Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht. Op 't randje en erover. Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
De Kik doet Boudewijn de Groot (Geen groot Kik-fan maar tis met een orkest en Boudewijn treedt zelf niet meer op) Eefje de Visser Best Kept Secret (Nick Cave, Wolf Alice, Gorillaz en anderen) En ik hoop nog last minute kaartjes te scoren voor David Byrne en Tame Impala
1400 Voor Ik Vergeet Spinvis 1399 Hold Me The Teskey Brothers 1398 Broken Wings Mr. Mister 1397 Scarlet Ribbons The Cats 1396 Het Midden Pommelien Thijs & Meau 1395 Scarborough Fair Simon & Garfunkel 1394 Love Me Tender Elvis Presley 1393 Two Out Of Three Ain't Bad Meat Loaf 1392 Circles Post Malone 1391 Pure Morning Placebo 1390 Raspberry Beret Prince & The Revolution 1389 Afraid Of The Dark Chef'Special 1388 Live To Tell Madonna 1387 How You Gonna See Me Now Alice Cooper
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op vrijdag 26 december 2025 23:01 schreef peaceman het volgende: Ik wil hier toch nog even Verdronken Vlinder noemen als kandidaat Beste Nederlandstalige nummer ooit.
prachtig nummer maar het is voor mij niet eens het beste Boudewijn-nummer. Dat is Eva
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Dit is een heel mooi uurtje 1400 Voor Ik Vergeet Spinvis 1399 Hold Me The Teskey Brothers 1398 Broken Wings Mr. Mister 1397 Scarlet Ribbons The Cats 1396 Het Midden Pommelien Thijs & Meau 1395 Scarborough Fair Simon & Garfunkel 1394 Love Me Tender Elvis Presley 1393 Two Out Of Three Ain't Bad Meat Loaf 1392 Circles Post Malone 1391 Pure Morning Placebo 1390 Raspberry Beret Prince & The Revolution 1389 Afraid Of The Dark Chef'Special 1388 Live To Tell Madonna 1387 How You Gonna See Me Now Alice Cooper
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Is al zeker dat ie in 013 komt? Dan ga ik met Pippie 1 erheen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En 013 staat nog steeds op TBA. Maar zodra meer bekend is geef ik een gil!
Op vrijdag 26 december 2025 23:01 schreef peaceman het volgende: Ik wil hier toch nog even Verdronken Vlinder noemen als kandidaat Beste Nederlandstalige nummer ooit.
Eensch. Een van de schaarse Nederlandstalige nummers in mijn stemlijst. De enige zelfs denk ik.
That's history. I say history because it happened in the past. Murray Walker
[..] ah shit komt godspeed weer? even kijken of dat niet uitverkocht is
Was 22 december bijna uitverkocht. Toen heb ik pas tickets gekocht
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En 013 staat nog steeds op TBA. Maar zodra meer bekend is geef ik een gil!
[..] Alsnog doen, de halve karaokegroep gaat. We maken er gewoon een meet van
Kunnen we niet ergens gaan karaoken als The Cure afzegt?
1400 Voor Ik Vergeet Spinvis 1399 Hold Me The Teskey Brothers 1398 Broken Wings Mr. Mister 1397 Scarlet Ribbons The Cats 1396 Het Midden Pommelien Thijs & Meau 1395 Scarborough Fair Simon & Garfunkel 1394 Love Me Tender Elvis Presley 1393 Two Out Of Three Ain't Bad Meat Loaf 1392 Circles Post Malone 1391 Pure Morning Placebo 1390 Raspberry Beret Prince & The Revolution 1389 Afraid Of The Dark Chef'Special 1388 Live To Tell Madonna 1387 How You Gonna See Me Now Alice Cooper
Voor ik vergeet dat hier een kerk heeft gestaan Voor ik vergeet dat ik jarig was en een tictac in mijn neusgat had toen we naar zeeland zijn gegaan Voor ik vergeet koninginnedag en wie toen mijn vrienden zijn geweest en niets meer weet van straten en examens en vakanties en ruzie op een feest ergens in de Bildstraat waar ik toch niemand kende Voor ik vergeet En later alles anders heet Voor ik vergeet en ik de feiten en de cijfers en de namen van de schrijvers niet meer weet De hele dag en alle woorden en elk uur De hele dag en ook de nacht en de zomers en de handen van mijn vader vergeet ik op den duur Voor ik vergeet Vergeten ben van die hersenscan en van die toestand met dat huis Voor ik vergeet en dat ik iemand was die van alles wou en niets begreep van de film waarin hij speelde en de lafbek die hij was Ik hou van jou Ik hou zoveel van jou Tot ik vergeet Jou vergeet Jou vergeet Jou vergeet En nog alleen maar lijk te dromen...
Ik ben echt doodmoe maar wik nog ff tot 2 uur doorpakken
Op vrijdag 26 december 2025 23:06 schreef 4-elements het volgende: Spinvis vind ik verschrikkelijk. Dat lijzige gezang. Is totaal niet muzikaal. Ga dan teksten schrijven en laat iemand die wel kan zingen zingen.
Op vrijdag 26 december 2025 23:06 schreef 4-elements het volgende: Spinvis vind ik verschrikkelijk. Dat lijzige gezang. Is totaal niet muzikaal. Ga dan teksten schrijven en laat iemand die wel kan zingen zingen.
Spinvis, Roosbeef en Eefje de Visser zijn wel mijn 3 rode lappen van de Nederlandse muziek ja
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Vast wel, anders draait dat festival flink verlies
[..] Heb ook zulke feestjes gehad. Ben wel van plan het dit jaar wat rustiger aan te doen
Zodat je 1 januari weer los kunt?
Ik heb een jaar of twee geleden met een ticketswap kaartje de Teskey Brothers gezien. Die gast kan goed zingen, maar na drie nummers had ik het wel een beetje gezien.
Hij had ook een hinderlijke act waar hij na elk nummer deed alsof hij voor het eerst applaus van een publiek kreeg.
Ben een hele tijd geleden ook een keer lazarus de berm in gevallen naast een recreatieplas op de terugweg van een personeelsfeestje. Heb daar best tijdje gelegen ook. Niemand die het gezien heeft. Volgende dag doen alsof er niks geks is gebeurd
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Op vrijdag 26 december 2025 23:10 schreef PippenScottie het volgende: Ik heb een jaar of twee geleden met een ticketswap kaartje de Teskey Brothers gezien. Die gast kan goed zingen, maar na drie nummers had ik het wel een beetje gezien.
Hij had ook een hinderlijke act waar hij na elk nummer deed alsof hij voor het eerst applaus van een publiek kreeg.
Ik heb ooit met mezelf afgesproken nooit naar DTRH te gaan omdat het enkel door MoJo is gelanceerd om Best Kept Secret kapot te maken... en dat hou ik tot nu toe vol
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Op vrijdag 26 december 2025 23:11 schreef Gale_Boetticher het volgende: Ben een hele tijd geleden ook een keer lazarus de berm in gevallen naast een recreatieplas op de terugweg van een personeelsfeestje. Heb daar best tijdje gelegen ook. Niemand die het gezien heeft. Volgende dag doen alsof er niks geks is gebeurd
Ik was 1x zo zat bij het indrinken dat ze me mee moesten slepen naar de kroeg en dat ik daar laveloos op een barkruk hing
Toen moest je een flesje leeg trekken om een liedje door te laten spoelen, zeer gevaarlijk zult u allen begrijpen
Op vrijdag 26 december 2025 23:11 schreef Gale_Boetticher het volgende: Ben een hele tijd geleden ook een keer lazarus de berm in gevallen naast een recreatieplas op de terugweg van een personeelsfeestje. Heb daar best tijdje gelegen ook. Niemand die het gezien heeft. Volgende dag doen alsof er niks geks is gebeurd
Op een personeelsfeestje zou ik me helemaal niet laten gaan. Zo genant.
That's history. I say history because it happened in the past. Murray Walker
[..] Ik heb ooit met mezelf afgesproken nooit naar DTRH te gaan omdat het enkel door MoJo is gelanceerd om Best Kept Secret kapot te maken... en dat hou ik tot nu toe vol
tja ik vind het gewoon een fijn festival en BKS net wat minder.
Ik heb sinds mijn zestiende niet meer gedronken, dan was ergens in de 18e eeuw ongeveer. Nou ja, wel water enzo, want anders weet ik dat ik hem terugkrijg hier.
Op vrijdag 26 december 2025 23:12 schreef Mexicanobakker het volgende: Ik was 1x zo zat bij het indrinken dat ze me mee moesten slepen naar de kroeg en dat ik daar laveloos op een barkruk hing
Toen moest je een flesje leeg trekken om een liedje door te laten spoelen, zeer gevaarlijk zult u allen begrijpen
Als jullie mij op karaoke ladderzat willen krijgen moet je dus zeggen dat je Andre Hazes gaat zingen tenzij ik een flesje leeg gooi
En ook de andere helft van het advies van Corry Konings opgevolgd?
Bij DTRH hebben ze ook net wat meer geld. En Mojo-stal waar ze uit kunnen putten. Maar voor BKS helpt het dat Maurits nu weg is als festivaldirecteur. Die wilde er te graag een ontdekkingsfestival en inclusieve line-up van maken zonder zich te realiseren dat je ook nog wel namen nodig hebt om kaarten te verkopen
[..] Bij DTRH hebben ze ook net wat meer geld. En Mojo-stal waar ze uit kunnen putten. Maar voor BKS helpt het dat Maurits nu weg is als festivaldirecteur. Die wilde er te graag een ontdekkingsfestival en inclusieve line-up van maken zonder zich te realiseren dat je ook nog wel namen nodig hebt om kaarten te verkopen
dat zal vast ja. Ik vind de headliners van BKS dit jaar wel sterk hoor.
[..] Bij DTRH hebben ze ook net wat meer geld. En Mojo-stal waar ze uit kunnen putten. Maar voor BKS helpt het dat Maurits nu weg is als festivaldirecteur. Die wilde er te graag een ontdekkingsfestival en inclusieve line-up van maken zonder zich te realiseren dat je ook nog wel namen nodig hebt om kaarten te verkopen
Maurits die blijkbaar zijn handjes niet helemaal kon thuis houden is wel een zegen voor de line-up ja
[..] Pistool tegen het hoofd deze of Django Wagner.
Niet missen en met een hooivork wegjagen zijn twee verschillende dingdn
[..] Ja wie begon daar ook alweer over? Oa Sophie Straat toch he?
Oh ik kan Forza (It Is) niet meer luisteren als ik hier op Marco zit te haten dus?
Ik ga waarschijnlijk niet, de line-up is niet super en het last-minute onze tickets moeten verkopen dit jaar, maakt het niet makkelijker erop om er toch heen te gaan
Wij hebben een Scandinavie trip gedaan. Zweden en Finland met een dagtrip naar Tallinn.
Flevoland, tijdens de V500.
Landgraaf, tijdens Pinkpop.
Tenerife.
[..] Geinig. Ik was ook op Tenerife. Ook op El Teide geweest?
Ja, niet op de hoogste top, maar wel met de gondel naar boven. Wij zijn geen geboren wandelaars.
Hopelijk zit dit nummer niet te lang vast in het midden van de lijst.
[..] Ik heb me ook naar boven laten rijden om sterren te kijken :-)
Ja wij gingen overdag. Niet overnacht daarboven
Deze had wel in het midden van de nacht mogen komen
Die geef ik nog even een knuffel en dan mag ze gaan slapen
Toen zei jij "nee, dat is de bovenste trede"?
Een Vlaams accent kan prachtig zijn, maar ondanks dat vind ik de stem van Pommelien Thijs iets irritants hebben. De melodie van het nummer vind ik trouwens ook irritant. Eigenlijk vind ik gewoon het hele nummer best irritant.
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
Oh liedje te vroeg, eerst Nick, Simon en Garfunkel
Op vrijdag 26 december 2025 23:25 schreef ok01 het volgende: Ik ga Love me tender wel skippen zo. Iets met slechte herinneringen aan mn vader
Op vrijdag 26 december 2025 23:26 schreef Gretzl het volgende: Lijkt erop dat ik de enige ben in het gehele warme FOK! Top 2000 bad die wel kan genieten van Meau en Pommelien samen
De kleine en ik hebben wel gemeen dat we gek zijn op de fles.
Weer verloren van de fles?
- Midweek Andalusië in januari met ouders, broers, zussen - Paar dagen midlands (Leeds, Liverpool, Blackburn) - Twee dagen Hamburg - Kleine week Barcelona voor Primavera Sound
Ik mis Stefan en Lisette het allerhardst, maar daarnaast nog wel zeker een dozijn andere Spinvissen waaronder Smalfilm, TVD, Wespen, Club Insomnia en Oostende
[..] Ik besef me nu pas hoe dit mogelijk kan overkomen. Het is alleen dat mijn vader dit altijd tegen me zong terwijl die dronken was
Mwah, dat is wel van de orde wat ik verwachtte. Maar ik kan het me voorstellen dat mensen het (nog) "heftiger" interpreteerden ja.