij hun optreden
Er wordt wel vaker iets verkeerd geformuleerd, zeker als er nog veel onduidelijk is. De pers moet ook maar iets opschrijven hè en het doen met de informatie die ze daar krijgen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 10:42 schreef Zorro het volgende:
[..]
Het lijkt me niet dat het dan zo geformuleerd zou zijn, "opgeslagen in de kelder van het gebouw".
Net als in Volendam als ratten in de val.quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:52 schreef kwiwi het volgende:
Zag net op een filmpje dat het inderdaad het plafond is dat vlam vatte.
Ook niet op een zolder…quote:Op donderdag 1 januari 2026 14:44 schreef littlemindy het volgende:
Ga nooit in een kelderbar staan met maar één uitgang. En zeker niet met Oudjaar.
https://x.com/SuisseAlert/status/2006698065361776922quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:52 schreef kwiwi het volgende:
Zag net op een filmpje dat het inderdaad het plafond is dat vlam vatte.
Begint allemaal relatief klein en binnen no-time is het klaar....quote:Op donderdag 1 januari 2026 15:18 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
https://x.com/SuisseAlert/status/2006698065361776922
Hier te zien. Vuur zal daarna heel snel zijn gaan verspreiden..
Wat een verschrikkelijk drama, al die jonge mensen. Hemeltje all over again, met nog drie keer zoveel slachtoffers.
https://nos.nl/artikel/25(...)-van-25-jaar-geleden
Ja, flashover en het is gedaan.quote:Op donderdag 1 januari 2026 15:36 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Begint allemaal relatief klein en binnen no-time is het klaar....
Ja, dat hebben we hier in NL 25 jaar geleden al geleerd.quote:Op donderdag 1 januari 2026 09:24 schreef MichaelScott het volgende:
Je bent een Zwitsers rund als je met vuurwerk stunt.
Mensen die binnen vuurwerk afsteken.
Hoe dat kind met die helm er ook mee rondloopt. Die zal wel als eerst buitengestaan hebben…quote:Op donderdag 1 januari 2026 16:44 schreef Momo het volgende:
Op die Dailymail beelden ook beelden van sterretjes binnen of van die mini fonteinen die ze ook wel eens op een taart zetten als iemand jarig is....
In Crans Montana?quote:Op donderdag 1 januari 2026 13:23 schreef Joppiez het volgende:
Had wintersport plannen voor Zwitserland maar kwam wat tussen, komt wel dichtbij zo
In elk restaurant gebeurt datquote:Op donderdag 1 januari 2026 16:44 schreef Momo het volgende:
Op die Dailymail beelden ook beelden van sterretjes binnen of van die mini fonteinen die ze ook wel eens op een taart zetten als iemand jarig is....
Gaat ook een miljoen keer goed totdat het fout gaat, nu gewoon pech gehad.quote:Op donderdag 1 januari 2026 16:44 schreef Momo het volgende:
Nee, maar wie weet waar het lot mij gebracht zou hebben!quote:
Ja zo begrijp je helaas ook wel waarom er 40 doden zijn. Pff wat vreselijk om te zien en horen.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
Schokkend filmpje, mensen proberen te vluchten voor het vuur maar de uitgang is geblokkeerd
Ook tegenwoordig: lekker filmen hoe mensen levend verbranden en verder geen poot uitsteken. Proberen om bijvoorbeeld de ramen nog te breken ho maar![]()
[ x ]
Waar had die moeten beginnen? Met die berg mensen die daar vertrapt bij de ingang liggen? Of toch bij de mensen binnen? Of had die eerst meer mensen moeten mobiliseren om te helpen trekken?quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
Schokkend filmpje, mensen proberen te vluchten voor het vuur maar de uitgang is geblokkeerd
Ook tegenwoordig: lekker filmen hoe mensen levend verbranden en verder geen poot uitsteken. Proberen om bijvoorbeeld de ramen nog te breken ho maar![]()
[ x ]
Meine gute...quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:17 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Door de flashover denk ik, lees nergens op Zwitserse sites dat het de oorzaak geweest zou zijn.quote:Op donderdag 1 januari 2026 17:53 schreef ootjekatootje het volgende:
Ze hebben het nu over een explosie binnen…
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |