Er zit toch ook niks constructiefs in een welwillende Klaver die niet aan tafel zit, als dank voor een constructieve houding eerder?quote:Op woensdag 10 december 2025 17:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nieuwe constructieve politiek.
Klaver is net zo een grote gifbeker als Wilders als hij zijn zin niet krijgt.
Een beetje een hype, momenteel. Schoof had een 'hoofdlijnenakkoord' van de partijleiders, uitgewerkt in een 'regeerprogramma'. Gewone termen gebruiken lijkt verboden.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:02 schreef Evangelion het volgende:
Wat is het verschil tussen een regeerakkoord en een regeerbasisakkoord
Een regeerakkoord is volgens mij als ze met een beperkt aantal partijen een meerderheid hebben. Dus een akkoord van de regeringspartijen.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:02 schreef Evangelion het volgende:
Wat is het verschil tussen een regeerakkoord en een regeerbasisakkoord
Nee, maar om tegelijk ook de motie voor een nieuwe informateur af te wijzen vind ik dan wel best negatief. Wie weet wat zij voor elkaar zou kunnen krijgen?quote:Op woensdag 10 december 2025 19:06 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Er zit toch ook niks constructiefs in een welwillende Klaver die niet aan tafel zit, als dank voor een constructieve houding eerder?
Misschien wil hij de prijs voor het steunen van losse onderdelen opdrijven?quote:Op woensdag 10 december 2025 19:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, maar om tegelijk ook de motie voor een nieuwe informateur af te wijzen vind ik dan wel best negatief.
Daar leek zijn preek (net als Wilders) wel op.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Misschien wil hij de prijs voor het steunen van losse onderdelen opdrijven?
Of denk je dat ie op dag 1 de (als het een minderheidskabinet is) ploeg naar huis wil sturen?
Dus hij gaat meestemmen met de PVV.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar leek zijn preek (net als Wilders) wel op.
Ja, daar leek het op, teleurstellend wel.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus hij gaat meestemmen met de PVV.
Okay.
Krijg er toch wel een hoefijzer gevoel bij.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, daar leek het op, teleurstellend wel.
Hebben ze onderhand al door dat de VS niet meer onze vriend is? Of zijn ze zo naief te denken dat ze nog een paar jaartjes moeten volhouden tot Trump weg is en dat dan alles weer terug gaat naar het oude?quote:Op woensdag 10 december 2025 19:08 schreef -XOR- het volgende:
Van Weel denkt dat de Republikeinen wel betrouwbaar zijn aangaande hun afschieten van Venezuelaanse boten
edit: verder is hij overigens wel welwillend.
De VS is inmiddels zelf een derde wereld land en straks gaan ze leuren bij Europa om steun.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hebben ze onderhand al door dat de VS niet meer onze vriend is? Of zijn ze zo naief te denken dat ze nog een paar jaartjes moeten volhouden tot Trump weg is en dat dan alles weer terug gaat naar het oude?
Ja. Als Klaver zo blijft dan moet alles over rechts gaan. En ik weet niet of mensen daar perse op zitten te wachten.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:20 schreef Firuze60 het volgende:
Alle hoop op de nieuwe informateur om dit sooitje eens op gang te krijgen.
Als je met hoefijzer suggereert dat Klaver op dezelfde plek zit als Wilders, alleen links ipv rechts, vind ik dat best ongepast, eigenlijk. Dat is natuurlijk in de verste verte niet het geval.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Krijg er toch wel een hoefijzer gevoel bij.
Veel VVD'ers zijn natuurlijk ook gewoon Trump-fappers maar ik moet zeggen dat Van Weel in zijn appreciaties wel enige realiteitszin aan de dag legde. Sowieso is Van Weel nog wel een van de pruimbaardere kabinetsleden.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hebben ze onderhand al door dat de VS niet meer onze vriend is? Of zijn ze zo naief te denken dat ze nog een paar jaartjes moeten volhouden tot Trump weg is en dat dan alles weer terug gaat naar het oude?
Dat gaan we zien in de toekomst. Hopelijk verandert zijn stemgedrag.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je met hoefijzer suggereert dat Klaver op dezelfde plek zit als Wilders, alleen links ipv rechts, vind ik dat best ongepast, eigenlijk. Dat is natuurlijk in de verste verte niet het geval.
Hij stemt ook niet met Wilders mee. Hij stemt in dit geval wel hetzelfde als Wilders. Dat is echt iets anders.
Als 2 mensen om totaal verschillende redenen tegen stemmen, dan ben je nog niet dichter bij elkaar gekomen. Klaver stemt niet mee met Wilders, Klaver stemt gewoon tegen en Wilders ook. Ieder om hun eigen redenen.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaan we zien in de toekomst. Hopelijk verandert zijn stemgedrag.
Waardeloos.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:37 schreef phpmystyle het volgende:
Wat vinden jullie hier van die Annemarie van Gaal?
Vreeeeselijk mensquote:Op woensdag 10 december 2025 19:37 schreef phpmystyle het volgende:
Wat vinden jullie hier van die Annemarie van Gaal?
Ook gewoon écht dommig. Nare androgyne vrouw.quote:
Dit idd, androgyn vind ik wat overdrevenquote:Op woensdag 10 december 2025 19:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ook gewoon écht dommig. Nare androgyne vrouw.
Dom zou ik niemand noemen. Ze lifte even goed mee met de ondernemer Derk Sauer.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:48 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Dit idd, androgyn vind ik wat overdreven
De prijs voor steun in beide kamers gaat heel hoog zijn. En dat heeft vooral de VVD zelf veroorzaakt.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:22 schreef Hanca het volgende:
Klaver is nu chagrijnig. Dat hij het er niet mee eens is dat hij op niet inhoudlijke redenen wordt weggehouden, ondanks dat hij altijd nodig is, is logisch. Dus een terechte tegenstem tegen de opdracht voor de informateur.
Ze gaan straks echt de voorstellen wel inhoudelijk beoordelen, ze gaan alleen dus niet voor deelakkoorden. En dan kan het wel eens zo worden dat alles wat GLPvdA ook maar een beetje niet bevalt, voor een tegenstem gaat zorgen.
je kan dom zijn op verschillende manierenquote:Op woensdag 10 december 2025 19:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dom zou ik niemand noemen. Ze lifte even goed mee met de ondernemer Derk Sauer.
Tja, dan kan ik ook Wilders een dom mavo-klantje vinden.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:53 schreef Puzzie het volgende:
[..]
je kan dom zijn op verschillende manieren
Dan nog zit hij met GL/PvdA niet op het andere eind van het hoefijzer zoals Wilders.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, even zo goed mag hij met zijn partij, die nog niet eens echt gefuseerd is, even zo goed gaan reflecteren. Zorg eerst dan eens voor een eigen partij met een duidelijk gezicht, potverdorie.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan nog zit hij met GL/PvdA niet op het andere eind van het hoefijzer zoals Wilders.
Schoof en dat hele zooitje ongeregeld zitten in de tas van Rutte. Ze willen maar niet geloven dat de NAVO morsdood is.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Enige hoop is op de UK.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:10 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Schoof en dat hele zooitje ongeregeld zitten in de tas van Rutte. Ze willen maar niet geloven dat de NAVO morsdood is.
Frankrijk heeft zich al uitgesproken. De Britten noemen het standrechtelijk executeren op zee illegaal en schorten gelijk de inlichtingen op. Ondertussen hangt heel Europa met elkaar aan de telefoon, en wij spelen wij ondertussen het debieltje van de klas.
Of zijn stemmers.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tja, dan kan ik ook Wilders een dom mavo-klantje vinden.
Wat bedoel je nu precies? Dat ze zich allebei niet constructief opstellen, omdat ze worden uitgesloten door de VVD. Dat heeft niet echt iets met partijkleur te maken en dus ook niet met het hoefijzer-principe.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Precies, mavo is erg onrealistisch.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tja, ook dat is dan weer een vooroordeel.
Nou, zet Wilders eens op een eindexamen VMBO uit 2015, weet zeker dat ie zakt..quote:Op woensdag 10 december 2025 20:21 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Precies, mavo is erg onrealistisch.
Wat ik er mee bedoel is dat ze het beiden niet eens zijn met de keuze van de partijen voor de (in)formatie.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:19 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu precies? Dat ze zich allebei niet constructief opstellen, omdat ze worden uitgesloten door de VVD. Dat heeft niet echt iets met partijkleur te maken en dus ook niet met het hoefijzer-principe.
Of is Wilders radicaal rechts, omdat zijn anti-democratische opvattingen niet overeen zouden komen met de basislijn waarop D66-VVD-D66 gaan uitkomen. En is daarmee dus Klaver automatisch radicaal links, omdat zijn opvattingen ook niet overeen zouden komen met diezelfde basislijn?
Want als je een paard gaat beslaan met zo'n hoefijzer dan loopt dat arme beest permanent mank.
Ik ben ooit cumlaude geslaagd voor de middelbare school, als ik nu weer eindexamen zou moeten doen weet ik niet of ik weer dezelfde scores zou halen.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:23 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou, zet Wilders eens op een eindexamen VMBO uit 2015, weet zeker dat ie zakt..
Dan moeten we dus wel leiders hebben die bellen met Starmer en Macron.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Best knap, hoor, ik indertijd met de hakken over de sloot..quote:Op woensdag 10 december 2025 20:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik ben ooit cumlaude geslaagd voor de middelbare school, als ik nu weer eindexamen zou moeten doen weet ik niet of ik weer dezelfde scores zou halen.
En een hoefijzer heeft daar dus niets mee te maken.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat ik er mee bedoel is dat ze het beiden niet eens zijn met de keuze van de partijen voor de (in)formatie.
Beiden omdat ze uitgesloten worden.
Eentje op links, eentje op rechts.
En dus stemmen ze tegen.
Ze vinden elkaar in het tegen stemmen en dat kun je best een hoefijzer noemen.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En een hoefijzer heeft daar dus niets mee te maken.
Rechts komt ook zetels tekort voor die houding.quote:Op woensdag 10 december 2025 18:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn te weinig zetels op links om zich zo op te stellen.
Wel jammer dat ie zo in de wedstrijd zit.
Precies, die onzin ook dat de meerderheid van de kamer rechts zou stemmen.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Rechts komt ook zetels tekort voor die houding.
En dat zijn op jouw politieke spectrum de uiteindes van het hoefijzer?quote:Op woensdag 10 december 2025 20:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat ik er mee bedoel is dat ze het beiden niet eens zijn met de keuze van de partijen voor de (in)formatie.
Beiden omdat ze uitgesloten worden.
Eentje op links, eentje op rechts.
En dus stemmen ze tegen.
quote:Zo zijn voor de roomse paus de vrijmetselaars, darwinisten, marxisten en anarchisten tweelingen, omdat zij als ketters de Onbevlekte Ontvangenis loochenen.
Voor Hitler zijn liberalisme en marxisme tweelingen, omdat zij niets van ‘bloed en eer’ willen weten.
Voor een democraat zijn fascisme en bolsjewisme dubbelgangers, want zij buigen niet voor het algemeen kiesrecht.
Dat is voor mij afhankelijk van hoe Klaver zich verder opstelt.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En een hoefijzer heeft daar dus niets mee te maken.
Het tegenovergestelde van constructief samenwerken. Dat is pas echt niet Nederlands.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is voor mij afhankelijk van hoe Klaver zich verder opstelt.
Stel je voor dat er straks twee partijen zijn die beiden alles van de regering tegenstemmen, per definitie, omdat ze het niet eens zijn met de formatie... Eentje op links en eentje op rechts. Hoe bizar is dat?
Klaver heeft letterlijk gezegd dat hij dat niet doet, dat het zo niet werkt. De PVV heeft dat in haar 20 jarige bestaan trouwens ook nooit gedaan.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Stel je voor dat er straks twee partijen zijn die beiden alles van de regering tegenstemmen, per definitie, omdat ze het niet eens zijn met de formatie... Eentje op links en eentje op rechts. Hoe bizar is dat?
Er zitten niet zoveel zetels links van Gl-pvda. Twee keer drie.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
En dat zijn op jouw politieke spectrum de uiteindes van het hoefijzer?
Even Trosky aanhalen:
[..]
Ik denk dat als er een deelakkoord komt te liggen voor sociale zekerheid en de zorg waar een SP zich in kan vinden. Dat Klaver dan allang aan boord is.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klaver heeft letterlijk gezegd dat hij dat niet doet, dat het zo niet werkt. De PVV heeft dat in haar 20 jarige bestaan trouwens ook nooit gedaan.
Ik reken 30.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zitten niet zoveel zetels links van Gl-pvda. Twee keer drie.
Dat is samen met GL-PVDA evenveel als er op uiterst rechts zit bij de PVV.
Namelijk 26.
En dan gaat het er niet om of IK Gl-pvda even radicaal vind als de PVV (want dat zijn ze niet). Maar in onze Kamer is dit wel de verhouding op dit moment.
En als je dat als een hoefijzer wil zien, zitten ze beiden op het uiteinde. De 26 zetels links en de 26 zetels rechts.
Links of rechts, of beiden?quote:
Volt ook?quote:Op woensdag 10 december 2025 20:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Links: Denk, PvdD, SP, Volt, samen 10.
Dat doet hij niet.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar geef ik je gelijk in.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zonder 29 dan iig meer dan jij zei.
JA21 en SGP. Die laatste partij stelt dan wel als tegenwens dat Jetten gewoon aan de vrouw gaat.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:56 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat doet hij niet.
Maar het zou ook vreemd zijn als hij plots voor een zorghervorming zou stemmen waar ze in hun programma tegen zijn. De PVV gaat dat ook niet steunen en BBB wil het streekziekenhuis open.
Dus waar komt het geld voor bijvoorbeeld defensie dan wel vandaan en hoe komt die begroting dan door de Eerste Kamer? Daar zit hem de crux.
Het hoefijzer-principe van de boekhouder. Dat kan ook.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zitten niet zoveel zetels links van Gl-pvda. Twee keer drie.
Dat is samen met GL-PVDA evenveel als er op uiterst rechts zit bij de PVV.
Namelijk 26.
En dan gaat het er niet om of IK Gl-pvda even radicaal vind als de PVV (want dat zijn ze niet). Maar in onze Kamer is dit wel de verhouding op dit moment.
En als je dat als een hoefijzer wil zien, zitten ze beiden op het uiteinde. De 26 zetels links en de 26 zetels rechts.
Ik verwacht ook geen deelakkoorden met GLPvdA. Bij een deelakkoord stem je op punten waar je niet voor bent mee, omdat je er wat anders voor terug krijgt. Dat zie ik niet gebeurenquote:Op woensdag 10 december 2025 20:52 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ik denk dat als er een deelakkoord komt te liggen voor sociale zekerheid en de zorg waar een SP zich in kan vinden. Dat Klaver dan allang aan boord is.
Maar dat gaat natuurlijk nooit en te nimmer gebeuren.
Waarom zou je dan wel andere begrotingen en deelakkoorden gaan goedkeuren, die dan bijvoorbeeld gedekt moeten worden door de VVD-gewenste begrotingen op die zorg en sociale zekerheid? Als dat dan wordt geframed als niet constructief a la Wilders marcheren we natuurlijk wel heel erg hard met de werkelijkheid.
Ik kijk vanuit de kamer.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:02 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Het hoefijzer-principe van de boekhouder. Dat kan ook.
Het gaat er natuurlijk om, dat vanuit jouw perspectief twee uiterste zo extreem - ik durf het woord bijna niet te noemen - zijn, dat ze elkaars gelijke zijn.
De financiering en dus waar de pijn komt, gaat wel een probleem worden. Defensie zal overigens wel een stuk via dat REARM Europe gaan lopen.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik verwacht ook geen deelakkoorden met GLPvdA. Bij een deelakkoord stem je op punten waar je niet voor bent mee, omdat je er wat anders voor terug krijgt. Dat zie ik niet gebeuren
Maar dat betekent niet dat GLPvdA bij dingen waar ze voor zijn tegen gaan stemmen.
Drie zetels van die zware grefo partij? Daar zou ik niet wakker van liggen, vind FvD veel enger.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:04 schreef capricia het volgende:
Wat ik vandaag zo hoorde (zat in de auto, stukjes via de radio geluisterd) is dat de SGP wel constructief mee wil denken, maar vandaag ook al wat pijnpunten op tafel legde.
Of de grondwetten gelijk zijn aan elkaar, of dat er een volgorde van belangrijkheid in zit.
En dan die hele discussie over embryo's.
En de steun van die partij kan nog wel eens belangrijk worden.
Ja, maar die pijn zit ook bij het CDA, de kans dat Bontenbal veel van die dingen zou slikken was al niet zo groot.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:04 schreef capricia het volgende:
Wat ik vandaag zo hoorde (zat in de auto, stukjes via de radio geluisterd) is dat de SGP wel constructief mee wil denken, maar vandaag ook al wat pijnpunten op tafel legde.
Of de grondwetten gelijk zijn aan elkaar, of dat er een volgorde van belangrijkheid in zit.
quote:Als het aan D66-leider Rob Jetten ligt, zegt hij woensdag tijdens het debat over de kabinetsformatie, had de motie van VVD-Kamerlid Arend Kisteman over de onderwijsvrijheid ‘niet gehoeven’.
...
D66 stemde voor de motie, maar alleen omdat de partij het principieel eens is met de inhoud, verduidelijkt Jetten woensdag. En de D66-leider gaat verder: partijen die vrezen dat de aangenomen motie een opmaat is naar herziening van artikel 23, moeten weten dat Jetten eerder pragmatisch dan principieel in de discussie staat.
Grondwetswijzigingen, zegt de D66’er, zijn een zaak van de lange adem. ‘De vraag is welke emoties het op scholen en in gemeenschappen losmaakt en of er dan een kind geholpen is met zo’n grondwetsdiscussie.’ Jetten wil liever praten over wat kinderen écht helpt, zegt hij.
Met steun van JA21 is er een meerderheid.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:07 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Drie zetels van die zware grefo partij? Daar zou ik niet wakker van liggen, vind FvD veel enger.
De kans dat de SGP Nederland op het stikstofslot houdt, omdat er niet naar hun ethiek wordt geluisterd lijkt mij i.d.d. groter dan dat Klaver dat doet, omdat er niet geleverd wordt op de zorg.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:04 schreef capricia het volgende:
Ook met JA21, SGP en zelfs CU er bij is er geen meerderheid in de Eerste Kamer, dus het is een meerderheid waar je niks aan hebt voorlopig.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Met steun van JA21 is er een meerderheid.
En dat weet de SGP.
Ja. Jetten kan ook tellen.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar die pijn zit ook bij het CDA, de kans dat Bontenbal veel van die dingen zou slikken was al niet zo groot.
Maar Jetten heeft inderdaad ook aangegeven dat hij niet echt voor de VVD motie is waar D66 mee heeft ingestemd over artikel 23. Daar heeft het ND ook een artikel over, voor wie het debat heeft gemist: https://www.nd.nl/nieuws/(...)der-rob-jetten-de-de
[..]
GLPvdA gaat niet tegen stemmen op stikstof, hier zitten D66, GLPvdA, VVD en CDA al een hele tijd op 1 lijn. Stikstof gaat het probleem niet worden.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:08 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
De kans dat de SGP Nederland op het stikstofslot houdt, omdat er niet naar hun ethiek wordt geluisterd lijkt mij i.d.d. groter dan dat Klaver dat doet, omdat er niet geleverd wordt op de zorg.
Klopt. Maar eerst de TK. En een nieuwe regering.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook met JA21, SGP en zelfs CU er bij is er geen meerderheid in de Eerste Kamer, dus het is een meerderheid waar je niks aan hebt voorlopig.
Dat dacht ik ook, omdat ik uit ging van een regering in mei. Dan kom je na een lang reces gelijk bij de begrotingen in september en die worden zelden weggestemd. Tijd voor wetgeving is er dan niet meer.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt. Maar eerst de TK. En een nieuwe regering.
Tegen die tijd is het nog maar kort voordat er een nieuw EK komt.
Al weet niemand hoe die er uit gaat zien.
Dat kan een probleem worden, ja.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, omdat ik uit ging van een regering in mei. Dan kom je na een lang reces gelijk bij de begrotingen in september en die worden zelden weggestemd. Tijd voor wetgeving is er dan niet meer.
Maar nu lijkt het er op dat eind februari er al wel een regering kan staan, dan heb je dus de hele voorjaarsnota ook nog en dan heb je dus de Eerste Kamer al eerder hard nodig.
Dat was precies mijn puntquote:Op woensdag 10 december 2025 21:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
GLPvdA gaat niet tegen stemmen op stikstof, hier zitten D66, GLPvdA, VVD en CDA al een hele tijd op 1 lijn. Stikstof gaat het probleem niet worden.
De GLPvdA achterban gaat het niet accepteren als de fractie de verslechtering van de natuur, de uitstervingsgolf in de biodiversiteit en de huizenbouw en energietransitie gaan blokkeren, dat gaat Klaver echt wel inhoudelijk behandelen.
Jawel, wel op stikstof. Daar gaat GLPvdA gewoon voor stemmen. Net als het grootste deel van de Kamer, trouwens.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:26 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dat was precies mijn punt![]()
Alles wat echt grote kostenposten gaan zijn, en waar duidelijk is dat er geen goede plannen zijn voor de zorg en sociale zekerheid gaan wel een probleem zijn.
Tijdens campagnetijd werden ze er bijvoorbeeld ook al op aangevallen op het feit dat de partij in haar verkiezingsprogramma de benodigde structurele financiering niet volledig heeft meegenomen in de doorrekening door het CPB. En is er ook gehamerd dat dit niet ten koste mag gaan van de zorg. Dat is nu al helemaal niet meer hun probleem.
Kortom, veel hulp van GLPVDA kunnen ze niet gaan verwachten.
Dat ben ik dus met je eens.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, wel op stikstof. Daar gaat GLPvdA gewoon voor stemmen. Net als het grootste deel van de Kamer, trouwens.
SGP is niet nodig op stikstof. En voor de SGP is stikstof niet zo principieel dat ze alle andere zaken tegen gaan stemmen als daar iets gebeurt wat ze niet helemaal bevalt. Het is geen artikel 23 of een embryowet.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:29 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dat ben ik dus met je eens.
Dat GLPVDA sowieso mee is. Bij een SGP weet je het nooit...
Ook eens.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
SGP is niet nodig op stikstof. En voor de SGP is stikstof niet zo principieel dat ze alle andere zaken tegen gaan stemmen als daar iets gebeurt wat ze niet helemaal bevalt. Het is geen artikel 23 of een embryowet.
Daar ben ik dus ook benieuwd naar.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:42 schreef Firuze60 het volgende:
Nu ja, alles beter dan wat er nu is. Het is best wel zorgelijk met Wilders en zijn 26 zetels. Ook die stemmers willen nog steeds gehoord worden.
Ik heb nieuws voor je, Nederland heeft in 2006 het VN Verdrag Handicap ondertekend en in 2016 geratificeerd. Uit dat verdrag vloeit dat uitkeringen voor mensen die wegens een beperking minder of niet kunnen werken een uitkering moeten krijgen die louter afhangt van hun beperking. En dus niet van het inkomen van een partner of vermogen.quote:Op woensdag 10 december 2025 17:00 schreef Elan het volgende:
Nodig hebben. Je zegt het zelf al. Indien mijn partner vermogend genoeg zou zijn en wij fiscaal partner dan zou absoluut mee mogen wegen in de overweging of ik/wij wel of geen overheidsgeld in de vorm van een uitkering zouden moeten ontvangen.
Dat hebben ze de afgelopen 20 jaar nooit gedaan, ze hebben altijd best veel met VVD en dus de kabinetten mee gestemd.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar ben ik dus ook benieuwd naar.
Het lijkt mij alleen maar goed als Klaver zo snel mogelijk constructief mee gaat stemmen op de plannen die zij wel zien zitten. Zoals stikstof.
Maar de PVV.. blijven die eindeloos op alles tegenstemmen? Ook als er maatregelen op asiel voorgesteld worden die ze eigenlijk wel zouden kunnen steunen?
Vergeet niet dat op enig moment er ook een begroting doorheen moet. Zou best kunnen dat, met een minderheidskabinet, we dan wat gaan beleven...quote:Op woensdag 10 december 2025 21:26 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dat was precies mijn punt![]()
Alles wat echt grote kostenposten gaan zijn, en waar duidelijk is dat er geen goede plannen zijn voor de zorg en sociale zekerheid gaan wel een probleem zijn.
Tijdens campagnetijd werden ze er bijvoorbeeld ook al aangevallen op het feit dat de partij in haar verkiezingsprogramma de benodigde structurele financiering voor de NAVO-norm niet volledig heeft meegenomen in de doorrekening door het CPB. En is er ook gehamerd dat dit niet ten koste mag gaan van de zorg. Dat is nu al helemaal niet meer hun probleem.
Kortom, veel hulp van GLPVDA kunnen ze niet gaan verwachten.
Moeite voor niks, want Elan zit vast in zijn eigen principes. Hij kent alleen maar misbruikers van sociale voorzieningen.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik heb nieuws voor je, Nederland heeft in 2006 het VN Verdrag Handicap ondertekend en in 2016 geratificeerd. Uit dat verdrag vloeit dat uitkeringen voor mensen die wegens een beperking minder of niet kunnen werken een uitkering moeten krijgen die louter afhangt van hun beperking. En dus niet van het inkomen van een partner of vermogen.
Uit dat verdrag stappen zou ik ook willen afraden, dan moet Nederland uit de EU stappen en zelfs schurkenstaten als Noord-Korea en Iran hebben het ondertekend en geratificeerd. Dat zou van Nederland dus een paria in de wereld maken.
Overigens geldt het door jou gewenste model wel voor mensen met een beperking die als gevolg daarvan een Bijstandsuitkering ontvangen of wegens inkomen van een partner of vermogen daar niet voor in aanmerking komen (NUGgers in jargon). Nederland is wat dat betreft dus momenteel illegaal bezig.
Begrotingen halen het vrijwel altijd wel. Desnoods met een los akkoord, denk dat zelfs GLPvdA daar wel over mee wil praten. Wilden ze ook over onderwijs met Schoof. Een begroting wegstemmen is echt ongekend, in feite mag een ministerie dan geen cent meer uitgeven. Al zijn er hoogleraren die zeggen dat de oude begroting dan een jaar verlengd wordt, dat wordt dan een uitspraak van de Hoge Raad. Dat risico lopen, dat is wel enorm gewaagd, dat durft de politiek eigenlijk nooit aan.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vergeet niet dat op enig moment er ook een begroting doorheen moet.
Tienduizenden mensen met een beperking, zelfs als zij die al kinds af aan hebben, worden overigens sinds 2015 in de Bijstand gedumpt. Zij hebben überhaupt nooit de kans gehad om voor een afdoende arbeidsongeschiktheidsuitkering, collectief of privaat, in aanmerking te komen. Ook mensen met een baan met een laag inkomen lopen een groter risico om de Bijstand gedumpt te worden, zelfs als zij tientallen jaren gewerkt hebben. Nederland kent een ronduit asociaal uitkeringsstelsel voor arbeidsongeschiktheid.quote:Op woensdag 10 december 2025 17:12 schreef Leandra het volgende:
Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is nou eenmaal geen bijstand, een bijstandsuitkering verlies je inderdaad zodra je gaat samenwonen met iemand die een inkomen heeft, dat is nou juist het verschil met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dat je arbeidsongeschikt bent geraakt is al klote genoeg, je hoeft niet ook nog eens extra gestraft te worden voor het feit dat je samenwoont of samen gaat wonen.
Dan is er dus tussentijds heel erg slecht uit onderhandeld door het minderheidskabinet. En is dat een goede reden tot een motie van wantrouwenquote:Op woensdag 10 december 2025 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Begrotingen halen het vrijwel altijd wel. Desnoods met een los akkoord, denk dat zelfs GLPvdA daar wel over mee wil praten. Wilden ze ook over onderwijs met Schoof. Een begroting wegstemmen is echt ongekend, in feite mag een ministerie dan geen cent meer uitgeven. Al zijn er hoogleraren die zeggen dat de oude begroting dan een jaar verlengd wordt, dat wordt dan een uitspraak van de Hoge Raad. Dat risico lopen, dat is wel enorm gewaagd, dat durft de politiek eigenlijk nooit aan.
Ik dacht ook altijd dat de voor- en najaarsnota meer een bijstelling van de miljoenennota was. Afhankelijk van de economische situatie.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Begrotingen halen het vrijwel altijd wel. Desnoods met een los akkoord, denk dat zelfs GLPvdA daar wel over mee wil praten. Wilden ze ook over onderwijs met Schoof. Een begroting wegstemmen is echt ongekend, in feite mag een ministerie dan geen cent meer uitgeven. Al zijn er hoogleraren die zeggen dat de oude begroting dan een jaar verlengd wordt, dat wordt dan een uitspraak van de Hoge Raad. Dat risico lopen, dat is wel enorm gewaagd, dat durft de politiek eigenlijk nooit aan.
Het zoveelste Europese kut verdrag waar we ons aan moeten committeren.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik heb nieuws voor je, Nederland heeft in 2006 het VN Verdrag Handicap ondertekend en in 2016 geratificeerd. Uit dat verdrag vloeit dat uitkeringen voor mensen die wegens een beperking minder of niet kunnen werken een uitkering moeten krijgen die louter afhangt van hun beperking. En dus niet van het inkomen van een partner of vermogen.
Uit dat verdrag stappen zou ik ook willen afraden, dan moet Nederland uit de EU stappen en zelfs schurkenstaten als Noord-Korea en Iran hebben het ondertekend en geratificeerd. Dat zou van Nederland dus een paria in de wereld maken.
Overigens geldt het door jou gewenste model wel voor mensen met een beperking die als gevolg daarvan een Bijstandsuitkering ontvangen of wegens inkomen van een partner of vermogen daar niet voor in aanmerking komen (NUGgers in jargon). Nederland is wat dat betreft dus momenteel illegaal bezig.
Misschien tillen ze dat grotendeels over de installatie van de nieuwe eerste kamer heen?quote:Op woensdag 10 december 2025 22:07 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dan is er dus tussentijds heel erg slecht uit onderhandeld door het minderheidskabinet. En is dat een goede reden tot een motie van wantrouwen![]()
Als VVD het voor elkaar krijgt om keihard te gaan bezuinigen op zorg en de sociale zekerheid. En er alleen maar gekeken wordt naar radicaal rechts. Wat denk jij dat er dan gaat gebeuren?
Klopt, maar ik hoop anderen er wel mee te kunnen informeren. Ik vind het overigens ook stiekem wel leuk om mensen die een kolossaal misvormde kijk op de realiteit tentoonspreiden terecht te wijzen. Wat dat betreft is het altijd pruimentijd op dit forum.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:56 schreef Firuze60 het volgende:
Moeite voor niks, want Elan zit vast in zijn eigen principes. Hij kent alleen maar misbruikers van sociale voorzieningen.
De voorjaarsnota idd wel. Al zien we de laatste jaren grote verschuivingen bij voorjaarsnota. Ik had het nu over de prinsjesdagstukken 2027, die zullen najaar 2026, dus met de huidige EK, door beide Kamers moeten. Daar gaat wel een meerderheid moeten zijn.quote:Op woensdag 10 december 2025 22:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht ook altijd dat de voor- en najaarsnota meer een bijstelling van de miljoenennota was. Afhankelijk van de economische situatie.
En ik begrijp dat als er een nieuwe regering zit, ze hun plan willen uitvoeren. Maar als dat niet direct lukt, dan blijft die van Prinsjesdag gewoon staan.
De VN is Europees? Kom op, dat weten mijn kinderen van 10 zelfs beter...quote:Op woensdag 10 december 2025 22:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Het zoveelste Europese kut verdrag waar we ons aan moeten committeren.
Verrassend weer.
Wereldwijd zelfs.quote:Op woensdag 10 december 2025 22:10 schreef Elan het volgende:
Verrassend weer.
het is een machtspelletje , het begon met een natuur dictaat ,quote:Op woensdag 10 december 2025 22:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Verrassend weer.
Doelde op het tweede deel van zijn verhaaltje Hans.quote:Op woensdag 10 december 2025 22:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VN is Europees? Kom op, dat weten mijn kinderen van 10 zelfs beter...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |