Er zitten niet zoveel zetels links van Gl-pvda. Twee keer drie.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
En dat zijn op jouw politieke spectrum de uiteindes van het hoefijzer?
Even Trosky aanhalen:
[..]
Ik denk dat als er een deelakkoord komt te liggen voor sociale zekerheid en de zorg waar een SP zich in kan vinden. Dat Klaver dan allang aan boord is.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klaver heeft letterlijk gezegd dat hij dat niet doet, dat het zo niet werkt. De PVV heeft dat in haar 20 jarige bestaan trouwens ook nooit gedaan.
Ik reken 30.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zitten niet zoveel zetels links van Gl-pvda. Twee keer drie.
Dat is samen met GL-PVDA evenveel als er op uiterst rechts zit bij de PVV.
Namelijk 26.
En dan gaat het er niet om of IK Gl-pvda even radicaal vind als de PVV (want dat zijn ze niet). Maar in onze Kamer is dit wel de verhouding op dit moment.
En als je dat als een hoefijzer wil zien, zitten ze beiden op het uiteinde. De 26 zetels links en de 26 zetels rechts.
Links of rechts, of beiden?quote:
Volt ook?quote:Op woensdag 10 december 2025 20:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Links: Denk, PvdD, SP, Volt, samen 10.
Dat doet hij niet.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is voor mij afhankelijk van hoe Klaver zich verder opstelt.
Stel je voor dat er straks twee partijen zijn die beiden alles van de regering tegenstemmen, per definitie, omdat ze het niet eens zijn met de formatie... Eentje op links en eentje op rechts. Hoe bizar is dat?
Daar geef ik je gelijk in.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zonder 29 dan iig meer dan jij zei.
JA21 en SGP. Die laatste partij stelt dan wel als tegenwens dat Jetten gewoon aan de vrouw gaat.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:56 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat doet hij niet.
Maar het zou ook vreemd zijn als hij plots voor een zorghervorming zou stemmen waar ze in hun programma tegen zijn. De PVV gaat dat ook niet steunen en BBB wil het streekziekenhuis open.
Dus waar komt het geld voor bijvoorbeeld defensie dan wel vandaan en hoe komt die begroting dan door de Eerste Kamer? Daar zit hem de crux.
Het hoefijzer-principe van de boekhouder. Dat kan ook.quote:Op woensdag 10 december 2025 20:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zitten niet zoveel zetels links van Gl-pvda. Twee keer drie.
Dat is samen met GL-PVDA evenveel als er op uiterst rechts zit bij de PVV.
Namelijk 26.
En dan gaat het er niet om of IK Gl-pvda even radicaal vind als de PVV (want dat zijn ze niet). Maar in onze Kamer is dit wel de verhouding op dit moment.
En als je dat als een hoefijzer wil zien, zitten ze beiden op het uiteinde. De 26 zetels links en de 26 zetels rechts.
Ik verwacht ook geen deelakkoorden met GLPvdA. Bij een deelakkoord stem je op punten waar je niet voor bent mee, omdat je er wat anders voor terug krijgt. Dat zie ik niet gebeurenquote:Op woensdag 10 december 2025 20:52 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ik denk dat als er een deelakkoord komt te liggen voor sociale zekerheid en de zorg waar een SP zich in kan vinden. Dat Klaver dan allang aan boord is.
Maar dat gaat natuurlijk nooit en te nimmer gebeuren.
Waarom zou je dan wel andere begrotingen en deelakkoorden gaan goedkeuren, die dan bijvoorbeeld gedekt moeten worden door de VVD-gewenste begrotingen op die zorg en sociale zekerheid? Als dat dan wordt geframed als niet constructief a la Wilders marcheren we natuurlijk wel heel erg hard met de werkelijkheid.
Ik kijk vanuit de kamer.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:02 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Het hoefijzer-principe van de boekhouder. Dat kan ook.
Het gaat er natuurlijk om, dat vanuit jouw perspectief twee uiterste zo extreem - ik durf het woord bijna niet te noemen - zijn, dat ze elkaars gelijke zijn.
De financiering en dus waar de pijn komt, gaat wel een probleem worden. Defensie zal overigens wel een stuk via dat REARM Europe gaan lopen.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik verwacht ook geen deelakkoorden met GLPvdA. Bij een deelakkoord stem je op punten waar je niet voor bent mee, omdat je er wat anders voor terug krijgt. Dat zie ik niet gebeuren
Maar dat betekent niet dat GLPvdA bij dingen waar ze voor zijn tegen gaan stemmen.
Drie zetels van die zware grefo partij? Daar zou ik niet wakker van liggen, vind FvD veel enger.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:04 schreef capricia het volgende:
Wat ik vandaag zo hoorde (zat in de auto, stukjes via de radio geluisterd) is dat de SGP wel constructief mee wil denken, maar vandaag ook al wat pijnpunten op tafel legde.
Of de grondwetten gelijk zijn aan elkaar, of dat er een volgorde van belangrijkheid in zit.
En dan die hele discussie over embryo's.
En de steun van die partij kan nog wel eens belangrijk worden.
Ja, maar die pijn zit ook bij het CDA, de kans dat Bontenbal veel van die dingen zou slikken was al niet zo groot.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:04 schreef capricia het volgende:
Wat ik vandaag zo hoorde (zat in de auto, stukjes via de radio geluisterd) is dat de SGP wel constructief mee wil denken, maar vandaag ook al wat pijnpunten op tafel legde.
Of de grondwetten gelijk zijn aan elkaar, of dat er een volgorde van belangrijkheid in zit.
quote:Als het aan D66-leider Rob Jetten ligt, zegt hij woensdag tijdens het debat over de kabinetsformatie, had de motie van VVD-Kamerlid Arend Kisteman over de onderwijsvrijheid ‘niet gehoeven’.
...
D66 stemde voor de motie, maar alleen omdat de partij het principieel eens is met de inhoud, verduidelijkt Jetten woensdag. En de D66-leider gaat verder: partijen die vrezen dat de aangenomen motie een opmaat is naar herziening van artikel 23, moeten weten dat Jetten eerder pragmatisch dan principieel in de discussie staat.
Grondwetswijzigingen, zegt de D66’er, zijn een zaak van de lange adem. ‘De vraag is welke emoties het op scholen en in gemeenschappen losmaakt en of er dan een kind geholpen is met zo’n grondwetsdiscussie.’ Jetten wil liever praten over wat kinderen écht helpt, zegt hij.
Met steun van JA21 is er een meerderheid.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:07 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Drie zetels van die zware grefo partij? Daar zou ik niet wakker van liggen, vind FvD veel enger.
De kans dat de SGP Nederland op het stikstofslot houdt, omdat er niet naar hun ethiek wordt geluisterd lijkt mij i.d.d. groter dan dat Klaver dat doet, omdat er niet geleverd wordt op de zorg.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:04 schreef capricia het volgende:
Ook met JA21, SGP en zelfs CU er bij is er geen meerderheid in de Eerste Kamer, dus het is een meerderheid waar je niks aan hebt voorlopig.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Met steun van JA21 is er een meerderheid.
En dat weet de SGP.
Ja. Jetten kan ook tellen.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar die pijn zit ook bij het CDA, de kans dat Bontenbal veel van die dingen zou slikken was al niet zo groot.
Maar Jetten heeft inderdaad ook aangegeven dat hij niet echt voor de VVD motie is waar D66 mee heeft ingestemd over artikel 23. Daar heeft het ND ook een artikel over, voor wie het debat heeft gemist: https://www.nd.nl/nieuws/(...)der-rob-jetten-de-de
[..]
GLPvdA gaat niet tegen stemmen op stikstof, hier zitten D66, GLPvdA, VVD en CDA al een hele tijd op 1 lijn. Stikstof gaat het probleem niet worden.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:08 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
De kans dat de SGP Nederland op het stikstofslot houdt, omdat er niet naar hun ethiek wordt geluisterd lijkt mij i.d.d. groter dan dat Klaver dat doet, omdat er niet geleverd wordt op de zorg.
Klopt. Maar eerst de TK. En een nieuwe regering.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook met JA21, SGP en zelfs CU er bij is er geen meerderheid in de Eerste Kamer, dus het is een meerderheid waar je niks aan hebt voorlopig.
Dat dacht ik ook, omdat ik uit ging van een regering in mei. Dan kom je na een lang reces gelijk bij de begrotingen in september en die worden zelden weggestemd. Tijd voor wetgeving is er dan niet meer.quote:Op woensdag 10 december 2025 21:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt. Maar eerst de TK. En een nieuwe regering.
Tegen die tijd is het nog maar kort voordat er een nieuw EK komt.
Al weet niemand hoe die er uit gaat zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |