Dat kan een probleem worden, ja.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, omdat ik uit ging van een regering in mei. Dan kom je na een lang reces gelijk bij de begrotingen in september en die worden zelden weggestemd. Tijd voor wetgeving is er dan niet meer.
Maar nu lijkt het er op dat eind februari er al wel een regering kan staan, dan heb je dus de hele voorjaarsnota ook nog en dan heb je dus de Eerste Kamer al eerder hard nodig.
Dat was precies mijn puntquote:Op woensdag 10 december 2025 21:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
GLPvdA gaat niet tegen stemmen op stikstof, hier zitten D66, GLPvdA, VVD en CDA al een hele tijd op 1 lijn. Stikstof gaat het probleem niet worden.
De GLPvdA achterban gaat het niet accepteren als de fractie de verslechtering van de natuur, de uitstervingsgolf in de biodiversiteit en de huizenbouw en energietransitie gaan blokkeren, dat gaat Klaver echt wel inhoudelijk behandelen.
Jawel, wel op stikstof. Daar gaat GLPvdA gewoon voor stemmen. Net als het grootste deel van de Kamer, trouwens.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:26 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dat was precies mijn punt![]()
Alles wat echt grote kostenposten gaan zijn, en waar duidelijk is dat er geen goede plannen zijn voor de zorg en sociale zekerheid gaan wel een probleem zijn.
Tijdens campagnetijd werden ze er bijvoorbeeld ook al op aangevallen op het feit dat de partij in haar verkiezingsprogramma de benodigde structurele financiering niet volledig heeft meegenomen in de doorrekening door het CPB. En is er ook gehamerd dat dit niet ten koste mag gaan van de zorg. Dat is nu al helemaal niet meer hun probleem.
Kortom, veel hulp van GLPVDA kunnen ze niet gaan verwachten.
Dat ben ik dus met je eens.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, wel op stikstof. Daar gaat GLPvdA gewoon voor stemmen. Net als het grootste deel van de Kamer, trouwens.
SGP is niet nodig op stikstof. En voor de SGP is stikstof niet zo principieel dat ze alle andere zaken tegen gaan stemmen als daar iets gebeurt wat ze niet helemaal bevalt. Het is geen artikel 23 of een embryowet.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:29 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dat ben ik dus met je eens.
Dat GLPVDA sowieso mee is. Bij een SGP weet je het nooit...
Ook eens.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
SGP is niet nodig op stikstof. En voor de SGP is stikstof niet zo principieel dat ze alle andere zaken tegen gaan stemmen als daar iets gebeurt wat ze niet helemaal bevalt. Het is geen artikel 23 of een embryowet.
Daar ben ik dus ook benieuwd naar.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:42 schreef Firuze60 het volgende:
Nu ja, alles beter dan wat er nu is. Het is best wel zorgelijk met Wilders en zijn 26 zetels. Ook die stemmers willen nog steeds gehoord worden.
Ik heb nieuws voor je, Nederland heeft in 2006 het VN Verdrag Handicap ondertekend en in 2016 geratificeerd. Uit dat verdrag vloeit dat uitkeringen voor mensen die wegens een beperking minder of niet kunnen werken een uitkering moeten krijgen die louter afhangt van hun beperking. En dus niet van het inkomen van een partner of vermogen.quote:Op woensdag 10 december 2025 17:00 schreef Elan het volgende:
Nodig hebben. Je zegt het zelf al. Indien mijn partner vermogend genoeg zou zijn en wij fiscaal partner dan zou absoluut mee mogen wegen in de overweging of ik/wij wel of geen overheidsgeld in de vorm van een uitkering zouden moeten ontvangen.
Dat hebben ze de afgelopen 20 jaar nooit gedaan, ze hebben altijd best veel met VVD en dus de kabinetten mee gestemd.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar ben ik dus ook benieuwd naar.
Het lijkt mij alleen maar goed als Klaver zo snel mogelijk constructief mee gaat stemmen op de plannen die zij wel zien zitten. Zoals stikstof.
Maar de PVV.. blijven die eindeloos op alles tegenstemmen? Ook als er maatregelen op asiel voorgesteld worden die ze eigenlijk wel zouden kunnen steunen?
Vergeet niet dat op enig moment er ook een begroting doorheen moet. Zou best kunnen dat, met een minderheidskabinet, we dan wat gaan beleven...quote:Op woensdag 10 december 2025 21:26 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dat was precies mijn punt![]()
Alles wat echt grote kostenposten gaan zijn, en waar duidelijk is dat er geen goede plannen zijn voor de zorg en sociale zekerheid gaan wel een probleem zijn.
Tijdens campagnetijd werden ze er bijvoorbeeld ook al aangevallen op het feit dat de partij in haar verkiezingsprogramma de benodigde structurele financiering voor de NAVO-norm niet volledig heeft meegenomen in de doorrekening door het CPB. En is er ook gehamerd dat dit niet ten koste mag gaan van de zorg. Dat is nu al helemaal niet meer hun probleem.
Kortom, veel hulp van GLPVDA kunnen ze niet gaan verwachten.
Moeite voor niks, want Elan zit vast in zijn eigen principes. Hij kent alleen maar misbruikers van sociale voorzieningen.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik heb nieuws voor je, Nederland heeft in 2006 het VN Verdrag Handicap ondertekend en in 2016 geratificeerd. Uit dat verdrag vloeit dat uitkeringen voor mensen die wegens een beperking minder of niet kunnen werken een uitkering moeten krijgen die louter afhangt van hun beperking. En dus niet van het inkomen van een partner of vermogen.
Uit dat verdrag stappen zou ik ook willen afraden, dan moet Nederland uit de EU stappen en zelfs schurkenstaten als Noord-Korea en Iran hebben het ondertekend en geratificeerd. Dat zou van Nederland dus een paria in de wereld maken.
Overigens geldt het door jou gewenste model wel voor mensen met een beperking die als gevolg daarvan een Bijstandsuitkering ontvangen of wegens inkomen van een partner of vermogen daar niet voor in aanmerking komen (NUGgers in jargon). Nederland is wat dat betreft dus momenteel illegaal bezig.
Begrotingen halen het vrijwel altijd wel. Desnoods met een los akkoord, denk dat zelfs GLPvdA daar wel over mee wil praten. Wilden ze ook over onderwijs met Schoof. Een begroting wegstemmen is echt ongekend, in feite mag een ministerie dan geen cent meer uitgeven. Al zijn er hoogleraren die zeggen dat de oude begroting dan een jaar verlengd wordt, dat wordt dan een uitspraak van de Hoge Raad. Dat risico lopen, dat is wel enorm gewaagd, dat durft de politiek eigenlijk nooit aan.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vergeet niet dat op enig moment er ook een begroting doorheen moet.
Tienduizenden mensen met een beperking, zelfs als zij die al kinds af aan hebben, worden overigens sinds 2015 in de Bijstand gedumpt. Zij hebben überhaupt nooit de kans gehad om voor een afdoende arbeidsongeschiktheidsuitkering, collectief of privaat, in aanmerking te komen. Ook mensen met een baan met een laag inkomen lopen een groter risico om de Bijstand gedumpt te worden, zelfs als zij tientallen jaren gewerkt hebben. Nederland kent een ronduit asociaal uitkeringsstelsel voor arbeidsongeschiktheid.quote:Op woensdag 10 december 2025 17:12 schreef Leandra het volgende:
Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is nou eenmaal geen bijstand, een bijstandsuitkering verlies je inderdaad zodra je gaat samenwonen met iemand die een inkomen heeft, dat is nou juist het verschil met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dat je arbeidsongeschikt bent geraakt is al klote genoeg, je hoeft niet ook nog eens extra gestraft te worden voor het feit dat je samenwoont of samen gaat wonen.
Dan is er dus tussentijds heel erg slecht uit onderhandeld door het minderheidskabinet. En is dat een goede reden tot een motie van wantrouwenquote:Op woensdag 10 december 2025 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Begrotingen halen het vrijwel altijd wel. Desnoods met een los akkoord, denk dat zelfs GLPvdA daar wel over mee wil praten. Wilden ze ook over onderwijs met Schoof. Een begroting wegstemmen is echt ongekend, in feite mag een ministerie dan geen cent meer uitgeven. Al zijn er hoogleraren die zeggen dat de oude begroting dan een jaar verlengd wordt, dat wordt dan een uitspraak van de Hoge Raad. Dat risico lopen, dat is wel enorm gewaagd, dat durft de politiek eigenlijk nooit aan.
Ik dacht ook altijd dat de voor- en najaarsnota meer een bijstelling van de miljoenennota was. Afhankelijk van de economische situatie.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Begrotingen halen het vrijwel altijd wel. Desnoods met een los akkoord, denk dat zelfs GLPvdA daar wel over mee wil praten. Wilden ze ook over onderwijs met Schoof. Een begroting wegstemmen is echt ongekend, in feite mag een ministerie dan geen cent meer uitgeven. Al zijn er hoogleraren die zeggen dat de oude begroting dan een jaar verlengd wordt, dat wordt dan een uitspraak van de Hoge Raad. Dat risico lopen, dat is wel enorm gewaagd, dat durft de politiek eigenlijk nooit aan.
Het zoveelste Europese kut verdrag waar we ons aan moeten committeren.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik heb nieuws voor je, Nederland heeft in 2006 het VN Verdrag Handicap ondertekend en in 2016 geratificeerd. Uit dat verdrag vloeit dat uitkeringen voor mensen die wegens een beperking minder of niet kunnen werken een uitkering moeten krijgen die louter afhangt van hun beperking. En dus niet van het inkomen van een partner of vermogen.
Uit dat verdrag stappen zou ik ook willen afraden, dan moet Nederland uit de EU stappen en zelfs schurkenstaten als Noord-Korea en Iran hebben het ondertekend en geratificeerd. Dat zou van Nederland dus een paria in de wereld maken.
Overigens geldt het door jou gewenste model wel voor mensen met een beperking die als gevolg daarvan een Bijstandsuitkering ontvangen of wegens inkomen van een partner of vermogen daar niet voor in aanmerking komen (NUGgers in jargon). Nederland is wat dat betreft dus momenteel illegaal bezig.
Misschien tillen ze dat grotendeels over de installatie van de nieuwe eerste kamer heen?quote:Op woensdag 10 december 2025 22:07 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dan is er dus tussentijds heel erg slecht uit onderhandeld door het minderheidskabinet. En is dat een goede reden tot een motie van wantrouwen![]()
Als VVD het voor elkaar krijgt om keihard te gaan bezuinigen op zorg en de sociale zekerheid. En er alleen maar gekeken wordt naar radicaal rechts. Wat denk jij dat er dan gaat gebeuren?
Klopt, maar ik hoop anderen er wel mee te kunnen informeren. Ik vind het overigens ook stiekem wel leuk om mensen die een kolossaal misvormde kijk op de realiteit tentoonspreiden terecht te wijzen. Wat dat betreft is het altijd pruimentijd op dit forum.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:56 schreef Firuze60 het volgende:
Moeite voor niks, want Elan zit vast in zijn eigen principes. Hij kent alleen maar misbruikers van sociale voorzieningen.
De voorjaarsnota idd wel. Al zien we de laatste jaren grote verschuivingen bij voorjaarsnota. Ik had het nu over de prinsjesdagstukken 2027, die zullen najaar 2026, dus met de huidige EK, door beide Kamers moeten. Daar gaat wel een meerderheid moeten zijn.quote:Op woensdag 10 december 2025 22:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht ook altijd dat de voor- en najaarsnota meer een bijstelling van de miljoenennota was. Afhankelijk van de economische situatie.
En ik begrijp dat als er een nieuwe regering zit, ze hun plan willen uitvoeren. Maar als dat niet direct lukt, dan blijft die van Prinsjesdag gewoon staan.
De VN is Europees? Kom op, dat weten mijn kinderen van 10 zelfs beter...quote:Op woensdag 10 december 2025 22:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Het zoveelste Europese kut verdrag waar we ons aan moeten committeren.
Verrassend weer.
Wereldwijd zelfs.quote:Op woensdag 10 december 2025 22:10 schreef Elan het volgende:
Verrassend weer.
het is een machtspelletje , het begon met een natuur dictaat ,quote:Op woensdag 10 december 2025 22:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Verrassend weer.
Doelde op het tweede deel van zijn verhaaltje Hans.quote:Op woensdag 10 december 2025 22:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VN is Europees? Kom op, dat weten mijn kinderen van 10 zelfs beter...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |